Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crime Cities - život mezi trestanci

  12:00aktualizováno  9. července 2001 2:01
Doufám, že nejsem sám, kdo má rád akční hry, a přitom mezi jeho oblíbené filmy patří Blade Runner a Pátý element. To bych totiž byl sám, koho tato hra osloví. Protože si ale myslím, že nás je víc, předpokládám, že si tato hra najde ještě jiné příznivce, než jen mne.

Crime CitiesO hře Crime Cities od polské společnosti Techland již nejspíš víte. Konec konců, i na našem serveru se již několikrát ukázala - mimo jiné v říjnové novince a listopadovém preview. A jaká je doopravdy? I nás to zajímalo, protože podle předem dostupných informací a hratelného dema se mělo jednat o kvalitní, neotřelý, ano, ba i originální projekt. A takové nás vždy přitahují. Jak tedy zapůsobil tento titul na naše kritická měřítka?

Hned předem musím bohužel konstatovat, že mě Crime Cities trošku zklamalo. Naštěstí ne nějak výrazně, ale já osobně jsem od něj očekával trošku víc... Ale to bych opravdu předbíhal, nejprve bych se měl věnovat také trošku popisu samotné hry, a až na závěr přijít s komplexním hodnocením. Dobrá. Tak tedy, jak již asi víte z předchozích článků, je hra Crime Cities jakousi variací na Carmageddon, tedy na šílenou jízdu automobilem, kde prioritou číslo jedna je zůstat na živu. To není nic snadného, protože kolem vás to je samý padouch a ničema, který netouží po ničem jiném, než po vaší smrti. Proto je vaše vozidlo opancéřováno a po zuby... tedy, po zrcátka ozbrojeno a běda tomu, kdo se vám připlete do cesty. Něco podobného je i zde, ale nemáte běžný automobil, ale vznášedlo. A nejezdíte jím jen tak pro zábavu, ale jste nasazeni jako zvláštní tajný agent do trestanecké kolonie, kde máte přijít na kloub obřímu spiknutí, které ohrožuje samotnou existenci lidstva.

Crime CitiesAno, uznávám, že příběh není až tak originální, vždyť každá druhá počítačová hra (a možná jich je i víc) koketuje s představou akutní hrozby celé pozemské populaci, takže v tomto směru nic nového nehledejme. Co se však tvůrcům podařilo dokonale, je ztvárnění atmosféry. Málokdo by dokázal tak výtečně skloubit deštivé, zamračené a pochmurné prostředí z Blade Runnera s Pátým elementem a jeho mohutnými, do nebe čnícími mrakodrapy, dopravním ruchem, který místo aby se odehrával dole na zemi, probíhá sto, dvě stě, pět set metrů nad vozovkou, a vaším způsobem jízdy, který chvílemi bude až příliš připomínat Corbena Dallase. Za toto přidávám pracovníkům Techlandu body navíc, protože první hodiny jsem nad Crime Cities opravdu seděl s rozšířenými zorničkami a v duchu si říkal, že se mi splnil dávný sen (asi nemusím zdůrazňovat, že oba zmíněné filmy patří mezi mé oblíbené).

Jak všechno probíhá? Již výše jsem uvedl, že klíčovým prvkem pro vás bude vaše vznášedlo. To je dobré si co nejlépe vyzbrojit, protože jste v trestanecké kolonii, a tam zákon až tak moc neplatí. Nebo řečeno jinak - neplatí tam civilizované pozemské zákony. Více než kde jinde zde ale platí pravidlo, že přežije ten nejsilnější. Proto byste se měli vždy snažit, abyste ten nejsilnější byli právě vy. K tomu vám dopomůže právě nákup zbraní.

Crime CitiesSvé peníze však utrácejte rozumně. Nikdy jich totiž nebudete mít tolik, kolik byste si přáli. A tak se vám klidně může stát, že sice budete mít své vozidlo vybaveno veškerým dostupným arzenálem, ale již vám nezbudou žádné finanční prostředky, za které byste si nechali dobít štít nebo koupili lepší motor. A přitom jsou tyto komponenty mnohdy důležitější. Já sám jsem po čase zjistil, že je lepší nekupovat příliš mnoho zbraní, protože jsem si stejně ve většině misí vystačil s lasery (ty si naopak kupte co nejdříve). Jejich ničivá síla sice není zrovna největší, ale mají ohromnou výhodu - nepotřebujete do nich dokupovat munici. K tomuto poznání jsem dospěl poté, co jsem si uvědomil, že jsem sice úspěšně dokončil asi deset misí, ale veškeré takto získané peníze jsem musel investovat do nové munice a dobití štítu. Řekl jsem si, že tudy cesta nevede... a měl jsem pravdu.

Pořádně si své vznášedlo prohlédněte. V každém z navštívených světů bude sice trošku jiné, ale v zásadě se příliš neliší. Podívejte se, kde je ukazatel stavu štítu, kde je ukazatel rychlosti, kde se zobrazuje počet použitelné munice, kde vaše relativní poloha k zemi. Vše si to vštipte do paměti, budete to potřebovat. Sžijte se se svým vznášedlem. Budete v něm jíst, budete v něm spát, budete v něm... co to plácám, nic z toho dělat nebudete, protože na to nebudete mít čas. Takže znova - budete v něm plnit své mise, které si sami budete vybírat z Crime Citiesnabídky, kterou vám povětšinou obstarává váš parťák CyberDog. Celý proces je jednoduchý. Napojíte se na síť, zvolíte si úkol, přičemž při vašem rozhodování má určitý význam pro koho máte práci provést, kolik za ni zaplatí a o co se vůbec jedná. A vyrazíte do akce. Většinou se jedná o likvidaci osob, které byly ve špatnou chvíli na špatném místě, patří ke konkurenčnímu gangu, nebo prostě jen tak pro zábavu. Jsou zde však i jiné typy misí - např. "sběračské", kdy musíte získat nějaké předměty (miny, balíky se zbožím), nebo "bodyguardovské", ve kterých ručíte za bezpečnost důležité osoby nebo konvoje se zbožím. Ani v nich se však střelbě nevyhnete.

Přijde vám to málo? Vidíte, mě také. Sice je to všechno prošpikováno alespoň jakýms takýms příběhem, ale když jsem už potřicáté dokončil misi stejným způsobem, začínal jsem se pomalu nudit. Oproti původnímu rozjaření tedy nadešla chvíle vystřízlivění. Nejen totiž, že většina misí je v praxi téměř totožná, ono je možné je také úspěšně dokončit shodným způsobem. Přilákat na sebe pozornost, vyletět vysoko nad vrcholky domů (aby se vám nepletly v cestě), počkat, že za vámi vaši pronásledovatelé doletí, a pak jen kroužit, couvat a střílet. Oni vás trefí málokdy, zato vám bude po chvíli tréninku bohatě stačit obyčejný laser.

Crime CitiesOpět se ale ukázalo, jak je hra Crime Cities plná rozporů. Ve chvíli, kdy už jsem měl sto chutí od počítače znechuceně odejít, vše se změnilo a nabralo nový dech. Byl konec jednoduchým misím - moji spolupracovníci konečně zachytili stopu, která by nás mohla dovést k centru spiknutí, já dostal o něco větší finanční obnos, a vyrazil jsem po stopě. Kdybych tak tušil, co na mě všechno čeká, asi bych se vrátil zpátky a otevřel si stánek s čínským jídlem v některé z ošuntělých čtvrtí některé z kolonií. Ano, tušíte správně - začalo přituhovat, a ve chvíli, kdy jsem se do tohoto úkolu pustil, již nevedla žádná cesta zpátky. A na konci tunelu bylo jen malé světýlko a já pevně doufal, že to světlo nejsou reflektory projíždějícího vlaku... Proč to říkám? Protože ačkoliv má hra poněkud těžkopádnější rozjezd, každopádně stojí za to ji dokončit. Ochudili byste se o pár překvapivých zvratů v herním konceptu.

Co dál? Asi by bylo slušné se také zmínit o zvukové stránce titulu. Zde není mnoho co vychvalovat nebo kritizovat. Tvůrci odvedli řemeslně dobrou práci, hudební doprovod byl dokonce takový, že jsem necítil nutkání jej po pár hodinách vypínat, což nelze rozhodně říci o všech hrách. Nedá se však říci, že by byly zvuky natolik dobré, že by bylo zapotřebí se jim nějak dále věnovat. Zkrátka lepší průměr.

Crime CitiesZhruba na stejné úrovni je i grafika - nedá se říci, že by byla špatná, ale rozhodně nepatří ani mezi světovou špičku. Tomu konečně odpovídají nejen hardwarové nároky, které lze považovat za přiměřené, ale i výsledné hodnocení. Mluvím zde pochopitelně o detailnosti, rychlosti zobrazení, hloubce záběru a podobně. To, jakého výsledku se tvůrcům podařilo s ní docílit, jsem vyzdvihl již výše.

Dostáváme se tedy k závěrečnému hodnocení. Předeslal jsem, že žádné zázraky nemůžeme od Crime Cities čekat, ale i tak patří mezi nadprůměrné hry. S verdiktem jsem váhal mezi šedesáti až osmdesáti pěti procenty, protože v některých ohledech je tento titul jen slabě nad průměrem, v jiných však vysoko svou konkurenci převyšuje. Nakonec jsem se rozhodl pro 78%. Nebudu zastírat, že určitý podíl na tom nese ztvárnění atmosféry mých oblíbených filmů :o). A pokud se ptáte, tak ano, mohu vám Crime Cities doporučit, neprohloupíte.

Crime Cities
Výrobce: Techland
Distributor: EON Digital Entertainment
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.eon-digital.com/crimecities
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32MB RAM, 3D karta 4MB
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 64MB RAM, 3D karta 8MB
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Velice podařená variace na Carmageddon, která se nezastavila jen u pouhého kopírování.
Hodnocení: 78%

Autor:


Témata: Mrakodrap, Vlak


Nejčtenější

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.