Crusader: No Remorse

Crusader: No Remorse
Crusader: No Remorse

Jsi křižák. Oblékneš si brnění, vezmeš svou zbraň, jen koně nebudeš potřebovat, půjdeš po svých v zemi bez koní. A budeš zabíjet. Bez výčitek.

Tak nějak by mohl začínat úvod do hry, která ukázala potenciál izometrické 3D akcí, které vyústily v sérii Tomb Rider a Shadowmana...

Váš příběh nezačíná v temném středověku, ale v možná ještě temnější době budoucí. Celý svět ovládá obří Světové ekonomické konsorcium (WEC), které ovládá nejen hmotné zdroje Země, ale i informační síť, kterou zneužívá k usnadnění své diktátorské vlády. Ale přestože WEC ovládá svět, není na něm sama. Všude, kde vládne teror se najde člověk či skupina lidí schopných odporu. Rebelové.

Vy jste však Crusader - Křižák, člen elitního komanda WEC bojujícího proti rebelům. Při jedné misi však vaše jednotka na rozkaz jednoho ze senátorů, kteří dodávají vládě WEC zdání legitimity, pozabíjí nevinné civilisty. V tom okamžiku se ve vás něco zlomí a poté, co jako jediný člen komanda přežijete útok bojového robota na straně rebelů, dezertujete a nabídnete své služby veliteli vzbouřenců.

Jste přiřazeni k jedné ze skupin rebelů pod vedením hispánského velitele Colonela. Vrchním velitelem vojsk rebelů je potom 'generál' Maxis, se kterým se ovšem nesetkáváte osobně, ale zprávy jsou vám doručovány elektronickou poštou.

Vaše jednotka se sestává z asi 10 hlavních postav, se kterými můžete a základně v opuštěném metru komunikovat. Každá z nich má k vám určitý postoj, který nemusí být vždy přátelský. Mínění vašich spolubojovníků a spolubojovnic záleží také na tom, jak úspěšně bojujete proti společnému nepříteli. Ale i ve vašem týmu se najde zrádce, jak se sami v průběhu hry přesvědčíte.

Tak, jak už je ve hrách běžné, začínáte jednoduchými misemi. První úkol, podminovat a odpálit generátor v továrně WEC je usnadněn tím, že v manuálu najdete plánek továrny a tak se můžete soustředit pouze na ovládnutí možností svého crusadera a na likvidaci nepřátel. Těch na své cestě potkáte mnoho a mnoho a to několika různých druhů. Od obyčejných strážných přes vojáky až po vraždomatické roboty. Kromě těchto protivníků vám budou znepříjemňovat život i obyčejní civilisté ve službách WEC. Ti hrozí tím, že spustí poplach a tím aktivují některé z množství pastí či přivolají posily. Poplach takto vyvolaný se dá samozřejmě odvolat opětovným stiskem tlačítka, ale ne vždy máte ke spínači blízko a v okamžiku, kdy je vyhlášen poplach nemůžete postupovat přes heslem chráněné dveře.

Cestou totiž narazíte na několik druhů dveří, zdviží a dalších překážek dalšího postupu ve hře. Některé se ovládají pákami, kvůli jiným se musíte nalogovat do počítače a některé jsou chráněny číselným kódem, který se dá zjistit z počítačů, které potkáváte na každém kroku, jen najít ten pravý. V praxi to znamená, že musíte spustit kdejaký počítač potkáte a zatáhnout za kdekterou páku co uvidíte, protože pokud na nějakou zapomenete, může se stát,že budete po úrovni běhat jak zběsilí a nedostanete se dál...

Crusader: No Remorse

Na vaší misi budete odkázáni jen sami na sebe. Vlastně ne tak úplně, váš život bude záviset zejména na Wizardovi, počítačovém kouzelníku Vaší jednotky, který se snaží napojit na sítě WEC a umožnit vám tak vstup do objektů konsorcia pomocí teleportů a obdobným způsobem vám po splnění úkolu umožňuje taktický ústup do předem připravených pozic.

Těmi připravenými pozicemi se rozumí vaše základna. V ní naleznete, kromě dalších úkolů od Colonela, došlou poštu, své kolegy, bar, regenerační jednotku a generátor a zejména osůbku jménem Weasel, Lasička. Váš dvorní dodavatel zbraní a dalších hraček. Pokud si je můžete dovolit, Weasel je všechno možné, jen ne nezištný přítel, ale pokud máte dost kreditů, o které můžete obrat zabité nepřátele, tak platí Lasičkova průpovídka:"Never fear, the Weasel's here"

K dostání u něj jsou pistole, samopaly, energetické zbraně a třeba i bazuka. K tomu všemu samozřejmě munice a palivo pro generátor energie pro váš štít. A samohybné dálkově ovládané "spider-bombs"!!!

Je samozřejmé, že na začátku budete disponovat pouze základním vybavením a teprve se stoupající počtem prošacovaných a oloupených mrtvol se vám otevírají světy netušené destrukce, i když například velmi účinnou brokovnici můžete najít v ložnici strážných v jedné z misí, stejně tak z mrtvolek nevypadávají jen kreditní karty. Pokud mají zbraň a vy je stihnete zabít dříve než náboje do ní vyplácají na vaší maličkost, najdete je ve svršcích zabitých a nic než morálka vám nebrání si je přivlastnit. A jak praví klasik:"Where's no money, fuck the feelings, takže si jistě posloužíte. Ostatně v poslední fázi hry o bude vaše jediná možnost, jak přijít k věcem, které vám exkluzivně dodával Lasička.

Vaše úkoly odrážejí represivní politiku konsorcia a s vašimi úspěchy na válečném poli se krutost a bezohlednost pochopů WEC stupňuje. A když dojde na lámání chleba a vaše jednotka díky zradě přestala existovat, musíte se vydat na cestu bez návratu, abyste zachránili nevinné člobrdínky, které se WEC rozhodlo povraždit, aby vám, rebelům, ukázalo zač je toho loket.

Abyste tento neblahý osud odvrátili, budete potřebovat sílu, rychlost, přesnost i svůj mozek...

Crusader: No Remorse není hra z počítačové doby kamenné, ale ani se nejedná o nejnovější hit, to by ani nebyla v rubrice klasika. Přestože je však několik let stará, disponuje výbornou grafikou, krásnou atmosférickou hudbou a poskytuje opravdu velkou volnost při destrukci zařízení a budov patřících WEC.

Crusader: No Remorse

Dění v herních lokacích, tedy vaše smrtonosné řádění je zobrazováno z tzv. ptačího pohledu, tedy šikmo seshora. Umožňuje tam poměrně snadnou orientaci v prostoru s tím, že některé věci nejsou vidět, protože jsou za zdí, ale to už tak bývá i ve skutečném životě. Hra využívá rozlišení 640x480 v 256 barvách a ve své době byla grafika prostě úžasná a i dnes je minimálně dostačující pro úchvatnou řežbu. Prostředí, které procházíte je spousta věcí, které se dají zničit rozstřílet a spálit.

V tomto prostředí ovládáte postavu křižáka. K dispozici máte velké, na tehdejší dobu až úchvatné množství pohybů, od klasické chůze a běhu až po parakotouly s následným tasením zbraně a pokropením nepřítele během zlomku vteřiny.

Minimálně na úrovni dnešních her je i ozvučení, což uzná každý, kdo slyšel cinkot skla roztříštěného kulkou z vaší zbraně, či smrtelný křik hořícího nepřítele (zdravíme pana Holuba). Se suchým štěkotem vašeho samopalu se pak snoubí s množstvím více než deseti různých skladeb, které povzbuzují odvážné srdce k dalšímu boji. Autoři hry si byly kvality hudebního doprovodu vědomi a tak kromě možnosti vybrat si, jakou skladbu chcete při hře přehrávat, pokud nejste spokojeni s tou, která právě zní, přidali i prográmek, který převede hudbu ze hry do formátu wav, abyste mohli potěšit svůj aparát i při práci s Windows.

A to nejlepší na konec. Již na začátku bylo zmíněno, že s Maxisem, který je vrchním velitelem rebelů, probíhá vaše komunikace pomocí elektronické pošty. Leč není to pošta obyčejná, ale protože jsme v budoucnosti a počítačové sítě tam jsou kvalitní a rychle, jedná se o video-mail. Ano, video sekvence byly tím hlavním důvodem, proč mne Crusader tak nadchl.

Po záplavě bezduchých her plných videa o ničem přišel Křižák se smysluplným využitím této technologie. Nejenže vaše ve hře fungoval video mail, ale i vaše komunikace s ostatními postavami probíhala formou videa, byla tedy předem daná a vy jste ji nemohli přímo ovlivnit, nicméně video vás vtáhlo do hry a nepustilo. Příkladem dokonalého využití FMV ve hře je však vysílání televizní společnosti patřící WEC.

Představte si, že po životním výkonu odpálíte reaktor v továrně na biologické zbraně, poté se vrátíte na základnu, zajdete do baru a podíváte se na bednu. Jaké štěstí, zrovna jdou zprávy. Ona:"Vážení televizní diváci, ráda bych uvedla na pravou míru informace ohledně výbuchu v severní oblasti, kterou hlásili někteří obyvatelé. Nejednalo se samozřejmě o výbuch. Zaměstnanci továrny splnili plán s předstihem a součástí oslav byl i ohňostroj." Tolik volný překlad.

Doufám, že barvité vylíčení téhle akční pecky mého středoškolského věku vás přiměje zahrát si alespoň demo pokračování Křižáka bez Výčitek, jeho brášku Křižáka bez slitování. And have no regret with them, Tin Man...


Témata: hračky, Reaktor, Robot