Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cryostasis: Sleep of Reason - vzhůru za akcí na Severní pól

  0:03aktualizováno  0:03
Pokus o hororovou akci s pokročilou fyzikou nedopadl špatně, škoda občasné ztráty tempa.
70

Cryostasis: Sleep Of Reason

Platforma: PC
Výrobce: Action Forms

  • tajemná atmosféra
  • velmi dobře podaný příběh
  • vysoké HW nároky
  • „náhlá smrt“, kde nedostanete možnost se bránit
  • hratelnost místy značně kolísá

Překvapivě dobrá hororová akce, která kromě prezentace možností technologie PhysX přinesla i řádně hutnou atmosféru, poutavý příběh a převážně zdařilou hratelnost.

Herní karta

Cryostasis (PC)Hororová akce s pokročilou fyzikou? To zní zajímavě! Navenek si však Cryostasis nekladl ani tak vysoké cíle ve svém žánru, jako právě v důsledném využití fyzikální technologie PhysX.

Logicky vyvstanul strašák, že se dočkáme spíše technologického dema, než zábavné a děsuplné akce. Zatímco někdo bude Cryostasis skutečně brát jako pouhou prezentaci možností PhysX, tak ti druzí si vychutnají velmi povedený hororový zážitek. Bohužel ale s řadou herních kolapsů.

Téměř veškeré dění se točí okolo nukleárního ledoborce North Wind, který ztroskotal nedaleko Severního pólu. Jakožto ruský meteorolog Alexander Nesterov se po shodě událostí nachomýtneme na palubě ledoborce a chopíme se vyšetřování, co že se to vlastně s lodí stalo.

Příběh je jednou z hlavních předností hry a to i přesto, že není kdovíjak fascinující. Jeho síla tkví v podánCryostasis (PC)í jednotlivých skutečností pomocí zajímavých flashbacků a již méně strhujících obrázkových kartiček, které postupem děje nalézáme.

Ovšem chce to dát věcem čas, protože ze začátku si připadáte jako Alenka v říši divů. Jakmile však přistoupíte na to, jakým způsobem jsou před vás jednotlivé indicie kladeny, a jaké jsou souvislosti, budete dychtit po další a další části skládanky.

Námět hry je tedy křišťálově jasný – vyšetřit, co se stalo a prokousat se skrze zmrzlé lodní prostory obydlené zmutovanou posádkou ledoborce. Ano, byla by to ukrutná nuda, nebýt všudypřítomných hnusáků.

Ještě bych se ale vrátil k našemu hlavnímu hrdinovi – ten totiž disponuje zvláštní mentální schopností, která mu umožňuje osvobozovat duše tragicky zesnulých. Zní to sice děsně složitě, ale v praxi je vše o poznání jednodušší.

Kromě čilých hnusáků na lodi nalezneme iCryostasis (PC) mrtvoly členů posádky, kteří zemřeli za „bolestivých okolností“. Nám pak nezbývá (ano, tento akt je ve hře povinný), než se skrze jeho mrtvé tělo vrátit do minulosti (zde přijde na řadu flasbacková mezihra), pozměnit běh událostí spojených s konáním této osoby a osvobodit tak jeho duši. Po tomto aktu se můžeme hnout z místa.

Během prvních chvil ve hře jste fascinováni – atmosféra je řádně hutná, grafika nabízí celkem solidní podívanou a ani hratelnost nezůstává pozadu. Prolézáme zamrzlými prostory, a abychom to neměli tak jednoduché, musíme hledat zdroje tepla, za účelem zahřátí se.

Mnohdy si vystačíme s pouhou žárovkou, postupem času budeme obnovovat teplo v celých částech lodi. To vše za doprovodu tání ledu, kterým je v ní pokryto všechno. Před našima očima se pak rozjede divadlo, kdy led nejdříve ztratí svou „kresbu“ a později začne voda stékat po stěnách. To vše vypadá malebně.

Poté, co se ohřejeme, můžeme pokračovat dále. Ukazatel zdraví postupně ubývá s promrzáním Cryostasis (PC)naší postavy a proto je nezbytné zdroje tepla vyhledávat. Jinak budeme snadný cíl. Ve hře nejsou lékárničky a jejich místo zabírají právě zmíněné zdroje tepla.

Cryostasis ztratí trochu ze svého kouzla s příchodem střelných zbraní. Může to znít paradoxně, ale na mě daleko více zapůsobilo máchání sekerkou, než tuctové střílení nepřátel.

Naštěstí ve hře není přítomen zaměřovací kříž. Abychom sejmuli nepřítele, tak to chce buď hodně dobrý odhad, kde že je vlastně střed monitoru (kreslení kříže do jeho středu „lihovkou“ bych radši vynechal), anebo jednoduše zacílit přes mířidla zbraně.

Atmosféra

Cryostasis (PC)Atmosféra. Toto slovo padlo v textu mnohokrát a u hororové akce se není čemu divit. Nedošlo však k žádnému konkrétnímu popisu, což je rozhodně škoda a tento nedostatek si žádá nápravu.

Nemá cenu začínat celkovým náhledem atmosféry, když se to nejintenzivnější odehraje právě v úvodu hraní. Ty chvíle, kdy chodíte po vraku lodi pouze s chabě výkonnou baterkou a nemáte žádnou rozumnou zbraň, jsou k nezaplacení a hráče si plně podmaní.

Postupem času „nadšení“ trochu opadne, ovšem hráč je ve varu udržován nadále. Nebojí se sice konstantně, ale svůj postoj vždy přehodnotí, když ho hra po hluchém místě „obdaruje“ dobře skrytým nepřítelem.

V závěru atmosféra Cryostasis (PC)opět dostává správné grády a není si nač stěžovat. Po celou dobu hraní jste navíc velmi dobře obeznamováni se všudypřítomným mrazem. Poznáte to nejen na ledoborci jako takovém, ale i na své postavě.

Atmosféra Cryostasisu je potřebně hutná a tajemná. Ne vyloženě děsuplná, ale protkaná napínavými pasážemi, kdy čekáte, co na vás odkud vyskočí.

Řetěz omotaný okolo ruky nebo utržený ventil – to jsou „dorozumívadla“ o poznání zajímavější, protože si pomocí směrových kláves můžeme určovat, jakou rukou a jak budeme máchat.

Cryostasis (PC)Trochu během hraní zamrzí místa, kde hře chybí potřebný spád. Nemyslím tím prolézání zamrzlého ledoborce – tyto části naopak zajímavé jsou, ale také ne vždy – jako spíše občas nudné flashbackové mezihry. Opravdu by mnohdy bylo lépe, kdyby zabraly poloviční čas. Nelze ale tyto vsuvky odsuzovat globálně, protože jindy jsou svižné a zábavné.

V určité oblasti Cryostasis nehezky sráží jeho námět. Pokud řeknu, že mluvím o místě dění, kterým je převážně North Wind, tak budete mít asi jasno – prostředí je jednotvárné a ačkoli to námět přímo vyžaduje, plusové bodíky to titulu nepřidá. I přesto, že herní doba není nejdelší, narazil jsem na to, že jsem měl se sterilitou prostředí trochu problém.

V celkovém nadhledu je ale hratelnost velmi povedená, herní mechanismy jsou jasné jako facka a vše dokresluje dobrá atmosféra. Hra má tendence hráče ukolébávat (a teď nemyslím problém o odstavec výše) a následně na něj v okamžiku vychrlit nejlépe několik nepřátel.

Cryostasis (PC)Někdy to ale dělá až moc důsledně a hráči nedává prakticky šanci se bránit, což se mi stalo několikrát. Člověk má radost, že se mu podařilo obnovit teplo v místnosti, vyrazí vzhůru k lepším zítřkům a během chvíle je po něm, protože za rohem stál zmutovanec se sekerou, který bleskovým výpadem ukončil naše snažení.

Někdy lze narazit na problém ohledně navedení hráče potřebným směrem. V naprosté většině případů je jasné, co se po vás chce, ale občas stačí maličkost, nachomýtnete se špatným směrem a můžete pěknou chvíli kroužit v kruhu. Nicméně Cryostasis je čirá koridorovka, takže tolik místa ke kroužení zase nemáte.

Herní pořad Loading

Cryostasis se, jako třetí hře, věnujeme i v dnešním Loadingu. Sledujte níže.

Hře se to nedá příliš vytýkat, ale mohli by se objevit hráči, kterým právě tento fakt – že vám hra neříká, co dělat – nemusí vyhovovat. Já osobně jsem ho spíše ocenil.

Cryostasis (PC)Podívejme se na naše nepřátele. Jejich počet je plně dostačující a to souvisí i s tím, že jsou poměrně různorodí. Rozdíl mezi základním chudákem se sekerou a později s puškou není vizuálně nijak veliký. Jen ti s puškou logicky natropí daleko větší škodu.

Bohužel jsou odporně přesní. Na to, že jejich pohyby připomínají člověka, který se snaží svépomocí zbavit housera, tak jejich rány až nepříjemně často zasáhnou cíl – vás.

Ruku v ruce s nepřáteli jdou zbraně a i u nich již pouze upřesním výše napsané. Kromě těch nablízko Cryostasis (PC)se dočkáme i několika střelných pomocníků. Použitelní z nich jsou všeho všudy tři – klasický Mosin Nagant, Tokarev SVT-40 a PPSH-41. Celkový počet střelných zbraní není o mnoho vyšší – Mosin s optikou (téměř nepoužitelný) a pistole na světlice, která plní spíše funkci zdroje světla.

Po technické stránce se hra dostává na tenký i pevný led. Zatímco grafika jako taková se povedla a hra světla a stínu dokáže přiložit pod kotel dobré atmosféry, tak pohyby nepřátel i postav v příběhu působí značně „humpolácky“.

Zvuky též důsledně podporují atmosféru a jsou pasáže, kde si člověk „vystačí“ i s tím, že nevědomky kopne do jednoho z předmětů na zemi.

Cryostasis (PC)Stěžejní částí měly být fyzikální hrátky se vším možným. V důsledku je nutné si přiznat, že by se hra obešla i bez nich, ale hráč by byl ochuzen a velkou část podstaty hry – rozmrazování ledových prostor lodi a sledování jejich tání. Naproti tomu nepotěší poměrně vysoké HW požadavky.

Cryostasis příjemně překvapil. Popravdě jsem člověkem, který čekal spíše „technologické demo“, než poutavou hororovou akci. Jen je škoda nevyvážené hratelnosti, která místy opravdu ztrácí dynamiku a člověk se nudí. Menší i větší chybky herně-technického rázu sice nepotěší, ale dají se odpustit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 204 čtenářů

Témata: Meteorolog


Nejčtenější

Forza Horizon 3: Hot Wheels
RECENZE: Ve Forze Horizon 3: Hot Wheels si zajezdíte v angličácích

Umění přídavného obsahu spočívá v tom, že se známé věci z originální hry obohatí o něco nového a nevídaného. Jako ve Forza Horizon 3: Hot Wheels.  celý článek

WipEout: Omega Collection
Ohlášený soundtrack k WipEoutu vám vylepší pátek

Sony zveřejnilo soundtrack k futuristickým závodům Wipeout, který potěší všechny milovníky elektronické hudby.  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.