Cult - slovenské Diablo nebo BG2?

  • 46
Na východ od našich hranic, tedy na Slovensku, vzniká zajímavě vypadající mix Diabla a Baldur`s Gate, nazvaný Cult. Můžeme se v něm těšit na obrovské příšery i širokou nabídku nejrůznějších zbraní. Zavítáme v něm nejen do klasických lokací, jako jsou lesy či města, ale i do tajemných podvodních světů. Vzhůru do boje.
Cult

O tom, že vývojáři ze států bývalého východního bloku opravdu umějí, již nikdo nepochybuje. Stačí se podívat na fenomenální Operaci Flashpoint od českých Bohemia Interactive Studio, či podařený Codename Outbreak vyvinutý ukrajinským týmem GSC Game World. My se tentokrát podíváme zeměpisně mezi domoviny zmíněných firem, do země našich nejbližších sousedů - na Slovensko. Tam, pod rukama lidí ze studia 3DPeople, vzniká zajímavě vypadající RPG stojící na pomezí Diabla a Baldur`s Gate, hra která ponese krátké, avšak úderné jméno Cult.

V ní se, jako její hlavní hrdina, dostanete do nezáviděníhodné situace. Váš klášter, v němž jste vyrostli, byl přepaden a všichni jeho obyvatelé pobiti. Přežili jste jen vy a to jen díky tomu, že jste se v onu kritickou dobu nacházeli mimo jeho zdi. Největší ranou je však ztráta drahocenného artefaktu, který byl v klášteře přechováván. Je třeba vypátrat vrahy vašich pěstounů a najít ztracený artefakt. Vše je ale složitější než se zdá. Lupiči věděli co berou a za vším stojí tajemný kult, který se chystá probudit temného boha.

To je základní nástin příběhu, který se má ještě pořádně zamotat, autoři slibují, že na pokoření celé hry bude potřeba od čtyřiceti do Cultšedesáti hodin čistého času. Cestu by vám měla "zpříjemnit" spousta nejroztodivnějších monster. Vzhledem k tomu, že engine hry, vytvořený jejími autory, bude kombinovat 2D postavy a pozadí s některými 3D objekty, narazíme prý na obrovské potvory vytvořené ze spousty polygonů, takže se dočkáme draků v celé jejich velikosti. Příšer se mají ve hře objevit spousty, vývojářské nástroje jsou totiž v tomto směru prý velice variabilní. Díky využití možností moderních 3D karet, nebudou v Cultu chybět takové vymoženosti jako dynamické osvětlení, zoomování či otáčení pohledu kamery. Grafika má být pro každý level jiná, a tak bychom se neměli setkat s neustále se opakujícími texturami. Mezi připravovanými prostředími zmiňují autoři, kromě běžných jako les, bažiny, město či vesnice, i netradiční podvodní světy.

Podívejme se však na hru samotnou. Základem každého RPG jsou schopnosti postav. V tomto případě postavy jediné, tedy hlavního hrdiny, kterého si budete moci v úvodu hry vytvořit. V současné době je připraveno okolo padesáti schopností rozdělených do čtyř skupin, pro bojovníky, mágy, kleriky a zloděje. Vývoj postavy bude probíhat jen přes zkušenostní body a na výběr nemají být žádná povolání, zdokonalíte se prostě v těch oborech, k nimž přidělíte získané body. CultTeoreticky si tedy budete moci vytvořit zcela vyváženou postavu, jenž umí od všeho trošku, pokud ale budete věrní jednomu ze směrů, zpřístupní se vám některé zvláštní dovednosti. Body byste neměli získávat jen za prodělané boje, ale za jiné činnosti a samozřejmě i nalezením různých magických předmětů. Samotní byste toho ale ve tvrdém světě Cultu příliš nezmohli a bez party dobrodruhů se neobejdete. zatím není jisté, jak moc budete moci členy vaší skupiny ovládat. Dokonce se objevily i informace, že to vůbec nepůjde. Necháme se však překvapit.

Kořením každého erpégéčka jsou boje. Ty budou probíhat v reálném čase, přičemž některé typy útoků budou vyhodnocovány podobně jako v Baldur`s Gate či stolních hrách, tedy podle výpočtu schopností obou soupeřů a virtuálního "hození kostkou" a jiné jako v Diablu, stylem čím více klikám, tím více soupeři ubližuji. Zcela stejně jako v Diablu se též s vaším hrdinou chodí po mapě, koneckonců není na systému - kam kliknu, tam postava jde - potřeba vymýšlet nic nového. Zatím se neuvažuje o tom, že by postavy měly umět plavat a skákat. Žádný boj byste však nevyhráli beze zbraní. Těch by mělo být, řečeno v rodném jazyce autorů "neurekom", stejně jako v případě příšer, umožňuje prý engine hry navrhnout takřka jakoukoli zbraň. Ne každý se však chce Cultstát nabušeným bojovníkem, spoustu hráčů osloví klid a elegance kouzelníků. V Cultu má být deset magických škol rozdělených podle oborů na ohnivou, vodní, zemní, astrální, necromacii, životní, vyvolávačskou a podobně. Kouzla nemají jít kombinovat, ale pokud budete nějaké využívat častěji, stane se toto silnějším. Samotných kouzel by pak ve finální verzi hry mělo být více než padesát.

Stejně jako v každé moderní hře, nebude ani v Cultu chybět multiplayer. Ten má běhat na internetu i lokální síti a pro hlavní příběhovou linii bude určen maximálně pro čtyři hráče. Autoři však plánují, že by později vydali mapy pro více bojovníků. A jak se Cult hraje? Podle prvních technologických dem to vypadá velice zajímavě, ovšem je příliš brzy hru nějak posuzovat. Příjemné je, že kromě angličtiny a němčiny má vyjít i ve slovenštině, což určitě nebude pro české hráče žádná překážka. Své znalosti tohoto jazyka si budeme moci procvičit již v létě tohoto roku, kdy má hra vyjít. Prozatím se musíme spokojit alespoň s těmito obrázky.