Cultures 2: The Gates of Asgard

12:00aktualizováno  1:35
Zklamaly vás nové díly známých herních sérií tím, že kromě líbivého grafického kabátku, případně vylepšené ergonometrie a rozšíření obsahu, už nenabízí nic inovativního? Máte dojem, že originalita získává na přitažlivosti jen díky tomu, že je programátorským tabu? Zkuste si Cultures 2 - poutavý příběh a netradiční pojetí se vám budou líbit.

Cultures 2: The Gates of Asgard

To jsem se zase nechala navézt do pěkné kaše. O Cultures 2 by se totiž dalo psát v rozsahu tří běžných recenzí (což by mi stejně neprošlo). Na druhou stranu, poutavost téhle hry spočívá hlavně v tom, že na vás za každým rohem čeká nějaké překvapení, takže se mi do toho moc nechce. Ale co, pro ty, co se rádi nechávají zasvětit až vlastním hraním tady vyvěsím alibistické varování: Nečtěte dál, pokud bych nepsala o netradičním zpracování, nepsala bych o Cultures 2. Tak a mám to v suchu, ostatním to můžu všechno vyklopit.

Příběh vychází z námětu nejdůležitější bitvy severské mytologie, Ragnaröku, ve kterém nemalou roli hraje hypertrofovaný namyšlený had, Midgardsormr a na vás zbyla nevděčná úloha vymluvit mu jeho choutky na podílení se na finálních úpravách uspořádání světa. Naštěstí vás v tom Odin nenechá samotné, takže kromě těžké hlavy s nalezením sídla nevychovaného plaza, vám ještě přibudou starosti o život tří bojovníků, kteří se k vám mají připojit během putování za naplněním svého osudu a pomoci při závěrečné bitvě o podobu zemského povrchu. A jelikož na sklonku prvního tisíciletí ještě nebyly národy natolik lidnaté, aby si bohové mohli vybrat oběti svých hrátek v jedné civilizaci. Zavítáme do říší Franků, Byzantinců a Saracénů, v nichž Cultures 2: The Gates of Asgardse k vašemu Bjarnimu (vikinskému bojovníku, kterého známe již z prvního dílu) postupně připojí přitroublý, nicméně velmi odolný a silný bojovník, poněkud svéhlavá lučištnice s modrou krví a cholerický přičmoudlý ďáblík nebezpečně se ohánějící nějakým mocným párátkem.

V jedenácti misích na vás čekají kromě stavitelských radovánek, o kterých jsem se zmínila již v prvních dojmech, nesčetné úkoly vycházející z bájí i reálné historie a kulturních zvyklostí jednotlivých zemí, kterými budete procházet. Budovatelská RTS vás tak překvapí hned úvodními několika questy, kdy místo obvyklého osadničení začínáte s jedním hrdinou a chvilku musíte běhat po mapě, hledat důležité lidi a prozkoumávat terén, jestli náhodou nenarazíte na něco, co byste si mohli přivlastnit (spíš teda narazíte na smečku vlků, kteří měli možnost testovat funkci svých chuťových pohárků naposledy někdy před týdnem).

Na rozdíl od hlavní dějové linie, kdy již tak vtahující atmosféru mysticismu vlastního příběhu velmi zdařile podtrhuje hudební doprovod a grafické zpracování jak prostřihů intra tak finálního levelu, jsou Cultures 2: The Gates of Asgarddílčí úkoly pojaty většinou s příjemným nadhledem, který výborně koresponduje s odlehčeným herním systémem i roztomilou podobou jednotek. Narazíte tady na kováře, kterému náramně chutná vaše medovina, a protože je to pěkný vykuk, první zásilku deseti lahví nejlepšího výsledku vašeho kvasného průmyslu označí za nekvalitní břečku a dožaduje se další dodávky. Než mu je však stačíte přivézt, zapomene, že by si po konzumaci toho nepoživatelného druháku mohl přivodit nepříjemný bolehlav, a prvních deset lahví bez mrknutí oka vyzunkne. Další ukázkou vikinské nátury je situace, kdy vám Saracéni odvlečou všechny ženské. Ty se sice při naloďování potutelně usmívají a radostně švitoří, ale silnější, chytřejší a šikovnější polovině severského národa notně spadne čelist. Bude se totiž muset obejít bez ustlané postele, vařeného jídla a tepla rodinného krbu.

Aby toho míchání herních žánrů nebylo málo, několikrát na vás vykoukne vstup do podzemního dungeonu, kam sice díky enginu, který nepočítá s převodem jednotek do dalších lokací, nemůžete vzít svoji armádu, ale k vymlácení zatuchlých kobek plných navztekaných saracénů a hladových šelem vám pomohou uvěznění bojovníci a truhly s ukrytou výstrojí.

Cultures 2: The Gates of Asgard

Velmi příjemným faktem v této hře je, že většinu úkolů lze plnit několika způsoby a hlavně je ponecháno zcela na vás, kdy se s tím otravným seznamem questů začnete zabývat. Některé nestoudně drzé návrhy můžete dokonce ignorovat úplně a dokončit misi bez toho, že byste se snížili k jednání s chátrou pod vaši úroveň. Klidně si třeba stavte gigantické město a prozkoumávat mapu se vydejte, až už ani vaše imperialistické megalomanství neudrží zábavnost architektonických orgií, nikdo vám za to pravou ruku neuřízne. Pokud jste naopak nedočkaví dobrodruzi postrádající pud sebezáchovy, můžete se vydat s několika Vikingy na sebevražednou výpravu hned. Při troše štěstí se vyhnete nepříteli, šelmám zdrhnete a možná naleznete fajnovou výzbroj nebo pár cvoků ochotných se k vám přidat. Většina národů se k vám zpočátku chová neutrálně a je jen na vás, jestli cestou k úspěšnému zakončení mise zamordujete půlku lidstva nebo bez nutnosti vážnějších bojů svým diplomatickým nadáním uvedete v úžas i sami sebe. Ale dost bylo chvály, tento systém má jednu velkou nevýhodu. Neúměrně totiž snižuje obtížnost hry a je opravdu docela umění v celé kampani dosáhnout zobrazení nápisu „Mission failed“

Kromě souvislého tažení máte k dispozici ještě kolem desítky Cultures 2: The Gates of Asgardsamostatných map v singl- i multiplayeru, kde si můžete vybrat mise těch, které kladou důraz spíše na adventurní stránku hry, až po ty s režimem volného stavění, kde je vaším jediným úkolem vybudovat fungující metropoli přesně podle svých zvrhlých stavitelských choutek.

S umělou inteligencí je trochu problém. Vesničané si žijí vlastním životem, většinu potřeb si obstarají sami, a když se jim náhodou něco nezdá (třeba přijdou k potomstvu), okamžitě vám to hlásí a neodbytně se dožadují nápravy. Při útoku na vesnici se stavitelé srdnatě přednostně vrhnou na opravu poškozených budov a vaši vojáci se poměrně na velkou vzdálenost snaží přiběhnout k bitce včas, dokud je alespoň nějaká šance, že na ně zbude ještě pár neuťatých hlav. Horší je to ale s útoky – nepřítel nevykazuje příliš taktických dovedností a sype svoji armádu na vaši osadu po malých skupinkách a jen velmi nerad opouští vyšlapanou cestu ze svého sídla.

Interface na vás jak grafickým zpracováním, tak svou účelností bude působit velmi přátelsky, dokonce ani nepocítíte absenci tutorialu, protože je nahrazen jakýmsi průvodcem první misí a přehledně Cultures 2: The Gates of Asgardvyřešenou nápovědou. Pokud lze něco vytknout, tak obecně hromadnému výběru a zadávání úkolů. V seznamu vašich Vikingů existuje sice dostatek filtrů, jejichž používáním lze označit třeba všechny vojáky, ale už jim nemůžete zadat, ať si doplní výstroj, protože se společně s nimi vyberou i hrdinové, kteří podobnou možnost nemají. Asi největší chybou (podle mého názoru by zasloužila i zahrnutí do opravného patche) je nemožnost přiřazení katapultu do skupiny jednotek, což neuvěřitelně ztěžuje přesuny armády.

Herní prostředí je pojato dostatečně komplexně a přestože zde naleznete opravdu různorodý terén, nepotkáte mnoho nelogičností. Na poušti si tak místo jednoduché konfrontace se severskými vlky pokecáte akorát se lvy, evropské jeleny vystřídají velbloudi a jehličnatý les ze zasněžených plání nahradí bujný palmový porost. Dokonce architektura jednotlivých národů (vyskytují se tu čtyři styly, tedy vlastně pět, pokud počítám i beduínské stany) nepůsobí nijak rušivě a naopak se velmi zdařile podílí na odstranění jednotvárnosti terénu. Autentický dojem, že se nalézáte v pralese/zasněžených horách/vyprahlé poušti ještě zvýrazňují přirozené zvuky prostředí a atmosférickou doprovodnou hudba, která se Cultures 2: The Gates of Asgardi v rámci jedné mapy mění v závislosti na typu terénu, vašich vztazích se sousedy a dokonce na situaci v rodné osadě.

Trochu jsem měla obavy, jak se autoři poperou se zakomponování tajemné mytologie do odlehčeného herního pojetí, které jsem znala z prvního dílu. Abych pravdu řekla, tak zpracování intra mi jen potvrdilo, že tahle otázka nebyla úplně od věci. Poetický začátek s roztomilými postavičkami a pohodovou atmosférou prostříhaný výlevy z boje s Midgardsomrem, mi přišel jako splácání všeho možného bez ohledu na finální dojem. Ale nakonec musím uznat, že i přesto, že hra obsahuje prvky z několika žánrů, poskytuje napětí i úsměvné piplání se s dětsky ztvárněným Vikingy, nepůsobí ta směs nijak nesourodým a násilně poskládaným dojmem a jen přispívá ke zvýšení hratelnosti. Pokud by autoři dotáhli své nápady do konce a vyvarovali se zbytečných chybek, kterých hra bohužel obsahuje poměrně velké množství, a poněkud brzdili své snahy o nelineárnost řešení misí na úkor obtížnosti, mohly by Cultures 2 znamenat revoluční strategii. Takhle zůstávají sice velmi dobrou zábavou, ale do převratného počinu jim toho poměrně dost chybí.

Cultures 2: The Gates of Asgard
Výrobce: Funatics
Vydavatel: JoWood