Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cultures 2: The Gates of Asgard - dojmy

  12:00aktualizováno  3:16
Poslední dobou se stává zvykem, že výrobci her chrlí pokračování více či méně úspěšných titulů jak na běžícím pásu a vůbec se nepozastavují nad tím, zdali nový titul přinese dostatek inovativních prvků. To ovšem neplatí pro druhý díl úspěšné strategie Cultures, který nám po několika hodinách hraní doslova vzal dech!

Cultures 2: The Gates of AsgardV poslední době mám pocit, jakoby už vývojářské týmy měly nových her nějak dost, a tak se raději vracejí k osvědčeným titulům a přinášejí nám jejich pokračování jak na běžícím pásu. Pokud nepovažujete výrobce za pomatené dobrodince, kterým nejde o výdělek, ale o blaho nás, hráčů, i za cenu, že se tím odrovnají jak hmotně tak společensky (rodina jim po ztrátě veškerého majetku jistě přichystá překvapení v podobě vylepšení vizáže válečkem na nudle, následkem čehož pravděpodobně nebudou ladit s konzervativním střihem svého večerního obleku), jistě vás nijak nevyvede z míry, že většina takových počinů nepřináší přehnaně mnoho inovací. Cultures 2: The Gates of Asgard mě ale v tomto ohledu příjemně překvapily.

Z dema se na kvalitu příběhu příliš usuzovat nedá, navíc laťka nastavená prvním dílem by mohla znamenat nedostupnou metu i pro ne zcela bezduchou hru, ale vikingské dobrodružství s námětem severské mytologie vůbec nevypadá špatně. Se starým známým bojovníkem Bjarnim, který nás provázel původním titulem, se znovu setkáváme na sklonku prvního tisíciletí, v době, kdy Vikingové obsadili téměř celou Evropu. Dobrodružství začíná jeho snem o Ragnaröku, poslední bitvě před pádem Valhally, ve kterém vidí sám sebe, jak po boku tří neznámých hrdinů bojuje s démonickým midgardským hadem, aby zabránil úplnému zničení světa.

Cultures 2: The Gates of Asgard

Vaším úkolem je najít zmíněné hrdiny a společně sestavit artefakt potřebný k otevření bran do Valhally, kde má dojít k osudné bitvě. Na cestě za odhalením smyslu poselství skrytém v Bjarniho vizi budete procházet zeměmi statečných Francouzů, technicky zaměřených Byzantinců a mystických Saracénů a v každé z nich vyhledáte bojovníka, který vlastní část klíče od zapečetěného vstupu. Abyste si nemysleli, že se budete celou hru vláčet jen tak s nějakými darmožrouty, určenými pouze pro pomoc s otevíráním vrat, tak prozradím, že jejich prostřednictvím budete plnit speciální úkoly odkazující na určitou část historie jednotlivých civilizací. Že vám najímání charakterů do party něco připomíná? Mně také a není to jediný náznak inklinace k žánru RPG. Co byste řekli truhlám s "poklady" (od ozdravovacích lektvarů, přes bojovníky, až po artefakty vylepšující statistiky vojáků) nebo inventář každé jednotky, ve kterém je místo pro zbraň, brnění, boty, lahvičky a kouzelné předměty? Že stačí jen přidat získávání zkušeností a trochu magie, a budeme u role-playing strategy? Zkušenosti vojáci dostávají a doporučuji s sebou brát druida, protože bez něj neotevřete magické truhly (že v nich bývá něco zajímavějšího, než v těch obyčejných, asi nemusím zmiňovat), ale to ještě pořád není všechno. Pokud podnikáte válečné tažení, asi vás nepřekvapí, že vašim bojovníkům po nějaké době začne kručet v žaludku a budou Cultures 2: The Gates of Asgardpěkně utahaní. Pokaždé, když armáda někde zastaví, se její hladoví členové pustí do devastace okolních keříků s bobulemi a nešťastníci s bolavými končetinami sebou praští na zem a spokojeně vychrupují. Vypadá to opravdu realisticky. Pokud byste chtěli jejich potřeby synchronizovat, není nic jednoduššího, než jim spánek a jídlo prostě přikázat (také bych slepě poslouchala). Sice jsem ještě nezmínila opotřebovávání svěřené výstroje, ale i tak stále mluvím o budovatelské strategii, ve které je hlavní důraz kladen na rozvíjení vesnice, získávání surovin a výrobu vybavení.

Jestli se ale těšíte, jak budete klasicky začínat od dřevorubeckých, kamenických a loveckých chatrčí, tak vás zklamu. Základní suroviny zvládnou těžit nenároční extraktoři bez toho, aby potřebovali na svou činnost nějaké hmotné statky. Když mají hlad, načešou si ovoce nebo zajdou do skladiště na gáblík. Když už se jim zdá, že toho pro dobro světa učinili dneska dost, natáhnou se do trávy a jsou nejspíš spokojenější než kdokoli z nás. Takto získané suroviny (jíl, kámen, dřevo) ale stačí jen pro výstavbu jednodušších budov. Pro pokročilejší a výkonnější dílny budete potřebovat opracovaný materiál, který už se vyrábí pod střechou. Většina domečků má několik variant – od těch, na které stačí trochu kamení, nějaká ta kláda a sláma na střapatou střechu, až po městské budovy, které sice vyžadují cihly, Cultures 2: The Gates of Asgardpálené tašky a mramor, ale zato se v nich vyrábí několik druhů produktů. Kvůli vylepšování architektury své vesnice nemusíte staré chatrče bourat, stačí prostě zadat upgrade a je vymalováno. Odpadá tak nervy drásající čekání na možnost zřízení hromadného ubytování z prvního dílu, kdy jsem polovinu obyvatel nechávala bez střechy nad hlavou jen proto, že jsem nechtěla plýtvat místem pro stany.

Vaši vesničané (jenom chlapi, ženské už se rodí tak šikovné, že nějaké další vylepšování je bezpředmětné) získávají stejně jako v prvním dílu zkušenosti za odvedenou práci, a jakmile dosáhnou určitého stupně vědomostí, jsou schopni vykonávat pokročilejší řemeslo. Abyste vychovali pekaře, musí nejdřív zvládnout tvrdou farmařinu, následně se chvíli bude tahat s pytli mouky ve mlýně a teprve potom si může sednout k peci a užívat si vůně čerstvě připáleného chleba. Ke zvýšení výkonu pracantů slouží navíc vybavení v podobě nástrojů a bot, ale dokopat je k rozumné pracovní době dokáže jen ženská. Pokud jim zabezpečuje teplo rodinného krbu (nastěhuje do domu nábytek a podobné krámy), případně jim ještě vyvařuje, nemusejí se pánové zdržovat ničím nepodstatným a mohou se tak déle věnovat nějaké bohulibé činnosti.

Cultures 2: The Gates of AsgardNepřátelé v Cultures 2 kupodivu vykazují poměrně vysoký pud sebezáchovy a pokud jsou výrazně přečísleni, utíkají se schovat do nejbližší věže, při útoku zůstávají lučištníci vzadu a dokonce se nenechávají hromadně nalákat do pasti (tedy, když už se jednou za vámi rozeběhnou, tak brzdí velice neradi, tupým následováním se to však nazvat nedá). Ale trošku inteligence mohli vývojáři vyplýtvat i na lovnou zvěř. Jestliže na ně zaútočíte, tak sice prchají, seč jim síly stačí, ale dokud žádnému neublížíte, tak vám klidně tolerují narušování svého soukromí i z velmi intimní vzdálenosti.

Ergonometrie se od minule výrazně zlepšila, už není problémem najít konkrétního vesničana, protože v seznamech lze volit z mnoha filtrů. Stále mi však chybí možnost hromadného zadávání úkolů. Než se totiž dostanete k výrobě bot, tak vám po vesnici pobíhá dvacet poddaných, a dokážete si představit, jak je zábavné každého obouvat zvlášť. Nápověda je řešena velmi příjemně, máte do ní přístup přímo z každého menu při volbě nějaké akce a nestalo se mi ani jednou, že bych na první intuitivní kliknutí nenalezla, co jsem potřebovala. Autoři si u mě navíc šplhli seřazením názvů podle abecedy (v jedničce to po překladu z němčiny nechali bez ladu a skladu a byl v tom pěkný binec). Další příjemnou maličkostí je stručná historie seveřanů, která vám trochu přiblíží situaci, za níž se odehrává náš příběh a přidává tak hraní na vtahující atmosféře.

Cultures 2: The Gates of Asgard

Vizuálně vypadají Cultures 2 velmi dobře. Na detailech, jak budov, tak terénu (v tomto případě to ale až hraničí s nepřehledností), se opravdu nešetřilo a docela se divím, že mi ty grafické orgie bez zádrhelu chodily i na mém vykopávkovém Celeronu. Vodní hladina vypadá stejně pěkně jako domečky, věrohodně deformuje podobu předmětů ležících na dně, dokonce se pod ní prohánějí hejna ryb. Bohužel, hodila by se sice výborně pro malé jezírko, ale moře pod útesy vypadá ve skutečnosti trošku méně poklidně. Zklamání z malé autentičnosti oceánu mi však trochu vynahradila procházka po pláži, kdy za sebou moji vojáci zanechávali v písku stopy.

Z jedné mise pro přiblížení ovládání jednotek v boji a z jednoho scénáře v režimu volného budování se toho mnoho o obtížnosti, vyváženosti a celkové hratelnosti soudit nedá. Nepředpokládám ale, že by se někdo podobně piplal s vylaďováním ergonometrie, grafiky a systému hry jen proto, aby mohl odbýt ostatní aspekty. Takže pokud bude finální verze jen trochu odpovídat tomu, co je prezentováno v demu, můžeme se konečně těšit na pěknou budovatelskou RTS s mnoha inovativními prvky, které by nám mohly zajistit celkem kvalitní zábavu.

Autor:


Témata: krb


Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.