Damnation

Damnation

Damnation: V alternativní historii 19. století se udála další průmyslová revoluce

  • 11
Jaké by to bylo, kdyby? Taková otázka panuje ve studiích Blue Omega, kde právě dumají nad alternativní historií lidstva.

DamnationPro rok 2008 mají Codemasters přichystáno mnoho her. Většina z nich se drží nízko u země a přinejlepším v mezích reality. Když však přijde řeč na Turning Point: Fall of Librety či právě na Damnation, každý si začne ťukat na hlavu, jelikož se (naštěstí) nic z příběhů, které hry vyprávějí, nestalo. Ano, jde o prvek v dnešní době celkem populární: alternativní historie lidstva. Turning Point vyprávěl o tom, jak Hitler uspěl v Evropě a započal invazi do Ameriky. Damnation ale nebude reprodukovat známá jména, aby vzbudil pozornost, jen přemístí nějaké důležité události z 20. století o pár stovek let do minulosti.

Plno alternativ
V alternativní historii 19. století se udála další průmyslová revoluce. Skrze občanskou válku v USA s sebou přinesla vynálezy, které byly v reálné historii Země objeveny až ve století dvacátém. Průkopník všech těchto na tu dobu surrealistických novinek, baron Prescott, si po úspěchu umanul klišovité ovládnutí celého světa, což se mu do Damnationjisté míry podařilo – ovšem až na to, že mu jde po krku odboj takzvaných Peacemakerů, kteří chtějí zase nastolit běžný režim. K nim se přidá i bývalý kapitán vojenských sil působících ve smyšleném Americkém státu, Hamilton Rourke, hned poté, co mu baronovi poskokové unesou přítelkyni.

Sami vývojáři hru přirovnávají k Unreal Tournamentu, Gears of War a Tomb Raideru.

Autoři však sami přiznávají, že příběh není jejich hlavní metou. Chtějí dosáhnout úžasné hratelnosti, rozlehlé herní plochy plné interaktivních objektů a next-genové grafiky. Damnation je první hra v rámci studia Blue Omega a začíná se nám zdát, že si možná ukousli moc velké sousto, ale na druhou stranu doufáme, že jim poněkud křivdíme. Ale přeci jen, vytvořit zábavné a rozsáhlé herní prostředí neumí kdekdo, slušně to zvládá Rockstar a několik dalších studií, a jak se to podaří nováčkům, to je Damnationopravdu ve hvězdách. Ona skvělá hratelnost by měla sestávat z totální absence informačního HUDu, kdy poznáte nedostatek nábojů cvakáním pistole a svou pozici pomocí monumentálních staveb, jež si zapamatujete. Hráč by tak měl mít podle slov vývojářů pocit, že mu k dokončení mise nikdo nedopomáhal a vše zvládnul sám.

Pomocníci
Sami však na pouti za osvobozením bližního svého a své země nebudeme, jelikož má být k mání celá jednotka Peacemakerů. Ty sice nepůjde nijak ovládat, každopádně i tak je příjemné vědět, že vám někdo kryje záda. Kdykoliv by mělo rovněž jít přizvat do hry kamaráda a hrát v kooperačním režimu či online módu, jenž má být v Damnation také přítomen. Zajímavé je, že sami vývojáři hru přirovnávají k Unreal Tournamentu, Gears of War a Tomb Raideru. A to hned z mnoha důvodů. Ten první a nejznatelnější je vzhled a design úrovní, které jedou na Unreal 3 enginu (stejně jako UT3). Pokud jste sledovali dění kolem hry, jistě víte, že Damnation byla dříve vyvíjena jako mod pro zmíněný UT. DamnationDále tu máme Gears of War, z nějž si hra půjčuje kameru za ramenem a celou myšlenku krycího systému. A nakonec Lara Croft, od níž si hlavní hrdina rozhodně prsa enormní velikosti nevypůjčil, nicméně i tak jsou jeho skoky v nejrůznějších výšinách i hlubinách dost podobné jejím artistickým schopnostem.

Na cestě můžou autoři několikrát zakopnout.

Nakousli jsme vlastnosti hrdiny, jichž by měla být celá paleta. Bude umět běhat po zdech, provádět nevídaně daleké skoky, salta, úskočné kotouly a další vychytávky. Také by měl podle slov tvůrců slušně zacházet se zbraněmi, vždyť byl přece kapitán. Kvérů prý bude nespočet, ale měly by se držet reality: Damnation se nijak netají tím, že je steampunkovou westernovkou, a to mimo jiné i kvůli oblečení hlavních protagonistů – klobouky a zvonové kalhoty ve hře uvidíte opravdu mnohokrát.

Uvidíme
DamnationTak si to tedy shrňme, Damnation je rozhodně nadějným titulem, ale bojíme se, zda to nakonec opravdu dopadne přesně podle představ tvůrců. Nejvíce nás zajímá, jak dopadne hratelnost oproštěná od jakýchkoliv ukazatelů, což na jednu stranu dokáže značně zvýšit autenticitu herního prožitku, ale na druhou stranu to s sebou nese i svá úskalí, ostatně taková The Getaway by mohla vyprávět. Na obrázcích ze hry jde poznat, že grafika jede na U3 enginu, ale otázkou pořád zůstává, zda autoři dokáží plně využít jeho možností. Uvidíme, jak se podaří tvůrcům z Blue Omega dosáhnout svých velkolepých cílů. Na cestě totiž můžou několikrát zakopnout. Damnation je ve vývoji pro PlayStation 3, Xbox 360 i PC a vydání je plánováno na poslední kvartál letošního roku. Nezbývá tedy nic, než doufat a držet palce.

Index očekávání: 70%