Když byla v roce 2004 odhalena hra Dark Sector, mohla se těšit z puncu výjimečnosti – byla prakticky prvním ohlášeným titulem pro novou generaci konzolí, ale i hodně výkonná PC budoucnosti. Vypuštěný trailer tenkrát neohromil málokoho. Jenže od té doby jako by se po Dark Sector slehla zem. Na internetových stránkách pořád viselo základní info a pesimisté se už začínali připravovat na zprávu o zrušení. K tomu naštěstí nedošlo a Digital Extremes, kteří stojí za Unreal Tournament či Pariah, nedávno prezentovali hru v plné síle a s mnoha změnami oproti původnímu konceptu.
Příběh Dark Sectoru ho zavede do někdejšího sovětského státu Lasria, kde údajně probíhá tajný výzkum strašlivých biologických zbraní.
V podstatě bychom mohli zapomenout na vše, co bylo o hře dosud známo. Některé prvky byly poupraveny, jiné úplně vymazány a nahrazeny jinými. V zásadě se dá říci, že se odporoučely veškeré sci-fi nesmysly hraničící s naprostou absurdností. Takže žádná mocná brnění, futuristické koridory nebo vychytané pastičky. Celý setting hry by se měl posunout směrem k větší uvěřitelnosti, jež má podtrhnout výjimečnost netradičního hlavního hrdiny – Haydena Tenna. Ten je zaměstnancem CIA, kde vykonává jednu z nejdůležitějších funkcí, tzv. čističe, který se dostává ke slovu ve chvíli, kdy se nějaká situace šeredně zvrtla a musí se nějak hodnověrně zaonačit. Příběh Dark Sectoru ho zavede do někdejšího sovětského státu Lasria, kde údajně probíhá tajný výzkum strašlivých biologických zbraní. Hayden má samozřejmě za úkol důkladně uklidit, ovšem situaci komplikuje přítomnost dvou soupeřících frakcí. Na jedné straně skupina mocných zmutovaných lidí známých jako Infected, na té druhé pak skvěle vyzbrojená polovojenská jednotka snažící se infikovaným zabránit v jejich hrozivé brutalitě.Tenno má navíc své vlastní problémy. V první řadě byl i on vystaven takřka všudypřítomné nákaze, jež pohltila jeho ruku a udělala z ní mocný instrument destrukce, který dokáže spontánně vypustit tříčepelitý létající předmět - Glaive. Tato zbraň je v podstatě základním kamenem hratelnosti Dark Sectoru z pohledu 3. osoby, kdy více než co jiného připomíná nedávný spektákl Gears of War. Můžete střílet jak nepřesně od boku, tak i zamířit a dostat se tak do pohledu těsně za ramenem hrdiny, kdy se trefuje přeci jen o dost lépe. Pochopitelně se dostanete i k širokému arzenálu konvenčních zbraní, jako jsou automatické pušky nebo brokovnice. Jak už je dobrým zvykem, bude fungovat také úder pažbou, pokud se ocitnete dostatečně blízko nepřítele.
Ještě větší možnosti se však otevírají ve spojení s řešením nejrůznějších hádanek, které nebudou kdovíjak složité, spíše ve stylu Prey – tak, aby zpestřily stereotypem hrozící hratelnost.
Nicméně právě Glaive je skutečnou hvězdou hry. Pokud se přepnete do mířícího módu, uvidíte malé kolečko světla sloužící jako terčík, potom už stačí jen mocnou zbraň mrštit a chvilku počkat než se zase bumerangovým způsobem vrátí zpět. Jde o mnohem efektivnější zbraň než jsou tradiční kvéry, a i když se někde zasekne nebo snad zničí, nic se neděje – v záloze máte okamžitě další. Ovšem Glaive má ještě sekundární funkci, jejíž pointa byla převzata nejspíše ze Zeldy. Zbraň totiž absorbuje nejrůznější druhy energie, takže pokud ji hodíte do ohně, vrátí se k vám pokrytá plameny, vrhnete-li jí do osvětlení – nejenže ho vypne, ale přistane vám v rukou nabitá elektrickou energií. Tyto výhody pochopitelně můžete použít v boji proti nepřátelům. Elektrický Glaive okamžitě zabije protivníka elektrickým šokem, ohnivý ho zase zapálí. Ještě větší možnosti se však otevírají ve spojení s řešením nejrůznějších hádanek, které nebudou kdovíjak složité, spíše ve stylu Prey – tak, aby zpestřily stereotypem hrozící hratelnost. Jediný případ, jaký byl dosud prezentován, zrovna inovací neoplývá. Odstranit hořícím Glaivem výbušnou bednu z cesty není nic světoborného, ale autoři v tomto směru slibují mnohem více.Prezentace vůbec nabídla jen krátkou ukázku hry. Menší procházka skrz ulice jednoho z vylidněných měst Lasrie působila vskutku depresivně. Potom, co se podařilo zlikvidovat několik řadových protivníků, vešel prezentér do jednoho z hodně starých domů, kde na něj už čekalo několik týpků s mačetami a hlavně podivným plynem, který nejenže notně oslabil jeho síly, ale i bláznivě pokroutil vizuální realitu, takže bylo hodně těžké, avšak bezesporu zajímavé, s nepřáteli bojovat. Nakonec jsme viděli i cutscénu v podkroví, jež v rychlosti představila prvního infikovaného. Bylo vidět, že za svou velikost se rozhodně stydět nemusí a coby pořádný boss oplývá i speciálními schopnostmi.
Po grafické stránce se od podobných titulů očekává samozřejmě maximum. A zatím to vypadá, že Dark Sector se mu minimálně přiblíží. Jednak má svůj výtvarný styl, tak trochu připomínající legendární Deus Ex, druhak se nemusí stydět ani za svou technologii. Hra světla a stínů působí skvěle a i pohyby postav vypadají báječně. Třeba v boji nablízko proti zmíněným vojákům s mačetami vypadalo neskutečně efektně, když jsme padoucha chytli pod krkem, což posunulo jeho plynovou masku trochu nahoru, takže byl vidět jeho plně modelovaný obličej.
Jednak má svůj výtvarný styl, tak trochu připomínající legendární Deus Ex, druhak se nemusí stydět ani za svou technologii.
Vzato kolem a kolem, je Dark Sector velice nadějnou next-gen střílečkou, která na základech pořádně bytelné akce přinese i pár inovativních prvků spojených především se zajímavou primární zbraní, jež dobře poslouží i při řešení nejrůznějších hádanek. Navíc bychom se mohli dočkat zajímavého příběhu i špičkového technického zpracování. A to jsme se ještě nerozhovořili o údajně skvělé umělé inteligenci - hlavně z toho důvodu, že podobnými sliby se ohání snad každý tvůrce her, ale u Dark Sectoru to působí přeci jen uvěřitelným dojmem. Nepřátelé mají útočit ve skupinkých a cizí jim nebude ani obkličování. Na to vše si ale budeme muset počkat minimálně do 2. poloviny příštího roku.Index očekávání: 90%