Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Darkest of Days nabízí jen nedotažené střílení v mnoha etapách lidské historie

  0:02aktualizováno  0:02
Začínající autoři měli spoustu elánu k vytvoření opravdu dobré akce. Bohužel ale nasekali několik výrazných chyb.
65

Darkest of Days

Platforma: PC
Výrobce: 8monkey Labs

  • variabilní mise
  • požitek z akce je dobrý
  • tragická umělá inteligence
  • chyby v designu

Na první pohled zajímavá akce, která by teoreticky mohla být mnohem lepší. Jenže autoři udělali několik designérských chyb a nepovedla se jim umělá inteligence. Ani tak to ale není špatné.

Herní karta

Darkest of Days

Darkest of Days (PC)Když mají vývojáři zálusk na vytvoření opravdu variabilní střílečky, která by se neodehrávala v jednom neustále stejném prostředí, mají jen velmi omezené možnosti. Buď se ono prostředí pokusí zpracovat co možná nejatraktivněji, nebo si do ruky vezmou příběhovou berličku.

Přesně to udělali tvůrci z neznámého studia 8monkey Labs, kteří pod vedením ještě neznámějšího vydavatelského domu Phantom EFX připravili akci jménem Darkest of Days. Podle zúčastněných subjektů by se zdálo, že půjde o nuznou budgetovou záležitost, která si možná ani nezaslouží recenzi.

Jenže skutečnost je trochu složitější. Ačkoliv tvůrci zjevně neměli nabobtnalý rozpočet a jejich zdroje byly omezené, nebylo to tak tragické, jak by se mohlo zdát.

Darkest of Days je totižDarkest of Days (PC) akcí v některých ohledech překvapivě povedenou. Bohužel v jiných zase značně selhávající. Každopádně to je projekt stojící za pozornost.

Pokud jde o onu berličku zmíněnou v úvodu, vězte, že nejde o nic menšího než o cestování časem. To si takhle střílíte proti indiánům u Little Big Hornu a vypadá to s vámi věru špatně. Už už se do vás zabodává zbraň zuřivého Apače, když v tom se zjeví jakási koule neznámého složení, z níž vyleze futuristicky oblečený voják a do koule vás vtáhne.

Náhle se ocitáte v podivné laboratoři, kde na vás z velkého plátna mluví neznámá žena a vysvětluje své představy o chodu dějin. Jsou tu totiž zvláštní síly, které chtějí dějiny zvrátit tak, že by to pro lidstvo rozhodně nebylo dobré. A hráč je prý ideálním kandidátem na špinavou práci. Má tomu totiž zabránit.

Darkest of Days (PC)Za tím účelem pochopitelně musí procestovat celý svět, navíc v několika časových epochách. Po každé z misí se vždy vrátíte do laboratoře, vyslechnete si, co jste udělali správně a co jste pokazili, a samozřejmě si vyberete další misi.

Ano, v některých případech budete moct volit ze dvou budoucích výsadků. Ale netěšte se hned z nelineárního vyprávění. Nakonec budete muset absolvovat mise všechny, akorát v trochu jiném pořadí.

I tahle vlastnost hry svědčí o její poslepovanosti. Jistě, v laboratoři se odehrává příběh, který by měl být kontinuálním pojítkem a odůvodňovat, proč máte jít zrovna tam a tam, a ne jinam. Ale popravdě, záminky jsou to dosti chatrné, když se tu neustále hovoří o záchraně správného chodu dějin.

Darkest of Days

Darkest of Days (PC)V misích obvykle budete pomáhat důležitým postavám dějin v tom, aby splnily své budoucí závazky vůči historii. Abyste ale chod kola času nenarušili svými návštěvami příliš, jsou vám tak trochu přistřižena křidélka.

To znamená konkrétně dávat pozor na postavy, byť nepřátelské, označené modrou aurou. Ty totiž nesmíte zabít. Respektive můžete, avšak nikdo vás za takový čin nepochválí, a navíc po misi nedostanete tolik zkušenostních bodíků, kolik byste dostali, kdybyste tyto týpky střelili třeba jen do nohou. Nebo využili speciální futuristické zbraně na jejich bezeškodné vyšachování z boje.

Ano, v Darkest of Days nechybí ani, dnes už snad povinné, RPG prvky. Jsou sice opravdu jen lehké, ale stejně se budete muset často rozhodovat, zda si navýšit frekvenci střelby, nebo třeba rychlost přebíjení zásobníků. Ta je mimochodem v základu u většiny zbraní skutečně pomalá, což je zapotřebí zakomponovat do taktiky.

Darkest of Days (PC)Mise se odehrávají jakoby v otevřeném prostředí, kde si zdánlivě můžete chodit, kudy chcete. Je to ale samozřejmě jen iluze. Pravda, například v lesích za první světové války nebo při návratu do války občanské v USA se můžete pohybovat relativně volně a nechodit jen po vytyčených cestách.

Jenže je tu riziko, že náhle vrazíte do neviditelné zdi, která požitek ze hry docela pochroumá. Takto drastických omezení sice není mnoho a možná na ně ani nenarazíte, ale když už se tvůrci pustili do otevřeného terénu, což nelze než kvitovat, mohli si dát více práce s jeho promyšlením.

Každopádně nečekejte volnost jako třeba ve Far Cry 2. Možností řešení vyvstalých situací zkrátka není tolik.Darkest of Days (PC) Respektive mapa a interní navigační systém, který ale funguje jen občas, vás vždy navedou na určené místo, kde se s největší pravděpodobností strhne větší bitka. Průběžné přestřelky po cestě nejsou zase tak časté.

Na druhou stranu, když boj, tak už mohutný. Na bojišti se náhle objeví desítky vojáků, jak na vaší, tak nepřátelské straně. To zní dobře a požitek ze střelby je i docela pozitivní. Jenže tu jsou opět nepřehlédnutelné problémy.

Ty se rekrutují zejména z toho, jak autoři naložili s repertoárem nepřátel. Ti se totiž respawnují prakticky z ničeho, takže vás klidně překvapí tehdy, kdy se snažíte ukrýt a vyléčit si zranění (probíhá klasicky automaticky). Mnohdy navíc není jasné, zda jde o nepřítele, nebo spolubojovníka.

Darkest of Days (PC)Všechny postavy ovládané umělou inteligencí se chovají hloupě. A tak nestřílející nepřítel, i když vás zcela jasně vidí, docela mate a vypadá, zejména v podobné uniformě, jako parťák. Jenže on po čase, když se konečně rozkouká, střílet začne. To už ale může být pozdě. Nepřátelé si také až nezvykle libují v boji nablízko, takže se do vás snaží nabíhat.

Špatná umělá inteligence ale požitek ze hry opravdu kazí. Vojáci po prostředí pobíhají zjevně zmateně; jako by netušili, co mají dělat. Kdyby šlo o nárazové případy, nic se neděje. Jenže v Darkest of Days je toto ňoumovité chování pravidlem. S takovou vypadají přestřelky komicky a neuvěřitelně.

Takové chyby zamrzí o to více, když si představíte, jak dobrou hrou by Darkest of Days s Darkest of Days (PC)trochou snahy mohlo být. Požitek ze střelby z mnoha rozličných zbraních je překvapivě povedený a také střídající se prostředí dodávají hře na atraktivitě, byť by si zasloužila ještě o něco více propracovat.

Titul navíc netrpí ani ryze technickými problémy, jež jsou pro budgetovky typické. Naopak, i na slušné detaily běží plynule na průměrných sestavách a až nebývale rychle se nahrává. Lze ho tedy hrát v podstatě jako přímočarou střílečku, jen je třeba přehlédnout okaté lapsy.

Zejména problémy s umělou inteligencí a nějaké ty designérské přešlapy stojí Darkest of Days ocenění coby jednoho z milých překvapení roku. Takhle jde jen o docela dobrou akci.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 272 čtenářů

Témata: Přestřelka, bitka


Nejčtenější

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.