Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dead or Alive 3 - prsa v pohybu?

  12:00aktualizováno  18. prosince 4:25
Krásných žen není nikdy dost. Alespoň pro většinu mužů. Proto je tedy velmi potěšitelné, že nás firma Tecmo obdařila už třetím dílem ultrafeministické bojovky, v níž křehké krásky s muži doslova zametají ulice. To, že jim to tito udatní gentlemani mohou kdykoliv vrátit, si raději, z úcty k dámám samozřejmě, necháme pro sebe.

Dead or Alive 3

Není to tak dávno, co jsme měli možnost vychutnat si na PlayStation 2 velice zdařilý druhý díl série , kterýžto vedle velmi příjemné hratelnosti sází, na rozdíl od konkurenčního Tekkena, na rychlejší pohyb, dynamičtější akci a zejména na sličné bojovnice předvádějící pod vaším vedením ty nejvypečenější kousky. Osobně mě sice mrzelo, že oproti automatové verzi nebyl druhý díl zas až takovým pokrokem a ve ztvárnění pohybu dámských prsou dokonce značně ztrácel (a už to víte všichni, jsem perverzní prase), o to více jsem se ale těšil na díl třetí :-). Jaké však bylo mé zděšení, když jsem zjistil, že se toto pokračování objeví (pravděpodobně) pouze na Xboxu, nové to videoherní konzoli od firmy Microsoft. Ovšem díky celé redakci Bonuswebu, mému manažerovi a těmto mým jednadvaceti sponzorům (pokud zde chybí jejich úplný výčet, je to zásluhou korektury), se mi podařilo nedávno poprvé zasednout do kokpitu vozu Formule1. Ehm, chtěl jsem samozřejmě říci, že se mi podařilo zasednout před masivní zelenočernou konzoli a pln napjatého očekávání sevřít v dlaních ovladač a roztřeseným prstem na D-padu si opět po dlouhé době zvolit mou vyvolenou Kasumi.

Pakliže nepočítám své dosti zmatené okukování microsoftího ovladače a hledání příslušných tlačítek, tak první, čeho jsem si ve hře všiml, bylo, že tu jsou hned tři nové postavy. Chvályhodné je, že dvě z nich jsou dámy. Typická Němka Hitomi je osmnáctiletá karatistka, která si z mladické nerozvážnosti chce v turnaji vyzkoušet své schopnosti, zatímco Angličanka Christie Dead or Alive 3 přijíždí jako dvorní dáma operní pěvkyně Heleny. Časem se z ní sice vyklube nájemná vražedkyně, ale to vás při prvním spuštění hry bude zajímat pravděpodobně docela dosti málo. Trojku nováčků doplňuje sympatický dlouhovlasý čínský blonďák (no co se divíte, Tecmo je přeci japonská firma :-)) Brad Wong, jenž sice má takový malinkatý problémek s alkoholem, ale ani to mu nezabrání ve zdárném tažení turnajem.

Takže zbývá už jen rychlá kontrola, zda jsou mé favoritky na svých místech, první volba padla samozřejmě na Kasumi, a vzhůru do boje v boj. V tuto chvíli ovšem přichází nedělní chvilka rozčarování, neboť nebohý našinec zjišťuje, že ovladač Xboxu rozhodně není Dual Shockem (aby taky byl :-)) a tudíž jeho svěřenkyně nefunguje tak, jak by si představoval. Po chvíli seznamování si ovšem lze na podivné rozložení tlačítek na tomto ovladači zvyknout. Osobně mě sice poněkud překvapilo, že při relativně značné velikosti celého ovladače jsou základní tlačítka docela hodně blízko sebe, ale i zde jde spíše o zvyk. Problém však vyvstal někde jinde, a sice v oblasti osmisměrného D-padu. Jak už jistě víte, nejedná se o klasický "čtyřšipkový" směrový kříž, ale je to vlastně pouze takové zvlněné kolečko, jehož poloha je snímána osmi mikrospínači, což sice umožňuje komfortnější a plynulejší ovládání, ovšem cenou za to je snížená schopnost udržení stálého směru. Takže pokud se chcete například posunout směrem nahoru, je pravděpodobné, že se tam sice posunete, ale zároveň se odchýlíte do Dead or Alive 3 strany, což je v případě bojové hry seriózní problém. Dost často se tedy přihodí, že místo výskoku ukročíte do strany a podobné chuťovky. Vyloženým peklem se pak stává snaha rozběhnout se s vaší postavičkou k nepříteli. Tato procedura sestává ze standardního rychlého dvojího stisknutí D-padu směrem k soupeři, přičemž rychle trefit dvakrát po sobě právě jeden z osmi možných směrů chce docela hodně cviku. Nicméně i bez běhu se dá žít.

Když už jsem u té zrychlené chůze, nebylo by na škodu podrobit průzkumu i ostatní pohyby postav. Tady by se však dalo říci pouze to, že jsou do značné míry naprosto stejné jako ve druhém díle. Několik nových chytaček, komb a chvatů sice přibylo, ale když si zažijete ovládání, budete v naprosté pohodě vyrábět údery, které jste si už dříve tak oblíbili. To se mi zdá ovšem poněkud nešťastné, protože v konečném důsledku sice koukáte na DoA3, ale ovládáte v podstatě DoA2, což může být bráno jako výhoda, nicméně z mého pohledu to vidím tak, že v této oblasti nepřináší tento díl zhola nic nového. Dokonce i poraženecké animace po prohraných zápasech jsou často stejné jako ve druhém díle a pokud se vám v DoA2 zdál pohyb některých postav občas trhaný, pak vězte, že zde tomu není jinak. A to nejlepší na konec. Jeden pohyb oproti dílům minulým nám tady dokonce chybí a pokud si myslíte, že jste dostatečně psychicky silní, abyste dokázali pohlédnout pravdě do očí, směle čtěte dál, ale raději se posaďte. Ve hře Dead or Alive 3 nelze, opakuji NELZE skákat dozadu!!! Těžko říci, Dead or Alive 3 zda to byl záměr autorů, či jen "výrobní" nedostatek, ale prostě pakliže chcete pouze čistě uskočit dozadu, tak to zkrátka nejde. Tím pádem jste při sražení soupeře k zemi vystaveni jeho low-kickům, když se zvedá, což lze sice vyřešit ukročením do strany, ale nedařilo se mi tímto způsobem unikat tak často, jak bych si sám představoval. Prostě nic moc.

S pohybem a ovládáním souvisí ještě jeden poznatek. Ovládání bylo do značné míry zjednodušeno, takže teď vám na některé vybrané kombinace stačí stisk jediného tlačítka. Tím podle mého názoru dosti trpí atmosféra při hře a je to znát zejména v módu Tag Battle, kdy pro tak populární akční vystřídání postav (bojovníci při výměně uškodí soupeři společnými silami) nyní stačí toliko jedno tlačítko. Místo hektických snah o přesnou tlačítkovou kombinaci ve stylu druhého dílu tak sklouznete k rutinnímu mačkání tlačítka. Zde si myslím, že je jasně vidět snaha Tecma/Microsoftu přinést na trh bojovku, která by zaujala co nejširší publikum a neodradila jej přílišnou složitostí. V tomto případě se mi ovšem zdá, že zjednodušování zašlo až nepříjemně daleko.

Aby se o této hře ale nedalo mluvit pouze jako o čistokrevném portu DoA2 pro Xbox, přibyly zde kromě tří postav a několika málo pohybů i nějaké nové arény, přičemž některé z nich rozhodně stojí za shlédnutí. Osobně se mi líbilo prostředí akvária umístěného pod mořskou Dead or Alive 3 hladinou a ultimátní oktagon, s nímž jsme sice již měli tu čest, ale až nyní jsou kolem něj i přihlížející diváci (respektive pouze jejich temné obrysy, takže propracované fanoušky jako v Tekken Tag Tournamentu zde bohužel nenajdeme). V souvislosti s arénami ovšem nemohu nezmínit jedno zklamání: pravda, vypadají lépe než v předchozím dílu, ale jejich interaktivita zůstala na úplně stejné úrovni. Takže sice bojujete ve velmi pěkném prostředí s různými schůdky a vyvýšeninami, ale pokud soupeře v takovémto místě pořádně jak se říká naberete, bude se jeho tělo chovat jako by v onom místě byla plnohodnotná zeď. Pokud ho tedy držíte v průběhu komba ve vzduchu a dostanete se k nějakému zvýšenému schodu, narazí na něj protivník pouze nohama a zbytek těla je zbržděn neviditelnou stěnou, což vypadá přinejmenším podivně. Škoda, mohlo by být zajímavé vyhodit soupeře na vyšší místo a pak za ním vyskočit, takhle se dá opět pouze shazovat dolů. Navíc to vzhledem k designu mnoha arén jde na docela málo místech. Výjimku tvoří snad pouze lesní prostředí, kde se dá docela solidně využívat okolních stromů, ale na druhou stranu se dost často stane, že některým stromem v pohodě projdete. Takže také žádná supersláva.

Naopak, docela oslavné je grafické zpracování. Nelze samozřejmě říci, že by pre-release screenshoty nelhaly, ale to už se u Xboxu možná brzy stane i jakási tradice (vzpomínáte ještě na onu aféru s podvrženými screenshoty z nějaké snowboardové hry?). Graficky tedy hra Dead or Alive 3 vypadá lépe než její starší sestřička, ovšem ne ve všem je onen pokrok až tak patrný. Na první pohled to všechno vypadá jako DoA2, postavičky jsou stejné (zápasnice Tina je v některých momentech ale překvapivě hranatější než ve verzi pro PS2), provedení jejich pohybů jakbysmet. Pokrok je ale patrný v texturách a efektech. Textury jak bojovníků, tak prostředí jsou hezky detailní a efekty příjemně jemné. Hodně pěkný je z tohoto hlediska okamžik, kdy shodíte v městské aréně svého soupeře ze střechy a on padá přes jiskřící světelné reklamy dolů na ulici. Na druhou stranu ale kupříkladu sníh neodletuje ani od padajících borců tak, jak bych si představoval.

A co zvuky? Ale ano, jsou docela pěkné, ale opět dosti podobné jako ve "dvojce". Dokonce jsem si ověřil, že jedno kombo Kasumi je doprovázeno naprosto stejnými zvuky (alespoň tedy podle mého hudebního hluchu) jako na PS2. Autory ovšem ctí, že téměř stoprocentně vložili postavám do úst nové věty, takže si alespoň vyslechnete nové příběhy známých postaviček, což by se u nového dílu hry dalo tak nějak i čekat :-).

Osudy bijců opět utváříte a sledujete během Story módu, kdy je účelem probít se až k poslednímu obluďákovi a porazit jej (překvapivě). Navíc se zde po vydřeném vítězství otevře filmeček s danou postavou, ovšem v tomto ohledu bude podobnost s Tekkenem zcela jistě Dead or Alive 3 pouze náhodná :-). Při hraní Story s různými postavami jsem ale zjistil jednu docela nepříjemnou věc a tou je relativní nevyváženost postav. Zatímco v DoA2 byl celkově nejsilnější pravděpodobně Jahn-Lee (ale nijak drasticky nepřevyšoval ostatní), zde je nejsilnější naprosto jednoznačně Zack. Evokuje to sice časy prvního Mortal Kombatu, ale v tomto dílku se dá dojít na konec nejen se Zackem (na rozdíl od silné trojky Kano, Scorpion, Sub-Zero) a hráč zrovna nemusí být šíleným masochistou :-). Když už je řeč o závěru, je potřeba uvést jeden docela zajímavý nápad. Poslední souboj ve Story módu totiž vidíte zpoza vlastních zad, přičemž ovládání zůstává stejné jako kdybyste hráli ve standardním bočním pohledu, což vás zpočátku docela solidně vyvede z konceptu a pár restartů si tedy užijete. Bohužel ani zde se nedá hovořit o úplném dotažení do konce. Vy, kdož jste hráli druhý díl, si jistě vzpomenete, že při posledním zápasu se obraz zaostřoval a rozmazával podle toho, jak se vám dařilo. Zde je onen "blur" ovšem konstantní a je občas dost frustrující když dostáváte "na budku" a absolutně nevidíte proč.

Tím jsem se v zásadě dostal do finále povídání, co jsem ohledně Dead or Alive 3 měl na srdci a snad pouze pro úplnost doplním, že ostatní módy hry jsou v zásadě úplně stejné jako v Dead or Alive 2, přibyla jen zajímavá nabídka stříhat si vlastní filmečky ze hry, což v jisté omezené míře nabízel už předchozí díl, takže to zase až taková novinka není. Navíc jsem Dead or Alive 3 nenašel možnost zobrazit si všechny předměty již získané v režimu Survival. Takže je sice sbíráte, ale jediné, co z toho máte, jsou body v celkovém skóre, sběratelská vášeň se zde nepěstuje.

Než jsem si Dead or Alive 3 zahrál, byl to z mého pohledu právě onen "killer" titul, kvůli kterému jsem byl ochoten uvažovat o pořízení Xboxu. Teď už vím, že tomu tak není. Mám-li to shrnout v kostce, tak DoA3 nepřináší nového nic a ač jsem se výše snažil navodit dojem, že se nejedná o obyčejný port z PS2, je asi z okolního textu jasné, že k němu tento titul nemá nikterak daleko. Pokud si dokážete představit DoA2 v lepší grafice, máte DoA3. Navíc je vidět, že mnohé části byly přišívány horkou jehlou, jen aby se stihl launch Xboxu. Pokud by hra vyšla v takovéto podobě na PS2, jednalo by se (až na grafiku) o jedno velké zklamání. Jako velkému fandovi série Dead or Alive mi to rve srdce, ale bojové hře, v níž nelze skákat dozadu, vyšší známku dát rozhodně nemohu, s tím nic nenadělá ani Kasumi. Nehledě na to, že i teď je ještě docela vysoká, ale to jen proto, že na Xboxu je zatím první a jediná a na zábavnosti předchozího dílu nikterak neztrácí. Děkuji za pozornost.

P.S.: Prsa jsou stejně statická jako minule :-)

Dead or Alive 3
Výrobce/Vydavatel Tecmo
Platforma Xbox
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Lehce nepovedený převod DoA2 v lepší grafice.
Hodnocení: 65%

Autor:


Témata: Alkohol, Microsoft, Xbox


Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.