Rolničky, rolničky, zombie tu jsou zas! Recenze vánoční řežby Dead Rising 4

• Trefné a aktuální zasazení do Vánoc
  • Exo obleky páchají hodně škody
  • Multiplayer stojí za vyzkoušení
  • Prolezlé technickými chybami více než zombiemi
  • Nic nového v prohnilém světě

Poctivá zombie řežba s kvanty šílených zbraní a vozidel. Dostanete to, co očekáváte a pobavíte se. Dead Rising 4 však sérii nikam dál neposunuje a jeho útroby jsou prohnilé technickými chybami.

Když se řekne Capcom a zombie, vybaví se většině hráčů Resident Evil. Jenže i „ta druhá“ série o nemrtvých od japonského giganta si právem vybojovala své místo na trhu. Čtvrtý díl vycházející opět pro Xbox One se vrací na místo původního dění, do města Willamette. Zde celá série Dead Rising před deseti lety odstartovala exkluzivním dílem pro Xbox 360. Zpět jsou nejen některé známé reálie, ale i hlavní hrdina.

Žurnalista Frank West je sužován nočními můrami, které se odehrávají právě tam, kde jeho osobní peklo začalo. Když se naskytne příležitost ulovit dalšího sólokapra, nechá se Frank přemlouvat jen chvilku, aby se nakonec do místa, kam by se nikdo se všemi pěti pohromadě nikdy opět nevydal, vrátil zpět.

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Čtvrtý díl obsahuje slušnou porci příběhu, kterou naštěstí servíruje postupně, protože jde o béčkovou pitomost každým coulem. Tato hra není o příběhu, ale o šílených postavách v čele s egoistickým Westem a hlavně o humoru černém jako ropná skvrna v oceánu. Přisprostlý žurnalista je kombinací prostoduchého řezníka Ashe z Evil Dead a Clarka Kenta. Tedy když si odmyslíte cokoliv ze Supermana.

Zatímco v prvním dílu se Willamette skládalo především z obrovského nákupního střediska a přilehlých silnic, herní svět Dead Rising 4 je o poznání větší. Jde v podstatě o Grand Theft Auto, které se odehrává pouze v pěti čtvrtích, jejichž střed tvoří právě masivní obchoďák. Hra velikostí odpovídá třetímu dílu, který díky desítkám vozidel rozjel styl otevřeného světa naplno. Jde o herní schéma, které dvojka zatím spíše oťukávala.

Ale vyložme si karty hned na stůl, čtvrtý díl nepřináší v podstatě vůbec nic nového. Ale aspoň je pryč dementní otravný limit, který shazoval první díl a znemožňoval normální hraní.

Přežijte den na síti

Dead Rising 4 obsahuje i multiplayer. Ale než začnete obracet oči v sloup nad jeho přítomností, dejte mu šanci. Postaví vás před několik dnů, které musíte přežít, splnit úkoly a zase se vrátit do bezpečí úkrytu. Jde o zabití určitého počtu zombií, focení předmětů apod. Nic kdovíjak nápaditého, ale pokud se chcete zabavit u multiplayeru a pokecat s kamarády přes hlasový chat, Dead Rising 4 vám to umožní. A není to taková pitomost jako u druhého dílu.

Frank také opět využívá vše, co mu přijde pod ruku, aby zredukoval řady zombií. A to i když se k tomu předmět ani nehodí. Budou to třeba hokejka, deštník, meč, ale i defibrilátor, kterým nemrtvé definitivně pošlete na zasloužený odpočinek.

Pejsek a kočička vytvořili zbraň

Každá zbraň (nebo předmět) se po chvíli rozbije, takže z každé budete chtít vymlátit co nejvíc. Co se šílenosti týče, Dead Rising nikdy neznal hranice. Kombinování zbraní i vozidel vstříc vytvoření nejnebezpečnějších frankensteinovských výtvorů je zpět a jde opět o magořinu. Pokud seženete plány, můžete se ohánět explozivním kladivem s granáty, rotační kuší s raketami do ohňostroje anebo elektrizujícími vánočními věnci. A když na to přijde, z traktoru a vozíčku pro invalidy vznikne také dobrá šílenost na kolech. O pojízdném katapultu ani nemluvě.

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Zní to všechno jako pitomost, ale není. Tedy je, ale pořádně zábavná a dodává hře pořádnou šťávu. I když není herní svět tak velký jako u městských akcí, jako kulisa k dobré hře stačí. A než se dostanete v autě, humvee, dodávce, na motorce, čtyřkolce nebo na sněžném skútru z bodu A do bodu B, přejedete alespoň pět stovek chodících mrtvol. A o to přece jde. Za každou zabitou zombie navíc získáváte zkušenosti.

Zrozen k zombie apokalypse

Levelů je nyní sto a zlepšovat se můžete v několika kategoriích jako bijec, přeživší atd. Budete mít větší zdraví, více slotů pro jídlo a postupně se stanete odolnějším a silnějším neřádem.

Frank nezapomíná ani na své povolání a vše si dokumentuje focením. Cvaknout nyní můžete dokonce i trendy selfie. Za focení můžete získat zkušenosti navíc, ale hlavně zdokumentujete neplechu, která se ve Willamette děje. Focením řešíte i nepříliš zapeklité detektivní případy na místě činu. V praxi jde o vyfocení několika důkazů v označené lokalitě. Nic zapeklitého, ale zároveň ani rušivého.

Jak budete postupovat, vyčistíte od zombií útočiště, kde si pak od prodejců můžete kupovat zbraně, jídlo, oblečení nebo mapy míst s návody k sestrojení zbraní a podobně. Čím více zachráněných nebožáků, tím silnější vaše útočiště bude. Všechny prvky z her na hrdiny i městských akcí fungují v Dead Risingu 4 tak, jak mají. Nechybí ani tradiční psychopati, kteří plní roli nepovinných bossů. Takže pokud si troufáte na výzvu, máte ji tu. Akorát se jim tentokrát neříká psychopati, ale maniaci.

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Možná si říkáte, co je zde vlastně nového oproti předchozím dílům. Moc toho není. Ale máme zde Exo obleky, což jsou hi-tech udělátka, na jejichž přítomnosti staví úspěch poslední díly Call of Duty. V Exo obleku budete tak silní, že budete zombie trhat jako listy papíru, uzvednete těžké zbraně (rotační kulomet, plamenomet) a zároveň můžete vytrhnout ze země značky a s hlavami zombií pak hrát baseball.

Exo oblek je zatraceně cool, ale žere hodně elektřiny, takže za chvíli je po zábavě. Naštěstí jsou zde lokality ovládané armádou, kde se oblek automaticky bezdrátově dobíjí, takže můžete řádit jako smyslů zbavení. Exo oblek lze vylepšit třeba nádobou na zmrzlinu a udělat z něj i palebnou extrasílu. Je s ním vždy krvavá legrace. Pokud tedy chcete zabíjet ne stovky, ale rovnou tisíce zombií těmi nejnápaditějšími způsoby, jste na správné adrese.

Dead Rising 4 je stylové porcování zombií, které vydrží i na deset hodin. Záleží, kolik vedlejších úkolů budete chtít splnit. Hra je stylová a stylově i vypadá. Grafika nebere dech, ale má svou osobitost, vtip a kromě pár rozjetí horizontální synchronizace obrazu či propadu frekvence snímkování zde žádné problémy nenastaly ani při stovkách zombií na obrazovce.

To samé se bohužel nedá říct o hře samotné. Ta je chybami prolezlá více než nemrtvými. Je nám jasné, že jsme hráli hru před vydáním a řadu chyb opraví patch. Jenže zároveň nelze přehlédnout, že hru plnou tolika chyb jsme hodně dlouho nehráli. A nejde jen o kosmetické problémy, jako jsou levitující zombie. Již poražený boss nám například ožil, když jsme ho omylem po zabití vytlačili z vytyčeného území. Jindy se zase Frank ve vzduchu oháněl sekyrou, kterou vůbec v rukou neměl a zabíjel s ní zombie ve všech světových stranách. Nefér výhoda pro nás, ale stejně hloupost a chyba.

Dead Rising 4

Dead Rising 4

Na konci hry nám zase vypadl zvuk, takže dialogy jsme mohli tak maximálně odezírat ze rtů. Dead Rising 4 je zpropadeně technicky nedoladěná hra a bylo utrpení ji hrát před vydáním. Nevyhnuli jsme se ani restartu, když jsme se dostali do míst, kde se hra sesypala jako pytel brambor.Některé vedlejší mise jsme tak záměrně museli obejít, abychom se dostali dál.

Slovo závěrem? Dead Rising 4 vám dá vše, co slibuje, ale mohl to dotáhnout dál než jen na další solidní zombie akci. Snad se většího posunu v hratelnosti dočkáme s pětkou.

Hra vychází 6. prosince. I když ji vydává Microsoft, nejde o titul z katalogu Xbox Anywhere. Pořízením Xbox One verze tak PC kopii nezískáte. Ani naopak.

70 %