Dead Space

Dead Space

Dead Space: SMRT přichází z kosmu

  • 35
Jediným filmem, který dokázal přenést horor do kosmu, byl geniální Vetřelec Ridleyho Scotta. Zdá se, že mu roste v podobě Dead Space konkurence.

Dead SpaceVynořil se z nicoty kosmu a nabírá neuvěřitelným tempem na rychlosti. Vesmírný survival horor Dead Space nebyl doprovázen žádným zběsilým hype, sliby o nemožném na počkání. Co však screenshot, to působivá scéna, co ukázka, to příjemné mrazení v zádech. Takové, jaké jsme naposledy cítili kdysi dávno v kině, když plátnu kraloval Scottův Vetřelec, na jehož designu si dal záležet sám geniální malíř a sochař H. R. Giger. Nyní se vývojáři z EA Redwood Shores konečně rozpovídali a z jejich slov jsme čím dále spokojenější. Už aby tu tahle hra byla. Věříme, že u ní se konečně budeme při nočním hraní cítit nejistí v kolenou a po zádech nám bude běhat mráz. Jedno je jisté, z Vetřelce si tahle hra půjčuje vše, co se postaralo o jeho výjimečnost.

Dead SpaceHlavní hrdina Isaac Clarke není žádný voják. Je to inženýr, vyslaný na těžební kosmickou loď Ishimura, aby zjistil, proč byla přerušena komunikace. Ishimura je kolos o velikosti malého města, jehož cílem je doletět k mrtvé planetě, doslova vytrhnout její část a zpracovat na rudu. Stejně tak i Nostromo z Vetřelce byla gigantická loď s nákladem rudy o váze 20 milionů tun, jejíž posádka byla zcela beze zbraní. Při letu vesmírem připomínala nejvíce ze všeho obrovský hrad o rozloze mnoha kilometrů. Podobnost není náhodná, v roli vojáka, který jde likvidovat nepřátele nikdy nezažijete tu atmosféru, jako když zoufale bojujete o přežití. Co vítáme, je pohled z očí třetí osoby, FPS by tuto atmosféru narušila.

Dead SpacePodobně jako posádka Nostromo na zdánlivě mrtvé planetě nalezne cosi, co až na Ripleyovou vymaže její posádku, i Ishimura nenabere při své práci pouze mrtvou rudu. Jenže Clarke nebojuje pouze proti nepřátelským monstrům, která najde na lodi, ale také s lodí samotnou. Systémy nefungují, není palivo a loď míří proti planetě, takže je boj veden na dvou frontách. Přežít v boji se zmutovanými stvůrami a zároveň se slepou vesmírnou mechanikou. Že jste podobný motiv viděli? Ano, tentýž nápad měli tvůrci jednoho z vyloženě podařených interaktivních filmů, The Daedalus Encounters. Jeho posádka se po hyperkosmickém skoku ocitla na mimozemské kosmické lodi, jejíž původní osazenstvo bylo pobito monstry a loď se slepě řítila do žáru blízkého slunce. Atmosféra to byla vynikající, Tia Carrere překrásná.

Dead SpaceS čím si programátoři Dead Space vyhráli, je mimo jiné systém menu. Ta jsou totiž implementovaná do herního světa. Veškeré inventáře, stavy zbraní, které si Clarke musí vyrobit a upravovat či kyslíku září ve vzduchu jako modré hologramy. Zdálo by se to jako zbytečná okrasa, ale ve skutečnosti to má striktní logiku. Těžaři potřebují při své práci ve vzduchoprázdnu vědět o tom, jak jsou na tom jejich kamarádi, ostatně celá hra se snaží v rámci vědeckofantastického námětu držet i vědeckých podkladů a ne jen zakrývat fantasmagorie. Na druhou stranu to má výhodu pro zdůraznění toho, že ve hře neexistuje oddych, pauza při skoku do menu, jednoduše jste v reálném čase jako ve skutečnosti a bez šance si oddychnout, slovo bezpečí pro vás ztratilo význam.

Budete se bát?

Vývojáři také dobře vědí, jaký význam má hudba a zvuky pro napětí. Máme obrovské štěstí, že kompletně celý tým miluje horory a dal si práci shlédnout znovu ty nejlepší scény, aby se mohl dokonale inspirovat, mezi hrami pak vývojáři z EA Redwood Shores zbožňují série Resident Evil a Silent Hill. Zkrátka můžeme si přát lepší tým? Poprvé až vyjdete do vzduchoprázdna, pohltí vás totální ticho. Slyšíte jen přerývaný dech a tlukot Clarkeova srdce. Nejenom proto, že je to tak i ve skutečnosti, protože vakuum žádné zvuky nenese, ale také proto, že následkem toho absolutně ztratíte jistotu, tedy ne, že byste v hře nějakou měli. Nakonec jediným cílem tvůrců je udržovat vás v konstantním napětí a děsu zběsilými střihy, hrou světla a stínu, záblesky a šokujícími zvuky.

Myslíme si, že budete...

K tomu všemu jim pomáhá například i reálné chování předmětů v kosmu. Vývojáři strávili množství času studiem stránek NASA, zabývajících se chováním předmětů v mikrogravitaci. Pokud se ptáte proč, těšte se, až uvidíte co dělá krev z mrtvol v tomto prostředí. Ano, vznáší se v podobě rudých koulí okolo vás. Nad monstry, která po vás půjdou, by zajásal i H. R. Giger, na žádném místě před nimi nebudete v bezpečí, nezapomeňte, nejste tu one man army, čistící loď od útočníků, ale muž, který ze sebe vydává všechno, aby vůbec přežil. Máte rádi horor? Pokud ano a vlastníte PC, PS3 nebo Xbox 360, máte se zdá se opravdu na co těšit.