Dead to Rights: Retribution

Dead to Rights: Retribution

Dead to Rights: Retribution – muž a jeho pes

  • 13
Zapomenutá akční perla minulé generace zkouší po pěti letech návrat ze stavu klinické smrti. Probudí se do světla, nebo zhasne navěky?

Dead to Rights: RetributionPopravdě řečeno, zprávy o oživení akční série Dead to Rights, která před lety se smíšenými úspěchy obšťastňovala různorodou směsici konzolí minulé generace, zanechala nás letos na jaře tak trochu nepřipravené. S kalhotami dole, řeklo by se.

Cožpak o to, akční hra to byla výborná, spolupráce psa a člověka neotřelá a zápletka zapletená, až srdce zaplesalo. Věhlasu, ba ani širšího povědomí však policista Jack Slate a jeho čtyřnohý přítel Shadow nikdy nedosáhli a s prvním, kritikou zatraceným pokračováním, v roce 2005 nadobro svět videoher opustili. Že je právě tohle ideální materiál pro next-generační oživení?

Boj zblízka udivuje jak svou flexibilitou a propracovaností, tak i nesmírnými objemy krve.

Namco Bandai jsou o tom, zdá se, skálopevně přesvědčeni a svou pevnou víru Dead to Rights: Retributionpoložili na bedra vývojářů z Volatile Games. Což je další věc, která jednomu na důvěře nepřidá. Oni totiž Volatile Games, pokud jste už náhodou to trauma z paměti vytěsnili, mají na triku herní adaptaci kultovního filmu Reservoir Dogs, což byl výbuch.

A když ne právě výbuch, pak alespoň takové menší třesknutí – hra po všech směrech průměrná a krátká a vůbec filmu nedůstojná. Takže co? Máme tady hru, kterou si (skoro) nikdo nepamatuje, studio, které (raději) nikdo nezná a ambice, které nejsou (ani zdaleka) malé. To není právě ideální konstalace.

Dead to Rights: RetributionA přece je tu něco, co nás na novém pojetí či chcete-li restartu série Dead to Rights fascinuje a co v nás, i přes řadu nepříznivých okolností, přiživuje naději, že se napřesrok dočkáme akční hry, za kterou nebude škoda utratit peníze. V první řadě je to příslib vpravdě svižné a nebývale krvavé akce s důrazem na boj zblízka, v řadě druhé je to pak vidina plíživé stealth řezničiny v podání čtyřnohého křížence vlka s malamutem. Jestli tohle nezní jako dobrý nápad, tak už nic.

Příběh Dead to Rights s podtitulem Retribution si ponechal z původní série jen nejnutnější kostru. Vrátí se mariňácký vysloužilec Jack Slate, tentokrát však jako řadový policista v utajení, nikoliv člen speciální zásahové jednotky. Vrátí se jeho věrný ztepilý pes Shadow, tentokrát však jako tajemný, nedůvěřivý nalezenec, nikoliv cvičený policejní pes. Vrátí se město Grant City, tentokrát však jako ta nejodpornější zločinecká stoka; město poznamenané ekonomickou krizí, zaseknuté v čase, temné Dead to Rights: Retributionatmosféře a fantastické Art Deco-Gotické architektuře.

Dozvíme se něco o původu až mystického vztahu mezi Jackem a jeho čtyřnohým pomocníkem, který se bude rozvíjet od vzájemné nedůvěry, přes  hlubší poznání až k nerozlučnému mezidruhovému spojení. A třebaže mnoho podrobností o zápletce zatím známo není, bude-li jen z poloviny tak propracovaná, jako v původním Dead to Rights, nemáme o pořádnou melu plnou zvratů a podrazů obavy.

Hlavní trumf však Volatile Games tahají z rukávu v akční sekci. Jedná se o boj zblízka, který udivuje jak svou flexibilitou a propracovaností, tak i nesmírnými objemy krve, jež v každém střetnutí produkuje. Vývojáři vycházejí z jednoduchého závěru, že dnešní akční trháky hráče až moc fixují na jejich zbraň. Dojde-li na akci zblízka, obvykle se jedná o akt zcela banální, zjednodušený a vlivem ovládání centrovaného Dead to Rights: Retributionpro potřeby nepřetržitého střílení i veskrze nepřehledný.

Dead to Rights směřuje jinam. A tak, třebaže Jack moderní schopnost krýt se za překážkami a ve zpomaleném čase odstřelovat své nepřátele širokou paletou palných zbraní ovládá, všudypřítomný nedostatek munice ho bude bez ustání tlačit k tomu, aby zbraně používal spíše jako bonus. V ostatních případech nezbude než vyrazit přímo do chumlu protivníků a spolehnout se na ovládání schopné odrážet několik útoků z různých stran najednou.

Aby Jackův Bílý Tesák zamezil prozrazení, zakusuje se nepřátelům rovnou do pusy.

Příklad? Řekněme, že Jackova pěst zrovna důkladně zkoumá čelist pohůnka před ním, když se na něj zezadu vrhne kolega mafián. Stačí však nasměrovat analog Dead to Rights: Retributiondozadu a Slate, stále čelíc svému prvnímu protivníkovi, vykopne nohu vzad a útok odrazí. Jiný příklad. Jednoduchým stisknutím správného tlačítka ve správný okamžik může Jack nepřítele odzbrojit (systém se v mnohém podobá tomu z Mirror’s Edge).

Děje-li se tak v okamžiku, kdy zároveň čelí útoku dalších nepřátel z různých směrů, může použít tělo vybraného nešťastníka jako štít před jedním, vysoký kop jako obranu před druhým a čerstvě ukořistěnou brokovnici jako bariéru z olova před třetím. Všechno v jeden okamžik, všechno v roizsahu 360 stupňů. Systém tak ponechává hráči široký výběr možností, jak s tou kterou situací naložit.

A té krve. Volatile Games se dávno smířili s ratingem M, a tak si něco jako zdrženlivost v zobrazování násilí snad ani nepřipouštějí. Vždyť dosud prezentovaná komba k odzbrojení protivníků připomínají spíš závěrečné fatality z bojovky Mortal Kombat. V jednom z nich Jack za mohutného praskotu a spršky krve zlomí nepříteli Dead to Rights: Retributionruku v lokti, vyškubne pistoli, prostřelí obě kolena, vymrští ho do vzduchu a do bezvládného těla vyprázdní zbytek zásobníku.

Mafiána s brokovnicí zas v hratelné ukázce složil na záda, vykroutil mu brokovnici a když začal nebožák žadonit o život, vystřelil mu mozek pusou i s dlaždicemi na podlaze. V plejádě speciálních bojových pohybů se navíc dočkáme již zmíněných živých štítů, možnosti prohazovat protivníky oknem či používat je coby beranidlo proti přesile. A pak že je u policie nuda.

A zapomínat samozřejmě nesmíme ani na Shadowa. V původním Dead to Rights to byl spíš takový ratlík pomocník, ovládal pár základních rozkazů a občas někomu natrhl kaťata. Tato základní premisa se sice nemění, ale jedna zásadní věc přece jen přibude – nově bude možné ve speciálních „psích“ pasážích Shadowa přímo ovládat. Tyto levely mají plnit úlohu pomalejších, stealth překlenovacích úseků – Shadow se Dead to Rights: Retributionumí plížit, bude využívat stínů a tichého přiblížení až na dosah ke své oběti. A krve, krve neubude ani tady.

Aby Jackův Bílý Tesák zamezil prozrazení, zakusuje se nepřátelům ve svém speciálním útoku rovnou do pusy. Oběť, neschopna křiku, se tak po chvíli udusí vlastní krví a jinak docela přítulný pejsek se může zvesela věnovat odtažení mrtvoly do stínu, aby ji kolegové, brzy již také nebožtíci, náhodou neobjevili.

Další Shadowovou specialitou bude útok nastudovaný přímo ze záznamů akcí policejních psů – klasická metoda s rychlým rozběhem, skokem, povalením překvapeného cíle na zem a rozerváním krku. V okamžiku kdy Shadowa přímo neovládáte bude možné zadávat mu jednoduché příkazy typu: zakousni tuhle toho pána, přines pistoli, k noze a nech už tu nohu na pokoji, doma máš kostičku. Umí tohle váš bišonek?

Dead to Rights: RetributionTechnické zpracování na nás zatím bůhvíjaký dojem neudělalo. Snímkování je pomalé a grafika má do špičky daleko předaleko. Snad i proto nedávno Namco Bandai přesunulo plánované podzimní vydání pro Xbox 360 i PS3 až na příští rok. Ostatně, nikdo asi nečeká, že se z Dead to Rights vyklube pecka lámající prodejní rekordy. Na to ani pes ukusující obličeje sám nestačí.

Na druhou stranu, z hratelných ukázek doslova odkapává nekomplikovaná, pohodová zábava plná vykloubených končetin a průstřelů neslučitelných se životem a na myšlence zkombinovat klasickou střelecko-pěstní akci se stealth psem zabijákem je něco … zvráceně přitažlivého. Nemyslíte? Dead to Rights: Retribution určitě za kapku pozornosti stojí.

Index očekávání: 80%


Témata: Playstation 3, Xbox