Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Proč je Death Stranding nejzajímavější akční hrou ve vývoji

aktualizováno 
Když na letošním ročníku herní výstavy E3 odhalil tvůrce her Metal Gear Solid svůj první nezávislý projekt, vyvolala předvedená ukázka především velké množství otázek. Ať už bude výsledný titul jakýkoliv, jméno vývojáře Hidea Kojimy slibuje nevšední zážitek.

Death Stranding | foto: youtube.com

Death Stranding vznikající pro PC a Playstation 4 patří k nezáhadnějším projektům současnosti. O hře samotné je toho známo naprosté minimum. V ukázce vidíme populárního herce Normana Reeduse, kterého mnozí znají spíše jako Daryla ze seriálu Walking Dead.

Logo Kojima Productions

Logo Kojima Productions

Reedus se probudí nahý na pláži s pouty na jedné ruce. Vedle sebe nachází novorozence, který je s ním (?) spojen pupeční šňůrou. Reedus jej chvíli chová, posléze mu však dítě znenadání zmizí. Souvisí to nějak s otisky dlaní, které se objevují všude kolem? Co znamená černá hmota, kterou má hlavní hrdina na rukou, a která plní otisky v písku? Proč je pláž poseta mrtvými velrybami? A co se to v závěru traileru vznáší na obloze? Otázky se kupí jedna na druhou.

Ve stylu Uncharted nebo The Division

Nemějte však obavy, že výslednou hru ocení pouze filozofové, kteří si jakoukoliv akci oškliví. Kojima uvádí, že Death Stranding bude hra, kterou ocení především příznivci akčních her jako The Division a Uncharted. V interview pro IGN tvůrce říká: „Lidé, kteří hrají akční hry, by neměli mít problém se do hry dostat. Po dvou až třech hodinách si začnou říkat: OK, tohle je něco jiného, tohle je nové.“

Důležitá je pro něj propojenost života a smrti. Kojimovi jako inspirace posloužil jeden z příběhů japonského spisovatele Kóba Abeho: „V tomto příběhu Abe píše, že jedním z prvních lidmi vytvořených nástrojů byla hůl. Říká, že hůl byla prvním nástrojem lidstva vytvořená proto, aby si s ní mohlo udržet odstup od zlého – měla jej chránit. Druhým nástrojem byl provaz. Provaz je nástroj, kterým si máte zajistit věci, které jsou pro vás důležité.“

Death Stranding
Death Stranding
Death Stranding

Death Stranding

To nás přivádí ke zmíněné pupeční šňůře a liniím, které jsou patrné na textech v traileru. „Většina nástrojů v akčních hrách jsou hole. Mlátíte, střílíte nebo kopete. Komunikace probíhá vždy skrz tyto ‚hole‘. V Death Stranding chci, aby lidé byli propojeni ne přes hole, ale přes ekvivalent těch provazů... ale samozřejmě budete moci používat i ty hole,“ uzavírá Kojima.

Death Stranding tedy bude akční hrou se zajímavými herními mechanismy. Přirovnání k The Division a zmínka o vzájemné interakci hráčů zase vede k domněnce, že by se mohlo jednat o hru v otevřeném herním světě s on-line režimem.

P.T.
P.T.
P.T.

P.T. (demo k Silent Hills)

Silent Hills s Reedusem a Del Torem

Hry od Hidea Kojimy šly vždy vlastní cestou a šlo o maximálně ambiciózní projekty. Kdoví, jak by dopadl připravovaný titul Silent Hills, v němž měl původně Norman Reedus hrát hlavní postavu. K tehdy ještě neohlášené hře vyšlo nejprve jen demo P.T. hrané z pohledu z vlastních očí. A nepodobalo se ničemu, co jste dosud měli možnost hrát. P.T. se odehrávalo pouze v jedné jediné chodbě, z níž jste nemohli uprchnout. S výjimkou malé koupelny to bylo opravdu všechno. Vtip byl v tom, že hra byla zacyklená a pokaždé, když jste doběhli ke dveřím na konci chodby, hodilo vás to zase na začátek. Měnila se však atmosféra, světlo, rekvizity, zvukové kulisy a další prvky.

Hideo Kojima

Hideo Kojima

Abyste demo dohráli, museli jste postupně vyřešit ďábelské a originální hádanky, které bez pomoci internetu nebyly vůbec jednoduché. Ty souvisely mimo jiné s Kojimovou zálibou v boření čtvrté stěny mezi hrou a realitou. Hororová atmosféra a zvuky, neustále se opakující cyklus a ono stržení stěny mezi vámi a hrou dělalo z P.T. nezvykle hrůzný a mučivý zážitek, který se vám zaručeně dostal pod kůži. Bohužel, projekt Silent Hills, na kterém Kojima spolupracoval s režisérem Guilermem Del Torem, byl zrušen společně s Kojimovým kontraktem u Konami.

Vítězný doutník
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Bolí vás to, co tam není - The Phantom Pain

A co hůř, na neslavně náhlý konec Kojimova angažmá doplatil také poslední Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Výsledný dojem z poslední kapitoly ságy Metal Gear byl totiž pro dlouholetou fanouškovskou základnu bolestivý. Po asi třiceti hodinách hraní vás čekala bitva s bossem, zdánlivý závěr a dokonce finální titulky. Konec? Ani náhodou!

Místo toho přišla bravurně sestříhaná upoutávka na druhou kapitolu. Cože? Tohle všechno byl jen začátek? Proboha, kolik kapitol tato geniální hra ještě má? Je to vůbec možné? Jak se záhy ukázalo, možné to nebylo. Kapitoly byly jen dvě a ta druhá představovala vyložený trapas. Ačkoliv MGS 5 slibovala ultimátní příběh a proměnu hlavního hrdiny v záporáka, vydavatel Konami se evidentně rozhodl vývoj hry v určitý moment utnout. A jak se blížíte ke konci, působí MGS 5 čím dál více jako slepenec misí v recyklovaném prostředí. Došly peníze.

Za tmy je plížení snazší.
Pomaloučku, polehoučku
Metal Gear Solid 5

Metal Gear Solid 5

Nenechte se mýlit, podle mého názoru je stále MGS 5 zdaleka nejlepší hrou sázející na opatrný postup, která v oblasti hratelnosti překonává nejen předchozí díly, ale také veškerou konkurenci jako Hitman, Dishonored nebo Splinter Cell. Má výbornou umělou inteligenci, ohromně propracovanou hloubku, po technické stránce snad ty nejlepší filmečky, chytré herní mechanismy, dlouhou herní dobu a naprosté minimum bugů. Jenže mohla být o tolik lepší! Co naplat, žijeme v době, v níž na finální vizi pro zpracování MGS 5 prostě nebyly peníze a místo přestupu na epizodický model (ve stylu Starcraftu 2 nebo připravovaného remaku Final Fantasy VII) padlo rozhodnutí vydat hru stůj co stůj a s Kojimou se po letech rozejít.

Konami sice údajně na dalším dílu Metal Gearu pracuje, na druhou stranu společnost však vývoji velkých AAA titulů nevěří. Situaci asi nejlépe ilustruje vydání remaku Metal Gear Solid 3, předělaného však čistě pro formát japonského výherního automatu pachinko.

Hrdinský epos s polobohy - Metal Gear Solid

I kdyby však regulérní díl dalšího dílu série Metal Gear přece jen vyšel, Kojimův rukopis a nápady byly pro sérii natolik výrazné, že už to prostě nemůže být ono. Metal Gear Solid byla série plná neotřelých nápadů. Ve třetím dílu jste tak například mohli buď podstoupit dlouhatánský souboj se starým sniperem jménem The End. Nebo jste místo toho mohli přetočit interní hodiny vaší Playstation 2 a ostřelovačský veterán zemřel na vysoké stáří. V prvním Metal Gear Solidu vám zase četl jiný boss myšlenky. Jedinou ochranou bylo připojit ovladač do druhého slotu.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Nešlo pouze o nápady týkající se stržení zdi mezi hráčem a hrou, ale i o chytré herní mechanismy, které bavily jak při klasickém hraní, tak při bitvách s bossy. Příběhem Metal Gear Solid připomínal novodobý hrdinský epos, jehož fikce byla do detailů propletena se současným světem a historickými událostmi. Hlavní postavy (úmyslně přirovnávané ke zvířatům) jsou v ní takřka nezničitelnými polobohy, kteří ze skrytu utváří světové dějiny. Hry šly nečekaně do hloubky v otázkách genového inženýrství, nukleárního zbrojení, informačních technologií, biologických zbraní nebo třeba žoldáckých armád. Dlouhé popisné pasáže byly v tomto ohledu obzvlášť konkrétní a hráč občas míval dojem, jako by sledoval dokument.

Sága vycházela 28 let a každý další díl byl do herního universa pevně napasovaný. Pokud jste chtěli naskočit do rozjetého vlaku, museli jste si zjistit, co to jsou pojmy jako Militaires sans Frontires, Les Enfants Terribles nebo Outer Heaven. Hry se často vracely k událostem z předchozích dílů a posilovaly tak význam jednotlivých zvratů v příběhu, které tak nabíraly až mýtický charakter. To hře však nebránilo uchylovat se k sexuálním narážkám, někdy až záchodovému humoru nebo přehnaným scénám a dialogům, jak vytrženým z filmů od Hala Emmericha nebo Michaela Baye. Proto se žádná série Metal Gearu nepodobá. A proto je nový Kojimův projekt tak slibný.

Naomi Hunter z MGS 4

Naomi Hunter z MGS 4

Quiet z MGS 5

Quiet z MGS 5

Death Stranding se vyplatí pozorně sledovat nejen s ohledem na výslednou hru. Jejího vydání se jen tak nedočkáme, postupně sílící hype však bude doprovázen tradičně povedenými trailery a snad i nějakou originální reklamní kampaní. Kupříkladu Metal Gear Solid 5 byl původně znám pouze pod svým podtitulem The Phanotm Pain a vývoj mělo mít na starost fiktivní studio Moby Dick Studio. To vše kvůli inspiraci známým románem od Hermana Melvilla.

Obzvlášť krutá reklamní kampaň na Metal Gear Solid 2 zase hráče úmyslně zmátla, když zamlčela, že po většinu času nebudete ve hře hrát za hlavního hrdinu Solida Snakea, ale zcela novou postavu. O projektu P.T. z něhož se teprve po dohrání vyklubal Silent Hills už řeč byla. Vytrolí nás Kojima i tentokrát?







Nejčtenější

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzval legendární strategii Transport Tycoon

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.