Larry 7

Deset nejlepších starých dobrodružných her pro PC

  • 59
Vzpomínka na mistrovské kusy, které hýbaly s herní scénou, neuškodí. Bonus: svlékání dívek s Larrym.

Historii a specifika žánru adventure jsme jemně naznačili v krátkém úvodním článku, nyní se pojďme podívat na první polovinu deseti nejlepších starých kousků. Finále naleznete zde.

10. Countdown
Pokud jste na rozjezd čekali nějaký barvami bující pohádkový příběh, jste úplně vedle. Začínáme legendárním (leč zapomenutým) kouskem, který už v roce 1990 dokázal nastolit neopakovatelnou mrazivě paranoidní atmosféru. Hra začíná nelidským křikem šílence nebo mučeného. Probudíte se ve špinavém, zamřížovaném pokoji v jakémsi sanatoriu a nepamatujete si vůbec nic. Jen to, že jste byl agentem CIA, a že asi něco nedopadlo tak, jak má. Kdy, jak a proč jste se tam dostal? Žádná reminiscence. Znetvořený zřízenec vám přinese šlichtu a vy začínáte tušit, že je na čase vypadnout a zjistit, co se tady vlastně děje. Máte na to rovných devadesát šest hodin.

Countdown

Countdown byl jednou z raných her firmy Access Software, která se proslavila golfovou sérií Links a také několika špičkovými adventurami, jako byla (kromě Countdownu) také skvělá řada příběhů detektiva Texe Murphyho. Nejpodařenější byl asi díl Under a Killing Moon z roku 1994. Countdown se stal slavným díky tajemné a naturalistické atmosféře a komplexnímu hernímu systému. Takže jaká je první položka na menu? Parádní detektivní story, prosím a vyřiďte kuchaři, že může klidně přidat špetku schizofrenie navíc.

9. Normality
Když už jsme začali pořádnou schízou, tak proč v ní nepokračovat? Nicméně teď si k ní přidáme kalorickou porci ironie a černého humoru. Ocitnete se ve futuristickém městě Neutropolis, které silně připomíná zemi Velkého Bratra ze slavného románu George Orwella a možná taky království z Pyšné princezny. Zakázána je jakákoli zábava a veselí, na to dohlíží speciální policie, takzvaní Normové. Vaším cílem je pochopitelně zlomit tento režim a nastolit svobodu a radost.

Normality Normality

Problém je ten, že vy nejste žádný Winston Smith ani král Miroslav, ale obyčejný postpubertální loser. Navíc právě propuštěný z vězení za porušení nucené "normality" (pískal jste si písničku). V base jste se dozvěděl o rebelském spodním proudu, který plánuje svržení diktátora. Teď už je jen na vás, abyste byli dost cool na to, aby se pod vašima rukama rozpadl nejtužší autokratický režim světa budoucnosti na prach. Nejdřív ale musíte vymáknout, jak se dostat z hlídaného bytu.

Normality byla hodně zvláštní adventura. Ve své době byla zcela netypicky navržená z pohledu první osoby ve třech rozměrech. Přesto se jí podařilo zachovat si skvělý styl a vyniknout výbornou vizuální kombinací temné antiutopické vize s drze karikujícím podtónem. Sotva by někdo takovou hru čekal od Gremlin Interactive, kteří se proslavili hlavně svými sportovními sériemi. I tak se jim adventurní experiment povedl na jedničku.

Video: Takhle začíná boj hipíka s policejním státem

8. Leisure Suit Larry VII: Love for Sail!
Teď si můžeme na chvíli odpočinout od vládních konspirací a dystopických fantazií. Přesuňme svou pozornost k něčemu mnohem běžnějšímu, a v mnohém zajímavějšímu. K sexu. Slavná série adventur legendárního herního designéra Ala Lowea není o ničem jiném. Jejich základním dramatickým konfliktem jsou dispozice vašeho hrdiny proti jeho touhám.

Larry 7

Jmenuje se Larry Laffer a je dost na ženské. Což by bylo celkem fajn, nebýt pár drobných fyzických nedostatků. Trošku plešatí. Pod hrudí se mu začíná klenout pevný milánek. Je docela zaprcatělý a každá věta, kterou s ženou naváže, nese oplzlý dvojsmysl. Vyžívá se v disco oblecích á la Horečka sobotní noci. Ale to všechno doženete. Bude to chtít jen trochu fištróna a taktiky.

Svádění žen, nebo lépe řečeno rafičení lstí, vedoucích k jejich srdcím – to se stane náplní vašich chvil, strávených s Larrym. Nezáleží na tom, který díl spustíte, Larrymu jde vždy jen o jedno. Tentokrát půjde o výlet na luxusní jachtě, samozřejmě plné krásných žen. Největší kočka je blonďatá kapitánka, tu ale tak snadno na pelesť nesvalíte. Vrchní námořní velitelka totiž vyhlásila velkou soutěž, a jenom její vítěze pustí za dvířka své kabiny. To moc šancí zakrnělému stárnoucímu bonvivánovi nedává, ale vy už to nějak vykoumáte.

Larry 7Al Lowe vymyslel prvního Larryho už v roce 1987. Sedmý díl byl poslední, na kterém se podílel, a je to znát. Nejenže ty pozdější už za moc nestojí, ale na tomto si dal opravdu záležet. Je nakreslen skvělou komiksovou grafikou, nabízí třeskutý příběh a hlavní hrdina je zde báječně slizce dotěrný.

Co je ale možná nejlákavější – sedmička obdržela jako jediný díl ve Spojených státech a Británii mravnostní hodnocení "jen pro dospělé." Bon voyage!

Video: Al Lowe je vystudovaný hudebník, svůj talent dokázal výborným jazzovým soundtrackem k Larrymu

Hříčka - svlékání dívek

Svlékání dívkySpolu s dílem "Magna Cum Laude" vyšel prográmek, v němž si lze prohlédnout a svléknout dvě dívky ze hry. Klávesy F2, F3 a F4 použijte k odstranění oděvu, mezerníkem plácnete děvu po zadku.

>> stáhnout z BonusWebu zde <<

7. Chronomaster (1995)
Tato hra byla ve své době ultimátní peckou, ale docela se na ni zapomnělo. Teď by měli zpozornit hlavně sci-fi fanoušci, tato hra byla totiž posledním počinem slavného spisovatele Rogera Zelaznyho. Legendární americký autor napsal celou zápletku, bohužel se už nedožil vydání této adventury. Zanechal ji tak po sobě jako digitální requiem.

Chronomaster

Opět se zatouláme do končin technokratické budoucnosti. Vaším hrdinou bude Rene Korda, slavný penzionovaný návrhář "kapesních vesmírů." Jde o jakési planetární soustavy na míru, které si nechávají stavit ti největší boháči. Některým to možná připomene Stopařova průvodce po galaxii, ale tady nepůjde o žádnou taškařici. Příběh začíná ve chvíli, kdy si vás jako předního odborníka najme vláda, abyste prošetřili prapodivný stav stáze, který se objevil v několika soustavách. Takže si sbalíte ranec a vydáte se po obskurních světech, napravit chybu a rozproudit zase tok času. O znamenitém příběhu není třeba se dále rozepisovat, autorství Zelazného je ta nejlepší záruka.

Na hře Chronomaster je nejlepší právě svobodná ruka, kterou měl Zelazny a designéři při tvorbě světů. Každý má své jedinečné fyzikální a logické zákony, a pokud chcete vyřešit jeho záhadu, musíte se jim plně podřídit. Jedno universum se od druhého liší jako krabice mléka od tučňáka patagonského. Je to celé trochu jako Alenka v říši diví, jen zabalená do science fiction kabátku. Mimochodem, hlas hlavního hrdiny patří americkému herci Ronu Perlmanovi, kterého nejspíš znáte jako filmového Hellboye.

Roger Zelazny a nová vlna science fiction

Americký spisovatel s polskými kořeny Roger Zelazny patří k zásadním postavám nové vlny ve sci-fi literatuře. Tento termín se v šedesátých a sedmdesátých letech začal objevovat ve filmu (Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, u nás třeba Miloš Forman) nebo v hudbě (Brian Eno, Talking Heads).

Pod tímto souslovím se schovávalo neorganizované hnutí, které se společně s bouráním společenských tabu snažilo přerušit nudné, zaběhlé způsoby v umění a nahradit je něčím novým, svěžím a aktuálním. V science fiction šlo hlavně o obohacení stagnujícího žánru, který jen fantazíroval o mimozemšťanech a životě ve vesmíru. Objevili se spisovatelé, jako Philip K. Dick, který dal sci-fi psychologický a filosofický rozměr nebo právě Roger Zelazny, který je skvěle propojoval s klasickými fantasy motivy. Pokud vás jeho dílo láká, můžete zkusit první díl jeho nejoceňovanější, pekelně rozsáhlé série Kroniky Amberu. V češtině je k dostání také vynikající novela Vládce snů.

Na závěr důkaz, že svět je přeci jen malý: iniciátorem tohoto hnutí v SF literatuře nebyl nikdo jiný, než Harlan Ellison, mimo jiné tvůrce kultovní hry I Have No Mouth and I Must Scream.

6. Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Vývojářská firma LucasArts znamená pro žánr adventure zhruba tolik, co Black Sabbath pro heavy metal. Tedy – bez nich by to možná šlo, ale stěží by (herní nebo hudební) scéna vypadala tak, jako nyní. Zlatou éru si lucasovci prožili mezi druhou půlí osmdesátých a první devadesátých let. Stačí jen jmenovat herní perly: Manian Mansion, Zak McKracken, Day of the Tentacle, Loom, oba díly Monkey Islandu a samozřejmě jonesovská série. Díky snadno odvoditelné podobě názvu společnosti a jména slavného filmaře mohli designéři zcela bez omezení vytvořit nové interaktivní dobrodružství chlapáckého profesora archeologie.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Fate of Atlantis je čtvrtý díl této řady z dílen LucasArts. Předcházely mu adaptace filmové trilogie, které byly sice vynikající, ale přeci jen – chtělo by se vám hrát adventuru, jejíž děj už nadesetkrát znáte z televize?

Až čtyřka přišla s originálním příběhem, který se navíc nemusí před svými hranými bratry vůbec stydět. Opět půjde o to, co mají všichni na Indym nejradši, totiž mytologický exkurz, okořeněný mydlením nacistů. Tentokrát se budou agenti Třetí říše předhánět s doktorem Jonesem o získání bájného kovu orichalku, o kterém se zmiňují staří Atlanťané, a jehož je možné využít jako nepředstavitelného zdroje energie.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis Tato hra podařeně míchá dramatičnost, exotiku i vtipnost jonesovského světa. Budete opět cestovat po cizokrajných končinách, okouzlovat ženy a občas nabančíte nějakému náckovi. Specialitou hru jsou navíc tři možné cesty ke konci, ze kterých můžete vybírat: buď logickou, pěstní nebo cestou kooperace, kdy ovládáte dvě postavy. Nemusím snad dodávat, že stojí za to dohrát je všechny, jednu po druhé.

P.S.: Bič máte samozřejmě v inventáři od začátku hry.

- dokončení zde