Duke Nukem Forever

Duke Nukem Forever

Deset nejvýznamnějších herních událostí roku 2011

  • 51
Rok 2011 byl pro hráče nabitý událostmi. Vyšla spousta atraktivních her, na jednu z nich jsme čekali dokonce 15 let. Dočkali jsme se ohlášení i příchodu hned několika nových herních zařízení a světem zacloumalo pár herních skandálů. Vybrali jsme ty nejzásadnější okamžiky, které formovaly loňský rok.

Oficiální představení Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto platí za jednu z nejvýznamnějších herních sérií vůbec. Její třetí díl nastavil principy žánru otevřených akčních her, na kterých staví celá řádka moderních titulů. Z poslední doby můžeme vzpomenout třeba na výtečný komiksový Batman: Arkham City, či slušné Saints Row: The Third. Grand Theft Auto je fenomén a zástupy hráčů po celém světě dychtivě čekaly na jakékoliv nové informace o pátém dílu.

Dočkali jsme se v listopadu, kdy tvůrci vypustili první video. Na jakékoliv další informace jsou ale Rockstar Games skoupí. Na jaké platformy hra vyjde a kdy, se zřejmě dozvíme letos. GTA V bude obrovskou herní události.

Analytik Jesse Divnich ze společnosti EEDAR si myslí, že hra bude komerčně úspěšnější než nový titul z válečné série Call of Duty. Pro připomenutí, zatím poslední právoplatný díl série, GTA IV (recenze zde), vyšel v roce 2008 a prodalo se ho 22 milionů kopií.

Wii U: herní konzole s ovladačem ve stylu tabletu

Když Nintendo na herní výstavě E3 2011 v Los Angeles ohlásilo Wii U, prakticky odstartovalo nové kolo soubojů další (už osmé) generace konzolí. Japonský herní gigant neměl moc na výběr. Aktuální konzole Wii sice dominuje s 90 miliony prodaných kusů současné generaci, ale prodeje se za loňský rok výrazně propadly.

Wii U

Wii U by mělo dostat firmu zpátky na koně. Nový přístroj se objeví na pultech letos mezi červnem a prosincem. Podle prvních zpráv je Wii U hardwarovým výkonem lehce nad úrovní Xboxu 360 a PlayStation 3, ale Nintendo je známé tím, že na výkon moc nehraje a snaží se hráče přilákat inovativním ovládáním.

Nový ovladač vypadá jako tablet doplněný o klasické ovládací prvky a senzory náklonu. Nejvýraznější prvek představuje dotykový displej o uhlopříčce 6,2 palců, na kterém můžete hrát, i když nebudete mít zrovna zapnutou televizi. Ale herní využití už záleží jen na tvůrcích. Dokážeme si představit, že například při hraní nových Aliens: Colonial Marines budete mít na displeji pípající detektor pohybu.

Duke Nukem se prostřílel z vývojářského pekla

Asi neexistuje déle vyvíjená hra, než pokračování brilantní střílečky Duke Nukem 3D, která vyšla v roce 1996. Od té doby se pracovalo na hře s názvem Duke Nukem Forever (přečtěte si recenzi). Bolestivý porod by vydal na tlustou knihu, nás jen zajímá, že jsme se v roce 2011 dočkali. Několikrát zcela překopanou hru převzalo studio Gearbox Software (mají na svědomí například podařené Borderlands) a během jednoho roku ji dalo dohromady.

Duke Nukem Forever

Bohužel podle toho i výsledný produkt vypadá. Hlavní hrdina je sice frajer, jak ho známe, a sype z rukávu jednu vtipnou hlášku za druhou, ale design úrovní je bohužel zoufale sterilní a vizuální stránka též nikoho neuchvátí. Nelze se tak divit, že Duke Nukem Forever nesklidil ani u kritiků, ani u hráčů žádné velké ovace. Naděje, že se dočkáme důstojného nástupce Duke Nukem 3D, ovšem neumírá. Gearbox se totiž nechali slyšet, že Duka rozhodně nepohřbívají a chtěli by udělat hru, která bude celá v jejich režii.

Uvedení Nintenda 3DS, handheldu s 3D obrazem bez brýlí

Haló kolem 3D televizorů, filmů, a tak podobně už sice zlehka utichá, ale ještě na začátku roku 2011 představoval třetí rozměr nosné téma spotřební elektroniky. Na vlnu 3D obrazu naskočilo Nintendo s jejich handheldem 3DS. To je nástupce nesmírně populárního Nintenda DS, kterého se v různých variantách prodalo přes 149 milionů kusů.

Nintendo 3DS

Nová herní mašinka sází hlavně na displej s autostereoskopickým efektem, díky kterému můžete vidět 3D efekt bez nutnosti mít nasazené speciální brýle. Druhý displej, dotykový, představený již u DS, zůstal zachován. Hardwarově se to opět není žádný zázrak, přístroj by se dal přirovnat výkonem ke konzoli Wii. Zajímavost však představuje možnost natáčet 3D videa a přístroj daleko víc využívá moderních on-line možností.

Nintendo 3DS slavilo zpočátku slušné prodejní výsledky, které později klesaly až k bodu, kdy bylo Nintendo vloni v srpnu nuceno výrazně snížit cenu. V kombinaci se silnými tituly však přístroj zažil comeback a v Japonsku dominuje: jen tam se prodalo už přes 4 miliony kusů.

Sony vyráží do boje s výkonným handheldem PS Vita

Svou novou přenosnou konzoli má v rukávu i Sony. Jde o nástupce handheldu PSP, jehož se celosvětově prodalo přes 71 milionů kusů. První informace o přístroji se vynořily už v roce 2009, ale teprve na konci ledna 2011 byl oficiálně představen, ještě pod kódovým označením NGP (Next Generation Portable). Na výstavě E3 jsme se pak dočkali přejmenování na PS Vita a oznámení dat, kdy se dostane do prodeje.

PlayStation Vita

Japonci si s Vitou mohou hrát už od prosince 2011, my si ještě chvíli počkáme, do 22. února (čtěte naše dojmy z prvních her). Vita jde jinou cestou než konkurence a tváří se jako ultimátní handheld pro všechny hráče. Přístroj pro ovládání nabízí dvě analogové páčky a klasická PlayStation tlačítka, velký dotykový OLED displej, touch pad na spodní straně přístroje a zabudované senzory náklonu. Díky tomu není problém si zahrát vše od malých hříček, jako znáte ze zařízení typu iPhone, po klasické hry, které se zážitkem i provedením mohou směle rovnat těm z Playstation 3.

Krušné časy pro PS3: prolomení ochrany a útok na PSN

Sony měla v roce 2011 spoustu zábavy, ale některou by si jistě ráda odpustila. Už v roce 2010 se začalo smrákat nad neprolomitelností protipirátské ochrany přístroje a na začátku ledna 2011 hacker známý jako geohot zveřejnil kryptovací klíče, které šikovným programátorům daly prakticky kontrolu nad tím, co lze na PS3 spustit (více zde).

Hacker geohot

Sony hackera žalovala a zároveň začala razantně vydávat nové bezpečnostní záplaty. Kontrola škod se povedla, na PS3 se stále pirátí nejméně ze všech aktuálních herních platforem.

Nicméně díra v bezpečnosti se objevila jinde: na on-line službě PlayStation Network (více zde). Hackerům se podařilo dostat ke kritickým údajům zákazníků, v ohrožení byla i čísla kreditních karet, čímž pro Sony vypuklo několikaměsíční peklo, které japonský gigant moc nezvládal. Postupně se situace uklidnila, Sony odškodnila hráče několika hrami a na vše se už prakticky zapomnělo.

Souboj moderních stříleček: Battlefield 3 vs. Modern Warfare 3

Společnost Activision poslední roky na podzim vydává oblíbenou střílečku Call of Duty, čímž v prodejích naprosto pokoří veškerou konkurenci. A to nemluvíme jen o hrách, Call of Duty na začátku prodejů vydělalo víc, než se podařilo libovolnému filmu, knize, nebo hudebnímu CD. V roce 2011 se Activisionu pokusila postavit společnost EA, když naplánovala vydání Battlefield 3 (čtěte recenzi), hry stejného žánru, na datum jen pár dnů před konkurenčním Modern Warfare 3 (recenze zde).

Battlefield 3 vs. Modern Warfare 3

Velká část roku tak byla protkána vzájemnou řevnivostí fanoušků obou sérií, i občasnými narážkami šéfů obou vydavatelských společností. Nad kvalitou obou her netřeba polemizovat, na to tu máme recenze. Zajímavější jsou však prodejní výsledky.

Hry Battlefield 3 se za první týden celosvětově prodalo úctyhodných 5 milionů kopií, za měsíc to bylo 8 milionů. Výborná čísla, pro EA podle jejich vyjádření nejlepší v historii. Ovšem poté vyšlo Modern Warfare 3, kterého se jen za první den a pouze v Británii a Americe prodalo 6,5 milionů kopií, čímž bylo o prodejně úspěšnější hře rozhodnuto. Mimochodem, u nás se podle prodejců daleko lépe prodával Battlefield 3.

Nové české studio Warhorse

V naší zemi existuje několik ve světě známých herních studií, za všechny lze jmenovat 2K Czech, které stojí za Mafií 2, či tenisovým Top Spin 4. V blízké budoucnosti by mohl svůj otisk v herním světě zanechat nový tvůrčí tým Warhorse Studios, který vznikl v polovině roku 2011. Zakládajícími členy se stali Daniel Vávra, zásadní muž prvního dílu Mafie, a Martin Klíma, spoluzakladatel Altar Interactive (dnes už jsou součástí Bohemia Interactive).

Warhorse Studios

Za financováním studia stojí známý podnikatel Zdeněk Bakala a jeho žena Michaela Maláčová, kteří věří v perspektivu počítačových her. Warhorse aktuálně pracují na zatím oficiálně neohlášeném ambiciózním projektu z prostředí husitských válek (více v našem nedávném článku). Pokud se vám zdá námět příliš lokální a pro svět neatraktivní, vzpomeňte na polský CD Projekt, který s jejich hrami podle knižní ságy Zaklínač uspěl i mimo střední Evropu, kde jsou knihy Andrzeje Sapkowského nejznámější.

Unreal Engine 3 funguje ve Flash Playeru

Konference Adobe MAX 2011, která se věnuje produktům studia Adobe, by za běžných okolností asi hráče moc nezajímala. To by však na ni nesměl vystoupit Tim Sweeny, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Epic Games, který představil pro hráčskou budoucnost možná dost zásadní věc: funkční Unreal Engine 3 v prostředí Adobe Flash Player 11.

Unreal Engine ve Flashi

Flash stále představuje klíčovou technologii pro hry na sociálních sítích jako je Facebook a Google+, případně hratelné v samotném webovém prohlížeči. Ostatně určitě jste sami nějakou "flashovku" hráli. Novinka může pro hráče znamenat přechod z jednoduché 2D grafiky Farmvillu do "špičkového 3D s milionem objektů a v plynulých 60 snímcích za sekundu".

Pro prezentaci si v Epicu vybrali upravenou verzi multiplayerové střílečky Unreal Tournament 3, což by mohlo předznamenat i její uvolnění pro hráče. Vznikla by tak další hra po vzoru Quake Live, který si v prohlížeči můžete zahrát už dnes.

Výstava Gamescom bořila rekordy, musela i zavřít brány

Nejvýznamnější herní výstavy světa představuje trojice E3 (Amerika), Tokyo Game Show (Japonsko) a Gamescom (Evropa). A právě poslední zmíněný veletrh, pořádaný každoročně v německém Kolíně, dokládá vzrůstající zájem o hry. Pořadatelé se chlubili rekordní návštěvností, akci během pěti dnů (jeden z nich ovšem nebyl pro veřejnost) navštívilo 275 000 lidí.

V sobotu dokonce byla maximálně naplněna kapacita výstaviště, takže pořadatelé museli uzavřít brány a dočasně nepouštět další návštěvníky, kteří zůstali stát venku ve frontách. Dlouhé fronty jste našli i uvnitř samotných pavilonů, kde si nadšení hráči mohli vyzkoušet nové a nevydané hry, jako například Diablo III, Call of Duty: Modern Warfare 3, či Battlefield 3. Právě o zmíněnou trojici byl největší zájem, čekací doby na zahrání mohly dosahovat až 6 hodin.