Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deus Ex 3 - do světa kyberpunku a renesance

Třetí díl legendárního Deus Ex byl ohlášen s velkou pompou a slibuje návrat ke kořenům. A autoři mají skvělé plány!

Deus Ex 3 (PC)

Deus Ex 3 (PC)Zdálo se, že třetí díl slavného Deus Ex je naprostou utopií. Studio Ion Storm bylo již před časem uzavřeno a Warren Spector i Harvey Smith, jakožto duchovní otcové prvních dvou dílů, se rozprchli do jiných projektů.

Ovšem Eidos na jednu ze svých nejcennějších značek nezapomněl, a když otevřel nové studio v Montrealu, rozhodl se ho pokřtít vývojem Deus Ex 3. Na hře tak pracuje více jak stočlenný tým, který má slušný rozpočet a spoustu nápadů, jak z ní udělat nezapomenutelný počin.

První Deus Ex se odehrával v roce 2052, druhý vás zavede do roku 2027. Jde tedy o prequel, vyprávějící příběh předcházející událostem jak z legendární jedničky, tak o něco hůře přijaté, ale stále solidní dvojky. Deus Ex měl dvě velká témata: přeměnu člověka prostřednictvím nanotechnologií aDeus Ex 3 (PC) motivy jakéhosi světového spiknutí. Ve třetím díle se tyto podstaty teprve zračí na horizontu, ovšem společnost už začíná být rozdělena.

Obří kybernetické koncerny v mnoha státech přesahují sílu vlád. Kdo si to může dovolit, pomáhá svým schopnostem mechanickými implantáty.

Jak lidé naloží s tím, že jsou teď někteří z nich mnohem chytřejší, silnější a umí více věcí než ostatní? Napětí se formuje v nové podobě rasismu, na ulicích jsou „implantovaní“ šikanování skupinami normálních lidí.

V horních patrech nedozírně vysokých mrakodrapů spřádají stratégové firem plány a protiplány na sabotážní války vůči konkurenci. V pozadí společnosti operují tajné spolky, ale i ony jsou jen loutkami. Jenže pro koho? Někdo na sebe chce shodit vládou nad celým trhem a společností, ale především nad lidskou evolucí!

Deus Ex 3 (PC)Na začátku příběhového klubka stojí muž jménem Adam Jensen. Jeho svět se zrovna zhrotil. Adam totiž pracuje jako bezpečnostní šéf pro jeden z těch kybernetických koncernů.

Jednoho dne vtrhne do budovy speciální komando a zabije všechny vědce. Útočníci znají každičký detail Adama bezpečnostního plánu. Někdo musel vynést informace.

Každopádně, Adam Jensen je hlavním hrdinou hry, jehož příběh začne v hledání zodpovědných a pídění se po motivech přepadu. Kdo to byl, to se ukáže již brzy. Ale odpovědi, které Adam najde, vedou k dalším otázkám a nakonec i záchranné misi kolem světa. Hlavní protivník je Jensenovi prý velmi podobný, Není to snad nějaký z jeho příbuzných?

Deus Ex 3 (PC)Deus Ex 3 hraje na silnou identifikaci hráče s jeho postavou. Dostanete tak vlastní byt, který bude plný upomínek na Adamův dosavadní život.

Fotky visí na stěnách a na stole je počítač, který se začne brzy plnit supertajnými daty. Ve hře by se měly objevit výrazné ženské postavy, některé z nich sdílí s Adamem společnou minulost, jiné mají zájem na společné budoucnosti. Přinejmenším jedna se mu ale postaví do cesty jako sokyně.

Události v Deus Ex 3 povedou k založení UNATCO, policejní organizace, ke které náležel J.C. Denton z prvního dílu. Také tentokrát bude možné hru dokončit několika odlišnými způsoby, které budou záviset na hráčových rozhodnutích.

Deus Ex 3 (PC)Autoři stojí před těžkým úkolem: vytvořit Deus Ex 3 jedinečný styl. Takový, jaký měl původní Deus Ex, System Shock či naposledy Bioshock. Zkrátka atmosférické prostředí, které by hráče okamžitě strhlo, aniž by se vůbec musel zabývat příběhem.

Z tohoto důvodu se tvůrci vrací k renesanci, ve které vidí propojení člověka a přírody. Ovšem v realitě Deus Ex 3 chtějí lidé přírodu překročit. Jde však především o vizuální styl.

V Eidos Montreal nezastírají, že se jim líbilo Art Deco v Bioshocku, ovšem to pochopitelně nemohou kopírovat, a tak si vytvořili styl vlastní. Styl, který kombinuje drsný styl pesimistického kyberpunku s překvapivě detailními prvky renesance. Bohaté oblasti se tak noří ve zlaté barvě, zatímco v dolních, chudinských patrech panuje černota.

Deus Ex 3 (PC)Deus Ex 3 se oproti prvnímu dílu ponese přece jen v akčnějším duchu. Oproti předchůdci tak střílení nebudou ovlivňovat tolik statistiky, jako schopnosti hráče. To ale neznamená, že by se hra zbavila RPG prvků.

Naopak – získávané schopnosti a implantáty jasně určí, jaké bojové techniky budete mít k dispozici. Takže se budete zlepšovat, ale zároveň se nemusíte bát, že by akci hra uměle hendikepovala.

Zlepšení má doznat umělá inteligence. Skupinky nepřátel by měly mít svého vůdce, který bude jednoduše identifikovatelný, a kdo ho sejme jako prvního, bude mít výrazně ulehčenou práci, jelikož nepřátelská grupa pozbude velkou část své taktiky. AI má reagovat na změny v hráčově chování či přehození zbraní.

Dřímající génius Warren Spector

Momentálně herním byznysem hýbou jiná jména, ale Warren Spector přesto zůstává zarytý hluboko v srdcích spousty hráčů. Pokud někdo chce chápat hry jako něco více než jen popkulturní zábavu, musí Spectorovo dílo milovat. Je to jeden z mála vývojářů, kteří dokáží dát do hry ještě něco navíc, jakousi duši a navíc ji podepřít tak zajímavým a propracovaným příběhem, za jaký by se nemusel stydět lecjaký film. V případě takových titulů, jako Deus Ex či System Shock by film snad ani nebyl dostačujícím formátem.

Tyto dva projekty byly dokonalou syntézou hratelnosti a hlubokého příběhu, jež se postaraly o nezapomenutelné zážitky. Stejně jako Thief či Ultima Underworld. O to více herní svět čeká na novou etapu Spectorovy herní kariéry. Ten po druhém díle Deus Ex odešel z krachujícího Ion Stormu a založil vlastní studio Junction Point.

Jenže to už je pěkných pár let a kromě několika zkazků o spojenectví s Disney Interactive a vlastním tajuplném díle je stále ticho po pěšině. Trvá to snad až příliš dlouho. Doufejme, že tvůrčí duch Warrena Spectora ještě nevyhořel a že jeho nadcházející titul bude stejný, ne-li větší, jako ty předchozí.

Krytí je zásadní nejen pro ně, ale také pro hráče. Autoři implementují pokročilý krycí systém, takže si užijete akci ne nepodobnou například Rainbow Six: Vegas. Narazíte na řadové protivníky,Deus Ex 3 (PC) roboty a samozřejmě i bosse. To, jak budou silní, ovlivní vaše předchozí akce ve hře!

Pochopitelně nesmějí chybět augumentace, tedy implantáty, které Adam postupem času získává. Například rentgenové vidění vám na určitých místech umožní vidět skrz zdi. „Claymore“ zase způsobí křížovou explozi a „Multi-Kill“ pro změnu zabije tři čtyři protivníky v neuvěřitelně efektní scéně.

A to dosud nejlepší – při seskoku z budovy z Adamových zad vystřelí jakési dráty, kterými se zachytí zdi a může pohodlně slézt až dolů. Pravidlem pro implantáty je, že mají originální vizuální projevy, stojí peníze a dají se ještě jednou vylepšit.

Peníze jsou jednou herní měnou, zkušenosti druhou. Ty získáte za plnění úkolů, peníze potom najdete nebo vyděláte. A má jich být málo. Hráč by tak měl neustále volit, zda si pořídí nový implantát nebo raději lepší kvér? Zbraně se dají vylepšit až čtyřmi serepetičkami,Deus Ex 3 (PC) jako je například dalekohled. Pro každou zbraň mají být dostupná jiná vylepšení.

Implantáty se řadí do čtyř kategorií, které se zhruba kryjí s možným stylem hraní. Prvním je samozřejmě akce, druhým plížení, třetím technika (hackování, páčení zámků) a čtvrtým potom rozhovory, tedy jakýsi boj slovy.

Dialogy fungují na první pohled normálně: vybíráte z řady možností, jak pokračovat. Ovšem je třeba sledovat tvář a řeč těla daného člověka. Z nich totiž vyčtete spoustu důležitých informací a s trochou šikovnosti se doberete odpovědi, která je pro vás výhodná.

Eidos Montreal

Eidos je jednou z těch herních společností, které už se dlouhé roky potýkají s finančními problémy, které občas hraničí až s těmi existenčními. Ostatně i proto byla britská firma prodána SCi, ovšem její známé jméno je využíváno nadále. Bohužel, do problémů se dostalo také SCi, a tak kdysi velký vydavatel se dnes krčí za řadou významnějších hráčů v byznysu.

Stále má na však v portfoliu výnosné licence, kteří mu ostatní závidí – například Tomb Raider či Hitman. Nebo právě Deus Ex. Aby mohl vzniknout třetí díl, bylo třeba založit nové studio. A kde jinde než v Montrealu, městě, které herní tvůrce podporuje a dotuje. Například Ubisoft tu má největší vývojářský tým a podobnými ambicemi se netají ani montrealská pobočka Eidosu. Na Deus Ex 3 pracuje početný tým čítající zhruba sto lidí.

Menší skupinka pak připravuje podklady a zřejmě již rozjíždí první fáze vývoje dalšího projektu, podle slov zástupců Eidosu opět z velmi známé série. Jako nejpravděpodobnější adept se přitom jeví čtvrtý díl Thiefa, který už by tak ve své historii zaznamenal třetí tvůrčí tým. První dva díly vyšly z rukou Looking Glass Studios a třetí byl dokončen v Ion Stormu.

Hráč se podívá celkem do pěti metropolí. Kromě již oznámené Shanghaje by to měl být Detroit a Montreal. Dvě další města zatím nejsou známa. Hlavní příběh povede Adama lineárně z jedné metropole do druhé, ovšem jak se bude hráč chovat v rámci měst, zda se vrhne na vedlejší úkolyDeus Ex 3 (PC) a v jakém pořadí navštíví důležitá místa, to je zcela na jeho volbě.

Ptát se, zda se na Deus Ex 3 těšíme, je asi zbytečné. Samozřejmě, že ano. Zároveň však stále máme určité pochybnosti, zda sérií dosud nepříliš dotčený tým pochopí jejího ducha a nevytvoří jen další akci v docela zajímavém prostředí.

Jistě, Bioshock ukázal, že to jde i bez výraznějších RPG prvků, ale od Deus Ex čekáme přece jen trochu jiný styl. A autoři nám ho navíc slibují. Tak doufejme, že svá slova dodrží, protože jinak vypadá Deus Ex 3 fantasticky.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Deus Ex 3 - do světa kyberpunku a renesance

 taky si myslím že deus ex 1 už nikdy nic nepřekoná pro mě je to nejlepší hra jaká kdy byla udělaná a fakt rád na ni...
Dalsi z legend, kterou ve snaze vydelat prachy na "znacce", pekne seserou.
To bude riadny prepadák ! Som si isty ! deus ex 1 uz nikdy nic neprekona !   To mate jak z filmami , prve diely su vzdy...
Taky se trochu bojím.
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 19 příspěvků, poslední příspěvek 5. 12. 2008, 22:35

Nejčtenější

Lucie Hrdličková, Přečteno: 19629

Se stářím se nepočítá aneb kam odložit seniora

Pavel Bandík, Přečteno: 17645

Nový Nesbo

Nejnovější

Jan Hulík, 10:00

Astrein,

Lubomír Stejskal, 10:00

O jednom rozdílu


mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.