Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odmítáte implantáty? V novém světě pro vás není místo, ukazuje Deus Ex

aktualizováno 
Nový díl kultovní série Deus Ex je zajímavý mimo jiné tím, že se v něm podíváme do totalitní Prahy roku 2029. Autoři slibují nejen zajímavý příběh plný konspirace, ale také všudypřítomné volby, speciální schopnosti a detailně zpracovaný svět, v němž se bez implantátů žije velmi těžko.

Zeptejte se desítky odrostlejších hráčů na jejich nejoblíbenější hry vůbec. Je zde nemalá pravděpodobnost, že alespoň jeden z dotazovaných uvede první Deus Ex. Hra se právem honosí statusem legendy a na úspěchu jí pranic neubrala ani skutečnost, že vyšla prakticky souběžně s podobně kultovním Diablem 2. Kdo by si to byl pomyslel, že během jediného týdne v červnu 2000 dorazí na pulty obchodů dvě hry, na které se bude vzpomínat ještě šestnáct let po vydání.

Od té doby se série dočkala pouhých dvou dalších dílů. Deus Ex: Invisible War sice vyloženým propadákem nebyl, ale oproti jedničce byl přece jen výrazně slabší. Oproti tomu Human Revolution z roku 2011 byla zasazena 25 let před první díl. Hra sklidila zasloužený úspěch, a tak se letos konečně dočkáme jejího pokračování.

Totalitní praha v Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Narození JC Dentona?

Od událostí v Human Revolution uplynuly dva roky a jak název napovídá, lidstvo je rozděleno na dvě skupiny. Samotní tvůrci poměry ve společnosti nazývají „mechanickým apartheidem.“

Revoluční pokroky v bionice dovolily lidem vylepšit své smysly a schopnosti pomocí mechanických protéz a různých augmentací (nahrazení původních lidských orgánů či částí těla funkčnějšími díly). Část lidského pokolení pokroky vítá a rozhodne se jich využít, jiní je naopak odsuzují.

Napětí z předchozího dílu vystupňované v samotném závěru se v Mankind Divided přehouplo do podstatně vyhrocenější podoby. Zatímco Human Revolution byl připodobňován k lidské renesanci, Mankind Divided má připomenout temný středověk. Segregace je hlavním tématem celé hry. Augmentovaní jsou v některých částech světa odsouzeni k životu v ghettech a jejich extremistické skupiny se uchylují k teroristickým útokům.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Opět se vžijeme do role Adama Jensena, hlavního hrdiny předchozího dílu. Jensen pracuje pro antiteroristickou jednotku spadající pod Interpol a díky svým augmentacím nepatří zrovna k nejpopulárnějším. Hlavní hrdina to však kolegům vrací i s úroky, neboť v Interpolu je ve skutečnosti nasazen coby dvojitý agent. Tam jej vyslala Juggernault Collective, organizace s vazbami na pozdější NSF známé fanouškům původní hry. Ta se snaží vypátrat a svrhnout Ilumináty, kteří tahají za nitky mimo jiné právě v Interpolu.

Jak jste si asi všimli, autoři chystají spletitý příběh plný falešných identit, konspirace a nečekaných zvratů. Rok 2029 nebyl jistě vybrán náhodně. Tehdy se totiž narodil hlavní hrdina původní Deus Ex JC Denton. Do hry by také mohl zasáhnout hlavní Dentonův protivník Bob Page, jenž se mihl na konci minulého dílu. Autoři jsou si podle svých slov plně vědomi provázanosti příběhu hry jak s Human Revolution, tak s původním Deus Ex. Určitě se tak můžeme těšit na plno odkazů na události obou dvou her.

Totalitní praha v Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Detaily všude kolem

Mankind Divided nebude pokračováním, které se výrazně odkloní od předchozího dílu, má být však lepší v každém ohledu. Podobně jako to dělá současný Hitman a jak to plánují i tvůrci Dishonored 2, úrovněmi se vinou více či méně očividné cesty, kterými se lze dostat k cíli. Velký důraz byl přitom kladen na uvěřitelnost prostředí a s tím související detaily všude kolem.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex příští generace

Deus Ex: Mankind Divided

Na obrazovkách poběží například zpravodajství s aktuálnímu událostmi, počítače skrývají řadu zajímavých informací a všední předměty a objekty všude kolem mají vytvářet iluzi skutečného místa, nikoliv překážkové dráhy, kterou je třeba prosvištět na cestě za splněním mise.

Nový engine a pokročilejší hardware umožňují tvůrcům do hry napasovat více postav na jedno místo. Opět platí, že místa tak mají působit dojmem, že je obývají skuteční lidé. Uvidíme, jak se tvůrci poperou s optimalizací pro PC, která u Human Revolution nebyla zrovna ideální.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Přízrak, nebo tank?

Pro hru je kromě věrohodnosti důležitá samozřejmě především hratelnost. Volba postupu k sérii neodmyslitelně patří a v Mankind Divided nebudete muset zabít jediného člověka. K tomu vám pomůžou dočasná neviditelnost nebo třeba i augmentace tlumící hlasitost kroků. Z Dishonored si tvůrci zase půjčili možnost teleportu na malou vzdálenost. Ani útoky nemusí být smrtící. Elektrickými výboji lze na dálku omráčit hned několik nepřátel, na blízko zase využijete omračující tlakovou vlnu.

Fotogalerie

Jensen má k dispozici čepelovité projektily, kterými lze protivníky přišpendlit ke stěně, odlákat jimi pozornost, nebo je použít jako výbušniny. Nepřátele půjde zabíjet nebo uspávat.

Tvůrci však také tvrdí, že velkou pozornost tentokrát věnovali i akčnímu stylu. Kromě zmíněných čepelí zaujme především zpomalování času, které připomene „balet smrti“ známý z klasiky F.E.A.R., a chvilková nezranitelnost. Ta má podobu štítu Titan, který Jensena dokonale obalí černou hmotou skládající se z trojúhelníkovitých částí. Futurismus ze hry zkrátka přímo čiší.

Václav Koller z Prahy (Deus Ex: Mankind Divided)

Václav Koller z Prahy (Deus Ex: Mankind Divided)

Zbraně půjde modifikovat a opatřovat rozdílným typem munice bez nutnosti skákání do inventáře. K tomu si připočtěte řadu fantasticky vypadajících útoků na blízko, zpoza krytu, přes probořitelné zdi nebo střemhlavý skok mezi nic netušící nepřátele. Vrací se i klasický typhoon, kdy Jensen kolem sebe rozhodí smrtící nebo omračující výbušniny efektivně eliminující protivníky všude kolem. Netradiční plynulé spojení pohledu první a třetí osoby funguje stále na výbornou. Hlavní hrdina je prostě bourák a v potvrzeném New Game Plus módu to bude teprve nářez.

Na rozdíl od Human Revolution budou útoky dostupnější a nebude třeba neustále konzumovat haldy energetických tyčinek. Nyní funguje celý systém na principu regenerace a různě náročných schopností. Zmíněná nezranitelnost tak vyplýtvá většinu energie, je třeba s ní šetřit. To samé platí i o speciálním vidění, které umožní vidět nepřátele přes stěnu. To má zamezit tomu, aby hráči trávili v podobně užitečném, ale nevzhledném režimu příliš mnoho času (batmanovská série Arkham dává pozdravovat). Jiné schopnosti však spotřebují energie výrazně méně. Důležité je, abyste se po většinu času cítili jako nadčlověk a superagent, který má nad nepřáteli stále navrch.

Deus Ex
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Reparát s bossy

Vrátí se i souboje s bossy, které tentokrát nemusí končit jejich smrtí. I zde tedy Deus Ex připomene Dishonored. Human Revolution byla nejčastěji kritizována právě v této oblasti, a ačkoliv edice Director’s Cut sekvencím dodala více možností, stále jste protivníky museli zabíjet. Tady tomu bude jinak.

K Deus Ex samozřejmě patří i sociální element a dialogové možnosti. Postavy mají přímo reagovat na vaše činy, a rozhovory tak mohou přinést drasticky odlišné výsledky. Podobně jako v Human Revolution vám i zde přijdou k dobru vylepšení, která vám dovolí postavy odhadnout a nasměrují vás potřebným směrem. Vaše volby obecně mají mít větší vliv na příběh a svět kolem vás. To slibují vývojáři poměrně často, většinou to však končí zklamáním. Tak uvidíme.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided zatím zkrátka vypadá skvěle a pro obavy není příliš důvod. Otázkou samozřejmě zůstává, zda důraz na detail bude charakteristický pro celou hru a ne jen prezentovaná dema, zda Mankind Divided nebude trpět velkým množstvím bugů a chabou umělou inteligencí nebo zda jej nakonec nepotopí nesrozumitelný příběh s nudnými postavami.

V případě Deus Ex si však můžeme dovolit být optimisty. Ani dlouhá doba vývoje nezabránila tvůrcům sáhnout po půlročním odkladu, aby byli schopni dodat co nejvypilovanější hru. A především je skvělé vidět titul s důrazem na příběhovou kampaň pro jednoho hráče, z nějž na dálku neřvou haldy stahovatelného obsahu nebo dotěrné mikrotransakce. Poměřování sil s neméně ambiciózním Dishonored 2 bude každopádně hodně zajímavé.

Vychází 23. srpna na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Témata: Implantáty




Nuda, nebo zápřah?
Nuda, nebo zápřah?

Kolik kroužků má mít vaše dítě?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.