Deus Ex: The Conspiracy

  • 1285
Ačkoliv bývá jaro každoročně synonymem pro přicházející povánoční herní půst, letos tomu nic nenasvědčuje. Na platformu PS2 se totiž chystá řada zajímavých titulů jako právě Deus Ex, jehož vylepšené PC konverze se máme na konci prvního čtvrtletí dočkat i na našem trhu. Takže si v krátkosti připomeňme, oč tady půjde.
Deus Ex: The Conspiracy

Především je nutno předeslat, že PS2 hra je nahlížena z pohledu první osoby. V žádném případě se však nejedná o nějakou tuctovou střílečku, o čemž se vás hned pokusím přesvědčit. Silné příběhové pozadí, mnoho RPG prvků a nelineární možnosti hry ukazují, že se před námi rýsuje něco opravdu extra.

Story titulu Deus Ex se odestává v temném a futuristickém světě blízké budoucnosti. Světová ekonomika je v troskách, bují mezinárodní terorismus, mající každý den na svědomí stovky nových obětí. A v tomto ovzduší vstupujete do akce vy – J.C.Denton, člen UNTACO (United Nations Anti-Terrorist Coalition) – člověk se speciálním tréninkem a nanotechnologickými implantáty v těle.

Při zahájení hry získáte něco jinak důležitých bodů, za které si zlepšujete tzv. skilly, nebo-li fyzické dovednosti vaší postavy. Mezi tyto patří např. plavání, využívání určitého typu zbraní či třeba odemykání zámků. Pokud jako Denton máte v nějakém skillu více investovaných bodíků znamená to, že jste v daném oboru šikovnější než v jiném a žádanou akci provedete Deus Ex: The Conspiracy mnohem efektivněji. V případě plavání to znamená, že se samozřejmě ve vodě prvotně neutopíte, ale pokud jste zdatnější (máte tedy na kontě položky "swimming" více bodů, resp. vyšší úroveň dovednosti), budete moci plavat rychleji! Což se vztahuje i na zbraně, kteréžto samozřejmě lze využívat všechny, ale až v okamžiku, kdy se stanete odborníkem přes odstřelovačku vám zaměřování touto zbraní nebude dělat vážnější problémy. Díky nanotechnologickým prvkům ve vašem těle se posléze dočkáte i některých specifických upgradů jako schopnost vydržet déle pod vodou, atd.

Jednou ze zajímavých možností u příběhové části Deus Ex je volba různých odpovědí během konverzace s NPC postavami na scéně. Což bude mít i jistý vliv na váš další postup. Například hned zkraje hry střetnete grupu vojáků z UNATCO na stráži. Jeden z nich – pokud s ním zavedete hovor – se vám svěří, že je poněkud frustrován skutečností, že tady pouze patroluje, a vyptává se na novinky. Nyní máte dvě možnosti, kterak odpovědět. Pokud zvolíte pro tento rozhovor adekvátní reakci, voják vám může prozradit, kde se skrývají některé pro Deus Ex: The Conspiracy misi potřebné zbraně nebo vám nabídne možnost jejich odprodeje. Čili správné odpovědi ve správný čas vám tady mohou ušetřit kupu starostí!

Variabilita hry však nespočívá jenom v dialozích, je tu spousta situací, jež se dají řešit rozličnými způsoby, ať již atakem nepřítele nebo nějakou nenásilnou metodou, při níž se vyhnete přímé konfrontaci s oponenty. Přičemž musíte počítat s tím, že každá akce vyvolá zřejmou reakci, takže takový alarm přivolává posily a zde se pak také nadějete nepříjemné konfrontace s gigantickými robotickými kreacemi. Pročež asi nepřekvapí, že je tady přítomna velká škála zbraní a předmětů, jejichž využití je odvislé právě od vaší specializace. Chcete-li se stát destruktivním nástrojem hněvu, jistě přijde vhod investování "skill" bodů do zbraní hromadného ničení, s jejichž použitím se z vás může stát další obdoba Terminátora. Upřednostňujete-li spíše stealth akci, přijdou pro změnu vhod propriety typu tichých zbraní a paklíčů apod. Což je právě to, co činí z Deus Ex kouzelnou hru. Hru, jíž si můžete zahrát několikrát a při různě orientované specializaci hlavní postavy to pokaždé bude trochu jiné!

Deus Ex: The Conspiracy

Klíčové pro PS2 verzi pak bude skutečnost, kterak to tu autoři vymyslí s ovládáním. Pomocí Dual Shocku si budete moci kdykoliv vyvolat dvě základní menu na herní obrazovku a operativně v nich manévrovat. Je tu Item menu zobrazující se v levé části obrazovky, přičemž zde můžete vybírat ze všech věcí a zbraní ve vašem držení, použít je nebo je naopak vyhodit z inventáře. V pravé části obrazu se zase budou – po stisku adekvátního tlačítka - zohledňovat vaše schopnosti, přičemž zde se můžete podrobněji podívat, v čem jste jak zruční a eventuelně dále zlepšovat své dovednosti. Pravda, zní to moc hezky, ale znovu by oblíbená PC periferie jako klávesnice a myš značně ušetřila práci a veškeré herní snažení by se tak stalo komfortnější záležitostí. A vida, tvůrci pamatovali i na tohle, neboť Deus Ex bude podporovat USB klávesnici a myš. Abych byl upřímný, s ovladačem mě tohle nikdo hrát opravdu nepřinutí. Říkám to tady již poněkolikáté, tento typ akce bez klávesnice a myši prostě dosti ztrácí na kráse. Mnohem více, než automobilové závody při absenci volantu. Takže nebuďte zbytečně škrobení a investujte do zmiňovaných PC periferií, které - jak jsem již naznačil v recenzi Deus Ex: The Conspiracy na Medal of Honor (PSX) a Halo (Xbox). Tedy ani vychvalovaný (N64), o takovém

Jelikož jsou jednotlivé herní úrovně na PC enormně rozsáhlé, také kvůli zkrácení načítacích časů (a údajně malé velikosti RAM konzole) se verze na PS2 rozdělila na vícero pasáží, mezi nimiž máte mít auto-save. Jinak se hra má pyšnit větším počtem polygonů než téměř dva roky stará podoba Deus Ex z PC, novými modely objektů, skeletálním animačním systémem a motion capturingem, na něhož jsem s hodně velkou jízlivostí zvědav. Ale jak jsem již dříve naznačil, z tradičně ukvapené pohybové fáze u first-person titulů se rozhodně nestřílí.

Co se týče hudby, hlavní téma bylo znovu přehráno a dočkáme se plně orchestrálního doprovodu a též vylepšení zvukových efektů, Deus Ex: The Conspiracy každopádně vás tady čeká kupa namluvených rozhovorů s titulky, takže se neanglicky mluvící herní obec asi dosti zapotí. Framerate bude dle některých zdrojů skromných 30fps a nijak zvlášť bych to tvůrcům nevyčítal, podobně na tom bylo třeba Halo a hrálo se mnohem lépe, než některé v tomto ohledu tolik "svižné akce". Ovládání má vycházet ze zažitých principů dosavadních FPS na platformě PS2 jako Red Faction, tedy známé a asi jediné možné využití analogových páček v praxi, tvůrci navíc slibují funkci auto-aim, ale pokud budete mít onu zmiňovanou klávesnici a myš, nemusí vás tyhle úlitby vůbec trápit či zajímat!

Takže si to naposledy zrekapitulujme. Čeká nás poměrně komplexní akce mixnutá adventurními a RPG prvky, se zajímavou interakcí prostředí a podařeným příběhovým pozadím na něhož nahlížíte ve first-person perspektivě. Bude se na to dobře dívat, pěkně se to má poslouchat a ještě lépe hrát. Vypadá to tedy na další pecku pro naší PS2.

P.S. Pakliže vám tady chybí obrázky, zkuste naší trailer.