První mechanika se nazývá Monster Power a prostřednictvím herního menu umožňuje nastavit až deset dodatečných stupňů obtížnosti. Podobně v Diablu 2 fungoval příkaz Players X. Ten samotářům nastavil obtížnost a získávání zkušenosti stejně jako pro síťovou hru s několika hráči.
Monster Power upravuje životy i sílu monster. Společně s tím se však zvyšuje i získaná zkušenost a šance na nalezení výjimečných předmětů. A mrtvoly nepřátel též nabízejí větší množství zlata.
Procentuální vylepšení nepřátel závisí na herní obtížnosti. Na normální obtížnost tak Monster Power 10 zvyšuje čtyřnásobně život a dvojnásobně poškození i zkušenosti. Stejné nastavení na pekelnou obtížnost však znamená životnost zvýšenou o 3439 procent, poškození posílené o 371 procent a získané zkušenosti vylepšené o 160 procent.
Superbossové představují výzvu, lákají na legendární odměnu
V nové verzi Diabla 3 mohou hráči sestavit zařízení nazvané The Infernal Machine. To postavám na šedesáté úrovni umožňuje boj s náhodnou dvojicí bossů, který láká na speciální předměty. Sestavení The Infernal Machine však vyžaduje komponenty z jednotlivých kapitol, hraných na obtížnost Inferno.
Tyto komponenty je navíc možné získat jen s maximálním bonusem Nephalem Valor, tedy vylepšenou šancí na získávání magických předmětů a zlata. Ta je odměnou za zabití vzácných protivníků nebo šampiónů a hráč ji ztrácí při změně dovedností či opuštění hry.
Pokud hráči úspěšně porazí dvojici bossů, odměnou jim jsou speciální předměty a zlato. Zabití speciálních monster také slibuje šanci na získání démonických orgánů, ze kterých lze vytvořit legendární prsten Hellfire Ring.
Diablo 3 je akční hrou na hrdiny, která vyšla 15. května pro PC a Mac. Bonusweb hru tehdy ohodnotil 90 % (čtěte recenzi). Autoři hry zvažují i vývoj konzolové verze, oficiální ji však nepotvrdili.