Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Diablo 3: Reaper of Souls budou fanoušci originálu milovat

aktualizováno 
Konec aukcí, lepší výbava z monster, adventure mód s nebývale hutnou akcí a také pátý akt a křižák. Rozšíření Reaper of Souls pro akční Diablo 3 je zkrátka fanouškův splněný sen.
90

Diablo 3: Reaper of Souls

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard

  • výrazně lepší systém odměn než v originále
  • vynikající Adventure mód
  • řada drobností motivujících k dalšímu hraní
  • pátý akt ani křižák neoslní

Přídavek očividně dělaný pro to, aby hře zajistil oblibu hráčů na dlouhou dobu. Změny však ocení jen opravdoví milovníci Diabla 3.

Herní karta

Takřka dva roky poté, co hráči nadávali na zpackaný start třetího dílu Diabla, které vyžadovalo permanentní on-line připojení, a posléze i na řadu novinek, zejména pak aukce, vychází očekávaný datadisk. Jeho cílem je na jedné straně původní titul řádně rozšířit, aby závisláci měli zase do čeho bušit (nebo spíše proč bušit), ale na straně druhé také řadu věcí napravit.

Blizzard se ostatně o Diablo 3 náležitě staral celé dva roky a Reaper of Souls lze vnímat jako jisté vyvrcholení změn, kterých se s aktualizací na verzi 2.0 dočkali i hráči, kteří pořízení datadisku (zatím) neplánují.

Křižák přichází

Reaper of Souls přidává k pětici stávajících postav šestou - křižáka. Nenechte se zmást pojmenováním, v zásadě jde o paladina, tedy rytíře standardně vybaveného jednoručním mečem a co možná nejbytelnějším štítem, s pomocí něhož a nejrůznějších aur dokáže nejlépe ze všech odolávat hordám nepřátel. Z pohledu podpory se hodí do každé partičky, protože jeho schopnosti mají nezřídka vliv i na spolubojovníky.

Rozhodně bych si ovšem pro datadisk dokázal představit zajímavější postavu, obzvlášť poté, co se Blizzard originálně vyřádil s původní pěticí. Vzhledem k tomu, že jen málo hráčů si vycepovalo všechny postavy z původní hry, je otázkou, zda pro ně bude křižák další volbou, a tedy důvodem pro koupi datadisku. Je to spíše příjemný bonus.

Diablo 3

Podobně lze přistupovat k pátému aktu, který vypráví příběh padlého anděla Malthaela, který ovládá armádu Reaperů. To jsou duše zotročené pomocí "Black Soulstone", tedy kamene duší. Zastavit ho musí pochopitelně Nephalem, tedy hráčův hrdina, a to na území města Westmarch.

Pohybovat se budete v potemnělých či hořících ulicích města, kobkách, budovách i ve svého druhu předpeklí. Stylizace celého aktu není špatná, ale na druhou stranu je vcelku nekonzistentní a působí poslepovaným dojmem. Nový akt bych rozhodně neoznačil za nejlepší. Nejsou to však kulisy, co tvoří pouto ke hře.

Hlavní změny jsou uvnitř

Za mnohem důležitější považuji novinky v samotném systému hry. Například odpadly postupně se zpřístupňující obtížnosti Nightmare, Hell a Inferno. Úrovně nepřátel i předmětů se nyní automaticky přizpůsobují té hrdinově. To však neznamená, že obtížnosti zmizely zcela, naopak bych řekl, že dostaly novou hloubku.

Před začátkem každé hry si můžete zvolit, zda budete hrát na Normal, Hard, Expert, Master či Torment (I-VI). Obtížností je tedy celkem deset, přičemž se liší tím, že monstra jsou s každým dalším stupněm obtížnosti o poznání tužší, za což na oplátku dostanete sladší odměnu. Za každý stupeň získáte více zkušeností a zlata vypadávajícího z nepřátel, od stupně Master se potom dostanete k jedinečným legendárním předmětům, které byste jinak nezískali.

Diablo 3

Hra stupně obtížnosti doporučuje překvapivě obezřetně. Před startem pátého aktu s šedesátkovým, ale nijak úžasně vybaveným barbarem, jsem proto zvolil obtížnost Hard. Ale po pár úderech jsem přesedlal na Master, který pro takovou postavu představuje adekvátní výzvu.

Hratelný byl i první stupeň Torment, hra však příliš neodsýpala, protože nepřátelé byli opravdu tuzí co do výdrže, ale jejich útoky se většinou ustát daly. Pátý akt vám na adekvátní obtížnost zabere přibližně pět až šest hodin, tedy podobně jako akty předchozí. Nové maximální sedmdesáté úrovně dosáhnete přibližně za 15 hodin.

Ačkoliv výbava mého barbara jistě nepatřila k nejlepším, už proto, že jsem Diablo 3 poslední rok nehrál, měl jsem o ní lepší mínění než datadisk Reaper of Souls. První pohled ukázal, že ji hra celkově cení na pár desítek zlaťáků. Přesto s ní byl začátek pátého aktu bez problému hratelný. Ale už doslova za pár minut začalo přezbrojování, protože po aktualizaci na systém Loot 2.0, jenž byl implementován po odbourání aukcí, padají z nepřátel zajímavé předměty. Těch vzácných je snad až příliš.

Platí sice, že modré mají občas zajímavější základní statistiku, ale nejrůznější vlastnosti vzácných a legendárních vás stejně donutí používat právě je. Po dvou desítkách odehraných hodin není problém mít celou postavu vybavenou legendárními předměty, protože i ony padají ochotně. Navíc jsou konečně opravdu užitečné a většinou šité pro vaši postavu.

Diablo 3

Ze sbírání předmětů a vybavování postavy tak v datadisku budete mít jednoznačně lepší pocit než v původní hře. Motivace pro opětovné hraní je opravdu silná.

Dobrodružný režim jsou pořádná jatka

Navíc když vám Reaper of Souls dává tak lákavé možnosti hraní. Po prvním dokončení pátého aktu se zpřístupní takzvaný dobrodružný mód. Ten vás vždy hodí do prostředí některého z aktů, kde je třeba splnit pět náhodných výzev: obvykle vyčistit nějakou kobku, zabít určené množství monster a to vše završit pokořením bosse. Za každou výzvu dostanete velmi zajímavou odměnu ve formě zkušeností a zlaťáků a navíc jeden speciální kámen. 

Pokud jich nasbíráte všech pět, tedy splníte všech pět výzev na mapě, můžete vstoupit do takzvaného Nephalem Riftu. Zde zažijete opravdové maso, protože na relativně malém prostoru na vás čekají spousty elitních monster, to vše završeno extra hutným bossem.

Odměna je opět tak lákavá, že se do těchto dobrodružství budete pouštět znovu a znovu. Procházení kampaní je tímto odsunuto na vedlejší kolej, vzhledem k tomu, že výzvy a Nephalem Rifty jsou mnohem instantnější, intenzivnější a lépe honorovanou zábavou.

Diablo 3

Pro opravdový end-game, tedy hraní na maximální úrovni, doznal úprav také systém Paragon. Ten nyní platí pro všechny postavy svázané s účtem. Ve chvíli, kdy dosáhnete například sté Paragon úrovně s některou ze svých postav, mohou se z ní těšit i všechny vaše ostatní postavy.

Také je nyní možné úroveň Paragon posouvat donekonečna. Za každou úroveň získáte bodíky, jež můžete investovat v oblastech Core, Offensive, Defensive a Utility. Svou postavu tak nemusíte vylepšovat pouze novými předměty, ale i tímto způsobem, který do jisté míry zaručuje zachování radosti z postupu na novou úroveň a umožňuje hráčům, kteří se hrou chtějí trávit hodně času, mnohem větší zlepšení vůči ostatním.

Fotogalerie

S novými plány a úrovněmi drahokamů se vyřádíte u kováře a klenotníka. Kromě toho jistě zavítáte také k nově doplněné mystičce, která dokáže upravovat vybranou vlastnost vzácných a legendárních předmětů. Pochopitelně pokud předložíte patřičné suroviny. Kromě toho ovládá schopnost proměnit vzhled určitého předmětu na jiný.

Jistě využijete také novou, speciální formu směnného prostředku, takzvané "Blood Shardy". Je to druh gamblingového systému při pořizování předmětů. Zvolíte pouze druh vybavení a třesete se, co z čarodějky vypadne. Může to být běžný modrý předmět, ale také pěkná legendární pecka.

Reaper of Souls je pro Diablo 3 skvělým datadiskem. Pravdou je, že nejvíce proklamované novinky, tedy křižák a pátý akt, nejsou tím, co by fanoušky hry ohromilo, a že spousta systémových změn je formou bezplatného updatu vložena do původní hry.

Přesto, chcete-li mít zážitek kompletní a navíc řádit desítky a stovky hodin v Adventure módu, koupi se nevyhnete. Z výše řečeného snad dostatečně zřetelně vyplývá, že datadisk je určen pro opravdové milovníky třetího Diabla, nikoliv pro ty, kdo si hrou prošli jednou na obtížnost Normal a pak ji odložili. Těm Reaper of Souls opravdu mnoho nenabídne. Ale pro ty, kdo už si ani nepamatují, kolikrát rozsvítili Diabla, je to povinnost.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 834 čtenářů

Témata: Blizzard, Diablo


Nejčtenější

Xbox vs PS
Autoři playstationových exkluzivit provokují majitele Xboxu

Na oficiálním twitterovém kanálu hry Detroit, která vychází jen na PlayStation 4, se krátce objevil příspěvek, který provokuje majitele konkurenční konzole...  celý článek

Beyond Good & Evil 2
První záběry z Beyond Good & Evil 2 vypadají nadějně

Fanoušky nesmírně oblíbená, nicméně finančně neúspěšná hra Beyond Good & Evil se po letech spekulací opravdu dočká pokračování. První záběry vypadají více než...  celý článek

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s...
Podívejte se na nejoriginálnější vozidla vytvořená ve hře Crossout

Crossout je multiplayerová hra, v níž si můžete vytvořit libovolné vozítko, s nímž pak bojujete proti ostatním hráčům v postapokalyptickém světě. Po několika...  celý článek

Každoroční slevy na Steamu
Připravte si peněženky, začal výprodej na Steamu

V digitálním obchodě Steam lze aktuálně nakoupit spoustu her za zlomek původní ceny. Ideální čas zásobit se na prázdniny.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Další z rubriky

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Thimbleweed Park (PC)
RECENZE: Thimbleweed Park je jako stroj času, který vás přenese 25 let zpět

Autoři zodpovědní za ty největší adventurní klasiky od Lucas Arts dávají vzpomenout na doby dávno minulé.  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.