Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dirt 3 jsou pohodové rallye závody pro široké masy

aktualizováno 
Nový díl populární rallye série vás opět provede několika závodními disciplínami a nabídne hratelnost prakticky pro každého. Je ale škoda, že oproti předchozím dílům se prakticky nikam neposouvá. Také cílení na co nejširší skupinu hráčů nemuselo být až tak příliš okaté. Nezpochybnitelným pozitivem je ale skutečnost, že si tady užije opravdu skoro každý.
80

Dirt 3

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Codemasters

  • Příjemná hratelnost
  • Možnost přizpůsobení pro všechny
  • Střídání discipnín dokáže chvíli udržet
  • Líbivá prezentace
  • Uniformní tratě
  • Ne úplně realistický jízdní model
  • Závody ve smykování bychom dokázali oželet

Příjemná závodní hra, která vás protáhne několika disciplínami. Oproti předchozím dílům se ale prakticky nikam neposunula.

Herní karta

Když před lety vyšel první Dirt, byl to pro hráče šok. Hra měla být duchovním pokračovatelem kdysi slavné rallye série Colin McRae Rally, ale ve skutečnosti přinesla podstatně jiný zážitek. Závody byly akčnější a záběr se rozšířil na více závodních disciplín, které by se souhrnně daly označit jako offroadové. A třetí díl v tomto trendu dále pokračuje.

Vedle klasických rallye rychlostních zkoušek tu jsou různé variace na autokros v různých typech vozidel, rallyecross nebo závody typu Trail Blazer. To je ve skutečnosti také rallye, ale jezdí se na rychlejších tratích ve speciálně upravených vozech, které ze všeho nejvíce připomínají jakési rallye formule.

Dále zmiňme speciální závody, ve kterých je účelem předvádět co nejlepší triky, jako jsou smyky, skoky, rozrážení bariér a podobně. A to je zároveň první a vlastně i jediný kámen úrazu celé hry. Nedá se říci, že by závody tohoto typu nebyly akční a svým způsobem i zajímavé, ale ve výsledku bohužel poměrně dost narušují celkovou náladu hry.

Pokud vás zajímá v prvé řadě offroadové závodění, budou vás závody tohoto typu asi docela otravovat. Za účelem dalšího postupu hrou ale bude čas od času potřeba nějaký ten "smykovací festival" absolvovat, abyste měli dost bodů pro odemknutí dalších šampionátů. Ale dá se to přežít docela v pohodě.

Hlavní režim je rozdělen do čtyř sezón a každá z nich se dále dělí na čtyři závodní série s několika závody. Za úspěchy v závodech získáváte vedle reputace, potřebné k odemykání nových vozů, i body, které zase mají vliv na zpřístupnění nových závodů a sérií. Závody v jednotlivých sériích jsou docela dobře namixovány stylem "od každého něco", takže hra dokáže docela dlouho zabavit.

Časem se ještě odemknou vedlejší šampionáty, zaměřené na jednu konkrétní disciplínu. Poměrně nepochopitelně je ale do každého z nich přimíchán i jeden trikovací závod. Působí to trochu divně, když ve specializovaném rallye šampionátu máte třeba jeden závod ve smykování na body.

A časem se dostaví i jistý stereotyp. Mohou za to v prvé řadě tratě, kterých sice není málo, ale působí v rámci jedné lokace strašně uniformním dojmem. Takže například všechny rychlostní zkoušky ve Finsku vypadají velice podobně a stejné je to například i v Keni a dalších lokacích. Zhruba od poloviny hry vám tak budou jednotlivé tratě v daném regionu víceméně splývat.

Pokud jsme v úvodu zmínili, že je hra určena pro co nejširší hráčskou obec, pak zmiňme i možnosti přizpůsobení. Není jich mnoho, ale jsou až překvapivě funkční. Škála různých projevů hry se tak rozprostírá od stavu, kdy hra závodí téměř sama, až po možnost vysokého realismu, kdy nedostanete zadarmo vůbec nic.

I když mluvit o realismu je v tomto případě možná poněkud přehnané. Hned po prvním spuštění budete mít pravděpodobně problémy s ovládáním, protože auta jsou velice živá a ovládání je poměrně dost citlivé. Na to si ale rychle zvyknete, k čemuž dopomáhají právě i různá přizpůsobení obtížnosti, která v začátcích přijdou vhod.

Ruku v ruce s tím jde i ne zcela standardní chování vozů na tratích. Rozdíly mezi různými modely, zejména pokud jsou z různých časových období, jsou znatelné, ale přesto se asi nezbavíte pocitu, že až takto živě se v reálu rallye závoďáky nechovají.

Fyzika je v základu dobrá, ale budete mít pocit, jako by to celé bylo poněkud zrychlené. Na druhou stranu dodejme, že to je zcela tradiční projev celé série Dirt již od prvního dílu a navíc to zážitku z hraní nijak neškodí. Právě naopak.

Při hraní totiž máte pocit, že se opravdu řítíte v silném závodním voze a ještě bojujete plech na plech se soupeři na trati. V kombinaci s pestrou škálou typů vozů si hraní užijete a vůbec vám nesejde na tom, že jízdní projev není kdovíjak realistický. Pokud tedy nepatříte k ortodoxním vyznavačům maximálně realistických simulací.

Bazar se prodraží

Autoři zvolili "zajímavý" způsob odemykání nových vozů. Ty získáváte za úspěchy v závodech, ale nedají se tak získat všechny. Pokud chcete mít garáž kompletní, musíte zadat kód, který najdete v krabici se hrou. Pokud si tedy koupíte novou hru. V případě, že si pořídíte bazarový kousek a předchozí majitel již kód použil, musíte si koupit nový prostřednictvím služby PlayStation Network.

Hra potěší i na pohled. Nepředvádí sice nic, co bychom ještě neviděli, ale díky sytým barvám a detailně ztvárněným vozům se na to opravdu hezky kouká. Dobře vyvedené jsou i efekty zvířeného prachu, které sice nejsou technicky kdovíjak dokonalé, ale výborně dotvářejí atmosféru rychlých, skoro až adrenalinových závodů.

Příjemné je i to, že autoři nešetřili na licencích, takže kromě krásných vozů zde narazíte i na několik známých jmen v čele se známým Kenem Blockem a určitě potěší i fakt, že pár závodů si zde zajedete pod hlavičkou populární akce X-Games.

Pokud pokukujete po nějaké slušné a zábavné závodní hře, v případě Dirtu 3 prakticky nemáte šanci sáhnout vedle. Hra nabízí dostatečné možnosti přizpůsobení, takže svůj styl si najde opravdu skoro každý. Jízdní projev sice není kdovíjak realistický, ale v případě, že je hra zábavná, to nehraje zas tak velkou roli. A Dirt 3 zábavný rozhodně je.



Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 497 čtenářů



Nejčtenější

Youtuber PewDiePie
Youtuber kritizoval kontroverzního kolegu, označují ho za zrádce

Internetem stále hýbou ozvěny, které jsou reakcemi na vtip nejpopulárnějšího youtubera PewDiePie. Ten zaplatil dvěma Indům, kteří za pět dolarů poskakovali s...  celý článek

World of Tanks (Xbox One)
Streamer zemřel během 24hodinového herního maratonu

Otec tří dětí zemřel během charitativní akce. Jeho cílem bylo vysílat 24 hodin vkuse a vybrat peníze pro organizaci Make A Wish, která plní přání dětem s...  celý článek

Jim Sterling
Soud zamítl žalobu, která od herního kritika požadovala čtvrt miliardy

Autoři bídně hodnocených her za studia Digital Homicide se dožadovali odškodnění za kritické video na YouTube. Jeho autor Jim Sterling jejich titul...  celý článek

DOOM
Nečekáme, že piráty někdy porazíme, přiznávají tvůrci ochrany Denuvo

Hackeři před rokem tvrdili, že se blíží konec nelegálního stahování. Ochrany prý začínají být tak komplexní, že během tří let bude nemožné je prolomit. Tvůrci...  celý článek

Halo Wars 2
Žebříčky pro soutěživé hráče se v Halo Wars 2 objeví až později

Hodnocení hráčů podle jejich dovedností ve strategii Halo Wars 2 chybět nebude. Vývojáři se pouze rozhodli, že ho do titulu přidají až po nějakém čase. Hra prý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.