Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Dirt Rally je povinnost pro všechny fandy motosportu

aktualizováno 
Dirt Rally je do detailů propracovaný simulátor, který je i přesto při troše snahy přístupný i nováčkům. Lepší zpracování rallye na trhu ani nehledejte.
90

DiRT Rally

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Codemasters

  • Bezkonkurenční jízdní model
  • Spousta druhů aut a možností jejich nastavení
  • Zpracování poškození
  • Nenápaditý multiplayer
  • Málo tratí, obzvláště pro rallycross a závody do vrchu

Herní karta

Ne že by v posledních letech nevyšlo několik slušných rallye her, ale při vší úctě, nějak to nebylo ono. U WRC, Colin McRae: Dirt nebo nedávného Sebastien Loeb Rally Evo se dá na několik hodin slušně zabavit, ale kvůli spíše arkádovému modelu jim chyběla potřebná hloubka.

Čekání na spasitele však skončilo ke konci loňského roku, kdy oficiálně vyšla plná verze Dirt Rally pro PC. S téměř půlročním odstupem se nyní podíváme na jejího čerstvého konzolového bratříčka, který vychází v těchto dnech. Je vůbec na zařízeních, kterým bezuzdně vládnou arkády a většina uživatelů dosud neměla pádný důvod pro koupi volantu, místo na opravdovou simulaci?

Bez kompromisů

Dirt Rally (PS4)

Dirt Rally (PS4)

Nepovedené porty konzolových titulů na osobní počítače jsou hodně diskutovaným tématem, proto nám dělá nesmírnou radost, že přenos opačným směrem se tentokrát povedl zcela bez kompromisů. Obraz běží ve Full HD na šedesáti snímcích za sekundu a ani při bedlivém zkoumání srovnávacích záběrů jsme nedokázali odhalit nějaké výraznější rozdíly.

A jak je to s ovládáním na gamepadu? Ortodoxní závodníci si asi při té představě znechuceně odplivnou na zem a třikrát se pomodlí, ale pro nás, kteří mají konzoli umístěnou v obýváku, kam se volant, natož rovnou závodnická sedačka s pedály a řadicí pákou tak úplně nehodí, je to zcela legitimní otázka. Mnohé tedy potěší, že i s gamepadem si zahrajete až nečekaně dobře. Ano, je to o něco složitější. Ano, zážitek z jízdy není tak pohlcující. Ano, hráč srovnatelných kvalit vám s volantem vždycky natrhne krovky. Ale při správném nastavení citlivosti, zapnutí některých asistenčních prvků a něžné práci s tlačítky ovládajícími plyn a brzdy je to pořád fantastický zážitek.

Rozhodně tedy lepší než na klávesnici, o což se někteří šílenci opravdu pokoušejí. Ale ať už se rozhodnete pro jakékoli ovládání, Dirt Rally vám nic nedaruje zadarmo.

Zpátky do autoškoly

Dirt Rally (PS4)

Dirt Rally (PS4)

Ukočírovat všechny ty koně skryté pod kapotami závodních speciálů je daleko náročnější než cokoliv, co jsme měli v posledních letech možnost vyzkoušet. Leckterý virtuální rádoby šampion odejde po několika marných pokusech dokončit první eRZetu s brekem zpátky k Driveclubu či Project CARS.

Fyzika hry je stejně tak fantastická jako nesmlouvavá, a dokud se nenaučíte brát v potaz všechny vlastnosti svého auta, stejně jako specifika rozdílných povrchů, budete trpět. Na začátku máte k dispozici jen několik „slabších“ automobilů z 60. let a většinu pomocníčků typu automatického řazení, ABS, asistence při rozjíždění apod. zapnutou. Přesto bude chvíli trvat, než si zvyknete, že zde vše funguje jinak než v běžných závodních hrách.

Fotogalerie

Zapomeňte na to, že auto v ostřejší zatáčce opřete o svodidla, že si zkrátíte cestu vyjetím mimo trať či prudce sešlápnete brzdy. I v těch několika málo okruhových závodech na asfaltu je snadné udělat chybku, která vás pošle na trávu. Jakmile se dostanete na sypkou šotolinu řeckých horských silniček či zledovatělý povrch v kopcích Monte Carla, vyžaduje každá zatáčka stoprocentní pozornost. Místo útoku na medailové pozice se tak ambice smrští pouze na úpornou snahu dojet do konce.

Ale Dirt Rally není frustrující, naopak. Jakmile pochopíte co a jak a osvojíte si všechny zákonitosti, zažijete jedinečný pocit z jízdy, jemuž může konkurovat snad jedině reálná projížďka v závodním speciálu. Nároky na jezdce jsou vysoké, ale stejně tak je vysoká odměna v podobě uspokojení i z prostého projetí ostré zatáčky.

Rally nebo Rallye?

Obojí je správně i když pravidla českého pravopisu uznávají pouze výraz rallye. Výraz rally pochází z angličtiny, rallye z francouzštiny. Dříve se u nás používalo spíše rallye (protože se to používalo v němčině a navíc Mezinárodní automobilová federace FIA sídlí ve Francii), ale v poslední době se i u nás častěji setkáte s pojmem rally.

Klíčem k úspěchu je mít auto vždy pevně pod kontrolou, a než se naučíte přesně odhadovat, jakým způsobem poslat vůz přes ruční brzdu do řízeného smyku, vyplatí se raději hodně šetřit s plynovým pedálem.

Dobrého pomálu

Dirt Rally (PS4)

Dirt Rally (PS4)

Středobodem celé hry je režim kariéry. Začínáte s hrstkou peněz, která stačí jen na nejlevnější auto a čeká vás dlouhá cesta na vrchol. Není zde žádný příběh, zato si můžete postupně vylepšovat auta najímáním mechaniků a opravářů.

Absence jakékoli omáčky okolo trochu zamrzí, ale jasně naznačuje, kde ležely priority vývojářského týmu. Pečlivé nastavování desítek různých atributů tuhostí tlumičů počínaje a štelováním výkonu motoru konče, má ve výsledku daleko větší dopad na atmosféru než další trapně skrývaná reklama na drink Monster Energy.

Ve hře je k dispozici celkem šest prostředí, každé se dvěma až třemi samostatnými tratěmi, které jsou ještě dále rozděleny na několik kratších úseků. To opravdu není mnoho a možnost zahrát si je zrcadlově či pozpátku to už nezachrání.

Dirt Rally (PS4)

Dirt Rally (PS4)

Ale jelikož je každá z nich zcela unikátní a do detailu propracovaná, jen tak se neokoukají. Na bahnitých cestách ve Walesu se prostě řídí zcela jinak než převážně asfaltovém německém úseku. A když vezmeme v potaz, že rozdíly mezi zhruba čtyřicítkou aut rozdělených do několika samostatných skupin jsou obrovské, vydrží vám Dirt Rally pěknou chvilku.

Rallycrossové přetlačování více aut na jedné trati či závody do vrchu jsou příjemným bonusem, ale kvůli omezenému počtu tratí nijak výrazným. Graficky pak vše vypadá více než slušně, i když se rozhodně nejedná o špičku. Vše vynahrazuje dokonalé ozvučení, obzvláště řvoucí motory patří k tomu vůbec nejlepšímu, co jsem kdy slyšel.

Nejlepší z nejlepších

Troufám si tvrdit, že Dirt Rally bude pro 90 % hráčů tím nejlepším zpracováním rally na světě. Pro poloprofesionály hledající spíše trenažér než hru samozřejmě zůstává jedinou možností již více než deset let moddery pečlivě piplané Richard Burns Rally, sváteční hráči pak raději sáhnou po nějaké instantnější zábavě typu NFS. Všichni ostatní příznivci motorsportu ovšem nemohou udělat nákupem této hry krok vedle. Ať už jste ostřílený mazák, který si okamžitě vypne všechny asistenty, nebo nováček s gamepadem, představuje hra opravdovou výzvu, jejíž překonávání je nesmírně zábavné.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 97 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.