Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dishonoured je nesmírně zajímavý mix legendárních titulů

aktualizováno 
Při hraní Dishonoured na vás dýchnou vzpomínky na vynikající tituly z minulosti. Otázkou ovšem zůstává, zda to bude fungovat tak dobře, jak to na první pohled vypadá.

Zatím se toho o Dishonoured, novém titulu Arkane Studios, které už rok operuje pod křídly rostoucí Bethesdy, mnoho neví. To se rozhodli hlavní zodpovědné osoby, vývojáři Harvey Smith a Raphael Colantonio, změnit prezentací na akci Quakecon, která proběhla v Dallasu. Právě zde skupince vybraných novinářů odprezentovali ukázkovou úroveň nečekaně zajímavé dobrodružné hry, prožívané z pohledu první osoby. Na trhu by se měla objevit v průběhu příštího roku.

Napětí je na místě. Ostatně, jen zmínění dva šéfové projektu mají za sebou tituly jako Deus Ex, Thief, Arx Fatalis či Dark Messiah of Might and Magic. Co titul, to klenot.

A zdá se, že i tentokrát autoři jedinečným způsobem trefí hřebíček na hlavičku. Už první pohled na alternativní realitu, ve které se Dishonoured odehrává, vás uchvátí.

Hlavní hrdina stojí na břehu velmi širokého vodního toku, po kterém se plaví lehce zrezivělá nákladní loď obletovaná hejny racků. Při bližším pohledu vidíte nečekaný náklad: obří velrybu. Jsou to totiž právě mnohatunoví mořští savci, kteří pohánějí hospodářství světa, rozmístěného na čtyřech ostrovech oceánu. Z velryb je získáván olej, jenž pohání přístroje a generátory a jenž má viktoriánskou společnost katapultovat do průmyslového věku.

Fosilní paliva zde nikdo nezná, ale přístroje poháněné proudem a olejovými bateriemi společnost rozhodně využívá. Ve hře přitom slouží hlavně k tomu, aby znepříjemňovaly postup hlavnímu hrdinovi.

Tu vám proud zahradí cestu, tam zase vznášející se reproduktory spustí alarm. Do toho připočítejme vyzbrojené věže hlídající okolí. Jen na základě těchto bezpečnostních opatření lze dobře objasnit několik zásadních herních principů Dishonoured.

Vůbec nejlepším opatřením je se samočinným obranným mechanismům a živým hlídkám vyhýbat. Hlavní hrdina je totiž z podstaty věci vlk samotář. Někdejší tělesný strážce princezny se po její smrti stal hlavním podezřelým. Jeho cílem je nabýt zpět ztracené cti vypátráním skutečného pachatele.

K tomu ale nemá zrovna to nejlepší vybavení, které by z něj dělalo jednočlennou armádu ve stylu Ramba. K ruce má jen několik zbraní a ty se navíc orientují na technologickou podstatu Anglie 19. století. Kohoutková pistole nebo kuše jsou sice hezké zbraně, kdovíjaké útočné manévry s nimi ale nesvedete.

Postup je založen na plížení, které usnadňuje ukazatel viditelnosti i bílé linie značící, kde hrozí prozrazení. Likvidace nepřátel pak probíhá v tichosti, zezadu, brutálně a čepelí. Po činu se oběť vyplatí odtáhnout do temného koutu nebo třeba do kontejneru.

Kromě toho může hrdina koukat skrz klíčové dírky, poslouchat cizí rozhovory a pomocí speciálních nástrojů hackovat důmyslné mechanismy tak, aby následně pracovaly proti svým strůjcům a ve váš prospěch.

Dishonoured tak bude definitivně hrou, která hráčům poskytne rozmanité způsoby seberealizace.

Hra vám ale bude především neustále něco připomínat: v dobrém slova smyslu. Tu vás nechá vzpomenout na legendární dvojici Deus Ex a Thief, najednou z ní vykoukne Fable 3 a výrazně připomene dokonce Half-Life 2. To když vás budou ponurým steampunkovým městem nahánět mechanické hlídky na obřích úzkých nohách. Není to náhoda: umělecký ředitel vývoje Viktor Antonov byl zodpovědný také za vizuální stránku legendární střílečky od Valve (Half-Life 2).

Zřejmě největším inspiračním zdrojem je ale ponurý Bioshock 2, na kterém Arkane Studios spolupracovali. Vedle atmosféry nehostinné, dystopické budoucnosti jsou to hlavně herní mechanismy, co obě hry spojuje.

Zatímco v pravé ruce budete neustále svírat kord (boj na blízko je častý a vcelku výhodný), levou ruku můžete vybavit zbraní, ale také speciální nadpřirozenou schopností. Jde například o úder větru, který nepřátele odhodí nebo bombu, která po výbuchu vypraví hejno krvelačných krys směrem ke krkům protivníků. I tyto schopnosti významně rozšiřují možnosti řešení nastalých situací.

Dishonoured může v záplavě draze propagovaných her zprvu působit nenápadně, po chvíli strávené se hrou je ale jasné, že má hodně co nabídnout, byť se hojně inspiruje u významných titulů minulosti. Vzhledem k tomu, že je to inspirace přiznaná a její vkusné implementaci do celku hře vůbec neškodí, na hru se těšíme.

Autor:




Nejčtenější

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Další z rubriky

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.