Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse

Jak vidíte historii žánru FPS vy?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Radek Svoboda

Descent
Zdravím autory čláků o klasikách na BonusWebu. Proč nenapíšete o Descentovi něco do klasiky?? Vždyť Descent je klasika a navíc jde o jednu z vůbec nejlepších her, jaké jsem kdy hrál. Mě je ta zastaralá grafika úplně buřt, jde mě hlavně o zábavu a hratelnost, kteréžto jsou skutečně na výši. A ten full 3D pohyb!! Zabloudíte, dřív než řeknete švec! Prostě Decent je hra, která si mne získala více než DOOM, kterého jsem dohrál, a byl bych rád, aby jste jej zařadili mezi nejlepší herní klasiky. Doufám, že odepíšete, a že se Descent v rubrice klasika objeví. Naschle, Radek Svoboda.
0/0
30.11.2001 9:36

HUNTER

Historie, soucasnost a budoucnost FPS
FPS jsou podle me jeden z nejlepsich zanru na PC. Uz jsem jich hral a dohral asi 60. Prvni takovou akci byl WOLFENSTEIN 3D. Byla to velmi dobra hra na svou dobu s dobrou grafikou. Pak prisel DOOM to byla bomba, ruznorodejsi prostredi a multiplayer. Dalsi dobrou hrou byl TERMINATOR FUTURE SHOCK. Ta prvni vyuzivala mouse look. Ve sve dobe nepochopitelna vec, dnesni samozrejmost. Pak byla velmi dobre akce jako DUKE 3D, SHADOW WARRIOR, BLOOD a REDNECK RAMPAGE, objevilo se zde par novych prvku, napr. interakce s prostredim a pak prisel QUAKE, ten mel a ma super multiplayer. Pak to slo rychle s kvalitnima akcema DF2, QUAKE 2, UNREAL, ty ukazovaly nutnost mit nejakou 3D kartu a odmenovaly nas skvelou grafikou. Pote se zrodil HALF LIFE kral FPS a nasledne dalsi akce napr. SIN, BLOOD 2, REQUIEM, SYSTEM SHOCK 2, UNREAL TOURNAMENT, QUAKE 3, KINGPIN, AVP, THIEF 1 a 2, TUROK 2, DAIKATANA, REDLINE, TREESPASSER, NOLF, SOLDIER OF FORTUNE, ELITE FORCE, DEUS EX, GUNMAN CHRONICLES a spousta dalsich. A ted prijdou na trh dalsi ya\\zajimave FPS napr. AVP 2, DUKE FOREVER, METAL OF HONOUR, SOF 2, UNREAL 2, DOOM 3, RED FACTION, DEUS EX 2, THIEF 3 a mozna i nekdy HALF LIFE 2. Mame se naco tesit pokud vyjde alespon polovina ztoho co tvurci naslibovaly. Jen tak dal.
0/0
10.8.2001 11:03

Stin

Zacatky
Clanek je to hezky, ale dovolim si polemizovat o zacatcich. Clanek psal patrne autor, ktery nezna nic jineho, nez PC. Wolfenstein mohl byt zajimavy, ale jen pro nekoho. Urcite to nebyla takova bomba, jakou se z ni snazi delat ruzna media. Proc kazdy pise, jak byl dokonaly, jak byl skvely ... Dyt je to blbost. Nepopiram, ze to byla snad prvni hra, ve ktere se dalo pohybovat plynule, to bych si nedovolil, ale jinak nemohu souhlasit. Co takhle napr. Hired Guns ? Ta mela dokonce 4postavy najednou !! A prvni opravdu kultovni hrou se stal az Doom, nikoli Wolfenstein, ten byl pouze slabym odvarem. Jinak velice pekny clanek a ja se, aspon v myslenkach vratil zpet. Diky
0/0
8.8.2001 13:07

Prokop Singer

a co Trespasser?
No toho jste zapoměli...škoda. I když uznávám, že hra to nebyla nijak dobře hodnocená (mě osobně teda dost zaujala), tak to byla tak FPS (a navíc hodně originální)a neměla by zde chybět. Jinak super článek
0/0
12.5.2001 3:19

Re: a co Trespasser?
Souhlasim s Tebou, Trespasser je dobrej a určitě si zasloužil aspoň malou zmínku. Mimochodem, nevíš proč mi vypadá tak ošklivě - všechno je hrozně zubatý (i 1024x768). Čet sem, že to potřebuje kartu s multitexturingem - jsem si jistý že má Voodoo4 jej má a stejně je to hnusný:-(
0/0
13.5.2001 10:11

Prokop Singer

Re: Re: a co Trespasser?
Tak to fakt nevim, Když jsem to já pařil tak sem ještě měl jenom 4 megovou kartu s direct 3d. Možná je na to Vodoo4 moc nová..nevim
0/0
13.5.2001 23:04

Storm

Unreal malo inovativni?
Nesouhlasim s tvrzenim, ze Unreal prinesl malo inovaci. Uplne jste zapomeli na tu nejdulezitejsi, BOTMATCH, ktery byl na svou dobu naprosto dokonaly a vic inovativni nez on... to uz nevim
0/0
6.5.2001 15:38

off

ooops
teraz som si cital spodny clanok a zistil som, ze som to napisal ako madar...som nejaky rozospaty takze sorry. No snad sa to da pochopit.
0/0
4.5.2001 22:46

off

counter strike
co takto counter-strike? O nom v clanku bolo spomenute velmi okrajovo a ja myslim, ze je to fakt hra, ktoru porovnavaju s Quakeom, Unrealom (tournament), sice nie zanrom, ale popularitou. Aj ked sa jedna o samotny mod do Half lifea, mnoho ludi si ani neuvedomuju, ze je to mod, ale myslia, ze je to samostatna hra. Counter strike je pritom velmi realisticky a treba pri nom ovladat taktiku boja. Mna zatial najviac uchvatil a aj tisice inych hracov preto je skoda, ze nebol spomenuty
0/0
4.5.2001 22:44

Pavel Mondschein

Re: counter strike
Bohuzel, sice si uvedomuji, ze Counter-Striku nebyl venovan takovy prostor, jaky by si jiste zaslouzil, ale jinak to ani neslo - konec koncu to JE "pouze" mod, i kdyz je svym zpusobem mnohem lepsi nez puvodni hra...
0/0
6.5.2001 17:02

lukin

A co Alenka v říši divů????
0/0
4.5.2001 8:19

David Kulhan

Re:
Je fakt divná. Grafika je sice SUPER, ale nepřátelé jsou stupid, zbraně jsou dementní a úkroky to jsou úplně nanic, protože je na tebe většina střel stejně naváděnejch. I přesto se díky grafice dá hrát, ale po hodince hraní mě přestala bavit. Každopádně moji kámošová ji oba dohráli až do konce a nedají na ni dopustit. Abych nezapomněl.......hudba je výborná.
0/0
4.5.2001 8:45

Pavel Mondschein

Re:
Bohuzel, nejednalo se o FPS
0/0
4.5.2001 12:14

miro

a čo Deus Ex !!!
A čo Deus Ex???
0/0
4.5.2001 6:50

David Kulhan

Re: a čo Deus Ex !!!
Je to dokonalost sama. Jen mě trochu zklamala grafika, ale až tolik to zase nevadí, ta přece tak důležitá není.
0/0
4.5.2001 8:48

Pavel Mondschein

Re: a čo Deus Ex !!!
Bohuzel, nejednalo se o FPS, bylo to spise RPG
0/0
4.5.2001 12:15

sevencreature

Dark Forces & ...
Podle mého názoru jedna z nejlepších fps ever. System Shock nepočítám, protože to je podle mě spíše RPG. Nechápu, jak můžeš kritizovat nemožnost ukládání hry v průběhu mise - jeden z hlavních důvodů, proč je hratelnost tak vysoká. Možnost ukládat v průběhu je nejspíš hlavní důvod, proč DF2: Jedi Knight pouze šlape na paty Dark Forces (také vzpoměňme na AvP a patch, umožňující ukládání, eventuálně AvP Gold). A z fantasy jasně kraluje Hexen se svojí jedinečnou atmosférou. Btw. - jasně, je to subjektivní, ale nechápu jak by to mohlo být jinak. Doom (II) je sice skvělá hra, obzvláště pro multiplayer, ale kdo z vás ho dohrál poctivě až do konce a nezačal se trochu (víc) nudit.
0/0
29.4.2001 12:56

Lukas Pravda

Shrnuti
Mozna by nebylo od veci vytvorit (byt jen) seznam 3d her. V poradi v jekem vychazeli a pripadne jeste strunce okomentovat, co ktera z nich prinesla noveho. (resp u ktere z nich si toho hraci vsimli....)
0/0
28.4.2001 12:53

Prokop Singer

oops
sorry za ty dvě zprávy jsou skoro stejné (myslel jsem si ,že se mi ta první neodeslala tak jsem poslal ještě jednu ) berte tedy vážně jenom jednu z nich :o)
0/0
28.4.2001 4:41

Prokop Singer

Blood
Absolutně souhlasím s Martinem s tím že Blood byl fakt skvělej. Jednalo se fakt o dobře hratelnou FPS. Nemyslím si ,že máš Pavle pravdu v tom ,že v tu dobu letěl jenom Quake engine , ale třeba si zapoměl na Redneck Rampage. Jinak je tento článek fakt skvěle zvádnutej. PS:jenom mě dost zajímá jestli hra Thunderspace od SSI patří do RPG dungeonů nebo mezi FPS?
0/0
28.4.2001 4:39

Prokop Singer

Blood
Plně souhlasím s Martinem protože Blood byla možná moje mejlepší FPS ačkoliv vyšla v době Quake,tak tenhle engine ještě dost letěl. A co víc: po síti to je asi nejlepší řežba co znám. Taky si zapoměl na Redneck Rampage a ještě před tim na Corridor 7. Ale jinak si ten článek zvlád fakt skvěle. PS. nevíš kam zařadit hru Thunderscape od SSI ? jestli do RPG dungeonů nebo do FPS?
0/0
28.4.2001 3:58

Jirka Franek

Nostalgie
Kde sou ty doby kdy s zlamanejma rukama clovek v dumu (co to pisu teda v DOOMu) dosel po seriaku az na limit kde se nezobrazovali dalsi fragy ...
0/0
28.4.2001 3:10

Dimitrios Vlasakudis

několik nepřesností
No... nechci Ti do toho Mondy kecat, sám dobře vím, co to je psát historii a jaká to je makačka, ale v článku je několik nepřesností a jedna DOST velká první hrou, která nabídla svobodu pohybu, nebyl Descent, ale geniální Magic Carpet od Bullfrogu. Tato hra vyšla o měsíc dříve než Descent. Magic Carpet byl dosti originální, grafické zpracování překonalo Descenta, o hratelnosti nemluvě. V říjnu 1995 vyšlo skvělé pokračování (SCORE udělilo známku 9/10). Na rozdíl od Descenta se Magic Carpet ovládal desetkrát lépe, a to díky myši. Prostředí bylo variabilnější, hezčí a Magic Carpetu překypoval originalitou a skvělými nápady, jak už bývá u žabáků zvykem. Hra Dark Forces přišla s novým nápadem, o kterém se v článku nemluví několik pater nad sebou. Otevřely se tím nevídané možnosti. Mohli jsme sestřelovat vojáky z říms nebo se plazit pod hlídkující stráží. Vyšlo také pokračování Jedi Knight: Dark Forces 2 (listopad 1997), kde se konečně objevili Rytíři Jedi a taky mohli používat Sílu. Poutavý příběh, závěrečné souboje s bossy, boje s meči atd. - škoda, že tohle všechno zastínil Kvejk 2 natolik, že se na tuto hru úplně zapomnělo. Terminator: Future Shock přišel jako prvá hra s mouselookem a dnes ho používají absolutně všechny 3D střílečky. V roce 1997 vyšla hra Outlaws od Lucas Arts. Sice grafika byla opravdu hrozná (engin z Dark Forces), ale kromě vynikající hudby, byla hra Outlaws značně originální. Hra Outlaws se odehrávala na divokém západě, tedy v době kdy raketomety a plazmové pušky ještě neexistovaly :o) K dispozici byly nějaké kolty, pušky (jedna byla se zaměřovačem), brokovnice, nože a dynamit. Fór byl v tom, že zbraně se musely nabíjet ručně. Např. po té co jste vystříleli všech šest nábojů z koltu, museli jste chvilku držet klávesu R a hlavní hrdina postupně dával náboje do bubínku. Což chvilku trvalo, a tak jste se museli vždycky někde skrýt. Přestřelky pak přesně vypadaly jako v Sedmi statečných a jiných westernech. A to ještě nemluvím o skvělé zápletce (mezi misemi jsou ručně malované sekvence tedy něco jako kreslený film, který hráče posouvá v příběhu dále).
0/0
27.4.2001 19:02

Alena Kiriloviczová

Re: několik nepřesností
Magic Carpet nebyl ani nahodou FPS, ale strategie.
0/0
27.4.2001 21:06

Dimitrios Vlasakudis

Re: Re: několik nepřesností
O tomto by se dalo polemizovat. Uznávám, je to věc názoru, ale mám takový dojem, že Magic Carpet se hraje z pohledu vlastních očí... žádné jednotky tam neovládám, stavím pouze svůj hrad, ale o budovatelské strategii se hovořit nedá. Když je Magic Carpet strategie, co je potom Descent? Letecký simulátor? Ale jak říkám, je to věc názoru.
0/0
27.4.2001 21:41

Prokop Singer

Re: Re: Re: několik nepřesností
Strategie??? Tak to si nemyslim, že je věc názoru! Magic Carpet je jasně akční hra ( možná podobná Descentu nebo terminal velocity) a se strategii má společného asi tak jako Doom s RPG :o))).
0/0
28.4.2001 15:18

Chumbaba

Re: Re: Re: Re: několik nepřesností
Jo, Magic Carpet byla akční hra, ale na druhou stranu měla moc prvků z jiných žánrů - z RPG nová kouzla a ze strategie měla hlavně tahanice o surovinu (manu) a taktizování v bojích, takže to rozhodně není čistá FPS o jakých je článek. Magic Carpet byl mix, něco jako Giants. Nakonec, žánrově sem nesedí ani System Shock, a asi proto má tak málo hlasů (můj byl pouze šestý)...
0/0
28.4.2001 23:05

Martin

Skoda ze chybi Blood v hlasovani
Vazeni, to ze jste nezaradily Blood (jednicku samozrejme) do hlasovani a ja musel volit JINE, tak to jste me nastvaly. Jasne Build engine uz byl zastaralej tehda, ale design misi, ponura atmosfera a hratelnost, to bylo perfektni (a zvlaste s datadiskem Cryptic Passage). Skoda, ze Blood II byl takovej sh.t. Jestli nekdo vite o necem takovym, jako je GLDoom, ale s Bloodem, tam me dejte vedet, urcite bych si to zahral znova s lepsi grafikou.
0/0
27.4.2001 17:55

Pepa Kokes

Re: Skoda ze chybi Blood v hlasovani
Hlavne Blood ma zdaleka nejlepsi multiplayer ze vsech FPS, co jsem kdy hral. Omezenej spoustou nedostatku svyho enginu, ale presto zdaleka nejzabavnejsi. A nechapu, kdo muze pokladat Blood 2 za lepsi nez Blood 1...
0/0
4.5.2001 7:19

jd_ ...

par chyb.her
peknej clanek, ale zapomnels na par zajimavejch her - co treba TekWar? vysel ve stejny dobe jako Witchhaven a na stejnym enginu, ale bylo to ze soucasnosti a jako v jedny z prvnich FPS tam slo jezdit funkcnim metrem (!) a jezdily tam auta ;) nebo co treba Cyclones? taky celkem fajn hra od SSI, ktera by si zaslouzila zminku...
0/0
27.4.2001 3:17

stranger

Re: par chyb.her
Souhlasím ... Cyclones byla opravdu dost dobrá hra ...
0/0
27.4.2001 8:45

Alena Kiriloviczová

Re: par chyb.her
To je fakt, na zasluhy Williama Shatnera jsme nemeli zapomenout, i kdyz TekWar byl docela propadak - vycitala se mu nenapaditost urovni i sestavy zbrani, odporny intro a spusta dalsich veci. Odehraval v budoucnosti :-) v LA a slo tam o boj proti halucinogenu jmenem TEK. Na vec z roku 1995 to kazdopadne nebylo nic moc.
Cyclones na tom byly o neco lip - vysly o rok driv, ale bylo znat, ze za nima stali Raveni (SSI byl myslim jen vydavatel). Byla tam spousta peknych ufonu a ani design urovni nebyl spatnej, ale cela hra zustala ve stinu Doomu a jeho primych nasledovniku.
0/0
27.4.2001 10:10

jd_ ...

Re: Re: par chyb.her
Mas samozrejme pravdu, ale treba ten design urovni v TekWar se mi zrovna dost libil - neco takovyho jako propracovany mesto & interiery budov v ty dobe v zadny jiny hre nebyly, i kdyz jinak to stalo za starou belu ;) U Cyclones byli SSI urcite jen vydavatele, na Raveny jsem si v noci nemoh vzpomenout ;) BTW - napadla me jeste jedna zajimava gameska - co takhle Strife? ;)
0/0
27.4.2001 11:27

Alena Kiriloviczova

Re: Re: Re: par chyb.her
Jasne, Strife usel, ale plati o nem skoro totez, co o Cyclones - jel na vylepsenym enginu Dooma a pritom vysel nekdy tou dobou, kdy uz se blizil Quake, co je jasnej handicap - proste zase zustal ve stinu lepsich her.
0/0
27.4.2001 13:25

Pavel Mondschein

Re: par chyb.her
Samozrejme, mnoho her se do clanku neveslo. A uznavam, ze oba jmenovane tituly mi nic nerikaji - nehral jsem je, nevidel. Konec koncu, tezko si lze predstavit, ze by nekdo hral naprosto vsechny hry :o). A uz vubec neni mozne, aby se do jednoho clanku vesly byt jen zminky o vsech titulech tak pocetneho zanru, jako je prave FPS. Od toho tu je ale prave tato diskuse, abychom si pripomeli i ty hry, na ktere se v samotnem textu nedostalo :o)
0/0
27.4.2001 10:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.