Diskuse

Fenomén jménem Amiga

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

ladisek

12. 2. 2008 19:13
prosím

zdravím scháním jakoukoliv amigu v dobrém stavu nebo alespoň jen zdroj jednu amigu mam ale je bez zdroje prosím jen z prahy

0 0
možnosti

Zdenek Musil

2. 5. 2002 18:07
pro ty, co jeste neodpadli

Nasel jsem takovej docela peknej komentar o Amize. Doufam, ze se (ne)urazite :)

http://www.ece.utexas.edu/~ranga/trivia/amiga_local.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ece.utexas.edu/~ranga/trivia/amiga_local.html

0 0
možnosti

Roland

30. 4. 2002 19:21
Omlouvám se Díky božským Windows.

Omlouvám se Díky božským Windows a opět poškozenému souboru oleaut32.dll se stalo to co se stalo vložil jsmem příspěvek který jsem nechtěl. :-(

A hlavně před vložením vypadal trošičku jinak.

 

0 0
možnosti

Pete Smith

30. 4. 2002 14:47
Pro Zdenka Musila

Maličké (no vlastně trochu větší) upřesnění

Nezdolnému Zdeňku Musilovi. Článek jest koncipován jakožto vzpomínka hlavně na Amigu 500. To je vlastně věc, které si asi nikdo nevšiml, jelikož se nám tu po letech opět rozhořela plamenem bitva PC vs Amiga (poněkud paradoxní). A nedá mi to, abych zareagoval na většinu Tvých poznámek, jelikož je vidět, že si sice s Amigou koketoval, ale ne do dnešních dnů Především mě velice mrzí, že se tady všichni začali hádat, z toho důvodu, jelikož jsem ještě nezaslal na net další články především o Amize 1200 a jejím rozšíření a dalších možnostech. To je jen malá poznámka. Ale věcně: Tebou plísněný přeslazený autor má chrup kupodivu zdravý. Honím totiž v práci PC, takže si pravidelně zuby cídím Gatesovou pastičkou Windows98 se. (k OS se ještě vrátím). A WinUAE se nekoná, Amigu mám totiž doma (1200, 030_50MHZ 32 MB Ram, Picasso a šňůry okolo s dalšími periferiemi navrch)

Tebou nazvané "zvěrstvo" z disket bylo uvedeno úmyslně pro malé srovnání toho, co dokázala A500 oproti tehdejší ubohosti se jménem Windows 3.1. Pokud si troufneš tvrdit, že srovnání Imagine s 3D studiem je mimo mísu, tak se tam asi bohužel nacházíš právě Ty. Zřejmě jsi naposled viděl nějakou verzi 1.x, či 2.x. Já naposledy pracoval jak na mé Amize, tak PC s verzí 5.5. Musím Tě především upozornit, že textury mi A dvanáctistovka počítá také v realtime preview. Apropo, pokud se snad někde dostaneš k vyšší verzi Imaginu (k dostání i na PC), srovnej si jeho schopnosti a možnosti práce s objekty a animacemi v poměru cenovém. Po nakouknutí do ceníků zjistíš, že 3D studio je trojnásobně dražší a jediné, co s ním získáš navrch je spousta examplů, které jsou pro profesionála k ničemu Musím pokračovat: říká Ti něco pojem LightWave? Když někomu nevyhovuje Imagine, sáhne právě po něm. Tady bych mohl také rozvádět diskusi do hloubky. Síla tohoto kousku původně určeného pro Amigu je taková, že přešel na PPC Macy. Zkus hádat, na které další platformě pracovala Vista Pro? Hm, zřejmě ses k amigácké verzi nedostal

Dále k editorům. Page Stream - první kvalitní dtp program, určený právě pro Amigu a následně konvertovaný pro PC. Tuším dva roky stará verze (možná tři) dokáže s přehledem vše, co musí umět každý DTP program na jakékoliv platformě. A přidává navrch úpravu eps grafiky, podporu všech druhů fontů (bitmapové, vektorové), polygonové propojení s bitmapovou grafikou, miliony pluginů, spolehlivou práci při zpracování do post scriptu navrch atd. atd. Corel ve své 10 verzi nezvládá takovou komplexnost ani dnes. A sází se v něm velmi dobře (tedy na slušnější Amize), což Ti mohu na vlastní kůži potvrdit. Dále editory bitmap: jednoznačně razím názor, že Adobe Photoshop je nejlepší soft na světě a nenechám si jej vzít. Ale na Amize kotví Photogenics, který pracuje i v 24 bitové grafice, přičemž používá filtry a funkce vytvořené právě na bázi Photoshopu. A o grafice bych mohl pokračovat

Zvuky - Fatboy jede na Amize, mám to potvrzené. Zřejměś opomněl, že nejen PC se rozšiřuje, Amiga se upgraduje i na zvukových kartách. Nemluvě o tom, že existují editory, které jedou ve více kanálech syntézou (Octamed a spol.) na základním chipsetu (sample rate sice trochu zvukově padá, ale zas tak hrozné to není). S radostí Ti také musím sdělit, kde jsem přišel k informaci o tiskárnách a češtině. Doma. Pokud trochu rozumíš kódování znakových sad, asi jsi zapomněl, na kterém systému jela PC, než nastoupila 852. KOI, K8 atd. Většina editorů po malých zásazích byla schopna tisknout krásně česky na všech těch Epsonech a Starkách osazených káosmou pro PC (T602, Wintexty atd.) v prehistorickém Workbenchi na 512 kB paměti. Dále jsi asi zaspal vyslání OS 3.5 do světa Amigy. Tento systém je velice vychytanou záležitostí, která strčí celá Windows 98 (potažmo i XP) kamsi. Jen a jen díky zázračnému User friendly. Pokročilejší uživatel si totiž v tomto Workbenchi může cokoliv upravit k obrazu svému. Kupříkladu natahat si fonty z windows a v pohodě si je lokalizovat díky dobrému převodu znakovky do WinEE (ostatně 3.5 obsahuje všechna windowsovská kódování znakových stránek). O systémech na Amize si ale v budoucnu můžeš přečíst v samostatném článku, stejně tak o dalších Amigách a upgradech.

Takže tady máš to odůvodnění kvalit softu, pokud chceš přejít na praktičtější a konkrétní úroveň, stačí říci.

A ještě něco: Zdeňku, nerovnej Amigu ke konzoli, docela jí tím křivdíš! O CD32, potažmo CDTV víš; to byly úpravy Amig pro jednodušší obsluhu a hraní.

Tak a teď k systémům. Amiga OS byl a je (podobně jako Mac OS) stabilním systémem (viz WorkBench 3.5). O Windowsech se můžeme klidně hádat Dělám s nimi totiž každý den a padají jak přezrálé hrušky. Ten, kdo nám dává za vzor svá stabilní okna, je zatěžuje na kolik procent? Při spuštěném přehrávání MP3, práci v např. Office a následném spuštění kupříkladu Photoshopu nebo Corelu (které mají rezervováno pouze 50 % RAM!) mi můj superrychlý 20 GB IBM disk (Athlon 1,2 GHZ 256 MB RAM) v práci swapuje jako zvíře. Systém mám odladěn spoustou podpůrných utilit, včetně upraveného Cachemana, a výsledkem je soustavné hrabání na disku. O vyjímkách a tvrdnutí jakéhokoliv více namáhaného počítače se snad ani nemá cenu bavit. Zkrátka multitasking na PC ve Win98 nefunkční. NT jsou poměrně lepším řešením, ale ani tady se nevyhneme při NTFS systému kolabsům. A argumentovat systémem XP, kdy je např. po vytažení a následném zasunutí jakéhokoliv železa do slotu uživatel nucen kolabovat a rychle stahovat všechno možné z netu, aby jeho drahocenná XP vůbec fungovala, tak tady Billy utnul (je už vůbec na světě nějaký český service pack?). Plnou verzi OS si představuji jinak! Když už, tak bych rád byl schopen chybky napravit ručně a ne po netu.. (Což právě nabízí úžasné shellscripty a REXX ve Workbenchi). Nejlépe se momentálně pracuje asi na PPC Macu v jeho OS, jenže při takových cenách? Ale to už opravdu odbíhám.

Uznávám, že Amiga je částečně mrtvá a musím Ti vytknout sektování jejích příznivců. Amiga scéna žije a zřejmě je to lidem, jako Ty trnem v oku. Kdybys měl trochu porozumění pro historii výpočetní techniky a nebyl tolik zaujat proti Amize, jistě by Ti bylo sympatické, že se zde vyskytuje okruh nadšenců, kteří si tu svou platformu stále hýčkají a udržují své vzpomínky aktivně. Oni totiž jen nesedí u netu a nekritizují jiné platformy, jenom tvoří grafiku a hudbu, popřípadě gamesy (uživatelsky příjemný Amos Basic na tvorbu her) a pak se setkají, pokecají a vymění si své výtvory. A o tom je Amiga scéna. Ona totiž Amiga dokáže všechny ty běžné záležitosti (vyjma multimediálních projektů a her) i dneska jenom díky fandům, kteří na ní stále programují

A neber si mé výtky nějak osobně, jen jsem Ti chtěl ukázat na několika příkladech, že v hrobu ještě Amiga neleží, i když už jednou nohou visí ve vzduchu. Samozřejmě uznávám ostatní platformy; je nad slunce jasné, že PC kraluje a dlouho ještě bude (díky Microsoftu), ale nemám rád, když někdo kastuje. Ostatně zahrát si dokážeme na všem, že

0 0
možnosti

Zdenek Musil

1. 5. 2002 23:21
dik za reakci
To s tim chrupem jsem myslel trosku jinak; ty jsi psal o podivani se na zoubek dalsim strojum, takze jsem to napsal spis ve smyslu 'aby prilisne preslazovani onen zoubek nezkazilo'. Polopate: ze mi to tvoje slazeni ten stroj zhnusilo :) A proto jsem napsal svuj prispevek. Uz v nem jsem rekl, ze to BYL skvelej stroj. Naivne jsem si myslel, ze to zdurazneni slova BYL naprosto jasne vyjadri muj postoj k Amize. K te, o ktere ty jsi psal: Amize 500. Byla dobra, ale je pryc. Myslim, ze te vedla asi nejaka pochybna touha se vratit tam, 'odkud jste diky PC spadli'. O tom jednoznacne svedci treti odstavec toho clanku, zacinajici slovy 'I rozhodli se analytici firmy Commodore...'. Predevsim se rozhodli analytici firmy CBM a to ne, ze vytvori pocitac s velkym 'P', ale ze naopak ukonci vyvoj pocitace s velkym 'P' (CBM900), a ze koupi spolecnosti Hi-Torro, ktera na budouci Amize v te dobe pracovala. Na domacim pocitaci na hry. Chapej, ze uvest Amigu touhle kdoviodkud vycucanou smyslenkou predurcilo muj dalsi postoj k tvemu clanku - a nezklamal si. Clanek je o domacim pocitaci Amiga 500, muj prispevek o tomtez pocitaci a presto: ohanis se 24bitovou grafikou, studiovym zvukem atd. To je proste trapny, ve srovnani s obycejnym Pentiem s beznou S3 a SB. Kdyz pujdu do detailu: zkus si nainstalovat Linux a zapomen na chvili na svoji tolikrat familierne zduraznovanou averzi k 'velkemu Billovi'. Srovnej jeho praci s tim, kam dospeli pani analytici v CBM, kdyz uz se chces bavit o uspechu :) Ted na chvili k memu stroji: mam tu Celeron na 300, w2k, 256 MB RAM, 'na pozadi' mi bezi film, ve kterem jsou fajn pisnicky, ktere jsem si jeste nestihl pretavit na mp3, mezitim edonkey (45 portu tam a zpet, jsem na kabelu), mirc a par exploreru. Rada? Vykasli se na 'odladovani' pomoci 'spousty podpurnych utilit', kdyz ti to pak dela takovy hovadiny. S instalaci dalsiho zeleza potiz taky moc nevidim, vzdycky pouzivam ty drivery, ktere mi chodi a v pripade potizi se proste mrknu na stranku vyrobce. Jestli ty u toho kolabujes, tak co teprve ten pocitac z tebe ;) Co se tyce me zaujatosti vuci Amize, tak to tezko bych mohl rikat, ze to byl dobrej stroj. Co mne bavi, to jsou jeji slepi vyznavaci, kteri vypousteji reci o kralovnach a zmrtvychvstani ;) To mne proste bavi se do nich trefovat. No a tajne doufam, ze se priste budes soustredit vic na sbirani faktu, nez na vypravnost textu ;)
0 0
možnosti

paolo

30. 4. 2002 8:16
amiga
At zije Amiga!!! uz se tesim na dalsi clanek
0 0
možnosti

huhX

29. 4. 2002 15:57
Ako to bolo
bolo to skvele a skoda ze uz take nieco uz nikdy nezazijeme, ani xbox ani ps2 ani iny system uz nebude taky ako Amiga. Skoda, preskoda
0 0
možnosti

Racek

29. 4. 2002 12:24
O Amize...
Rád bych upřesnil informaci o zvukových schopnostech Amigy 500. Amiga sice nativně uměla používat 4 zvukový kanály (společný pro syntézu i digitální samply), ale nikoli jako čtyři STEREO, nýbrž 4 kanály konfigurovatelné jako 2 (!) stereo kanály. V praxi to vypadalo tak, že řekněme vpravo hrála basa a bubny a vlevo kytara a voice, který se střídal s efektem výstřelu s laserový pušky (např. Turrican II). Co bylo super programátorským kouskem bylo, že si těžko kdo povšimnul jednoho "hudebního" kanálu, který sem tam vypadl, aby ho vystřídal laser...
0 0
možnosti

Eso

29. 4. 2002 15:23
Re: O Amize...
No Turrican II mel IMHO 7 kanalu - tam se to delalo nejakym figlem
0 0
možnosti

Tom

29. 4. 2002 11:56
Amigy herni konzole ??? to muze rict jedine TROUBA co o tom nic nevi!

Bezva to jsem nevedel ze na hernich konzolich se delaly efekty do filmu...

Nepr. nektere sceny do RoboCopa a Terminatora se delaly na Amigach, pocitaly to sice na siliconech, ale scena se pripravovala na amigach diky jejich v te dobe nejlepsiho grafickeho softu.

0 0
možnosti

Zdenek Musil

29. 4. 2002 19:11
jak rikas

Ale to uz se nebavime o A500, ale o A2000 a Image Masterovi potazmo VideoToasterovi (komplet za bratru 60 000 Kcs, ktery umel 3d grafiku ve 24 bitech). A to tehdy rozhodne nebyla sestava pro pouziti doma na hry. Mimochodem, kdyz tak koukam na to jak pises 'v te dobe nejlepsiho grafickeho softu' tak si vzpominam, ze uz jsem tu alespon trikrat opakoval, ze proti tehdejsimu postaveni Amigy nemam nic. Ze kritizuju autora clanku, kdyz se snazi ctenarum vnutit predstavu, ze byl tehdejsi software casto lepsi nez to, s cim se pracuje dnes. A rekl bych, ze cist umis... Amigu 500 srovnavam s dnesnimi konzolemi z hlediska rozsiritelnosti, OS sitemu na miru danemu zelezu, cene a domacimu vyuziti na hry. Ze se temito znaky vic blizi herni konzoli nez klasickemu PC, je proste muj nazor a zadnej Terminator ani Robocop, kterej vylezl z jeji daleko vyvinutejsi sestricky ho nezmeni :)

0 0
možnosti

Zdenek

28. 4. 2002 13:05
Amiga
Já sám jsem začínal s Amigou 500 a asi po dvou letech jsem koupil Amigu 2000. Musim říci, že nepamatuju, že by mě někdy spadla ( pokud nevypli elektriku...hehe), narozdíl od Windows, který padaj pomalu až pod stůl. Kamarádi co měli Pc si chodili zahrát ke mě a byli z toho pěkně vyprdlí, nebyla to zdaleka jen grafika, co je dostalo. Ty jeji čtverečky na monitoru, kterým se říkalo grafika Pc byl fakt děs a hrůza, o scrolingu ani nemluvim.  Co se týká her nemá snad ani cenu abych něco k předchozím příspěvkům dodával !! Snad jen malinko.......hehe............hru Elite ( 1 ) jsem hrál asi měsíc v kuse. Pro p. Musila : Je asi zbytečné rozebírat, jestli byla Amiga víc počítač nebo herní konzole !! Ale v případě, že trváš na té konzoli, musím říci, že to byla konzole, která uměla 10x víc věcí než plnohodnotný ( hehe ) počitač Pc !!! 
0 0
možnosti

Zdenek Musil

28. 4. 2002 23:15
ad hry

No tak vysvetlime si to jednoduse :) Co se tyce toho padani windows, tak na to neverim, protoze mne to nepada - komu to zni blbe, je to jeho vec. Na pozadani predvedu, pripadne s chuti zkritizuju lamera, kterej stavel ten tvuj pocitac :) A ted k tem hram... Na co bys delal radsi hry: na znamou, popularni a lacinou Amigu s barvama a zvukem (a jistym odbytem) nebo na pekelne drahou pixlu bez zvuku, se zelenym monitorem, dobrou jedine pro nudne vypocty? Az kdyz si lidi vsimli, ze se do ty krabice da montovat podle potreby vetsi harddisk, graficka karta nebo modem, tak to zacalo jit s Amigou zcela logicky z kopce. Co se tyce toho scrollingu... proc mi predhazujes argument, ktery jednoznacne svedci o urceni Amigy na hry? :) Nebo si snad nekdy videl scrolling jinde nez ve strilecce ci plosinovce? :) Nehlede na to, ze tentyz scrolling tu byl uz od C64, takze to spis bylo tak, ze Amiga v tomhle ohledu zadne nove hranice nevytvorila a 'pracovni stanice'  PC nic takoveho proste nepotrebovala. A uz jsem to tu psal jednou: ty  statisice/miliony prodanych kusu si lidi nekoupili kvuli praci, ale predevsim kvuli hram - jako spicku na hrani ji taky CBM prezentovalo.

Ze se Amiga rozhodne nikdy nestala pracovni stanici a ze naopak PC velmi lehce prevzalo roli 'globalniho leadera' v oblasti her... To chces zpochybnovat? :)))

Jinak... Ten desetinasobek schopnosti PC, ktery sis vycucal z malicku si zkus nejprve aspon predstavit a pokud te uz jen tenhle samotny akt premysleni neslozi, tak se pokus omluvit za panickou nerozvaznost :) Predem prijimam, pokud budes priste aspon trosku premejslet co pises.

0 0
možnosti

Wolfie

28. 4. 2002 4:19
Vychvalování až na hranici smyšlenek
Je klasické, že Amigisté vychvalují Amigu na úkor PC. Ve skutečnosti je to stejně šílený bastl, jenomže splácaný jinak. Architektura Amigy je navržená tak, že je to napůl konzole a má inhernetní problémy s architekturou. Jednotlivé řady Amig jsou se sebou navzájem kompatibilní jen omezeně, dovolím si cynicky tvrdit, že jsou méně kompatibilní než u PC - tam jsou u starých her problémy s tím, že vyžadují specifickou konfiguraci prostředí, hlavní problém není v kompatibilitě. Amigy byly nekompatibilní i stran hardware, harddisky a CDROM pro řadu 500 byly úplně jiné než pro 1200/600, což u PC nebyl až na naprosté výjimky (např. MFM disky či MCA karty) problém. Commodore byl vždycky na štíru s hardware a podobně jako stály za prd zdroje Commodorů 16, stály za prd i zdroje Amig a při připojení čehokoliv žravějšího se muselo sáhnout po zdroji z PC. Amigy se dále dělily na rozšiřitelnou "tisícovkovou" řadu, která byla šíleně drahá a na levnou "pětistovkovou", která zase byla extrémně blbě rozšiřitelná a muselo se tam kde co letovat přímo na motherboard (na PC věc nevídaná). Termální řešení akcelerátorových karet je doslova horror, viděl jsem Blizzard 030/50 kde se z procu oloupal žárem marking. Umístění CPU bay je zcela šílené a fakticky nedovoluje žádnou cirkulaci vzduchu, navíc to musí být otevřený, aby to vůbec chladilo! A co si budeme povídat, počítač, z níž ve výši 0,5 cm nad okolním terénem čumí rozpálená eletronika pod proudem není ideální. U software je to solidní chaozz - guru meditation vs. bluescreen komentovat nebudu, je to stejná sračka jiné barvy. Horší problém je limitace chip ram/ fast ram, což lze do důsledků s jistou nadsázkou přirovnat k základní a extended paměti pod DOSem. 500 byla zajímavá čistým návrhem, ale vůbec se nepočítalo s rozšířením. Nechápu, že na začátku 90. let neudělali v Commodore logický krok a nepokusili se součáskově maximálně unifikovat jejich PC a Amigu (paměti, zdroje, case, harddisky, floppydisky, myši, klávesnice - hory takových věcí). Nechápu, že neudělali víc pro unifikaci formátů (pro pécéčkáře je neuvěřitelné, jaký chaos je ve floppy a hdd formátech, to se dá srovnat jenom s osmibity). Amiga je chaoticky rozvíjený systém a nemohla dopadnout jinak než dopadla. Byla posazená mezi konzole a PC/Apple a bylo jasné, že se povede nějaké marketingové kouzlo (upgrade architektury a přetvoření do LEVNÉHO zařízení formátu CDTV a nebo vytvoření alternativy k PC s využitím maxima PC dílů) a nebo pojde, protože nezbyde žádný prostor na trhu. Když se zavírají čelisti, z nichž jednu polovinu tvoří levné herní konzole s permanentně narůstajícím výkonem a druhou PC s klesající cenou (u nichž je prodej hnán kompatibilitou s instalovanou bází a tedy nedochází k efektu vzájemného vytlačování s Amigou) tak je zcela absurdní honit si triko, že "já jsem Amigista a kdo je víc". Nepravdivá tvrzení snad nemá cenu komentovat (první preemptivní multitaskový OS měl Sinclair QL, diskety 3,5" se v době příchodu Amigy používaly zcela masově na všem možném, bylo to standardní médium PS/2 řady a snad to měl i Euro Schneider. Opravdu dobře navržený grafický OS měl např. Macintosh, nehledě k tomu, že většina osmibitů měla nějaký DOS - buď se používalo CP/M ale existovaly i dobré grafické OS, jako byl GEOS pro C64-II). Pokud bych měl porovnat tehdejší platformy, připadají mi nejlepší Apply, akorát že u Applů měli pocit, že by se neměli orientovat na hry. Což je opravdu škoda, Macintosh Plus / Classic je jako domácí počítač rozhodně roztomilý a jako studentovi by se mi do pokojíku hodil mnohem víc než PC jako kráva a nebo ohromný chuchvalec drátů s Amigou uprostřed.
0 0
možnosti

Robotron

28. 4. 2002 9:56

Kazdej si vyklada fakta po svym dle vlastni povahy. Nekdo je optimista a nekdo nabrucenej pesimista. To ze byla Amiga spis konzole je tvrzeni ktery sem slysel docela casto, ale je to uplna kravina. S porovnanim s PC to byl mnohem vsestranejsi osobni pocitac a umel toho daleko vic. Nejhorsi na tom vsem je, ze v davnych dobach existovala takova fama, ze Amiga je jenom na hry a PC i na praci. Amiga byla u siroke verejnosti brana jako neco podradnejsiho. Opravdu nechapu kde se tohle vzalo (ze by jiz nejaka pocatecni strategie velkeho Billa?)

Na co Amiga dojela je kazdymu jasny. Bylo to kuli neuveritelne obrovskymu piratstvi.

Pak to ze se tu Amiga tak vychvaluje, je brano z hlediska her. BW je herni server a Amiga v tomto smeru byla fenomen ten nejvetsi.

Cest jeji pamatce.

0 0
možnosti