Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Top 10 bojovek na PlayStation: mlácení z dob minulých

Zlatá éra videoherních bojovek je již dávno za námi, ale nostalgii máme rádi, tak proč si ji nepřipomenout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

HerrLogan

těžko k sehnání

Tak nevím, kde autor příspěvku hledal, ale všechny hry jsou v podstatě bez problémů sehnatelné přes Ebay. Takže není třeba se obávat o jejich vymyzení z trhu (dají se tam koupit i nové).:-) Jinak super nostalgie, i když ne až tak dávná...;-)

0/0
1.5.2009 0:25

Majkl

Re: těžko k sehnání

Asi to bylo myšleno spíše sehnat u nás. Třeba Bloody roar 2 když vyšel, tak  v ČR  nešel nikde koupit, ale za pár let vyšel v reedici a měli ho v každém obchodu, a to ještě nedávno. Totéž Dead or alive, ačkoliv ho vydávala Sony, tak byl v obchodech jen pár měsíců po vydání a potom, jako by se po něm slehla zem, ovšem narozdíl od BR2 v žádné reedici nevyšl.

0/0
1.5.2009 10:02

Jarda Chvalda

Re: Re: těžko k sehnání

Ano, myšleno bylo v ČR. Některé tituly v PAL verzi neseženete ale ani na ebayi.

0/0
1.5.2009 18:34

jan horak

Re: Re: Re: těžko k sehnání

no co ja si pamatuju, tak dead or alive v dobe vydani docela frcel a prodavali ho i ty nejzapadlejsi elektra s playstationem, takze pochybuju, ze se u spousty lidi dneska nekde doma nevali a je tezko sehnatelnej

0/0
3.5.2009 18:43

Majkl

Re: Re: Re: Re: těžko k sehnání

Já sem Dead or alive scháněl asi 4 roky (přibližně v letech 2000-2004) ve všemožných bazarech, ale skutečně ji nikde neměli. Nakonec  se jeden kousek objevil, ale skutečně to byl velký problém dnes to nebude to bude ještě horší.

0/0
8.5.2009 19:52

Joker

Re: ...

To si někdo holt hraje rád sám... mrsk

0/0
30.4.2009 20:21

Nokiaman

...

Nemám rád bojovky, ale pěkný článek o PS1R^

0/0
30.4.2009 19:31

Johnny

Tekken rulez

Díky bohu, že jsou bonuswebáři Tekkenisti :D TekkForever.

0/0
30.4.2009 19:29

Andrashi

Děkuji Bonuswebu

Možná je to egoistické, ale zdá se, jako by si někdo všimnul, jaké příspěvky tu ze mne už delší dobu vypadávají  ^_^. Díky za hezké retro.

Jinak, pro všechny - všimněte si, že ač ne každá bojovka byla hit a spoustu titulů "kopíráků" vzal čas, stále existují takové, které zůstaly v paměti, protože byly "své". Dále je zajímavé, že tyto hry si ( dle přísvěvků z různých fór ) hodně lidí pamatuje zejména díky hudbě ( Toshinden nebo SoulEdge ) či nějaké "zvláštnosti" -

v Soul Edge se daly ničit zbraně, Bushido Blade ozkoušel koncept "one hit kill" útoků, Tekken 3 vsadil na jemně přikrášlenou simulaci reálných bojových stylů, Thrill Kill či WuTang:Shaolin Style šokovaly syrovou brutalitou (i když v tomto směru trochu vykrádaly Mortal Kombat), Street Fighter Alpha si dál prošlapával svou 2D / 2,5D lehce retro hratelnost atd. K jedinečnosti titulů napomáhalo i to, že téměř každý měl svůj vlastní engine, svoje grafické zpracování, svůj styl.

Tímto se snažím naznačit, proč nám (vím, generalizace, ale přečtěte si fóra) občas připadají starší hry "lepší". TOTO JE MŮJ NÁZOR NA DANOU VĚC: ano, dnešní tituly JSOU mnohem dál. Ale protože dnešní produkce je postupně čím dál víc svázána konvencemi (jako jsou akciové tabulky managementu či různé ratingové posudky), je tato produkce dle mne nucena do jakéhosi středu, kdy se ví, které koncepty mají největší poměr cena/výkon. Tím ovšem odpadá jakákoliv originalita, protože součástí správné investice je použít již několikrát použité a osvědčené techické prostředky, je to minimální riziko (a hráči pak přemýšlejí, proč se jedna hra témř podobá druhé kromě příběhu a vizuálního zasazení...).

Za starých her to bylo taky (a čínský pirátský herní trh tak tuším pracuje dodnes). Výsledek? Že se na ně téměř bez výjimky zapomnělo, byly to prostě kopírky bez nápadu. Rozdíl? Nikdo (kromě výrobce na přebalu) hráče nehypoval, že hra je vlastně novátorská a velmi originální... 

0/0
30.4.2009 16:18

solitary

Re: Děkuji Bonuswebu

Nesúhlasím. Teda, nesúhlasím so všetkým, na niečom trocha pravdy bude, ale nie všetko. Totiž pred playstation všetci poznali iba nintendo a segu. PS1 priniesla to čo odštartovalo hernú revolúciu - 3D. Nikomu ešte nezáležalo na grafike, každého uchvátilo už iba to, že mohol kameru otáčať okolo hracej postavičky. Japonsko, kde boli 2D bojovky najoblúbenejšie na automatoch, sa začalo zobúdzať a takmer všetky firmy sa snažili ukrojiť si svoj kúsok koláčika a začali robiť 3D mláťačky na PS1. V tých časoch bola každá hra novátorská pretože sa hry už začínali brať vážne. Dnes sú už hry na úrovni celovečerných filmov, a berieme ich už ako samozrejmosť, tak je jasné že tvorcovia sa musia znažiť zaujať už niečím iným ako len zviesť sa na vlne kvantity a čakať že im hru niekto kúpi. Také dead or alive s hompálajúcimi sa kozami bitkáriek by už dnes neobstálo. A výherca na trhu tekken už obsadil všetko čo by sa dalo použiť v iných mláťačkách, t. j. vyšachoval konkurenciu a jeho pokračovania sú stále super. Ale teraz s príchodom novej generácie konzol sa už na máťačky pomaly zabúda a je tu nový druh hier ktorých nájdeš v obchode kvanta a neoplývajú ktovieakým novátorstvom - predsa si ich však budeme dlho pamätať - sú to strielačky z pohľadu tretej osoby. Určite uznáš že ich je kopa a na trhu sa im darí(pre vymenovanie tých naj: LOST PLANET, GEARS OF WAR, INFERNAL, aj MASS EFFECT, KANE AND LYNCH a neuveriteľná kopa ďalších.

0/0
30.4.2009 18:27

Andrashi

Re: Re: Děkuji Bonuswebu

Díky za kometář, nesouhlasíš se vším  a je to dobře ^_^. Jinak moje reakce:

"Nikomu ešte nezáležalo na grafike..." A v tom je zakopaný pes dle mého názoru. Vizuální stránka nebyla hlavní devizou hry, protože nebyly techické prostředky, jen soupeření, kdo i z toho mála dostane co nejvíce. A jak sám říkáš, PSX byl evoluční - nabízel 3D jako standard. Ne revoluční, 3D hry byly i před ním, ale jako rarita. Tedy vizuální stránka šla lehce stranou (opět správně říkáš, každému stačilo že je to komplet 3D zpracování). ALE - experimentovalo se, hledaly se nové a nové přístupy, žánr nevyhníval. Ano, Dead or Alive by dnes neobstálo. Dnes existuje DoA 4, ve kterém jsou pořádány turnaje na celosvětové úrovni, stejně jako v Tekkenu ^_^ .

Apropo "tekken už obsadil všetko čo by sa dalo použiť " Opravdu? Tak proč když soupeři v Tekkenu 6 (a to je nejnovější díl) s Paulem zlomím ruku (tackle -> 1+2), tak se za chvíli zvedne komplet zdravý a klidně může bojovat dál se všemi končetinami ? Proč v Tekkenu 6 zůstává prvek dlouhých juggle komb, když v Tekken 3 (který pro sérii Tekken odstartoval vlnu popularity) bylo naopak celkem umění udržet soupeře ve vzduchu? Inu, zde se naše názory liší, dle mne Namco zaspalo (příliš drží stávající systém) a je otázka času, než se objeví vyzyvatel série Tekken, který se poučí z jeho chyb.

"Dnes sú už hry na úrovni celovečerných filmov" Tím si chtěl říci že mají nablýskanou formu a mizivý obsah, podobně  jako současné celovečerní filmy ^_^' ? Tím vlastně souhlasíš s mojí tezí - stalo se z toho konzumní zboží, ne forma umění.

"predsa si ich však budeme dlho pamätať " Inu, máš pravdu. Ale to je pointa závěru mého předchozího příspěvku - "Nikdo (kromě výrobce na přebalu) hráče nehypoval, že hra je vlastně novátorská a velmi originální... " Kolik reklamy a trailerů bylo okolo všech titulů, co jsi vyjmenoval? ^_^                                                                          A aby se neřeklo, že jenom kritizuji - mám v hlavě zformovaný koncept na mlátičku, ale teď na to není čas, mám školu. Při chvíli se ale učím C++ a doufám, že to jednoho dne dám do jakžtakž presentovatelné podoby, se kterou obejdu pár zdejších vývojářských studií - a uvidíme. Na PC moc her tohoto žánru není, mohl by se najít někdo, kdo ten koncept použije a dá mu slušivější audiovizuální podobu.

0/0
30.4.2009 20:32

Honza

Re: Re: Re: Děkuji Bonuswebu

Konečně pořádná diskuze, máte pravdu oba nebo spíš i já jsem ze stejného těsta... Chtěl jsem jen přidat názor k trendu a vývoji her vůbec. Právě i dříve v dobách začátků 3D grafiky se na vzhled nevsázelo... naopak některé rané pokusy byly graficky otřesné oproti klasické 2D grafice. Dnes je to na úrovni celovečeráků jak oba zmiňujete a souhlasím s tím, že kvalita klesá hlavně kvůli tomu, že jde o obchod a obchod se řídí zcela jinými pravidly než hračskou potřebou (tedy potřebami hráčů také ale volí se osvědčená cesta, jak píše Andrashi). Vzniká tak málo prostoru pro experimenty a i ty co někam správně nakročily ale neuspěly jsou zašlapány. Možnosti těchto her nejsou zcela vyčerpány... na PC těchto her je opravdu pomálu... Nesouhlasím, že si budu pamatovat uvedené a jiné nové hry tak dlouho nebo lépe řečeno tak intenzivně, jako pecky z mládí a vlastně zakladatele žánrů a vůbec všeho toho co mě přivedlo na cestu herního fandy - tedy na úroveň, ze které pohlížíte na hry asi i vy. Tedy jako nejen znalí hráči ale i pamětníci vývojářských studií, zlomových okamžiků apod.

0/0
30.4.2009 20:47

Nokiaman

Re: Re: Re: Re: Děkuji Bonuswebu

;-)R^

0/0
30.4.2009 21:04

Dritzzt

Re: Re: Re: Re: Děkuji Bonuswebu

Tak si říkám, jsou vlastně ještě dnešní hry pro hráče? Píšete o hrách jako o filmech, drahých hollywoodech. A je to pravda. Ale tyhle filmy přece taky nejsou pro fanoušky filmů, většinou jsou pro masy, konzumenty. Podobná situace je u her. Nikoho nezajímají kvality hry (myslím hlavně hratelnost, inovace v herních principech, vyváženost). Jde o wow, stejně jako u filmů.

Jediná šance je že tu vznikne nějaká nezávislá scéna, tím nemyslím přímo freeware, ale originální hry typu World of Goo nebo že, stejně jako u filmu velká studia točí bokovky pro náročnější, tak i velká herní studia budou dělat hry pro náročnější hráče.

Třeba se dočkáme i nějaké ručně kreslené grafiky ;-).

0/0
1.5.2009 0:04

nostrom

Re: Re: Re: Re: Re: Děkuji Bonuswebu

Rucne kreslena grafika je mnohem drazsi nez 3D grafika, teda aby to nejak vypadalo. Velka studia nikdy nebudou investovat do projektu u ktereho nemaj zarucenou navratnost investice. Prachy vzdy az na prvnim miste.

Nevim jestli hry snesou srovnavani s filmy.  .

0/0
2.5.2009 12:22

***

online bojovka

http://sijon.mybrute.com/

R^

0/0
30.4.2009 16:07

Tom

Automat

Jo, Tekken 3....Pamatuju na doby, kdy jsem byl na základce na školním výletě a na autobusovém nádraží byl automat na mince a v něm Tekken 3. No naházeli jsme do něj všechno co bylo po kapsách. Kdo by řekl, že už je to skoro 10 let...:-)

0/0
30.4.2009 14:29

Honza

Re: Automat

To jsme byly na stejným nadraží :D no pamatuju si to podobně....

0/0
30.4.2009 20:34

Lamps

Moc pěkný článek

Tenhle článek se opravdu povedl. Jen mi tu snad chybí jedna hra - Destrega.

0/0
30.4.2009 12:59

kasta

nostalgie

peknej clanek. na vetsinu techto her mam doma jeste dema z ps1 magazinu. dneska je asi oprasim...;-)

0/0
30.4.2009 12:26

Galicia

hold old school

Z Toshindenu byl nejlepší první díl, zbytek jsou uchylárny navíc s hroznou grafikou. Ale na jedničku vzpomínám dodnes, hlavně proto že to byla jedna z prvních her na PSX vůbec.

0/0
30.4.2009 11:53

Ky

GG

a co Guilty Gear ?

0/0
30.4.2009 11:31

sdf

Tekken 3

Tohle jsem neměl číst. Už píšu smsku kámošovi, ať opráší gamepad... (Mimochodem Tekken 3 v dobře nastaveným ePSXe vypadá jak z PS2);-)

0/0
30.4.2009 11:13

Nokiaman

Re: Tekken 3

jj všechno naplno a pořádný rozlišení a vypadá to skvěle;-D

0/0
30.4.2009 19:33

2a2o

.

typ hry sa vola "punch ass", na PC hram dodnes One Must fall 2097

0/0
30.4.2009 10:35

Unexpecter

...

BOMBA! Zrovna ten nejnudnější žánr na světě...

0/0
30.4.2009 9:31

Bezbolestná

Re: ...

jo kdyz to hrajes sam jak ocasek tak se nediv

0/0
30.4.2009 10:28

Unexpecter

Re: Re: ...

Joj znalec mojí osoby....:-©

0/0
30.4.2009 11:20

Joker

Re: Re: Re: ...

To si někdo holt hraje rád sám... mrsk

0/0
30.4.2009 20:22

mates

konečně solidní

top 10 po těch komunistech a cikánech.

0/0
30.4.2009 9:30

Necromaniac

...

Chybi mi tam Thrill Kill z PS1

0/0
30.4.2009 9:15

Jarda Chvalda

Re: ...

Thrill Kill oficiálně nevyšel, takže v žebříčku není. Wu-Tang: Taste The Pain jsem nezařadil záměrně, sám uznáte, že kouzlo Thrill Killu už v něm nebylo. :-)

0/0
30.4.2009 9:44

cx7

.

Konečně článek na úrovní po těch top ten

0/0
30.4.2009 8:44

Alrin

článek

Musím říci, že jsem si článek s chutí přečetl a zatlačil nostalgickou slzu v oku. Více takových článků prosím :)

0/0
30.4.2009 8:37

hrnek

vf

Virtua fighter je kde?

0/0
30.4.2009 8:11

LooL

Re: vf

Taky mi tu chybi

0/0
30.4.2009 8:19

Jarda Chvalda

Re: Re: vf

Virtua Fighter tu není, protože nevyšel na první PlayStation.

0/0
30.4.2009 9:43

hrnek

Re: Re: Re: vf

a jo sorry, uniklo mi ze se to tyka jen psx

0/0
30.4.2009 11:55

smejki

:-/

ač pamětník, nikdy jsem existenci tohoto žánru nepochopil:-/

0/0
30.4.2009 8:01

Tyrael

Re: :-/

A existenci turnajů si pochopil?

0/0
30.4.2009 15:23

Taz

Toshiden

u něj si vybavuji hlavně luxusní hudební doprovod :)

0/0
30.4.2009 7:55

Matio

Soul Blade

Nemůžu si pomoct, ale Tekken 3 nebyl lepší než Soul Blade. Osobně považuju Soul Blade za nejlepší bojovku na PSX 1. Myslim, že mám už něco nahráno a po těch letech mohu s klidem na duši říci, Soul Blade na prvním místě. Dále bych do seznamu dal i zapomenutou bojovku Dynasty Warriors, která by s přehledem strčila do kapsy Dead or Alive nebo Mortal Kombat.

0/0
30.4.2009 1:45

Arenoth

Re: Soul Blade

Souhlasím, pamatuju si jak jsem hrál Soul Blade, který jsem měl v japonštině a prakticky nevěděl která bije XD. Mód Edge master byl komletně v Jap. takže tam to byl pokus omyl abych zjistil co musim dělat abych vyhrál. Stejně to ale byla sranda a když jsem porazil Cervantese tak to byl pocit ^_^. Tolik věci co v té hře bylo. Třeba lámání zbraní bylo asi to nejlepší co jsem v bojovce viděl, rozné konce a hlavě to užasné intro. Tohle mě třeba v SC IV chybí.

0/0
30.4.2009 11:16

fts

bojovky

konecne rozumny Top 10. jdu vytahnout psx a zahrat si tekkena.

0/0
30.4.2009 0:59

šikula flashdisk

slušná spomienka na ps1 mohli by ste ich sem dať viac

jj teken 3 rulezz to je snáď jasné som však rád že ste dali mortal kombat o jednu priečku pred street fighter pretože tak to cítim aj ja. Aj keď trocha by som pomenil to celkové zoradenie, napríklad také battle arena toshiden mala podla mňa naviac než len na desinku a sexistické dead or alive malo náhodou tiež niečo do seba. ale ina super članočekR^

0/0
30.4.2009 0:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.