Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Americká vláda uznala hry za umění

Hráči mohou slavit. Uměním je World of Warcraft, Doom, Halo 2 i Mass Effect 2.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

IamShy.Not_Scared

Dotace na "umělecké" hry?

Už se těším na LAN párty s kámošema, jako koop bych bral Simulátor Picassa, jako DM bych doporučoval řezání Van Goghova ucha, kdy ucho = frag. Jako adekvátní náhradu za legendární Q3 telefrag bych považoval lehce synchronizovaný skok s rozběhem do zdi poblinkané Warholem. Ve dvou. Pro surreálnější pocit navrhuji místo 3D technologií LSD.

Teď vážně. Kdo hrál Syberii nebo The Longest Journey, nebo nedej bože Kiss: The Psycho Circus ví, že hry mohou být umění. U posledního jmenovaného příkladu ono umění spočívalo ve schopnosti zůstat při hraní i po dohrání normální.

Případné dotace bych uděloval nezávislým vývojářům bez jakékoliv vazby na profesionální společnosti. AAA tituly nejsou tvořeny pro uměleckou hodnotu, ale pro finanční úspěch. Případná umělecká hodnota, poselství či myšlenka oné hry je pak již jen produktem či chete-li úspěchem navíc. Nečekaná třešnička na dortu. Oproti tomu některé indie tituly sešité na koleně partou nadšenců jsou mnohdy opravdu velmi kvalitní, inovativní a jakýsi umělecký přínos mají. Minimálně v tom, že některé zajímavé a inovátorské postupy a mechanismy z těchto her se v lepším případě implementují do těch ždímacích, komerčních. Jak někdo dole správně napsal, nebýt těchto podivínů, nebýt avangardy a okrajových společenských a uměleckých proudů, žili bychom v šedivé sterilní impotentní (bez dvojsmyslu prosím) společnosti.

Není na jednotlivci, který bude stát u krabice s hrou, aby hodnotil umělecký přínos, či dokonce přínos pro společnost jako takový, ale právě na společnosti, jak ji přijme, co si v ní najde a co použije pro své potřeby a potřeby budoucí. Nezajímavé, unylé, trapné, klišoidní a liché věci většinou samy zmizí. Lidstvo možná je stádem tupých ovcí, ale není hloupé. To, co je kvalitní a něco to člověku dá, to většinou přetrvá, nebo si najde svou cestu a způsob, jak přežít a naopak dokonce standartizovat "niveau". Je to způsob přirozené selekce a následné evoluce.

Čili ano, má cenu podporovat lidi s vizemi, ideami a nápady. Jen je potřeba rozlišit, kteří to jsou. A v tom je celý problém. Proto posaďte Molyneuxe, Gilberta, Avellone-ho, Myiamota, Meiera, Nomuru, Pajitnova a spol. do komise, která bude udělovat granty na základě předložených návrhů. Subjektivitu a určování trendu pár jedinci opět vyloučit nelze, nicméně alespoň potencionálně bych viděl přínos v tom, že ony vývojářské a designerské návrhy/projekty mohou ovlivnit naopak tyto zasloužilé dinosaury a skrze ně si "myšlenka" cestu najde.

0/0
13.5.2011 14:02

Astaroth

Bioshock?

Tak WOW, komiksova vykradacka warhammeru a mangy zaroven, je umeni a Bioshock, po jehoz zahrani by meli "interierovi designeri" a "moderni architekti" v placi spalit sve archivy, modely a koncepty a odejit se venovat delnickym profesim, ne.

0/0
12.5.2011 15:22

lejnok

socialismus se v USA rozmáhá jako mor

Rv

0/0
11.5.2011 21:58

Jeffy

Re: socialismus se v USA rozmáhá jako mor

really?

0/0
12.5.2011 1:03

Riker007

.

No proč ne. Film je taky umění. Ale jako u filmu záleží kus od kusu.

0/0
11.5.2011 19:06

Slayerer

hm

Některé hry jsou umění stejně jako některé obrazy jsou umění, některé filmy apod., ale osobně jsem proti nenávratným dotacím ze státního rozpočtu, ať je to prohlášeno za umění, fajn, ale nevratné dotace ani omylem a to nejde jen o hry, ale obecně.

Ať je dotace vratná, nebo ať se umělec obtěžuje si na své umění vydělat obyčejnou komercí nebo normální prací a z toho ať si zaplatí to umění, které je sice obrovsky hodnotné pro tu skupinku lidí co se pak plácá po zádech, ale většině lidí řekne opravdu málo. Už takhle se z lidí tahá dost peněz a přerozděluje se na kraviny, neni důvod platit další nesmysly navíc, už takhle je toho dost.

USA se divim, lítaj ve sra*kách, dolar je tak na utírání zadku, FED, IRS ždímou tamní lidi jak jen to jde, a oni chtěji dotovat nějaké "umělecké" hry, hm.

0/0
11.5.2011 17:21

Riker007

Re: hm

Souhlas. Hry obvzlášť jsou hlavně o komerci, takže neni důvod je nějakým způsobem ještě sponzorovat.

0/0
11.5.2011 19:11

Fun1k

Konečně...

Ale trvalo jim to docela dlouho.

0/0
11.5.2011 16:35

Foxtrotcz

Hry = umění

Všechno je umění. Záleží jen na tom jak dobré.

0/0
11.5.2011 14:49

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Ad kultura

Třeba takové divadlo se pod kulturu obecně řadí. Světe div se, i u nás se uživí soukromá divadla bez dotací. Dokonce do nich chodí lidé. Proč by se zánikem dotací mělo umění zaniknout nebo strádat? Vždyť by těm schopným jen odpadla konkurence.

0/0
11.5.2011 12:50

skl1

Re: Ad kultura

Komercne uspesnejsi neznamena kvalitnejsi. Avatar taky vydela vic nez film od Kubricka a presto se jedna o mene kvalitni dilo.

0/0
11.5.2011 13:29

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Re: Ad kultura

To je tvůj názor.

0/0
11.5.2011 15:49

Giga Pudding

Re: Re: Re: Ad kultura

Kabát a Landa je tím pádem zárukou kvality, vzhledem k tomu, že jsou spolu s evou a vaškem to nejprodávanější v české republice? :)

0/0
11.5.2011 16:11

xxx3

Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Jen tak mimochodem: nejprodávanějším singlem všech dob na našem území je odrhovačka Holky z naší školky. Kam se hrabe nějakej Smetana s Vltavou nebo Vyšehradem. ;)

0/0
11.5.2011 16:38

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Ono nejde jen o prodeje, to je o tom jak na tom kdo chce vydělat, případně jak dobrý má marketing, ale v zásadě ano, co se dobře prodává je žádané a oblíbené a v jistém smyslu i kvalitnější.

http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/zajimavosti/_zprava/666458 - Takhle podle mě dopadá hodnocení toho, jak moc je dílo umělecké, záleží víc na osobě autora, než na obsahu:-)

0/0
11.5.2011 17:09

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Dost se prodávají i tesco špagety, protože stojí deset korun, ale asi bych nečekala, že budou kvalitnější než italské špagety :).

0/0
11.5.2011 21:01

Slayerer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Co mají prodeje společného s dotováním umění? To říkáš, že když lidi víc kupují špagety za 10Kč, tak stát má z daní začít dotovat špagety, který se prodávaji třeba za 50Kč aby pomohl tomu "umělci", který dělá umělecky hodnotnější (nerovná se kvalitnější) špagety, které ale nikdo nekupuje? Co je to za logiku? To je logika buď úplně na hlavu nebo je potřeba si přiznat, že je řeč o něčem úplně jiném než o čem je tenhle článek.

0/0
11.5.2011 21:13

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

vzpamatuj se, v těchto příspěvcích se řešilo, že kvalitu určuje prodejnost :)

0/0
11.5.2011 21:16

Slayerer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

kvalitu určuje předevšim subjektivní názor každýho jedince, takže tak jako tak se tu musí vzpamatovat někdo jiný.

0/0
11.5.2011 21:24

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Ano a budeš to ty vzhledem k tomu, že nemáš ani nejmenší tušení na co reaguješ, ale to ti v napsání příspěvku očividně nijak nebrání :).

0/0
11.5.2011 21:32

Slayerer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

Napíšu "někdo jiný" v reakci na tebe, že se mám prý probrat a ty si došla k závěru, že jsem to já ten "jiný", skvělá dedukce a chápání textu, udělala si ze sebe zase hloupej pudding a já mám zas o něco lepší náladu.

0/0
11.5.2011 21:35

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

nevím o čem mluvíš :) jen jsem to vrátila tam kam to patří potom co ses snažil to hodit na "někoho jiného" :)

0/0
11.5.2011 23:23

obejmi svého censorka za 14,90,-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad kultura

co ty tu? jsem myslel, že používáš jiné nicky než na csfd.

0/0
11.5.2011 23:35

duch zavražděného iuose

hmm

A kvalitní je v umění co? Právě v umění je pojem "kvalita" snad nejrelativnější - pro někoho je kvalitnější Avatar a pro někoho Blade runner, a proto je svět tak krásný, že nejsme všichni stejní, že nemáme stejný vkus, to bysme tu byli jak v Číně - v jednom oblečení se stejnou hudbou v hlavě

0/0
11.5.2011 18:43

Giga Pudding

Re: hmm

tys nikdy nebyl v číně viď? :)

0/0
11.5.2011 20:46

palič;.

Dotace? NE

Pokud is pan uuuumělec není schopen vydělat, má prostě smůlu.

0/0
11.5.2011 12:38

TT777

Re: Dotace? NE

R^

0/0
11.5.2011 12:43

Jeffy

Re: Dotace? NE

Ať si třeba prodá uši když nikdo nedá prachy za jeho dílo. ;-D

0/0
11.5.2011 15:32

Ganimoth

Umeni? ano!

Tak treba takove Machinarium s klidem za umeni povazuju :).

0/0
11.5.2011 12:03

Khelgar

-

já prohlašuju svý trenky s puntíkama za umění

0/0
11.5.2011 9:18

Ten kdo viděl dozadu

Re: -

Trenky s puntíkama budou umění až s umělecky voňavou proužkou a tedy by se dalo říct, že jsi stvořil nový typ umění ;-)

0/0
11.5.2011 10:27

Kicker

Výběr her

Trochu mě zaráží ten výběr her. Možná by spíš mohli udělat nějaký výtažek ze "světa" těch her, které lidé zvolili v anketě, protože ty světy jsou kolikrát umělecké dílo. Např. Mass Effect a Fallout mají světy skutečně více než zajímavé. A taky doufám, že rozliší hry, které měli přinos pro herní průmysl a pak ty, které měli nejvyšší prodeje. Třeba takový PacMan je určitě něco co hrál asi každý a určitě je to zábavné oddechovka, jen si nejsem jistý zda se přičinil nějakým výrazným způsobem k rozvoji her. Možná ano (nemůžu říct, že bych to věděl jen se mi to moc nezdá), ale určitě učinil hry známější. Stejně tak WoW. Žádná MMO není úplně umění, ty světy jsou ale o něčem jiném, třeba takový svět Warcraftu určitě umění svům způsobem je (i když ho moc nemusím :D), ale WoW jako takový bych za umění asi neoznačoval.

0/0
11.5.2011 8:18

socka namyslena

Re: Výběr her

s tim v zasade taky souhlasim, konkretne wow je jako hra prisernej paskvil,grafika pokulhava i na svoji dobu,spatne napsany.... kdyby Bliz delal hry stejne dobre jako filmecky a pribehy tak bych povesil zivot na hrebik a stravil zbytek vegetativni existence pred obrazovkou... nastesti (bohuzel?) to ten pripad opravdu neni

ale napriklad Mass Effect bych oznacil za umeni jak svetem tak hrou jako takovou, tezko bych hledal neco co bych tomu vytknul (mozna az na scanovani planet,ale to snad zabavne udelat nejde....)

0/0
11.5.2011 11:41

vhelsing

Re: Re: Výběr her

Hral si to vubec?

Engine je stary..to beru...na druhou stranu to zadna jina hra nema...vsichni jdou do realisticnosti...ma to kazdy vsivy MMO...takze svym zpusobem je wow jedinecne :)

spatne napsany?

Cetl jsi ty knihy ve hre? Cetl jsi questy? Vis o co tam vubec jde?...Pribehy toho sveta jsou sice lehke fantasy cteni,ale krasne propracovane...

Je to jedna z nejhranejsich her na svete a myslim si,ze jeste nejakou dobu zustane...prispela k zasadnim zmenam ve svete MMORPG...hratelnost je stale na vysoke urovni :)

0/0
11.5.2011 15:42

Giga Pudding

Re: Re: Re: Výběr her

o jakých změnách mluvíš? :) mohl bys konkretizovat co nového přineslo wow? :)

0/0
11.5.2011 15:54

vhelsing

Re: Re: Re: Re: Výběr her

Tak napriklad instance typu Naxxramas, BWL a podobne nemely ve svy dobe obdoby...A i ted taktika u bossu je neco cim se wow muze chlubit(hlavne teda hard mody)...posleze PVP Areny...nemyslim ted Battlegroundy...

0/0
11.5.2011 16:07

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Já jsem se ptala co přinesl nového :).

0/0
11.5.2011 16:10

vhelsing

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Vsak jsem psal...napriklad taktika u bosu,nejen raidovych,ale i 5tkovych...a posleze system PvP Aren...to nikde nebylo ;-)

Nebo teda napis,kde to v ty dobe bylo...rad se poucim :)

0/0
11.5.2011 16:17

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

bossové - ultima

pvp už od dob meridianu :)

0/0
11.5.2011 16:19

vhelsing

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Areny? 2v2,3v3,5v5?.. :) nevidel jsem je tam.. :)

A taktika u bossu v ultime? Podivej se na videa a uvidis ten rozdil ;-)Trochu jiny kafe :)))

0/0
11.5.2011 16:23

Giga Pudding

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

pvp XvX je možné vidět v každém mmo s pvp :)

a bossové jsou trochu stejný kafe, když je tam ten boss a chumel hráčů do něj rube :)

0/0
11.5.2011 16:29

vhelsing

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Tak to jsi asi wowko nehrala...chumel hracu do nej rube.. :)))))

pvp XvX je mozne videt v kazdem mmo s pvp..ale ne propracovany system Aren se kterym prisel Blizzard :)

0/0
11.5.2011 16:52

Kicker

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

To se těžce pleteš. S arenama nepřišel Blizzard, on je jen zkopíroval z akčních her a přenesl do MMO. ;) Warsong = capture the flag, AB = zabírání vlajek (např. Day of Defeat). A boss je rubačka jako všude. I v Lineage jsou např. různé taktiky na bose, to asi téměř všude vyžaduje lehkou taktiku. Blizzard tu taktiku jen "zvětšil", ale zase dost ubral na tom, že je potřeba addon ať víte co boss zakouzlí. Takže se to docela vyrovnává a je to nudnější než klasická rubačka. Aspoň pro mě. :D

0/0
11.5.2011 18:45

vhelsing

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Takze znovu....ARENY!!!2v2,3v3,5v5...nemyslim Battlegroundy prevzate ano z akcnich her :) a temi Arenami nemyslim jen bitka 2v2...ale kompletni system hodnoceni,prirazovani,odmen...

a wow ze je u bosse rubacka?hmm...zahrej si to a uvidis :)

a addon si vymysleli hraci..ne blizzard.. :))) blizzard to jen posleze pridal do zakladu sveho klienta :))

0/0
11.5.2011 18:55

Kicker

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Ano a to, že je tam přidal byla chyba. A hrál jsem WoW, takže si to o bossech tam vážně myslím.  A areny 2v2 a 3v3 to je pořád taky defakto akční hry převedené do MMO. :) Jako hodnocení atd. možná v té době bylo nové co se týče MMO, ale zase systém zápasů je známý snad ze všeho, jen je napadlo to využít. Blizzard je zkrátka dobrý k využití nápadů jiných ve svůj prospěch, podle fanoušků jim to jde dobře. :)

0/0
11.5.2011 19:08

Cubky

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Výběr her

Ne, jak pise kolega nade mnou, ve WoW to opravdu neni chumel rubajici do bosse. :)

0/0
11.5.2011 17:57

socka namyslena

Re: Re: Re: Výběr her

abych k tomuhle dal poznamku,SPATNE NAPSANY myslim ze hra jako takova je spatne napsana,ne text ale spatne naprogramovana

ty si zase asi necet muj post,rikal sem ze Bliz filmecky a pribehy umi

0/0
12.5.2011 14:50

květoslav lumír

hra je interaktivní film

a tak jako máte třeba našeho Švankmajera, tak na pc je neverhood, ve filmu to začal Hitchcock, na pc to k dokonalosti dotáhl fear, v bedně máte Nekonečnej příběh, na pc si zahrajete longest journey, líbí se vám piráti z karibiku? tak na pc je monkey island a takhle bych moh pokračovat až do aleluja, spíš by měla zaznít otázka, jakto že to vůbec za umění braný nebylo;-D

0/0
11.5.2011 2:10

mam.kvalitni.nazory.2

Re: hra je interaktivní film

protoze slo o relativne novy obor a lidske populaci nejaky cas trva, dokud upravi zakony.

0/0
11.5.2011 7:44

socka namyslena

Re: Re: hra je interaktivní film

spis protoze lidska rasa je uzasne stupidni a neni se schopna s novou informaci srovnat.... a holt chvili trva nez stara generace pochcipe nebo aspon odejde do duchodu ;-D

0/0
11.5.2011 11:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.