Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České hry byly na vrcholu před deseti lety. Nyní přinejlepším stagnují

Před deseti lety se zdálo, že česká herní studia budou v dnešní době zdárně sekundovat úspěšným zahraničním týmům. Dnes je ovšem pravdou spíše opak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Wolf_Net

Skupování

Hm a nebude to taky trochu tím, že původně české Illlusion Softworks koupilo Take2, čímž ztratili do velké míry nezávislost? Bohemia Interactive prošla fůzí a osobně se docela těším na jejich nové kousky Take on Helicopters a hlavně Carrier Command. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tihle kluci mají ještě hernímu trhu co říct.

0/0
30.10.2011 20:32

celoush

Re: Skupování

Take on Heli už vyšlo.

0/0
28.11.2011 9:43

kronos-cz

Coz takhle...

...Vatra Games? V zivote bych si netipnul, ze nejaky cesky studio nekdy bude vyvijet novy, plnohodnotny pokracovani Silent Hillu ;-D

0/0
30.10.2011 15:14

EliotNess

Rake in Grass

Z malych studii nezapominejte na Rake in Grass (s jeho 300AD.com znackou). Ti tusim funguji uz vice jak 10 let a vydali pres 30 her. Samozrejme se jejich hry nemohou rovnat Mafii - vetsina z nich jsou male veci, ale take je to tym pouhych 3 lidi. A maji i kvalitni tituly. Na applestore v top10 meli celosvetove nekolik her. Jejich Jets'n'Guns na PC uz je klasika.

0/0
29.10.2011 20:53

oslavovanychartista

Český pornoprůmysl šel dolů ještě rychleji

na netu najdu tuny zadarmo toho, co jsem kdysi platil anebo pracně stahoval. Škoda. Takové inzest untermensch byla vždycky večerní jistota !

0/0
29.10.2011 13:13

Cocik

...

On je mozna trochu problem v tom, ze i vetsina ceskych hernich novinaru zastydla v dobe pred deseti lety. Herni trh se zmenil a stejne tak se musi menit vyvojarsky studia - vedle vysokorozpoctovejch konzolovek tady existuje obrovskej ekosystem mobilnich a SNS (facebook, gree, sina...) her, ale v CR je o tehle vecech ticho po pesine. Jenze staci se podivat na to, co delaj treba kluci z Madfinger Games nebo prave na nedavnej obrosvkej uspech Machinaria na iPadu, aby si clovek uvedomil, ze prave tady muze bejt pro spoustu ceskejch vyvojaru cesta. Koneckoncu pochopili to i v Cinemaxu s Gyro13, byt je to zatim prvotina bez vetsiho marketingu.

Proste je na case prestat se nostalgicky ohanet starejma Mafiema nebo H&D a radsi se divat dopredu, kde jsou veci jako Shadowgun (paradoxne od kluku, co driv delali v IS). A taky, receno Pohlreichovsky, "vyndat hlavu ze zadku" a prestat ignorovat obrovskou cast herniho trhu.

+1/0
29.10.2011 3:43

Ladik Loukota

Re: ...

Proměnu herního trhu jsem se snažil reflektovat ke konci článku. Ať chceme nebo ne, "blockbusterové" hry of Mafie po Modern Warfare 3 sice reflektují jen zlomek vývojářů, ale stále jsou nejsledovanější a to jak přísně herními médii, tak i těmi mainstreamovějšími.

0/0
29.10.2011 12:11

Cocik

Re: ...

Ja to na tebe nemyslel nijak zle, ale dam ti jeden priklad. Vzhledem k tomu, co poslednich par let delam (a kolikrat jsme byli s nasema hrama na iTunes v top 10), se me spousta lidi pta, jak rozjet studio, co by delalo mobilni hry. Vsem davam za priklad prave kluky z Madfinger, jednoduse proto, ze jsou i ve svetovym meritku jasnym prikladem toho, jak na zeleny louce behem par let postavit velice uspesnej tym, co ma budoucnost. A v tomhle clanku o nich neni ani slovo, coz je dost smutny...

0/0
29.10.2011 12:51

TTwisterTT

Re: ...

To zní zajímavě. Mohl bys mi prosím dát odkaz, kde bych na tebe (nebo tým) našel odkaz. Jsem z jednoho webu, kde zrovna nekašleme na nezávislou část herních tvůrců. Nejraději bych sem hodil můj mail, ale buď by mě blokli nebo bych dostal úchvatný počet spamů. Dík.

0/0
29.10.2011 13:41

Cocik

Re: ...

To nebude nutny, ja nejsem v CR ani nejsem nezavislej vyvojar :)

0/0
29.10.2011 15:37

cckk

Re: ...

Ale on se herni trh zas tak moc nezmenil jen jetu vedle toho "klasickeho herniho trhu" uplne novy trh s uplne jinejma novejma zakaznikama....Jasne muzeme rict hra jako hra a ikdyz se ty zakaznici nekdy lehce prolinaji porad jsou to uplne jine skupiny nakupujicich.

0/0
31.10.2011 11:09

milenec_Petty_ a_ Selmy

...

A co hidden and dangerous já ho hrál pře 13 lety jako třicetiletej. To nebyla česká firma? Sorry nejsem odborník na firmy her.

0/0
29.10.2011 0:47

Hwest

Re: ...

Vždyť s tam o té hře píše, četl jste to?

0/0
29.10.2011 0:52

budvarek

-

Obecně hry stagnují, jen se zeptejte těch co je hrají....

0/0
29.10.2011 0:43

Mirabell

Re: -

No spíš hráči rostou a řeči mnohých "hardcore" hráčů mi připomínají důchodcovské "Za našich mladých let bylo všechno lepší." On se prostě člověk dívá jinak na hry když je mu 10 let a jinak když je mu 30 let. baví ho jinak, když hraje jednu z prvních 10 FPS . A má trošku jiné nároky, když už je to potřísté to stejné dokola. Nemluvě o tom, že jsou dnes lidi děsně přehlcení hrama. Jedna věc byla, když jsem si za mlada domů přinesl od spolužáka hru na 15ti disketách a věděl jsem, že příštího půl roku nemusím nic jiného mít. Jiná věc je dnes, kdy vyjde Forza 4, Batman AC, Uncharted 3 a Skyrym během pár týdnů. A do toho nějaká ta DL či arkády přes digitální distribuci. Dřív si člověk tu hru vychutnal, protože musel. Dnes ji proběhne aby měl čas na další pohybovanou pecku.

Ano - zážitek z her je po dvaceti letech výrazně slabší. Ale nemyslím si, že by to bylo horšíma hrama. Jen hráči měří jiným metrem.

0/0
31.10.2011 15:38

budvarek

Re: -

Jo lidi jsou přehlceni hrami, přesto při hrách pospíchají, aby jich odehráli co nejvíc. Na co ale tak spěchají, když hru můžou hrát v klidu. Hry by se neměly proběhnout, hry by se měly hlavně hrát.

0/0
31.10.2011 16:40

mysh.82

Re: -

Já jsem si nejdřív taky říkal, že už mě chytají důchodcovské manýry (ve 29 letech), to typické "když jsem byl mladý, bylo všechno lepší, z nebe pršely klobásy a v řekách tekla správně vychlazená dvanáctka";-). Jenomže pak jsem narazil na jednu stránku, kde mají obrovské zásoby těch starých her z mého dětství, spoustu jsem si jich zahrál, a musím říct, že jsem se bavil stejně dobře jako tehdy. Navzdory grafice či zvuku, které samozřejmě zastaraly (ale třeba ručně kreslené adventury jsou dnes ještě kouzelnější, když to srovnáš se sterilitou některých trojrozměrných akčních adventur teď). Opravdu měla velká spousta tehdejších her originální námět, atmosféru či herní mechanismy, kdežto dnes to obří herní společnosti razí na jedno kopyto, aby to hezky sedlo do určeného žánrového místa v regálku v prodejně.

0/0
2.11.2011 0:08

mamlasos

Re: -

Je mě 32 a zjistil jsem že nemám co hrát... všechny hry se snaží o realistický vzhled ale chování je realistické dost omezeně! Na počítačových hrách jsem měl rád počítačový či fantastický vzhled a chování, to se dneska už nevidí...

0/0
6.11.2011 11:22

SCkPFjqnU

.

"Před deseti lety se zdálo, že česká herní studia budou v dnešní době zdárně sekundovat úspěšným zahraničním týmům. Dnes je ovšem pravdou spíše opak."

Pravýopak? Cili ze v dnesni dobe ceskym studiim zdarne sekunduji zahranicni?

;-D

+2/0
28.10.2011 22:39

priprd

SCS Software

Nějak mi tu chybí víc  českých vývojářských studii  třeba SCS Software česká firma  která je naživu již hodně dlouho .

Autoři 18 Wheels Of Steels , Euro truck simulator atd. a oni ani zmínka  úroveň článku doopravdy velmi malá .

0/0
28.10.2011 21:07

Gamehoror

Re: SCS Software

Ani jsem netušil, že 18 Wheels Of Steels , Euro truck simulator jsou hry český :-)

Teď jsem koukal na viki a nestačil se divit že mi to uniklo i když jsem hry dávno hrál :-)

0/0
28.10.2011 22:28

japapatramtara

.

No jestli on nebude problém v tom, že české a zámořské hry nehrají stejnou ligu. Takový Battlefield měl jenom na reklamu vyhrazeno 100mio USD! Arma 2 měla rozpočet na CELÝ projekt 3mio USD:-P Tož tak

0/0
28.10.2011 20:28

anncz

Re: .

Holt firmy z vychodni evropy, vsak o tom ten clanek je.

0/0
28.10.2011 21:14

japapatramtara

Re: .

No ale v tom případě by měl být spíš v sekci ekonomika. Článek vyznívá tak, že Češi neumí hry dělat, ale to není pravda. Lidi jako Lukáš Bábíček, Filip Doksanský, bratři Španělé, nebo Martin Klíma, Vladimír Chvátil. To jsou esa, která se můžou s naprostým klidem řadit ke světové špičce. Ale máme prostě extrémně malý trh a možnosti expanze jsou malé. Žádný vydavatel vám dneska nevezme hru, která není alespoň z 80ti procent hotová, což pro vývojáře znamená obrovské finanční riziko. Takže abych to neprotahoval.. lidi jsou.. není jich sice moc, ale jsou. Problém je skutečně v penězích

0/0
28.10.2011 21:34

vojcek_p

Re: .

To jen dokazuje zvrácenost, jakým směrem se mainstreamový herní průmysl ubírá.

0/0
29.10.2011 0:08

Tommaso Antinari

Vietcong

nevím co je autor článku zač , ale Vietcong byl super a dosáhnul celosvětového úspěchu . Stále se hraje online.

0/0
28.10.2011 19:50

Jožin z planin

UFO za zenitem

Po pravdě hry jako série UFO mi dost chybí (taktické se strategickou nadstavbou). Pravda, ta česká varianta nebyla dokonalá, ale špatná také ne. Obtížnost na mě tak akorát, nevím, proč si na to stěžují (repetitivnost uznávám, ta byla hodně otravná). Občas prostě člověk dostal napráskáno, ale tak to má být. Akorát ve dvojce byl hodně nepříjemný bug, který při zvolení malinko odlišné strategie, než autoři předpokládali, znemožnil hru dohrát.

0/0
28.10.2011 19:39

dzji

Husiti???

Autore, husiti se píšou s malým h, to není národ. O psaní čárek ani nemluvím. Ach jo, takhle to dopadá, když se místo studia pravopisu hrajou počítačové hry :-/

0/0
28.10.2011 19:18

sombreri

Re: Husiti???

Omg, dalsi rejpalek, ktereho neoslovil obsah, proto si vyleva mindraky na gramatice...

+1/0
28.10.2011 19:50

Hwest

Re: Husiti???

Článek mě oslovil, ale souhlasím s kritikem, že by se to nemělo stát. Tak obrovský portál nemůže mít takové chyby Rv

0/0
29.10.2011 0:55

mike_corp

jak ceske hry?

to ze se dela v Cr film sponzorovany hollywoodem z nej nedela cesky film.

-to same jako hra ktera je financovana od EA neni Ceska hra :D na to nemame!!!

0/0
28.10.2011 19:10

Pořízkovabašta

Re: jak ceske hry?

přívlastek česká vychází z toho že to dělaj Češi, nic víc ani míň

0/0
28.10.2011 19:17

jakublb

Re: jak ceske hry?

ale ty tomu rozumis :) zahranicni produkce u nas delaji filmy - jsou to zahranicni filmy

zahranicni spolecnosti financuji vyvoj hry v cechach - ceska produkce - je to ceska hra

0/0
28.10.2011 19:30

TTwisterTT

Nesouhlas

Tak tohle je hodně je chudé shrnutí. To, že se o ostatních nepíše, neznamená, že neexistují. Hlavně se zde stále mluví o PC hrách. Čeští tvůrci jsou a aktivně tvoří, ale mnoho se jich pohybuje ve světě webových her, Androidů a iOS platforem. Dokud budou sami redaktoři takto značně úzký pohled, pak bude také pocit prázdnoty v naší kotlině.

+1/0
28.10.2011 18:59

TTwisterTT

Re: Nesouhlas

*Dokud budou sami redaktoři MÍT takto....

0/0
28.10.2011 19:00

Cocik

Re: Nesouhlas

Tak pod tohle se taky podepisuju

0/0
29.10.2011 3:45

Ladik Loukota

Re: Nesouhlas

Pokud by se měla brát v potaz veškerá nezávislá tvorba, byl by článek pětkrát delší, přičemž už takhle byl zhruba třikrát delší, než standartní články. Snažil jsem se omezovat na ten největší mainstream, který i přes úspěchy casual her stále dominuje videoherní scéně. V něm byl rok 2001 přelomový. Nikdo nepochybuje, že předchozí adventury z devadesátek i moderní hry na iOS mohou být dobré a úspěšné, ale teprve BI a Illusion dokázaly stanout vedle top světové špičky.

0/0
29.10.2011 12:07

Cocik

Re: Nesouhlas

Hele, nic ve zlym, ale treba tohle je imho plne srovnatelny s uspechem Mafie nebo Flashpointu. O podobnym hodnoceni v zebrickach se muze spouste velkejch vydavatelu v posledni dobe jenom zdat.

http://www.appannie.com/459189186/ranking/#view=best-ranks

0/0
29.10.2011 12:55

dynamero1

Posel Smrti

Jako kovanému adventuristovi my v článku úplně chybí zmínit podle mého jednu z nejlepších adventur všech dob - Posla smrti českého studia Future Games!!!

+3/0
28.10.2011 17:58

mim7

Re: Posel Smrti

Na to člověk ani nemusí být kovaný adventurista, aby viděl, že je autor článku úplně mimo, když takovou věc dokáže opomenout.

+1/0
28.10.2011 20:31

Ladik Loukota

Re: Posel Smrti

Posla Smrti jsem pominul kvůli délce článku. On by v podstatě byl jenom dalším argumentem k celkové pointě textu, vzhledem k tomu, že poslední díly nepochází z českých luhů a hájí.

0/0
29.10.2011 12:16

duch zavražděného iuose

hmm

hájí???;-D;-D;-D;-D

0/0
30.10.2011 16:03

Piggsy

BonusWeb

BonusWeb byl na vrcholu před deseti lety. Nyní přinejlepším stagnuje RvRvRv

+1/0
28.10.2011 12:31

filc

Re: BonusWeb

nesouhlasim, on nestagnuje, bonusweb je na hodne hlubokem dne. Priserne logo a mizerny obsah.

+1/0
28.10.2011 14:28

Ma Te S

Re: BonusWeb

;-DR^R^

0/0
28.10.2011 19:06

Papri

H & D II

Pro me bude na vzdy nejlepsi ceska hra Hidden and Dangerous 2... nezapomenu ty hlasky "nepritel na obzoru" "vidim je" "vizualni kontakt" ... dokonalost.[>-]:-)V

+1/0
28.10.2011 12:13

Natramn

Re: H & D II

Přesně tak, souhlas. A těch způsobů, kolika se dala mise dohrát! A při těžších obtížnostech už to byla opravdu věc, u které člověk musel zapojit mozek, jinak neměl stylem "jako Call of Duty, aneb jenom jdu dopředu a střílím" šanci udělat ani první misi :-) Rád se k téhle hře dodnes vracím.

0/0
28.10.2011 19:58

filc

Mafia 2

Mafia 2 se prodalo celkem okolo 3m kusu, to je stale na dnesni dobu celkem uspech. Je videt, ze autor nema sajn o cem vlastne pise. ;-D

0/0
28.10.2011 11:42

filc

Re: Mafia 2

A mimochodem Dan Vavra odesel uz pred par lety ;-D ... nedavno ;-D

0/0
28.10.2011 11:43

Gamehoror

Re: Mafia 2

No nevim ale já v článku u mafie 2 zahlídl jen něco jako že u fanoušků byli na mafii 2 rozporuplné ohlasy což byli.

Že se na mafii 2 těšilo mraky hráčů a pak byli zklamáni když si hru koupili.

V první fási žádné volné jízdy, děj takový že jsi se ani nesžil s prostředím a nenaučil ses znát město na zpaměť tím že bys tam taxikařil a jen tak se poflakoval a pro vlastní potěchu si krást auta.

Nesrozumitelný závěr hry a do všeho toho ten bláznivej Steam.

Že se toho prodalo tolik je jen díky tomu že pařani čekali od mafie 2 víc než u jedničky.

+1/0
28.10.2011 13:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.