Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zabít nevinného může skoro kdokoliv, zjistila studie s pomocí hry

Američtí vědci zkoumali etické dilema a potvrdili, že při minimalizování škod jsou lidé schopni obětovat i nevinné životy. Vyzkoušeli to na videohře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Gamehoror

Třetí varianta je vlak zastavit

odpojením Pc od šťávy a zachráněný jsou všichni jestli to chápu dobře.

Pak vlést do zdrojáku a situaci předělat, jako přidat ovládání brzdy nebo přidat další koleje.

0/0
3.1.2012 7:49

bitkar

dost divny popis situace

tech 5 nebylo nevinnych nebo jak? nebo situace byla takova, ze 5 lidi slo po kolejich vedomky, ze tam pojede vlak? nebo jak?? samozrejme pokud ani jeden nevi ze tam pojede vlak a ma se clovek rohodnout mezi 5ti a jednim, tak je to jasny. Pokud ale 5 lidi se chce vlastni blbosti zabit a ten jeden vi, ze tam nema vlak jet - treba ze je trat nepouzivana... tak je situace jina. Dost divnej experiment dle me.

0/0
2.1.2012 12:57

perme je a žerme je

Zabít

nevinného v tomto případě musí jaksi každý.Nějak jsem nenašel způsob jak nezabít nikoho.Ten neexistuje.Tudíž jednoduchou matematikou docházíme k závěru:pokud autor nezkomolil překlad je tato studie naprosto k ničemu,stejně jako 99,9 procent podobných projektů".Jediná otázka zní jestli to nechám náhodě nebo zasáhnu.Pokud testovací objekty věděly,že se jedná o simulaci,je vypovídací hodnota opět nulová.

Dám příklad: Kdysi na vojně jsem prošel kurzem zdravotníka,bez problému dokážu od umělého dýchání,přes fixaci zlomenin,zastavování krvácení,injekce...paráda vždy vše OK.Na figuríně?Když mi sestřelilo auto kamaráda,nebyl jsem schopen ani vytáhnout mobil.To je rozdíl mezi simulací a reálným životem. Takže podobné studie si může za státní peníze dělat kdo chce.Ale věřit jim nebudu.

PS:Čau Pavle.

+1/0
28.12.2011 1:39

johnymistr

vypnul

bych kompa a zachránil tak všechny

+6/0
27.12.2011 23:27

Firefanatic

A co těžší kalibr...

66 mrtvých na ostrově v Norsku vs. možné škody, které by taková banda politiků s vymytými mozky způsobila v budoucnu (vynechávám pravděpodobně nevinné oběti pumového útoku).  

Pokud jsem z médií nabyl mylného závěru a nešlo o vládní tábor na vymývání mozků mládeže pomocí "zeleného pseudohumanismu", pak se omlouvám.

0/0
27.12.2011 23:11

Elvanos

Re: A co těžší kalibr...

Nenene... jednalo se o tabor deti clenu socialisticke strany Norska (neco jako na se CSSD/KSCM)... jestli se jednalo o skodu vetsi nez by mohli nebo nemohli zpusobit v budoucnu.. kdo vi... ja ne.

0/0
27.12.2011 23:18

Firefanatic

Re: A co těžší kalibr...

Já taky ne. A právě proto je v podstatě nemožné objektivně zhodnotit Breivikův čin na tom ostrově jako dobrý nebo špatný.

0/0
27.12.2011 23:32

PiPiiiiiK

Re: A co těžší kalibr...

Objektivně to posoudit jde. Ten čin je přeci špatný, to musí vědět každý. Kdyby jste tam měl někoho blízkého, to by jste mluvil jinak.

0/0
28.12.2011 1:25

phaneuf

Re: A co těžší kalibr...

jen s tim ze 66mrtvych nic nezastavi ale prave naopak.

0/0
29.12.2011 13:40

bitkar

Re: A co těžší kalibr...

nebo kdyby se clovek vratil v case a zabil by Hitlera, byla by to fakt vrazda? :) Bylo by to spatny? v ty dobe by te za vrazdu odsoudili.

0/0
2.1.2012 12:59

ouki

dilema

Když teď opomeneme problém udělání správní věci vs. převzetí zodpovědnosti a postavím to jinak. Zabili byste raději pět lidí, kteří se přivážou ke kolejím (pět sebevrahů) a nebo jednoho nevinného člověka? U mě je to jasné, zabil bych těch pět lidí. Ale zajímá mě, zda stejný názor převládá i u ostatních. Je to velká psychologická otázka a dilema, jak přistupovat obecně k sebevrahům a jak se na ně dívat

+1/0
27.12.2011 21:34

Elvanos

Re: dilema

Postupoval bych stejnym zpusobem jako vy. Dospeli lide (predpokladejme ze dani sebevrahove jsou dospeli) jsou svepravne bytosti s pravem na vlastni zivot a nalozeni s nim dle sveho rozhodnuti... potom je takova otazka trivialni.

+2/0
27.12.2011 22:11

johnymistr

Re: dilema

ti sebevrazi jsou taky nevinní, nebo se něčím provinili?

0/0
27.12.2011 23:25

Elvanos

Re: dilema

Nicim se neprovinili, ale rozhodli se ukoncit svuj vlastni zivot... pokud je tedy prejedete tak jim spise vyjdete vstric.

+1/0
28.12.2011 11:28

bitkar

Re: dilema

jo kdyby se tech 5 lidi chtelo zabit a kvuli tomu slo po kolejich, tak bych jim to prani taky splnil, nez obetovat jednoho.

0/0
2.1.2012 13:00

Falewick

koho zajímá filosofie za tím rozhodnutím

http://www.youtube.com/watch?v=kBdfcR-8hEY

0/0
27.12.2011 21:10

Klidne me znovu zabangujte 6

Zajimavejsi experiment

Jsi ridic autobusu plneho cestujicich, kteremu prestaly fungovat brzdy a klakson. Najednou pred sebou vidis rozcesti: na uzke jednosmerne ulici vpravo jede v relativne dostatecne vzdalenosti v protismeru sanitka s majackem, na pesi zone vlevo stoji male dite. Obe cesty jsou uzke tak akorat pro tvuj autobus.

Sanitka je daleko, ale pokud ridic nepozna nebezpeci a nezacne couvat, dojde k masakru. Kdyz uhnes vlevo, zabijes nevine dite. Jakou cestu zvolis?

0/0
27.12.2011 20:43

Elvanos

Re: Zajimavejsi experiment

Tohle je lepsi, ale jednoduche, zajedu dite, sanitka predstavuje moc velkou potncialni hrozbu, ktera muze zapricinit ztratu XY zivotu.

+1/0
27.12.2011 20:55

phaneuf

Re: Zajimavejsi experiment

a co kdyz je prazdna? nevite co je vni.

0/0
29.12.2011 13:41

Bob-an

Re: Zajimavejsi experiment

Spis jde o to ze srazku s diteme si autos ani nevsimne, srazka se sanitkou by mohla dopadnout blbe pro nektere lidi v tom autobusu

+1/0
30.12.2011 1:18

jjeffrey

Re: Zajimavejsi experiment

No, ja byt ridicem autbusu, tak okamzite najedu ke strane silnice a dru ten autobus o domy. Po chvili by se zastavil :-)

0/0
4.1.2012 12:39

Aiman Fasil

Filosof Philipa Foot?

Snad filosofka Philipa Foot! http://en.wikipedia.org/wiki/Phillipa_Foot

0/0
27.12.2011 20:18

duch zavražděného iuose

hmm

Možná, že roli hraje i to, že ti nevinní vypadají jako polo/vojenská jednotka. A ta skoroarabská/teroristická muzika hrála i při testech?

0/0
27.12.2011 19:40

Astaroth

Re: hmm

Asi se jim nechtelo delat modely civilistu, tak vzali nejake kombatanty co nasli v nejblizsim 3d archivu :D

0/0
28.12.2011 14:17

Kqubi

Black Ops

podobné dilema jsem řešil v misi na letišti...znalci pochopí:-/

+1/0
27.12.2011 18:53

DickLarge

Nebylo to

MW2?

0/0
29.12.2011 11:51

phaneuf

Re: Black Ops

ja jsem je par zastrelil. spis ze zvedavosti. urcite jsem se v tom nevyzival. jsou to jen animovane postavy.

0/0
29.12.2011 13:42

bitkar

Re: Black Ops

to si pockej na Rainbow6: Patriots!

0/0
2.1.2012 13:03

FiS95

Nejdříve demagogický a alarmující nadpis

a pak tohle. Naprsto logicky. Pokud je špatné nechat zemřít nevinného, pak nechat jich zemřít pět je pětkrát horší. A to s tím lynčem, to je něco jiného. Lynčující dav je útočník, tedy se do obětí nepočítá a pokud jde o policisty, tak to je přece jejich rpáce chránit životy a jsou povinni a cvičeni snášet riziko.

+3/0
27.12.2011 18:32

chest.rockwell

Re: Nejdříve demagogický a alarmující nadpis

Zřejmě vám nedošlo, že ten jeden člověk by v tom testu za normálních okolností (bez zásahu testovaného) nezemřel, protože stojí na vedlejší koleji. Těch dalších pět stojí přímo na trati. To je podstata onoho rozhodnutí a celého testu.

0/0
27.12.2011 18:51

lopee

Re: Nejdříve demagogický a alarmující nadpis

Vedlejší kolej je snad ta, po které nejede vlak, ne? Tedy pokud někdo stojí v kolejišti, kudy vlak jede, nestojí na vedlejší koleji. Já osobně bych se snažil zastavit ten vlak...

+2/0
27.12.2011 19:43

Astaroth

Re: Nejdříve demagogický a alarmující nadpis

Smarja, nekdo odpociva na zrezavele odbocne koleji kde leta nic nejelo (i kdyz i to je dle draznich predpisu pitomost) a nic zleho netusi a pet ignorantu jde po zjevne provozovane a udrzovane trati...

0/0
28.12.2011 14:19

SH code

Re: Nejdříve demagogický a alarmující nadpis

z daného videa to však nevypadá že by byla ta druhá kolej viditelně "vedlejší" nebo nepoužívaná, mě připadají obě jako rovnocené dva směry po křižovatce, a v takovém případě bych neváhal, všichni lidi jsou tam tupí ignoranti, ale stejně bych se řídil snahou minimalizovat škody. pokud by ta "vedlejší" kolej skutečně byla viditelně a jednoznačně vedlejší a nepoužívanou kolejí, asi bych směr vlaku neměnil, ale nutno dodat že bych určitě za žádných okolností nebyl spokojen s žádným řešením a měl z něj výčitky svědomí.

0/0
31.12.2011 7:27

Forrrest

Autor článku i Navarrete to zveličují (kvůli publicitě)

...ale když se odmyslí jejich demagogická slova, pointa není filozofickým dilematem (dobro vs zlo), nýbrž psychologickým. Testované subjekty nemohly nikoho zabít (žádná vražda se nekonala, smrt byla důsledkem nešťastné shody náhod), pouze rozhodnout o tom, kdo umře (smrt byla nevyhnutelná). 1 vs 5 mrtvých - není co řešit, z hlediska morálky menší zlo = větší dobro.

Pointa - to, co zde kolidovalo - bylo "udělání správné věci" vs "nepříjemnost převzetí velké odpovědnosti za lidské životy". Mnoho lidí (a v reálné situaci by jich bylo rozhodně víc) je prostě tak zbabělých, že tu odpovědnost neunesou (nepřevezmou) - utečou před ní tím, že se hodí do role pasivního diváka (budou se "modlit" = neudělají nic přínosného).

+3/0
27.12.2011 18:23

ouki

Re: Autor článku i Navarrete to zveličují (kvůli publicitě)

přesně jsi to vystihl!

+1/0
27.12.2011 21:32

Firefanatic

Re: Autor článku i Navarrete to zveličují (kvůli publicitě)

Kdyby těch 5 na kolejích bylo z oněch 10% blbců v testu, neváhal bych.

0/0
27.12.2011 23:05

Astaroth

Re: Autor článku i Navarrete to zveličují (kvůli publicitě)

Napada mne, ze jediny vhodny modelovy pripad by byl vagon jedouci nekde na tovarni predavaci kolejiste, kde jsou vsechno koleje stejne dulezite a na jedne stoji 5 delniku a druhe 1. Simulace s sirou trati je zcestna v tom, ze tech 5 na hlavni koleji jsou hlupaci, kteri ignoruji risiko, zatimco ten na zrezivele odstavne ma rozum a toho je skoda vetsi.

0/0
28.12.2011 14:24

gofry2

simulácia

Tento experiment odpovedal maximálne tak na otázku "Koľko ľudí by vo virtuálnej simulácii nechalo vymazať z pamäte 5 polygónových objektov vyzerajúcich ako ľudia?"

O reálnom rozhodovaní ľudí to nevypovedá vôbec nič. Za mňa, keby tá pätica boli Kalousek, Nečas, Paroubek a ako bonus trebárs Obama s Rompujom, tak ten vlak aj odbrzdím a zvýšim mu rýchlosť.

+2/0
27.12.2011 18:22

Habansz

pomoc :D :D :D

Tak moje studie prokazali, ze tento psychotest ma rasove podnety, protoze lide na trati jsou pouze bile pleti. Take tim diskriminuji zeny, protoze tam neni jedina. Je tam videt i pohradni nizsi stredni tridou, protoze muzi byly v oblecich, takze nejspis podnikatele. Jsem vedec ;-)

+2/0
27.12.2011 18:21

macarát

Re: pomoc :D :D :D

;-D

Ale ještě zapracuj na svých znalostech jazyka, protože Tvé "trefování" shody podmětu s přísudkem je obdivuhodné.

0/0
27.12.2011 21:43

Habansz

Re: pomoc :D :D :D

OK

0/0
28.12.2011 11:42

Patrik Šebesta

Dělat toto prostřednictvím počítačové hry??? (simulace)

stejná stupidita jako stále pseudopsychology omýlané téma vězně a věznitele.... nikdo z těch stupidních pseudointelektuálů nepochopí, že "věznitelé" to brali jako hru, proto dělali věci, které by normálně nedělali...

Kdo byl na vojně, tak pochopí, že tam se do role vězně i věznitel mohl dostat kdokoliv a kdykoliv, a proto byly jisté hranice. Tam kde nebyly nebo byly překračovány to většinou ovšem dopadlo tak, že týraní zlikvidovali tyrana, tj. normálně ho zabili nebo nějak strašně zmrzačili.

Stejné, jako když se na škole dělají různé výzkumy - naprosto nevypovídající, protože více než polovina lidí to bojkotuje zcela a ta druhá alespoň částečně...

0/0
27.12.2011 16:45

Vometák

Re: Dělat toto prostřednictvím počítačové hry??? (simulace)

Až na to že věznitelé tu hru trochu moc prožívali a užívali si pocit moci. A vězni už to vůbec nebrali jako hru.

Jak že se jmenovala univerzita, kde tenhle slavný pojkus proběhl?

0/0
27.12.2011 17:11

Škubi

Re: Dělat toto prostřednictvím počítačové hry??? (simulace)

Stanford University, pokus koordinoval spycholog Philip Zimbardo... ;-)

0/0
27.12.2011 18:35

nick201

hm blbé

blbé je to že to neni realita ale počítačová simulace což už samo o sobě zkresluje výsledky. Ty lidi tam ve skutečnosti nejsou takže pro spoustu lidí je to snadné. Samozřejmě sedět tam já pošlu to na toho jednoho a obětuju ho. Ovšem kdyby to byl reál nechtěl bych to poslat nikam ikdyž zdravý rozum a úvaha radí že pokud se jedná o stejné lidi aniž bych věděl kdo je kdo tak je rozumější obětovat jednoho než 5. Ale většina lidí by v této reálné situaci nechtěla být.

0/0
27.12.2011 15:28

Astaroth

Re: hm blbé

Vyhybky, tim spise na nejakou obskurni odstavnou kolej, maji Vmax 40km/h. Takze takovy "zachrance" obetuje toho osamocence na odstavne koleji, vlak na vyhybce vykoleji, prevrati se a v nasledne velkolepe nehode zahyne podstatna cast jeho cestujicich a diky valicim se troskam i ta petice na hlavni trati ;-D Paklize slo o simulaci, bylo to predpokladam zohledneno R^

+1/0
27.12.2011 15:59

Petr Tenzor

Re: hm blbé

Cestujici ve vagonu s uhlim?;-D;-D

Jinak vyhybky na 40 km/h ve svete rozhodne standart nebyvaji (pouzivaji se klidne i s vMax 160 km/h), to jen u nas.

0/0
27.12.2011 16:13

Astaroth

Re: hm blbé

Na americkych nakladnich tratich asi vyhybka s odbockovou rychlosti 160 nebude castym jevem :-P

0/0
27.12.2011 16:17

Astaroth

Re: hm blbé

Jo a abych nezapomel, tak vyhybka bez ohledu na rychlost bude standart leda v pripade, ze by ji nejaky cech zeleznicaru mel na vlajce ;-D Pokud to bude neco jako nejcasteji pouzivany typ, pak se jedna o standard.

0/0
27.12.2011 16:18

Petr Tenzor

Re: hm blbé

To by byla standarta. Ale OK :)

0/0
27.12.2011 17:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.