Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a74n 91H30a36b92á77s65k60o 4844437381983

Demoverze nevydavaji proto, ze kdyby si to lidi zkusili, uz by si to ani nahodou nekoupili ;-D Je zajimave, ze na konzole jsou demoverze prakticky samozrejmosti a na PC to temer nepripada v uvahu. Pak si za 1000kc koupite NFS Rivals, ktere po 35 min hrani proste jen zabiraji misto v HDD a vy se jeste 35 dni mlatite do hlavy, protoze to vypadalo fakt dobre.

+2/0
19.2.2014 13:06

A66l96e18x10a35n76d25r 12K24o74s41t68k71a 5289886549126

Odpověď je jednoduchá. 99.9% dnešních her ani omylem nesplní své bombastické sliby ohledně kvality herního zážitku, zábavnosti, UI nepřátel atd. Pokud by vydali demo, tak si to polovina lidí nekoupí. (ostatně, proto tak nadávají na "piráty". Lidé stáhnou, zahrají, po hodině smažou)

+4/0
19.2.2014 7:33

F67e59r18d27i51n94a95n24d 55S87l87a27v75í32k 1125562722909

já nepotřebuju nějaké extra velké demo, nebo zvlášť udělané demo, které vývojářům přidělá práci a stojí peníze. Mě by stačila možnost si hru stáhnout s časovým omezením nevim 30-60 minut podle hry. A to proto abych si hlavně otestoval jak hra bude šlapat na mé konfiguraci HW, jak se mi ovládá. Pak bych buď zaplatil za full odemknutí nebo ne. Když to tak můžou dělat výrobci jiného SW proč by to nemohlo jít u her.

+7/0
18.2.2014 23:21

J11o84s26e51f 82D65a38n35i10š 1606614630731

Demoverze maji svuj smysl i ne, nekdy reknou hodne, jindy jsou priliz kratke. Nekolikrat se mi stalo, ze mne demo zaujalo, ovesm po zakoupeni hry mne po chvili omrzela, proto si osobne hru nejprve nekde (piratsky) stahnu a hraju. A pokud ta hra je opravdu dobra, tak si ji zakoupim. Ja chci platit za to co mne bavi, ne za titul ktery mne po peti-padesati hodinach omrzi...

+6/0
18.2.2014 17:59

A88l20e58š 27F82l29a81s24a11r 2215849780

V kině vám taky neřeknou,že ten film je hovadina.

0/0
19.2.2014 11:53

J88o36s84e48f 52D38a21n98i37š 1866694840261

Samozrejme, proto jsou na netu filmy drive nez v kine. A pokud je dobry, tak si na nej clovek rad zajde na velke platno...

0/0
22.2.2014 12:23

V75l52a87d26i94m45í62r 90K23r98i16s26t15e28n 7366902755108

Poslední demo áčkového titulu které mne zaujalo a donutilo si koupit na steamu hned a nečekat na nějakou slevu byl Rayman legends věc relativně nedávná, výrobci si za tu hru a předchozí díl Origins dle mne  zaslouží. Jediné co mne mrzí jsou podvodníci co podvádějí v žebříčcích, to mne naštvalo a znechutilo jinak pěkná hra.

0/0
18.2.2014 17:16

A72n40t71o93n38í52n 85H57o31l49í64k 8467123504730

Proc by to studia delala, kdyz si to hraci i tak koupi ?

0/0
18.2.2014 16:51

K11a16r76e92l 97U16r75b32a87n 2744374781319

Hlavní důvod je ovšem nízká kvalita her. Pokud by si zákazníci vyzkoušeli demo, tak by často do hry neinvestovali.

+13/0
18.2.2014 14:37

R46a19d83i17m 60S85r95a54m53e81k 2244444399463

spousta dem vysloveně špatných her ukazuje, že Váš názor není správný

+1/0
18.2.2014 16:39

F23i22l36i76p 96G65a52l14a22š 2597967774938

Nemyslím si, demo je úžasný pomocník v propagaci nové hry. Ono totiž neni nic jednoduššího než hráče namlsat na povedeném demu a pak jim prodat hru, která vlastně neodpovídá tomu co zkoušeli, nebo nedosahuje kvalit toho co si ozkoušeli. Důkazů je v herní minulosti více než dost. Málo které demo odpovídalo výslednému produktu. Jako světlou vyjímku můžeme uvést třeba Age of Empires II kde demo prostě ukázalo celou výcvikovou kampaň.

0/0
19.2.2014 0:42

J95a17n 83H29a10b73á63s20k21o 4654567851253

Dnes misto dema hrace lakaji na uchvatne vypadajici gameplay zabery, i kdyz je skutecnost uplne jina (Aliens Colonial marines je myslim jeden priklad za vsechny) a ono i kdyz sem zapnul kampan BF3 tak uz sem po 2 minutach vedel, ze to proste vypada hur nez prezentovala EA a netrvalo to dlouho a sami se k tomu priznala

0/0
19.2.2014 13:13

M53a29r56e34k 61M57ü67l68l61e20r 3607969403226

U (pseudo)filmových (rádoby)epických her nedělání dema ještě pochopím... Proč ale opustily dobré mravy třeba EA u svých sportovních her, např. fotbalů? Tam mi to přišlo hodně opodstatněné, protože v recenzi se člověk vždycky dočetl, že oproti loňsku žádná změna, ale zanícený hráč se mohl v demu přesvědčit o opaku.

+10/0
18.2.2014 13:13
Foto

J78i42ř96í 33H19o81r91a 7983462697617

Ale není pravda, že demoverze nejsou, pouze opustili svět PC, pro konzole jsou dema pořád k mání a je tak možné hru vyzkoušet. Například demo FIFA 14 mě přesvědčilo, abych si hru koupil.

0/0
20.2.2014 10:24

J24i70ř74í 36N12e56u78m90e80i22s33t57e86r 2972495193341

demo doomu na trech disketách zabavilo na mnoho a mnoho veceru. a ten quake byl taky paradni....

0/0
18.2.2014 13:03

M44i96c32h31a68l 61K84r77e24j41č46í 1136320531813

Doom byl shareware, ne? Byla tam snad celá první epizoda (8 nebo 9 levelů)...

+2/0
18.2.2014 13:20
Foto

L85u71k47á86š 92Z41á59v63o81d16s59k10ý 9551849191

jo jo

0/0
18.2.2014 15:20

J35i69ř71í 66P64e48t47r40u54ž18e89l58k86a 5247412865582

Doplnil bych, že kromě recenzí a případného warezu je ještě možnost "vyzkoušení" v podobě playthrough videí. Není to úplně ono, hrát vs jen se dívat, ale také se to dá. Je tomuto věnovaných spousta kanálů, např. Tetra Ninja nebo DansGaming (mj. překvapivě existují i spousty kanálů pro playthoughs deskových her). A je to legálně, bez stahování #GB, instalance atd. Také pokud nemáte konzoli, na kterou je titul určený, můžete si i tak hru projít ... což u her, které jsou hodně cinematické (např. MGS, Heavy Rain...) už ani není takový rozdíl. (na Youtube dohledatelné pod "playthough", "gamethrough", "walkthrough", "{nickname} plays {title}", "Let's play {title}"...)

+2/0
18.2.2014 12:36

M68i50c70h25a59l 61V26e91r83n43e49r 8247196617394

Jenom musí být člověk opatrný, pokud záznam gameplaye vydávají na ukázku sami vývojáři ještě před zahájením prodeje hry - jak ukázali Aliens: Colonial Marines, někdy jsou ta videa opravdu hodně graficky vylepšená a nemají se skutečnou podobou hry moc společného:-) 

A jinak kromě warezu, aby si člověk mohl hru vyzkoušet, začal nedávno Steam nabízet možnost hru v nějaké době po nákupu vrátit. Já jsem to ještě nevyužil, ale myslím, že psali, že pak zákazníkovi vrátí peníze do jeho steam-peněženky, takže si pak místo toho musí koupit zase něco na Steamu.

+2/0
18.2.2014 14:14

M91i14r15e76k 40Z64á87v43o47d40n91ý 7772127820718

Tak jako mnozí i já se podivuji, proč by mělo být tvorby demoverze obtížné. Nejjednodušší způsob - vemu hotovou hru, smažu z ní soubory představující určité mapy (případně to udělám v kódu), smažu další nepotřebné věci (videosekvence, textury,...) a mají demoverzi.

0/−6
18.2.2014 12:21

H48e49r29b10e40r14t 23V93á75c17l55a74v80s15k97ý 4259455561592

Vy jako i ostatní nemáte ahnung o vývoji her, proto se podivujete.

+10/0
18.2.2014 15:45

F65i82l19i64p 55G92a79l17a33š 2837677834238

No po smazání textur by to opravdu bylo super demo...mám pocit že váš produkt by nikdo po demu nekoupil ať by ve finále vypadal jakkoliv..

+2/0
19.2.2014 0:45

P19e21t94r 98D94v18o30r34a77k 9208390689843

Na konzolích jsou dema docela běžné, třeba na X360 má téměř každá digitální hra demo nebo trial.

+3/0
18.2.2014 12:11

B89a17r38t49o25l56o30m51ě27j 88K39u84s 2725176601963

Za zmínku stojí také "Free weekend" akce na Steamu, stejně jako vlastně celá tahle stránka: http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

+1/0
18.2.2014 12:10

M89i20l17o33š 41Z65e68m20í97n 3302367364356

S demem některé firmy nemají problém. Česká SCS vydávající Truck hry (mám koupené snad všechny co vydali) vypustí demo tím stylem, že je to plná hra omezená hracím časem 1 hodiny. Za tu dobu si hru dostatečně ošaháte... a je po problému :-)R^

+1/0
18.2.2014 11:19

D86a71v78i94d 70R13y72c78h83e68t20s62k70ý 9916311640230

Jó kolik hodin já strávil v demu Unreal Tournamentu :-)

Dřív měly hry 20MB systém a zbytek byla hudba, textury a mapy co mohly v demu chybět, ale dneska by mělo demo třeba i 75% velikosti hry..

+2/0
18.2.2014 10:59

F32i11l68i37p 87D10u31š45e52k 3349470274501

U nekterych her jsou ty duvody uplne nekde jinde. Je dobre si na toto tema pustit treba prednasky z posledniho Steam Dev Days. Tam jasne nekteri vyvojari rikaji, ze jejich demo si zahralo naprosto mizive procento lidi. Navic u nekterych her by demo nedavalo smysl, protoze gameplay je natolik unikatni, ze proste rozdelit nejde.

0/0
18.2.2014 10:53

J93i29ř92í 26Š39l27e59m89r 7113142865282

Nejnovější demo, které jsem hrál, bylo pro Amnesia: The Dark Descent. Pro mě do té doby úplně neznámá hra, ale po dohrání dema, ve kterém je jedna z nejadrenalinovějších částí této skvělé hry, jsem neváhal a dal hru do Wishlistu na Steamu a nyní již mám hru koupenou a dohranou.

Bez dema bych si hru ani nekoupil ani nestáhl. Takže i dnes dokáže demo přitáhnout kupující.

http://store.steampowered.com/app/57300/?snr=1_7_15__13

+2/0
18.2.2014 9:03

O16n50d96ř69e70j 72Š47i54n83d96l35e66r 2977988716565

Pak to ale vnímám tak, že hru bez dema mám morální právo před koupí stáhnout.

+4/−4
18.2.2014 8:44

J59a28n 77Š34l60é42g73l 8902680538613

Ne nemáte. Demoverze není povinná.

+4/−2
18.2.2014 9:00

O14n15d33ř31e96j 81Š18i81n58d34l74e80r 2607108726655

To je na jednu stranu pravda. Jenže neexistence demoverze mě jako zákazníka ponechává v extrémně nevýhodné pozici. Téměř každé zboží má člověk nějak možnost před koupí zhodnotit. Zeleninu s před koupí mohu prohlédnout, o uzenině si udělám slušnou představu podle složení, v autě se mohu projet, myš si mohu ošahat, knihu prolistovat, z písničky kus poslechnout, boty vyzkoušet. Tím spíš že při objednávce přes net mohu nevyhovující produkt do dvou týdnů vrátit. U hry nemám absolutně žádnou podobnou možnost. Těžko budu věřit vývojařům a vydavateli, že svou hru budou prezentovat objektivně (to taky není cílem marketingu). Na recenze není absolutně žádný spoleh. Recenzenti panáčkují před inzerenty (shodou náhod většinou ti samí lidé co vydávají hru) a nechávají se všelijak jinak uplácet. Ještě jsem neviděl aby mizerná nebo alespoň problematická, zato ale velká a hypovaná hra někde dostala zasloužené střízlivé hodnocení místo 8-10 (GTA IV na metacritics má 90 zatímco uživatelé hodnotí na poměrně přesných a střízlivých 62%). Je to prostě krok do tmy. To je riziko které jsem ochoten akceptovat u zubní pasty (50 kč) nebo lístu do kina (80-250 kč) ale rozhodně ne her jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Bez stahování bych třeba vyklopil 900 za Dragon Age II, což je hra kterou bych nehrál ani kdyby oni platili mě. Dobrou hru ale i jiný sw rád zaplatím a neztratím nad tím ani mintuu spánku. Ale už se odmítám nechát znovu obrat.

+14/0
18.2.2014 9:31

P96a93v36e28l 39D54r12o39t81á35r 7613674729764

Během prvního týdne po vydání se obvykle na Youtube objeví video z hraní, kdy někdo prochází celou hru a hraje ji. Navíc se objeví mraky recenzí od různých časopisů i od nezávislých recenzentů. Najdi si takového, který ti vyhovuje (= shoduješ se s ním v názoru na hry, které znáš), a orientuj se podle něj.

0/0
18.2.2014 9:51

M15a10r26t21i42n 48M60a75i38k84s88n27a23r 3324843468272

ktere nam ukaze jak to hraje nekdo jinej, ale nevime jak dobre reaguje na ovladani, jestli to zvladneme hrat stejne... a navic se pripravime o peknej kus prozitku ze hry tim ze vime co se tam stane... to uz je lepsi byt osobne poctivej, stahnout si hru z torrentu, zahrat si to na hodinku a kdyz se mi to libi, tak si ji skocit koupit do obchodu nebo poslat... :)

+1/0
18.2.2014 12:08

O34n86d75ř75e95j 42Š35i31n59d12l93e48r 2707298506185

Asi tak. Po pěti minutách koukání na gameplay video mám chuť vystřelit si mozek z hlavy. Nic nudnějšího snad neexistuje.

0/−1
18.2.2014 14:18

J80a28n 73Š64l49é66g33l 8152310658503

Pak nechápete jak se hry recenzují. Hru recenzuje v drtivě většině případů ten člověk co si ji chce zahrát. Tudíž ten styl her má hrát a pak je z toho nadšený. Jenže v obchodě si to koupí i člověk, který nemusí být moc velký fanoušek a pak se na tu hru dívá jinak. V každém případě jsem unavený poslouchat to jak lidi říkají "Já si to nejdřív stáhnu a pak koupím". Lidi v mém okolí to říkají, ale když se pak podívám na jejich steam účet mají tam dvě hry. Neříkám, že je to Váš případ, ale tohle často lidi říkají, aby to brali jako argument, ale ty pak stejně nekupují.

+1/−1
18.2.2014 9:56

F39i22l40i79p 54T44ř18e37b79a 6953100188676

To máte bohužel pravdu, jenže většina těchto hráčů by si hru nekoupila ani kdyby neměla možnost ji získat zdarma.

Přelomové jsou v tomhle Steam sales, které nabízejí vývojářům šanci aspoň na malou část zisku i od nich. Přecejenom dát za hru (obvykle kolem 6-8 hodin hrací doby ) 200Kč, nebo 1200 je rozdíl, a i tak se jedná v drtivé většině o nákupy her, se kterými má hráč předchozí zkušenosti. Viz Steam ~ Rusko.

0/0
18.2.2014 11:55

P90a88v82e46l 66K36r66á65l 5470189414138

Jestli posuzujete, co si kdo kupuje, jen podle steam účtu, tak není problém ve vašem okolí.

0/0
18.2.2014 12:43

J21a81n 76Š66l62é70g54l 8402910948193

To není JENOM steam, ale uváděl jsem ho jako příklad. Prostě znám dost lidí co říkají "Já si hru otestuju a pak si ji koupím" a ve finále k té části s koupením nedojde....

+1/0
18.2.2014 13:57

O28n31d49ř13e62j 90Š69i21n80d20l15e73r 2607838866485

Vice City i San Andreas jsem miloval, stejně tak miluji RPG a fantasy. Přesto nechápu jak mohly počiny jak oGTA 4 nebo DA2 sbírat hodnocení osm a výš.

Jinak můj případ to opravdu není:

s4.postimg.org/mfzpoolil/Schr_nka01.jpg

0/0
18.2.2014 14:20
Foto

J93i97ř83í 91H14o98r76a 7433622407697

Dragon Age 2 sám o sobě nebyl špatný, herní mechaniky byli vynikající, ovšem bylo to na RPG krátké a dost lokací se opakovalo, ale. Ale taky ve 2 nešlo o záchranu světa, tak byli lidi asi zklamaný. Šlo o to udělat si nějaké jméno v jednom městě a vše se prostě kolem toho točilo, takže pokud jste hru brali tak, jaká byla a ne takovou jaká nebyla, pak vás hra bavila. Já jí osobně dohrál 4x a jedničku ani nespočítám.

0/0
20.2.2014 10:46

V27o35j54t76ě75c94h 78R63ů25ž27e32k 9149732760958

I tu s demem.

0/0
18.2.2014 9:34

M60a92r15e18k 26M81ü75l31l59e42r 3177139153296

A na rohlík taky chceš demo? Nebo v sámošce nejdřív nějaký rohlík okoušeš?

+2/−3
18.2.2014 13:15

V53o15j50t31ě30c52h 85P35š42e39n77á80k 6290708310712

Až bude hra stát korunu padesát, s radostí ji koupím i bez dema

+2/0
18.2.2014 20:00

R92o19s24t17i47s83l37a53v 24M87a51j13e94r 2443672919738

Nu, můj názor je, že společnosti si prostě říkají: "Uživatel nebude nic zkoušet dokud nezaplatí..." a tím dávají prostor k tomu, že si člověk stáhne hru celou a dohraje ji bez zaplacení. Osobně si hry kupuji, ale než si něco koupím, tak si to chci zkusit stejně jako když si kupuji boty či kalhoty. Hlavně když za tu věc člověk dává více jak jeden tísíc korun.

Chápu, že se dají přečíst recenze a podobně, ale to je zase tak, že "sto lidí, sto chutí". Mne osobně hodně bavilo a baví Diablo 3, ale třeba Call of Duty jsou pro mne hry bez kouzla... Tedy kdybych dělal recenze, tak D3 doporučím a u CoD bych řekl, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, druhý člověk by to napsal přesně naopak. Jak má uživatel ale zjistit co je pro něj jinak než že zkusí třeba nějaké to "demo"...ovšem éra dem je již ta tam...

+8/0
18.2.2014 8:05

J44a70n 21Š80l82é53g33l 8202350598743

Ty firmy si říkají to samé "Oni tu hru uvidí a třeba se jim nebude líbit, tak demoverzi dělat nebudeme". SimCity by třeba nemělo takový úspěch jaký to mělo.

0/0
18.2.2014 9:09

F40i45l61i14p 10T87ř49e96b87a 6963800698776

A o to více hráčů tudíž nas*alo na hlavu...

Důvody jsou zřejmé, a v článku popsané, účinek na hráče, který má možnosti ale zanedbatelný, ne-li negativní.

0/0
18.2.2014 11:59

F96i16l42i11p 82T40ř97e71b85a 6163840108206

*více hráčům

0/0
18.2.2014 12:03

M89a20r65t90i95n 22B33e62z23d78í35č46e12k 9162944704149

Pro ještě podrobnější analýzu situace kolem dělání dem doporučuji anglicky rozumícím jedincům toto video: http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

0/0
18.2.2014 8:02

M76a63r11t43i83n 75P20o32k37o94r61n12y 1541389765144

Argument uvadeny v clanku, ze "Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje" je dost podviny. Do dem se vzdy davala cast hotove hry, netvorili se zadne levely specialne pro demo, takze stejne tu cast pro demo maji vyvojari vyrobenu pro plnou hru.

+9/0
18.2.2014 7:49

R89o96s38t40i96s10l67a45v 24M83a37j17e63r 2793332129118

Přesně tak, vždy to byl začátek a nebo kus něčeho ze začátku...

+2/0
18.2.2014 7:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.