Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a51n 30H53a31b98á42s63k49o 4214757321683

Demoverze nevydavaji proto, ze kdyby si to lidi zkusili, uz by si to ani nahodou nekoupili ;-D Je zajimave, ze na konzole jsou demoverze prakticky samozrejmosti a na PC to temer nepripada v uvahu. Pak si za 1000kc koupite NFS Rivals, ktere po 35 min hrani proste jen zabiraji misto v HDD a vy se jeste 35 dni mlatite do hlavy, protoze to vypadalo fakt dobre.

+2/0
19.2.2014 13:06

A14l27e45x58a35n71d45r 63K18o67s93t98k77a 5689776449596

Odpověď je jednoduchá. 99.9% dnešních her ani omylem nesplní své bombastické sliby ohledně kvality herního zážitku, zábavnosti, UI nepřátel atd. Pokud by vydali demo, tak si to polovina lidí nekoupí. (ostatně, proto tak nadávají na "piráty". Lidé stáhnou, zahrají, po hodině smažou)

+4/0
19.2.2014 7:33

F88e53r42d21i44n43a46n76d 56S17l13a17v91í72k 1905972372989

já nepotřebuju nějaké extra velké demo, nebo zvlášť udělané demo, které vývojářům přidělá práci a stojí peníze. Mě by stačila možnost si hru stáhnout s časovým omezením nevim 30-60 minut podle hry. A to proto abych si hlavně otestoval jak hra bude šlapat na mé konfiguraci HW, jak se mi ovládá. Pak bych buď zaplatil za full odemknutí nebo ne. Když to tak můžou dělat výrobci jiného SW proč by to nemohlo jít u her.

+7/0
18.2.2014 23:21

J79o94s81e25f 36D20a30n32i83š 1356544530391

Demoverze maji svuj smysl i ne, nekdy reknou hodne, jindy jsou priliz kratke. Nekolikrat se mi stalo, ze mne demo zaujalo, ovesm po zakoupeni hry mne po chvili omrzela, proto si osobne hru nejprve nekde (piratsky) stahnu a hraju. A pokud ta hra je opravdu dobra, tak si ji zakoupim. Ja chci platit za to co mne bavi, ne za titul ktery mne po peti-padesati hodinach omrzi...

+6/0
18.2.2014 17:59

A88l31e32š 89F56l69a83s98a81r 2785649410

V kině vám taky neřeknou,že ten film je hovadina.

0/0
19.2.2014 11:53

J25o93s12e10f 50D69a97n48i77š 1726264310891

Samozrejme, proto jsou na netu filmy drive nez v kine. A pokud je dobry, tak si na nej clovek rad zajde na velke platno...

0/0
22.2.2014 12:23

V22l59a20d31i13m76í48r 87K13r51i68s17t79e39n 7956952105468

Poslední demo áčkového titulu které mne zaujalo a donutilo si koupit na steamu hned a nečekat na nějakou slevu byl Rayman legends věc relativně nedávná, výrobci si za tu hru a předchozí díl Origins dle mne  zaslouží. Jediné co mne mrzí jsou podvodníci co podvádějí v žebříčcích, to mne naštvalo a znechutilo jinak pěkná hra.

0/0
18.2.2014 17:16

A70n77t73o16n88í33n 54H12o69l66í78k 8217583154680

Proc by to studia delala, kdyz si to hraci i tak koupi ?

0/0
18.2.2014 16:51

K65a56r33e88l 60U74r87b92a67n 2214524431919

Hlavní důvod je ovšem nízká kvalita her. Pokud by si zákazníci vyzkoušeli demo, tak by často do hry neinvestovali.

+13/0
18.2.2014 14:37

R69a40d11i52m 76S36r54a52m26e15k 2694864769103

spousta dem vysloveně špatných her ukazuje, že Váš názor není správný

+1/0
18.2.2014 16:39

F17i80l19i90p 91G62a48l23a81š 2727177484708

Nemyslím si, demo je úžasný pomocník v propagaci nové hry. Ono totiž neni nic jednoduššího než hráče namlsat na povedeném demu a pak jim prodat hru, která vlastně neodpovídá tomu co zkoušeli, nebo nedosahuje kvalit toho co si ozkoušeli. Důkazů je v herní minulosti více než dost. Málo které demo odpovídalo výslednému produktu. Jako světlou vyjímku můžeme uvést třeba Age of Empires II kde demo prostě ukázalo celou výcvikovou kampaň.

0/0
19.2.2014 0:42

J82a84n 16H93a46b88á61s42k39o 4644357431313

Dnes misto dema hrace lakaji na uchvatne vypadajici gameplay zabery, i kdyz je skutecnost uplne jina (Aliens Colonial marines je myslim jeden priklad za vsechny) a ono i kdyz sem zapnul kampan BF3 tak uz sem po 2 minutach vedel, ze to proste vypada hur nez prezentovala EA a netrvalo to dlouho a sami se k tomu priznala

0/0
19.2.2014 13:13

M59a25r49e51k 62M12ü83l74l80e21r 3587309593796

U (pseudo)filmových (rádoby)epických her nedělání dema ještě pochopím... Proč ale opustily dobré mravy třeba EA u svých sportovních her, např. fotbalů? Tam mi to přišlo hodně opodstatněné, protože v recenzi se člověk vždycky dočetl, že oproti loňsku žádná změna, ale zanícený hráč se mohl v demu přesvědčit o opaku.

+10/0
18.2.2014 13:13
Foto

J53i56ř57í 38H45o38r64a 7713672197207

Ale není pravda, že demoverze nejsou, pouze opustili svět PC, pro konzole jsou dema pořád k mání a je tak možné hru vyzkoušet. Například demo FIFA 14 mě přesvědčilo, abych si hru koupil.

0/0
20.2.2014 10:24

J32i96ř25í 67N77e26u82m57e69i13s32t72e40r 2192155643951

demo doomu na trech disketách zabavilo na mnoho a mnoho veceru. a ten quake byl taky paradni....

0/0
18.2.2014 13:03

M12i72c57h73a86l 19K18r85e80j35č89í 1156660871573

Doom byl shareware, ne? Byla tam snad celá první epizoda (8 nebo 9 levelů)...

+2/0
18.2.2014 13:20
Foto

L40u40k39á14š 67Z16á13v94o74d71s88k76ý 9301829271

jo jo

0/0
18.2.2014 15:20

J29i40ř72í 67P69e94t61r45u45ž86e17l81k95a 5897912515132

Doplnil bych, že kromě recenzí a případného warezu je ještě možnost "vyzkoušení" v podobě playthrough videí. Není to úplně ono, hrát vs jen se dívat, ale také se to dá. Je tomuto věnovaných spousta kanálů, např. Tetra Ninja nebo DansGaming (mj. překvapivě existují i spousty kanálů pro playthoughs deskových her). A je to legálně, bez stahování #GB, instalance atd. Také pokud nemáte konzoli, na kterou je titul určený, můžete si i tak hru projít ... což u her, které jsou hodně cinematické (např. MGS, Heavy Rain...) už ani není takový rozdíl. (na Youtube dohledatelné pod "playthough", "gamethrough", "walkthrough", "{nickname} plays {title}", "Let's play {title}"...)

+2/0
18.2.2014 12:36

M25i74c42h98a78l 10V95e89r98n76e81r 8117976417864

Jenom musí být člověk opatrný, pokud záznam gameplaye vydávají na ukázku sami vývojáři ještě před zahájením prodeje hry - jak ukázali Aliens: Colonial Marines, někdy jsou ta videa opravdu hodně graficky vylepšená a nemají se skutečnou podobou hry moc společného:-) 

A jinak kromě warezu, aby si člověk mohl hru vyzkoušet, začal nedávno Steam nabízet možnost hru v nějaké době po nákupu vrátit. Já jsem to ještě nevyužil, ale myslím, že psali, že pak zákazníkovi vrátí peníze do jeho steam-peněženky, takže si pak místo toho musí koupit zase něco na Steamu.

+2/0
18.2.2014 14:14

M12i62r16e59k 42Z98á28v62o78d94n93ý 7262607340168

Tak jako mnozí i já se podivuji, proč by mělo být tvorby demoverze obtížné. Nejjednodušší způsob - vemu hotovou hru, smažu z ní soubory představující určité mapy (případně to udělám v kódu), smažu další nepotřebné věci (videosekvence, textury,...) a mají demoverzi.

0/−6
18.2.2014 12:21

H14e82r30b84e61r54t 49V28á49c40l75a77v69s27k78ý 4439475551292

Vy jako i ostatní nemáte ahnung o vývoji her, proto se podivujete.

+10/0
18.2.2014 15:45

F78i43l83i42p 19G14a96l22a63š 2137847824458

No po smazání textur by to opravdu bylo super demo...mám pocit že váš produkt by nikdo po demu nekoupil ať by ve finále vypadal jakkoliv..

+2/0
19.2.2014 0:45

P64e91t71r 98D80v22o79r42a62k 9438660299653

Na konzolích jsou dema docela běžné, třeba na X360 má téměř každá digitální hra demo nebo trial.

+3/0
18.2.2014 12:11

B31a57r44t98o60l55o70m41ě54j 71K30u49s 2215806641423

Za zmínku stojí také "Free weekend" akce na Steamu, stejně jako vlastně celá tahle stránka: http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

+1/0
18.2.2014 12:10

M85i24l63o56š 40Z22e76m54í79n 3622347744856

S demem některé firmy nemají problém. Česká SCS vydávající Truck hry (mám koupené snad všechny co vydali) vypustí demo tím stylem, že je to plná hra omezená hracím časem 1 hodiny. Za tu dobu si hru dostatečně ošaháte... a je po problému :-)R^

+1/0
18.2.2014 11:19

D26a98v26i23d 52R81y48c77h64e52t38s21k13ý 9196301510580

Jó kolik hodin já strávil v demu Unreal Tournamentu :-)

Dřív měly hry 20MB systém a zbytek byla hudba, textury a mapy co mohly v demu chybět, ale dneska by mělo demo třeba i 75% velikosti hry..

+2/0
18.2.2014 10:59

F69i40l25i10p 76D28u13š71e35k 3199790884291

U nekterych her jsou ty duvody uplne nekde jinde. Je dobre si na toto tema pustit treba prednasky z posledniho Steam Dev Days. Tam jasne nekteri vyvojari rikaji, ze jejich demo si zahralo naprosto mizive procento lidi. Navic u nekterych her by demo nedavalo smysl, protoze gameplay je natolik unikatni, ze proste rozdelit nejde.

0/0
18.2.2014 10:53

J97i31ř95í 55Š38l71e14m36r 7683982255632

Nejnovější demo, které jsem hrál, bylo pro Amnesia: The Dark Descent. Pro mě do té doby úplně neznámá hra, ale po dohrání dema, ve kterém je jedna z nejadrenalinovějších částí této skvělé hry, jsem neváhal a dal hru do Wishlistu na Steamu a nyní již mám hru koupenou a dohranou.

Bez dema bych si hru ani nekoupil ani nestáhl. Takže i dnes dokáže demo přitáhnout kupující.

http://store.steampowered.com/app/57300/?snr=1_7_15__13

+2/0
18.2.2014 9:03

O30n71d34ř45e36j 12Š56i13n30d92l93e58r 2857488796235

Pak to ale vnímám tak, že hru bez dema mám morální právo před koupí stáhnout.

+4/−4
18.2.2014 8:44

J51a26n 72Š68l87é44g54l 8172250578803

Ne nemáte. Demoverze není povinná.

+4/−2
18.2.2014 9:00

O57n47d32ř10e41j 10Š45i55n56d77l35e97r 2167328846975

To je na jednu stranu pravda. Jenže neexistence demoverze mě jako zákazníka ponechává v extrémně nevýhodné pozici. Téměř každé zboží má člověk nějak možnost před koupí zhodnotit. Zeleninu s před koupí mohu prohlédnout, o uzenině si udělám slušnou představu podle složení, v autě se mohu projet, myš si mohu ošahat, knihu prolistovat, z písničky kus poslechnout, boty vyzkoušet. Tím spíš že při objednávce přes net mohu nevyhovující produkt do dvou týdnů vrátit. U hry nemám absolutně žádnou podobnou možnost. Těžko budu věřit vývojařům a vydavateli, že svou hru budou prezentovat objektivně (to taky není cílem marketingu). Na recenze není absolutně žádný spoleh. Recenzenti panáčkují před inzerenty (shodou náhod většinou ti samí lidé co vydávají hru) a nechávají se všelijak jinak uplácet. Ještě jsem neviděl aby mizerná nebo alespoň problematická, zato ale velká a hypovaná hra někde dostala zasloužené střízlivé hodnocení místo 8-10 (GTA IV na metacritics má 90 zatímco uživatelé hodnotí na poměrně přesných a střízlivých 62%). Je to prostě krok do tmy. To je riziko které jsem ochoten akceptovat u zubní pasty (50 kč) nebo lístu do kina (80-250 kč) ale rozhodně ne her jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Bez stahování bych třeba vyklopil 900 za Dragon Age II, což je hra kterou bych nehrál ani kdyby oni platili mě. Dobrou hru ale i jiný sw rád zaplatím a neztratím nad tím ani mintuu spánku. Ale už se odmítám nechát znovu obrat.

+14/0
18.2.2014 9:31

P14a36v46e68l 88D90r89o83t51á35r 7553754859264

Během prvního týdne po vydání se obvykle na Youtube objeví video z hraní, kdy někdo prochází celou hru a hraje ji. Navíc se objeví mraky recenzí od různých časopisů i od nezávislých recenzentů. Najdi si takového, který ti vyhovuje (= shoduješ se s ním v názoru na hry, které znáš), a orientuj se podle něj.

0/0
18.2.2014 9:51

M26a30r78t31i98n 65M96a91i62k58s49n92a33r 3444253278662

ktere nam ukaze jak to hraje nekdo jinej, ale nevime jak dobre reaguje na ovladani, jestli to zvladneme hrat stejne... a navic se pripravime o peknej kus prozitku ze hry tim ze vime co se tam stane... to uz je lepsi byt osobne poctivej, stahnout si hru z torrentu, zahrat si to na hodinku a kdyz se mi to libi, tak si ji skocit koupit do obchodu nebo poslat... :)

+1/0
18.2.2014 12:08

O45n12d46ř49e80j 77Š87i90n65d56l47e58r 2167538696695

Asi tak. Po pěti minutách koukání na gameplay video mám chuť vystřelit si mozek z hlavy. Nic nudnějšího snad neexistuje.

0/−1
18.2.2014 14:18

J39a61n 15Š29l84é33g28l 8112220738873

Pak nechápete jak se hry recenzují. Hru recenzuje v drtivě většině případů ten člověk co si ji chce zahrát. Tudíž ten styl her má hrát a pak je z toho nadšený. Jenže v obchodě si to koupí i člověk, který nemusí být moc velký fanoušek a pak se na tu hru dívá jinak. V každém případě jsem unavený poslouchat to jak lidi říkají "Já si to nejdřív stáhnu a pak koupím". Lidi v mém okolí to říkají, ale když se pak podívám na jejich steam účet mají tam dvě hry. Neříkám, že je to Váš případ, ale tohle často lidi říkají, aby to brali jako argument, ale ty pak stejně nekupují.

+1/−1
18.2.2014 9:56

F29i95l67i54p 68T33ř68e19b72a 6483760458516

To máte bohužel pravdu, jenže většina těchto hráčů by si hru nekoupila ani kdyby neměla možnost ji získat zdarma.

Přelomové jsou v tomhle Steam sales, které nabízejí vývojářům šanci aspoň na malou část zisku i od nich. Přecejenom dát za hru (obvykle kolem 6-8 hodin hrací doby ) 200Kč, nebo 1200 je rozdíl, a i tak se jedná v drtivé většině o nákupy her, se kterými má hráč předchozí zkušenosti. Viz Steam ~ Rusko.

0/0
18.2.2014 11:55

P90a39v42e19l 58K42r55á14l 5790339924828

Jestli posuzujete, co si kdo kupuje, jen podle steam účtu, tak není problém ve vašem okolí.

0/0
18.2.2014 12:43

J19a97n 80Š22l83é44g37l 8162890688943

To není JENOM steam, ale uváděl jsem ho jako příklad. Prostě znám dost lidí co říkají "Já si hru otestuju a pak si ji koupím" a ve finále k té části s koupením nedojde....

+1/0
18.2.2014 13:57

O96n11d78ř34e46j 44Š95i30n62d25l63e37r 2547898196515

Vice City i San Andreas jsem miloval, stejně tak miluji RPG a fantasy. Přesto nechápu jak mohly počiny jak oGTA 4 nebo DA2 sbírat hodnocení osm a výš.

Jinak můj případ to opravdu není:

s4.postimg.org/mfzpoolil/Schr_nka01.jpg

0/0
18.2.2014 14:20
Foto

J78i27ř82í 48H71o73r70a 7583352877967

Dragon Age 2 sám o sobě nebyl špatný, herní mechaniky byli vynikající, ovšem bylo to na RPG krátké a dost lokací se opakovalo, ale. Ale taky ve 2 nešlo o záchranu světa, tak byli lidi asi zklamaný. Šlo o to udělat si nějaké jméno v jednom městě a vše se prostě kolem toho točilo, takže pokud jste hru brali tak, jaká byla a ne takovou jaká nebyla, pak vás hra bavila. Já jí osobně dohrál 4x a jedničku ani nespočítám.

0/0
20.2.2014 10:46

V88o14j48t39ě60c32h 44R44ů17ž79e18k 9189692820138

I tu s demem.

0/0
18.2.2014 9:34

M40a67r55e69k 35M31ü73l92l58e87r 3167299323326

A na rohlík taky chceš demo? Nebo v sámošce nejdřív nějaký rohlík okoušeš?

+2/−3
18.2.2014 13:15

V40o29j98t58ě46c17h 26P23š85e12n15á20k 6540128700702

Až bude hra stát korunu padesát, s radostí ji koupím i bez dema

+2/0
18.2.2014 20:00

R18o23s65t67i43s13l12a64v 61M75a24j20e89r 2503542139228

Nu, můj názor je, že společnosti si prostě říkají: "Uživatel nebude nic zkoušet dokud nezaplatí..." a tím dávají prostor k tomu, že si člověk stáhne hru celou a dohraje ji bez zaplacení. Osobně si hry kupuji, ale než si něco koupím, tak si to chci zkusit stejně jako když si kupuji boty či kalhoty. Hlavně když za tu věc člověk dává více jak jeden tísíc korun.

Chápu, že se dají přečíst recenze a podobně, ale to je zase tak, že "sto lidí, sto chutí". Mne osobně hodně bavilo a baví Diablo 3, ale třeba Call of Duty jsou pro mne hry bez kouzla... Tedy kdybych dělal recenze, tak D3 doporučím a u CoD bych řekl, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, druhý člověk by to napsal přesně naopak. Jak má uživatel ale zjistit co je pro něj jinak než že zkusí třeba nějaké to "demo"...ovšem éra dem je již ta tam...

+8/0
18.2.2014 8:05

J22a76n 60Š19l59é32g74l 8862260808533

Ty firmy si říkají to samé "Oni tu hru uvidí a třeba se jim nebude líbit, tak demoverzi dělat nebudeme". SimCity by třeba nemělo takový úspěch jaký to mělo.

0/0
18.2.2014 9:09

F64i25l75i71p 32T86ř78e92b62a 6633880368266

A o to více hráčů tudíž nas*alo na hlavu...

Důvody jsou zřejmé, a v článku popsané, účinek na hráče, který má možnosti ale zanedbatelný, ne-li negativní.

0/0
18.2.2014 11:59

F43i96l70i92p 15T33ř44e56b12a 6963420348206

*více hráčům

0/0
18.2.2014 12:03

M60a58r90t89i80n 27B31e58z10d46í98č52e86k 9122704614499

Pro ještě podrobnější analýzu situace kolem dělání dem doporučuji anglicky rozumícím jedincům toto video: http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

0/0
18.2.2014 8:02

M57a33r49t43i74n 61P61o81k80o91r46n95y 1611279425464

Argument uvadeny v clanku, ze "Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje" je dost podviny. Do dem se vzdy davala cast hotove hry, netvorili se zadne levely specialne pro demo, takze stejne tu cast pro demo maji vyvojari vyrobenu pro plnou hru.

+9/0
18.2.2014 7:49

R22o36s30t12i71s82l70a15v 67M43a59j70e50r 2283302739948

Přesně tak, vždy to byl začátek a nebo kus něčeho ze začátku...

+2/0
18.2.2014 7:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.