Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a58n 30H97a77b56á72s46k57o 4924577701363

Demoverze nevydavaji proto, ze kdyby si to lidi zkusili, uz by si to ani nahodou nekoupili ;-D Je zajimave, ze na konzole jsou demoverze prakticky samozrejmosti a na PC to temer nepripada v uvahu. Pak si za 1000kc koupite NFS Rivals, ktere po 35 min hrani proste jen zabiraji misto v HDD a vy se jeste 35 dni mlatite do hlavy, protoze to vypadalo fakt dobre.

+2/0
19.2.2014 13:06

A29l44e50x66a28n85d67r 11K23o12s45t54k76a 5309496649456

Odpověď je jednoduchá. 99.9% dnešních her ani omylem nesplní své bombastické sliby ohledně kvality herního zážitku, zábavnosti, UI nepřátel atd. Pokud by vydali demo, tak si to polovina lidí nekoupí. (ostatně, proto tak nadávají na "piráty". Lidé stáhnou, zahrají, po hodině smažou)

+4/0
19.2.2014 7:33

F44e69r97d87i75n69a74n34d 36S34l66a73v37í31k 1975132402429

já nepotřebuju nějaké extra velké demo, nebo zvlášť udělané demo, které vývojářům přidělá práci a stojí peníze. Mě by stačila možnost si hru stáhnout s časovým omezením nevim 30-60 minut podle hry. A to proto abych si hlavně otestoval jak hra bude šlapat na mé konfiguraci HW, jak se mi ovládá. Pak bych buď zaplatil za full odemknutí nebo ne. Když to tak můžou dělat výrobci jiného SW proč by to nemohlo jít u her.

+7/0
18.2.2014 23:21

J66o65s79e81f 76D41a61n61i55š 1846524100351

Demoverze maji svuj smysl i ne, nekdy reknou hodne, jindy jsou priliz kratke. Nekolikrat se mi stalo, ze mne demo zaujalo, ovesm po zakoupeni hry mne po chvili omrzela, proto si osobne hru nejprve nekde (piratsky) stahnu a hraju. A pokud ta hra je opravdu dobra, tak si ji zakoupim. Ja chci platit za to co mne bavi, ne za titul ktery mne po peti-padesati hodinach omrzi...

+6/0
18.2.2014 17:59

A33l80e22š 58F87l71a48s52a74r 2755419900

V kině vám taky neřeknou,že ten film je hovadina.

0/0
19.2.2014 11:53

J60o10s36e84f 79D46a51n45i86š 1816984640611

Samozrejme, proto jsou na netu filmy drive nez v kine. A pokud je dobry, tak si na nej clovek rad zajde na velke platno...

0/0
22.2.2014 12:23

V91l66a36d24i23m88í80r 36K98r43i92s25t72e20n 7406912895918

Poslední demo áčkového titulu které mne zaujalo a donutilo si koupit na steamu hned a nečekat na nějakou slevu byl Rayman legends věc relativně nedávná, výrobci si za tu hru a předchozí díl Origins dle mne  zaslouží. Jediné co mne mrzí jsou podvodníci co podvádějí v žebříčcích, to mne naštvalo a znechutilo jinak pěkná hra.

0/0
18.2.2014 17:16

A89n47t89o25n40í34n 75H75o48l10í63k 8487513804560

Proc by to studia delala, kdyz si to hraci i tak koupi ?

0/0
18.2.2014 16:51

K95a94r15e22l 37U60r85b59a64n 2614664431699

Hlavní důvod je ovšem nízká kvalita her. Pokud by si zákazníci vyzkoušeli demo, tak by často do hry neinvestovali.

+13/0
18.2.2014 14:37

R17a35d21i53m 95S88r18a27m71e76k 2354124479473

spousta dem vysloveně špatných her ukazuje, že Váš názor není správný

+1/0
18.2.2014 16:39

F50i80l71i60p 90G21a67l76a25š 2357797614408

Nemyslím si, demo je úžasný pomocník v propagaci nové hry. Ono totiž neni nic jednoduššího než hráče namlsat na povedeném demu a pak jim prodat hru, která vlastně neodpovídá tomu co zkoušeli, nebo nedosahuje kvalit toho co si ozkoušeli. Důkazů je v herní minulosti více než dost. Málo které demo odpovídalo výslednému produktu. Jako světlou vyjímku můžeme uvést třeba Age of Empires II kde demo prostě ukázalo celou výcvikovou kampaň.

0/0
19.2.2014 0:42

J13a86n 35H62a73b90á15s67k22o 4884207511613

Dnes misto dema hrace lakaji na uchvatne vypadajici gameplay zabery, i kdyz je skutecnost uplne jina (Aliens Colonial marines je myslim jeden priklad za vsechny) a ono i kdyz sem zapnul kampan BF3 tak uz sem po 2 minutach vedel, ze to proste vypada hur nez prezentovala EA a netrvalo to dlouho a sami se k tomu priznala

0/0
19.2.2014 13:13

M72a39r33e28k 78M20ü89l23l45e78r 3927119743316

U (pseudo)filmových (rádoby)epických her nedělání dema ještě pochopím... Proč ale opustily dobré mravy třeba EA u svých sportovních her, např. fotbalů? Tam mi to přišlo hodně opodstatněné, protože v recenzi se člověk vždycky dočetl, že oproti loňsku žádná změna, ale zanícený hráč se mohl v demu přesvědčit o opaku.

+10/0
18.2.2014 13:13
Foto

J11i39ř20í 85H73o44r57a 7153392457237

Ale není pravda, že demoverze nejsou, pouze opustili svět PC, pro konzole jsou dema pořád k mání a je tak možné hru vyzkoušet. Například demo FIFA 14 mě přesvědčilo, abych si hru koupil.

0/0
20.2.2014 10:24

J61i20ř41í 78N37e91u60m18e39i48s38t52e96r 2552695713271

demo doomu na trech disketách zabavilo na mnoho a mnoho veceru. a ten quake byl taky paradni....

0/0
18.2.2014 13:03

M67i18c41h61a97l 68K13r37e11j12č46í 1166130671983

Doom byl shareware, ne? Byla tam snad celá první epizoda (8 nebo 9 levelů)...

+2/0
18.2.2014 13:20
Foto

L87u14k27á98š 57Z44á17v85o41d91s44k81ý 9721869231

jo jo

0/0
18.2.2014 15:20

J40i14ř71í 40P47e30t14r60u62ž50e37l50k35a 5887242115352

Doplnil bych, že kromě recenzí a případného warezu je ještě možnost "vyzkoušení" v podobě playthrough videí. Není to úplně ono, hrát vs jen se dívat, ale také se to dá. Je tomuto věnovaných spousta kanálů, např. Tetra Ninja nebo DansGaming (mj. překvapivě existují i spousty kanálů pro playthoughs deskových her). A je to legálně, bez stahování #GB, instalance atd. Také pokud nemáte konzoli, na kterou je titul určený, můžete si i tak hru projít ... což u her, které jsou hodně cinematické (např. MGS, Heavy Rain...) už ani není takový rozdíl. (na Youtube dohledatelné pod "playthough", "gamethrough", "walkthrough", "{nickname} plays {title}", "Let's play {title}"...)

+2/0
18.2.2014 12:36

M80i38c64h91a37l 70V23e82r59n31e10r 8697626867404

Jenom musí být člověk opatrný, pokud záznam gameplaye vydávají na ukázku sami vývojáři ještě před zahájením prodeje hry - jak ukázali Aliens: Colonial Marines, někdy jsou ta videa opravdu hodně graficky vylepšená a nemají se skutečnou podobou hry moc společného:-) 

A jinak kromě warezu, aby si člověk mohl hru vyzkoušet, začal nedávno Steam nabízet možnost hru v nějaké době po nákupu vrátit. Já jsem to ještě nevyužil, ale myslím, že psali, že pak zákazníkovi vrátí peníze do jeho steam-peněženky, takže si pak místo toho musí koupit zase něco na Steamu.

+2/0
18.2.2014 14:14

M50i87r71e41k 44Z72á29v77o83d52n64ý 7572297920808

Tak jako mnozí i já se podivuji, proč by mělo být tvorby demoverze obtížné. Nejjednodušší způsob - vemu hotovou hru, smažu z ní soubory představující určité mapy (případně to udělám v kódu), smažu další nepotřebné věci (videosekvence, textury,...) a mají demoverzi.

0/−6
18.2.2014 12:21

H95e26r89b19e11r43t 32V31á12c42l58a57v86s98k13ý 4909985631962

Vy jako i ostatní nemáte ahnung o vývoji her, proto se podivujete.

+10/0
18.2.2014 15:45

F98i47l27i81p 66G62a60l59a80š 2487717224928

No po smazání textur by to opravdu bylo super demo...mám pocit že váš produkt by nikdo po demu nekoupil ať by ve finále vypadal jakkoliv..

+2/0
19.2.2014 0:45

P88e77t34r 82D78v53o84r95a28k 9668680989853

Na konzolích jsou dema docela běžné, třeba na X360 má téměř každá digitální hra demo nebo trial.

+3/0
18.2.2014 12:11

B24a41r78t79o61l65o92m32ě92j 43K78u43s 2325556491833

Za zmínku stojí také "Free weekend" akce na Steamu, stejně jako vlastně celá tahle stránka: http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

+1/0
18.2.2014 12:10

M51i81l39o30š 64Z68e19m73í30n 3212547784106

S demem některé firmy nemají problém. Česká SCS vydávající Truck hry (mám koupené snad všechny co vydali) vypustí demo tím stylem, že je to plná hra omezená hracím časem 1 hodiny. Za tu dobu si hru dostatečně ošaháte... a je po problému :-)R^

+1/0
18.2.2014 11:19

D80a80v57i82d 80R47y28c79h10e86t16s29k70ý 9946441550480

Jó kolik hodin já strávil v demu Unreal Tournamentu :-)

Dřív měly hry 20MB systém a zbytek byla hudba, textury a mapy co mohly v demu chybět, ale dneska by mělo demo třeba i 75% velikosti hry..

+2/0
18.2.2014 10:59

F56i97l44i22p 75D83u38š77e31k 3559320154591

U nekterych her jsou ty duvody uplne nekde jinde. Je dobre si na toto tema pustit treba prednasky z posledniho Steam Dev Days. Tam jasne nekteri vyvojari rikaji, ze jejich demo si zahralo naprosto mizive procento lidi. Navic u nekterych her by demo nedavalo smysl, protoze gameplay je natolik unikatni, ze proste rozdelit nejde.

0/0
18.2.2014 10:53

J49i20ř24í 32Š22l61e31m59r 7513172315132

Nejnovější demo, které jsem hrál, bylo pro Amnesia: The Dark Descent. Pro mě do té doby úplně neznámá hra, ale po dohrání dema, ve kterém je jedna z nejadrenalinovějších částí této skvělé hry, jsem neváhal a dal hru do Wishlistu na Steamu a nyní již mám hru koupenou a dohranou.

Bez dema bych si hru ani nekoupil ani nestáhl. Takže i dnes dokáže demo přitáhnout kupující.

http://store.steampowered.com/app/57300/?snr=1_7_15__13

+2/0
18.2.2014 9:03

O50n94d33ř10e92j 73Š74i28n80d64l56e43r 2867158966285

Pak to ale vnímám tak, že hru bez dema mám morální právo před koupí stáhnout.

+4/−4
18.2.2014 8:44

J14a59n 91Š95l74é50g47l 8942150478823

Ne nemáte. Demoverze není povinná.

+4/−2
18.2.2014 9:00

O81n33d87ř15e89j 23Š19i35n88d15l77e37r 2817578856785

To je na jednu stranu pravda. Jenže neexistence demoverze mě jako zákazníka ponechává v extrémně nevýhodné pozici. Téměř každé zboží má člověk nějak možnost před koupí zhodnotit. Zeleninu s před koupí mohu prohlédnout, o uzenině si udělám slušnou představu podle složení, v autě se mohu projet, myš si mohu ošahat, knihu prolistovat, z písničky kus poslechnout, boty vyzkoušet. Tím spíš že při objednávce přes net mohu nevyhovující produkt do dvou týdnů vrátit. U hry nemám absolutně žádnou podobnou možnost. Těžko budu věřit vývojařům a vydavateli, že svou hru budou prezentovat objektivně (to taky není cílem marketingu). Na recenze není absolutně žádný spoleh. Recenzenti panáčkují před inzerenty (shodou náhod většinou ti samí lidé co vydávají hru) a nechávají se všelijak jinak uplácet. Ještě jsem neviděl aby mizerná nebo alespoň problematická, zato ale velká a hypovaná hra někde dostala zasloužené střízlivé hodnocení místo 8-10 (GTA IV na metacritics má 90 zatímco uživatelé hodnotí na poměrně přesných a střízlivých 62%). Je to prostě krok do tmy. To je riziko které jsem ochoten akceptovat u zubní pasty (50 kč) nebo lístu do kina (80-250 kč) ale rozhodně ne her jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Bez stahování bych třeba vyklopil 900 za Dragon Age II, což je hra kterou bych nehrál ani kdyby oni platili mě. Dobrou hru ale i jiný sw rád zaplatím a neztratím nad tím ani mintuu spánku. Ale už se odmítám nechát znovu obrat.

+14/0
18.2.2014 9:31

P83a63v80e44l 16D64r12o54t90á25r 7353374109574

Během prvního týdne po vydání se obvykle na Youtube objeví video z hraní, kdy někdo prochází celou hru a hraje ji. Navíc se objeví mraky recenzí od různých časopisů i od nezávislých recenzentů. Najdi si takového, který ti vyhovuje (= shoduješ se s ním v názoru na hry, které znáš), a orientuj se podle něj.

0/0
18.2.2014 9:51

M38a94r54t90i91n 93M91a59i66k29s76n78a17r 3234363328202

ktere nam ukaze jak to hraje nekdo jinej, ale nevime jak dobre reaguje na ovladani, jestli to zvladneme hrat stejne... a navic se pripravime o peknej kus prozitku ze hry tim ze vime co se tam stane... to uz je lepsi byt osobne poctivej, stahnout si hru z torrentu, zahrat si to na hodinku a kdyz se mi to libi, tak si ji skocit koupit do obchodu nebo poslat... :)

+1/0
18.2.2014 12:08

O47n87d71ř62e40j 34Š13i75n27d30l43e23r 2737868816355

Asi tak. Po pěti minutách koukání na gameplay video mám chuť vystřelit si mozek z hlavy. Nic nudnějšího snad neexistuje.

0/−1
18.2.2014 14:18

J41a76n 81Š81l89é65g91l 8852330968603

Pak nechápete jak se hry recenzují. Hru recenzuje v drtivě většině případů ten člověk co si ji chce zahrát. Tudíž ten styl her má hrát a pak je z toho nadšený. Jenže v obchodě si to koupí i člověk, který nemusí být moc velký fanoušek a pak se na tu hru dívá jinak. V každém případě jsem unavený poslouchat to jak lidi říkají "Já si to nejdřív stáhnu a pak koupím". Lidi v mém okolí to říkají, ale když se pak podívám na jejich steam účet mají tam dvě hry. Neříkám, že je to Váš případ, ale tohle často lidi říkají, aby to brali jako argument, ale ty pak stejně nekupují.

+1/−1
18.2.2014 9:56

F67i37l56i88p 28T68ř15e86b48a 6383930968706

To máte bohužel pravdu, jenže většina těchto hráčů by si hru nekoupila ani kdyby neměla možnost ji získat zdarma.

Přelomové jsou v tomhle Steam sales, které nabízejí vývojářům šanci aspoň na malou část zisku i od nich. Přecejenom dát za hru (obvykle kolem 6-8 hodin hrací doby ) 200Kč, nebo 1200 je rozdíl, a i tak se jedná v drtivé většině o nákupy her, se kterými má hráč předchozí zkušenosti. Viz Steam ~ Rusko.

0/0
18.2.2014 11:55

P51a25v73e72l 58K46r91á41l 5940539754458

Jestli posuzujete, co si kdo kupuje, jen podle steam účtu, tak není problém ve vašem okolí.

0/0
18.2.2014 12:43

J53a50n 29Š81l95é84g38l 8432720458483

To není JENOM steam, ale uváděl jsem ho jako příklad. Prostě znám dost lidí co říkají "Já si hru otestuju a pak si ji koupím" a ve finále k té části s koupením nedojde....

+1/0
18.2.2014 13:57

O69n40d24ř54e67j 10Š42i96n46d78l21e39r 2747908286375

Vice City i San Andreas jsem miloval, stejně tak miluji RPG a fantasy. Přesto nechápu jak mohly počiny jak oGTA 4 nebo DA2 sbírat hodnocení osm a výš.

Jinak můj případ to opravdu není:

s4.postimg.org/mfzpoolil/Schr_nka01.jpg

0/0
18.2.2014 14:20
Foto

J86i14ř28í 71H82o80r53a 7733272857157

Dragon Age 2 sám o sobě nebyl špatný, herní mechaniky byli vynikající, ovšem bylo to na RPG krátké a dost lokací se opakovalo, ale. Ale taky ve 2 nešlo o záchranu světa, tak byli lidi asi zklamaný. Šlo o to udělat si nějaké jméno v jednom městě a vše se prostě kolem toho točilo, takže pokud jste hru brali tak, jaká byla a ne takovou jaká nebyla, pak vás hra bavila. Já jí osobně dohrál 4x a jedničku ani nespočítám.

0/0
20.2.2014 10:46

V52o52j65t62ě96c16h 75R13ů41ž43e90k 9349412610568

I tu s demem.

0/0
18.2.2014 9:34

M38a66r42e20k 53M89ü76l56l50e38r 3547729643886

A na rohlík taky chceš demo? Nebo v sámošce nejdřív nějaký rohlík okoušeš?

+2/−3
18.2.2014 13:15

V86o49j36t81ě93c89h 53P80š26e24n32á98k 6870858930952

Až bude hra stát korunu padesát, s radostí ji koupím i bez dema

+2/0
18.2.2014 20:00

R79o85s20t35i51s85l41a17v 42M24a74j95e24r 2333512439218

Nu, můj názor je, že společnosti si prostě říkají: "Uživatel nebude nic zkoušet dokud nezaplatí..." a tím dávají prostor k tomu, že si člověk stáhne hru celou a dohraje ji bez zaplacení. Osobně si hry kupuji, ale než si něco koupím, tak si to chci zkusit stejně jako když si kupuji boty či kalhoty. Hlavně když za tu věc člověk dává více jak jeden tísíc korun.

Chápu, že se dají přečíst recenze a podobně, ale to je zase tak, že "sto lidí, sto chutí". Mne osobně hodně bavilo a baví Diablo 3, ale třeba Call of Duty jsou pro mne hry bez kouzla... Tedy kdybych dělal recenze, tak D3 doporučím a u CoD bych řekl, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, druhý člověk by to napsal přesně naopak. Jak má uživatel ale zjistit co je pro něj jinak než že zkusí třeba nějaké to "demo"...ovšem éra dem je již ta tam...

+8/0
18.2.2014 8:05

J23a54n 92Š64l51é46g70l 8132570508273

Ty firmy si říkají to samé "Oni tu hru uvidí a třeba se jim nebude líbit, tak demoverzi dělat nebudeme". SimCity by třeba nemělo takový úspěch jaký to mělo.

0/0
18.2.2014 9:09

F87i54l12i90p 61T54ř58e68b62a 6383460108186

A o to více hráčů tudíž nas*alo na hlavu...

Důvody jsou zřejmé, a v článku popsané, účinek na hráče, který má možnosti ale zanedbatelný, ne-li negativní.

0/0
18.2.2014 11:59

F29i48l79i25p 56T65ř91e71b88a 6863730418106

*více hráčům

0/0
18.2.2014 12:03

M40a37r48t48i32n 93B45e23z28d87í21č82e43k 9692744824809

Pro ještě podrobnější analýzu situace kolem dělání dem doporučuji anglicky rozumícím jedincům toto video: http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

0/0
18.2.2014 8:02

M81a76r53t84i44n 13P66o54k55o90r57n55y 1981669385594

Argument uvadeny v clanku, ze "Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje" je dost podviny. Do dem se vzdy davala cast hotove hry, netvorili se zadne levely specialne pro demo, takze stejne tu cast pro demo maji vyvojari vyrobenu pro plnou hru.

+9/0
18.2.2014 7:49

R61o23s30t29i23s16l52a63v 93M10a60j67e41r 2233952269878

Přesně tak, vždy to byl začátek a nebo kus něčeho ze začátku...

+2/0
18.2.2014 7:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.