Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hry, které změnily svět stříleček

Jaký žánr se za posledních dvacet let vyvinul nejméně? Byly to střílečky nebo bojovky? Přesně na takové diskuse je na internetu možné narazit. A o stavu akčních her to leccos vypovídá. Tento text se však zaměřuje na tituly, jenž žánr stříleček z vlastního pohledu zásadně proměnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O37t53t65o 16S72t34r98o96h59s74c59h34n65e16i35d70e74r 9834369556452

Pamatuju se na DOOM a Duke Nukem.

Uz je to davno, ale zas bych si chvilku zahral. :)

+1/0
2.4.2014 6:12

J70a62r59e62k 29J21o44u75z76a 4718190149439

Terminator: Future shock. Snad vůbec první hra, kde se člověk mohl plně rozhlížet a určovat směr myší.

0/0
25.3.2014 21:06

M74a77r59o32s 41V65r40a51b96e96l 3311722675275

CSko je vseobecne zname ako legenda FPS teamplay, ale samotne CSko vyslo z modu Action Half Life na ktory si uz malokto spomenie. Jednotlive mapy,postavy,zbrane aj pohyby (uskoky apod) boli pre kazdu mapu v AHL individualne a kazda mapa bola z nejakeho znameho action filmu. Zaujem o tento mod opadol s prichodom CSka.

Dalsia vec - mod Insurgency, ide o mod HL2 enginu, realisticka warfare strielacka - one shot one kill. Dnes je uz povodny mod bohuzial vyrazne upraveny a predavany cez steam ako standardna fps. Insurgency malo respawn vo vlnach, to bolo celkom unikatne - dostojnik z vystrielanej jednotky vedel privolat posily a celkovo atmosfera bola velmi realisticka, mapy boli vylucne podla realnych cqb prestreliek v Iraku (Haditha, Sinjar, Almaden atd.) R^ ...dnes je bohuzial k dispozicii len vykastrovana komercna verzia tejto hry.  Stale ma nieco do seba, ale uz to nie je ono.

0/0
17.3.2014 8:56

D54a67v73i76d 78B56r77a65d89á16č 6529520231

Jak je uvedeno v diskuzi níže: bez DOOMu se opět jedná pouze o výčet her, na které si pisálek vzpomněl. Ale co se divíme. Jsme v "bonusweb tečka cézet".

Pro mě chybí ještě jedna: Max Payne. Byť se nejedná o čistou 3D hru, nicméně jako první nabídla Bullet time...

+4/0
13.3.2014 15:04
Foto

L64u31k81á13š 50Z30á32v41o56d21s51k51ý 9701259921

A kde je jako DOOM? Hra, která žánr stříleček definovala, hra, která dala na mnoho let žánru název (doomovky), hra která znamenala technologickou revoluci. Ostuda...

+5/0
13.3.2014 10:58
Foto

L72u64k37á89š 61Z93á88v17o13d94s40k56ý 9641189861

A kde je DOOM? Hra která je v podstatě zakladatelem žánru tu není? Ostuda...

+1/0
13.3.2014 10:55

J53a78r87d52a 75K30u24b93r 5806523443845

H&D byla opravdu skvělá hra. Byla propracována a člověk kromě jedné postavy musel počítat i s dalšími hráči v jednotkách. Si pamatuji, jak jsem asi měsíc kynul u mise, kde jsem měl ukrást prádlo ze šňůry a odjet na německém člunu. To bylo nervů. Operace Flashpoint, vynikající a jsem rád, že z toho vycházela i Arma s pořadím II., která byla luxusním simulátorem. Z klasických stříleček nejlepší asi CoD II, Counter-Strike 1.6, což je vynikající klasika a vyrostla na tom skvělá generace. 

Co se týče single playeru - ten jde s dobou hodně dolů a je to škoda. Dříve si člověk otestoval hru v misích a když úspěšně dokončil, tak si mohl dovolit jít na multi-player. Teď se kupují hry jen za účelem multi-playeru bez smyslu příběhu.

+1/0
13.3.2014 8:38

P97e56t31r 34S17t41e83i92n 6358771622907

hidden and dangerous, byla taky suprova hra.

+2/0
12.3.2014 17:45
Foto

F29i74l23i78p 18J20a72r66a33b 1683677720627

Wolfik-Doom-Dark Forces-Terminator-Quake-Dark Forces 2 ... (+ jejich aktuální klony typu Spear of Destiny,Duke, Shadow Warrior, Hexen, Unreal, Quake 2) a pak už jsem myslim nic moc nehrál :-)

+1/0
11.3.2014 16:33

M56i47l26a18n 90K60r80a69t32o25c80h24v61i74l 8264964334108

A co FAR CRY ?? To jste jistě hrál také :-)

0/0
12.3.2014 7:31

M16i44l84a70n 78K76r61a38t87o58c70h88v91i20l 8444634304248

A ještě bych vzpomněl Soldier of Fortune...skvělá, po síti....

0/0
12.3.2014 7:32

J73a21r83d61a 96K47u86b57r 5846183173925

SoF bylo vynikající hrou! :)

0/0
13.3.2014 8:39

K55a65r93e48l 66E23n84d85l67e48r 3553610720325

Zamrzelo mě opominutí FarCry...

+2/0
10.3.2014 22:25

O98n42d32ř70e79j 97Š53i11n32d22l26e53r 2477478826315

Na Vietcong vzpomínám do dnešních dnů. Ve své době to byla naprostá (a v zahraničí neprávem přehlížená) revoluce co se atmosferičnosti a realismu týče. Žádná jiná hra tak dobře nezachytila chaos noční přestřelky nebo napětí 10 minut hlídkování než se něco stane. V málokteré jiné hře jsem viděl že by postava skutečně při přebíjení operovala se záchytem závěru. K tomu si přidejme historickou přesnost a úžasnej dabing. Perla a v mnoha ohledech dodnes nepokořený vrchol 3D stříleček. Projít to na težkou obtížnsot byl zážitek. Dodnes nemůžu slyšet Hey Joe aby se mi v hlavě neozvalo "jemnuju se Steve R. Hawkins, zpravodajský seržant......" ;-(:-)

+6/0
7.3.2014 0:25

P91a53v31e94l 12K14a93f53k52a 8314773441555

zas**ý punji! ;-)

+1/0
7.3.2014 10:19

P34a64t31r88i74k 48P54í34c24h37a18l 4482536427

A ty tunely,papačka.

+1/0
7.3.2014 12:24

J81a32r22d75a 47K12u46b56r 5126403773305

Ano Thungsi!

0/0
13.3.2014 8:40

V93o47j78t27ě58c29h 18V55i97n56c93z63e 4712976380959

Hodně her tady bylo zmíněno. Mně hodně bavil Project IGI

+3/0
6.3.2014 22:26

J76a25r22d55a 57K70u22b31r 5406553403415

Na to jsem taky úplně zapomněl. IGI byl vynikajícím projektem, co se týče špionážního prostředí :)

0/0
13.3.2014 8:41

V19o76j62t90ě21c53h 54T16r55u96h78l88á39ř 2975449356

Pro mne rozhodně přelomovej byl Unreal a Quake. A co se týče celkově mohutnosti v tom ovlivnění dnešních FPS tak je samozřejmě Wolfenstein a z nového milénia rozhodně modifikace Counter strike

0/0
6.3.2014 21:09

O37s57k13a48r 73K49o79v85a27ř31í72k 8327353576867

Tenhle žánr mě nikdy moc nebral....tedy až na SoF 1,2. Jatka v kolumbijské džungli mě prostě neskutečně bavila.

Polevka is good.

0/0
6.3.2014 19:41

T13o88m76á45š 30K92r13a52t28o53c32h50v79í45l 1334262582360

A kde je System Shock, který jako první přinesl pohyb kamery z první osoby pomocí myši, který se používá dodnes? A když už tam musí být Quake, tak to bych spíše zmínil toho Dooma a nebo Wolfensteina.

+4/0
6.3.2014 17:07

H85y92n81e51k 90Š67l68a96h75ů72n89e80k 4329793976199

Rozhlížení pomocí myši poprvé přinesl Terminator: Future Shock.

+2/0
7.3.2014 0:48
Foto

M75i98c62h61a23l 41J33a15n84o94v51á98č 8107506935153

Vozidla byla hlavne nedilnou soucasti CnC:Renegade. V zadne jine strilecce nebyly tak dulezite. Opomenout tuhle multiplayerovou klasiku, ke ktere prave vysel remake, to je opravdu neskutecne. Rv

+2/0
6.3.2014 15:20

O15n60d97r18a 76H33y26n40e62k 3468313518515

Když už se mluví o herních mechanikách, nesmí se zapomenout na funkci "bullet-time" neboli dočasné zpomalení času. Tato funkce se poprvě objevila v titulech s Maxem Paynem (pokud se nepletu), ale... to jen taková menší technická

chtěl jsem říct jenom toto: MAFIA!!!!!!![>-][>-][>-][>-][>-]

+10/−1
6.3.2014 11:16

J69a34n 62S95o22u53k68u75p 1664944266685

Super vychytávka, ale jednalo se spíš o feature, než o nějaký milník 3D her. Se skokem, který vytvořil např. Terminator:FS se to nedá rovnat. Stejně tak Mafia je naprosto geniální hra, ale její síla nebyla tak uplně v převratnosti 3D hraní.

0/0
6.3.2014 15:04

J95i35r78i 83B67e36c40v44a14r 7252119546

Mafia byla skvělá -mimo jiné i dokonalým namluvením postav českými herci !!R^

0/0
6.3.2014 16:18

O84n88d24ř92e52j 47Š73i98n56d39l79e69r 2517268826945

A dodneska by člověk pohledal hru s lepší fyzikou vozidel.

+1/0
7.3.2014 0:16

P93e38t92e12r 91B17i36e90l61y 6775781936

Neviem ale nejak mi tam chyba medziskok medzi Doomom a CoD-a to BUILD engine (duke,shadow warrior,blood), to su tituly, ktore si zahram doteraz (vivat GOG)R^

+3/0
6.3.2014 10:18

A21n17d64r53e32j 18B20r32a38b74e33c 4292301267214

Tituly jsou to skvele, ale podle meho nazoru nic revolucniho neprinesly. Duke nabizel vetsi interaktivitu, ale to byla spis evoluce n+1.

0/0
6.3.2014 14:52

M66i54c19h42a50l 53V44e49r75n32e97r 8617776617334

Duke Nukem 3D měl jetpack, který zmiňujete jako jednu ze zásadních novinek, už před Starsiege. A Duke jednak díky jetpacku nebo díky částečnému umožnění destrukce prostředí umožnil jako jeden z prvních velmi volný pohyb po mapě.

A co Terminator: Future Shock, který měl jako jedna z prvních FPS opravdu vychytaný systém ovládání klávesnice plus myš? A taky plně 3D prostředí s texturami, domy, do kterých se dalo vstoupit, nebo vozidla a letadla (která zmiňujete až u pozdějšího dílu SkyNet)?

+1/0
6.3.2014 15:40

J41a73n 68S78o87u49k74u35p 1464434156595

To byla jen otázka enginu, DN3D fakticky do světa stříleček nepřinesl nic zásadně nového (což nic nemění na vysoké kvalitě této a zmíněných her).

0/0
6.3.2014 15:02

M65i28c15h72a80l 75N94a69c45h52t45m37a50n75n 8677882317340

Rád bych zmínil ještě hru Dark forces (první díl série Jedi knight) z roku 1994. Mě bavila o dost více, než DOOM, protože nabízí dobře vyprávěný příběh, puzzle, na rozdíl od DOOMu už zobrazovala prostředí kompletně 3D (tzn.víceúrovňové levely) a i některé pohybující se předměty, jako třeba stíhačky, byly ve 3D.

A další hrou (víceméně zapomenutou) je Trespasser. Ten oplývá naprosto skvělou atmosférou, a možná až zbytečně realistickým hraním (pro některé lidi to je skutečně frustrující, ke každé zbrani či předmětu si musíte dřepnou, tlačítkem natáhnout ruku, dalším tlačítekm zbraň uchopit a nakonec ji ještě soustavou tlačítek a myši nasměrovat tak,abyste vůbec něco trefili:) Nicméně tato střílečka nabídla úžasný fyzikální model už v roce 1998, tedy ve stejný rok, kdy vyšel teprve první Half-life. Řeči o tom, že Half-life 2 je první hrou, ve které jste museli k průchodu použít fyziku předmětů, nejsou pravdivé;)

+2/0
6.3.2014 9:59

T55o42n69í14k 43K58u59t51t37m71a91n28n 6713978442

Trespasser? Myslíte nejhorší hru 98? No tak ta určitě svět stříleček nezměnila. Tady nejde o to, která hra byla v čem první, tady jde o to, která hra změnila svůj žánr.

+1/0
6.3.2014 12:20

M92i78c30h70a58l 26N85a81c91h87t88m38a40n38n 8227802847140

Nejhorší hra roku to rozhodně nebyla. Doplatila na tehdy obrovskou hardwarovou náročnost a taky na nedodělanost (kdyby měli autoři více času a financí, byla by ta hra skoro dokonalá). Dneska má velkou moderskou základnu a dokonce se pracuje na remaku v cryenginu. Mimoto já se skutečně nesnažím doplňovat výčet her z článku, jenom upozorňuje na dva tituly, které přišli s něčím první, ačkoliv se nikdy nestaly tak populární, jako DOOM nebo jiné akce. Prostě jenom jako takovou zajímavost.

0/0
6.3.2014 14:14

M22i86c72h88a60l 84N55a22c39h47t32m77a26n79n 8467912567960

*přišly

0/0
6.3.2014 14:14

T46o28n72í17k 69K60u77t26t53m29a29n22n 6243908162

Já to beru, ale článek je o hrách, které změnily žánr. A Tresspaser, který jsem měl možnost před jánevímpatnácti lety hrát, ten žánr rozhodně nezměnil. To jen tak upozorňuju, že váš výčet je sice hezkej, ale článek nedoplňuje a nefunguje ani jako zajímavost. Zajímavostí a doplněním by byl třeba (někde) zmiňovaný Max Payne nebo podle mě stařičký Marathon na Macinthosi, kterej tak nějak taky ve výběru asi chybí a zrovna on pěkně pasuje k tomu tématu Tresspaser × Half-Life 2 - free look (mouse look) byl implementován už před ním, a přesto to byl Marathon, na jehož univerzálním příkladě se mouse look zaváděl i do dalších her. O kvalitách hry Tresspaser se však radši nebudu vyjadřovat, názor na ně vám však neberu. :-)

0/0
6.3.2014 14:41

T24o59n21í71k 13K27u44t24t45m85a47n58n 6233718192

Macintoshi* sakra ;-D

0/0
6.3.2014 14:42

A91n48d80r25e43j 65B40r14a27b22e21c 4442401357924

Max Payne ale neni FPS.

0/0
6.3.2014 14:53

M27i33c41h71a11l 30N34a30c53h78t11m14a37n30n 8317112647530

Max Payne k tématu na rozdíl od mnou zmíněných her nepasuje, jelikož se nejedná o FPS;)

0/0
6.3.2014 16:08

J44a37n 80C41h98a56r49v83á54t 9931599913816

DOOM, Flashpoint, Half-LIfe 2, Crysis (jednička), COD (všechny s námětem WWII) jsou hry, které změnily můj svět stříleček a občas si je znovu rád zahraji.

+1/0
6.3.2014 9:18

J14i87r51k68a 24S27t51r69e87b66e27l 8379463412

Pro mě je to jednoznačně první Medal of Honor, který definoval žánr WW 2 stříleček, dodnes vzpomínám, jak jsem jí chodil v tý době hrávat ke kámošovi, kterej měl v tý době Celerona a byl za kinga :-)

+3/0
6.3.2014 9:42

J61i12r83k94a 20H55á89č95e97k 9225844338841

FLASHPOINT![>-]R^

+15/−2
6.3.2014 1:04

L31a27d74a 40N69o60v95a96k 4252853607

někdo tady máte čas hrát hry...?8-o Mě plně vytěžují diskuze na iDNES...:-/

+18/−1
6.3.2014 0:49

M16i82c22h82a55l 69K62r14e62j24č86í 1806690971483

Řekl bych, že DOOM změnil střílečky jak po technologické, tak herní stránce tak zásadně, že vůbec ho nezmínit je v podstatě zločin. :-P ZDoom si občas zahraju dodnes a je to stejný nářez jako před 20 lety ;-)R^

+21/0
6.3.2014 0:33

V45á91c17l88a38v 83P89a41v30l52í23k 9362570764494

je to tak. Doom je eso a bude to eso i za 100 let. Ta hra prostě byla první akční plnohodnotná střílečka a jakkoli to přijde možná divné, rád si Doom 1 a 2 zahrju i dnes (otec Wolfstein prosím odpustí)

0/0
6.3.2014 1:04

V43l45a26d32i88m37í43r 16Š49e37v59e80č70e70k 1431450147414

ZDOOM si také občas zahraju. Na druhou stranu DOOM změnil svět 3D stříleček (podle mě) pouze technologicky. Jinak je to pochopitelně jedna z nej her, které se stále hrají!

Za technologický přínos vysoce hodnotím Terminator: Future Shock a Skynet. Pravdou je, že jsem na to dlouhá léta nesáhl - a asi nesáhnu - ale byly to přelomový hry!

+1/0
6.3.2014 1:22

J30a24n 14S89o36u56k76u25p 1514914396425

To je tím, že i přes jejich přelomovost a oprávněná vysoká hodnocení to byly hry, které ´dohrát a stačí´. Ono, prolézt TFS do konce, to byla místy poměrně otravná stereotypní chodička, mise byly obrovské a nebyla to taková vřava, aby se k tomu člověk chtěl vracet.

+1/0
6.3.2014 15:07

P43e14t36r 22R79o51m64á47n19e21k 8124847664614

Doom byl megahit, ale nevim, oproti wolfensteinovi to zas tak velká revoluce nebyla. To už ten zmíněnej ROTT byl docela příjemnej posun a bavil mě víc než doom.

+1/−1
6.3.2014 3:36

D78a12v29i70d 85R17y18c93h36e61t44s53k19ý 9686551720840

Brutal DOOM, Blood .. hraju dodnes ;-D

0/0
6.3.2014 9:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.