Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hry, které změnily svět stříleček

Jaký žánr se za posledních dvacet let vyvinul nejméně? Byly to střílečky nebo bojovky? Přesně na takové diskuse je na internetu možné narazit. A o stavu akčních her to leccos vypovídá. Tento text se však zaměřuje na tituly, jenž žánr stříleček z vlastního pohledu zásadně proměnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O25t64t84o 77S19t75r64o94h66s32c56h79n27e34i33d62e41r 9164299396192

Pamatuju se na DOOM a Duke Nukem.

Uz je to davno, ale zas bych si chvilku zahral. :)

+1/0
2.4.2014 6:12

J63a20r15e78k 17J44o60u34z46a 4348220509469

Terminator: Future shock. Snad vůbec první hra, kde se člověk mohl plně rozhlížet a určovat směr myší.

0/0
25.3.2014 21:06

M88a50r51o55s 28V25r31a64b44e59l 5185398701882

CSko je vseobecne zname ako legenda FPS teamplay, ale samotne CSko vyslo z modu Action Half Life na ktory si uz malokto spomenie. Jednotlive mapy,postavy,zbrane aj pohyby (uskoky apod) boli pre kazdu mapu v AHL individualne a kazda mapa bola z nejakeho znameho action filmu. Zaujem o tento mod opadol s prichodom CSka.

Dalsia vec - mod Insurgency, ide o mod HL2 enginu, realisticka warfare strielacka - one shot one kill. Dnes je uz povodny mod bohuzial vyrazne upraveny a predavany cez steam ako standardna fps. Insurgency malo respawn vo vlnach, to bolo celkom unikatne - dostojnik z vystrielanej jednotky vedel privolat posily a celkovo atmosfera bola velmi realisticka, mapy boli vylucne podla realnych cqb prestreliek v Iraku (Haditha, Sinjar, Almaden atd.) R^ ...dnes je bohuzial k dispozicii len vykastrovana komercna verzia tejto hry.  Stale ma nieco do seba, ale uz to nie je ono.

0/0
17.3.2014 8:56

D21a86v77i95d 67B16r29a60d53á78č 6979110401

Jak je uvedeno v diskuzi níže: bez DOOMu se opět jedná pouze o výčet her, na které si pisálek vzpomněl. Ale co se divíme. Jsme v "bonusweb tečka cézet".

Pro mě chybí ještě jedna: Max Payne. Byť se nejedná o čistou 3D hru, nicméně jako první nabídla Bullet time...

+4/0
13.3.2014 15:04
Foto

L14u69k29á97š 43Z39á80v45o81d20s84k86ý 9131189531

A kde je jako DOOM? Hra, která žánr stříleček definovala, hra, která dala na mnoho let žánru název (doomovky), hra která znamenala technologickou revoluci. Ostuda...

+5/0
13.3.2014 10:58
Foto

L29u59k95á49š 45Z55á49v46o68d37s54k43ý 9261379951

A kde je DOOM? Hra která je v podstatě zakladatelem žánru tu není? Ostuda...

+1/0
13.3.2014 10:55

J71a57r27d84a 27K93u24b60r 5736983893535

H&D byla opravdu skvělá hra. Byla propracována a člověk kromě jedné postavy musel počítat i s dalšími hráči v jednotkách. Si pamatuji, jak jsem asi měsíc kynul u mise, kde jsem měl ukrást prádlo ze šňůry a odjet na německém člunu. To bylo nervů. Operace Flashpoint, vynikající a jsem rád, že z toho vycházela i Arma s pořadím II., která byla luxusním simulátorem. Z klasických stříleček nejlepší asi CoD II, Counter-Strike 1.6, což je vynikající klasika a vyrostla na tom skvělá generace. 

Co se týče single playeru - ten jde s dobou hodně dolů a je to škoda. Dříve si člověk otestoval hru v misích a když úspěšně dokončil, tak si mohl dovolit jít na multi-player. Teď se kupují hry jen za účelem multi-playeru bez smyslu příběhu.

+1/0
13.3.2014 8:38

P38e75t91r 19S63t96e75i41n 6928821572647

hidden and dangerous, byla taky suprova hra.

+2/0
12.3.2014 17:45
Foto

F83i63l33i60p 70J88a94r63a18b 1853487370687

Wolfik-Doom-Dark Forces-Terminator-Quake-Dark Forces 2 ... (+ jejich aktuální klony typu Spear of Destiny,Duke, Shadow Warrior, Hexen, Unreal, Quake 2) a pak už jsem myslim nic moc nehrál :-)

+1/0
11.3.2014 16:33

M28i90l58a14n 98K31r49a55t12o20c69h75v27i89l 8454504944128

A co FAR CRY ?? To jste jistě hrál také :-)

0/0
12.3.2014 7:31

M88i10l62a10n 62K70r63a89t84o14c36h44v52i37l 8644494444168

A ještě bych vzpomněl Soldier of Fortune...skvělá, po síti....

0/0
12.3.2014 7:32

J26a37r93d60a 17K19u81b52r 5626833523975

SoF bylo vynikající hrou! :)

0/0
13.3.2014 8:39

K58a22r22e82l 58E36n16d28l37e87r 3493190460455

Zamrzelo mě opominutí FarCry...

+2/0
10.3.2014 22:25

O29n66d67ř42e21j 76Š54i39n34d67l18e38r 2917528276195

Na Vietcong vzpomínám do dnešních dnů. Ve své době to byla naprostá (a v zahraničí neprávem přehlížená) revoluce co se atmosferičnosti a realismu týče. Žádná jiná hra tak dobře nezachytila chaos noční přestřelky nebo napětí 10 minut hlídkování než se něco stane. V málokteré jiné hře jsem viděl že by postava skutečně při přebíjení operovala se záchytem závěru. K tomu si přidejme historickou přesnost a úžasnej dabing. Perla a v mnoha ohledech dodnes nepokořený vrchol 3D stříleček. Projít to na težkou obtížnsot byl zážitek. Dodnes nemůžu slyšet Hey Joe aby se mi v hlavě neozvalo "jemnuju se Steve R. Hawkins, zpravodajský seržant......" ;-(:-)

+6/0
7.3.2014 0:25

P17a78v46e86l 55K23a32f68k77a 8374433261785

zas**ý punji! ;-)

+1/0
7.3.2014 10:19

P38a86t84r24i71k 88P25í83c30h72a75l 4522296877

A ty tunely,papačka.

+1/0
7.3.2014 12:24

J54a74r30d43a 62K10u27b79r 5706723593895

Ano Thungsi!

0/0
13.3.2014 8:40

V15o43j98t63ě82c43h 38V59i95n79c32z24e 4302636110359

Hodně her tady bylo zmíněno. Mně hodně bavil Project IGI

+3/0
6.3.2014 22:26

J86a16r69d43a 35K34u76b92r 5576933793255

Na to jsem taky úplně zapomněl. IGI byl vynikajícím projektem, co se týče špionážního prostředí :)

0/0
13.3.2014 8:41

V60o57j26t22ě63c81h 83T80r83u66h89l42á24ř 2685919736

Pro mne rozhodně přelomovej byl Unreal a Quake. A co se týče celkově mohutnosti v tom ovlivnění dnešních FPS tak je samozřejmě Wolfenstein a z nového milénia rozhodně modifikace Counter strike

0/0
6.3.2014 21:09

O51s16k23a98r 98K91o91v63a12ř25í63k 8807663166157

Tenhle žánr mě nikdy moc nebral....tedy až na SoF 1,2. Jatka v kolumbijské džungli mě prostě neskutečně bavila.

Polevka is good.

0/0
6.3.2014 19:41

T88o62m22á98š 47K63r20a59t48o78c29h50v30í26l 1374292662420

A kde je System Shock, který jako první přinesl pohyb kamery z první osoby pomocí myši, který se používá dodnes? A když už tam musí být Quake, tak to bych spíše zmínil toho Dooma a nebo Wolfensteina.

+4/0
6.3.2014 17:07

H13y50n51e79k 79Š26l68a64h61ů19n48e27k 4139243776609

Rozhlížení pomocí myši poprvé přinesl Terminator: Future Shock.

+2/0
7.3.2014 0:48
Foto

M10i78c11h69a54l 20J41a55n73o29v78á51č 8717476735943

Vozidla byla hlavne nedilnou soucasti CnC:Renegade. V zadne jine strilecce nebyly tak dulezite. Opomenout tuhle multiplayerovou klasiku, ke ktere prave vysel remake, to je opravdu neskutecne. Rv

+2/0
6.3.2014 15:20

O96n48d62r65a 63H18y81n94e39k 3818113118205

Když už se mluví o herních mechanikách, nesmí se zapomenout na funkci "bullet-time" neboli dočasné zpomalení času. Tato funkce se poprvě objevila v titulech s Maxem Paynem (pokud se nepletu), ale... to jen taková menší technická

chtěl jsem říct jenom toto: MAFIA!!!!!!![>-][>-][>-][>-][>-]

+10/−1
6.3.2014 11:16

J30a75n 14S71o69u25k58u27p 1954864926195

Super vychytávka, ale jednalo se spíš o feature, než o nějaký milník 3D her. Se skokem, který vytvořil např. Terminator:FS se to nedá rovnat. Stejně tak Mafia je naprosto geniální hra, ale její síla nebyla tak uplně v převratnosti 3D hraní.

0/0
6.3.2014 15:04

J94i15r59i 46B27e92c24v45a52r 7302649606

Mafia byla skvělá -mimo jiné i dokonalým namluvením postav českými herci !!R^

0/0
6.3.2014 16:18

O21n95d91ř95e15j 39Š71i18n40d45l53e53r 2747788126315

A dodneska by člověk pohledal hru s lepší fyzikou vozidel.

+1/0
7.3.2014 0:16

P24e77t10e60r 69B56i68e12l32y 6585221886

Neviem ale nejak mi tam chyba medziskok medzi Doomom a CoD-a to BUILD engine (duke,shadow warrior,blood), to su tituly, ktore si zahram doteraz (vivat GOG)R^

+3/0
6.3.2014 10:18

A86n64d66r10e21j 53B59r72a32b62e21c 4652251837774

Tituly jsou to skvele, ale podle meho nazoru nic revolucniho neprinesly. Duke nabizel vetsi interaktivitu, ale to byla spis evoluce n+1.

0/0
6.3.2014 14:52

M59i61c16h71a47l 90V91e30r74n29e14r 8907646377894

Duke Nukem 3D měl jetpack, který zmiňujete jako jednu ze zásadních novinek, už před Starsiege. A Duke jednak díky jetpacku nebo díky částečnému umožnění destrukce prostředí umožnil jako jeden z prvních velmi volný pohyb po mapě.

A co Terminator: Future Shock, který měl jako jedna z prvních FPS opravdu vychytaný systém ovládání klávesnice plus myš? A taky plně 3D prostředí s texturami, domy, do kterých se dalo vstoupit, nebo vozidla a letadla (která zmiňujete až u pozdějšího dílu SkyNet)?

+1/0
6.3.2014 15:40

J73a56n 27S81o31u74k77u52p 1424314286385

To byla jen otázka enginu, DN3D fakticky do světa stříleček nepřinesl nic zásadně nového (což nic nemění na vysoké kvalitě této a zmíněných her).

0/0
6.3.2014 15:02

M98i61c65h43a44l 85N77a19c49h25t85m73a97n93n 8447902797160

Rád bych zmínil ještě hru Dark forces (první díl série Jedi knight) z roku 1994. Mě bavila o dost více, než DOOM, protože nabízí dobře vyprávěný příběh, puzzle, na rozdíl od DOOMu už zobrazovala prostředí kompletně 3D (tzn.víceúrovňové levely) a i některé pohybující se předměty, jako třeba stíhačky, byly ve 3D.

A další hrou (víceméně zapomenutou) je Trespasser. Ten oplývá naprosto skvělou atmosférou, a možná až zbytečně realistickým hraním (pro některé lidi to je skutečně frustrující, ke každé zbrani či předmětu si musíte dřepnou, tlačítkem natáhnout ruku, dalším tlačítekm zbraň uchopit a nakonec ji ještě soustavou tlačítek a myši nasměrovat tak,abyste vůbec něco trefili:) Nicméně tato střílečka nabídla úžasný fyzikální model už v roce 1998, tedy ve stejný rok, kdy vyšel teprve první Half-life. Řeči o tom, že Half-life 2 je první hrou, ve které jste museli k průchodu použít fyziku předmětů, nejsou pravdivé;)

+2/0
6.3.2014 9:59

T61o94n44í42k 88K64u48t42t62m13a80n19n 6723508292

Trespasser? Myslíte nejhorší hru 98? No tak ta určitě svět stříleček nezměnila. Tady nejde o to, která hra byla v čem první, tady jde o to, která hra změnila svůj žánr.

+1/0
6.3.2014 12:20

M61i92c67h19a85l 68N14a86c28h49t57m69a52n83n 8367402867720

Nejhorší hra roku to rozhodně nebyla. Doplatila na tehdy obrovskou hardwarovou náročnost a taky na nedodělanost (kdyby měli autoři více času a financí, byla by ta hra skoro dokonalá). Dneska má velkou moderskou základnu a dokonce se pracuje na remaku v cryenginu. Mimoto já se skutečně nesnažím doplňovat výčet her z článku, jenom upozorňuje na dva tituly, které přišli s něčím první, ačkoliv se nikdy nestaly tak populární, jako DOOM nebo jiné akce. Prostě jenom jako takovou zajímavost.

0/0
6.3.2014 14:14

M35i68c33h93a65l 72N11a93c11h32t74m37a40n51n 8457542457110

*přišly

0/0
6.3.2014 14:14

T75o81n93í47k 57K18u25t92t40m93a95n57n 6353728932

Já to beru, ale článek je o hrách, které změnily žánr. A Tresspaser, který jsem měl možnost před jánevímpatnácti lety hrát, ten žánr rozhodně nezměnil. To jen tak upozorňuju, že váš výčet je sice hezkej, ale článek nedoplňuje a nefunguje ani jako zajímavost. Zajímavostí a doplněním by byl třeba (někde) zmiňovaný Max Payne nebo podle mě stařičký Marathon na Macinthosi, kterej tak nějak taky ve výběru asi chybí a zrovna on pěkně pasuje k tomu tématu Tresspaser × Half-Life 2 - free look (mouse look) byl implementován už před ním, a přesto to byl Marathon, na jehož univerzálním příkladě se mouse look zaváděl i do dalších her. O kvalitách hry Tresspaser se však radši nebudu vyjadřovat, názor na ně vám však neberu. :-)

0/0
6.3.2014 14:41

T46o47n81í95k 67K37u94t18t90m67a81n22n 6893198152

Macintoshi* sakra ;-D

0/0
6.3.2014 14:42

A34n96d48r35e63j 14B77r87a21b24e77c 4722411167974

Max Payne ale neni FPS.

0/0
6.3.2014 14:53

M52i96c11h43a93l 14N63a58c77h72t80m72a12n79n 8757952357820

Max Payne k tématu na rozdíl od mnou zmíněných her nepasuje, jelikož se nejedná o FPS;)

0/0
6.3.2014 16:08

J35a69n 98C19h98a18r88v67á59t 9701809893636

DOOM, Flashpoint, Half-LIfe 2, Crysis (jednička), COD (všechny s námětem WWII) jsou hry, které změnily můj svět stříleček a občas si je znovu rád zahraji.

+1/0
6.3.2014 9:18

J62i11r92k24a 83S20t56r25e10b69e48l 8699613822

Pro mě je to jednoznačně první Medal of Honor, který definoval žánr WW 2 stříleček, dodnes vzpomínám, jak jsem jí chodil v tý době hrávat ke kámošovi, kterej měl v tý době Celerona a byl za kinga :-)

+3/0
6.3.2014 9:42

J40i75r17k45a 28H52á88č15e46k 9975434978921

FLASHPOINT![>-]R^

+15/−2
6.3.2014 1:04

L54a35d53a 92N76o87v19a27k 4712193657

někdo tady máte čas hrát hry...?8-o Mě plně vytěžují diskuze na iDNES...:-/

+18/−1
6.3.2014 0:49

M90i84c77h67a34l 98K60r49e46j35č57í 1916510351613

Řekl bych, že DOOM změnil střílečky jak po technologické, tak herní stránce tak zásadně, že vůbec ho nezmínit je v podstatě zločin. :-P ZDoom si občas zahraju dodnes a je to stejný nářez jako před 20 lety ;-)R^

+21/0
6.3.2014 0:33

V47á73c56l64a93v 80P85a26v12l88í55k 9762700814524

je to tak. Doom je eso a bude to eso i za 100 let. Ta hra prostě byla první akční plnohodnotná střílečka a jakkoli to přijde možná divné, rád si Doom 1 a 2 zahrju i dnes (otec Wolfstein prosím odpustí)

0/0
6.3.2014 1:04

V64l68a66d51i53m43í73r 31Š80e46v47e92č60e67k 1951430127664

ZDOOM si také občas zahraju. Na druhou stranu DOOM změnil svět 3D stříleček (podle mě) pouze technologicky. Jinak je to pochopitelně jedna z nej her, které se stále hrají!

Za technologický přínos vysoce hodnotím Terminator: Future Shock a Skynet. Pravdou je, že jsem na to dlouhá léta nesáhl - a asi nesáhnu - ale byly to přelomový hry!

+1/0
6.3.2014 1:22

J25a50n 44S69o17u24k83u15p 1674754776775

To je tím, že i přes jejich přelomovost a oprávněná vysoká hodnocení to byly hry, které ´dohrát a stačí´. Ono, prolézt TFS do konce, to byla místy poměrně otravná stereotypní chodička, mise byly obrovské a nebyla to taková vřava, aby se k tomu člověk chtěl vracet.

+1/0
6.3.2014 15:07

P32e89t66r 92R69o88m35á98n80e28k 8724527754274

Doom byl megahit, ale nevim, oproti wolfensteinovi to zas tak velká revoluce nebyla. To už ten zmíněnej ROTT byl docela příjemnej posun a bavil mě víc než doom.

+1/−1
6.3.2014 3:36

D56a86v34i58d 15R55y53c19h54e41t18s94k60ý 9516671480740

Brutal DOOM, Blood .. hraju dodnes ;-D

0/0
6.3.2014 9:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.