Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hry, které změnily svět stříleček

Jaký žánr se za posledních dvacet let vyvinul nejméně? Byly to střílečky nebo bojovky? Přesně na takové diskuse je na internetu možné narazit. A o stavu akčních her to leccos vypovídá. Tento text se však zaměřuje na tituly, jenž žánr stříleček z vlastního pohledu zásadně proměnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O41t97t81o 57S67t66r87o44h84s95c98h75n94e97i61d65e61r 9434879606142

Pamatuju se na DOOM a Duke Nukem.

Uz je to davno, ale zas bych si chvilku zahral. :)

+1/0
2.4.2014 6:12

J85a75r78e71k 79J70o38u56z91a 4508450249559

Terminator: Future shock. Snad vůbec první hra, kde se člověk mohl plně rozhlížet a určovat směr myší.

0/0
25.3.2014 21:06

M16a64r73o17s 24V19r65a56b40e38l 5235208881952

CSko je vseobecne zname ako legenda FPS teamplay, ale samotne CSko vyslo z modu Action Half Life na ktory si uz malokto spomenie. Jednotlive mapy,postavy,zbrane aj pohyby (uskoky apod) boli pre kazdu mapu v AHL individualne a kazda mapa bola z nejakeho znameho action filmu. Zaujem o tento mod opadol s prichodom CSka.

Dalsia vec - mod Insurgency, ide o mod HL2 enginu, realisticka warfare strielacka - one shot one kill. Dnes je uz povodny mod bohuzial vyrazne upraveny a predavany cez steam ako standardna fps. Insurgency malo respawn vo vlnach, to bolo celkom unikatne - dostojnik z vystrielanej jednotky vedel privolat posily a celkovo atmosfera bola velmi realisticka, mapy boli vylucne podla realnych cqb prestreliek v Iraku (Haditha, Sinjar, Almaden atd.) R^ ...dnes je bohuzial k dispozicii len vykastrovana komercna verzia tejto hry.  Stale ma nieco do seba, ale uz to nie je ono.

0/0
17.3.2014 8:56

D47a77v71i28d 10B64r76a34d73á43č 6579100401

Jak je uvedeno v diskuzi níže: bez DOOMu se opět jedná pouze o výčet her, na které si pisálek vzpomněl. Ale co se divíme. Jsme v "bonusweb tečka cézet".

Pro mě chybí ještě jedna: Max Payne. Byť se nejedná o čistou 3D hru, nicméně jako první nabídla Bullet time...

+4/0
13.3.2014 15:04
Foto

L13u56k81á87š 85Z98á60v83o93d42s42k32ý 9831799221

A kde je jako DOOM? Hra, která žánr stříleček definovala, hra, která dala na mnoho let žánru název (doomovky), hra která znamenala technologickou revoluci. Ostuda...

+5/0
13.3.2014 10:58
Foto

L42u30k70á48š 66Z81á73v13o63d46s62k71ý 9281739311

A kde je DOOM? Hra která je v podstatě zakladatelem žánru tu není? Ostuda...

+1/0
13.3.2014 10:55

J50a33r44d96a 33K35u68b88r 5556383243925

H&D byla opravdu skvělá hra. Byla propracována a člověk kromě jedné postavy musel počítat i s dalšími hráči v jednotkách. Si pamatuji, jak jsem asi měsíc kynul u mise, kde jsem měl ukrást prádlo ze šňůry a odjet na německém člunu. To bylo nervů. Operace Flashpoint, vynikající a jsem rád, že z toho vycházela i Arma s pořadím II., která byla luxusním simulátorem. Z klasických stříleček nejlepší asi CoD II, Counter-Strike 1.6, což je vynikající klasika a vyrostla na tom skvělá generace. 

Co se týče single playeru - ten jde s dobou hodně dolů a je to škoda. Dříve si člověk otestoval hru v misích a když úspěšně dokončil, tak si mohl dovolit jít na multi-player. Teď se kupují hry jen za účelem multi-playeru bez smyslu příběhu.

+1/0
13.3.2014 8:38

P82e41t18r 56S81t90e54i82n 6508971602767

hidden and dangerous, byla taky suprova hra.

+2/0
12.3.2014 17:45
Foto

F14i44l67i36p 59J71a15r77a51b 1843857600407

Wolfik-Doom-Dark Forces-Terminator-Quake-Dark Forces 2 ... (+ jejich aktuální klony typu Spear of Destiny,Duke, Shadow Warrior, Hexen, Unreal, Quake 2) a pak už jsem myslim nic moc nehrál :-)

+1/0
11.3.2014 16:33

M38i95l70a43n 69K93r43a32t23o47c52h91v40i84l 8294424864698

A co FAR CRY ?? To jste jistě hrál také :-)

0/0
12.3.2014 7:31

M19i93l47a36n 88K65r74a54t32o24c76h49v89i10l 8324364484148

A ještě bych vzpomněl Soldier of Fortune...skvělá, po síti....

0/0
12.3.2014 7:32

J83a72r56d60a 33K86u48b69r 5226133443935

SoF bylo vynikající hrou! :)

0/0
13.3.2014 8:39

K65a86r51e62l 59E22n36d53l33e23r 3813450160945

Zamrzelo mě opominutí FarCry...

+2/0
10.3.2014 22:25

O62n11d43ř17e97j 74Š96i76n79d37l57e82r 2497248226175

Na Vietcong vzpomínám do dnešních dnů. Ve své době to byla naprostá (a v zahraničí neprávem přehlížená) revoluce co se atmosferičnosti a realismu týče. Žádná jiná hra tak dobře nezachytila chaos noční přestřelky nebo napětí 10 minut hlídkování než se něco stane. V málokteré jiné hře jsem viděl že by postava skutečně při přebíjení operovala se záchytem závěru. K tomu si přidejme historickou přesnost a úžasnej dabing. Perla a v mnoha ohledech dodnes nepokořený vrchol 3D stříleček. Projít to na težkou obtížnsot byl zážitek. Dodnes nemůžu slyšet Hey Joe aby se mi v hlavě neozvalo "jemnuju se Steve R. Hawkins, zpravodajský seržant......" ;-(:-)

+6/0
7.3.2014 0:25

P29a67v59e69l 22K42a41f91k34a 8344583681765

zas**ý punji! ;-)

+1/0
7.3.2014 10:19

P36a89t16r46i21k 79P28í11c61h43a32l 4612336947

A ty tunely,papačka.

+1/0
7.3.2014 12:24

J27a37r10d53a 59K27u42b16r 5456343363755

Ano Thungsi!

0/0
13.3.2014 8:40

V60o49j10t84ě46c50h 11V59i51n36c14z32e 4322816150709

Hodně her tady bylo zmíněno. Mně hodně bavil Project IGI

+3/0
6.3.2014 22:26

J94a41r82d18a 72K42u56b54r 5826323983265

Na to jsem taky úplně zapomněl. IGI byl vynikajícím projektem, co se týče špionážního prostředí :)

0/0
13.3.2014 8:41

V49o31j67t83ě64c15h 19T33r69u78h34l58á28ř 2765509436

Pro mne rozhodně přelomovej byl Unreal a Quake. A co se týče celkově mohutnosti v tom ovlivnění dnešních FPS tak je samozřejmě Wolfenstein a z nového milénia rozhodně modifikace Counter strike

0/0
6.3.2014 21:09

O14s10k36a20r 94K73o32v80a28ř26í52k 8907693746367

Tenhle žánr mě nikdy moc nebral....tedy až na SoF 1,2. Jatka v kolumbijské džungli mě prostě neskutečně bavila.

Polevka is good.

0/0
6.3.2014 19:41

T27o72m60á25š 47K35r76a22t36o17c82h89v75í24l 1404272122660

A kde je System Shock, který jako první přinesl pohyb kamery z první osoby pomocí myši, který se používá dodnes? A když už tam musí být Quake, tak to bych spíše zmínil toho Dooma a nebo Wolfensteina.

+4/0
6.3.2014 17:07

H29y37n19e71k 82Š77l23a54h54ů57n57e32k 4299563556479

Rozhlížení pomocí myši poprvé přinesl Terminator: Future Shock.

+2/0
7.3.2014 0:48
Foto

M17i55c61h56a22l 33J42a27n58o95v50á29č 8737336955963

Vozidla byla hlavne nedilnou soucasti CnC:Renegade. V zadne jine strilecce nebyly tak dulezite. Opomenout tuhle multiplayerovou klasiku, ke ktere prave vysel remake, to je opravdu neskutecne. Rv

+2/0
6.3.2014 15:20

O94n45d32r66a 79H64y25n48e91k 3158183288255

Když už se mluví o herních mechanikách, nesmí se zapomenout na funkci "bullet-time" neboli dočasné zpomalení času. Tato funkce se poprvě objevila v titulech s Maxem Paynem (pokud se nepletu), ale... to jen taková menší technická

chtěl jsem říct jenom toto: MAFIA!!!!!!![>-][>-][>-][>-][>-]

+10/−1
6.3.2014 11:16

J84a87n 18S65o79u26k44u81p 1794984496715

Super vychytávka, ale jednalo se spíš o feature, než o nějaký milník 3D her. Se skokem, který vytvořil např. Terminator:FS se to nedá rovnat. Stejně tak Mafia je naprosto geniální hra, ale její síla nebyla tak uplně v převratnosti 3D hraní.

0/0
6.3.2014 15:04

J93i32r90i 72B15e35c38v72a68r 7242629766

Mafia byla skvělá -mimo jiné i dokonalým namluvením postav českými herci !!R^

0/0
6.3.2014 16:18

O38n13d35ř74e61j 17Š49i39n19d35l84e90r 2247898116635

A dodneska by člověk pohledal hru s lepší fyzikou vozidel.

+1/0
7.3.2014 0:16

P81e44t28e16r 28B41i14e13l18y 6975611946

Neviem ale nejak mi tam chyba medziskok medzi Doomom a CoD-a to BUILD engine (duke,shadow warrior,blood), to su tituly, ktore si zahram doteraz (vivat GOG)R^

+3/0
6.3.2014 10:18

A81n42d34r69e97j 16B12r97a81b26e74c 4602671457684

Tituly jsou to skvele, ale podle meho nazoru nic revolucniho neprinesly. Duke nabizel vetsi interaktivitu, ale to byla spis evoluce n+1.

0/0
6.3.2014 14:52

M84i33c38h76a32l 92V14e12r70n17e60r 8787556857604

Duke Nukem 3D měl jetpack, který zmiňujete jako jednu ze zásadních novinek, už před Starsiege. A Duke jednak díky jetpacku nebo díky částečnému umožnění destrukce prostředí umožnil jako jeden z prvních velmi volný pohyb po mapě.

A co Terminator: Future Shock, který měl jako jedna z prvních FPS opravdu vychytaný systém ovládání klávesnice plus myš? A taky plně 3D prostředí s texturami, domy, do kterých se dalo vstoupit, nebo vozidla a letadla (která zmiňujete až u pozdějšího dílu SkyNet)?

+1/0
6.3.2014 15:40

J24a92n 71S80o53u84k96u18p 1684314846985

To byla jen otázka enginu, DN3D fakticky do světa stříleček nepřinesl nic zásadně nového (což nic nemění na vysoké kvalitě této a zmíněných her).

0/0
6.3.2014 15:02

M91i73c83h49a60l 42N79a89c19h46t27m17a20n84n 8347652487220

Rád bych zmínil ještě hru Dark forces (první díl série Jedi knight) z roku 1994. Mě bavila o dost více, než DOOM, protože nabízí dobře vyprávěný příběh, puzzle, na rozdíl od DOOMu už zobrazovala prostředí kompletně 3D (tzn.víceúrovňové levely) a i některé pohybující se předměty, jako třeba stíhačky, byly ve 3D.

A další hrou (víceméně zapomenutou) je Trespasser. Ten oplývá naprosto skvělou atmosférou, a možná až zbytečně realistickým hraním (pro některé lidi to je skutečně frustrující, ke každé zbrani či předmětu si musíte dřepnou, tlačítkem natáhnout ruku, dalším tlačítekm zbraň uchopit a nakonec ji ještě soustavou tlačítek a myši nasměrovat tak,abyste vůbec něco trefili:) Nicméně tato střílečka nabídla úžasný fyzikální model už v roce 1998, tedy ve stejný rok, kdy vyšel teprve první Half-life. Řeči o tom, že Half-life 2 je první hrou, ve které jste museli k průchodu použít fyziku předmětů, nejsou pravdivé;)

+2/0
6.3.2014 9:59

T17o19n33í97k 76K23u28t86t54m58a48n15n 6303668462

Trespasser? Myslíte nejhorší hru 98? No tak ta určitě svět stříleček nezměnila. Tady nejde o to, která hra byla v čem první, tady jde o to, která hra změnila svůj žánr.

+1/0
6.3.2014 12:20

M68i47c63h58a98l 50N54a57c19h46t94m15a26n31n 8157782757500

Nejhorší hra roku to rozhodně nebyla. Doplatila na tehdy obrovskou hardwarovou náročnost a taky na nedodělanost (kdyby měli autoři více času a financí, byla by ta hra skoro dokonalá). Dneska má velkou moderskou základnu a dokonce se pracuje na remaku v cryenginu. Mimoto já se skutečně nesnažím doplňovat výčet her z článku, jenom upozorňuje na dva tituly, které přišli s něčím první, ačkoliv se nikdy nestaly tak populární, jako DOOM nebo jiné akce. Prostě jenom jako takovou zajímavost.

0/0
6.3.2014 14:14

M31i62c46h44a42l 74N43a93c13h32t43m93a14n29n 8957122407190

*přišly

0/0
6.3.2014 14:14

T82o43n84í74k 71K76u57t64t81m20a94n53n 6593548292

Já to beru, ale článek je o hrách, které změnily žánr. A Tresspaser, který jsem měl možnost před jánevímpatnácti lety hrát, ten žánr rozhodně nezměnil. To jen tak upozorňuju, že váš výčet je sice hezkej, ale článek nedoplňuje a nefunguje ani jako zajímavost. Zajímavostí a doplněním by byl třeba (někde) zmiňovaný Max Payne nebo podle mě stařičký Marathon na Macinthosi, kterej tak nějak taky ve výběru asi chybí a zrovna on pěkně pasuje k tomu tématu Tresspaser × Half-Life 2 - free look (mouse look) byl implementován už před ním, a přesto to byl Marathon, na jehož univerzálním příkladě se mouse look zaváděl i do dalších her. O kvalitách hry Tresspaser se však radši nebudu vyjadřovat, názor na ně vám však neberu. :-)

0/0
6.3.2014 14:41

T19o28n36í36k 84K14u77t83t36m72a95n92n 6363358982

Macintoshi* sakra ;-D

0/0
6.3.2014 14:42

A60n66d76r85e68j 56B24r93a76b42e66c 4582471697964

Max Payne ale neni FPS.

0/0
6.3.2014 14:53

M19i95c17h94a52l 62N29a26c70h62t68m48a18n41n 8157272207930

Max Payne k tématu na rozdíl od mnou zmíněných her nepasuje, jelikož se nejedná o FPS;)

0/0
6.3.2014 16:08

J84a10n 98C46h64a11r66v89á12t 9641739263646

DOOM, Flashpoint, Half-LIfe 2, Crysis (jednička), COD (všechny s námětem WWII) jsou hry, které změnily můj svět stříleček a občas si je znovu rád zahraji.

+1/0
6.3.2014 9:18

J69i51r31k55a 85S97t51r34e10b24e11l 8749283782

Pro mě je to jednoznačně první Medal of Honor, který definoval žánr WW 2 stříleček, dodnes vzpomínám, jak jsem jí chodil v tý době hrávat ke kámošovi, kterej měl v tý době Celerona a byl za kinga :-)

+3/0
6.3.2014 9:42

J54i58r30k60a 77H96á17č26e23k 9205214548811

FLASHPOINT![>-]R^

+15/−2
6.3.2014 1:04

L93a38d60a 53N96o91v17a19k 4282573637

někdo tady máte čas hrát hry...?8-o Mě plně vytěžují diskuze na iDNES...:-/

+18/−1
6.3.2014 0:49

M18i20c92h80a73l 88K53r64e69j72č15í 1456140721663

Řekl bych, že DOOM změnil střílečky jak po technologické, tak herní stránce tak zásadně, že vůbec ho nezmínit je v podstatě zločin. :-P ZDoom si občas zahraju dodnes a je to stejný nářez jako před 20 lety ;-)R^

+21/0
6.3.2014 0:33

V16á45c21l87a23v 44P91a27v76l45í55k 9582400114234

je to tak. Doom je eso a bude to eso i za 100 let. Ta hra prostě byla první akční plnohodnotná střílečka a jakkoli to přijde možná divné, rád si Doom 1 a 2 zahrju i dnes (otec Wolfstein prosím odpustí)

0/0
6.3.2014 1:04

V42l50a84d63i53m41í84r 29Š13e78v27e93č76e45k 1481780307524

ZDOOM si také občas zahraju. Na druhou stranu DOOM změnil svět 3D stříleček (podle mě) pouze technologicky. Jinak je to pochopitelně jedna z nej her, které se stále hrají!

Za technologický přínos vysoce hodnotím Terminator: Future Shock a Skynet. Pravdou je, že jsem na to dlouhá léta nesáhl - a asi nesáhnu - ale byly to přelomový hry!

+1/0
6.3.2014 1:22

J83a58n 66S33o64u14k31u32p 1904894116555

To je tím, že i přes jejich přelomovost a oprávněná vysoká hodnocení to byly hry, které ´dohrát a stačí´. Ono, prolézt TFS do konce, to byla místy poměrně otravná stereotypní chodička, mise byly obrovské a nebyla to taková vřava, aby se k tomu člověk chtěl vracet.

+1/0
6.3.2014 15:07

P94e76t28r 31R93o84m92á30n23e98k 8824807174654

Doom byl megahit, ale nevim, oproti wolfensteinovi to zas tak velká revoluce nebyla. To už ten zmíněnej ROTT byl docela příjemnej posun a bavil mě víc než doom.

+1/−1
6.3.2014 3:36

D89a53v12i25d 30R50y78c40h19e16t37s48k30ý 9716631690600

Brutal DOOM, Blood .. hraju dodnes ;-D

0/0
6.3.2014 9:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.