Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přichází čas virtuální reality, pomůže porno jako motor nové technologii?

Před dvaceti lety to nevyšlo, virtuální helma VFX1 získala nálepku zbytečného zařízení. Co se po letech změnilo? Má virtuální realita v dnešní podobě šanci? Odpovídá redakce Bonusweb.cz, na vaše názory se těšíme v diskuzi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F64i66l66i20p 89T20ř86e80b43a 6583420398716

Já bych VR přirovnal k paintballu (už proto, že většina aplikací se pravděpodobně bude orientovat stejným směrem). Je to zábava, je to super, když s pár kamarády vyrazíte do lesa / mimozemského dolu / 2. světové / ..., trochu si zastřílet. Spoustu lidí to zkusilo, a spoustu lidí to baví, ale kolik z vás má doma paintballovou pušku? A to není o moc dražší...

Já věštím slibnou budoucnost spíše AR (Google Glass). Ta se dá totiž velmi dobře použít i pro práci, např ve formě virtuálního monitoru, jak tu někdo psal.

Rozdíly jsou spíše kosmetické, ale o to důležitější. S GG vidíte, a jste vidět (resp. váš obličej), nejste odříznuti od okolního světa. S OR lze replikovat obraz snímaný kamerou, ale je to trochu přes ruku. GG je přenosné a lehké, OR je pořád relativně velká a těžká věc na vašem obličeji. GG je použitelné pro jakékoliv funkční oko (byť zatím jen pravé), OR vyžaduje symetrický zrak a přizpůsobivý mozek.

Samozřejmě "immersion" je u VR úplně nekde jinde, ale nejsem si jist, zda to samo o sobě bude stačit...

0/0
19.5.2014 13:40

M52i15c51h13a26l 46V96e22r43n82e85r 8117656887904

Ale to porovnáváš neporovnatelné. K tomu paintballu potřebuješ hřiště a ty kamarády a domluvit termín atd, což samozřejmě omezuje četnost využití paintballové pušky. Pak si samozřejmě člověk rozmyslí, jestli si ji pořídí. Kdežto VR brýle pichneš do kompu, když přijdeš z práce domů, za chvilku se připojíš do multiplayeru, hoďku si zapaříš a hotovo.

A Google Glass? To je zase primárně určené pro nějakou sociální interakci, případně nějaké aplikace, ne pro hráče. Pro VR hry je samozřejmě žádoucí, aby hráči nerušil atmosféru okolní svět :-)

Co se týče ceny - sedm tisíc korun skutečně není cena kvalitní herní PC sestavy, jak tvrdíš níže. Není to málo, ale není to ani extrémně moc. Playstation 4 stojí dvakrát víc a Xbox One je ještě dražší. Nebo třeba nějaká high end herní klávesnice a myš můžou dohromady stát taky sedm tisíc a víc. Určitě se najde dost hráčů, i těch příležitostných, kteří si to pořídí - už vývojářských verzí Oculus Rift se do půlky dubna prodalo 85000.

0/0
20.5.2014 8:25

D43r28a30h20o82m53í97r 35S63t47r78o71u82h41a74l 4715428532114

Já měl to štěstí si Oculus vyzkoušet ve vývojářské verzi a můžu říct, že to za to stálo. 7 tisíc korun? Vždyť je to jen cena monitoru nebo cena trošku dražšího tabletu. Dle mého názoru potenciál nevisí jen na hloupém posedávání na gauči a točení hlavou okolo.

Rád bych viděl nějakou modifikaci, kdy by se zkombinovala zobrazovací technika s technikou detekční, například s kinectem. Potom připojíte kinect a OR k tabletu a můžete například larpovat v reálném prostředí, plnit si questy (systém by umožňoval v reálném světě questy vytvářet).

Samozřejmě asi největší zlom nastane v okamžiku, kdy se tato technologie dostane na konzole. To se pak její vývoj skutečně rozjede. Sony svou šanci přošvihlo. Místo toho, aby se chytili dobrého nápadu a investovali ve správné firmě výměnou za podíl, vymysleli své brýle s cenovkou 30 tisíc korun.

Vedle toho cena za OR vypadá směšně. Jakmile brýle přijdou na trh, určitě si je koupím. Chci třeba vyzkoušet vzdálený přenos obrazu z robota, který budu pomocí OR ovládat.

Už jste se stali psem? :-)

0/0
19.5.2014 9:22

F19i73l16i81p 54T59ř52e11b59a 6253630928526

Dovolím si podotknout, že se svým víceméně průměrným platem si OR zcela jistě nepořídím, protože 7 tisíc není cena monitoru, ale cena herní sestavy z druhé ruky, případně kancelářské komplet nové.

OR do domácnosti bude mít smysl, až vyjde dostatek zajímavých titulů, do té doby vidím jeho budoucnost v herna, nebo jiné formě pronájmu.

0/0
19.5.2014 12:55

M22i74c47h60a72l 41V72e81r60n70e32r 8827166637534

Já tedy opravdu nechápu tu všeobecnou skepsi mezi redaktory i diskutujícími - trochu optimismu:-) A pro ty, kteří si nedovedou představit využití Oculusu ve hrách jedno video od lidí, kteří si vyrobili takový první zárodek holopaluby ze Star Treku;-) http://www.youtube.com/watch?v=k7n5kRRHDpw

Jo, a s tím pornem - samozřejmě už na Oculusu někdo testoval japonské porno hry (pokud by to nikdo neotestoval už půl hodiny po obdržení vývojářské verze Oculusu, tak bych ztratil víru v lidstvo;-D). A protože Japonci vědí, co dělají, a ty zmíněné hry mají dobrou grafiku, reakce testujícího (ne moje osobní, četl jsem to na jednom webu) byla velmi pozitivní. Navíc za pomoci výrobku soudruhů z Číny, kteří už pro Oculus vytvořili periferii simulující "intimní zónu":-)

Takže za mě - jednoznačně se těším!

0/0
16.5.2014 21:58

A23d17a28m 47R32y93c15h58l67ý 1568867659803

Není nad opravdový kvalitní sex s živou ženou

0/0
16.5.2014 15:52

H44e34r29b80e92r29t 28V81á81c59l18a49v11s87k43ý 4369555191232

Těm skeptickým redaktorům připomenu jejich "prognózy" za 2 roky.

0/0
16.5.2014 15:01

O85n70d49ř87e91j 79K86o87p68e61c39k41ý 6340195787768

Abych shrnul můj příběh s nejnovějšími zobrazovacími technikami poslední doby - tedy VR a 3D.

3D - vidím jen na jedno oko, tudíž je 3D pro mě passé. A opravdu mi vadilo, jak se o tom mluvilo a psalo jako o technologii budoucnosti, která dříve nebo později bude všude. Naštěstí nástup UHD a obřích prohnutých obrazovek snad poslalo "3D do všech domácností!" definitivně do pekla.

Virtuální realita - tam mám stejný problém, ale ta myšlenka - být přímo ve hře, mě uchvátila i přesto, že jsem věděl, že pro mě to bude nepoužitelné, říkal jsem si ale, že se to možná jednou v budoucnu nějak vyřeší. Oculus pro mě následně zabila akvizice od Facebooku. Tím se ale nic nezměnilo na mém názoru, že je to technologie budoucnosti.

Nedávno jsem ale měl možnost vyzkoušet Google Glass a názor jsem byl nucen změnit.

Přímé projekce do oka a holografické projekce, se kterými budeme jednou moci pracovat. Doufám, že technologie se vydá tímto směrem.

+3/0
16.5.2014 11:40

D11r12a75h94o49m81í19r 88S87t47r54o13u74h33a76l 4185488472634

Hm... tak to Vám bude stačit jen poloviční výkon počítače, když se necháte generovat jen půlku obrazu :-).

0/0
19.5.2014 9:25

P92a10v96e73l 71L78a42n57g41w92e66i37l 3617223295816

Jinak jeste dodam, ze jako nejvetsi problem vidim momentalne tu nevolnost. Mam predobjednan DK2 tak budu moc posoudit jestli se to zlepsilo. Ono pokud clovek nehraje FPS tak se to da dost omezit - ale zatim kazdy se me na to pta, je videt ze z toho je nejvetsi strach. Plus, je to tak intenzivni zazitek, ze VR typu Oculus podle me zatim neni pro "casual" pouziti, kdyz chce clovek jen tak vypnout. Mozna devkit2 to zmeni. Ale musite mit na to naladu. Myslim ze to ma sanci na masove rozsireni, ale ne na neustale pouzivani, napr. jako mobil. To bych spis videl u augmented reality, treba ze si vyspawnuju 3 virtualni monitory pro praci :) Oculus bych prirovnal k navsteve kina, clovek to dela bezne a pravidelne, ale ne kazdy den.

+2/0
16.5.2014 10:42

D95r23a83h14o16m92í47r 85S26t84r46o16u58h71a51l 4935798162144

Ta nevolnost a bolení hlavy dost souvisí s virtuálním rozesupem očí a reálným rozestupem obrazů v brýlích. Doufám, že to bude seřiditelné (pokud nepůjde posunout optika, tak alespoň obraz).

Pak je tu samozřejmě nesoulad vizulního pohybu a jeho nedetekce ve středním uchu. Hm... hrál jste někdy Mirrors Edge?

0/0
19.5.2014 9:31

P52a34v92e36l 56L84a88n18g90w24e74i74l 3697263905826

Pokusim se o komentar od nekoho, kdo VR vyzkousel :) Zkousel jsem VR na Invexu 96, ted vlastnim Oculus(devkit 1). Pamatuju si hype v 90. letech a z Invexu moji zvedavost a nasledne zklamani. Uz nevim co to bylo za helmu, mozna VFX. Kazdopadne po nasazeni clovek sledoval 2 LCD obrazovky se sekajicim se DOOMem (cca 10 fps), par cm od oci. Nic to ve me nezanechalo. Oculus je zazitek, ktery muj mozek zmatl tolik jako se to nepovedlo ani IMAXu. I v tom nizkem rozliseni je imerze takova, ze dokazete odhadovat velikosti predmetu/budov a prostredi cloveka skutecne obklopi ze vsech stran. To se zadne 3d nebo radoby 3d technologii co znam zatim nepodarilo. Rozdil mezi vlnou z 90. let a soucasnou VR vlnou je podle me v tom, ze zatimco v 90. letech sla vetsina hype "zeshora" (od spolecnosti a medii), ted jde vetsina puvodniho hype "zespoda" (pres nadsene reakce na YouTube, viz babicka s helmou tady v clanku). Ja sam jsem se o Oculusu dozvedel od kamarada, ne ze SCORE jako v 90. letech...

Pokud devkit 2 a konecny produkt splni co slibuji, tak po dostatecnem poctu videi a dostatku her/aplikaci nastane ten "bod zlomu". Dulezite je, ze vyvojari techto zarizeni jsou zaroven uzivateli a fanousky. Nedokazu si predstavit vyvojare nadseneho z VFX-1. Vsichni byli nadseni z toho konceptu VR, ale kdo to zkusil v 90. letech byl(po pravu) zklaman. Problem ale nebyl s konceptem, problem byl v hardware. Proto jsem optimisticky v tom smyslu, ze budou dal vznikat aplikace / hry / dema, protoze pokud uz vlastnite a vyvijite pro Oculus(jako ja:) jen tezko je to neco co date do supliku jako dalsi zbytecnost pro kterou nema smysl vyvijet. Clovek to dela prinejmensim pro svoji zvedavost a zkouseni novych prostredi apod.

A vyvojari je to, co kazda platforma potrebuje. Proto jsem optimisticky. Jde ted o to, kdy prijde neco co spusti takovou viralni reakci(nebo mozna to bude vice aplikaci najednou) co zpusobi masivni rozsirovani VR. Samozrejme nesmi se zastavit vyvoj hardware, coz ale necekam.

+10/0
16.5.2014 10:33

J51a20r85o50s73l28a11v 59H87a74n36z63l92í17k 2499515243168

http://youtu.be/I60BhhL9H30

+3/0
16.5.2014 9:58

B69a19r54t29o13l97o12m49ě23j 91K88u38s 2605276491793

Myslím, že virtuální realita v současné podobě má šanci uspět, ale spíše mimo oblast her. Dokážu si ji představit jako ideální způsob, jak bude architekt ukazovat klientovi nový projekt, nebo jak bude moci 1000 studentů medicíny najednou přihlížet stejné operaci. Tedy tam, kde není klíčové pohodlné a intuitivní ovládání pohybu a stačí se jenom rozhlížet. Nedivil bych se, kdyby vedle 3D kin jako IMAX vznikla kina s virtuální realitou, kde každý nafasuje Oculus Rift a během průletu vrakem titaniku se bude moci dívat na všechny strany.

Ve hrách předpovídám Oculusu stejný osud, jako má nyní Kinect, tedy že bude použitelný ve velmi omezené množině her. Kinect je skvělý v tanečních a cvičebních hrách, ale každý pokus napasovat ho na nějakou 3D akci skončil fiaskem. Stejně tak si myslím, že Oculus a jemu podobní budou mít šanci u her, kde postava hráče sedí a třímá v rukou jeden ovladač, který nepustí z ruky - tj. u automobilových a leteckých simulátorů.

+2/0
16.5.2014 9:46

O36n28d14ř46e86j 60M50a51r26e69k 2432247892895

je to otázka jen toho jestli nějaká hra plně využije výhod VR a revoluce ve hrách je na světě a s tím spojený úspěch VR.

0/0
16.5.2014 9:45

A64l86e10x42a61n97d75r 11C67h70y44t14i18l 2564392835761

Kdo by pred dvaceti lety rekl, na jake urovni budou dnesni hry ? O tom se nam ani nesnilo. Kinect? To bylo temer nepredstavitelne zarizeni. Tehdejsi prvni 3D helma stala pres 20.000 pokud si dobre pamatuju a strasne moc jsem ji chtel, akorat jsem jeste jako student nemel finance.

Budoucnost vidim v obycejnych lehkych brylich nebo v primem pripojeni ala Matrix, v helme ne. To je ale jeste brzy. kazdopadne se to zlepsuje.

0/0
16.5.2014 9:03

H12y32n19e47k 28Š59l50a54h17ů54n84e77k 4389393846259

Přímé připojení ala Matrix... to jako vážně? :)

0/0
16.5.2014 11:34

A18l34e16x74a86n55d46r 86C69h48y55t68i93l 2574882355971

Samozrejme, prozatim to samozrejme nelze v takovem rozsahu, ale uz lze pomoci ruznych implantatu ovladat napriklad umelou ruku.

Viz http://www.rozhlas.cz/leonardo/clovek/_zprava/umela-ruka-ktera-citi--1312825

Za par desitek let by nemusel byt problem mit prozkoumany lidsky mozek natolik, aby slo z mozku ovladat ruzne interakce osobniho pocitace. Jen jde o to, implantovat nejake zjednodusene receno konektory na nervy.

0/0
16.5.2014 11:54

M98a25r67e26k 91Z76a56h47r39a80d92i86l 6434249985121

Jak už bylo zmíněno. Zásadní bude existence nějaké rozumné, návykové a zajímavé aplikace pro VR. Ale zatim si (kromě několika medicínských, vojenských a záchranářských experimentů) žádnou takovou představit nedokážu...

0/0
16.5.2014 8:22

J54a35n 13P15r94o26k17o10p 8222222839628

Ja mam dev kit 2 predobednany, hraju letecke simulatory a na to je to jak delane

+1/0
16.5.2014 9:01

P22a76t71r65i72k 50S52p23i73t92z73b30a40r45t 1134296864205

Od doby co to koupil Zuckerberg, ne díky

+2/−2
16.5.2014 1:06

J41a77n 12N26o16ž34i75č58k20a 1560385299503

Rad bych se mylil, ale obavam se ze to pouzije na nejakou kravinu spojenou s fucebookem bohuzel :-(

+1/−1
16.5.2014 8:12

J14a33n 83P12r24o57k61o22p 8942382119338

Souhlasim, ale aby to mohl pouzit na nejakou kravinu s FB, tak to bude muset byt pouzitelne pro masy, takze do toho bude muset nalit hromadu penez.

+1/−1
16.5.2014 9:00

D77r90a21h60o46m18í64r 53S52t54r92o95u69h12a67l 4255138122254

To je pravda. V tomhle případě bych byl radši, kdyby to dostal do pracek spíš Microsoft, než FB.

0/0
19.5.2014 9:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.