Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Editorial: hledání ideálního systému hodnocení

Chceme vás seznámit s tím, na čem pracujeme a na jaké články se můžete v nejbližší době těšit. A tentokrát i s tím, jak hodnotíme recenzované hry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39a80r93e57k 13S76e54l47i15n46g74e62r 5939247306746

Na tohle tema byla pekna diskuze v poslednim hpodu.

0/0
20.10.2014 12:08

M41a65r47e76k 57Z79a25h14r66a35d69i27l 6844349555791

Rozdělil bych hodnocení na dílčí díly - Technické zpracování, hratelnost a zábavnost (trvanlivost hry - také v kontextu pořizovací ceny) - jak už jsem to někde na webu viděl. Z toho by se udělal průměr na celkové hodnocení hry.

0/0
20.10.2014 12:02

J88a45n 48H41o49r63a84k 3312706494900

vono by se panove recenzenti stacilo podivat, kolik ze jste dali nejhorsi hre ze sveta aliens a pak teto hre (ktera zcela objektivne a podle prumeru vsech odbornejch recenzi i hodnoceni ctenaru patri naopak k tomu nejlepsimu) dat vic, aby jste nevypadali jak oslove...

+2/−2
20.10.2014 10:04

H89y44n15e19k 45Š40l89a79h32ů13n84e62k 4819103786539

"... která zcela objektivně..." ;-D

+1/−1
20.10.2014 10:39

H45y51n83e30k 30Š22l28a82h15ů77n81e42k 4919123626549

Problém průměru všech hodnocení je v tom, že z průměru subjektivních hodnocení objektivní hodnocení neuděláte ;-)

+2/−1
20.10.2014 10:44

P86e40t34r 23M32a29c60h 6806540434

Objektivni recenze neni protimluv, ale ideal, ktereho by se mel kazdy recenzent snazit dosahnout. Cim lepsi recenzent, tim vice se tomu idealu bude blizit. Je spatne na to rezignovat s tim, ze idealu stejne nejde dosahnout a tak nema smysl se o nej snazit. To je cesta k nejhorsim recenzim.

Co se tyce hodnoceni, tak hlavni problem je v tom, ze kazdy klade duraz na neco jineho a tudiz ruznym hodnocenym obkastem dava ruznou vahu. Hodnoceni by tak melo byt rozdeleno na jednotlive oblasti a vaha jednotlivych

0/−1
20.10.2014 7:40

P74e57t84r 60M85a59c48h 6836400844

Pardon, omylem jsem si odkliknul odeslat. Pokracovani...

...a vaha jednotlivych oblasti by mela byt redakcne pevne stanovena a zverejnena, aby ctenari vedeli, na co se klade jaky duraz. Navrh hodnocenych oblasti:

Vytvarne provedeni

Audio provedeni

Kvalita pribehu

Level design

Herni design, herni mechanismy

Pomer produkcni hodnota/cena (primerenost pouziti dlc, mikrotransakci, ...)

Herni doba a znovuhratelnost

Uzivatelske rozhrani

Originalita Technicke provedeni (bugy, framerate, ai, fyzika, ...) Pricemz neni potreba aplikovat vsechny oblasti na vsechny hry, treba kvalita pribehu u tetrisu bude nehodnocena. Vysledne hodnoceni bude prumer dilcich hodnocni se zapocitanou vahou. Soucasti hodnoceni by melo byt i zverejneni dilci hodnoceni jednotlivych oblasti pro snazsi orientaci, aby si hrac jako ja, kteremu nesejde na grafice a je benevolentni k slabsimu technickemu provedeni, mohl snadno vybrat hry, ktere maji kvalitni, propracovane a odladene herni mechanismy, to jest hry typu jagged aliance 2 nebo darksouls.

0/0
20.10.2014 8:00

H29y64n70e69k 32Š86l36a39h61ů18n46e39k 4109323176949

Uvedené příklady hodnocených oblastí neumožňují objektivní hodnocení, prootže všechny ty oblasti (namátkou kvalita příběhu) jsou silně subjektivní. Stejně tak je nesmysl hodnotit hru podle "jerní doby a znovuhratelnosti", prootže i přiměřená herní doba je subjektivní. Abych to zkrátil, recenze nikdy nemže být objektivní.

+2/−1
20.10.2014 10:42

M68i54r39o23s31l33a48v 75S77t53a34s29t27n94y 7824523276311

Na druhou stranu ne vše lze odbýt slovy, že všechno je subjektivní. Pokud se aspoň trochu držíme nějakých zavedených standardů, tak aspoň rámcově můžeme přeci tvrdit, že třeba Planescape: Torment má lepší příběh, než Diablo. To, že někomu na příběhu nezáleží nebo naopak preferuje jednoduchý příběh Diabla už jsou pak ty subjektivní preference...

0/0
20.10.2014 13:18

P69e66t75r 62M53a10c42h 6346510914

Doporucuji precist si,co jsem psal na uvod. Uvedeny zpusob hodnoceni umoznuje vyrazne zvysit konzistenci hodnoceni v ramci jednoho media, coz prispiva k objektivite (a tedy i vzajemne srovnatelnosti) hodnoceni.

0/0
24.10.2014 6:25

V35á37c27l83a37v 78M64a79š39a11t 2711963419326

Ono snažit se o objektivní, relevantní hodnocení je trochu utopie.

Fanoušek RPG ohodnotí závody jinak než fanoušek NFS. Dále pokud se např. technická nedodělanost podepisuje na výsledném hodnocení, je recenze zavádějící po vydání opravných patchů apod.

Dokud se neurčí přesná kritéria hodnocení (grafické zpracování, množství bugů, herní doba, hratelnost, složitost ovládání a osvojení si herních mechanismů) tak bude hodnocení vždy subjekivní.

Přiznejme si však, kdo z nás řeší výsledný verdikt aniž by si přečetl recenzi.

Mně osobně recenze nestačí ...5 minut gameplay z youtube řekne o hře spoustu věcí, které ze slov nezjistíte.

Navíc sami čtenáři můžou psát komentáře kde můžou vyjádřit svoje postoje k recenzi ... neřešil bych nějaký "ideální systém"

0/0
19.10.2014 22:36

V93l53a43d11i19m43í22r 63K86r82i11s47t37e91n 7906842235888

Taky se přidám. Číselné hodnocení je jen pomocnou berlou tedy, pokud mě ta hra nějak oslovuje, číselné hodnocení je jen vodítko zda se nejedná o ložený  propadák a i pak si přečtete proč.

Pokud bych chtěl opravdu trvat na nějaké změně toho číselného hodnocení obecně, tak ta škála 100 bodů je paradoxně malá.  Vynecháme-li vyloženě Indie hry , Áčkové tituly se pod 60 procent téměř nedostanou, a o neznámých propadácích psát asi nebudete. Takže ze 100 se stává ve skutečnosti 40 bodů. A tam pak jednotlivá odchylka autora se hodně projeví, (Jakto že jste dali titulu xy 75 procent když tamtomu jste dali  83 procent.) Na jednu stranu by bylo asi hezké používat i nižší stupně pro "dobré" hry, jenže chápu , že jste svázáni Metacritic a ostatními a vypadalo by to "blbě" kdyby jinde to dostalo 70 a u vás 50.

0/0
19.10.2014 22:03

L97u95k82á51š 25V17l44k 2881269274716

Tak kdybych tuhle "causu" měl shrnout, tak jakékoliv hodnocení je vždy za prvé subjektivní (redaktoři to sami zdůrazňují) a HLAVNĚ jen jeden střípek do mozaiky podle čeho si každý vybírá co bude hrát... Něco jako film. Každý rád jiný žánr, jiné herce, jinou kulturu... A procentuální hodnocení je jen jedna z indícií. Naštěstí díky internetu si člověk veškeré info hned pohledá.

Takže i o hře si člověk najde třeba různá hodnocení, hráčské ohlasy, screeny, gameplay na youtube, či chce hrát tu hru už z nostalgie, nebo ten žánr má rád a k chybám bude shovívavější atd. atd... NIKDY určitě hráče neovlivní jedno hodnocení jednoho webu...

0/0
19.10.2014 22:26

P86e29t96r 69M44a40c59h 6556980334

Ja jsem se na zaklade recenze Wasteland 2 na games.cz rozhodnul s touto hrou neztracet cas. A myslim si naopak, ze kazda kvalitni recenze hrace VZDY ovlivni.

0/0
20.10.2014 8:09

L41u57k23á73š 40V11l36k 2411379864486

Můj skromný názor je ten (nic originálního :) ). Prostě hodnotící rámeček se 3-4 hodnoceními. Redakčně hodnotit 0-10/10 (5 bodová škála mi přijde moc malá) + přihodit hodnocení metacritics + nějakého dalšího velkého herního webu (třeba games.de) + hodnocení čtenářů zde (dát do závorky počet hodnotících).

+2/0
19.10.2014 19:57

F25i58l17i42p 35G20a11l27a93š 2737547944468

Přesně, co se týká hodnotícího rámečku bych to viděl jako na jednom španělském webu (vandal.net), kde se celkové hodnocení skládá z celkem 4 položek: Grafika, zvuky (hádám včetně soundtracku), gameplay, zábavnost. Není to ideální, ale zase je to o krok blíže tomu dát jasně najevo co se na hře hodnotí. Jasně, všechny tyto položky jsou subjektivní, ale s tím se nedá nic dělat.

0/0
19.10.2014 20:44

F24i94l80i49p 66G57a60l35a66š 2897747644348

Jinak metacritics je právě, že souhrnné hodnocení (spíše zprůměrování) hodnocení z velkých herních webů z celého světa. Takže dávat vedle metascore třeba hodnocení IGN není moc logické, když hodnocení IGN je zahrnuté do metascore.;-)

+1/0
19.10.2014 20:48

V38l51a76d43i62m84í89r 84T48e13n48k61r11á14t 6488533805395

ideál není, samozřejmě

ale jde o to, že když bude dejme tomu zarytý FPSkář recenzovat survival horor, bude recenze strašná. Stejně jako když bude člověk, jehož maximem v RTS jsou settleři receznovat Wargame !!

Recenzi MUSÍ dělat člověk, který má k danému žánru vřelý vztah. Je jasné že pokud mě nezajímá daný žánr, hru hrát nebudu, recenzi číst také ne...tak proč by měl někdo takový recenzi dělat?

Pokud neznám "zákonitosti" žánru, předchozí dobré a špatné hry z daného žánru, naopak recenzuju podle toho co znám a co mám rád, tak je jasné že milovníci toho kterého žánru, kteř samozřejmě budou ve čtení recenze i v diskuzi nejaktivnější tak to náležitě "zplivou". Jako případ Aliena...nehledal jsem, ale vsadím boty, že recenzi Colonial Marines i Isolation dělal jeden člově/FPSkař.

Takže ačkoliv jsou Marines neskutečný clusterfuck, který má propadnou dějinami, je kvůli žánru autorovi bližší než Isolation, jehož smysl a poslání autor vůbec nepochopil a proto jej zpražil nízkým hodnocením.

Toť můj názor, je to stejné jako dejme tomu na fotbale...když budu jako slávista hodnotit hru sparty, vždycky budu kritičtější i k malým chybkám, protože to prostě není můj šálek kávy.

+7/−1
19.10.2014 16:22

M66a13r27t37i25n 16V54a90l69o39s87e89k 7903274677692

Určitě máte pravdu, že by recenzi měl dělat někdo, kdo žánru rozumí, ale stejně se objeví kontroverze - obtížnost hry, systém hry, který pro jednoho může být tradiční pro druhého zastaralý, pro někoho je dobré otevřený svět, pro někoho to bude zmatené, pro někoho je na prvním místě grafika pro jiného hratelnost apod.

0/0
19.10.2014 20:42

V85l71a75d26i40m91í19r 55K39r55i76s10t14e55n 7556862225188

Jak tady pan Valosek napsal, recenzent musí brát v potaz i hráčstvo, které nepatří do vyhraněné skupinky nadšenců tohoto žánru. Také často u recenzí vidíte doušku, pokud jste fanda toho a toho, přičtěte si xy

0/0
19.10.2014 21:50
Foto

M45i97c31h21a24l 60M37e17r92d29a 2550601239572

Obě hry hodnotil někdo jiný...

0/0
20.10.2014 1:56

J44i43ř44í 62V80y15š22í35n 6219173805859

Omlouvam se to melo byt + (Redakce: chtelo by to moznost opravit - na + a obracene ukliknuti je tu hned a naprava neni mozna)

0/0
21.10.2014 9:47

M59i77c90h65a82l 41N13o77v18á32k 9719639601619

ideál není. ale lze si po delší době vybrat recenzenta s podobným vkusem a na jeho doporučení dát.

0/0
19.10.2014 15:54

M65a13r83t25i36n 83V94a62l52o69s22e21k 7333414137322

Možná by stálo za to uvádět i hodnocení ze zahraničních serverů jako porovnání s vámi.

Ale myslím, že není na místě se omlouvát, že recenze a hodnocení se netrefilo do většinového názoru, protože co pro někoho může být výhoda, druhý to považuje za nevýhodu. (Př. Dark Souls - pro někoho nehratelné pro obrovskou obtížnost a tudíž tu hru nehodnotil kladně, pro někoho skvělá hra z důvodu velké obtížnosti)

0/0
19.10.2014 13:48
Foto

J71a19k13u43b 74R76a39i12d63a 5718286209784

Vždycky jsem měl vlastně nejasno v tom, jak vnímat žánr recenze. Napadá mě hned několik možných pojetí:

a) Recenzent se snaží zhodnotit, zda se dílo hodí pro tzv. cílovou skupinu. Jelikož já, jako čtenář, se identifikuji s danou cílovkou, tak potom recenze může sloužit jako odhad, zda by se mi to mohlo líbit. Recenzent je ideálně také příslušníkem oné cílovky.

b) Recenzent se nesnaží odhadovat, co by se líbilo tzv. cílovce, ale svěřuje se čistě se svými dojmy a poznatky. Pak je to spíš na čtenářích: oblíbí si různé recenzenty, u kterých zjistí, že mají podobný vkus či zajímavé názory. Čtenář pak už ví, jaká díla se asi danému recenzentovi líbí, takže potom posuzuje recenzi v kontextu své představy o autorovi.

c) Recenzent se snaží o co největší objektivitu. To je asi snazší např. u recenzí hardwaru, kde se spousta věcí dá kvantifikovat, podstatně obtížnější to je ovšem u uměleckých děl (tedy i u her). Přesto to do určité míry jde, ale takové recenze pak můžou působit chladně a strojeně.

d) Recenzent ani tak nehodnotí, jako spíše představuje. Má společné rysy se všemi předchozími variantami, ale je zas o něco střídmější.

Nevím, mám pocit, že se dají obhájit všechny tyto přístupy. Asi nikdo nechce u her úplně c) a d) a hlavní rozpor tak je mezi a) a b), přičemž je vyjádřitelný otázkou: "Má recenzent nárok se ve svém názoru diametrálně lišit od průměru cílovky, pro kterou článek píše?"

Ohledně bodového hodnocení, já si myslím, že procenta jsou nešťastná. Jaký je rozdíl mezi 64 % a 67 %? Jedno procento jako základní jednotka je nesmyslně malá a jemná jednotka pro něco tak hrubého, jako je estetický pocit z díla (většinou je ovšem nejmenší jednotka 5 %, ale i dvacetibodová škála mi přijde dost). 

Deset bodů mi přijde lepších, ale za nejlepší asi nakonec považuji pětibodový systém (plus možná nějaký ten "odpad!"). Tři jsou nudný průměr, čtyři kvalitní počin a pět je majstrštyk. Dva je podprůměr a jedna hrůza, běs.

+3/0
19.10.2014 13:41
Foto

J35a21k71u97b 30R53a56i32d36a 5908536129644

Obecně bych to bral takhle: když dokážeme ke každému bodu číselné škále vymyslet slovní hodnocení, které je navíc zjevně odlišné od hodnocení, které přiřadíme o bod výše či níže, tak je to dobrá škála.

Ale pak je to ještě jedna věc a to sice možnost takového podvědomého vybalancování. Tady, na BonusWebu, neudávám nutně konkrétní procento, ale mám tu i posuvník. Pak to může být tak, že mám prostě jen krajní polohy "líbí" a "nelíbí" a mezi nimi čistě pocitově nastavím někam posuvník, buď blíž k tomu, nebo k tomu.

0/0
19.10.2014 13:44

M48i94r70o30s78l46a15v 98S98t54a56s27t90n36y 7544233726211

Mně pětibodový systém vždy přišel jaksi nedostatečný a to z toho důvodu, že znám spoustu her, kterým bych dal 4/5, nicméně někde by to bylo z odřenýma ušima a jinde zase silná čtyřka. To znamená, že i u her se stejným hodnocením by mohly být dost velké kvalitativní rozdíly.

0/0
20.10.2014 10:11

B52a72r43t11o48l35o21m58ě75j 49K82u22s 2885716211253

Mně by se líbil systém, kdy by na prvním místě byly plusy a mínusy (princip "udělej si první obrázek sám") a až pod nimi hodnocení (je úplně jedno jestli procenta, nebo x/10, nebo hvězdičky), které by ale nebylo nadepsáno "naše hodnocení", ale mělo by u sebe jméno konkrétního recenzenta. Jde VŽDY o subjektivní názor, tak by to tak mělo i vypadat. Pokud máte v redakci různé názory a hru jste hráli, může tam být takových hodnocení víc.

Problém je, že když dáte hodnocení na první místo, tak člověk všechno, co čte pod tím, už interpretuje podle toho čísla.

0/0
19.10.2014 11:46
Foto

J63a67k11u97b 41R42a30i21d71a 5538726359644

Je to napsané v článku. Takhle to funguje spíše u filmů. Mají jen několik her a zahrání si hry trvá déle, než zhlédnutí filmu.

0/0
19.10.2014 13:48

H94y81n77e80k 89Š88l70a74h61ů68n80e52k 4359553326599

Mně se líbí systém hodnocení, jak je nastaven v Levelu.

0/0
19.10.2014 10:00

L70e44o38š 28V24e39r58n15e20r 4764200396233

Mě osobně se líbily staré časy (ve SCORE), kdy hry dostávaly i 10/10 :-)

+2/0
19.10.2014 9:06
Foto

O88n75d81ř47e33j 20Z53a10c43h 3183800323532

Hodnocení x/10 jsme používali v začátcích BW a v jednom směru bylo lepší - dát 10/10 a 100 procent je jiné. Sto procent získala na BW jen jedna, a to když jsem tak před deseti lety ohodnotil World of Warcraft :-). Už tehdy jsme řešili, jestli stovka nemá být nedosažitelná meta a pod.

0/0
19.10.2014 10:53

H88y15n41e26k 87Š17l74a87h22ů81n37e95k 4469803526289

Myslím, že WoW si 100 % zasloužilo.

+1/0
19.10.2014 10:55
Foto

O74n79d21ř60e44j 48Z78a14c70h 3863310223152

Zpětně si taky říkám, že to sedí, protože to, jak mě ta hra tehdy pohltila, se už žádné jiné nepovedlo.

0/0
19.10.2014 11:01

V69á10c29l46a90v 84M69a98š77a59t 2311323489116

Já bych osobně dal 100% TES: Skyrim a WoWku tak 70% ... krásný příklad toho, jak máme každý jiný vkus. Dokud budou recenzovat lidé, tak to tak bude vždy ...

0/0
19.10.2014 23:04

H63y10n20e36k 73Š72l57a25h42ů11n21e92k 4539663626229

Už jen porovnávat Skyrim a WoW je dost mimo, vzhledem k tomu, že jde o odlišné žánry :-)

0/0
19.10.2014 23:29

F27i30l52i75p 16G21a36l75a98š 2887667584758

Ani ne.. Rozdíl je hlavně v druhu ovládání a v tom že TES je single-player hra a WoW je MMO, jinak oboje je fantasy RPG.

0/0
20.10.2014 2:31

V12á60c38l22a10v 77M50a70š75a94t 2471423229846

Neporovnávám. Jen říkam že já bych WoW soudil jinak na základě svých preferencí.

+1/0
20.10.2014 2:46

P86e45t79r 91M25a41c24h 6476140124

Nikdo ty hry tasy neporovnava.

0/0
20.10.2014 8:13

F94i34l56i87p 82G59a73l82a90š 2667667974598

Ideální hodnocení samozřejmě neexistuje, ale pokud budete zůstávat u číselného hodnocení, tak se prostě komparaci hodnocení nevyhnete nikdy. Samozřejmě ideální stav by byl, kdyby se komparace prováděla pouze v rámci daného žánru a byla pro toto číselné hodnocení dána pevná pravidla, jenže ta dát dohromady je prakticky nadlidský výkon. Jediná a asi ideální možnost je se inspirovat například u "konkurenčního" games.cz, zde u recenze nejen, že vidíte hned na startu jak hodnotí hru recenzent, ale zároveň jaké je metascore a po otevření "karty hry" dokonce i jak ji hodnotí hráči. Možná blbost, ale možná i snaha se vyhnout úplně nesouhlasným reakcím čtenářů. Např. Wasteland 2 má sice metascore 81/100, ale recenzent jde proti proudu a dává 6/10 (takže místo 81% meta má své hodnocení 60%), takže i při komparaci s jinými lze jít s klidem proti proudu.

0/0
19.10.2014 2:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.