Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Editorial: hledání ideálního systému hodnocení

Chceme vás seznámit s tím, na čem pracujeme a na jaké články se můžete v nejbližší době těšit. A tentokrát i s tím, jak hodnotíme recenzované hry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M85a95r47e17k 84S15e79l79i94n25g92e77r 5989917416556

Na tohle tema byla pekna diskuze v poslednim hpodu.

0/0
20.10.2014 12:08

M24a12r31e16k 64Z47a86h76r79a85d88i57l 6134159595711

Rozdělil bych hodnocení na dílčí díly - Technické zpracování, hratelnost a zábavnost (trvanlivost hry - také v kontextu pořizovací ceny) - jak už jsem to někde na webu viděl. Z toho by se udělal průměr na celkové hodnocení hry.

0/0
20.10.2014 12:02

J76a27n 41H70o40r88a37k 3252816654790

vono by se panove recenzenti stacilo podivat, kolik ze jste dali nejhorsi hre ze sveta aliens a pak teto hre (ktera zcela objektivne a podle prumeru vsech odbornejch recenzi i hodnoceni ctenaru patri naopak k tomu nejlepsimu) dat vic, aby jste nevypadali jak oslove...

+2/−2
20.10.2014 10:04

H92y56n76e49k 45Š56l91a27h21ů96n36e22k 4479183706369

"... která zcela objektivně..." ;-D

+1/−1
20.10.2014 10:39

H97y25n32e75k 88Š65l31a10h80ů59n70e25k 4349733156349

Problém průměru všech hodnocení je v tom, že z průměru subjektivních hodnocení objektivní hodnocení neuděláte ;-)

+2/−1
20.10.2014 10:44

P97e67t93r 30M13a46c53h 6106200874

Objektivni recenze neni protimluv, ale ideal, ktereho by se mel kazdy recenzent snazit dosahnout. Cim lepsi recenzent, tim vice se tomu idealu bude blizit. Je spatne na to rezignovat s tim, ze idealu stejne nejde dosahnout a tak nema smysl se o nej snazit. To je cesta k nejhorsim recenzim.

Co se tyce hodnoceni, tak hlavni problem je v tom, ze kazdy klade duraz na neco jineho a tudiz ruznym hodnocenym obkastem dava ruznou vahu. Hodnoceni by tak melo byt rozdeleno na jednotlive oblasti a vaha jednotlivych

0/−1
20.10.2014 7:40

P47e74t49r 15M93a61c68h 6616390104

Pardon, omylem jsem si odkliknul odeslat. Pokracovani...

...a vaha jednotlivych oblasti by mela byt redakcne pevne stanovena a zverejnena, aby ctenari vedeli, na co se klade jaky duraz. Navrh hodnocenych oblasti:

Vytvarne provedeni

Audio provedeni

Kvalita pribehu

Level design

Herni design, herni mechanismy

Pomer produkcni hodnota/cena (primerenost pouziti dlc, mikrotransakci, ...)

Herni doba a znovuhratelnost

Uzivatelske rozhrani

Originalita Technicke provedeni (bugy, framerate, ai, fyzika, ...) Pricemz neni potreba aplikovat vsechny oblasti na vsechny hry, treba kvalita pribehu u tetrisu bude nehodnocena. Vysledne hodnoceni bude prumer dilcich hodnocni se zapocitanou vahou. Soucasti hodnoceni by melo byt i zverejneni dilci hodnoceni jednotlivych oblasti pro snazsi orientaci, aby si hrac jako ja, kteremu nesejde na grafice a je benevolentni k slabsimu technickemu provedeni, mohl snadno vybrat hry, ktere maji kvalitni, propracovane a odladene herni mechanismy, to jest hry typu jagged aliance 2 nebo darksouls.

0/0
20.10.2014 8:00

H59y89n90e37k 34Š75l68a85h85ů76n91e46k 4909123236799

Uvedené příklady hodnocených oblastí neumožňují objektivní hodnocení, prootže všechny ty oblasti (namátkou kvalita příběhu) jsou silně subjektivní. Stejně tak je nesmysl hodnotit hru podle "jerní doby a znovuhratelnosti", prootže i přiměřená herní doba je subjektivní. Abych to zkrátil, recenze nikdy nemže být objektivní.

+2/−1
20.10.2014 10:42

M24i49r33o61s71l31a64v 11S27t56a60s75t65n18y 7554723446151

Na druhou stranu ne vše lze odbýt slovy, že všechno je subjektivní. Pokud se aspoň trochu držíme nějakých zavedených standardů, tak aspoň rámcově můžeme přeci tvrdit, že třeba Planescape: Torment má lepší příběh, než Diablo. To, že někomu na příběhu nezáleží nebo naopak preferuje jednoduchý příběh Diabla už jsou pak ty subjektivní preference...

0/0
20.10.2014 13:18

P74e18t75r 65M94a37c76h 6666240434

Doporucuji precist si,co jsem psal na uvod. Uvedeny zpusob hodnoceni umoznuje vyrazne zvysit konzistenci hodnoceni v ramci jednoho media, coz prispiva k objektivite (a tedy i vzajemne srovnatelnosti) hodnoceni.

0/0
24.10.2014 6:25

V95á11c82l47a90v 23M46a29š38a77t 2371373349886

Ono snažit se o objektivní, relevantní hodnocení je trochu utopie.

Fanoušek RPG ohodnotí závody jinak než fanoušek NFS. Dále pokud se např. technická nedodělanost podepisuje na výsledném hodnocení, je recenze zavádějící po vydání opravných patchů apod.

Dokud se neurčí přesná kritéria hodnocení (grafické zpracování, množství bugů, herní doba, hratelnost, složitost ovládání a osvojení si herních mechanismů) tak bude hodnocení vždy subjekivní.

Přiznejme si však, kdo z nás řeší výsledný verdikt aniž by si přečetl recenzi.

Mně osobně recenze nestačí ...5 minut gameplay z youtube řekne o hře spoustu věcí, které ze slov nezjistíte.

Navíc sami čtenáři můžou psát komentáře kde můžou vyjádřit svoje postoje k recenzi ... neřešil bych nějaký "ideální systém"

0/0
19.10.2014 22:36

V20l77a25d92i30m76í30r 28K12r84i37s15t13e57n 7546952835148

Taky se přidám. Číselné hodnocení je jen pomocnou berlou tedy, pokud mě ta hra nějak oslovuje, číselné hodnocení je jen vodítko zda se nejedná o ložený  propadák a i pak si přečtete proč.

Pokud bych chtěl opravdu trvat na nějaké změně toho číselného hodnocení obecně, tak ta škála 100 bodů je paradoxně malá.  Vynecháme-li vyloženě Indie hry , Áčkové tituly se pod 60 procent téměř nedostanou, a o neznámých propadácích psát asi nebudete. Takže ze 100 se stává ve skutečnosti 40 bodů. A tam pak jednotlivá odchylka autora se hodně projeví, (Jakto že jste dali titulu xy 75 procent když tamtomu jste dali  83 procent.) Na jednu stranu by bylo asi hezké používat i nižší stupně pro "dobré" hry, jenže chápu , že jste svázáni Metacritic a ostatními a vypadalo by to "blbě" kdyby jinde to dostalo 70 a u vás 50.

0/0
19.10.2014 22:03

L16u31k14á25š 72V22l83k 2511719364446

Tak kdybych tuhle "causu" měl shrnout, tak jakékoliv hodnocení je vždy za prvé subjektivní (redaktoři to sami zdůrazňují) a HLAVNĚ jen jeden střípek do mozaiky podle čeho si každý vybírá co bude hrát... Něco jako film. Každý rád jiný žánr, jiné herce, jinou kulturu... A procentuální hodnocení je jen jedna z indícií. Naštěstí díky internetu si člověk veškeré info hned pohledá.

Takže i o hře si člověk najde třeba různá hodnocení, hráčské ohlasy, screeny, gameplay na youtube, či chce hrát tu hru už z nostalgie, nebo ten žánr má rád a k chybám bude shovívavější atd. atd... NIKDY určitě hráče neovlivní jedno hodnocení jednoho webu...

0/0
19.10.2014 22:26

P66e76t46r 83M86a55c27h 6216830464

Ja jsem se na zaklade recenze Wasteland 2 na games.cz rozhodnul s touto hrou neztracet cas. A myslim si naopak, ze kazda kvalitni recenze hrace VZDY ovlivni.

0/0
20.10.2014 8:09

L47u22k76á98š 96V20l85k 2191889734416

Můj skromný názor je ten (nic originálního :) ). Prostě hodnotící rámeček se 3-4 hodnoceními. Redakčně hodnotit 0-10/10 (5 bodová škála mi přijde moc malá) + přihodit hodnocení metacritics + nějakého dalšího velkého herního webu (třeba games.de) + hodnocení čtenářů zde (dát do závorky počet hodnotících).

+2/0
19.10.2014 19:57

F92i33l31i13p 83G93a14l12a18š 2777157934838

Přesně, co se týká hodnotícího rámečku bych to viděl jako na jednom španělském webu (vandal.net), kde se celkové hodnocení skládá z celkem 4 položek: Grafika, zvuky (hádám včetně soundtracku), gameplay, zábavnost. Není to ideální, ale zase je to o krok blíže tomu dát jasně najevo co se na hře hodnotí. Jasně, všechny tyto položky jsou subjektivní, ale s tím se nedá nic dělat.

0/0
19.10.2014 20:44

F45i18l89i30p 26G12a37l83a98š 2667677194378

Jinak metacritics je právě, že souhrnné hodnocení (spíše zprůměrování) hodnocení z velkých herních webů z celého světa. Takže dávat vedle metascore třeba hodnocení IGN není moc logické, když hodnocení IGN je zahrnuté do metascore.;-)

+1/0
19.10.2014 20:48

V26l75a12d97i41m81í61r 12T72e53n25k80r12á61t 6228193745685

ideál není, samozřejmě

ale jde o to, že když bude dejme tomu zarytý FPSkář recenzovat survival horor, bude recenze strašná. Stejně jako když bude člověk, jehož maximem v RTS jsou settleři receznovat Wargame !!

Recenzi MUSÍ dělat člověk, který má k danému žánru vřelý vztah. Je jasné že pokud mě nezajímá daný žánr, hru hrát nebudu, recenzi číst také ne...tak proč by měl někdo takový recenzi dělat?

Pokud neznám "zákonitosti" žánru, předchozí dobré a špatné hry z daného žánru, naopak recenzuju podle toho co znám a co mám rád, tak je jasné že milovníci toho kterého žánru, kteř samozřejmě budou ve čtení recenze i v diskuzi nejaktivnější tak to náležitě "zplivou". Jako případ Aliena...nehledal jsem, ale vsadím boty, že recenzi Colonial Marines i Isolation dělal jeden člově/FPSkař.

Takže ačkoliv jsou Marines neskutečný clusterfuck, který má propadnou dějinami, je kvůli žánru autorovi bližší než Isolation, jehož smysl a poslání autor vůbec nepochopil a proto jej zpražil nízkým hodnocením.

Toť můj názor, je to stejné jako dejme tomu na fotbale...když budu jako slávista hodnotit hru sparty, vždycky budu kritičtější i k malým chybkám, protože to prostě není můj šálek kávy.

+7/−1
19.10.2014 16:22

M42a27r92t63i88n 29V64a92l86o46s57e92k 7653624927562

Určitě máte pravdu, že by recenzi měl dělat někdo, kdo žánru rozumí, ale stejně se objeví kontroverze - obtížnost hry, systém hry, který pro jednoho může být tradiční pro druhého zastaralý, pro někoho je dobré otevřený svět, pro někoho to bude zmatené, pro někoho je na prvním místě grafika pro jiného hratelnost apod.

0/0
19.10.2014 20:42

V76l38a10d20i45m32í42r 80K71r64i74s49t24e49n 7246742345978

Jak tady pan Valosek napsal, recenzent musí brát v potaz i hráčstvo, které nepatří do vyhraněné skupinky nadšenců tohoto žánru. Také často u recenzí vidíte doušku, pokud jste fanda toho a toho, přičtěte si xy

0/0
19.10.2014 21:50
Foto

M35i90c43h62a85l 81M42e48r94d24a 2530781869622

Obě hry hodnotil někdo jiný...

0/0
20.10.2014 1:56

J86i54ř84í 83V18y64š32í20n 6849213905349

Omlouvam se to melo byt + (Redakce: chtelo by to moznost opravit - na + a obracene ukliknuti je tu hned a naprava neni mozna)

0/0
21.10.2014 9:47

M54i25c77h46a32l 82N68o66v36á12k 9239239511279

ideál není. ale lze si po delší době vybrat recenzenta s podobným vkusem a na jeho doporučení dát.

0/0
19.10.2014 15:54

M77a95r36t27i36n 92V76a21l62o69s64e40k 7653694757252

Možná by stálo za to uvádět i hodnocení ze zahraničních serverů jako porovnání s vámi.

Ale myslím, že není na místě se omlouvát, že recenze a hodnocení se netrefilo do většinového názoru, protože co pro někoho může být výhoda, druhý to považuje za nevýhodu. (Př. Dark Souls - pro někoho nehratelné pro obrovskou obtížnost a tudíž tu hru nehodnotil kladně, pro někoho skvělá hra z důvodu velké obtížnosti)

0/0
19.10.2014 13:48
Foto

J16a31k71u61b 36R27a70i57d91a 5708196299354

Vždycky jsem měl vlastně nejasno v tom, jak vnímat žánr recenze. Napadá mě hned několik možných pojetí:

a) Recenzent se snaží zhodnotit, zda se dílo hodí pro tzv. cílovou skupinu. Jelikož já, jako čtenář, se identifikuji s danou cílovkou, tak potom recenze může sloužit jako odhad, zda by se mi to mohlo líbit. Recenzent je ideálně také příslušníkem oné cílovky.

b) Recenzent se nesnaží odhadovat, co by se líbilo tzv. cílovce, ale svěřuje se čistě se svými dojmy a poznatky. Pak je to spíš na čtenářích: oblíbí si různé recenzenty, u kterých zjistí, že mají podobný vkus či zajímavé názory. Čtenář pak už ví, jaká díla se asi danému recenzentovi líbí, takže potom posuzuje recenzi v kontextu své představy o autorovi.

c) Recenzent se snaží o co největší objektivitu. To je asi snazší např. u recenzí hardwaru, kde se spousta věcí dá kvantifikovat, podstatně obtížnější to je ovšem u uměleckých děl (tedy i u her). Přesto to do určité míry jde, ale takové recenze pak můžou působit chladně a strojeně.

d) Recenzent ani tak nehodnotí, jako spíše představuje. Má společné rysy se všemi předchozími variantami, ale je zas o něco střídmější.

Nevím, mám pocit, že se dají obhájit všechny tyto přístupy. Asi nikdo nechce u her úplně c) a d) a hlavní rozpor tak je mezi a) a b), přičemž je vyjádřitelný otázkou: "Má recenzent nárok se ve svém názoru diametrálně lišit od průměru cílovky, pro kterou článek píše?"

Ohledně bodového hodnocení, já si myslím, že procenta jsou nešťastná. Jaký je rozdíl mezi 64 % a 67 %? Jedno procento jako základní jednotka je nesmyslně malá a jemná jednotka pro něco tak hrubého, jako je estetický pocit z díla (většinou je ovšem nejmenší jednotka 5 %, ale i dvacetibodová škála mi přijde dost). 

Deset bodů mi přijde lepších, ale za nejlepší asi nakonec považuji pětibodový systém (plus možná nějaký ten "odpad!"). Tři jsou nudný průměr, čtyři kvalitní počin a pět je majstrštyk. Dva je podprůměr a jedna hrůza, běs.

+3/0
19.10.2014 13:41
Foto

J84a41k70u41b 89R85a35i82d66a 5838976569424

Obecně bych to bral takhle: když dokážeme ke každému bodu číselné škále vymyslet slovní hodnocení, které je navíc zjevně odlišné od hodnocení, které přiřadíme o bod výše či níže, tak je to dobrá škála.

Ale pak je to ještě jedna věc a to sice možnost takového podvědomého vybalancování. Tady, na BonusWebu, neudávám nutně konkrétní procento, ale mám tu i posuvník. Pak to může být tak, že mám prostě jen krajní polohy "líbí" a "nelíbí" a mezi nimi čistě pocitově nastavím někam posuvník, buď blíž k tomu, nebo k tomu.

0/0
19.10.2014 13:44

M62i18r81o91s26l98a90v 21S95t90a51s89t90n59y 7354783356651

Mně pětibodový systém vždy přišel jaksi nedostatečný a to z toho důvodu, že znám spoustu her, kterým bych dal 4/5, nicméně někde by to bylo z odřenýma ušima a jinde zase silná čtyřka. To znamená, že i u her se stejným hodnocením by mohly být dost velké kvalitativní rozdíly.

0/0
20.10.2014 10:11

B82a57r85t76o38l92o98m74ě82j 49K41u48s 2475736141923

Mně by se líbil systém, kdy by na prvním místě byly plusy a mínusy (princip "udělej si první obrázek sám") a až pod nimi hodnocení (je úplně jedno jestli procenta, nebo x/10, nebo hvězdičky), které by ale nebylo nadepsáno "naše hodnocení", ale mělo by u sebe jméno konkrétního recenzenta. Jde VŽDY o subjektivní názor, tak by to tak mělo i vypadat. Pokud máte v redakci různé názory a hru jste hráli, může tam být takových hodnocení víc.

Problém je, že když dáte hodnocení na první místo, tak člověk všechno, co čte pod tím, už interpretuje podle toho čísla.

0/0
19.10.2014 11:46
Foto

J64a62k75u10b 53R20a37i23d87a 5508296509984

Je to napsané v článku. Takhle to funguje spíše u filmů. Mají jen několik her a zahrání si hry trvá déle, než zhlédnutí filmu.

0/0
19.10.2014 13:48

H36y10n14e41k 28Š25l98a56h84ů79n88e92k 4519263516799

Mně se líbí systém hodnocení, jak je nastaven v Levelu.

0/0
19.10.2014 10:00

L57e53o76š 85V96e94r72n12e35r 4214710296713

Mě osobně se líbily staré časy (ve SCORE), kdy hry dostávaly i 10/10 :-)

+2/0
19.10.2014 9:06
Foto

O88n87d72ř57e75j 56Z48a37c16h 3283580153462

Hodnocení x/10 jsme používali v začátcích BW a v jednom směru bylo lepší - dát 10/10 a 100 procent je jiné. Sto procent získala na BW jen jedna, a to když jsem tak před deseti lety ohodnotil World of Warcraft :-). Už tehdy jsme řešili, jestli stovka nemá být nedosažitelná meta a pod.

0/0
19.10.2014 10:53

H93y85n43e40k 95Š51l63a12h40ů37n11e16k 4179523786849

Myslím, že WoW si 100 % zasloužilo.

+1/0
19.10.2014 10:55
Foto

O94n90d25ř44e74j 69Z12a52c50h 3343280803592

Zpětně si taky říkám, že to sedí, protože to, jak mě ta hra tehdy pohltila, se už žádné jiné nepovedlo.

0/0
19.10.2014 11:01

V25á89c25l28a18v 77M43a37š57a90t 2301923729256

Já bych osobně dal 100% TES: Skyrim a WoWku tak 70% ... krásný příklad toho, jak máme každý jiný vkus. Dokud budou recenzovat lidé, tak to tak bude vždy ...

0/0
19.10.2014 23:04

H21y35n10e20k 15Š35l61a83h90ů71n71e36k 4349823906889

Už jen porovnávat Skyrim a WoW je dost mimo, vzhledem k tomu, že jde o odlišné žánry :-)

0/0
19.10.2014 23:29

F71i33l82i51p 25G47a85l86a97š 2747457564478

Ani ne.. Rozdíl je hlavně v druhu ovládání a v tom že TES je single-player hra a WoW je MMO, jinak oboje je fantasy RPG.

0/0
20.10.2014 2:31

V10á93c50l12a53v 89M26a50š23a23t 2541973419986

Neporovnávám. Jen říkam že já bych WoW soudil jinak na základě svých preferencí.

+1/0
20.10.2014 2:46

P53e56t81r 52M59a46c67h 6296960194

Nikdo ty hry tasy neporovnava.

0/0
20.10.2014 8:13

F31i10l73i49p 22G22a40l89a15š 2457897764308

Ideální hodnocení samozřejmě neexistuje, ale pokud budete zůstávat u číselného hodnocení, tak se prostě komparaci hodnocení nevyhnete nikdy. Samozřejmě ideální stav by byl, kdyby se komparace prováděla pouze v rámci daného žánru a byla pro toto číselné hodnocení dána pevná pravidla, jenže ta dát dohromady je prakticky nadlidský výkon. Jediná a asi ideální možnost je se inspirovat například u "konkurenčního" games.cz, zde u recenze nejen, že vidíte hned na startu jak hodnotí hru recenzent, ale zároveň jaké je metascore a po otevření "karty hry" dokonce i jak ji hodnotí hráči. Možná blbost, ale možná i snaha se vyhnout úplně nesouhlasným reakcím čtenářů. Např. Wasteland 2 má sice metascore 81/100, ale recenzent jde proti proudu a dává 6/10 (takže místo 81% meta má své hodnocení 60%), takže i při komparaci s jinými lze jít s klidem proti proudu.

0/0
19.10.2014 2:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.