Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Herní prostředí jako prvotřídní vypravěč

Na prostředí v počítačových hrách obyčejně hodnotíme grafiku a celkový design. Jenže co když herní mapa začne plnit funkci vypravěče?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P86a16v56e33l 33Š75m86í11d 5652635148704

Nelze, než souhlasit. Vím, že jako každý má jiný přístup ke knihám, filmům a dalším médiím, stejné je to u her. Každý v nich hledá něco jiného. Někdo se orientuje pouze na skóre a achievementy, někdo na příběh, další na něco jiného. Já se vyhýbám lineárním hrám s omezeným prostředím. K čemu je mi FPS a počet polygonů nebo rozlišení textury, když se nemohu podívat, co je za zavřenými dveřmi, na konci temné uličky nebo v té staré, pavučinami pokryté skříni na půdě. Vždy se snažím prostředí prozkoumat do nejmenších detailů. hledat skryté záměry designérů a baví mne to, jako číst příběh. Je mi pak líto designérů, jejichž práce a skrytých odkazů si hráč orientovaný na cíl ani nepovšimne.

0/0
11.4.2015 6:45

P17a81v35e54l 42D34r38o11t24á62r 7853834779764

Filozofie společnosti VALVe: Show, don't tell.

Místo toho, aby vám někdo v Half-Life 2 dlouhé minuty vyprávěl, jak Combine těží pozemskou mořskou vodu, vás raději nechali projet buginou po pobřeží, kde bylo vidět lodě uvízlé na mělčině deset metrů pod úrovní původní hladiny. Při prvním hraní si to člověk možná ani neuvědomí, ale ta hra je v tomto směru velmi pečlivá a tyto informace vám opakovaně předkládá k zaznamenání.

+1/0
20.2.2015 14:04

M44i20c89h74a97l 46N84o32v55á65k 9129439901669

Kdo jiný než prostředí by mělo vyprávět příběhy? Když do her nedají postavy se kterými by šlo (rozumně) komunikovat.Kromě toho - vyprávět prostředím je to jednodušší.A jeho prozkoumávání mě baví. (a že jde vyprávět i postavami dokazují třeba bioware například v baldur´s gate aj.)

0/0
20.2.2015 9:40

M27i43r79o57s32l20a56v 82S67t22a43s82t75n58y 7194343306721

Tak kolem roku 2000, kdy ještě grafika nemohla být na takové úrovni, jako je dneska, prakticky NEEXISTOVALA rozumná možnost vyprávět příběh prostředím (ok, čest výjimkám). Jenže není všechno zlato, co se třpytí. V té době v RPG také vznikaly mnohem zajímavější a kvalitnější dialogy, než je tomu dnes. A jsem toho názoru, že vyprávět příběh prostřednictvím dialogům je lepší, protože příběh prostředním nelze podle mě "odvyprávět" celý (alespoň u RPG).

0/0
20.2.2015 10:47

J54a55r41o75m20i90r 65P66e85s84e36k 9693525974431

Tak ja si teda vzpomnel nejvice na dead space 1

+1/0
19.2.2015 23:51

J70a83k80u82b 37M60a67t29o60u51š 3765412252703

Myslím, že by autor článku Zapoměl na Half-life 2. Což je podle mně jeden z největších průkopníků atmosferického prostředí.

+1/0
19.2.2015 20:52

E35l22i30š45k38a 87K45l35í50v32a87r91o65v34á 1715561970691

Mně se při čtení článku vybavila Amnesia: The Dark Descent nebo první díl Deus Ex:-)

0/0
19.2.2015 19:36

J44a49n 14H74a38b51á91s22k86o 4364807341433

Metro (2033,LL), Bioshock Infinite, Ucharted, Last Of Us, Lara Croft, Fallout 3/NV vsechny tyhle jsou jasnym prikladem toho, ze herni prostredi spolu s hratelnosti a zvukem jsou nedilnou soucasti kvalitni a nezapomenutelne hry. Napr. u Infinite uz si pamatuju malo kterou misi, ale nejedna lokace mi na dlouho uvizla v pameti a stejne tomu tak je i u ostatnich vyse zminenych titulu R^

0/0
19.2.2015 18:00

M58i49r95o59s71l15a34v 23K19r97a45h42u57l93í44k 6947424574

V tomto ohledu se mi libil i novy tomb raider v podobe deniku a dokreslene prostredim. Na novy dil se moc tesim.

0/0
19.2.2015 13:42

J14i53ř17í 95Ř75e66h60o83ř 9788528266118

Portal 2 v tomto směru také trochu nabízel.

0/0
19.2.2015 12:19

L18i53b26o88r 39Č51e68r73n98ý 1505726556359

No nejvíc je tohle zřejmý třeba u Wanishing of Ethan Carter. Zrovna nedávno jsem to hrál

0/0
19.2.2015 11:12
Foto

J51a67k42u79b 56R56a27i53d77a 5768796359624

Připomněl bych herní klasiku Unreal. Tam sice hodně vyprávěly zprávy z translatoru, ale též velkolepé prostředí, kterým hlavně člověk bez přerušení putoval od začátku do konce, což vytvářelo pocit návaznosti a epické rozmáchlosti. To mi už třeba ve dvojce chybělo.

+2/0
19.2.2015 9:45

B73r38o98n87i35s80l96a18v 88H91a25k68e64n 2918355686576

prave jsem zamackl slzu v oku ;-) na svou dobu vyborne prostredi a muzika

0/0
19.2.2015 10:48

T62o79m60á70š 33T97ö27k13ö31l94y 7976560401764

Úplně nejvíc souhlasím! Hrozně mě baví prozkoumávat a koukat jak vývojáři to či ono prostředí navrhli, co mě tam čeká, jaký příběh se za tím schovává. Nemám konzoli, takže Last of us jsem nehrál, ale u Bioshocku to můžu potvrdit. Ale jedno z nej prostředí „které vypráví“ je pro mě Fallout - 2 a New Vegas. Tam o sobě jednotlivé lokace „věděli“ a když jsem třeba v F:NV poprvé narazil na solární elektrárnu skoro jsem nadskočil nedočkavostí se tam jít podívat a prozkoumat „whats going on“ :) !

+7/0
19.2.2015 8:43

T46o62m75á76š 40T74ö21k24ö91l58y 7276610751264

A nesmím ještě zapomenout System Shock 2. Příběh prostředí funguje dodnes :) .

+1/0
19.2.2015 8:55

M21i91r64o91s84l30a23v 98S74t90a49s39t80n83y 7144853976611

Akorát se hrnu do diskuze, že musím zmínit New Vegas, ale předběhl jste mě :-) Ten "sense of wonder", když člověk objeví opuštěný vault, o kterém vůbec nic neví, ale pak postupně začíná rozplétat jeho historii a zjišťovat, co se tu vlastně stalo. A že těch vaultů bylo v New Vegas požehnaně.

+8/0
19.2.2015 9:14

T58o24m78á15š 87T24ö94k92ö46l48y 7876120531714

Ach už aby tu byla 4ka :) :) ... !

+6/0
19.2.2015 9:24

M32i11r91o38s40l16a70v 19S63t46a87s84t37n10y 7934373206151

Čtyřka je opět od Bethesdy, což je něco, co skipnu. Rozdíl v kvalitě dialogů a textu obecně je mezi New Vegas a trojkou bohužel dost propastná.

0/0
19.2.2015 9:42
Foto

L60u64k13á61š 46N16a14v49a96r91a 2838738201719

Já bych to úplně nezatracoval. Jsem si poměrně dost jistý tím, že se Bethesda nechala od NV poučit a čtyřka tak bude někde jinde, než trojka. U třetího Falloutu byl problém v tom, že to pro ně byla první hra tohoto tématu a oni se tak snažili na hru aplikovat vše, co dobře znali (čili fantasy RPG) a doposud jim to fungovalo. Jaksi už trošku pozapomněli na to, že musí zachovat kouzlo Falloutu. (I když já osobně jsem si užil i třetí díl.)

0/0
19.2.2015 14:26

M47i77r17o79s91l74a54v 90S89t48a59s41t26n13y 7864933986191

No, tak mě nebaví ani jejich Obliviony a Skyrimy. Jsou v nich nekonečné a nebetyčně nudné dungeony, v F3 jsou pro změnu metra a gigantické továrny. Každého baví něco jiného, ale repetitivní dungeon crawling já osobně nenávidím a je fuk v jakém je prostředí.

Ale jinak je F3 poměrně dobrá hra, jen je to spíš akční hra s rpg prvky a v každém případě postrádá ty ingredience, které Fallout dělají Falloutem (trvalo mi fakt dlouho, než jsem byl ukecán abych dal NV šanci).

0/0
20.2.2015 8:12

T37i82b50o87r 67V70i63z84v34a90r19y 9784354883365

Zrovna to hraju... Musím ale říct, že ta záplava lístečků, výpisů, atd. Už byla na mě trochu moc, a už to ignoruju.

0/0
19.2.2015 9:37

M25i46r58o91s23l44a45v 60S68t74a64s11t15n89y 7114613126911

Jo, ten management obdobných zpráviček mohl být v pipboyi mnohem lépe pořešený, je to strašně nepřehledný. Ale ignorovat je to myslím docela škoda.

0/0
19.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.