Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Herní prostředí jako prvotřídní vypravěč

Na prostředí v počítačových hrách obyčejně hodnotíme grafiku a celkový design. Jenže co když herní mapa začne plnit funkci vypravěče?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34a42v45e69l 91Š56m70í39d 5672435948444

Nelze, než souhlasit. Vím, že jako každý má jiný přístup ke knihám, filmům a dalším médiím, stejné je to u her. Každý v nich hledá něco jiného. Někdo se orientuje pouze na skóre a achievementy, někdo na příběh, další na něco jiného. Já se vyhýbám lineárním hrám s omezeným prostředím. K čemu je mi FPS a počet polygonů nebo rozlišení textury, když se nemohu podívat, co je za zavřenými dveřmi, na konci temné uličky nebo v té staré, pavučinami pokryté skříni na půdě. Vždy se snažím prostředí prozkoumat do nejmenších detailů. hledat skryté záměry designérů a baví mne to, jako číst příběh. Je mi pak líto designérů, jejichž práce a skrytých odkazů si hráč orientovaný na cíl ani nepovšimne.

0/0
11.4.2015 6:45

P61a67v12e32l 81D35r87o94t54á83r 7243424359124

Filozofie společnosti VALVe: Show, don't tell.

Místo toho, aby vám někdo v Half-Life 2 dlouhé minuty vyprávěl, jak Combine těží pozemskou mořskou vodu, vás raději nechali projet buginou po pobřeží, kde bylo vidět lodě uvízlé na mělčině deset metrů pod úrovní původní hladiny. Při prvním hraní si to člověk možná ani neuvědomí, ale ta hra je v tomto směru velmi pečlivá a tyto informace vám opakovaně předkládá k zaznamenání.

+1/0
20.2.2015 14:04

M23i62c83h40a35l 97N18o23v66á90k 9109939171379

Kdo jiný než prostředí by mělo vyprávět příběhy? Když do her nedají postavy se kterými by šlo (rozumně) komunikovat.Kromě toho - vyprávět prostředím je to jednodušší.A jeho prozkoumávání mě baví. (a že jde vyprávět i postavami dokazují třeba bioware například v baldur´s gate aj.)

0/0
20.2.2015 9:40

M67i82r79o26s75l85a39v 55S42t80a24s38t58n74y 7224253296771

Tak kolem roku 2000, kdy ještě grafika nemohla být na takové úrovni, jako je dneska, prakticky NEEXISTOVALA rozumná možnost vyprávět příběh prostředím (ok, čest výjimkám). Jenže není všechno zlato, co se třpytí. V té době v RPG také vznikaly mnohem zajímavější a kvalitnější dialogy, než je tomu dnes. A jsem toho názoru, že vyprávět příběh prostřednictvím dialogům je lepší, protože příběh prostředním nelze podle mě "odvyprávět" celý (alespoň u RPG).

0/0
20.2.2015 10:47

J77a90r61o62m11i10r 60P25e28s85e80k 9713765484531

Tak ja si teda vzpomnel nejvice na dead space 1

+1/0
19.2.2015 23:51

J72a65k95u18b 12M26a16t34o44u71š 3315762332973

Myslím, že by autor článku Zapoměl na Half-life 2. Což je podle mně jeden z největších průkopníků atmosferického prostředí.

+1/0
19.2.2015 20:52

E57l96i48š14k29a 31K39l88í24v19a23r29o66v83á 1235481180451

Mně se při čtení článku vybavila Amnesia: The Dark Descent nebo první díl Deus Ex:-)

0/0
19.2.2015 19:36

J52a16n 80H50a23b67á31s38k73o 4704397331223

Metro (2033,LL), Bioshock Infinite, Ucharted, Last Of Us, Lara Croft, Fallout 3/NV vsechny tyhle jsou jasnym prikladem toho, ze herni prostredi spolu s hratelnosti a zvukem jsou nedilnou soucasti kvalitni a nezapomenutelne hry. Napr. u Infinite uz si pamatuju malo kterou misi, ale nejedna lokace mi na dlouho uvizla v pameti a stejne tomu tak je i u ostatnich vyse zminenych titulu R^

0/0
19.2.2015 18:00

M85i50r11o97s29l95a58v 37K40r18a29h58u25l66í87k 6577834944

V tomto ohledu se mi libil i novy tomb raider v podobe deniku a dokreslene prostredim. Na novy dil se moc tesim.

0/0
19.2.2015 13:42

J70i10ř91í 53Ř21e22h16o95ř 9498848326728

Portal 2 v tomto směru také trochu nabízel.

0/0
19.2.2015 12:19

L11i57b15o89r 64Č14e98r95n64ý 1645226736529

No nejvíc je tohle zřejmý třeba u Wanishing of Ethan Carter. Zrovna nedávno jsem to hrál

0/0
19.2.2015 11:12
Foto

J24a37k39u11b 61R35a87i87d48a 5668316639794

Připomněl bych herní klasiku Unreal. Tam sice hodně vyprávěly zprávy z translatoru, ale též velkolepé prostředí, kterým hlavně člověk bez přerušení putoval od začátku do konce, což vytvářelo pocit návaznosti a epické rozmáchlosti. To mi už třeba ve dvojce chybělo.

+2/0
19.2.2015 9:45

B60r46o93n29i10s93l72a28v 43H75a43k87e37n 2858955586176

prave jsem zamackl slzu v oku ;-) na svou dobu vyborne prostredi a muzika

0/0
19.2.2015 10:48

T82o60m34á32š 57T42ö55k58ö55l65y 7326770381394

Úplně nejvíc souhlasím! Hrozně mě baví prozkoumávat a koukat jak vývojáři to či ono prostředí navrhli, co mě tam čeká, jaký příběh se za tím schovává. Nemám konzoli, takže Last of us jsem nehrál, ale u Bioshocku to můžu potvrdit. Ale jedno z nej prostředí „které vypráví“ je pro mě Fallout - 2 a New Vegas. Tam o sobě jednotlivé lokace „věděli“ a když jsem třeba v F:NV poprvé narazil na solární elektrárnu skoro jsem nadskočil nedočkavostí se tam jít podívat a prozkoumat „whats going on“ :) !

+7/0
19.2.2015 8:43

T71o23m30á25š 70T19ö67k16ö14l90y 7916880141814

A nesmím ještě zapomenout System Shock 2. Příběh prostředí funguje dodnes :) .

+1/0
19.2.2015 8:55

M68i16r75o42s32l26a88v 91S33t18a46s25t77n57y 7894363666231

Akorát se hrnu do diskuze, že musím zmínit New Vegas, ale předběhl jste mě :-) Ten "sense of wonder", když člověk objeví opuštěný vault, o kterém vůbec nic neví, ale pak postupně začíná rozplétat jeho historii a zjišťovat, co se tu vlastně stalo. A že těch vaultů bylo v New Vegas požehnaně.

+8/0
19.2.2015 9:14

T52o83m54á82š 55T27ö89k81ö73l60y 7446450391334

Ach už aby tu byla 4ka :) :) ... !

+6/0
19.2.2015 9:24

M34i18r43o76s17l41a51v 71S25t29a38s75t42n25y 7904773336401

Čtyřka je opět od Bethesdy, což je něco, co skipnu. Rozdíl v kvalitě dialogů a textu obecně je mezi New Vegas a trojkou bohužel dost propastná.

0/0
19.2.2015 9:42
Foto

L40u56k52á74š 57N44a96v42a65r24a 2838478301179

Já bych to úplně nezatracoval. Jsem si poměrně dost jistý tím, že se Bethesda nechala od NV poučit a čtyřka tak bude někde jinde, než trojka. U třetího Falloutu byl problém v tom, že to pro ně byla první hra tohoto tématu a oni se tak snažili na hru aplikovat vše, co dobře znali (čili fantasy RPG) a doposud jim to fungovalo. Jaksi už trošku pozapomněli na to, že musí zachovat kouzlo Falloutu. (I když já osobně jsem si užil i třetí díl.)

0/0
19.2.2015 14:26

M87i17r48o44s41l97a58v 42S82t22a36s11t17n96y 7824913496181

No, tak mě nebaví ani jejich Obliviony a Skyrimy. Jsou v nich nekonečné a nebetyčně nudné dungeony, v F3 jsou pro změnu metra a gigantické továrny. Každého baví něco jiného, ale repetitivní dungeon crawling já osobně nenávidím a je fuk v jakém je prostředí.

Ale jinak je F3 poměrně dobrá hra, jen je to spíš akční hra s rpg prvky a v každém případě postrádá ty ingredience, které Fallout dělají Falloutem (trvalo mi fakt dlouho, než jsem byl ukecán abych dal NV šanci).

0/0
20.2.2015 8:12

T45i59b97o18r 25V45i10z94v41a74r42y 9914394423175

Zrovna to hraju... Musím ale říct, že ta záplava lístečků, výpisů, atd. Už byla na mě trochu moc, a už to ignoruju.

0/0
19.2.2015 9:37

M11i74r35o28s17l84a83v 31S93t95a54s65t42n97y 7964473336481

Jo, ten management obdobných zpráviček mohl být v pipboyi mnohem lépe pořešený, je to strašně nepřehledný. Ale ignorovat je to myslím docela škoda.

0/0
19.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.