Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Herní prostředí jako prvotřídní vypravěč

Na prostředí v počítačových hrách obyčejně hodnotíme grafiku a celkový design. Jenže co když herní mapa začne plnit funkci vypravěče?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92a49v77e47l 63Š50m90í91d 5332945558274

Nelze, než souhlasit. Vím, že jako každý má jiný přístup ke knihám, filmům a dalším médiím, stejné je to u her. Každý v nich hledá něco jiného. Někdo se orientuje pouze na skóre a achievementy, někdo na příběh, další na něco jiného. Já se vyhýbám lineárním hrám s omezeným prostředím. K čemu je mi FPS a počet polygonů nebo rozlišení textury, když se nemohu podívat, co je za zavřenými dveřmi, na konci temné uličky nebo v té staré, pavučinami pokryté skříni na půdě. Vždy se snažím prostředí prozkoumat do nejmenších detailů. hledat skryté záměry designérů a baví mne to, jako číst příběh. Je mi pak líto designérů, jejichž práce a skrytých odkazů si hráč orientovaný na cíl ani nepovšimne.

0/0
11.4.2015 6:45

P66a42v32e72l 49D14r71o71t30á57r 7203714419714

Filozofie společnosti VALVe: Show, don't tell.

Místo toho, aby vám někdo v Half-Life 2 dlouhé minuty vyprávěl, jak Combine těží pozemskou mořskou vodu, vás raději nechali projet buginou po pobřeží, kde bylo vidět lodě uvízlé na mělčině deset metrů pod úrovní původní hladiny. Při prvním hraní si to člověk možná ani neuvědomí, ale ta hra je v tomto směru velmi pečlivá a tyto informace vám opakovaně předkládá k zaznamenání.

+1/0
20.2.2015 14:04

M48i12c24h97a70l 98N62o16v64á68k 9569419161449

Kdo jiný než prostředí by mělo vyprávět příběhy? Když do her nedají postavy se kterými by šlo (rozumně) komunikovat.Kromě toho - vyprávět prostředím je to jednodušší.A jeho prozkoumávání mě baví. (a že jde vyprávět i postavami dokazují třeba bioware například v baldur´s gate aj.)

0/0
20.2.2015 9:40

M38i16r15o90s75l19a14v 55S66t29a37s84t57n78y 7394323256471

Tak kolem roku 2000, kdy ještě grafika nemohla být na takové úrovni, jako je dneska, prakticky NEEXISTOVALA rozumná možnost vyprávět příběh prostředím (ok, čest výjimkám). Jenže není všechno zlato, co se třpytí. V té době v RPG také vznikaly mnohem zajímavější a kvalitnější dialogy, než je tomu dnes. A jsem toho názoru, že vyprávět příběh prostřednictvím dialogům je lepší, protože příběh prostředním nelze podle mě "odvyprávět" celý (alespoň u RPG).

0/0
20.2.2015 10:47

J74a38r19o17m56i43r 11P74e28s80e22k 9673775574731

Tak ja si teda vzpomnel nejvice na dead space 1

+1/0
19.2.2015 23:51

J49a24k36u21b 96M57a86t86o92u45š 3935692842503

Myslím, že by autor článku Zapoměl na Half-life 2. Což je podle mně jeden z největších průkopníků atmosferického prostředí.

+1/0
19.2.2015 20:52

E82l75i42š52k19a 65K77l34í31v59a71r88o10v89á 1325421980511

Mně se při čtení článku vybavila Amnesia: The Dark Descent nebo první díl Deus Ex:-)

0/0
19.2.2015 19:36

J78a20n 18H64a13b21á28s88k87o 4514267711613

Metro (2033,LL), Bioshock Infinite, Ucharted, Last Of Us, Lara Croft, Fallout 3/NV vsechny tyhle jsou jasnym prikladem toho, ze herni prostredi spolu s hratelnosti a zvukem jsou nedilnou soucasti kvalitni a nezapomenutelne hry. Napr. u Infinite uz si pamatuju malo kterou misi, ale nejedna lokace mi na dlouho uvizla v pameti a stejne tomu tak je i u ostatnich vyse zminenych titulu R^

0/0
19.2.2015 18:00

M72i25r34o44s14l79a24v 67K91r95a24h92u76l49í17k 6567964634

V tomto ohledu se mi libil i novy tomb raider v podobe deniku a dokreslene prostredim. Na novy dil se moc tesim.

0/0
19.2.2015 13:42

J60i46ř52í 89Ř73e42h28o72ř 9318348306778

Portal 2 v tomto směru také trochu nabízel.

0/0
19.2.2015 12:19

L36i18b58o96r 97Č73e75r54n28ý 1615836826869

No nejvíc je tohle zřejmý třeba u Wanishing of Ethan Carter. Zrovna nedávno jsem to hrál

0/0
19.2.2015 11:12
Foto

J24a92k71u36b 71R20a41i90d86a 5658356199824

Připomněl bych herní klasiku Unreal. Tam sice hodně vyprávěly zprávy z translatoru, ale též velkolepé prostředí, kterým hlavně člověk bez přerušení putoval od začátku do konce, což vytvářelo pocit návaznosti a epické rozmáchlosti. To mi už třeba ve dvojce chybělo.

+2/0
19.2.2015 9:45

B50r91o26n40i58s89l47a24v 69H16a43k79e50n 2438805516446

prave jsem zamackl slzu v oku ;-) na svou dobu vyborne prostredi a muzika

0/0
19.2.2015 10:48

T97o61m68á13š 59T48ö55k45ö59l23y 7876850481524

Úplně nejvíc souhlasím! Hrozně mě baví prozkoumávat a koukat jak vývojáři to či ono prostředí navrhli, co mě tam čeká, jaký příběh se za tím schovává. Nemám konzoli, takže Last of us jsem nehrál, ale u Bioshocku to můžu potvrdit. Ale jedno z nej prostředí „které vypráví“ je pro mě Fallout - 2 a New Vegas. Tam o sobě jednotlivé lokace „věděli“ a když jsem třeba v F:NV poprvé narazil na solární elektrárnu skoro jsem nadskočil nedočkavostí se tam jít podívat a prozkoumat „whats going on“ :) !

+7/0
19.2.2015 8:43

T56o30m76á60š 48T51ö66k72ö49l78y 7906520691944

A nesmím ještě zapomenout System Shock 2. Příběh prostředí funguje dodnes :) .

+1/0
19.2.2015 8:55

M98i75r59o37s31l62a20v 91S35t20a96s23t56n95y 7684333396161

Akorát se hrnu do diskuze, že musím zmínit New Vegas, ale předběhl jste mě :-) Ten "sense of wonder", když člověk objeví opuštěný vault, o kterém vůbec nic neví, ale pak postupně začíná rozplétat jeho historii a zjišťovat, co se tu vlastně stalo. A že těch vaultů bylo v New Vegas požehnaně.

+8/0
19.2.2015 9:14

T60o27m88á38š 45T37ö47k95ö84l59y 7466450411404

Ach už aby tu byla 4ka :) :) ... !

+6/0
19.2.2015 9:24

M67i91r13o26s84l45a32v 33S27t64a94s66t62n35y 7944703146251

Čtyřka je opět od Bethesdy, což je něco, co skipnu. Rozdíl v kvalitě dialogů a textu obecně je mezi New Vegas a trojkou bohužel dost propastná.

0/0
19.2.2015 9:42
Foto

L48u83k90á51š 16N70a40v32a89r34a 2768598541889

Já bych to úplně nezatracoval. Jsem si poměrně dost jistý tím, že se Bethesda nechala od NV poučit a čtyřka tak bude někde jinde, než trojka. U třetího Falloutu byl problém v tom, že to pro ně byla první hra tohoto tématu a oni se tak snažili na hru aplikovat vše, co dobře znali (čili fantasy RPG) a doposud jim to fungovalo. Jaksi už trošku pozapomněli na to, že musí zachovat kouzlo Falloutu. (I když já osobně jsem si užil i třetí díl.)

0/0
19.2.2015 14:26

M87i95r79o39s77l61a76v 54S11t63a51s81t36n60y 7584773336621

No, tak mě nebaví ani jejich Obliviony a Skyrimy. Jsou v nich nekonečné a nebetyčně nudné dungeony, v F3 jsou pro změnu metra a gigantické továrny. Každého baví něco jiného, ale repetitivní dungeon crawling já osobně nenávidím a je fuk v jakém je prostředí.

Ale jinak je F3 poměrně dobrá hra, jen je to spíš akční hra s rpg prvky a v každém případě postrádá ty ingredience, které Fallout dělají Falloutem (trvalo mi fakt dlouho, než jsem byl ukecán abych dal NV šanci).

0/0
20.2.2015 8:12

T13i33b91o31r 26V39i77z60v64a84r47y 9854804423245

Zrovna to hraju... Musím ale říct, že ta záplava lístečků, výpisů, atd. Už byla na mě trochu moc, a už to ignoruju.

0/0
19.2.2015 9:37

M37i90r76o40s70l45a92v 53S51t55a84s72t14n15y 7354143766721

Jo, ten management obdobných zpráviček mohl být v pipboyi mnohem lépe pořešený, je to strašně nepřehledný. Ale ignorovat je to myslím docela škoda.

0/0
19.2.2015 9:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.