Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Měly temné sci-fi filmy pravdu? První program se sám učí novým věcem

Britská společnost DeepMind vytvořila program, který se dokáže učit ovládat hry a vítězit v nich. V minulosti počítače využívaly předem naprogramovaných pravidel a instrukcí. Umělá inteligence od DeepMind však postupuje metodou pokus omyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a21n27a 44L21a81n88z18o72v36á 6374453306267

Does this unit have a soul?

+2/0
7.3.2015 10:36

M16i37c92h23a94l 97W13e56i88d36i13n18g71e42r 2528255533904

Nebojím se :-) program, který dělá předem určenou činnost na základě vstupních parametrů je pořád jenom obyčejný program a ne nějaká umělá inteligence.

Spíš by mě vyděsilo, kdyby se v průběhu hry zeptal na nějakou existenční otázku jako: Proč jsem tady? Proč mě nutíte hrát tuto hru?

+2/0
6.3.2015 21:25

J55i67ř67í 26F92i48š59e45r 1863572201436

Není to obyčejný program, ale právě umělá inteligence, v tomto případě napodobující chování neuronové sítě: něco zkus, vyhodnoť vzdálenost od cílového zadání, uprav si parametry, znova to zkus, opět vyhodnoť, uprav si parametry, atd. Je to systém pokus-omyl, neboli učení se. Zatím má jednoduché zadání a málo zkušeností. Člověk tohle dělá od narození každou sekundu a neustále mu přichází nové podněty přes mnoho vstupů a nové zadání. Tyto počítačové modely umělé inteligence mají zatím málo vstupů a malý rozsah. Ale tak jak rychle narůstají možnosti technologií, tak i schopnosti těchto "hraček" budou narůstat. Zatím se lidé snaží napodobit pomocí počítačů inteligenci člověka a porovnávají to s inteligencí člověka. Má obava se spíše týká toho, že inteligence, kterou dosáhnou budoucí počítače (třeba miliardkrát výkonnější) bude jakoby z jiného světa a ani ji nebudeme vnímat, nebudeme mít důvod být ostražití a tím nás zaskočí. Samozřejmě když jí nepustíme do světa v  podobě autonomních ozbrojených robotů, či novější podobě celosvětové propojené sítě s výkonnými koncovými zařízeními jako drony a jiné hračky, tak můžeme být v klidu. V opačném případě to bude další hrozba, které bude muset moderní svět čelit.   Ale vlastně jak tak pozoruji současný svět, zatím jsme se nevypořádali s hrozbou být umlácen palicí nejblížším sousedem, který si dělá zálusk na vaše zdroje, takže ohrožení umělou inteligencí není na pořadu dne.

+3/0
6.3.2015 23:26

M85i31c52h58a41l 79W29e30i63d13i24n30g27e14r 2498235783424

To je podle mě pořád pseudointeligence. Spíš bych na pravé inteligenci viděl, kdyby si program vytvářel nové třídy a metody a kdyby byly komplet mimo to, co má vykonávat.

0/−1
7.3.2015 15:43

J28i45ř32í 29F73i87š73e90r 1823122671376

Nevím, co myslíte tím "pseudo". Ale umělá inteligence si na základě zkušeností vytváří něco nového. A je jedno jak to technicky reprezentujete, jestli je to jen váha neuronového spoje, nebo nová třída. Inteligence znamená schopnost se na základě zkušeností naučit něco nového a to pak použít k dosažení cíle a oblast her je ideální zkušební pole pro vývoj umělé inteligence.

+3/0
7.3.2015 18:09

M40i85c62h50a76l 67W30e23i32d19i38n32g48e95r 2358865953724

No myslel jsem tím, že mi to nepřijde jako inteligence, ale jako algoritmus hledající nejlepší řešení, nejlepší strategii....

Spíš bych raději vyděl nějakou inteligenci na zařízeních rozpoznávající hlas nebo překladače. To by podle mě mělo lepší využití.

0/0
7.3.2015 20:10

J83i55ř31í 66F39i15š93e72r 1523192391956

Dnes se prvky umělé inteligence již využívají, třeba zrovna v metodách rozpoznávání hlasu nebo také obrazu nebo jiných dat (třeba na pozadí Googlu), nebo v diagnostických postupech, predikcích, ...   Tohle je kategorie umělé inteligence, tj. snaha pomocí lidmi vytvořené techniky simulovat chování neuronové sítě, jak jsem psal ve svém prvním příspěvku. Neuronová síť umí velmi dobře řešit jiný typ úloh, než von-Neumannův počítač. Do neuronové sítě sypete hromady údajů a požadované výsledky a ona se upravováním parametrů učí, jaké jsou správné reakce na jaké vstupy. No pak ji předhodíte další várku dat a z ní vypadne výstup, který se hodně blíží očekávanému výsledku. Samozřejmě čím déle ji učíte, tím přesnější budou potom výsledky. Jakoby hledá v hromadách dat souvislosti. A tato umělá inteligence se dnes v praxi využívá. U hraní her to bude na podobném principu, akorát vstupy a výstupy budou komplikovaněji definované a vnitřní struktura také, ale základní princip bude obdobný.

A když píšete, že vám to nepřijde jako inteligence, tak co si pod pojmem inteligence představujete? To je řečnická otázka, ale musíte mít jasnou představu o tomto pojmu, abyste se měl od čeho odpíchnout.

+3/0
7.3.2015 20:44

M56i98c56h75a39l 32W46e25i46d21i81n91g78e77r 2678645983594

Moje představy jsou asi spíš ve sféře scifi...

Neuronové sítě, to zní zajímavě to už vypadá docela slibně. Z vašeho vysvětlení už lehce chápu rozdíly. Škoda, že článek to tak nepopisuje....

0/0
7.3.2015 21:52

L65u63d61ě59k 63R70á11j52e88c88k65ý 7318457620824

Na takových věcech se už pracuje, jen tak mimochodem, ale ve sféře programování jako takového, což se na bonusweb samozřejmě nedostane :)

0/0
7.3.2015 23:43

T26o25m65á79š 38K66a39p40l95a26n 8183269973293

mně by zajímala trochu jiná věc - tady je to ukázáno v nějaké normální rychlosti, za kterou se to ten stroj naučí při normálním hraní. Ale samozřejmě rychlý stroj by dokázal těchto her pustit třeba milion paralelně, nebo tu jednu hru milionkrát rychleji, takže to co nám tady ukázali a reálně to zabralo min. desítky hodin, mu při paralelním či zrychleném zpracování mohlo zabrat max. vteřiny.

A tímto způsobem si dokážu představit, že by dokázal rychle zvládat i mnohem složitější hry, navíc tady mu dali to omezení, že šlo čistě o taktiku, takže schválně neměl větší paměť, ale když by tohle odstranili, tak by nepochybně zvládal i mnohem složitější hry.

A samozřejmě to nedělají proto, aby měli počítač, co si rychle zahraje pong, rychlé automatické učení nejlépe zaplatí samozřejmě armáda, a dokážu si tak představit i využití jako umělé inteligence v pokročilých hrách, kde už nebudou hloupé naskriptované NPC, ale takové, které se budou postupně učit a čím déle to budete hrát, tím lepší budou, a budou-li síťové, tak takhle budou statisíce či miliony lidí učit tyhle algoritmy tomu, jak se chová člověk a stroje budou vše porovnávat s tím, jak by to udělaly ony, spočítají co by pro danou chvíli byla lepší strategie a podle toho se opět upraví atd.

A opravdu bych se divil, kdyby to trvalo desítky let, nepochybuji, že se takového konceptu dočkáme veřejně nejpozději do 10 let a nepochybuji, že min. v US armádě už takové probíhají nyní.

0/0
6.3.2015 20:27

M24i68c81h89a59l 40P60r37o90k10š 6951194742702

Myslim, ze to vidite trochu moc optimisticky. Velke mnozstvi instanci te same hry zaroven by bylo realne jen kdyby ten pocitac nedelal pritom nic jineho. I tak bych si ale tipnul, ze by to slo spis do tisicu nez do milionu.

Moje znalosti o AI jsou minimalni, takze dalsi jsou ciste jen moje domnenky:

Predpokladal bych, ze at uz to resi pomoci neuronove site nebo jinym zpusobem, tak ten vypocet sam o sobe bude velmi narocny (skoro urcite slozitejsi nez vypocet te samotne hry, dost mozna i o vic nez o rad). To samo o sobe by pravdepodobne omezilo tohle uceni na nekolik malo paralelnich instanci.

Vetsim problemem je, ze nevim o zadnem algoritmu (coz samozrejme neznamena, ze neexistuje), ktery by umoznoval paralelni nezavisle uceni, kde by se potom az po nejakem delsim case (napr. dokonceni hry) ty paralelni mezivysledky daly dohromady. Takze by vsechny tyhle paralelni instance musely upravovat jednu datovou strukturu reprezentujici naucene znalosti. To by znamenalo pri kazde tehle uprave ji uzamknout (aby neprepisovalo vic instanci zaroven), provest vypocty pro uceni a pak teprve odemknout a pustit dalsiho. Takze nakonec by stejne vsechno to uceni probihalo seriove.

Jinak, pokud se nepletu, tak armada (minimalne ta US) podobne veci uz pouziva dlouho predevsim na vyhodnocovani dat z radaru a podobnych (napr. pro urceni o jaky druh letadla se jedna). I kdyz tam je to samozrejme o dost jednodussi nez formulovani nejakych strategii a vzdycky se to uceni provadi jen pri vyvoji a v poli se pak pouziva uz jen databaze preducenych znalosti.

0/0
7.3.2015 8:10

R86o61m75a20n 39H12o89r22n45í29k 2455752494481

Určitě cheatoval, darebák jeden!

+2/−1
6.3.2015 19:45
Foto

P95e79t34r 13M70a22z91á72k 9562153465435

Dokud hraje klikačky (/střílečky) tak to je nuda. Dejte vědět, až se začne umisťovat v ProGamer turnajích ve Star Craftu nebo tak něčem

(a to zejména bude-li omezen k operování v rozmezí záběru mapy na monitoru a nutnosti scrollovat mapou která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize plus bude omezen na vykonávání akcí po jedné a to opět rychlostí která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize - teprve pak, až bude hrát proti strategizující špičce bez cheatingu typu multiple-operations napříč mapou - uvidíme, jak kvalitní hračka to je)

+1/0
6.3.2015 19:26

J68a56n 42Z75b30o97ř16i12l 3489957299

Jo a mohl by za mě chodit do práce s tím že mzda by šla pořád na moje konto :-D

+2/0
6.3.2015 18:02

O98n50d37ř42e62j 92T71r59o56j49a48n 7909710648299

Po pár odkroucených hodinách si začne uvědomovat, jak nelogické to je a bude chtít mzdu jen pro sebe :) Pak vás možná zabije :D

+8/0
6.3.2015 18:19

J69a35n 73Z16b36o71ř48i27l 3199267649

To je fakt ... hajzlík ;-D Budeme mu muset dát jen inteligenci debila aby makal zadarmo teda

+7/0
6.3.2015 18:40

J40a81k11u17b 91M16a30t59o36u96š 3685722952523

Chtělo by to podotknout modifikovanou známou větu z Pelíšek "A hrači nebudou mít co žrát" ;-D

+2/0
6.3.2015 16:17

P57a63v18e10l 15K63u70r25a72l 5571674200760

Nesmysl. Konecne vyzva

+2/0
6.3.2015 17:58

M38i25r63o35s36l30a32v 42K46r33a82h59u88l62í22k 6777294534

přesně tak, AI ve hrách strašně chybí. Nejlepší AI co jsem viděl měl asi Total war. Je to přecejen takový princip šachů, takže to počítači celkem jde.

Ale ostatní strategie jsou stále dost snadné proti AI.

FPS o těch ani nemluvit. Vrcholem obtížnosti je zvýšený DMG a zvýšená přesnost.

+1/0
9.3.2015 15:51

R56a10d74i79m 54K23o73t17a76l73a 9118115375458

to je evoluce

0/0
6.3.2015 3:18

P14a85v77e39l 57K95u65r52a28l 5471544740780

Chtěl bych ten počítač vidět jak proti mne hraje třeba dune 2000 :D a nebo Tiberian sun a má k dispozici stejné množství zdrojů a rychlost výroby jako já.

+2/0
6.3.2015 6:55

J43a47k82u35b 34M84a59t86o76u86š 3605952192783

Jsem si docela jistý že když si sním dáte tak 600 her tak vám pak natrhne triko.:-)

+4/0
6.3.2015 16:15

P35a54v51e87l 33K58u74r81a25l 5611204490820

Jako ze bude skutecne schopen ubranit svou zakladnu ze vsech 4 stran?

Problem je ze obrana v tecto hrach zavisi na kreativite a pozici...

+1/0
6.3.2015 17:58

J48a69k31u45b 31M58a56t31o87u39š 3285352322923

Vtip je vtom že vám po 600 her kreativita dojde. A program bude zkrátka rychlejší než vy.

+1/0
6.3.2015 18:06

J96a31k59u53b 53P97e18e87t 7643678512451

myslim,ze by bylo uplne jedno co bys udelal, proste by te rozstipal jak prd :D nebo ty jsi schopnej propočítat si všechny moznosti az do konce hry a to během par vterin a všechny si pamatovat a vybrat tu nejlepší a tohle delat kazdou vteřinu hry? komp si vybere tu nejlepší pozici, jakou muze, to je zaklad :) a kreativita se zameni za tuny vypoctu :)

+1/0
6.3.2015 18:09

V95á52c88l94a93v 12J74e19b76a71v25ý 8760209223696

Tuny výpočtů fungujou možná v šachách, ale ve strategiích je to jen o cheatování, že komp ví kde co je a má víc peněz atd...zbytek je jen algoritmus.

K lidskému mozku to má daleko a nevím, jestli náhodné klikání a následné vyhodnocení lze považovat za umělou inteligenci.

0/0
6.3.2015 23:30

T18o14m18a30s 39H75o37d86b52o95d 9356866565859

Ocividne nejsi schopen to pochopit, ale proc to tu prezentujes, netusim.

+2/0
7.3.2015 8:12

P27a20v76e90l 33K49u68r65a29l 5861824390780

On vi kdy mu muj nalet orek rozstipe harvestery? On vi kde postavim distruptory? S fog of war nebude strilet cluster rakety na neprozkoumanou oblast?

0/0
7.3.2015 22:06

J13a11k36u57b 77M44a30t45o71u87š 3575382742873

To přímo ne ale bude vědět kam je nejspíš postavíte kde je to pro vás nejvýhodnější, A tím že je postavíte někde jinde sám sebe poškodíte a tím dáte programu větší šance. Navíc jako program nebude mít žádnou prodlevu při stavbě (než si všimneš že budova doběhla a než jí postavíš) počítač tak vás před zbrojí navíc se připraví na vaše útoky protože máte jen pár osvědčených strategii. 

Navíc je dost obtížné představit si jak bude program reagovat na vaši strategii když nevím jak hrajete vy a jak by hrál program. 

Každopádně při velkém množství her bude opakovat určité mechanizmy. A protože na každý druh útoku existuje i obrana. program vás prostě udolá.

0/0
7.3.2015 23:03

P47a79v74e64l 35K47u32r33a74l 5881884620350

Pozic pro rafinerii kolem reparia a nebo vinifery je 200... i subterranen apc tam prozkouma max zonu smrti. Nejdulezitejsi obrana struktura ve hre jje zed. Ne delo... nikdy sem nevidel ze by ji pocitac umel pouzit.

0/0
8.3.2015 19:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.