Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Měly temné sci-fi filmy pravdu? První program se sám učí novým věcem

Britská společnost DeepMind vytvořila program, který se dokáže učit ovládat hry a vítězit v nich. V minulosti počítače využívaly předem naprogramovaných pravidel a instrukcí. Umělá inteligence od DeepMind však postupuje metodou pokus omyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a67n75a 58L80a24n10z46o10v69á 6814203386547

Does this unit have a soul?

+2/0
7.3.2015 10:36

M78i30c75h18a48l 71W45e54i24d89i25n80g98e59r 2428335133374

Nebojím se :-) program, který dělá předem určenou činnost na základě vstupních parametrů je pořád jenom obyčejný program a ne nějaká umělá inteligence.

Spíš by mě vyděsilo, kdyby se v průběhu hry zeptal na nějakou existenční otázku jako: Proč jsem tady? Proč mě nutíte hrát tuto hru?

+2/0
6.3.2015 21:25

J97i75ř85í 54F18i10š23e71r 1743792151756

Není to obyčejný program, ale právě umělá inteligence, v tomto případě napodobující chování neuronové sítě: něco zkus, vyhodnoť vzdálenost od cílového zadání, uprav si parametry, znova to zkus, opět vyhodnoť, uprav si parametry, atd. Je to systém pokus-omyl, neboli učení se. Zatím má jednoduché zadání a málo zkušeností. Člověk tohle dělá od narození každou sekundu a neustále mu přichází nové podněty přes mnoho vstupů a nové zadání. Tyto počítačové modely umělé inteligence mají zatím málo vstupů a malý rozsah. Ale tak jak rychle narůstají možnosti technologií, tak i schopnosti těchto "hraček" budou narůstat. Zatím se lidé snaží napodobit pomocí počítačů inteligenci člověka a porovnávají to s inteligencí člověka. Má obava se spíše týká toho, že inteligence, kterou dosáhnou budoucí počítače (třeba miliardkrát výkonnější) bude jakoby z jiného světa a ani ji nebudeme vnímat, nebudeme mít důvod být ostražití a tím nás zaskočí. Samozřejmě když jí nepustíme do světa v  podobě autonomních ozbrojených robotů, či novější podobě celosvětové propojené sítě s výkonnými koncovými zařízeními jako drony a jiné hračky, tak můžeme být v klidu. V opačném případě to bude další hrozba, které bude muset moderní svět čelit.   Ale vlastně jak tak pozoruji současný svět, zatím jsme se nevypořádali s hrozbou být umlácen palicí nejblížším sousedem, který si dělá zálusk na vaše zdroje, takže ohrožení umělou inteligencí není na pořadu dne.

+3/0
6.3.2015 23:26

M74i15c73h74a51l 66W37e36i10d92i78n87g53e84r 2428105253504

To je podle mě pořád pseudointeligence. Spíš bych na pravé inteligenci viděl, kdyby si program vytvářel nové třídy a metody a kdyby byly komplet mimo to, co má vykonávat.

0/−1
7.3.2015 15:43

J13i76ř66í 53F21i61š67e34r 1223742931766

Nevím, co myslíte tím "pseudo". Ale umělá inteligence si na základě zkušeností vytváří něco nového. A je jedno jak to technicky reprezentujete, jestli je to jen váha neuronového spoje, nebo nová třída. Inteligence znamená schopnost se na základě zkušeností naučit něco nového a to pak použít k dosažení cíle a oblast her je ideální zkušební pole pro vývoj umělé inteligence.

+3/0
7.3.2015 18:09

M96i64c49h48a24l 19W17e33i17d74i94n75g37e15r 2968965103324

No myslel jsem tím, že mi to nepřijde jako inteligence, ale jako algoritmus hledající nejlepší řešení, nejlepší strategii....

Spíš bych raději vyděl nějakou inteligenci na zařízeních rozpoznávající hlas nebo překladače. To by podle mě mělo lepší využití.

0/0
7.3.2015 20:10

J66i23ř55í 33F75i38š18e31r 1923212161276

Dnes se prvky umělé inteligence již využívají, třeba zrovna v metodách rozpoznávání hlasu nebo také obrazu nebo jiných dat (třeba na pozadí Googlu), nebo v diagnostických postupech, predikcích, ...   Tohle je kategorie umělé inteligence, tj. snaha pomocí lidmi vytvořené techniky simulovat chování neuronové sítě, jak jsem psal ve svém prvním příspěvku. Neuronová síť umí velmi dobře řešit jiný typ úloh, než von-Neumannův počítač. Do neuronové sítě sypete hromady údajů a požadované výsledky a ona se upravováním parametrů učí, jaké jsou správné reakce na jaké vstupy. No pak ji předhodíte další várku dat a z ní vypadne výstup, který se hodně blíží očekávanému výsledku. Samozřejmě čím déle ji učíte, tím přesnější budou potom výsledky. Jakoby hledá v hromadách dat souvislosti. A tato umělá inteligence se dnes v praxi využívá. U hraní her to bude na podobném principu, akorát vstupy a výstupy budou komplikovaněji definované a vnitřní struktura také, ale základní princip bude obdobný.

A když píšete, že vám to nepřijde jako inteligence, tak co si pod pojmem inteligence představujete? To je řečnická otázka, ale musíte mít jasnou představu o tomto pojmu, abyste se měl od čeho odpíchnout.

+3/0
7.3.2015 20:44

M61i41c33h94a24l 47W14e69i33d91i90n42g38e80r 2898265163644

Moje představy jsou asi spíš ve sféře scifi...

Neuronové sítě, to zní zajímavě to už vypadá docela slibně. Z vašeho vysvětlení už lehce chápu rozdíly. Škoda, že článek to tak nepopisuje....

0/0
7.3.2015 21:52

L69u33d89ě18k 80R30á72j87e21c39k92ý 7258947260894

Na takových věcech se už pracuje, jen tak mimochodem, ale ve sféře programování jako takového, což se na bonusweb samozřejmě nedostane :)

0/0
7.3.2015 23:43

T30o43m44á13š 19K81a58p95l61a43n 8303649903473

mně by zajímala trochu jiná věc - tady je to ukázáno v nějaké normální rychlosti, za kterou se to ten stroj naučí při normálním hraní. Ale samozřejmě rychlý stroj by dokázal těchto her pustit třeba milion paralelně, nebo tu jednu hru milionkrát rychleji, takže to co nám tady ukázali a reálně to zabralo min. desítky hodin, mu při paralelním či zrychleném zpracování mohlo zabrat max. vteřiny.

A tímto způsobem si dokážu představit, že by dokázal rychle zvládat i mnohem složitější hry, navíc tady mu dali to omezení, že šlo čistě o taktiku, takže schválně neměl větší paměť, ale když by tohle odstranili, tak by nepochybně zvládal i mnohem složitější hry.

A samozřejmě to nedělají proto, aby měli počítač, co si rychle zahraje pong, rychlé automatické učení nejlépe zaplatí samozřejmě armáda, a dokážu si tak představit i využití jako umělé inteligence v pokročilých hrách, kde už nebudou hloupé naskriptované NPC, ale takové, které se budou postupně učit a čím déle to budete hrát, tím lepší budou, a budou-li síťové, tak takhle budou statisíce či miliony lidí učit tyhle algoritmy tomu, jak se chová člověk a stroje budou vše porovnávat s tím, jak by to udělaly ony, spočítají co by pro danou chvíli byla lepší strategie a podle toho se opět upraví atd.

A opravdu bych se divil, kdyby to trvalo desítky let, nepochybuji, že se takového konceptu dočkáme veřejně nejpozději do 10 let a nepochybuji, že min. v US armádě už takové probíhají nyní.

0/0
6.3.2015 20:27

M56i28c14h86a55l 45P92r64o53k60š 6131324352362

Myslim, ze to vidite trochu moc optimisticky. Velke mnozstvi instanci te same hry zaroven by bylo realne jen kdyby ten pocitac nedelal pritom nic jineho. I tak bych si ale tipnul, ze by to slo spis do tisicu nez do milionu.

Moje znalosti o AI jsou minimalni, takze dalsi jsou ciste jen moje domnenky:

Predpokladal bych, ze at uz to resi pomoci neuronove site nebo jinym zpusobem, tak ten vypocet sam o sobe bude velmi narocny (skoro urcite slozitejsi nez vypocet te samotne hry, dost mozna i o vic nez o rad). To samo o sobe by pravdepodobne omezilo tohle uceni na nekolik malo paralelnich instanci.

Vetsim problemem je, ze nevim o zadnem algoritmu (coz samozrejme neznamena, ze neexistuje), ktery by umoznoval paralelni nezavisle uceni, kde by se potom az po nejakem delsim case (napr. dokonceni hry) ty paralelni mezivysledky daly dohromady. Takze by vsechny tyhle paralelni instance musely upravovat jednu datovou strukturu reprezentujici naucene znalosti. To by znamenalo pri kazde tehle uprave ji uzamknout (aby neprepisovalo vic instanci zaroven), provest vypocty pro uceni a pak teprve odemknout a pustit dalsiho. Takze nakonec by stejne vsechno to uceni probihalo seriove.

Jinak, pokud se nepletu, tak armada (minimalne ta US) podobne veci uz pouziva dlouho predevsim na vyhodnocovani dat z radaru a podobnych (napr. pro urceni o jaky druh letadla se jedna). I kdyz tam je to samozrejme o dost jednodussi nez formulovani nejakych strategii a vzdycky se to uceni provadi jen pri vyvoji a v poli se pak pouziva uz jen databaze preducenych znalosti.

0/0
7.3.2015 8:10
Foto

R74o75m17a96n 74H51o18r47n55í23k 2955812214371

Určitě cheatoval, darebák jeden!

+2/−1
6.3.2015 19:45
Foto

P37e73t59r 65M80a50z63á20k 9882383485795

Dokud hraje klikačky (/střílečky) tak to je nuda. Dejte vědět, až se začne umisťovat v ProGamer turnajích ve Star Craftu nebo tak něčem

(a to zejména bude-li omezen k operování v rozmezí záběru mapy na monitoru a nutnosti scrollovat mapou která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize plus bude omezen na vykonávání akcí po jedné a to opět rychlostí která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize - teprve pak, až bude hrát proti strategizující špičce bez cheatingu typu multiple-operations napříč mapou - uvidíme, jak kvalitní hračka to je)

+1/0
6.3.2015 19:26

J95a64n 88Z82b10o86ř56i32l 3309847369

Jo a mohl by za mě chodit do práce s tím že mzda by šla pořád na moje konto :-D

+2/0
6.3.2015 18:02

O33n88d48ř39e19j 72T90r90o73j34a65n 7369790118469

Po pár odkroucených hodinách si začne uvědomovat, jak nelogické to je a bude chtít mzdu jen pro sebe :) Pak vás možná zabije :D

+8/0
6.3.2015 18:19

J50a84n 71Z63b86o78ř57i94l 3559527579

To je fakt ... hajzlík ;-D Budeme mu muset dát jen inteligenci debila aby makal zadarmo teda

+7/0
6.3.2015 18:40

J71a22k19u35b 87M16a51t46o35u75š 3425202532473

Chtělo by to podotknout modifikovanou známou větu z Pelíšek "A hrači nebudou mít co žrát" ;-D

+2/0
6.3.2015 16:17

P97a47v74e54l 39K37u19r81a62l 5451714590660

Nesmysl. Konecne vyzva

+2/0
6.3.2015 17:58

M97i57r74o93s92l86a61v 11K77r80a47h46u59l83í42k 6747694184

přesně tak, AI ve hrách strašně chybí. Nejlepší AI co jsem viděl měl asi Total war. Je to přecejen takový princip šachů, takže to počítači celkem jde.

Ale ostatní strategie jsou stále dost snadné proti AI.

FPS o těch ani nemluvit. Vrcholem obtížnosti je zvýšený DMG a zvýšená přesnost.

+1/0
9.3.2015 15:51

R26a87d41i82m 49K25o24t48a88l58a 9738625385498

to je evoluce

0/0
6.3.2015 3:18

P19a26v91e54l 76K71u22r22a29l 5171834180200

Chtěl bych ten počítač vidět jak proti mne hraje třeba dune 2000 :D a nebo Tiberian sun a má k dispozici stejné množství zdrojů a rychlost výroby jako já.

+2/0
6.3.2015 6:55

J40a52k24u87b 67M50a36t79o68u74š 3555412452703

Jsem si docela jistý že když si sním dáte tak 600 her tak vám pak natrhne triko.:-)

+4/0
6.3.2015 16:15

P71a81v65e45l 65K95u98r43a72l 5671374710600

Jako ze bude skutecne schopen ubranit svou zakladnu ze vsech 4 stran?

Problem je ze obrana v tecto hrach zavisi na kreativite a pozici...

+1/0
6.3.2015 17:58

J78a34k10u57b 51M98a68t22o33u91š 3145682562153

Vtip je vtom že vám po 600 her kreativita dojde. A program bude zkrátka rychlejší než vy.

+1/0
6.3.2015 18:06

J69a50k50u45b 22P41e10e50t 7393628702281

myslim,ze by bylo uplne jedno co bys udelal, proste by te rozstipal jak prd :D nebo ty jsi schopnej propočítat si všechny moznosti az do konce hry a to během par vterin a všechny si pamatovat a vybrat tu nejlepší a tohle delat kazdou vteřinu hry? komp si vybere tu nejlepší pozici, jakou muze, to je zaklad :) a kreativita se zameni za tuny vypoctu :)

+1/0
6.3.2015 18:09

V21á21c95l79a56v 60J95e88b56a55v67ý 8270149413756

Tuny výpočtů fungujou možná v šachách, ale ve strategiích je to jen o cheatování, že komp ví kde co je a má víc peněz atd...zbytek je jen algoritmus.

K lidskému mozku to má daleko a nevím, jestli náhodné klikání a následné vyhodnocení lze považovat za umělou inteligenci.

0/0
6.3.2015 23:30

T58o48m88a61s 76H19o90d38b92o31d 9316246395599

Ocividne nejsi schopen to pochopit, ale proc to tu prezentujes, netusim.

+2/0
7.3.2015 8:12

P38a93v46e85l 32K87u57r25a52l 5441524720660

On vi kdy mu muj nalet orek rozstipe harvestery? On vi kde postavim distruptory? S fog of war nebude strilet cluster rakety na neprozkoumanou oblast?

0/0
7.3.2015 22:06

J57a24k81u33b 40M80a65t51o11u50š 3115932192293

To přímo ne ale bude vědět kam je nejspíš postavíte kde je to pro vás nejvýhodnější, A tím že je postavíte někde jinde sám sebe poškodíte a tím dáte programu větší šance. Navíc jako program nebude mít žádnou prodlevu při stavbě (než si všimneš že budova doběhla a než jí postavíš) počítač tak vás před zbrojí navíc se připraví na vaše útoky protože máte jen pár osvědčených strategii. 

Navíc je dost obtížné představit si jak bude program reagovat na vaši strategii když nevím jak hrajete vy a jak by hrál program. 

Každopádně při velkém množství her bude opakovat určité mechanizmy. A protože na každý druh útoku existuje i obrana. program vás prostě udolá.

0/0
7.3.2015 23:03

P81a12v57e34l 46K65u38r28a61l 5301404800530

Pozic pro rafinerii kolem reparia a nebo vinifery je 200... i subterranen apc tam prozkouma max zonu smrti. Nejdulezitejsi obrana struktura ve hre jje zed. Ne delo... nikdy sem nevidel ze by ji pocitac umel pouzit.

0/0
8.3.2015 19:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.