Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Měly temné sci-fi filmy pravdu? První program se sám učí novým věcem

Britská společnost DeepMind vytvořila program, který se dokáže učit ovládat hry a vítězit v nich. V minulosti počítače využívaly předem naprogramovaných pravidel a instrukcí. Umělá inteligence od DeepMind však postupuje metodou pokus omyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a67n78a 89L96a31n31z43o39v33á 6194683836327

Does this unit have a soul?

+2/0
7.3.2015 10:36

M25i24c47h53a83l 56W47e21i90d88i75n98g18e82r 2808375763504

Nebojím se :-) program, který dělá předem určenou činnost na základě vstupních parametrů je pořád jenom obyčejný program a ne nějaká umělá inteligence.

Spíš by mě vyděsilo, kdyby se v průběhu hry zeptal na nějakou existenční otázku jako: Proč jsem tady? Proč mě nutíte hrát tuto hru?

+2/0
6.3.2015 21:25

J63i97ř66í 28F86i90š21e23r 1753862521176

Není to obyčejný program, ale právě umělá inteligence, v tomto případě napodobující chování neuronové sítě: něco zkus, vyhodnoť vzdálenost od cílového zadání, uprav si parametry, znova to zkus, opět vyhodnoť, uprav si parametry, atd. Je to systém pokus-omyl, neboli učení se. Zatím má jednoduché zadání a málo zkušeností. Člověk tohle dělá od narození každou sekundu a neustále mu přichází nové podněty přes mnoho vstupů a nové zadání. Tyto počítačové modely umělé inteligence mají zatím málo vstupů a malý rozsah. Ale tak jak rychle narůstají možnosti technologií, tak i schopnosti těchto "hraček" budou narůstat. Zatím se lidé snaží napodobit pomocí počítačů inteligenci člověka a porovnávají to s inteligencí člověka. Má obava se spíše týká toho, že inteligence, kterou dosáhnou budoucí počítače (třeba miliardkrát výkonnější) bude jakoby z jiného světa a ani ji nebudeme vnímat, nebudeme mít důvod být ostražití a tím nás zaskočí. Samozřejmě když jí nepustíme do světa v  podobě autonomních ozbrojených robotů, či novější podobě celosvětové propojené sítě s výkonnými koncovými zařízeními jako drony a jiné hračky, tak můžeme být v klidu. V opačném případě to bude další hrozba, které bude muset moderní svět čelit.   Ale vlastně jak tak pozoruji současný svět, zatím jsme se nevypořádali s hrozbou být umlácen palicí nejblížším sousedem, který si dělá zálusk na vaše zdroje, takže ohrožení umělou inteligencí není na pořadu dne.

+3/0
6.3.2015 23:26

M39i58c26h83a17l 58W97e11i15d27i49n37g75e88r 2238975223484

To je podle mě pořád pseudointeligence. Spíš bych na pravé inteligenci viděl, kdyby si program vytvářel nové třídy a metody a kdyby byly komplet mimo to, co má vykonávat.

0/−1
7.3.2015 15:43

J62i12ř55í 68F14i85š65e95r 1373552411696

Nevím, co myslíte tím "pseudo". Ale umělá inteligence si na základě zkušeností vytváří něco nového. A je jedno jak to technicky reprezentujete, jestli je to jen váha neuronového spoje, nebo nová třída. Inteligence znamená schopnost se na základě zkušeností naučit něco nového a to pak použít k dosažení cíle a oblast her je ideální zkušební pole pro vývoj umělé inteligence.

+3/0
7.3.2015 18:09

M79i60c68h83a59l 27W81e33i74d31i38n75g45e45r 2588385523964

No myslel jsem tím, že mi to nepřijde jako inteligence, ale jako algoritmus hledající nejlepší řešení, nejlepší strategii....

Spíš bych raději vyděl nějakou inteligenci na zařízeních rozpoznávající hlas nebo překladače. To by podle mě mělo lepší využití.

0/0
7.3.2015 20:10

J76i22ř11í 37F34i50š60e69r 1533402271206

Dnes se prvky umělé inteligence již využívají, třeba zrovna v metodách rozpoznávání hlasu nebo také obrazu nebo jiných dat (třeba na pozadí Googlu), nebo v diagnostických postupech, predikcích, ...   Tohle je kategorie umělé inteligence, tj. snaha pomocí lidmi vytvořené techniky simulovat chování neuronové sítě, jak jsem psal ve svém prvním příspěvku. Neuronová síť umí velmi dobře řešit jiný typ úloh, než von-Neumannův počítač. Do neuronové sítě sypete hromady údajů a požadované výsledky a ona se upravováním parametrů učí, jaké jsou správné reakce na jaké vstupy. No pak ji předhodíte další várku dat a z ní vypadne výstup, který se hodně blíží očekávanému výsledku. Samozřejmě čím déle ji učíte, tím přesnější budou potom výsledky. Jakoby hledá v hromadách dat souvislosti. A tato umělá inteligence se dnes v praxi využívá. U hraní her to bude na podobném principu, akorát vstupy a výstupy budou komplikovaněji definované a vnitřní struktura také, ale základní princip bude obdobný.

A když píšete, že vám to nepřijde jako inteligence, tak co si pod pojmem inteligence představujete? To je řečnická otázka, ale musíte mít jasnou představu o tomto pojmu, abyste se měl od čeho odpíchnout.

+3/0
7.3.2015 20:44

M31i52c68h44a47l 87W68e91i39d95i25n87g72e40r 2728785323674

Moje představy jsou asi spíš ve sféře scifi...

Neuronové sítě, to zní zajímavě to už vypadá docela slibně. Z vašeho vysvětlení už lehce chápu rozdíly. Škoda, že článek to tak nepopisuje....

0/0
7.3.2015 21:52

L36u36d53ě39k 77R29á68j52e36c28k32ý 7888737510164

Na takových věcech se už pracuje, jen tak mimochodem, ale ve sféře programování jako takového, což se na bonusweb samozřejmě nedostane :)

0/0
7.3.2015 23:43

T64o98m84á17š 10K97a69p69l59a67n 8803969223633

mně by zajímala trochu jiná věc - tady je to ukázáno v nějaké normální rychlosti, za kterou se to ten stroj naučí při normálním hraní. Ale samozřejmě rychlý stroj by dokázal těchto her pustit třeba milion paralelně, nebo tu jednu hru milionkrát rychleji, takže to co nám tady ukázali a reálně to zabralo min. desítky hodin, mu při paralelním či zrychleném zpracování mohlo zabrat max. vteřiny.

A tímto způsobem si dokážu představit, že by dokázal rychle zvládat i mnohem složitější hry, navíc tady mu dali to omezení, že šlo čistě o taktiku, takže schválně neměl větší paměť, ale když by tohle odstranili, tak by nepochybně zvládal i mnohem složitější hry.

A samozřejmě to nedělají proto, aby měli počítač, co si rychle zahraje pong, rychlé automatické učení nejlépe zaplatí samozřejmě armáda, a dokážu si tak představit i využití jako umělé inteligence v pokročilých hrách, kde už nebudou hloupé naskriptované NPC, ale takové, které se budou postupně učit a čím déle to budete hrát, tím lepší budou, a budou-li síťové, tak takhle budou statisíce či miliony lidí učit tyhle algoritmy tomu, jak se chová člověk a stroje budou vše porovnávat s tím, jak by to udělaly ony, spočítají co by pro danou chvíli byla lepší strategie a podle toho se opět upraví atd.

A opravdu bych se divil, kdyby to trvalo desítky let, nepochybuji, že se takového konceptu dočkáme veřejně nejpozději do 10 let a nepochybuji, že min. v US armádě už takové probíhají nyní.

0/0
6.3.2015 20:27

M92i76c80h46a84l 13P90r66o91k74š 6491744932612

Myslim, ze to vidite trochu moc optimisticky. Velke mnozstvi instanci te same hry zaroven by bylo realne jen kdyby ten pocitac nedelal pritom nic jineho. I tak bych si ale tipnul, ze by to slo spis do tisicu nez do milionu.

Moje znalosti o AI jsou minimalni, takze dalsi jsou ciste jen moje domnenky:

Predpokladal bych, ze at uz to resi pomoci neuronove site nebo jinym zpusobem, tak ten vypocet sam o sobe bude velmi narocny (skoro urcite slozitejsi nez vypocet te samotne hry, dost mozna i o vic nez o rad). To samo o sobe by pravdepodobne omezilo tohle uceni na nekolik malo paralelnich instanci.

Vetsim problemem je, ze nevim o zadnem algoritmu (coz samozrejme neznamena, ze neexistuje), ktery by umoznoval paralelni nezavisle uceni, kde by se potom az po nejakem delsim case (napr. dokonceni hry) ty paralelni mezivysledky daly dohromady. Takze by vsechny tyhle paralelni instance musely upravovat jednu datovou strukturu reprezentujici naucene znalosti. To by znamenalo pri kazde tehle uprave ji uzamknout (aby neprepisovalo vic instanci zaroven), provest vypocty pro uceni a pak teprve odemknout a pustit dalsiho. Takze nakonec by stejne vsechno to uceni probihalo seriove.

Jinak, pokud se nepletu, tak armada (minimalne ta US) podobne veci uz pouziva dlouho predevsim na vyhodnocovani dat z radaru a podobnych (napr. pro urceni o jaky druh letadla se jedna). I kdyz tam je to samozrejme o dost jednodussi nez formulovani nejakych strategii a vzdycky se to uceni provadi jen pri vyvoji a v poli se pak pouziva uz jen databaze preducenych znalosti.

0/0
7.3.2015 8:10
Foto

R50o68m49a32n 72H81o18r41n86í71k 2325682664651

Určitě cheatoval, darebák jeden!

+2/−1
6.3.2015 19:45
Foto

P92e70t95r 31M56a87z43á50k 9502513875485

Dokud hraje klikačky (/střílečky) tak to je nuda. Dejte vědět, až se začne umisťovat v ProGamer turnajích ve Star Craftu nebo tak něčem

(a to zejména bude-li omezen k operování v rozmezí záběru mapy na monitoru a nutnosti scrollovat mapou která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize plus bude omezen na vykonávání akcí po jedné a to opět rychlostí která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize - teprve pak, až bude hrát proti strategizující špičce bez cheatingu typu multiple-operations napříč mapou - uvidíme, jak kvalitní hračka to je)

+1/0
6.3.2015 19:26

J29a90n 27Z58b33o39ř55i61l 3889197249

Jo a mohl by za mě chodit do práce s tím že mzda by šla pořád na moje konto :-D

+2/0
6.3.2015 18:02

O25n46d34ř73e30j 77T27r28o15j28a98n 7289970438349

Po pár odkroucených hodinách si začne uvědomovat, jak nelogické to je a bude chtít mzdu jen pro sebe :) Pak vás možná zabije :D

+8/0
6.3.2015 18:19

J67a21n 33Z76b14o96ř64i58l 3469127539

To je fakt ... hajzlík ;-D Budeme mu muset dát jen inteligenci debila aby makal zadarmo teda

+7/0
6.3.2015 18:40

J47a96k27u42b 81M61a41t36o71u12š 3885322862413

Chtělo by to podotknout modifikovanou známou větu z Pelíšek "A hrači nebudou mít co žrát" ;-D

+2/0
6.3.2015 16:17

P16a97v87e29l 72K29u24r98a71l 5441374220150

Nesmysl. Konecne vyzva

+2/0
6.3.2015 17:58

M27i59r86o86s71l76a40v 29K11r72a46h47u85l70í71k 6317774874

přesně tak, AI ve hrách strašně chybí. Nejlepší AI co jsem viděl měl asi Total war. Je to přecejen takový princip šachů, takže to počítači celkem jde.

Ale ostatní strategie jsou stále dost snadné proti AI.

FPS o těch ani nemluvit. Vrcholem obtížnosti je zvýšený DMG a zvýšená přesnost.

+1/0
9.3.2015 15:51

R63a89d66i69m 27K39o33t32a97l55a 9978535485368

to je evoluce

0/0
6.3.2015 3:18

P19a21v24e12l 60K20u11r29a15l 5341514800850

Chtěl bych ten počítač vidět jak proti mne hraje třeba dune 2000 :D a nebo Tiberian sun a má k dispozici stejné množství zdrojů a rychlost výroby jako já.

+2/0
6.3.2015 6:55

J58a52k77u92b 55M90a76t50o36u92š 3265692412523

Jsem si docela jistý že když si sním dáte tak 600 her tak vám pak natrhne triko.:-)

+4/0
6.3.2015 16:15

P31a55v73e92l 97K59u60r60a17l 5751364360430

Jako ze bude skutecne schopen ubranit svou zakladnu ze vsech 4 stran?

Problem je ze obrana v tecto hrach zavisi na kreativite a pozici...

+1/0
6.3.2015 17:58

J43a84k42u28b 45M52a74t79o30u61š 3515622702843

Vtip je vtom že vám po 600 her kreativita dojde. A program bude zkrátka rychlejší než vy.

+1/0
6.3.2015 18:06

J82a28k96u42b 28P67e92e97t 7583598572811

myslim,ze by bylo uplne jedno co bys udelal, proste by te rozstipal jak prd :D nebo ty jsi schopnej propočítat si všechny moznosti az do konce hry a to během par vterin a všechny si pamatovat a vybrat tu nejlepší a tohle delat kazdou vteřinu hry? komp si vybere tu nejlepší pozici, jakou muze, to je zaklad :) a kreativita se zameni za tuny vypoctu :)

+1/0
6.3.2015 18:09

V36á96c90l69a27v 29J64e43b16a50v59ý 8970339883766

Tuny výpočtů fungujou možná v šachách, ale ve strategiích je to jen o cheatování, že komp ví kde co je a má víc peněz atd...zbytek je jen algoritmus.

K lidskému mozku to má daleko a nevím, jestli náhodné klikání a následné vyhodnocení lze považovat za umělou inteligenci.

0/0
6.3.2015 23:30

T37o11m93a32s 39H37o73d77b41o19d 9426176675509

Ocividne nejsi schopen to pochopit, ale proc to tu prezentujes, netusim.

+2/0
7.3.2015 8:12

P45a35v81e69l 63K26u77r87a59l 5431324970370

On vi kdy mu muj nalet orek rozstipe harvestery? On vi kde postavim distruptory? S fog of war nebude strilet cluster rakety na neprozkoumanou oblast?

0/0
7.3.2015 22:06

J77a41k67u98b 18M39a90t64o95u64š 3375272542613

To přímo ne ale bude vědět kam je nejspíš postavíte kde je to pro vás nejvýhodnější, A tím že je postavíte někde jinde sám sebe poškodíte a tím dáte programu větší šance. Navíc jako program nebude mít žádnou prodlevu při stavbě (než si všimneš že budova doběhla a než jí postavíš) počítač tak vás před zbrojí navíc se připraví na vaše útoky protože máte jen pár osvědčených strategii. 

Navíc je dost obtížné představit si jak bude program reagovat na vaši strategii když nevím jak hrajete vy a jak by hrál program. 

Každopádně při velkém množství her bude opakovat určité mechanizmy. A protože na každý druh útoku existuje i obrana. program vás prostě udolá.

0/0
7.3.2015 23:03

P28a59v60e83l 21K95u92r70a24l 5771374680710

Pozic pro rafinerii kolem reparia a nebo vinifery je 200... i subterranen apc tam prozkouma max zonu smrti. Nejdulezitejsi obrana struktura ve hre jje zed. Ne delo... nikdy sem nevidel ze by ji pocitac umel pouzit.

0/0
8.3.2015 19:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.