Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a11n 87H87e21l50l59e79r 9908405586

Tak jsem s tím propařil velikonoční víkend :)

Jsem ze staré školy, celkově mi to přijde dobré.

Mám tak několik výtek ... co se herních mechanik týče: nějak jsem stále nerozpoznal plný vliv vlastností postav na situace.V manuálu k tomu nepíšou, co by to přesně vysvětlilo... kdy se berou (ve vyjednávání a cut-scenach) vlastnosti kterékoli postavy z družiny, a kdy jen "hlavní postavy"?

Zatímco u Síly a obratnosti mi pravidla byla jasná, tady stále ještě narážím na to, že se mi případné změny Might, Perception či Resolve hned v hlavě "nepřepočtou" do výsledků při hře.

Stejně tak schopnosti, zvyšované při přestupu ... ok, každý v partě umí něco. Ale třeba pro stealth se počítá nejnižší číslo za celou partu? nebo jen to nejvyšší?

je rozdíl, když se někam plíží postava sama a ostatní jsou daleko?

Nebo Survival a jeho vliv na spotřebu ...

Jinak postupem času jsou boje zajímavé, počáteční frustrace z neschopnosti osamělé postavy na 1. či 2. úrovni odezní celkem rychle :):-)

0/0
7.4.2015 11:35

P35e22t48r 77S39v67o22b46o22d15a 1924626663946

Mě nějak kompletně uniká smysl Stealth, ale hraju jen na střední obtížnost...ale když už jsem posílal Stealth postavu, tak samotnou, aby člověk uhlídal to spatření nepřáteli. Jestli je ale mechanika hry tak vymakaná, že by např. postavu s nízkým stealth v rámci plížící se party uviděl někdo dřív, tooo nevim.

Na obtížnosti, kterou hraju to není potřeba moc studovat, pokud člověk solidně ovládá management party v boji.

0/0
9.4.2015 12:36

J64a17n 42P76e88t36r29u92s 2812905157631

Jakožto velký fanoušek především Icewind Dale ságy se na tohle velmi těším, bohužel první musím dopsat diplomku ;-D

0/0
4.4.2015 17:14

J97a89n 71K56o18c30i69á48n 9560591527232

Docela mě tu zarazilo to jak jsem se dozvěděl, že podobné hry (těžké, komplikované, nutnost taktizování a hlubšího pochopení herních prvků) je jen pro staré veterány infinity enginu. Mému synovci je 18 a má rád stejné hry jako já (já tedy ten veterán jsem. Ta dělící linie není mezi mladý / starý ale prostě mezi přemýšlivý / člověk co se chce snadno bavit bez nějaké náročnosti a úsilí

+3/0
3.4.2015 20:40

L34u25k21á14š 54N72o25s88e49k 9190807817

Ještě by se na to mohlo dát koukat :-/ Za hnusnou grafiku hned 10-20% zážitku pryč. Navíc by to na mě asi bylo moc těžké v soubojích. Taktika mi nikdy moc nešla a u rpg her mám nejraději dialogy a příběh, který můžete ovlivnit. Obtížné boje mě třeba u DA:O nutili hrát na easy, aby jsem to projel rychle a mohl se věnovat příběhu.

Proto mám radši trochu snažší ARPG bez nutnosti velkého taktizování alespoň na easy: Gothic, TES, Mass Effect, Dragon Age: Origin nebo Risen.

+1/−9
2.4.2015 21:40

K46a42r78e34l 65C72h54a53r23v32á35t 3446577840

V každém případě to podle odezvy a zájmu mnoha hráčů vypadá, že tento druh RPG rozhodně není mrtvým žánrem. Doufám, že čas od času vyjdou i další povedené kousky tohoto druhu.

Osobně si myslím, že tradiční RPG zažije renesanci  kolem roku 2055, až generace dnešních třicátníků půjde do důchodu. ;-D

0/0
3.4.2015 11:58

P85a98v80e75l 89K11a18f51k15a 8424283971335

Inu, není to prostě hra pro Vás, tož na tom není nic špatného :). Ale dát hře menší hodnocení jenom kvůli grafice mně osobně teda nepřijde moc fér. Asi jsem na to už moc stará škola :).

+2/0
3.4.2015 14:13

M42a43r54t20i84n 65B55e45n14e75š 3952337664209

já jsem taky stará škola a roce 2015 bych hře za pixelovitou hnusnou grafiku klidně nižší hodnocení dal, protože doba prostě pokročila, standarty jsou jinde... neni jedinej důvod, proč by hra za 100 milionů měla vypadat takhle

0/−2
3.4.2015 17:46
Foto

M42a41r52t78i77n 34K30l17u51m43p94a95r 5586558117844

Ta grafika je krásná, pěkně ručně vytvářené, žádný render. Nerozumím tomu, co je na tom konkrétně ošklivého? Že to není 3D a nedá se to otáčet dokola?:-P

+1/0
5.4.2015 14:56

M48a65r91t78i63n 22B23e82n39e25š 3662867754479

Hrá má rozpočet 100 milionů, a z nějakého důvodu je totálně plesnivá a vypadá, jako by vyšla o 10 let dřív. To nechápu. Stejně jako nedokážu pochopit ten zájem o BG klony v poslední době. Zájem o klon 15 let staré hry může totiž mít jedině fanoušek původních RPG Infinity enginu, a takovému musí být nutně 26+ tudíž chodí do práce, a tim pádem nemá na takhle šíleně zdlouhavou a ukecanou hru vůbec čas (což je přesně můj případ, a je to důvod, proč jí hrát prostě nemůžu, i když by mě např. ten příběh hrozně zajímal). Co mi přijde neomluvitelné, je to, jak hra vypadá. Ano, vim, že o to tu nejde, a taky jsem ze staré školy, ale sakra je rok 2015. Nedávno vyšlé Divinity: Original Sin přineslo oldschoolové gameplay mechaniky, a přitom to dokázali navléct do nádherného a pěkně stylizovaného grafického kabátku, a to ta hra měla rozpočet 4x menší, tak ať mi tohle někdo vysvětlí. Myslim, že tvůrci nemusí prodat jediný kus a jsou do konce života zaopatřeni, protože samotný vývoj téhle hry nemohl stát víc, než stojí papír do tiskárny.

0/−8
2.4.2015 19:27

O41n44d89ř33e85j 58Š96i24n32d37l19e76r 2437778526225

mě je 23. Fanouškem her na Infinity Enginu jsem se stal předminulý rok, kdy jsem si z frustrace že nebylo co hrát stáhnul Baldur's Gate. Popravdě Divinity mi sedlo svým stylem hraní daleko méně bež PoE

0/0
2.4.2015 22:36

M76i66r78o54s87l80a32v 24S45t81a95s76t92n40y 7814503596641

Tak ne každý dře u pásu ve fabrice od nevidím do nevidím, uvědomte si, že tu hru zafinancovali sami fanoušci obdobných her, takže očividně je tam ta poptávka i u generace, která na podobných hrách vyrostla. To, že na to nemáte čas nebo náladu vy, neznamená, že to tak mají i ostatní.

A dávat za vzor zrovna grafiku Divinity OS, no nevím, ta sluníčková barevnost třeba mně zrovna moc nesedla.

+3/0
3.4.2015 8:16

M41a83r45t72i70n 69B36e60n89e54š 3462287314889

no mně je jasný, že hlavní poptávka bude u lidí, co ještě bydlí u mámy a do práce nechodí no... tomu rozumim

0/−2
3.4.2015 13:20

M27i52c64h47a37l 64V10e22r79n73e80r 8397446767484

Asi záleží na tom, jak kdo umí číst;-D Já pracuju od nevidím do nevidím, jednou za čas i o víkendech a v noci, mám malé dítě, takže času je minimum, ale přesto mi "ukecaná" RPG nevadí. Pokud člověk dobře zvládá angličtinu, čte rychle a je to napsané čtivě, tak na délce textů až tak nezáleží. To je stejné jako třeba s knížkami od G. R. R. Martina - tlusté jako rozvodový spis Stevena Spielberga, ale protože jsou čtivě napsané, člověk je proletí jako nic.

+2/0
3.4.2015 15:20

K38a53r29e41l 69C26h10a72r47v72á47t 3316667820

Třeba grafika v PoE mi sedí daleko více než v Divinity. Divinity rozhodně nebyla špatná hra a s potěšením jsem ji dohrál. Ta grafika byla ale taková dost komixová, což u RPG příliš rád nemám  Navíc vzhled některých monster byl dost veliký úlet. Třeba ti kostlivci s bombičkou, mechanická zvířátka, nebo robot v jeskynii mi prostě hodně neseděli.

+4/0
3.4.2015 8:22

J81a27n 19V19r32z98a86l 9172865987988

To není problém hry, že je časově náročná a těžká, ale problém hráče;-). A zaplať pánbůh, že má takovou grafiku. Ty dnešní barevné hnusy( např. Diablo 3) opravdu nemusím. Jsem rád, že se tato hra vymyká mainstreamu. Kéž je takových projektů víc!

+2/0
3.4.2015 11:17

J80a79n 19V56e80s66e95l14ý 7115168869467

pro mě je to že je časově náročná a těžká spíš plus než že bych to nazýval problémem :) Kdo to chce hrát tak si čas udělá i za cenu zdraví ;-D

0/0
3.4.2015 12:39

O78n33d92ř93e49j 43Š51i85n26d48l68e98r 2897568246805

Mě to moc baví. Klasické izometrické RPG obohacené o spoustu novátorských prvků s naprosto famózním storytellingem (aby ne když zatím stojí

Chris Avellone - který se podílel na takových klenotech jako Planescape nebo KOTOR II). Mě osobně se strašně líbí, že za zabíjení potvor nejsou xp a hra tak nijak nepenalizuje nenásilné řešení a v závislosti na vlastnostech psotavy, postupu hrou a spoustě dalších faktorů vám dává různé možnosti jak se vykecat nebo boj jinak obejít. Nebudu moc spoilerovat ale ještě jsem nezažil aby supersilný boss na konci velkého dungeonu šel přemluvit aby si sbalil svých pět švestek a vypadl :-D. Nahlížení do duší je navíc moc dobře aplikovaný vyprávečský prostředek. Obsidianu moc přeju aby dali dohromady co nejvíc peněz a udělali pořádnou AAA hru. Po zkáze Bioware už moc dobrých studií není.

+1/0
2.4.2015 12:42

M29i34r18o86s45l94a52v 46S52t90a63s75t19n51y 7274713466381

*spoilery ke hrám, které už jste všichni hráli*

Tak překecat se dá Master na konci Falloutu 1, překecat dá legát Lanius na konci New Vegas, překecat se dá kurýr Ulysses na konci New Vegas: Lonesome Road... A v Planescape Torment rozmluvíte během hry špatnosti kdekomu :-)

0/0
2.4.2015 14:36

J98a74n 27C30h20v81á97t91a32l 7443117857633

V Planescapu jde ukecat i final boss. Jenže ono vlastně v Planescapu je bossem samotná filosofie a myšlenka, takže :D

+1/0
2.4.2015 15:54

K85a26r62e62l 24C88h47a76r79v42á45t 3796687230

No, v Zaklínačovi 2 taky mohl člověk hlavního záporáka nechat jít. :-)

0/0
2.4.2015 16:11

J26a77n 39H12e73l56l53e13r 9338265536

Koupil jsem na GOGu ... ale jaksi nemám čas to hrát. Tak snad jednou ... :/

0/0
1.4.2015 22:33

J25a65n 69N73o57v23á47k 9777722427657

A kdy mám jako pracovat!? ;-O

+4/0
1.4.2015 21:31

K36a53r34e48l 12C37h23a20r40v14á57t 3286837130

Práce + Pillars of Eternity = žádný rodinný život + žádný spánek; Pillars of Enternity + Spánek = Žádný rodinný život + žádná práce; :-)

+8/0
1.4.2015 22:06

L83a67d31i52s28l16a56v 48S45o45k59o45l 1120322885422

Já budu mít Pillars v práci: D

+1/0
2.4.2015 7:12

P55a51v69e11l 21M68e38d26e42k 1160352601825

Hade!! :D

+3/0
2.4.2015 10:45

V86l87a22d44i34m55í85r 34K66r41i38s17t17e68n 7316632445168

Hodně Pillars of Eternity a málo spánku dělá z Karla špatného patrona. (Shining)

0/0
2.4.2015 13:38
Foto

J69a91n 34V56l19a81d47y52k48a 2642978623854

Hrál tu někdo FTA?

0/0
1.4.2015 20:40

J59a14n 77H44e34j89t16m85á88n82e16k 7946680815221

Jasný, i když více času jsem asi strávil s FTA 2

0/0
2.4.2015 9:11

R97u34d14a 69S56l81a68v28í54k 5793798526221

Co je FTA?

+1/0
2.4.2015 17:43

H69e21r79b63e73r17t 80V97á34c31l78a25v78s17k17ý 4169735521402

Kdo jako já věřil v Obsidiany, mohl mít dnes Pillars of Eternity díky Kickstarteru za 25 tehdejších dolarů. Je ovšem pravda, že někdy se lze škaredě spálit (Wasteland 2).

+1/−5
1.4.2015 16:53

M47i22r61o42s78l18a79v 78S64t45a94s31t35n65y 7114253426111

Gratuluju, už se Vám povedlo propašovat kritiku Wastelandu 2 asi do patnáctého článku, který s Wastelandem vůbec nesouvisí.

+2/0
2.4.2015 11:50

L47a75d23i12s42l54a21v 44S58o76k27o93l 1210722815542

Krom toho je to dobrá hra..

0/0
2.4.2015 12:48

J31a43n 54C41h71v56á67t42a38l 7663867187273

Taky si myslím. Wasteland 2 podle mě vůbec špatný nebyl a dál na něm pracují. Stejně tak Shadowrun. Celkově mám pocit, že retro Kickstarter RPGčka na KS fungují velice dobře.

+3/−1
2.4.2015 15:56

J81a10r98o36s36l19a16v 44S25m86r94č40k62a 6756770417874

Prominte, ale dlouhe a caste loady? Tohle mi asi uniklo.. Me to loaduje do dvou vterin jakoukoliv lokaci.. R^

+4/0
1.4.2015 11:16

R32u92d88a 79S54l66a66v65í82k 5523648496301

Přesto tam jsou až moc často a nejsou úplně nejkratší.

+2/0
1.4.2015 13:45

R86o33m77a88n 26Š15i70m36ů78n44e24k 4679238261

Holt nekdo ma opravdu rychle SSD a nekdo neee.

+4/0
1.4.2015 14:31

R71u41d72a 29S40l33a32v31í71k 5313318506471

To hru nijak neomlouvá.

+4/0
1.4.2015 15:00

V32l58a94d30i83m51í35r 16K50r72i94s20t94e87n 7336812725128

mne asi 7 a nevidím žádný větší rozdíl od BG za starých časů a to mám notebook. Pro ty co jsou zvyklí jen na nahrávání na pozadí to musí být šok. Ale i tak, proti Witcherovi 1 před patchem je tohle blesk ;-D

+1/0
2.4.2015 13:40

P56a75v76e49l 60M21e26d85e15k 1150292191605

Recenzi potvrzuji, jen doplnim prijemny pocit, ktery bych prirovnal k pohodlnym papucim, do kterych vklouznete a citie se sakra dobre. Hra je pribehova a zajimava. Jsem spokojeny, za svoje penize jsem dostal kvalitu.

+3/0
1.4.2015 11:00
Foto

L27u84k42á51š 95N55a22v91a94r91a 2938308931499

Úžasná recenze plná pěkných slovních spojení a obratů. Prostě klasika Bonuswebu. R^

Jinak já jsem, alespoň co se týče tohoto žánru, prachsprostý a špinavý panic. Ale myslím si, že nebudu příliš vedle, když budu tvrdit, že jde o to nejlepší z Dragon Age, Might and Magic, Skyrimu, Falloutu a vlastně i tak trochu Diabla v jednom dokonalém mixu, je to tak?

Tak jako tak Obsidian potvrdil své kvality a já už se nemohu dočkat toho, až si vychutnám první dlouhavé nahrávání. :-)

0/0
1.4.2015 10:54

K70a44r12e48l 79C45h24a79r77v51á22t 3626177960

Skyrim a Diablo bych do toho asi vůbec nemontoval. Diablo je prostá akční rubačka. Tady si bez pausování a pečlivého rozdělování příkazů ve většině bojů moc neškrtnete. Z uvedených her je tu asi nejvíce společných prvků s Dragon Age, především v systému boje. Boje jsou ale mnohem obtížnější. Jakožto veterán taktických RPG jsem Dragon Age (1. díl)  bez větších potíží dohrál na první pokus na obtížnost nightmare. U dvojky jsem hrál na druhou nejvyšší, protože mě štvalo, ža na maximální obtížnost dostal každý loupák naprosto nelogicky 100% odolnost na 1 typ zranění. U Pillars of Eternity se v některých bojích celkem zapotím i na normální obtížnost. Parkrát jsem byl dokonce nucen vyklidit pole a trochu nalevelovat :-).

Celkově bych řekl, že si hra vyzobala to nejlepší z klasik jako  BG2, IWD atd, ale opustila některé koncepty, které spíše otravovaly.

Pokud někomu např. vyhovují NPC s vlastní  osobností (jako třeba v BG2), může je verbovat v různých lokacích. Pokud někdo chce partu dobrodruhů vytvořenou podle svých  představ (jako v IWD), může si společníky vygenerovat třeba v hospodě. Případně může hru projít vícekrát a zkusit oba přístupy.

Trochu tu vyvážili některé koncepty, které šlo ve starých klasikách zneužívat. Jednalo se třeba o možnost spánku po téměř každém boji. Tady musíte opravdu celkem pečlivě vážit, kdy využijete kempingovou výbavu, které unesete omezené možství.

Celkem se mi líbí i to, že počet použití některých schopností je vázán na odpočinek a počet jiných na střetnutí. Je taky dobré, že v podstatě žádný atribut postav není pro některé povolání zcela zbytečný.

Neplatí tu tedy takové ty stereotypy, že u zloděje maximalizujete obratnost, u válečníka sílu, u čaroděje inteligenci. Člověk musí pečlivě vážit. Podobných zajímavách prvků je ve hře celá řada.

+8/0
1.4.2015 11:22
Foto

L11u77k33á58š 73N94a54v58a83r70a 2468768671819

Aha, dobře. Mockrát děkuji. :-)

Teď jste mě nabudil ještě více.

+3/0
1.4.2015 11:48

V46l24a59d64i28m68í30r 40K92r22i33s27t66e95n 7896922805608

grr přidávám se ve slintání, jen se bojím zda to můj noťas zvládne respektive nevím zda I3-2310M 2,1 GHz,radeon HD6650M je více než  i3-2100T @ 2.50 GHzi3-2100T @ 2.50 GHz co je minimální konfigurace dle steamu a stáhnout si nejdřív piráta abych to zjistil (jako jsem udělal u dark souls 2 se mi nechce.

+1/0
1.4.2015 13:59

M52i72r22o58s76l23a52v 52S36t17a37s14t46n11y 7224653166811

Díky za recenzi, její obsah mě moc potěšil. Nakonec to vypadá, že jsem se obával zbytečně a tahle hra je přesně pro mě.

Pamatujete, jak byl ještě před několika lety RPG žánr mrtvý nebo vycházely jenom prapodivné akční/rpg mutace? Karta se obrací R^

+3/−1
1.4.2015 10:27

K95a62r78e45l 60C34h20a50r21v58á45t 3896407240

Naštěstí takových her nevychází moc. Ponocování mě totiž vyčerpává mnohem víc než zamlada. :-)

+15/0
1.4.2015 8:52

J50i16ř82í 54Ř58e29h57o62ř 9738348876688

pamatuji si, že první fallout se mi nahrával více než pět minut. Samotná hra i všechny lokace, také load po nezdaru. Asi tak v polovině případů mi přitom nahrávání,nebo při samotném hraní padl systém a následoval restart. Z hodiny u počítače člověk reálně hrál méně než polovinu času. I tak jsem to jako mnozí jiní dohrál. Výborné hře nemůžou ublížit dlouhé nahrávací časy :)

+4/−1
1.4.2015 8:33

K86a29r10e73l 50C52h53a47r65v73á33t 3486367200

No, upřímně, myslím že hře ubližují. Jsou sice otravné, ale je to celkem únosné.  Rozhodně mě od hry neodradí. :-)

+3/0
1.4.2015 8:48

J46o20s17e70f 55Č72i38h90á53k 7211909700536

U falloutu záleželo na velikosti instalace. Když si člověk nainstaloval největších 600 mb nemusela hra načítat z cd. Fallout 1 se mi nahrával rychle na odpovídajícím železe. Poprvé jsem ho hrál na 486 a loading po chycení při krádeži byl tak na 3 minuty a musel jsem umazávat staré savy pro málo místa na disku :-)

+3/0
1.4.2015 9:44

J56a45n 16V31e64s94e53l50ý 7645918919107

Mám podobné zážitky a nejhoší bylo to logo Interplay ta zlatá planeta okolo které obíhala raketka.Tam se mi hra vždy zasekávala takže když se mi přes ní podařilo dostat bez resetu PC tak jsem si třeba i hodinu zahrál.Jinak stejné zážitky jako p.Řehoř :-)

+6/0
1.4.2015 9:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.