Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a46n 24H10e69l49l58e96r 9718645456

Tak jsem s tím propařil velikonoční víkend :)

Jsem ze staré školy, celkově mi to přijde dobré.

Mám tak několik výtek ... co se herních mechanik týče: nějak jsem stále nerozpoznal plný vliv vlastností postav na situace.V manuálu k tomu nepíšou, co by to přesně vysvětlilo... kdy se berou (ve vyjednávání a cut-scenach) vlastnosti kterékoli postavy z družiny, a kdy jen "hlavní postavy"?

Zatímco u Síly a obratnosti mi pravidla byla jasná, tady stále ještě narážím na to, že se mi případné změny Might, Perception či Resolve hned v hlavě "nepřepočtou" do výsledků při hře.

Stejně tak schopnosti, zvyšované při přestupu ... ok, každý v partě umí něco. Ale třeba pro stealth se počítá nejnižší číslo za celou partu? nebo jen to nejvyšší?

je rozdíl, když se někam plíží postava sama a ostatní jsou daleko?

Nebo Survival a jeho vliv na spotřebu ...

Jinak postupem času jsou boje zajímavé, počáteční frustrace z neschopnosti osamělé postavy na 1. či 2. úrovni odezní celkem rychle :):-)

7.4.2015 11:35

P60e66t17r 35S98v90o59b64o74d10a 1174106673836

Mě nějak kompletně uniká smysl Stealth, ale hraju jen na střední obtížnost...ale když už jsem posílal Stealth postavu, tak samotnou, aby člověk uhlídal to spatření nepřáteli. Jestli je ale mechanika hry tak vymakaná, že by např. postavu s nízkým stealth v rámci plížící se party uviděl někdo dřív, tooo nevim.

Na obtížnosti, kterou hraju to není potřeba moc studovat, pokud člověk solidně ovládá management party v boji.

9.4.2015 12:36

J91a83n 53P30e25t93r81u83s 2352875177441

Jakožto velký fanoušek především Icewind Dale ságy se na tohle velmi těším, bohužel první musím dopsat diplomku ;-D

4.4.2015 17:14

J84a64n 71K92o32c62i25á85n 9500151497172

Docela mě tu zarazilo to jak jsem se dozvěděl, že podobné hry (těžké, komplikované, nutnost taktizování a hlubšího pochopení herních prvků) je jen pro staré veterány infinity enginu. Mému synovci je 18 a má rád stejné hry jako já (já tedy ten veterán jsem. Ta dělící linie není mezi mladý / starý ale prostě mezi přemýšlivý / člověk co se chce snadno bavit bez nějaké náročnosti a úsilí

3.4.2015 20:40

L94u47k44á25š 50N93o67s45e56k 9260767657

Ještě by se na to mohlo dát koukat :-/ Za hnusnou grafiku hned 10-20% zážitku pryč. Navíc by to na mě asi bylo moc těžké v soubojích. Taktika mi nikdy moc nešla a u rpg her mám nejraději dialogy a příběh, který můžete ovlivnit. Obtížné boje mě třeba u DA:O nutili hrát na easy, aby jsem to projel rychle a mohl se věnovat příběhu.

Proto mám radši trochu snažší ARPG bez nutnosti velkého taktizování alespoň na easy: Gothic, TES, Mass Effect, Dragon Age: Origin nebo Risen.

2.4.2015 21:40

K14a75r55e70l 63C75h40a29r28v64á15t 3936917800

V každém případě to podle odezvy a zájmu mnoha hráčů vypadá, že tento druh RPG rozhodně není mrtvým žánrem. Doufám, že čas od času vyjdou i další povedené kousky tohoto druhu.

Osobně si myslím, že tradiční RPG zažije renesanci  kolem roku 2055, až generace dnešních třicátníků půjde do důchodu. ;-D

3.4.2015 11:58

P77a53v83e81l 43K85a44f45k35a 8764593661435

Inu, není to prostě hra pro Vás, tož na tom není nic špatného :). Ale dát hře menší hodnocení jenom kvůli grafice mně osobně teda nepřijde moc fér. Asi jsem na to už moc stará škola :).

3.4.2015 14:13

M41a29r70t86i68n 87B16e87n55e16š 3542327734749

já jsem taky stará škola a roce 2015 bych hře za pixelovitou hnusnou grafiku klidně nižší hodnocení dal, protože doba prostě pokročila, standarty jsou jinde... neni jedinej důvod, proč by hra za 100 milionů měla vypadat takhle

3.4.2015 17:46
Foto

M29a87r39t42i50n 33K68l26u24m61p74a81r 5896318687504

Ta grafika je krásná, pěkně ručně vytvářené, žádný render. Nerozumím tomu, co je na tom konkrétně ošklivého? Že to není 3D a nedá se to otáčet dokola?:-P

5.4.2015 14:56

M78a21r95t41i97n 10B57e76n45e15š 3852917314469

Hrá má rozpočet 100 milionů, a z nějakého důvodu je totálně plesnivá a vypadá, jako by vyšla o 10 let dřív. To nechápu. Stejně jako nedokážu pochopit ten zájem o BG klony v poslední době. Zájem o klon 15 let staré hry může totiž mít jedině fanoušek původních RPG Infinity enginu, a takovému musí být nutně 26+ tudíž chodí do práce, a tim pádem nemá na takhle šíleně zdlouhavou a ukecanou hru vůbec čas (což je přesně můj případ, a je to důvod, proč jí hrát prostě nemůžu, i když by mě např. ten příběh hrozně zajímal). Co mi přijde neomluvitelné, je to, jak hra vypadá. Ano, vim, že o to tu nejde, a taky jsem ze staré školy, ale sakra je rok 2015. Nedávno vyšlé Divinity: Original Sin přineslo oldschoolové gameplay mechaniky, a přitom to dokázali navléct do nádherného a pěkně stylizovaného grafického kabátku, a to ta hra měla rozpočet 4x menší, tak ať mi tohle někdo vysvětlí. Myslim, že tvůrci nemusí prodat jediný kus a jsou do konce života zaopatřeni, protože samotný vývoj téhle hry nemohl stát víc, než stojí papír do tiskárny.

2.4.2015 19:27

O38n58d68ř21e24j 57Š94i44n18d43l73e25r 2147188226855

mě je 23. Fanouškem her na Infinity Enginu jsem se stal předminulý rok, kdy jsem si z frustrace že nebylo co hrát stáhnul Baldur's Gate. Popravdě Divinity mi sedlo svým stylem hraní daleko méně bež PoE

2.4.2015 22:36

M96i83r29o15s37l43a35v 41S75t29a40s62t95n44y 7464763936761

Tak ne každý dře u pásu ve fabrice od nevidím do nevidím, uvědomte si, že tu hru zafinancovali sami fanoušci obdobných her, takže očividně je tam ta poptávka i u generace, která na podobných hrách vyrostla. To, že na to nemáte čas nebo náladu vy, neznamená, že to tak mají i ostatní.

A dávat za vzor zrovna grafiku Divinity OS, no nevím, ta sluníčková barevnost třeba mně zrovna moc nesedla.

3.4.2015 8:16

M33a25r23t78i17n 21B55e43n12e62š 3672827944489

no mně je jasný, že hlavní poptávka bude u lidí, co ještě bydlí u mámy a do práce nechodí no... tomu rozumim

3.4.2015 13:20

M64i59c18h12a71l 26V19e93r33n36e45r 8937266427484

Asi záleží na tom, jak kdo umí číst;-D Já pracuju od nevidím do nevidím, jednou za čas i o víkendech a v noci, mám malé dítě, takže času je minimum, ale přesto mi "ukecaná" RPG nevadí. Pokud člověk dobře zvládá angličtinu, čte rychle a je to napsané čtivě, tak na délce textů až tak nezáleží. To je stejné jako třeba s knížkami od G. R. R. Martina - tlusté jako rozvodový spis Stevena Spielberga, ale protože jsou čtivě napsané, člověk je proletí jako nic.

3.4.2015 15:20

K73a95r96e30l 37C84h96a72r28v76á18t 3596927410

Třeba grafika v PoE mi sedí daleko více než v Divinity. Divinity rozhodně nebyla špatná hra a s potěšením jsem ji dohrál. Ta grafika byla ale taková dost komixová, což u RPG příliš rád nemám  Navíc vzhled některých monster byl dost veliký úlet. Třeba ti kostlivci s bombičkou, mechanická zvířátka, nebo robot v jeskynii mi prostě hodně neseděli.

3.4.2015 8:22

J71a73n 91V33r91z97a46l 9362445147778

To není problém hry, že je časově náročná a těžká, ale problém hráče;-). A zaplať pánbůh, že má takovou grafiku. Ty dnešní barevné hnusy( např. Diablo 3) opravdu nemusím. Jsem rád, že se tato hra vymyká mainstreamu. Kéž je takových projektů víc!

3.4.2015 11:17

J66a38n 91V85e43s22e93l22ý 7945378659697

pro mě je to že je časově náročná a těžká spíš plus než že bych to nazýval problémem :) Kdo to chce hrát tak si čas udělá i za cenu zdraví ;-D

3.4.2015 12:39

O61n67d62ř66e85j 88Š34i62n66d25l61e60r 2617528706345

Mě to moc baví. Klasické izometrické RPG obohacené o spoustu novátorských prvků s naprosto famózním storytellingem (aby ne když zatím stojí

Chris Avellone - který se podílel na takových klenotech jako Planescape nebo KOTOR II). Mě osobně se strašně líbí, že za zabíjení potvor nejsou xp a hra tak nijak nepenalizuje nenásilné řešení a v závislosti na vlastnostech psotavy, postupu hrou a spoustě dalších faktorů vám dává různé možnosti jak se vykecat nebo boj jinak obejít. Nebudu moc spoilerovat ale ještě jsem nezažil aby supersilný boss na konci velkého dungeonu šel přemluvit aby si sbalil svých pět švestek a vypadl :-D. Nahlížení do duší je navíc moc dobře aplikovaný vyprávečský prostředek. Obsidianu moc přeju aby dali dohromady co nejvíc peněz a udělali pořádnou AAA hru. Po zkáze Bioware už moc dobrých studií není.

2.4.2015 12:42

M43i12r47o61s92l52a69v 56S15t85a84s64t24n46y 7964143156131

*spoilery ke hrám, které už jste všichni hráli*

Tak překecat se dá Master na konci Falloutu 1, překecat dá legát Lanius na konci New Vegas, překecat se dá kurýr Ulysses na konci New Vegas: Lonesome Road... A v Planescape Torment rozmluvíte během hry špatnosti kdekomu :-)

2.4.2015 14:36

J40a65n 38C40h59v46á20t50a21l 7513757407333

V Planescapu jde ukecat i final boss. Jenže ono vlastně v Planescapu je bossem samotná filosofie a myšlenka, takže :D

2.4.2015 15:54

K90a50r69e77l 92C89h14a76r18v96á16t 3616987140

No, v Zaklínačovi 2 taky mohl člověk hlavního záporáka nechat jít. :-)

2.4.2015 16:11

J68a48n 29H28e57l54l58e21r 9148955136

Koupil jsem na GOGu ... ale jaksi nemám čas to hrát. Tak snad jednou ... :/

1.4.2015 22:33

J51a10n 51N51o41v28á80k 9737622927237

A kdy mám jako pracovat!? ;-O

1.4.2015 21:31

K53a67r14e23l 11C36h31a68r31v77á59t 3416507110

Práce + Pillars of Eternity = žádný rodinný život + žádný spánek; Pillars of Enternity + Spánek = Žádný rodinný život + žádná práce; :-)

1.4.2015 22:06

L90a32d27i85s74l78a46v 73S74o50k88o61l 1350762785352

Já budu mít Pillars v práci: D

2.4.2015 7:12

P87a46v20e55l 94M61e24d43e52k 1310882451735

Hade!! :D

2.4.2015 10:45

V35l91a68d11i49m50í94r 62K87r86i24s76t79e91n 7626342485108

Hodně Pillars of Eternity a málo spánku dělá z Karla špatného patrona. (Shining)

2.4.2015 13:38
Foto

J54a88n 95V89l23a30d94y16k38a 2182828423524

Hrál tu někdo FTA?

1.4.2015 20:40

J88a11n 98H49e58j30t60m84á36n82e71k 7106580955771

Jasný, i když více času jsem asi strávil s FTA 2

2.4.2015 9:11

R24u68d61a 19S14l31a44v55í77k 5453778476151

Co je FTA?

2.4.2015 17:43

H43e21r85b78e54r43t 34V74á79c52l13a13v86s25k27ý 4159335881632

Kdo jako já věřil v Obsidiany, mohl mít dnes Pillars of Eternity díky Kickstarteru za 25 tehdejších dolarů. Je ovšem pravda, že někdy se lze škaredě spálit (Wasteland 2).

1.4.2015 16:53

M34i26r91o68s56l73a38v 31S54t54a31s13t79n82y 7544503246951

Gratuluju, už se Vám povedlo propašovat kritiku Wastelandu 2 asi do patnáctého článku, který s Wastelandem vůbec nesouvisí.

2.4.2015 11:50

L91a54d25i70s13l43a25v 57S15o26k15o26l 1490542555242

Krom toho je to dobrá hra..

2.4.2015 12:48

J22a88n 51C51h39v15á26t22a79l 7293587497323

Taky si myslím. Wasteland 2 podle mě vůbec špatný nebyl a dál na něm pracují. Stejně tak Shadowrun. Celkově mám pocit, že retro Kickstarter RPGčka na KS fungují velice dobře.

2.4.2015 15:56

J30a41r73o12s19l40a44v 48S62m23r57č52k97a 6676210267384

Prominte, ale dlouhe a caste loady? Tohle mi asi uniklo.. Me to loaduje do dvou vterin jakoukoliv lokaci.. R^

1.4.2015 11:16

R15u76d57a 65S69l65a98v72í66k 5863378126901

Přesto tam jsou až moc často a nejsou úplně nejkratší.

1.4.2015 13:45

R82o84m75a35n 83Š83i40m23ů40n23e21k 4759598751

Holt nekdo ma opravdu rychle SSD a nekdo neee.

1.4.2015 14:31

R93u97d40a 47S14l94a51v24í80k 5903658606751

To hru nijak neomlouvá.

1.4.2015 15:00

V74l39a51d53i16m45í70r 39K71r76i71s82t37e84n 7246732625468

mne asi 7 a nevidím žádný větší rozdíl od BG za starých časů a to mám notebook. Pro ty co jsou zvyklí jen na nahrávání na pozadí to musí být šok. Ale i tak, proti Witcherovi 1 před patchem je tohle blesk ;-D

2.4.2015 13:40

P88a19v88e15l 73M35e48d32e16k 1490682141835

Recenzi potvrzuji, jen doplnim prijemny pocit, ktery bych prirovnal k pohodlnym papucim, do kterych vklouznete a citie se sakra dobre. Hra je pribehova a zajimava. Jsem spokojeny, za svoje penize jsem dostal kvalitu.

1.4.2015 11:00
Foto

L69u33k17á65š 82N88a69v14a39r87a 2458328311689

Úžasná recenze plná pěkných slovních spojení a obratů. Prostě klasika Bonuswebu. R^

Jinak já jsem, alespoň co se týče tohoto žánru, prachsprostý a špinavý panic. Ale myslím si, že nebudu příliš vedle, když budu tvrdit, že jde o to nejlepší z Dragon Age, Might and Magic, Skyrimu, Falloutu a vlastně i tak trochu Diabla v jednom dokonalém mixu, je to tak?

Tak jako tak Obsidian potvrdil své kvality a já už se nemohu dočkat toho, až si vychutnám první dlouhavé nahrávání. :-)

1.4.2015 10:54

K63a76r20e36l 49C27h54a75r50v85á69t 3656257140

Skyrim a Diablo bych do toho asi vůbec nemontoval. Diablo je prostá akční rubačka. Tady si bez pausování a pečlivého rozdělování příkazů ve většině bojů moc neškrtnete. Z uvedených her je tu asi nejvíce společných prvků s Dragon Age, především v systému boje. Boje jsou ale mnohem obtížnější. Jakožto veterán taktických RPG jsem Dragon Age (1. díl)  bez větších potíží dohrál na první pokus na obtížnost nightmare. U dvojky jsem hrál na druhou nejvyšší, protože mě štvalo, ža na maximální obtížnost dostal každý loupák naprosto nelogicky 100% odolnost na 1 typ zranění. U Pillars of Eternity se v některých bojích celkem zapotím i na normální obtížnost. Parkrát jsem byl dokonce nucen vyklidit pole a trochu nalevelovat :-).

Celkově bych řekl, že si hra vyzobala to nejlepší z klasik jako  BG2, IWD atd, ale opustila některé koncepty, které spíše otravovaly.

Pokud někomu např. vyhovují NPC s vlastní  osobností (jako třeba v BG2), může je verbovat v různých lokacích. Pokud někdo chce partu dobrodruhů vytvořenou podle svých  představ (jako v IWD), může si společníky vygenerovat třeba v hospodě. Případně může hru projít vícekrát a zkusit oba přístupy.

Trochu tu vyvážili některé koncepty, které šlo ve starých klasikách zneužívat. Jednalo se třeba o možnost spánku po téměř každém boji. Tady musíte opravdu celkem pečlivě vážit, kdy využijete kempingovou výbavu, které unesete omezené možství.

Celkem se mi líbí i to, že počet použití některých schopností je vázán na odpočinek a počet jiných na střetnutí. Je taky dobré, že v podstatě žádný atribut postav není pro některé povolání zcela zbytečný.

Neplatí tu tedy takové ty stereotypy, že u zloděje maximalizujete obratnost, u válečníka sílu, u čaroděje inteligenci. Člověk musí pečlivě vážit. Podobných zajímavách prvků je ve hře celá řada.

1.4.2015 11:22
Foto

L82u38k31á70š 67N91a12v59a29r29a 2408848921419

Aha, dobře. Mockrát děkuji. :-)

Teď jste mě nabudil ještě více.

1.4.2015 11:48

V59l31a52d82i51m66í83r 55K95r23i28s85t39e92n 7816302955278

grr přidávám se ve slintání, jen se bojím zda to můj noťas zvládne respektive nevím zda I3-2310M 2,1 GHz,radeon HD6650M je více než  i3-2100T @ 2.50 GHzi3-2100T @ 2.50 GHz co je minimální konfigurace dle steamu a stáhnout si nejdřív piráta abych to zjistil (jako jsem udělal u dark souls 2 se mi nechce.

1.4.2015 13:59

M72i64r30o11s66l74a63v 39S65t14a56s89t94n63y 7344223266291

Díky za recenzi, její obsah mě moc potěšil. Nakonec to vypadá, že jsem se obával zbytečně a tahle hra je přesně pro mě.

Pamatujete, jak byl ještě před několika lety RPG žánr mrtvý nebo vycházely jenom prapodivné akční/rpg mutace? Karta se obrací R^

1.4.2015 10:27

K42a85r23e57l 29C37h42a18r51v80á61t 3196777970

Naštěstí takových her nevychází moc. Ponocování mě totiž vyčerpává mnohem víc než zamlada. :-)

1.4.2015 8:52

J33i23ř22í 37Ř20e57h64o77ř 9288228116798

pamatuji si, že první fallout se mi nahrával více než pět minut. Samotná hra i všechny lokace, také load po nezdaru. Asi tak v polovině případů mi přitom nahrávání,nebo při samotném hraní padl systém a následoval restart. Z hodiny u počítače člověk reálně hrál méně než polovinu času. I tak jsem to jako mnozí jiní dohrál. Výborné hře nemůžou ublížit dlouhé nahrávací časy :)

1.4.2015 8:33

K97a15r27e64l 61C26h75a61r86v19á14t 3246447920

No, upřímně, myslím že hře ubližují. Jsou sice otravné, ale je to celkem únosné.  Rozhodně mě od hry neodradí. :-)

1.4.2015 8:48

J68o58s32e82f 76Č55i35h57á66k 7811519950116

U falloutu záleželo na velikosti instalace. Když si člověk nainstaloval největších 600 mb nemusela hra načítat z cd. Fallout 1 se mi nahrával rychle na odpovídajícím železe. Poprvé jsem ho hrál na 486 a loading po chycení při krádeži byl tak na 3 minuty a musel jsem umazávat staré savy pro málo místa na disku :-)

1.4.2015 9:44

J68a64n 64V67e10s56e49l38ý 7365898869297

Mám podobné zážitky a nejhoší bylo to logo Interplay ta zlatá planeta okolo které obíhala raketka.Tam se mi hra vždy zasekávala takže když se mi přes ní podařilo dostat bez resetu PC tak jsem si třeba i hodinu zahrál.Jinak stejné zážitky jako p.Řehoř :-)

1.4.2015 9:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.