Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a84n 19H50e79l31l12e44r 9548575816

Tak jsem s tím propařil velikonoční víkend :)

Jsem ze staré školy, celkově mi to přijde dobré.

Mám tak několik výtek ... co se herních mechanik týče: nějak jsem stále nerozpoznal plný vliv vlastností postav na situace.V manuálu k tomu nepíšou, co by to přesně vysvětlilo... kdy se berou (ve vyjednávání a cut-scenach) vlastnosti kterékoli postavy z družiny, a kdy jen "hlavní postavy"?

Zatímco u Síly a obratnosti mi pravidla byla jasná, tady stále ještě narážím na to, že se mi případné změny Might, Perception či Resolve hned v hlavě "nepřepočtou" do výsledků při hře.

Stejně tak schopnosti, zvyšované při přestupu ... ok, každý v partě umí něco. Ale třeba pro stealth se počítá nejnižší číslo za celou partu? nebo jen to nejvyšší?

je rozdíl, když se někam plíží postava sama a ostatní jsou daleko?

Nebo Survival a jeho vliv na spotřebu ...

Jinak postupem času jsou boje zajímavé, počáteční frustrace z neschopnosti osamělé postavy na 1. či 2. úrovni odezní celkem rychle :):-)

0/0
7.4.2015 11:35

P83e82t53r 18S86v59o95b64o39d57a 1624136963216

Mě nějak kompletně uniká smysl Stealth, ale hraju jen na střední obtížnost...ale když už jsem posílal Stealth postavu, tak samotnou, aby člověk uhlídal to spatření nepřáteli. Jestli je ale mechanika hry tak vymakaná, že by např. postavu s nízkým stealth v rámci plížící se party uviděl někdo dřív, tooo nevim.

Na obtížnosti, kterou hraju to není potřeba moc studovat, pokud člověk solidně ovládá management party v boji.

0/0
9.4.2015 12:36

J48a89n 71P22e16t79r74u36s 2202715887871

Jakožto velký fanoušek především Icewind Dale ságy se na tohle velmi těším, bohužel první musím dopsat diplomku ;-D

0/0
4.4.2015 17:14

J60a96n 78K52o22c54i51á66n 9510921637372

Docela mě tu zarazilo to jak jsem se dozvěděl, že podobné hry (těžké, komplikované, nutnost taktizování a hlubšího pochopení herních prvků) je jen pro staré veterány infinity enginu. Mému synovci je 18 a má rád stejné hry jako já (já tedy ten veterán jsem. Ta dělící linie není mezi mladý / starý ale prostě mezi přemýšlivý / člověk co se chce snadno bavit bez nějaké náročnosti a úsilí

+3/0
3.4.2015 20:40

L78u38k24á25š 11N93o11s36e55k 9460817197

Ještě by se na to mohlo dát koukat :-/ Za hnusnou grafiku hned 10-20% zážitku pryč. Navíc by to na mě asi bylo moc těžké v soubojích. Taktika mi nikdy moc nešla a u rpg her mám nejraději dialogy a příběh, který můžete ovlivnit. Obtížné boje mě třeba u DA:O nutili hrát na easy, aby jsem to projel rychle a mohl se věnovat příběhu.

Proto mám radši trochu snažší ARPG bez nutnosti velkého taktizování alespoň na easy: Gothic, TES, Mass Effect, Dragon Age: Origin nebo Risen.

+1/−9
2.4.2015 21:40

K63a53r82e45l 74C14h18a26r96v25á69t 3176137410

V každém případě to podle odezvy a zájmu mnoha hráčů vypadá, že tento druh RPG rozhodně není mrtvým žánrem. Doufám, že čas od času vyjdou i další povedené kousky tohoto druhu.

Osobně si myslím, že tradiční RPG zažije renesanci  kolem roku 2055, až generace dnešních třicátníků půjde do důchodu. ;-D

0/0
3.4.2015 11:58

P78a19v89e52l 68K80a48f77k57a 8784103451225

Inu, není to prostě hra pro Vás, tož na tom není nic špatného :). Ale dát hře menší hodnocení jenom kvůli grafice mně osobně teda nepřijde moc fér. Asi jsem na to už moc stará škola :).

+2/0
3.4.2015 14:13

M94a69r94t86i34n 50B41e70n12e90š 3972837164289

já jsem taky stará škola a roce 2015 bych hře za pixelovitou hnusnou grafiku klidně nižší hodnocení dal, protože doba prostě pokročila, standarty jsou jinde... neni jedinej důvod, proč by hra za 100 milionů měla vypadat takhle

0/−2
3.4.2015 17:46
Foto

M59a28r61t41i97n 55K93l89u68m57p46a56r 5396508817144

Ta grafika je krásná, pěkně ručně vytvářené, žádný render. Nerozumím tomu, co je na tom konkrétně ošklivého? Že to není 3D a nedá se to otáčet dokola?:-P

+1/0
5.4.2015 14:56

M15a86r94t13i72n 14B11e55n73e30š 3772907464479

Hrá má rozpočet 100 milionů, a z nějakého důvodu je totálně plesnivá a vypadá, jako by vyšla o 10 let dřív. To nechápu. Stejně jako nedokážu pochopit ten zájem o BG klony v poslední době. Zájem o klon 15 let staré hry může totiž mít jedině fanoušek původních RPG Infinity enginu, a takovému musí být nutně 26+ tudíž chodí do práce, a tim pádem nemá na takhle šíleně zdlouhavou a ukecanou hru vůbec čas (což je přesně můj případ, a je to důvod, proč jí hrát prostě nemůžu, i když by mě např. ten příběh hrozně zajímal). Co mi přijde neomluvitelné, je to, jak hra vypadá. Ano, vim, že o to tu nejde, a taky jsem ze staré školy, ale sakra je rok 2015. Nedávno vyšlé Divinity: Original Sin přineslo oldschoolové gameplay mechaniky, a přitom to dokázali navléct do nádherného a pěkně stylizovaného grafického kabátku, a to ta hra měla rozpočet 4x menší, tak ať mi tohle někdo vysvětlí. Myslim, že tvůrci nemusí prodat jediný kus a jsou do konce života zaopatřeni, protože samotný vývoj téhle hry nemohl stát víc, než stojí papír do tiskárny.

0/−8
2.4.2015 19:27

O86n60d69ř95e41j 58Š97i60n47d13l24e49r 2757148276755

mě je 23. Fanouškem her na Infinity Enginu jsem se stal předminulý rok, kdy jsem si z frustrace že nebylo co hrát stáhnul Baldur's Gate. Popravdě Divinity mi sedlo svým stylem hraní daleko méně bež PoE

0/0
2.4.2015 22:36

M13i84r41o61s18l93a78v 29S33t56a55s57t39n51y 7804723216771

Tak ne každý dře u pásu ve fabrice od nevidím do nevidím, uvědomte si, že tu hru zafinancovali sami fanoušci obdobných her, takže očividně je tam ta poptávka i u generace, která na podobných hrách vyrostla. To, že na to nemáte čas nebo náladu vy, neznamená, že to tak mají i ostatní.

A dávat za vzor zrovna grafiku Divinity OS, no nevím, ta sluníčková barevnost třeba mně zrovna moc nesedla.

+3/0
3.4.2015 8:16

M21a97r68t77i79n 84B71e55n88e44š 3642687894619

no mně je jasný, že hlavní poptávka bude u lidí, co ještě bydlí u mámy a do práce nechodí no... tomu rozumim

0/−2
3.4.2015 13:20

M79i69c12h12a86l 60V16e34r52n75e27r 8227356507144

Asi záleží na tom, jak kdo umí číst;-D Já pracuju od nevidím do nevidím, jednou za čas i o víkendech a v noci, mám malé dítě, takže času je minimum, ale přesto mi "ukecaná" RPG nevadí. Pokud člověk dobře zvládá angličtinu, čte rychle a je to napsané čtivě, tak na délce textů až tak nezáleží. To je stejné jako třeba s knížkami od G. R. R. Martina - tlusté jako rozvodový spis Stevena Spielberga, ale protože jsou čtivě napsané, člověk je proletí jako nic.

+2/0
3.4.2015 15:20

K89a72r71e68l 12C91h49a64r14v26á63t 3816327310

Třeba grafika v PoE mi sedí daleko více než v Divinity. Divinity rozhodně nebyla špatná hra a s potěšením jsem ji dohrál. Ta grafika byla ale taková dost komixová, což u RPG příliš rád nemám  Navíc vzhled některých monster byl dost veliký úlet. Třeba ti kostlivci s bombičkou, mechanická zvířátka, nebo robot v jeskynii mi prostě hodně neseděli.

+4/0
3.4.2015 8:22

J32a39n 87V90r86z66a77l 9712205697198

To není problém hry, že je časově náročná a těžká, ale problém hráče;-). A zaplať pánbůh, že má takovou grafiku. Ty dnešní barevné hnusy( např. Diablo 3) opravdu nemusím. Jsem rád, že se tato hra vymyká mainstreamu. Kéž je takových projektů víc!

+2/0
3.4.2015 11:17

J89a59n 91V43e34s13e67l59ý 7305478409747

pro mě je to že je časově náročná a těžká spíš plus než že bych to nazýval problémem :) Kdo to chce hrát tak si čas udělá i za cenu zdraví ;-D

0/0
3.4.2015 12:39

O94n27d92ř77e76j 62Š46i81n44d52l51e29r 2547938816465

Mě to moc baví. Klasické izometrické RPG obohacené o spoustu novátorských prvků s naprosto famózním storytellingem (aby ne když zatím stojí

Chris Avellone - který se podílel na takových klenotech jako Planescape nebo KOTOR II). Mě osobně se strašně líbí, že za zabíjení potvor nejsou xp a hra tak nijak nepenalizuje nenásilné řešení a v závislosti na vlastnostech psotavy, postupu hrou a spoustě dalších faktorů vám dává různé možnosti jak se vykecat nebo boj jinak obejít. Nebudu moc spoilerovat ale ještě jsem nezažil aby supersilný boss na konci velkého dungeonu šel přemluvit aby si sbalil svých pět švestek a vypadl :-D. Nahlížení do duší je navíc moc dobře aplikovaný vyprávečský prostředek. Obsidianu moc přeju aby dali dohromady co nejvíc peněz a udělali pořádnou AAA hru. Po zkáze Bioware už moc dobrých studií není.

+1/0
2.4.2015 12:42

M59i27r32o94s10l57a41v 81S59t14a22s81t38n78y 7644713126911

*spoilery ke hrám, které už jste všichni hráli*

Tak překecat se dá Master na konci Falloutu 1, překecat dá legát Lanius na konci New Vegas, překecat se dá kurýr Ulysses na konci New Vegas: Lonesome Road... A v Planescape Torment rozmluvíte během hry špatnosti kdekomu :-)

0/0
2.4.2015 14:36

J57a26n 90C48h83v92á43t17a72l 7173257487903

V Planescapu jde ukecat i final boss. Jenže ono vlastně v Planescapu je bossem samotná filosofie a myšlenka, takže :D

+1/0
2.4.2015 15:54

K15a57r72e76l 82C87h22a51r98v27á44t 3456937130

No, v Zaklínačovi 2 taky mohl člověk hlavního záporáka nechat jít. :-)

0/0
2.4.2015 16:11

J41a69n 61H23e72l64l82e90r 9898885426

Koupil jsem na GOGu ... ale jaksi nemám čas to hrát. Tak snad jednou ... :/

0/0
1.4.2015 22:33

J35a82n 20N16o24v33á19k 9517882727897

A kdy mám jako pracovat!? ;-O

+4/0
1.4.2015 21:31

K33a30r90e93l 29C14h44a73r90v31á48t 3566487140

Práce + Pillars of Eternity = žádný rodinný život + žádný spánek; Pillars of Enternity + Spánek = Žádný rodinný život + žádná práce; :-)

+8/0
1.4.2015 22:06

L40a47d62i35s28l50a74v 80S86o93k54o86l 1670882205302

Já budu mít Pillars v práci: D

+1/0
2.4.2015 7:12

P22a84v60e52l 95M71e89d51e72k 1870712841535

Hade!! :D

+3/0
2.4.2015 10:45

V67l43a61d70i58m74í29r 78K14r35i47s71t82e55n 7196172345598

Hodně Pillars of Eternity a málo spánku dělá z Karla špatného patrona. (Shining)

0/0
2.4.2015 13:38
Foto

J57a16n 12V20l28a44d63y53k86a 2502908443754

Hrál tu někdo FTA?

0/0
1.4.2015 20:40

J76a85n 19H11e49j85t52m16á27n60e54k 7916150555261

Jasný, i když více času jsem asi strávil s FTA 2

0/0
2.4.2015 9:11

R57u98d17a 95S62l79a46v35í95k 5613418506521

Co je FTA?

+1/0
2.4.2015 17:43

H24e21r75b91e63r44t 12V94á15c68l10a16v84s73k14ý 4989845591722

Kdo jako já věřil v Obsidiany, mohl mít dnes Pillars of Eternity díky Kickstarteru za 25 tehdejších dolarů. Je ovšem pravda, že někdy se lze škaredě spálit (Wasteland 2).

+1/−5
1.4.2015 16:53

M52i58r96o69s91l90a37v 79S24t16a71s75t52n33y 7214653736461

Gratuluju, už se Vám povedlo propašovat kritiku Wastelandu 2 asi do patnáctého článku, který s Wastelandem vůbec nesouvisí.

+2/0
2.4.2015 11:50

L43a25d23i91s81l55a13v 11S36o61k73o61l 1610912625552

Krom toho je to dobrá hra..

0/0
2.4.2015 12:48

J90a79n 70C62h78v31á70t52a74l 7253907627383

Taky si myslím. Wasteland 2 podle mě vůbec špatný nebyl a dál na něm pracují. Stejně tak Shadowrun. Celkově mám pocit, že retro Kickstarter RPGčka na KS fungují velice dobře.

+3/−1
2.4.2015 15:56

J24a60r69o64s74l93a75v 79S46m90r31č38k80a 6876200727334

Prominte, ale dlouhe a caste loady? Tohle mi asi uniklo.. Me to loaduje do dvou vterin jakoukoliv lokaci.. R^

+4/0
1.4.2015 11:16

R43u29d21a 98S29l45a77v50í44k 5273738436331

Přesto tam jsou až moc často a nejsou úplně nejkratší.

+2/0
1.4.2015 13:45

R65o47m71a38n 31Š28i25m80ů78n36e67k 4259468571

Holt nekdo ma opravdu rychle SSD a nekdo neee.

+4/0
1.4.2015 14:31

R88u53d82a 58S65l98a26v79í38k 5973898126611

To hru nijak neomlouvá.

+4/0
1.4.2015 15:00

V50l29a95d53i41m62í72r 56K96r72i42s25t80e51n 7146272485418

mne asi 7 a nevidím žádný větší rozdíl od BG za starých časů a to mám notebook. Pro ty co jsou zvyklí jen na nahrávání na pozadí to musí být šok. Ale i tak, proti Witcherovi 1 před patchem je tohle blesk ;-D

+1/0
2.4.2015 13:40

P71a60v30e41l 91M54e73d89e84k 1670652311915

Recenzi potvrzuji, jen doplnim prijemny pocit, ktery bych prirovnal k pohodlnym papucim, do kterych vklouznete a citie se sakra dobre. Hra je pribehova a zajimava. Jsem spokojeny, za svoje penize jsem dostal kvalitu.

+3/0
1.4.2015 11:00
Foto

L10u32k37á23š 28N38a17v71a70r15a 2948268951859

Úžasná recenze plná pěkných slovních spojení a obratů. Prostě klasika Bonuswebu. R^

Jinak já jsem, alespoň co se týče tohoto žánru, prachsprostý a špinavý panic. Ale myslím si, že nebudu příliš vedle, když budu tvrdit, že jde o to nejlepší z Dragon Age, Might and Magic, Skyrimu, Falloutu a vlastně i tak trochu Diabla v jednom dokonalém mixu, je to tak?

Tak jako tak Obsidian potvrdil své kvality a já už se nemohu dočkat toho, až si vychutnám první dlouhavé nahrávání. :-)

0/0
1.4.2015 10:54

K84a33r83e45l 37C33h80a51r70v89á88t 3986637610

Skyrim a Diablo bych do toho asi vůbec nemontoval. Diablo je prostá akční rubačka. Tady si bez pausování a pečlivého rozdělování příkazů ve většině bojů moc neškrtnete. Z uvedených her je tu asi nejvíce společných prvků s Dragon Age, především v systému boje. Boje jsou ale mnohem obtížnější. Jakožto veterán taktických RPG jsem Dragon Age (1. díl)  bez větších potíží dohrál na první pokus na obtížnost nightmare. U dvojky jsem hrál na druhou nejvyšší, protože mě štvalo, ža na maximální obtížnost dostal každý loupák naprosto nelogicky 100% odolnost na 1 typ zranění. U Pillars of Eternity se v některých bojích celkem zapotím i na normální obtížnost. Parkrát jsem byl dokonce nucen vyklidit pole a trochu nalevelovat :-).

Celkově bych řekl, že si hra vyzobala to nejlepší z klasik jako  BG2, IWD atd, ale opustila některé koncepty, které spíše otravovaly.

Pokud někomu např. vyhovují NPC s vlastní  osobností (jako třeba v BG2), může je verbovat v různých lokacích. Pokud někdo chce partu dobrodruhů vytvořenou podle svých  představ (jako v IWD), může si společníky vygenerovat třeba v hospodě. Případně může hru projít vícekrát a zkusit oba přístupy.

Trochu tu vyvážili některé koncepty, které šlo ve starých klasikách zneužívat. Jednalo se třeba o možnost spánku po téměř každém boji. Tady musíte opravdu celkem pečlivě vážit, kdy využijete kempingovou výbavu, které unesete omezené možství.

Celkem se mi líbí i to, že počet použití některých schopností je vázán na odpočinek a počet jiných na střetnutí. Je taky dobré, že v podstatě žádný atribut postav není pro některé povolání zcela zbytečný.

Neplatí tu tedy takové ty stereotypy, že u zloděje maximalizujete obratnost, u válečníka sílu, u čaroděje inteligenci. Člověk musí pečlivě vážit. Podobných zajímavách prvků je ve hře celá řada.

+8/0
1.4.2015 11:22
Foto

L86u88k82á71š 39N17a20v32a79r29a 2768148291139

Aha, dobře. Mockrát děkuji. :-)

Teď jste mě nabudil ještě více.

+3/0
1.4.2015 11:48

V63l88a58d36i95m37í76r 13K98r43i81s85t64e76n 7506852515388

grr přidávám se ve slintání, jen se bojím zda to můj noťas zvládne respektive nevím zda I3-2310M 2,1 GHz,radeon HD6650M je více než  i3-2100T @ 2.50 GHzi3-2100T @ 2.50 GHz co je minimální konfigurace dle steamu a stáhnout si nejdřív piráta abych to zjistil (jako jsem udělal u dark souls 2 se mi nechce.

+1/0
1.4.2015 13:59

M48i18r17o19s28l16a43v 34S56t77a23s60t64n18y 7554763316671

Díky za recenzi, její obsah mě moc potěšil. Nakonec to vypadá, že jsem se obával zbytečně a tahle hra je přesně pro mě.

Pamatujete, jak byl ještě před několika lety RPG žánr mrtvý nebo vycházely jenom prapodivné akční/rpg mutace? Karta se obrací R^

+3/−1
1.4.2015 10:27

K35a10r49e37l 64C58h21a78r71v94á35t 3336677120

Naštěstí takových her nevychází moc. Ponocování mě totiž vyčerpává mnohem víc než zamlada. :-)

+15/0
1.4.2015 8:52

J77i90ř61í 89Ř63e55h80o48ř 9188898936528

pamatuji si, že první fallout se mi nahrával více než pět minut. Samotná hra i všechny lokace, také load po nezdaru. Asi tak v polovině případů mi přitom nahrávání,nebo při samotném hraní padl systém a následoval restart. Z hodiny u počítače člověk reálně hrál méně než polovinu času. I tak jsem to jako mnozí jiní dohrál. Výborné hře nemůžou ublížit dlouhé nahrávací časy :)

+4/−1
1.4.2015 8:33

K56a31r30e30l 30C56h30a73r63v83á13t 3486677790

No, upřímně, myslím že hře ubližují. Jsou sice otravné, ale je to celkem únosné.  Rozhodně mě od hry neodradí. :-)

+3/0
1.4.2015 8:48

J54o68s93e64f 61Č60i52h88á92k 7621399640246

U falloutu záleželo na velikosti instalace. Když si člověk nainstaloval největších 600 mb nemusela hra načítat z cd. Fallout 1 se mi nahrával rychle na odpovídajícím železe. Poprvé jsem ho hrál na 486 a loading po chycení při krádeži byl tak na 3 minuty a musel jsem umazávat staré savy pro málo místa na disku :-)

+3/0
1.4.2015 9:44

J40a14n 78V28e11s29e73l64ý 7685318499737

Mám podobné zážitky a nejhoší bylo to logo Interplay ta zlatá planeta okolo které obíhala raketka.Tam se mi hra vždy zasekávala takže když se mi přes ní podařilo dostat bez resetu PC tak jsem si třeba i hodinu zahrál.Jinak stejné zážitky jako p.Řehoř :-)

+6/0
1.4.2015 9:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.