Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Pillars of Eternity je klenot mezi hrami na hrdiny

Projekt Pillars of Eternity je triumfální návrat ke kořenům hardcore her na hrdiny v izometrickém pohledu. Vynikající zážitek kazí pouze pár chyb a časté a dlouhé nahrávání scén.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a16n 53H41e47l93l47e15r 9428395626

Tak jsem s tím propařil velikonoční víkend :)

Jsem ze staré školy, celkově mi to přijde dobré.

Mám tak několik výtek ... co se herních mechanik týče: nějak jsem stále nerozpoznal plný vliv vlastností postav na situace.V manuálu k tomu nepíšou, co by to přesně vysvětlilo... kdy se berou (ve vyjednávání a cut-scenach) vlastnosti kterékoli postavy z družiny, a kdy jen "hlavní postavy"?

Zatímco u Síly a obratnosti mi pravidla byla jasná, tady stále ještě narážím na to, že se mi případné změny Might, Perception či Resolve hned v hlavě "nepřepočtou" do výsledků při hře.

Stejně tak schopnosti, zvyšované při přestupu ... ok, každý v partě umí něco. Ale třeba pro stealth se počítá nejnižší číslo za celou partu? nebo jen to nejvyšší?

je rozdíl, když se někam plíží postava sama a ostatní jsou daleko?

Nebo Survival a jeho vliv na spotřebu ...

Jinak postupem času jsou boje zajímavé, počáteční frustrace z neschopnosti osamělé postavy na 1. či 2. úrovni odezní celkem rychle :):-)

0/0
7.4.2015 11:35

P26e11t72r 17S65v11o70b82o64d60a 1174476413546

Mě nějak kompletně uniká smysl Stealth, ale hraju jen na střední obtížnost...ale když už jsem posílal Stealth postavu, tak samotnou, aby člověk uhlídal to spatření nepřáteli. Jestli je ale mechanika hry tak vymakaná, že by např. postavu s nízkým stealth v rámci plížící se party uviděl někdo dřív, tooo nevim.

Na obtížnosti, kterou hraju to není potřeba moc studovat, pokud člověk solidně ovládá management party v boji.

0/0
9.4.2015 12:36

J28a18n 82P17e71t98r74u97s 2522605237361

Jakožto velký fanoušek především Icewind Dale ságy se na tohle velmi těším, bohužel první musím dopsat diplomku ;-D

0/0
4.4.2015 17:14

J54a97n 63K42o85c66i30á26n 9350331107192

Docela mě tu zarazilo to jak jsem se dozvěděl, že podobné hry (těžké, komplikované, nutnost taktizování a hlubšího pochopení herních prvků) je jen pro staré veterány infinity enginu. Mému synovci je 18 a má rád stejné hry jako já (já tedy ten veterán jsem. Ta dělící linie není mezi mladý / starý ale prostě mezi přemýšlivý / člověk co se chce snadno bavit bez nějaké náročnosti a úsilí

+3/0
3.4.2015 20:40

L44u61k41á12š 64N17o28s67e22k 9860297857

Ještě by se na to mohlo dát koukat :-/ Za hnusnou grafiku hned 10-20% zážitku pryč. Navíc by to na mě asi bylo moc těžké v soubojích. Taktika mi nikdy moc nešla a u rpg her mám nejraději dialogy a příběh, který můžete ovlivnit. Obtížné boje mě třeba u DA:O nutili hrát na easy, aby jsem to projel rychle a mohl se věnovat příběhu.

Proto mám radši trochu snažší ARPG bez nutnosti velkého taktizování alespoň na easy: Gothic, TES, Mass Effect, Dragon Age: Origin nebo Risen.

+1/−9
2.4.2015 21:40

K63a96r69e39l 87C27h58a22r93v39á56t 3726297310

V každém případě to podle odezvy a zájmu mnoha hráčů vypadá, že tento druh RPG rozhodně není mrtvým žánrem. Doufám, že čas od času vyjdou i další povedené kousky tohoto druhu.

Osobně si myslím, že tradiční RPG zažije renesanci  kolem roku 2055, až generace dnešních třicátníků půjde do důchodu. ;-D

0/0
3.4.2015 11:58

P74a49v26e24l 28K93a17f73k72a 8204673721435

Inu, není to prostě hra pro Vás, tož na tom není nic špatného :). Ale dát hře menší hodnocení jenom kvůli grafice mně osobně teda nepřijde moc fér. Asi jsem na to už moc stará škola :).

+2/0
3.4.2015 14:13

M45a41r55t23i66n 77B77e78n87e95š 3902387174749

já jsem taky stará škola a roce 2015 bych hře za pixelovitou hnusnou grafiku klidně nižší hodnocení dal, protože doba prostě pokročila, standarty jsou jinde... neni jedinej důvod, proč by hra za 100 milionů měla vypadat takhle

0/−2
3.4.2015 17:46
Foto

M87a25r14t14i68n 81K42l41u77m50p97a67r 5346778897344

Ta grafika je krásná, pěkně ručně vytvářené, žádný render. Nerozumím tomu, co je na tom konkrétně ošklivého? Že to není 3D a nedá se to otáčet dokola?:-P

+1/0
5.4.2015 14:56

M58a70r25t83i23n 79B48e26n89e93š 3512527854539

Hrá má rozpočet 100 milionů, a z nějakého důvodu je totálně plesnivá a vypadá, jako by vyšla o 10 let dřív. To nechápu. Stejně jako nedokážu pochopit ten zájem o BG klony v poslední době. Zájem o klon 15 let staré hry může totiž mít jedině fanoušek původních RPG Infinity enginu, a takovému musí být nutně 26+ tudíž chodí do práce, a tim pádem nemá na takhle šíleně zdlouhavou a ukecanou hru vůbec čas (což je přesně můj případ, a je to důvod, proč jí hrát prostě nemůžu, i když by mě např. ten příběh hrozně zajímal). Co mi přijde neomluvitelné, je to, jak hra vypadá. Ano, vim, že o to tu nejde, a taky jsem ze staré školy, ale sakra je rok 2015. Nedávno vyšlé Divinity: Original Sin přineslo oldschoolové gameplay mechaniky, a přitom to dokázali navléct do nádherného a pěkně stylizovaného grafického kabátku, a to ta hra měla rozpočet 4x menší, tak ať mi tohle někdo vysvětlí. Myslim, že tvůrci nemusí prodat jediný kus a jsou do konce života zaopatřeni, protože samotný vývoj téhle hry nemohl stát víc, než stojí papír do tiskárny.

0/−8
2.4.2015 19:27

O35n84d21ř29e28j 58Š67i16n98d89l10e13r 2627148256975

mě je 23. Fanouškem her na Infinity Enginu jsem se stal předminulý rok, kdy jsem si z frustrace že nebylo co hrát stáhnul Baldur's Gate. Popravdě Divinity mi sedlo svým stylem hraní daleko méně bež PoE

0/0
2.4.2015 22:36

M53i98r87o62s46l29a23v 33S61t17a75s87t23n73y 7404893546341

Tak ne každý dře u pásu ve fabrice od nevidím do nevidím, uvědomte si, že tu hru zafinancovali sami fanoušci obdobných her, takže očividně je tam ta poptávka i u generace, která na podobných hrách vyrostla. To, že na to nemáte čas nebo náladu vy, neznamená, že to tak mají i ostatní.

A dávat za vzor zrovna grafiku Divinity OS, no nevím, ta sluníčková barevnost třeba mně zrovna moc nesedla.

+3/0
3.4.2015 8:16

M25a22r56t15i58n 41B66e52n70e34š 3822197274439

no mně je jasný, že hlavní poptávka bude u lidí, co ještě bydlí u mámy a do práce nechodí no... tomu rozumim

0/−2
3.4.2015 13:20

M10i90c49h52a63l 33V16e15r71n86e66r 8217816787914

Asi záleží na tom, jak kdo umí číst;-D Já pracuju od nevidím do nevidím, jednou za čas i o víkendech a v noci, mám malé dítě, takže času je minimum, ale přesto mi "ukecaná" RPG nevadí. Pokud člověk dobře zvládá angličtinu, čte rychle a je to napsané čtivě, tak na délce textů až tak nezáleží. To je stejné jako třeba s knížkami od G. R. R. Martina - tlusté jako rozvodový spis Stevena Spielberga, ale protože jsou čtivě napsané, člověk je proletí jako nic.

+2/0
3.4.2015 15:20

K34a59r20e57l 37C87h13a51r47v49á56t 3956927570

Třeba grafika v PoE mi sedí daleko více než v Divinity. Divinity rozhodně nebyla špatná hra a s potěšením jsem ji dohrál. Ta grafika byla ale taková dost komixová, což u RPG příliš rád nemám  Navíc vzhled některých monster byl dost veliký úlet. Třeba ti kostlivci s bombičkou, mechanická zvířátka, nebo robot v jeskynii mi prostě hodně neseděli.

+4/0
3.4.2015 8:22

J88a50n 51V89r42z87a32l 9342865357318

To není problém hry, že je časově náročná a těžká, ale problém hráče;-). A zaplať pánbůh, že má takovou grafiku. Ty dnešní barevné hnusy( např. Diablo 3) opravdu nemusím. Jsem rád, že se tato hra vymyká mainstreamu. Kéž je takových projektů víc!

+2/0
3.4.2015 11:17

J28a20n 49V69e47s47e58l86ý 7605468739717

pro mě je to že je časově náročná a těžká spíš plus než že bych to nazýval problémem :) Kdo to chce hrát tak si čas udělá i za cenu zdraví ;-D

0/0
3.4.2015 12:39

O60n88d54ř96e49j 11Š12i17n36d22l56e82r 2457258306495

Mě to moc baví. Klasické izometrické RPG obohacené o spoustu novátorských prvků s naprosto famózním storytellingem (aby ne když zatím stojí

Chris Avellone - který se podílel na takových klenotech jako Planescape nebo KOTOR II). Mě osobně se strašně líbí, že za zabíjení potvor nejsou xp a hra tak nijak nepenalizuje nenásilné řešení a v závislosti na vlastnostech psotavy, postupu hrou a spoustě dalších faktorů vám dává různé možnosti jak se vykecat nebo boj jinak obejít. Nebudu moc spoilerovat ale ještě jsem nezažil aby supersilný boss na konci velkého dungeonu šel přemluvit aby si sbalil svých pět švestek a vypadl :-D. Nahlížení do duší je navíc moc dobře aplikovaný vyprávečský prostředek. Obsidianu moc přeju aby dali dohromady co nejvíc peněz a udělali pořádnou AAA hru. Po zkáze Bioware už moc dobrých studií není.

+1/0
2.4.2015 12:42

M90i68r10o71s84l36a19v 77S62t80a10s11t96n18y 7424213246771

*spoilery ke hrám, které už jste všichni hráli*

Tak překecat se dá Master na konci Falloutu 1, překecat dá legát Lanius na konci New Vegas, překecat se dá kurýr Ulysses na konci New Vegas: Lonesome Road... A v Planescape Torment rozmluvíte během hry špatnosti kdekomu :-)

0/0
2.4.2015 14:36

J89a11n 86C90h81v32á83t28a94l 7153637667333

V Planescapu jde ukecat i final boss. Jenže ono vlastně v Planescapu je bossem samotná filosofie a myšlenka, takže :D

+1/0
2.4.2015 15:54

K32a27r19e95l 90C45h11a86r34v78á76t 3436677110

No, v Zaklínačovi 2 taky mohl člověk hlavního záporáka nechat jít. :-)

0/0
2.4.2015 16:11

J10a19n 27H79e44l67l67e34r 9288615106

Koupil jsem na GOGu ... ale jaksi nemám čas to hrát. Tak snad jednou ... :/

0/0
1.4.2015 22:33

J86a76n 86N65o40v13á24k 9947572767837

A kdy mám jako pracovat!? ;-O

+4/0
1.4.2015 21:31

K87a21r50e74l 22C89h65a32r20v56á24t 3316837190

Práce + Pillars of Eternity = žádný rodinný život + žádný spánek; Pillars of Enternity + Spánek = Žádný rodinný život + žádná práce; :-)

+8/0
1.4.2015 22:06

L76a35d28i97s64l97a97v 56S95o14k68o23l 1310922745612

Já budu mít Pillars v práci: D

+1/0
2.4.2015 7:12

P48a19v33e26l 30M16e38d68e55k 1760672951515

Hade!! :D

+3/0
2.4.2015 10:45

V53l71a55d13i56m63í77r 95K95r91i78s85t40e24n 7466162975688

Hodně Pillars of Eternity a málo spánku dělá z Karla špatného patrona. (Shining)

0/0
2.4.2015 13:38
Foto

J71a56n 57V17l14a96d66y87k70a 2962588523874

Hrál tu někdo FTA?

0/0
1.4.2015 20:40

J39a11n 15H52e41j22t19m73á39n96e65k 7516270535391

Jasný, i když více času jsem asi strávil s FTA 2

0/0
2.4.2015 9:11

R89u90d90a 62S56l17a95v49í92k 5453678576461

Co je FTA?

+1/0
2.4.2015 17:43

H68e92r79b46e52r14t 49V84á35c71l14a92v87s94k42ý 4599915641862

Kdo jako já věřil v Obsidiany, mohl mít dnes Pillars of Eternity díky Kickstarteru za 25 tehdejších dolarů. Je ovšem pravda, že někdy se lze škaredě spálit (Wasteland 2).

+1/−5
1.4.2015 16:53

M53i37r97o79s15l95a95v 79S42t61a21s17t73n64y 7724143466261

Gratuluju, už se Vám povedlo propašovat kritiku Wastelandu 2 asi do patnáctého článku, který s Wastelandem vůbec nesouvisí.

+2/0
2.4.2015 11:50

L28a97d22i14s54l63a28v 85S68o67k22o63l 1880102795802

Krom toho je to dobrá hra..

0/0
2.4.2015 12:48

J14a18n 70C22h73v50á56t33a16l 7323237637403

Taky si myslím. Wasteland 2 podle mě vůbec špatný nebyl a dál na něm pracují. Stejně tak Shadowrun. Celkově mám pocit, že retro Kickstarter RPGčka na KS fungují velice dobře.

+3/−1
2.4.2015 15:56

J37a24r89o94s42l72a65v 73S48m82r43č60k28a 6366370677784

Prominte, ale dlouhe a caste loady? Tohle mi asi uniklo.. Me to loaduje do dvou vterin jakoukoliv lokaci.. R^

+4/0
1.4.2015 11:16

R71u20d36a 91S60l64a43v33í52k 5773518876971

Přesto tam jsou až moc často a nejsou úplně nejkratší.

+2/0
1.4.2015 13:45

R31o50m63a55n 40Š52i31m67ů56n37e23k 4169658351

Holt nekdo ma opravdu rychle SSD a nekdo neee.

+4/0
1.4.2015 14:31

R37u61d54a 23S28l65a36v60í12k 5373478766591

To hru nijak neomlouvá.

+4/0
1.4.2015 15:00

V56l71a89d94i24m84í49r 60K92r95i72s95t83e45n 7206242825228

mne asi 7 a nevidím žádný větší rozdíl od BG za starých časů a to mám notebook. Pro ty co jsou zvyklí jen na nahrávání na pozadí to musí být šok. Ale i tak, proti Witcherovi 1 před patchem je tohle blesk ;-D

+1/0
2.4.2015 13:40

P85a94v38e16l 71M96e64d32e31k 1710692471365

Recenzi potvrzuji, jen doplnim prijemny pocit, ktery bych prirovnal k pohodlnym papucim, do kterych vklouznete a citie se sakra dobre. Hra je pribehova a zajimava. Jsem spokojeny, za svoje penize jsem dostal kvalitu.

+3/0
1.4.2015 11:00
Foto

L17u63k92á74š 95N66a42v98a30r25a 2738448641819

Úžasná recenze plná pěkných slovních spojení a obratů. Prostě klasika Bonuswebu. R^

Jinak já jsem, alespoň co se týče tohoto žánru, prachsprostý a špinavý panic. Ale myslím si, že nebudu příliš vedle, když budu tvrdit, že jde o to nejlepší z Dragon Age, Might and Magic, Skyrimu, Falloutu a vlastně i tak trochu Diabla v jednom dokonalém mixu, je to tak?

Tak jako tak Obsidian potvrdil své kvality a já už se nemohu dočkat toho, až si vychutnám první dlouhavé nahrávání. :-)

0/0
1.4.2015 10:54

K27a43r30e26l 46C29h24a61r81v30á50t 3986917390

Skyrim a Diablo bych do toho asi vůbec nemontoval. Diablo je prostá akční rubačka. Tady si bez pausování a pečlivého rozdělování příkazů ve většině bojů moc neškrtnete. Z uvedených her je tu asi nejvíce společných prvků s Dragon Age, především v systému boje. Boje jsou ale mnohem obtížnější. Jakožto veterán taktických RPG jsem Dragon Age (1. díl)  bez větších potíží dohrál na první pokus na obtížnost nightmare. U dvojky jsem hrál na druhou nejvyšší, protože mě štvalo, ža na maximální obtížnost dostal každý loupák naprosto nelogicky 100% odolnost na 1 typ zranění. U Pillars of Eternity se v některých bojích celkem zapotím i na normální obtížnost. Parkrát jsem byl dokonce nucen vyklidit pole a trochu nalevelovat :-).

Celkově bych řekl, že si hra vyzobala to nejlepší z klasik jako  BG2, IWD atd, ale opustila některé koncepty, které spíše otravovaly.

Pokud někomu např. vyhovují NPC s vlastní  osobností (jako třeba v BG2), může je verbovat v různých lokacích. Pokud někdo chce partu dobrodruhů vytvořenou podle svých  představ (jako v IWD), může si společníky vygenerovat třeba v hospodě. Případně může hru projít vícekrát a zkusit oba přístupy.

Trochu tu vyvážili některé koncepty, které šlo ve starých klasikách zneužívat. Jednalo se třeba o možnost spánku po téměř každém boji. Tady musíte opravdu celkem pečlivě vážit, kdy využijete kempingovou výbavu, které unesete omezené možství.

Celkem se mi líbí i to, že počet použití některých schopností je vázán na odpočinek a počet jiných na střetnutí. Je taky dobré, že v podstatě žádný atribut postav není pro některé povolání zcela zbytečný.

Neplatí tu tedy takové ty stereotypy, že u zloděje maximalizujete obratnost, u válečníka sílu, u čaroděje inteligenci. Člověk musí pečlivě vážit. Podobných zajímavách prvků je ve hře celá řada.

+8/0
1.4.2015 11:22
Foto

L91u63k77á89š 54N69a65v42a90r69a 2238578501239

Aha, dobře. Mockrát děkuji. :-)

Teď jste mě nabudil ještě více.

+3/0
1.4.2015 11:48

V64l78a63d70i16m25í47r 87K11r54i33s28t21e54n 7806712345968

grr přidávám se ve slintání, jen se bojím zda to můj noťas zvládne respektive nevím zda I3-2310M 2,1 GHz,radeon HD6650M je více než  i3-2100T @ 2.50 GHzi3-2100T @ 2.50 GHz co je minimální konfigurace dle steamu a stáhnout si nejdřív piráta abych to zjistil (jako jsem udělal u dark souls 2 se mi nechce.

+1/0
1.4.2015 13:59

M73i12r16o66s47l82a88v 94S25t84a52s59t12n88y 7774113966131

Díky za recenzi, její obsah mě moc potěšil. Nakonec to vypadá, že jsem se obával zbytečně a tahle hra je přesně pro mě.

Pamatujete, jak byl ještě před několika lety RPG žánr mrtvý nebo vycházely jenom prapodivné akční/rpg mutace? Karta se obrací R^

+3/−1
1.4.2015 10:27

K66a78r91e76l 91C14h61a32r66v36á57t 3216607290

Naštěstí takových her nevychází moc. Ponocování mě totiž vyčerpává mnohem víc než zamlada. :-)

+15/0
1.4.2015 8:52

J45i26ř82í 48Ř16e96h40o79ř 9818218986628

pamatuji si, že první fallout se mi nahrával více než pět minut. Samotná hra i všechny lokace, také load po nezdaru. Asi tak v polovině případů mi přitom nahrávání,nebo při samotném hraní padl systém a následoval restart. Z hodiny u počítače člověk reálně hrál méně než polovinu času. I tak jsem to jako mnozí jiní dohrál. Výborné hře nemůžou ublížit dlouhé nahrávací časy :)

+4/−1
1.4.2015 8:33

K45a51r52e44l 49C20h56a77r15v55á14t 3966207120

No, upřímně, myslím že hře ubližují. Jsou sice otravné, ale je to celkem únosné.  Rozhodně mě od hry neodradí. :-)

+3/0
1.4.2015 8:48

J15o25s26e61f 46Č14i33h32á24k 7851159390936

U falloutu záleželo na velikosti instalace. Když si člověk nainstaloval největších 600 mb nemusela hra načítat z cd. Fallout 1 se mi nahrával rychle na odpovídajícím železe. Poprvé jsem ho hrál na 486 a loading po chycení při krádeži byl tak na 3 minuty a musel jsem umazávat staré savy pro málo místa na disku :-)

+3/0
1.4.2015 9:44

J98a71n 85V95e79s76e39l67ý 7205788319867

Mám podobné zážitky a nejhoší bylo to logo Interplay ta zlatá planeta okolo které obíhala raketka.Tam se mi hra vždy zasekávala takže když se mi přes ní podařilo dostat bez resetu PC tak jsem si třeba i hodinu zahrál.Jinak stejné zážitky jako p.Řehoř :-)

+6/0
1.4.2015 9:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.