Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bolesti hlavy, zvracení či infarkt. Jiný pohled na virtuální realitu

Brýle, nebo chcete-li helma na virtuální realitu Oculus Rift dokážou člověka vtáhnout přímo do počítače. U řady hráčů však vyvolávají těžkou nevolnost. Vyzkoušeli jsme, co se s nimi dá hrát a jak to ustát s klidným žaludkem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a36r20o23s79l90a12v 85R64i68e64s83s48n14e28r 3888760986740

Řečnická otázka autora z předposlední podsekce: "Připadá vám, že by z milovníků krváků a her vyrostlo pokolení sociopatických magorů, jak bylo prorokováno?"

Moje odpověď: Ano, připadá! A nejde jen o dojem, bohužel! ;-( Zhoršení celkového chování společnosti, větší otrlost vůči násilí všeho druhu i vysloveně patologické jevy některých skupin (typicky mladistvých) jsou dobře exaktně zdokumentovány. Samozřejmě, lze donekonečna vést diskuse o příčinách a – podobně jako náš všeználkovský prezident Klaus ve věci globálního oteplování – zpochybňovat kauzalitu mezi mnohaletým vymýváním mozků násilím v TV + poč. hrách a degradující atmosférou reálné společnosti (viz starověký Řím!), ovšem všeho do času. Každá demagogie jednou tvrdě a definitivně narazí na realitu a pak už nejde nic "okecat". To již bývá pozdě…

0/−1
19.4.2015 18:05

J90a78n 42F27r36i88d77r97i60c23h 6885368759443

Obecně. Pokud postava ve hře sedí za volentem nebo v kokpitu letadla, tak je to celkem přirozený dobrý zážitek bez bolestí hlavy. Ale pohyb ve střílečkách je skutečně utrpení. Stačí pár minut a hlava člověka bolí celé hodiny a žaludek taktéž. je to spíše mírná nepříjemná bolest než intenzivní. 

Další věc je mít stabilně 75+ FPS, tedy snímkovou frekvenci, jinak celý obraz je roztahaný a nedělá to dobře.

Třeba ve hrách jako Euro truck simulátor nebo Elite Dangerous, kde postava je statická jsem měl celkem bez problémů 4+ hodinové seance. 

Rozhodně věřím, že tohle je budoucnost a nejen pro hry.

+1/0
19.4.2015 12:01

F73i36l65i98p 66P84e81t20e26r 1438306444241

Zajímavý je, že já tyhle stavy mám jen někdy. Stávalo se mi to u Need for Speed Underground a i u Vice City při jízdě autem. Ale někdy stačilo pauza 1-2hoďky a OK. A to jenom občas. FPS moc nehraju, ale tam jsem neměl problém nikdy ani u starších jako Doom nebo u Team Fortress, CS.

A v autě ani letadle mi špatně taky neni, můžu vlastně dělat cokoliv číst, psát i počítat :)

0/0
14.4.2015 15:02

P76e32t81r 53L46i90n33h28a39r18t 2608284434473

Taky se mi z některých her dělá špatně. První takový byl Doom, kde se mi dělalo blbě z toho "houpavého" pohybu. Ten mi dělá problémy doteď, proto třeba nejsem schopen moc dlouho hrát hry ze série Amnesia. Občas mívám problémy i u závodních her, ale zatím jsem nedokázal identifikovat proč. Nejhorší v tomto směru byla Rallye Paris-Dakar, ze které mi bylo blbě už po pěti minutách hraní. A bohužel mi nedělá dobře ani má oblíbená Richard Burns Rally, kterou zvládnu hrát cca hodinu, ale pak už se to nedá...

0/0
13.4.2015 22:41

M73a74r96t86i70n 13C70e58r77m51a54k 7135711186915

Třeba bude stejný problém, co má jeden známý. Ten když hraje střílečku, tak otáčení vlevo/vpravo + pohyb je v pohodě, ale jak zapojí pohyb pohledu nahoru nebo dolu, tak je to špatné a je mu z toho zle a to tu hru ani nemusí hrát, ale jen z dívání se.

U aut tento pohyb kamerou nebývá, ale někde tento pohyb je...

0/0
14.4.2015 0:10
Foto

E22v56a 44V26i71n43k77l26e97r22o14v93á 8906375452423

Když jsem ještě tolik nehrála hry a třeba jenom koukala, jak přítel hraje třeba Dooma nebo CSko, dělalo se mi z toho tak zle, že jsem si po půl hodině musela jít lehnout a rozdýchat to. Já do té doby hrála samý 2D hry, kde jsem takový rychlý pohyby neměla možnost zažít. Časem, když jsem začala hrát hry víc, tak to začalo ustupovat, mozek si asi zvykl. Ale něco nemůžu hrát dodnes. Třeba Minecraft mi dělal problém - a dělá doteď, pokud nevypnu houpání při chůzi. Nebo když koukám na monitor přítele, ten ve hře zmateně pobíhá a já se neorientuju, tak to stejný. Nedávno jsme hráli v L4D2 (který mi samotný problém nedělá) mapu ze Silent Hillu, kde byla celou dobu strašná tma, a to jsem jenom chodila za týmem a doufala, že se nepozvracím :D. Nedohrála jsem to, musela jsem vypadnout a dělat chvíli něco monotónního, než jsem mohla normálně fungovat. Bohužel z toho taky usuzuju, že Oculus asi nebude nic pro mně :(.

+1/0
14.4.2015 2:34

P80e36t75e30r 90B81i95e55l69y 6265881616

Tento problem so zavratami som mal a furt mam pri Arme a vsetkych hrach zalozenych na jej engine...bleee

0/0
13.4.2015 22:32

P77a81v86e22l 80P73o35s46p52í36š30i89l 3391574343535

Mne je blbe i u FPS "tunelovek"... proto dlouho jedinou FPS, co jsem dohral byl Wolfenstein 3D:-) Proto taky preferuju z akcnich her 3rd person...

0/0
13.4.2015 19:14

P91e86t71r 46R73i57c62h75t36e75r 4206845804230

Star citizen bude pecka, i kdyz budu blejt jak Amina

0/0
13.4.2015 18:26

M35i88c47h31a55l 81V32e52r26n18e49r 8327606177114

Čistě u simulátorů (letecké, nebo i závody aut), kdy člověk sedí a jenom se "rozhlíží" z oken, by to ani s horší odezvou obrazu na pohyb nemuselo být "blicí":-) Horší by asi byla ta FPS část Star Citizen.

+1/0
13.4.2015 19:10

P39e77t63r 61R15i26c21h91t45e68r 4896205494480

no jde o to, že když tam prdneš otočku, tak máš možnost udělat to ve všech směrech, to ani nemluvím o vektorové setrvačnosti. Když na to máš slušný hotas, tak je mi  z toho občas šoufl i na obrazovce,

u FPS bych to asi ani nepožíval. Předpokládal bych u sebe slabší reakční dobu a nižší přesnost zaměřování.

Ale když si zvykneš, může to být vcelku v pohodě :-)

+1/0
13.4.2015 21:07

P33e20t59r 20R75i25c45h18t25e31r 4446165694400

ještě malé doplnění, 

není žádný horizont, kterého se dá chytnout

0/0
13.4.2015 21:13

M89i24c30h41a54l 35V13e25r13n83e51r 8447716377414

Zajímavé řešení pro FPS a podobné hry, kde se člověk víc pohybuje po vlastních, je všesměrový pohyblivý pás. Viděl jsem na YouTube, jak to zkombinovali s nunčaky od Wii a Skyrimem, a vypadalo to zajímavě:-) A hlavně by to asi řešilo část problémů s rozporem mezi tím, co vidí oči, a skutečným pohybem.

0/0
13.4.2015 21:24

J15a44n 89F85r82i35d96r10i82c37h 6965508289123

To ale tak nevadí. Protože jakmile to máš na hlavě, tak tou hlavou hýbeš a třeba sleduješ cíl zatímco se otáčíš. 

Bez Riftu je to jako když v autě by člověk odbočoval ale koukal by beh hnutí přímo před sebe.

0/0
19.4.2015 12:03

M47i25c95h10a88l 56V38e97r58n30e34r 8277916647344

Tak testovat první verzi Development Kit Oculusu v době, kdy už vyšla druhá verze s výrazně sníženou délkou odezvy obrazu na pohyb těla, a tedy snížením nevolnosti, je jako otestovat Favorit, a pak si stěžovat, že ta Fabie byla úplně k ničemu:-) DK1 je z roku 2012, pak vyšla updatovaná verze DK1, loni se objevil DK2 a pak ještě updatovaná verze DK2.

+2/0
13.4.2015 15:47

P16a59v22e60l 66F79o59l17t73á64n 4950102374

Budou také nějaké prohlídky muzeí a památek?

Hry (o kterých se všude píše) jdou krapet mimo mne.

0/0
13.4.2015 13:20

S47a15m56u34e29l 87J16a43c32k42s33o21n44s14o55n 8424573845766

Tak predne nechapu,proc to autor zkousi na DK1,ale budiz.. DK2 je samozrejme mnohem lepsi,po necelem roce testovani jsem nezazil vylozene spatny stav,kinetoza je zavisla hlavne od zpusobu ovladani a pohybu ve hre,samozrejme oproti dk1 ma dk2 mnohem rychlejsi a presnejsi reakce na pohyb hlavou,coz mohla byt prvotni pricina kinetozy autora. Kdo nema doma zazvor,muze to vyresit kinedrylem:) Ale ani ja,ani nikdo ze zhruba 7 lidi,kterym jsem dk2 predvadel(cca 30 nejlepsich her a ruznych techdem),zadnou velkou nevolnost nezazili.

Jak spravne autor podotknul,potencional vyuziti virtualni reality je i mimo herni prumysl,dokonce bych rekl,ze je nasobne vyssi,coz doklada nedavna koupe Oculusu Facebuckem. Autor zminil VR cinema,coz je vpodstate online simulator kina,kde volne prochazite saly a lobby,potkavate dalsi virtualni uzivatele,muzete s nimi konverzovat,poustet jim v kinosale videa z dovolene a kdo ma razer hydra ci motion leap,muze konverzaci doprovazet i gesty rukou. Predstavte si second life ve spojeni s facebookem,kdy budete moci byt ve virtualnim svete presne aktualne zobrazeni pomoci rychleho 3Dskenu. Dalsi obri potencional ma filmovy prumysl,dnes existuji jiz prvni virtualni filmy,kde je zatim staticke rozhlizeni okolo sebe,ale s neustalym rozvojem se urcite bude mozne po scene pohybovat. Pro fanousky slavnych lidi bude urcite obrovske lakadlo se virtualne sejit s herci ci si s rockovou kapelou zahrat solo pred vyprodanou Letnou:) Porno prumysl jiz take vytvoril prvni vlastovky.

Kapitola sama pro sebe je uprava pritomnosti v realnem case pomoci kamerky a nasledne zobrazeni ve virtualni realite,coz naskyta neskutecne moznosti,napriklad moznost zkrasnet si manzelku :)  ale to uz se bavime o budoucnosti 2 ci 3 roky vzdalene,kdy bude oculus pripominat google glass,a obraz bude promitan na sitnici oka(zarizeni se jiz vyvyji)

+4/−1
13.4.2015 11:52

S41a26m22u51e35l 64J39a30c38k48s64o43n62s30o96n 8794863185986

Jeste bych dodal,ze je treba mit velmi rychly comp,naroky na hw jsou obrovske.ze zacatku jsem mel gtx560 a i7,tedka mam r9 280x ale stale to je na hrane:)

0/0
13.4.2015 12:06

O85n71d16ř27e43j 47K36o94p38e59c50k66ý 6790625377798

Uuuuugh... volně procházím sály, potkávám další virtuální uživatele... Second Life propojený s Facebookem, virtuálně si zahrát s rockovou kapelou, zkrásnit si manželku? Člověče, vy jste chodící noční můra!8-o

Jsem technooptimista, mám rád inovace, ale z vašeho příspěvku mi běhá mráz po zádech.

+3/−1
13.4.2015 13:47

S59a64m52u73e27l 20J89a97c56k15s83o26n93s91o50n 8244553775846

No mraz po zadech by Vam mel zacit behat az po zdokonaleni virtualni reality do podoby vr z filmu Matrix,cili uplne osaleni vsech 8 smyslu cloveka (i kdyz chut nebude vzdy potreba:-) ) ,kdy bude nejspis treba nejake pripojeni clovek-stroj,tak jako ve filmu.

Pri hrani hry Don't let Go! nejednoho napadne i myslenka vyuziti soucasne virtualni reality jako ucinneho muciciho nastroje,ve hre musite mit obe ruce polozene na klavesnici(stisknute obe klavesy Ctrl) a sledovat,jak vam po ruce az na krk  pomalu pochoduje ohavny pavouk,coz je podporeno i prostorovym zvukem,nebo okolo vas litaji otravne mouchy. Jak psal autor clanku- potenciál vr je tak omezený, jako je omezená představivost lidí.

+2/0
13.4.2015 15:21

P57a33v26e36l 78P28o47s94p82í12š53i35l 3821214633265

hotovej Travnikar:-)

0/0
13.4.2015 19:15

V27á58c37l48a31v 29K41a98r33a56s 1377481336751

Dík R^

0/0
13.4.2015 11:07

R34o71b86e21r23t 33P81a78c93i50n10a 7834209785181

Mě na totální závraťe a všechny další projevy stačil kdysi Wolfenstein a Formule. Od té doby vím, že většinu 3D FPS nedám ani na 5 minut. Takže brýle se mnou seknou tak do 20-ti vteřin. ;-D

+5/0
13.4.2015 9:24

P19a11v23e49l 66M67e12d91e60k 1670982941775

Presne Roberte, Wolfenstein mi jasne predvedl, co je to motion sickness (nejak se mi zazral tenhle vyraz, mozna je blbe ale pro me ten stav popisuje presne) a vodorovna rotace zdi okolo me dokazala spolehlive rozesmutnit na cele hodiny...

0/0
13.4.2015 13:37

P14a59v85e47l 71P35o74s15p11í16š86i90l 3381154443135

Mam to stejny... ale u 3rd person akci to nemam... presto preferuju radsi strategie a sporty... a tebou zminovany auta - tam taky hraju vlastne "3rd person"... a ty problemy nemam.

0/0
13.4.2015 19:16

K66a51t34e90ř98i49n45a 57D39r23a74h20o32k29o52u20p41i30l21o93v55á 9326781602913

DK2 je v tomto mnohem lepší. Krom zlepšené latence, rozlišování a frequence zobrazování by měl pomoci i (možná trochu směšně) virtuální nos. Tedy část obrazu zakrytá (stereoskopickým) obrázkem nosu. Prý to pomáhá tělu stabilizovat a účastníci výzkumu (kontrolní skupina, které se neřeklo, že tam "nos" je) byli překvapeni, když jim následně někdo řekl, že poměrně velkou část zakrýval nos. Lidé ho vůbec neviděli (mozek je zvyklý ho neregistrovat), ale doba v VR se prodloužila. :-)

+5/0
13.4.2015 8:43

K70a46t74e48ř44i64n61a 25D10r31a61h63o90k20o62u34p94i48l32o88v26á 9746861402753

http://www.engadget.com/2015/03/24/virtual-nose-could-reduce-simulator-sickness/

0/0
13.4.2015 11:08
Foto

P68a18v61e33l 71Č45e39r40n44í75k 1698845640680

Takže celý svět ví, že spoustě lidí sedících v autě se dělá špatně když se nedívají ven, ale vývojáři okulusu si nejsou jistí čím to, že se jejich zákazníci poblinkávají? Geniální.. co asi čekali?  Uplně stejný vstup (rozdílné signály vnitřního ucha a očí) a uplně stejný výstup (nevolnost). Na tom není nic překvapivého.

+17/−1
13.4.2015 2:09

M76i10c71h86a64l 90V94e40r98n59e39r 8637216267354

Tvůrci Oculus Rift to samozřejmě vědí, a proto postupně snižují délku odezvy obrazu na pohyb "hráče". To že Bonusweb testuje tři roky starou verzi Oculus a diví se nevolnosti, je větší naivita.

0/0
13.4.2015 15:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.