Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bolesti hlavy, zvracení či infarkt. Jiný pohled na virtuální realitu

Brýle, nebo chcete-li helma na virtuální realitu Oculus Rift dokážou člověka vtáhnout přímo do počítače. U řady hráčů však vyvolávají těžkou nevolnost. Vyzkoušeli jsme, co se s nimi dá hrát a jak to ustát s klidným žaludkem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a95r61o61s59l74a66v 58R55i80e59s19s76n14e91r 3128100526740

Řečnická otázka autora z předposlední podsekce: "Připadá vám, že by z milovníků krváků a her vyrostlo pokolení sociopatických magorů, jak bylo prorokováno?"

Moje odpověď: Ano, připadá! A nejde jen o dojem, bohužel! ;-( Zhoršení celkového chování společnosti, větší otrlost vůči násilí všeho druhu i vysloveně patologické jevy některých skupin (typicky mladistvých) jsou dobře exaktně zdokumentovány. Samozřejmě, lze donekonečna vést diskuse o příčinách a – podobně jako náš všeználkovský prezident Klaus ve věci globálního oteplování – zpochybňovat kauzalitu mezi mnohaletým vymýváním mozků násilím v TV + poč. hrách a degradující atmosférou reálné společnosti (viz starověký Řím!), ovšem všeho do času. Každá demagogie jednou tvrdě a definitivně narazí na realitu a pak už nejde nic "okecat". To již bývá pozdě…

0/−1
19.4.2015 18:05

J73a26n 34F24r85i10d26r58i65c23h 6215458799133

Obecně. Pokud postava ve hře sedí za volentem nebo v kokpitu letadla, tak je to celkem přirozený dobrý zážitek bez bolestí hlavy. Ale pohyb ve střílečkách je skutečně utrpení. Stačí pár minut a hlava člověka bolí celé hodiny a žaludek taktéž. je to spíše mírná nepříjemná bolest než intenzivní. 

Další věc je mít stabilně 75+ FPS, tedy snímkovou frekvenci, jinak celý obraz je roztahaný a nedělá to dobře.

Třeba ve hrách jako Euro truck simulátor nebo Elite Dangerous, kde postava je statická jsem měl celkem bez problémů 4+ hodinové seance. 

Rozhodně věřím, že tohle je budoucnost a nejen pro hry.

+1/0
19.4.2015 12:01

F91i62l70i61p 73P35e17t94e78r 1918696784781

Zajímavý je, že já tyhle stavy mám jen někdy. Stávalo se mi to u Need for Speed Underground a i u Vice City při jízdě autem. Ale někdy stačilo pauza 1-2hoďky a OK. A to jenom občas. FPS moc nehraju, ale tam jsem neměl problém nikdy ani u starších jako Doom nebo u Team Fortress, CS.

A v autě ani letadle mi špatně taky neni, můžu vlastně dělat cokoliv číst, psát i počítat :)

0/0
14.4.2015 15:02

P17e58t83r 14L20i82n89h30a14r62t 2198604444113

Taky se mi z některých her dělá špatně. První takový byl Doom, kde se mi dělalo blbě z toho "houpavého" pohybu. Ten mi dělá problémy doteď, proto třeba nejsem schopen moc dlouho hrát hry ze série Amnesia. Občas mívám problémy i u závodních her, ale zatím jsem nedokázal identifikovat proč. Nejhorší v tomto směru byla Rallye Paris-Dakar, ze které mi bylo blbě už po pěti minutách hraní. A bohužel mi nedělá dobře ani má oblíbená Richard Burns Rally, kterou zvládnu hrát cca hodinu, ale pak už se to nedá...

0/0
13.4.2015 22:41

M19a53r47t20i10n 55C27e24r43m39a38k 7735441786935

Třeba bude stejný problém, co má jeden známý. Ten když hraje střílečku, tak otáčení vlevo/vpravo + pohyb je v pohodě, ale jak zapojí pohyb pohledu nahoru nebo dolu, tak je to špatné a je mu z toho zle a to tu hru ani nemusí hrát, ale jen z dívání se.

U aut tento pohyb kamerou nebývá, ale někde tento pohyb je...

0/0
14.4.2015 0:10
Foto

E33v64a 44V17i92n66k73l60e12r37o54v59á 8986385522203

Když jsem ještě tolik nehrála hry a třeba jenom koukala, jak přítel hraje třeba Dooma nebo CSko, dělalo se mi z toho tak zle, že jsem si po půl hodině musela jít lehnout a rozdýchat to. Já do té doby hrála samý 2D hry, kde jsem takový rychlý pohyby neměla možnost zažít. Časem, když jsem začala hrát hry víc, tak to začalo ustupovat, mozek si asi zvykl. Ale něco nemůžu hrát dodnes. Třeba Minecraft mi dělal problém - a dělá doteď, pokud nevypnu houpání při chůzi. Nebo když koukám na monitor přítele, ten ve hře zmateně pobíhá a já se neorientuju, tak to stejný. Nedávno jsme hráli v L4D2 (který mi samotný problém nedělá) mapu ze Silent Hillu, kde byla celou dobu strašná tma, a to jsem jenom chodila za týmem a doufala, že se nepozvracím :D. Nedohrála jsem to, musela jsem vypadnout a dělat chvíli něco monotónního, než jsem mohla normálně fungovat. Bohužel z toho taky usuzuju, že Oculus asi nebude nic pro mně :(.

+1/0
14.4.2015 2:34

P26e72t26e63r 57B68i91e23l61y 6635731286

Tento problem so zavratami som mal a furt mam pri Arme a vsetkych hrach zalozenych na jej engine...bleee

0/0
13.4.2015 22:32

P55a39v74e14l 94P95o48s27p12í67š77i36l 3581504203645

Mne je blbe i u FPS "tunelovek"... proto dlouho jedinou FPS, co jsem dohral byl Wolfenstein 3D:-) Proto taky preferuju z akcnich her 3rd person...

0/0
13.4.2015 19:14

P50e56t87r 71R32i23c64h57t80e31r 4346415504820

Star citizen bude pecka, i kdyz budu blejt jak Amina

0/0
13.4.2015 18:26

M52i29c47h28a30l 37V33e58r62n59e21r 8497516477454

Čistě u simulátorů (letecké, nebo i závody aut), kdy člověk sedí a jenom se "rozhlíží" z oken, by to ani s horší odezvou obrazu na pohyb nemuselo být "blicí":-) Horší by asi byla ta FPS část Star Citizen.

+1/0
13.4.2015 19:10

P66e23t46r 14R51i65c72h91t50e15r 4896815934810

no jde o to, že když tam prdneš otočku, tak máš možnost udělat to ve všech směrech, to ani nemluvím o vektorové setrvačnosti. Když na to máš slušný hotas, tak je mi  z toho občas šoufl i na obrazovce,

u FPS bych to asi ani nepožíval. Předpokládal bych u sebe slabší reakční dobu a nižší přesnost zaměřování.

Ale když si zvykneš, může to být vcelku v pohodě :-)

+1/0
13.4.2015 21:07

P70e64t97r 44R58i48c39h18t38e23r 4866155864960

ještě malé doplnění, 

není žádný horizont, kterého se dá chytnout

0/0
13.4.2015 21:13

M76i31c80h74a28l 90V66e83r30n88e83r 8197606787424

Zajímavé řešení pro FPS a podobné hry, kde se člověk víc pohybuje po vlastních, je všesměrový pohyblivý pás. Viděl jsem na YouTube, jak to zkombinovali s nunčaky od Wii a Skyrimem, a vypadalo to zajímavě:-) A hlavně by to asi řešilo část problémů s rozporem mezi tím, co vidí oči, a skutečným pohybem.

0/0
13.4.2015 21:24

J37a48n 42F50r87i97d60r75i90c13h 6175378389103

To ale tak nevadí. Protože jakmile to máš na hlavě, tak tou hlavou hýbeš a třeba sleduješ cíl zatímco se otáčíš. 

Bez Riftu je to jako když v autě by člověk odbočoval ale koukal by beh hnutí přímo před sebe.

0/0
19.4.2015 12:03

M59i98c63h68a95l 70V68e39r70n90e36r 8977506747234

Tak testovat první verzi Development Kit Oculusu v době, kdy už vyšla druhá verze s výrazně sníženou délkou odezvy obrazu na pohyb těla, a tedy snížením nevolnosti, je jako otestovat Favorit, a pak si stěžovat, že ta Fabie byla úplně k ničemu:-) DK1 je z roku 2012, pak vyšla updatovaná verze DK1, loni se objevil DK2 a pak ještě updatovaná verze DK2.

+2/0
13.4.2015 15:47

P35a97v69e96l 79F89o79l46t26á88n 4450112404

Budou také nějaké prohlídky muzeí a památek?

Hry (o kterých se všude píše) jdou krapet mimo mne.

0/0
13.4.2015 13:20

S77a67m90u61e66l 34J30a34c25k23s88o19n13s65o56n 8154513475326

Tak predne nechapu,proc to autor zkousi na DK1,ale budiz.. DK2 je samozrejme mnohem lepsi,po necelem roce testovani jsem nezazil vylozene spatny stav,kinetoza je zavisla hlavne od zpusobu ovladani a pohybu ve hre,samozrejme oproti dk1 ma dk2 mnohem rychlejsi a presnejsi reakce na pohyb hlavou,coz mohla byt prvotni pricina kinetozy autora. Kdo nema doma zazvor,muze to vyresit kinedrylem:) Ale ani ja,ani nikdo ze zhruba 7 lidi,kterym jsem dk2 predvadel(cca 30 nejlepsich her a ruznych techdem),zadnou velkou nevolnost nezazili.

Jak spravne autor podotknul,potencional vyuziti virtualni reality je i mimo herni prumysl,dokonce bych rekl,ze je nasobne vyssi,coz doklada nedavna koupe Oculusu Facebuckem. Autor zminil VR cinema,coz je vpodstate online simulator kina,kde volne prochazite saly a lobby,potkavate dalsi virtualni uzivatele,muzete s nimi konverzovat,poustet jim v kinosale videa z dovolene a kdo ma razer hydra ci motion leap,muze konverzaci doprovazet i gesty rukou. Predstavte si second life ve spojeni s facebookem,kdy budete moci byt ve virtualnim svete presne aktualne zobrazeni pomoci rychleho 3Dskenu. Dalsi obri potencional ma filmovy prumysl,dnes existuji jiz prvni virtualni filmy,kde je zatim staticke rozhlizeni okolo sebe,ale s neustalym rozvojem se urcite bude mozne po scene pohybovat. Pro fanousky slavnych lidi bude urcite obrovske lakadlo se virtualne sejit s herci ci si s rockovou kapelou zahrat solo pred vyprodanou Letnou:) Porno prumysl jiz take vytvoril prvni vlastovky.

Kapitola sama pro sebe je uprava pritomnosti v realnem case pomoci kamerky a nasledne zobrazeni ve virtualni realite,coz naskyta neskutecne moznosti,napriklad moznost zkrasnet si manzelku :)  ale to uz se bavime o budoucnosti 2 ci 3 roky vzdalene,kdy bude oculus pripominat google glass,a obraz bude promitan na sitnici oka(zarizeni se jiz vyvyji)

+4/−1
13.4.2015 11:52

S47a50m91u42e20l 56J48a29c23k81s74o32n94s40o90n 8714793385696

Jeste bych dodal,ze je treba mit velmi rychly comp,naroky na hw jsou obrovske.ze zacatku jsem mel gtx560 a i7,tedka mam r9 280x ale stale to je na hrane:)

0/0
13.4.2015 12:06

O73n29d49ř96e22j 18K60o93p23e42c74k93ý 6780655977598

Uuuuugh... volně procházím sály, potkávám další virtuální uživatele... Second Life propojený s Facebookem, virtuálně si zahrát s rockovou kapelou, zkrásnit si manželku? Člověče, vy jste chodící noční můra!8-o

Jsem technooptimista, mám rád inovace, ale z vašeho příspěvku mi běhá mráz po zádech.

+3/−1
13.4.2015 13:47

S47a44m56u43e23l 47J20a48c59k91s27o58n27s40o85n 8284453775286

No mraz po zadech by Vam mel zacit behat az po zdokonaleni virtualni reality do podoby vr z filmu Matrix,cili uplne osaleni vsech 8 smyslu cloveka (i kdyz chut nebude vzdy potreba:-) ) ,kdy bude nejspis treba nejake pripojeni clovek-stroj,tak jako ve filmu.

Pri hrani hry Don't let Go! nejednoho napadne i myslenka vyuziti soucasne virtualni reality jako ucinneho muciciho nastroje,ve hre musite mit obe ruce polozene na klavesnici(stisknute obe klavesy Ctrl) a sledovat,jak vam po ruce az na krk  pomalu pochoduje ohavny pavouk,coz je podporeno i prostorovym zvukem,nebo okolo vas litaji otravne mouchy. Jak psal autor clanku- potenciál vr je tak omezený, jako je omezená představivost lidí.

+2/0
13.4.2015 15:21

P81a49v37e82l 81P25o43s16p54í29š13i18l 3341444913565

hotovej Travnikar:-)

0/0
13.4.2015 19:15

V24á46c24l32a62v 79K89a15r93a59s 1427621376231

Dík R^

0/0
13.4.2015 11:07

R25o59b82e57r32t 64P61a40c10i17n91a 7904459505671

Mě na totální závraťe a všechny další projevy stačil kdysi Wolfenstein a Formule. Od té doby vím, že většinu 3D FPS nedám ani na 5 minut. Takže brýle se mnou seknou tak do 20-ti vteřin. ;-D

+5/0
13.4.2015 9:24

P82a66v69e25l 49M13e23d25e47k 1910442431335

Presne Roberte, Wolfenstein mi jasne predvedl, co je to motion sickness (nejak se mi zazral tenhle vyraz, mozna je blbe ale pro me ten stav popisuje presne) a vodorovna rotace zdi okolo me dokazala spolehlive rozesmutnit na cele hodiny...

0/0
13.4.2015 13:37

P49a62v15e91l 25P13o52s34p76í22š36i94l 3831454173395

Mam to stejny... ale u 3rd person akci to nemam... presto preferuju radsi strategie a sporty... a tebou zminovany auta - tam taky hraju vlastne "3rd person"... a ty problemy nemam.

0/0
13.4.2015 19:16

K71a44t48e47ř20i91n71a 46D87r19a25h10o22k90o22u87p41i21l77o93v24á 9756861912253

DK2 je v tomto mnohem lepší. Krom zlepšené latence, rozlišování a frequence zobrazování by měl pomoci i (možná trochu směšně) virtuální nos. Tedy část obrazu zakrytá (stereoskopickým) obrázkem nosu. Prý to pomáhá tělu stabilizovat a účastníci výzkumu (kontrolní skupina, které se neřeklo, že tam "nos" je) byli překvapeni, když jim následně někdo řekl, že poměrně velkou část zakrýval nos. Lidé ho vůbec neviděli (mozek je zvyklý ho neregistrovat), ale doba v VR se prodloužila. :-)

+5/0
13.4.2015 8:43

K89a70t40e74ř41i13n95a 82D53r13a52h96o32k40o76u25p27i82l10o13v40á 9436631332943

http://www.engadget.com/2015/03/24/virtual-nose-could-reduce-simulator-sickness/

0/0
13.4.2015 11:08
Foto

P82a15v51e92l 62Č83e51r33n56í49k 1618965140830

Takže celý svět ví, že spoustě lidí sedících v autě se dělá špatně když se nedívají ven, ale vývojáři okulusu si nejsou jistí čím to, že se jejich zákazníci poblinkávají? Geniální.. co asi čekali?  Uplně stejný vstup (rozdílné signály vnitřního ucha a očí) a uplně stejný výstup (nevolnost). Na tom není nic překvapivého.

+17/−1
13.4.2015 2:09

M23i41c56h19a48l 25V64e10r43n61e76r 8417756827614

Tvůrci Oculus Rift to samozřejmě vědí, a proto postupně snižují délku odezvy obrazu na pohyb "hráče". To že Bonusweb testuje tři roky starou verzi Oculus a diví se nevolnosti, je větší naivita.

0/0
13.4.2015 15:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.