Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bolesti hlavy, zvracení či infarkt. Jiný pohled na virtuální realitu

Brýle, nebo chcete-li helma na virtuální realitu Oculus Rift dokážou člověka vtáhnout přímo do počítače. U řady hráčů však vyvolávají těžkou nevolnost. Vyzkoušeli jsme, co se s nimi dá hrát a jak to ustát s klidným žaludkem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a88r15o22s25l61a15v 81R63i52e64s58s90n52e68r 3108490366520

Řečnická otázka autora z předposlední podsekce: "Připadá vám, že by z milovníků krváků a her vyrostlo pokolení sociopatických magorů, jak bylo prorokováno?"

Moje odpověď: Ano, připadá! A nejde jen o dojem, bohužel! ;-( Zhoršení celkového chování společnosti, větší otrlost vůči násilí všeho druhu i vysloveně patologické jevy některých skupin (typicky mladistvých) jsou dobře exaktně zdokumentovány. Samozřejmě, lze donekonečna vést diskuse o příčinách a – podobně jako náš všeználkovský prezident Klaus ve věci globálního oteplování – zpochybňovat kauzalitu mezi mnohaletým vymýváním mozků násilím v TV + poč. hrách a degradující atmosférou reálné společnosti (viz starověký Řím!), ovšem všeho do času. Každá demagogie jednou tvrdě a definitivně narazí na realitu a pak už nejde nic "okecat". To již bývá pozdě…

0/−1
19.4.2015 18:05

J40a46n 53F53r63i98d60r21i32c48h 6885578399723

Obecně. Pokud postava ve hře sedí za volentem nebo v kokpitu letadla, tak je to celkem přirozený dobrý zážitek bez bolestí hlavy. Ale pohyb ve střílečkách je skutečně utrpení. Stačí pár minut a hlava člověka bolí celé hodiny a žaludek taktéž. je to spíše mírná nepříjemná bolest než intenzivní. 

Další věc je mít stabilně 75+ FPS, tedy snímkovou frekvenci, jinak celý obraz je roztahaný a nedělá to dobře.

Třeba ve hrách jako Euro truck simulátor nebo Elite Dangerous, kde postava je statická jsem měl celkem bez problémů 4+ hodinové seance. 

Rozhodně věřím, že tohle je budoucnost a nejen pro hry.

+1/0
19.4.2015 12:01

F17i79l10i94p 81P11e81t87e28r 1958376454221

Zajímavý je, že já tyhle stavy mám jen někdy. Stávalo se mi to u Need for Speed Underground a i u Vice City při jízdě autem. Ale někdy stačilo pauza 1-2hoďky a OK. A to jenom občas. FPS moc nehraju, ale tam jsem neměl problém nikdy ani u starších jako Doom nebo u Team Fortress, CS.

A v autě ani letadle mi špatně taky neni, můžu vlastně dělat cokoliv číst, psát i počítat :)

0/0
14.4.2015 15:02

P53e17t20r 61L58i68n42h95a18r31t 2448504234633

Taky se mi z některých her dělá špatně. První takový byl Doom, kde se mi dělalo blbě z toho "houpavého" pohybu. Ten mi dělá problémy doteď, proto třeba nejsem schopen moc dlouho hrát hry ze série Amnesia. Občas mívám problémy i u závodních her, ale zatím jsem nedokázal identifikovat proč. Nejhorší v tomto směru byla Rallye Paris-Dakar, ze které mi bylo blbě už po pěti minutách hraní. A bohužel mi nedělá dobře ani má oblíbená Richard Burns Rally, kterou zvládnu hrát cca hodinu, ale pak už se to nedá...

0/0
13.4.2015 22:41

M49a81r43t74i93n 35C85e82r72m67a15k 7665351706515

Třeba bude stejný problém, co má jeden známý. Ten když hraje střílečku, tak otáčení vlevo/vpravo + pohyb je v pohodě, ale jak zapojí pohyb pohledu nahoru nebo dolu, tak je to špatné a je mu z toho zle a to tu hru ani nemusí hrát, ale jen z dívání se.

U aut tento pohyb kamerou nebývá, ale někde tento pohyb je...

0/0
14.4.2015 0:10
Foto

E28v57a 26V27i86n17k13l22e86r39o87v96á 8766985582643

Když jsem ještě tolik nehrála hry a třeba jenom koukala, jak přítel hraje třeba Dooma nebo CSko, dělalo se mi z toho tak zle, že jsem si po půl hodině musela jít lehnout a rozdýchat to. Já do té doby hrála samý 2D hry, kde jsem takový rychlý pohyby neměla možnost zažít. Časem, když jsem začala hrát hry víc, tak to začalo ustupovat, mozek si asi zvykl. Ale něco nemůžu hrát dodnes. Třeba Minecraft mi dělal problém - a dělá doteď, pokud nevypnu houpání při chůzi. Nebo když koukám na monitor přítele, ten ve hře zmateně pobíhá a já se neorientuju, tak to stejný. Nedávno jsme hráli v L4D2 (který mi samotný problém nedělá) mapu ze Silent Hillu, kde byla celou dobu strašná tma, a to jsem jenom chodila za týmem a doufala, že se nepozvracím :D. Nedohrála jsem to, musela jsem vypadnout a dělat chvíli něco monotónního, než jsem mohla normálně fungovat. Bohužel z toho taky usuzuju, že Oculus asi nebude nic pro mně :(.

+1/0
14.4.2015 2:34

P53e67t46e41r 16B83i30e42l20y 6355701446

Tento problem so zavratami som mal a furt mam pri Arme a vsetkych hrach zalozenych na jej engine...bleee

0/0
13.4.2015 22:32

P51a55v90e43l 70P53o88s73p28í32š36i56l 3451684553455

Mne je blbe i u FPS "tunelovek"... proto dlouho jedinou FPS, co jsem dohral byl Wolfenstein 3D:-) Proto taky preferuju z akcnich her 3rd person...

0/0
13.4.2015 19:14

P16e37t18r 82R23i12c60h97t87e39r 4456435364820

Star citizen bude pecka, i kdyz budu blejt jak Amina

0/0
13.4.2015 18:26

M17i60c45h68a70l 40V47e53r35n32e19r 8847466317414

Čistě u simulátorů (letecké, nebo i závody aut), kdy člověk sedí a jenom se "rozhlíží" z oken, by to ani s horší odezvou obrazu na pohyb nemuselo být "blicí":-) Horší by asi byla ta FPS část Star Citizen.

+1/0
13.4.2015 19:10

P89e94t46r 38R84i36c82h27t86e31r 4486945914550

no jde o to, že když tam prdneš otočku, tak máš možnost udělat to ve všech směrech, to ani nemluvím o vektorové setrvačnosti. Když na to máš slušný hotas, tak je mi  z toho občas šoufl i na obrazovce,

u FPS bych to asi ani nepožíval. Předpokládal bych u sebe slabší reakční dobu a nižší přesnost zaměřování.

Ale když si zvykneš, může to být vcelku v pohodě :-)

+1/0
13.4.2015 21:07

P41e17t55r 46R44i25c75h20t76e97r 4246965614110

ještě malé doplnění, 

není žádný horizont, kterého se dá chytnout

0/0
13.4.2015 21:13

M85i72c38h65a39l 66V96e43r97n15e51r 8567346437584

Zajímavé řešení pro FPS a podobné hry, kde se člověk víc pohybuje po vlastních, je všesměrový pohyblivý pás. Viděl jsem na YouTube, jak to zkombinovali s nunčaky od Wii a Skyrimem, a vypadalo to zajímavě:-) A hlavně by to asi řešilo část problémů s rozporem mezi tím, co vidí oči, a skutečným pohybem.

0/0
13.4.2015 21:24

J46a32n 45F54r97i93d25r63i47c12h 6155648789283

To ale tak nevadí. Protože jakmile to máš na hlavě, tak tou hlavou hýbeš a třeba sleduješ cíl zatímco se otáčíš. 

Bez Riftu je to jako když v autě by člověk odbočoval ale koukal by beh hnutí přímo před sebe.

0/0
19.4.2015 12:03

M48i23c86h74a80l 41V23e91r82n64e35r 8577976197504

Tak testovat první verzi Development Kit Oculusu v době, kdy už vyšla druhá verze s výrazně sníženou délkou odezvy obrazu na pohyb těla, a tedy snížením nevolnosti, je jako otestovat Favorit, a pak si stěžovat, že ta Fabie byla úplně k ničemu:-) DK1 je z roku 2012, pak vyšla updatovaná verze DK1, loni se objevil DK2 a pak ještě updatovaná verze DK2.

+2/0
13.4.2015 15:47

P94a86v90e42l 60F39o75l78t51á63n 4170702194

Budou také nějaké prohlídky muzeí a památek?

Hry (o kterých se všude píše) jdou krapet mimo mne.

0/0
13.4.2015 13:20

S90a62m33u12e28l 24J58a90c63k81s52o12n45s54o48n 8794293495956

Tak predne nechapu,proc to autor zkousi na DK1,ale budiz.. DK2 je samozrejme mnohem lepsi,po necelem roce testovani jsem nezazil vylozene spatny stav,kinetoza je zavisla hlavne od zpusobu ovladani a pohybu ve hre,samozrejme oproti dk1 ma dk2 mnohem rychlejsi a presnejsi reakce na pohyb hlavou,coz mohla byt prvotni pricina kinetozy autora. Kdo nema doma zazvor,muze to vyresit kinedrylem:) Ale ani ja,ani nikdo ze zhruba 7 lidi,kterym jsem dk2 predvadel(cca 30 nejlepsich her a ruznych techdem),zadnou velkou nevolnost nezazili.

Jak spravne autor podotknul,potencional vyuziti virtualni reality je i mimo herni prumysl,dokonce bych rekl,ze je nasobne vyssi,coz doklada nedavna koupe Oculusu Facebuckem. Autor zminil VR cinema,coz je vpodstate online simulator kina,kde volne prochazite saly a lobby,potkavate dalsi virtualni uzivatele,muzete s nimi konverzovat,poustet jim v kinosale videa z dovolene a kdo ma razer hydra ci motion leap,muze konverzaci doprovazet i gesty rukou. Predstavte si second life ve spojeni s facebookem,kdy budete moci byt ve virtualnim svete presne aktualne zobrazeni pomoci rychleho 3Dskenu. Dalsi obri potencional ma filmovy prumysl,dnes existuji jiz prvni virtualni filmy,kde je zatim staticke rozhlizeni okolo sebe,ale s neustalym rozvojem se urcite bude mozne po scene pohybovat. Pro fanousky slavnych lidi bude urcite obrovske lakadlo se virtualne sejit s herci ci si s rockovou kapelou zahrat solo pred vyprodanou Letnou:) Porno prumysl jiz take vytvoril prvni vlastovky.

Kapitola sama pro sebe je uprava pritomnosti v realnem case pomoci kamerky a nasledne zobrazeni ve virtualni realite,coz naskyta neskutecne moznosti,napriklad moznost zkrasnet si manzelku :)  ale to uz se bavime o budoucnosti 2 ci 3 roky vzdalene,kdy bude oculus pripominat google glass,a obraz bude promitan na sitnici oka(zarizeni se jiz vyvyji)

+4/−1
13.4.2015 11:52

S15a22m51u24e24l 31J27a87c72k43s44o20n73s69o13n 8114293415326

Jeste bych dodal,ze je treba mit velmi rychly comp,naroky na hw jsou obrovske.ze zacatku jsem mel gtx560 a i7,tedka mam r9 280x ale stale to je na hrane:)

0/0
13.4.2015 12:06

O39n82d59ř58e40j 15K47o40p25e84c36k97ý 6320235207648

Uuuuugh... volně procházím sály, potkávám další virtuální uživatele... Second Life propojený s Facebookem, virtuálně si zahrát s rockovou kapelou, zkrásnit si manželku? Člověče, vy jste chodící noční můra!8-o

Jsem technooptimista, mám rád inovace, ale z vašeho příspěvku mi běhá mráz po zádech.

+3/−1
13.4.2015 13:47

S96a48m48u18e79l 10J35a85c57k28s70o78n41s41o52n 8294483955206

No mraz po zadech by Vam mel zacit behat az po zdokonaleni virtualni reality do podoby vr z filmu Matrix,cili uplne osaleni vsech 8 smyslu cloveka (i kdyz chut nebude vzdy potreba:-) ) ,kdy bude nejspis treba nejake pripojeni clovek-stroj,tak jako ve filmu.

Pri hrani hry Don't let Go! nejednoho napadne i myslenka vyuziti soucasne virtualni reality jako ucinneho muciciho nastroje,ve hre musite mit obe ruce polozene na klavesnici(stisknute obe klavesy Ctrl) a sledovat,jak vam po ruce az na krk  pomalu pochoduje ohavny pavouk,coz je podporeno i prostorovym zvukem,nebo okolo vas litaji otravne mouchy. Jak psal autor clanku- potenciál vr je tak omezený, jako je omezená představivost lidí.

+2/0
13.4.2015 15:21

P23a54v62e20l 19P76o89s11p13í46š45i22l 3961624153165

hotovej Travnikar:-)

0/0
13.4.2015 19:15

V62á80c32l52a39v 56K73a11r22a43s 1687981836411

Dík R^

0/0
13.4.2015 11:07

R16o59b35e13r96t 19P43a37c38i41n88a 7974329485211

Mě na totální závraťe a všechny další projevy stačil kdysi Wolfenstein a Formule. Od té doby vím, že většinu 3D FPS nedám ani na 5 minut. Takže brýle se mnou seknou tak do 20-ti vteřin. ;-D

+5/0
13.4.2015 9:24

P16a72v25e35l 34M89e48d25e53k 1800652801615

Presne Roberte, Wolfenstein mi jasne predvedl, co je to motion sickness (nejak se mi zazral tenhle vyraz, mozna je blbe ale pro me ten stav popisuje presne) a vodorovna rotace zdi okolo me dokazala spolehlive rozesmutnit na cele hodiny...

0/0
13.4.2015 13:37

P97a74v18e90l 27P71o39s84p85í93š65i95l 3711344513905

Mam to stejny... ale u 3rd person akci to nemam... presto preferuju radsi strategie a sporty... a tebou zminovany auta - tam taky hraju vlastne "3rd person"... a ty problemy nemam.

0/0
13.4.2015 19:16

K62a40t34e34ř88i16n69a 52D73r58a50h67o44k81o31u40p37i81l38o63v33á 9976801592193

DK2 je v tomto mnohem lepší. Krom zlepšené latence, rozlišování a frequence zobrazování by měl pomoci i (možná trochu směšně) virtuální nos. Tedy část obrazu zakrytá (stereoskopickým) obrázkem nosu. Prý to pomáhá tělu stabilizovat a účastníci výzkumu (kontrolní skupina, které se neřeklo, že tam "nos" je) byli překvapeni, když jim následně někdo řekl, že poměrně velkou část zakrýval nos. Lidé ho vůbec neviděli (mozek je zvyklý ho neregistrovat), ale doba v VR se prodloužila. :-)

+5/0
13.4.2015 8:43

K36a29t78e59ř39i62n65a 95D33r89a49h41o56k71o91u14p64i27l67o30v70á 9506131712343

http://www.engadget.com/2015/03/24/virtual-nose-could-reduce-simulator-sickness/

0/0
13.4.2015 11:08
Foto

P67a89v94e86l 67Č64e59r73n24í62k 1858905910430

Takže celý svět ví, že spoustě lidí sedících v autě se dělá špatně když se nedívají ven, ale vývojáři okulusu si nejsou jistí čím to, že se jejich zákazníci poblinkávají? Geniální.. co asi čekali?  Uplně stejný vstup (rozdílné signály vnitřního ucha a očí) a uplně stejný výstup (nevolnost). Na tom není nic překvapivého.

+17/−1
13.4.2015 2:09

M95i84c71h20a91l 81V98e80r20n46e58r 8677806227384

Tvůrci Oculus Rift to samozřejmě vědí, a proto postupně snižují délku odezvy obrazu na pohyb "hráče". To že Bonusweb testuje tři roky starou verzi Oculus a diví se nevolnosti, je větší naivita.

0/0
13.4.2015 15:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.