Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jindra Rohlík: free 2 play je „spravedlivá“ odplata za léta pirátství

Obchodní model free 2 play je spravedlivá odplata herního průmyslu za léta pirátství, říká s nadsázkou vývojář a spisovatel Jindřich Rohlík. V rozhovoru pro Bonusweb poodhalil více z připravovaného projektu Brány Skeldalu: 7 mágů a zavzpomínal na doby, kdy byla česká herní scéna teprve v plenkách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O71l97g93a 13S24v43o77b59o91d51o37v34á 1264557557

Naprosto souhlasím s jeho pohledem na F2P... Jak vidím hru s "mikrotransakcemi," je mi jedno, jestli je dobrá nebo ne, ale jde hned pryč. Nevadí mi si za hru zaplatit, vlastně to udělám celkem ráda. Nevadí mi platit za datadisky, patche... Ale nesnáším současnej model "mikrotransakcí," který už paradoxně mají do "mikro" dost daleko.

0/0
1.5.2015 22:51

P33e82t16r 64G75a76z93d39a 6888572719807

sorry, ale v době brzkého příchodu nového api dx12 a 14nm cpu ..... což bude mít za následek mnohem využitelnější a mnohem výkonější systémové prostředí i za použití aktuální generace gpu dělat hru na takovém enginu, kde nejsou ani stíny mi přijde uplně mimo. Pokud sem se tedy nespletl a hra nevyjde na smartfouny a tablety. 8-o

+1/−2
28.4.2015 21:59

J50a20r49o59m55í80r 91C23h90a32l83u46p56s95k93ý 8808175308577

Prosím, mohl byste se mi ozvat?

0/0
3.5.2015 18:17

K71a50r81e11l 63V58o28l35n59ý 5102267535921

to je neuvěřitelná arogance autora tady v diskusi 8-o Chápu že bonusweb jde čím dál tím více v kvalitě dolů, ale toto? Titulek za který by se nemusel stydět Blesk a snaha autora maskovat bulvár za každou cenu, skutečné odporné Rv

0/−3
27.4.2015 12:21

Z74b82y31n78ě98k 38H45l12á42s19n97ý 3374877345579

Free 2 play mi na PC nesmí. Dobře 17 let  poctivě platím za soft, ale pitomce ze sebe teda dělat nenechám. :-/

0/0
26.4.2015 23:10

A54l28e31x87a17n56d17r 31C31h83y88t59i38l 2364982475171

No jo, ted jste ho udelal ze sebe prave timto prohlasenim

0/−3
28.4.2015 13:56

H14o47n28z59a 90R48o97č31e30k 3825259343552

Ale vy už jím jste očividně dlouho.

+1/−1
29.4.2015 22:41

L44i37b39o28r 12F92o94l31t18ý84n33e91k 2516985897374

Proč se tu nezobrazil můj příspěvek? :( Zkusím znova:

Docela se divím, kolik procent příspěvků v diskuzi je od autora článku. Když jsem zkoušel něco napsat, tak mě zkušení autoři vtloukali do hlavy, abych vůbec nečetl diskuzi a nereagoval (ona to byla uživatelská recenze, takže jsem nakonec na otázky reagoval, ale to je jiný příběh :) )

Ohledně toho nejvíc kontroverzního výroku: F2P je podle mě zlo. Člověk neví, do čeho jde a hra často neustále vnucuje nákupy. Hrál jsem kdysi nějakou hru, řídil se tam provoz na křižovatkách. Fajn hra, klidně bych jednorázově zaplatil, ale jediná možnost byla po havárii si vyčerpat bonusový život. A když došly, nakoupit další. Když jsem bonusy nečerpal, hra mi vnucovala jejich čerpání, a když jsem je tedy vyčerpal, začala vnucovat nákup :( Prostě neustále tam byl nějaký tlak na utrácení, až mě to znechutilo a hrát jsem přestal. Přitom bych fakt klidně zaplatil - plácnu - 50Kč za to, aby mě ta hra neotravovala a klidně tam ty platby měla, třeba bych je pak i využil...

Další "radost" jsou reklamy ve hrách, naštěstí moc nehraju, takže to nějak rozdýchám, ale když reklama překrývá část hrací plochy nebo vyskočí tak, že na ni klepnete omylem, to je opravdu na houby :(

Já chápu, že jednorázové platby se dají snáz hacknout a míra pirátství je prý neuvěřitelná (až 90%?), ale mně, jakožto poctivě platícímu, to dokáže pěkně otrávit život :(

0/0
26.4.2015 8:26

M12i37r70o79s76l96a85v 58S33t97a47s72t81n10y 7714933906651

Musíte vždycky chvíli počkat...

0/0
27.4.2015 10:42

L86i65b43o14r 90F61o83l17t62ý47n38e31k 2886205367504

Docela se divím, kolik procent příspěvků v diskuzi je od autora článku. Když jsem zkoušel něco napsat, tak mě zkušení autoři vtloukali do hlavy, abych vůbec nečetl diskuzi a nereagoval (ona to byla uživatelská recenze, takže jsem nakonec na otázky reagoval, ale to je jiný příběh :) )

Ohledně toho nejvíc kontroverzního výroku: F2P je podle mě zlo. Člověk neví, do čeho jde a hra často neustále vnucuje nákupy. Hrál jsem kdysi nějakou hru, řídil se tam provoz na křižovatkách. Fajn hra, klidně bych jednorázově zaplatil, ale jediná možnost byla po havárii si vyčerpat bonusový život. A když došly, nakoupit další. Když jsem bonusy nečerpal, hra mi vnucovala jejich čerpání, a když jsem je tedy vyčerpal, začala vnucovat nákup :( Prostě neustále tam byl nějaký tlak na utrácení, až mě to znechutilo a hrát jsem přestal. Přitom bych fakt klidně zaplatil - plácnu - 50Kč za to, aby mě ta hra neotravovala a klidně tam ty platby měla, třeba bych je pak i využil...

Další "radost" jsou reklamy ve hrách, naštěstí moc nehraju, takže to nějak rozdýchám, ale když reklama překrývá část hrací plochy nebo vyskočí tak, že na ni klepnete omylem, to je opravdu na houby :(

Já chápu, že jednorázové platby se dají snáz hacknout a míra pirátství je prý neuvěřitelná (až 90% na Androidu jsem četl?), ale mně, jakožto poctivě platícímu, to dokáže pěkně otrávit život :(

0/0
26.4.2015 8:24

J52a85r39o 75R32y46z88e66k 2451117301107

názory pána Rohlíka je spravodlivou odplatou pre všetkých, ktorí sa nachytajú na titulky IDNES (relaxujte :) )

+4/0
24.4.2015 23:50

J40o51s97e66f 57N46o18v37a53k 5938742336518

Na iOS jsem si hry vždycky kupoval. Od té doby, co je to free2play, jsem si nic nekoupil. A hodlám v tom pokračovat - free2play je hnusnej otravující paskvil.

+4/−2
24.4.2015 9:53

J55i17r74i 31R81u55s61n42o16k 4775342157333

Jestli to nahodou, Engeore, ctes, tak nesmirne diky za uzasne, misty brutalne uderne kratke blogy :-)

+1/0
23.4.2015 22:42

M29a84r45c43e73l 49H63r26o58c25h 9389109772

Pane Zachu, když Vám tu skoro každý zkritizuje nadpis, kterým se snažíte "dravě zaujmout," tak jsou jen dvě možnosti. Buďto jsou všichni Vaši čtenáři pitomci, kteří ničemu nerozumí, nebo jste titulek zvolil špatně, zbytečně provokativní a s rozhovorem ne související. Dle vaší absence sebereflexe odhaduji Vaši odpověď jako A) Mí čtenáři jsou pitomci, kteří ničemu nerozumí.

Takže děkujeme.

+8/0
23.4.2015 22:12
Foto

O94n45d13ř98e96j 78Z64a53c49h 3903370343392

Jen podsouváte, ale tak to naštěstí nefunguje.

0/−8
24.4.2015 8:36

I33v94a94n 16P31r23o31c24h72á68z73k37a 3441584935515

Obliba F2P rapidně klesá. Nejžádanější jsou stále hry, které se dají používat v základní podobě bez připojení na internet a v plné, neořezané verzi.

+2/−4
22.4.2015 23:19

B77e22d38ř28i82c57h 81V77y61m38y43s77l98i88c61k49ý 3478673273508

Nech si zdát :D

+4/0
23.4.2015 11:31

M52a69r36t49i59n 85L18ž57i29č65a35ř 9355667422544

A co třeba World Of Tanks nebo War Thunder s miliony uživatelů a neustálí nárůst, to mi nepřijde jako pokles

+1/0
25.4.2015 13:09

J55a77n 94S61c27h16w42a61r81z 9763155514339

A support od EA a Ubisoftu je odplata za co?

+14/0
22.4.2015 18:30

R42o10m16a34n 24T37y62č51k20a 3347388251517

jj, hraji lineage 2 (opravdu to ještě někdo hraje) a tam taky přešli postupně od pravidelného měsíčního poplatku na free 2 play a poměrně rychle i na pay 2 win. Bohužel se příliš nedá mluvit o tom, že by to bylo nějak vyvážené. Za $ si tam koupíte skoro všechno od výbavy po věci na rychlejší expení :-P

+1/0
22.4.2015 16:29

M35a70r10e32k 53Z21a65h86r30a60d83i88l 6224669465281

Bohužel pravda, proto už to nehraju...

0/0
23.4.2015 8:16

M13i17l58o79š 83K42r90u13m82p 2254417134

Andrej a Jindra jsou teď zase přáteli, minimálně na Facebooku:))

+1/0
22.4.2015 16:27
Foto

J38i13ř51í 33K60r93á62k30o94r93a 9559533

Pane Zachu, zásadní otázka je, jakou funkci má plnit nadpis. Podle mě by měl plnit funkci informativní - měl by v jedné větě nebo jen pár slovech shrnout, o čem článek bude. Když tam dáte "bonmot", vytržený z kontextu, zatímco článek je úplně o něčem jiném, ztrácí nadpis svou funkci. Klidně jste ten článek mohl nadepsat "Kožená bunda", protože měl pan Rohlík na sobě koženou bundu, a mělo by to stejný efekt.

Pokud vypíchnete do nadpisu (který je vidět na titulce) "bonmot", který navíc zní kontroverzně, s klidem se to dá označit za bulvární praktiku s cílem přitáhnout více čtenářů. Chápu to, ale nelíbí se mi to.

Jinak rozhovor dobrý a informace zajímavé.

+35/−2
22.4.2015 14:53
Foto

O66n44d30ř42e68j 15Z21a30c13h 3713360913472

Pane Krákoro, vidím to jinak. Není„úplně o něčem jiném“, jako váš zřejmě záměrnězveličený příměr ke kožené budě. Je to jedna z oblastí,které se rozhovor věnoval, proto si nemyslím, že je nadpiszavádějící. Titulek má zaujmout, perex informovat a dát vámvodítko, jestli si článek chcete přečíst.

Když užjsme se posunuli úplně mimo téma, dodal bych ještě, žeinternetová žurnalistika bude oproti tištěným médiím vždyckydravější. Můžete oponovat, že „kvalita“ se vždy nějaksama prosadí. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že to nenípravda. Mnoho tradičních zahraničních značek přežívá jen díky filantropům. Vidím v tom analogii k free 2 play obchodnímu modelu:většina lidí zřejmě odmítne pay 2 win, přesto právě tyhlehry jsou nejúspěšnější. My jsme si nikdy nehráli na intelektuály (ostatně Vreco, který BW založil, tehdy uvažoval osekci Bonusblesk na vlastní doméně, což jsme mu rozmluvili :).Herní web má podle mě bavit, provokovat, ne být doslovný aobrazně řečeno „vysvětlovat vtipy“.

+4/−14
22.4.2015 16:34
Foto

O21n68d20ř38e95j 92Z49a68c42h 3363360963632

Omluva za formátování, koukám, že to blbě zalomilo odstavce s spojilo slova.

+1/−1
22.4.2015 17:09

P92a27v21e92l 60F68a85r25a 9207777304701

Síla je, že ani redaktor v IDNES si nemůže upravit svůj příspěvek pod svým článkem! ;-)

+4/−1
28.4.2015 12:52
Foto

J10i21ř88í 49K65r26á44k40o93r63a 9109223

Jinými slovy říkáte, že záměrně své články bulvarizujete, abyste přitáhli čtenáře. Což je přesně to, o čem jsem mluvil. Znovu opakuji, že to chápu, avšak nelíbí se mi to.

+19/−1
22.4.2015 21:07
Foto

O60n62d67ř29e55j 13Z50a12c31h 3753530523432

Ne, to neříkám, ale vy to v tom zkrátka chcete vidět. Budiž, vymlouvat vám to nebudu.

0/−15
22.4.2015 22:17

D86a61v58i70d 75B21o56u31c87h39a76l 8159380479

Jinými slovy, "bulvarizace" se nyní bude pojmenovávat jako "dravější", protože pak si účastníci této devalvace novinařiny mohou namlouvat, že vlastně o nic špatného nejde. Bravo. ale chápu, prefabrikovaný ksindl prodávaný v supermarketech se přece také dá označit jako "prémiová značka" a je to vlastně v pořádku. Vždy to můžete vyprodat "v akci".

Z čistě ekonomického hlediska to může krátkodobě dávat zdánlivý smysl, přesně, jak popisujete, ale přece jen - to Tesco bude také - zdá se - zanedlouho zavírat krám. I se svými ekonomicky výhodnými "prémiovými značkami".

Herní web a jeho smysl? To by bylo na delší polemiku. Ale to už by tu člověk mohl s vašimi kolegy stejně tak diskutovat o zpravodajství. A bylo by to stejně zbytečné, protože o tom přece iDnes vůbec není...

+9/−1
23.4.2015 0:34
Foto

O71n35d84ř12e40j 58Z91a46c57h 3273820933432

Ale prd. Tesco má problémy kvůli úplně něčemu jinému, než píšete vy. Zkomplikovalo nabídku a neumí konkurovat dravějším diskontům.

0/−2
23.4.2015 7:46

R33a77d36o22m58í40r 78V89a15v86r19e15č34k33a 7171329245953

Jo tak. Kromě "kvalitní" novinařiny můžete dělat i obchodního ředitele nadnárodního řetězce. Neuvěřitelná sebereflexe. 8-o

+1/0
30.4.2015 14:35

M92a70r11e19k 53V39o39k95á34l 1596924275349

tyjo, bych Napoleon fakt nepoznal ...  :-)  bud zdráv, chlapíku ...R^

+1/0
22.4.2015 13:33

M92a49r98e96k 90V19o49k71á27l 1286414475129

Napoleona

0/0
22.4.2015 13:33

V78l26a62d97i74m56í18r 39W63r13h36e52l 6758282408159

Ať tady nemám jen příspěvky ohledně žabomyší války ohledně nadpisu.

Ano musím souhlasit s tím, že Free2Play mechanismus je částečně odpovědí na míru pirátství. Ovšem nechce si to spojovat Free2Play s Pay2Win.

Jednoduše. Nejsem proti modelu Free2Play, ale musí ty mikroplatby být dostatečně vyvážené ke hře. Z mého pohledu by nemělo být nemožné aby člověk co neplatí nemohl být lepší než člověk co platí.

Dobře to dle mého měl vyřešeno RedDragon, kde zakoupené bonusy nedávaly výrazné herní výhody, ale na oplátku byli dosti užitečné pro rychlejší klik.(Bohužel už nějaký pátek nehraji tak nevím jak to mají teď. Nu, čas to žralo až příliš).

+7/0
22.4.2015 12:32
Foto

O85n49d15ř88e27j 95Z83a61c89h 3143820583902

Jenže kolik je her, v nichž za jednorázovou platbu získáte třeba další postavu / frakci, zkrátka něco trvalého a kolik těch, založených na kupování consumables. Ten nepoměr je pořád moc velký.

+7/−1
22.4.2015 13:10

V92l90a40d64i48m26í30r 39W24r96h49e72l 6798652858329

Ano, ten nepoměr je obrovský. Většina těch free2play sklouzává na pay2win. Je to smutné  Ale zase si říkám, když jim lidi chcou platit, tak i to pay2win má místo na světě. Já se těchto her jednoduše neúčastním.

+7/0
22.4.2015 13:20
Foto

O37n11d44ř62e49j 86Z74a43c13h 3173800343242

Přesně tak. Naneštěstí čím dál tím víc se setkávám s mikrotransakcemi i u placených her. To je mor.

+3/0
23.4.2015 8:29

P48e32t48r 86N35e55c88h26a17n45i76c34k32ý 7413726838940

Na free2play mi vadí jedna věc. Nejde si koupit plnou verzi. Nikdy si prostě člověk nekoupí 100% funkcionalitu. Buď hraje na "omezené" hře zadarmo nebo platí a má pocit, že cheatuje. Těžko pak určit, kde je ta normální hranice. Mám s tím problém třeba u mobilních Plants vs Zombies 2, tam jsou některé kytky a sloty jen za peníze a teď budiž otázka co je full game a co je pay2cheat

+5/0
22.4.2015 13:40

M61a12r47e94k 50Z16a56h59r86a33d82i24l 6114809165741

PvZ2 se dá dohrát celkem v pohodě (kapku trpělivosti) i bez nakupování...

+1/0
22.4.2015 14:38

P19e24t27r 90N49e77c85h32a40n14i68c71k78ý 7543346718950

Však já to tak i dohrál, ale jde mi o nekonečné hry :-)

0/0
22.4.2015 14:39

A17d65a73m 76K64ř60i98v64s72k33ý 1733824510963

S tím mě pěkně nakrkli u prvních Plants vs. Zombies. Z původní placené hry po updatu udělali Free2Play, takže jsem zaplatil za plnou verzi a po updatu byla s reklamama a s mikrotransakcema. EA už nedám ani korunu.

0/0
23.4.2015 15:29

P31e58t43r 82N62e85c60h64a57n43i74c26k95ý 7813846638780

Tak to ani nevím. Takhle to zmršit a to ji mám koupenou na WP 8-o

0/0
23.4.2015 15:30

A66l19e46x46a29n16d20r 46C89h52y18t97i80l 2644732965301

PLetou se Vam dojmy a pojmy. Pisete o Pay to win, nikoliv o cistokrevnem free to play.

0/0
28.4.2015 14:08

P15e84t28r 89H76e37r30m90a 5698914911113

webgame.cz to tak má od začátku, víceméně z něj i vychází, hráč si může koupit větší komfort ovládání, ale i zadarmo se dá vyhrát.

0/0
3.5.2015 13:05

M80i41r55o35s85l53a75v 40S60t40a16s34t84n81y 7314863666361

Tyhle rozhovory s vysloužilci z papírových médií z devadesátek je prakticky to nejlepší, co na Bonuswebu je. Kéž byste se tomu věnovali častěji, třeba namísto polovičatých překladů článků o tom, že nejde rozšroubovat Nintendo.

+7/−2
22.4.2015 11:19

J37i89ř96í 16S15o56j43k87a 5968272541458

pan Jindra je asi řádně zakomplexovaný, free 2 play je to nejlepší co mohlo hry potkat, hry jako Everquest 2, Total War Arena, Heroes & Generals nebo Robocraft jsou naprosto špičkové a díky za ně !!!!

+3/−22
22.4.2015 11:01

A47l74e64x21a13n97d41r 66C29h33y66t71i44l 2324622415321

Fajn, ze po tolika letech, kdy jsem je citaval a tak nejak znal, clovek zjisti, kam postoupili, co delaji dnes a dozvi se par informaci ze zakulisi:)

Na nadpis nebudu nadavat, je potreba pritahnout pozornost ctenaru za kazdou cenu..evidentne.

+11/0
22.4.2015 9:44
Foto

J49i98ř39í 92K63r86á44k66o92r44a 9379793

Škoda toho předeme odrazujícího bulvárního nadpisu.

+30/−1
22.4.2015 9:37
Foto

O16n11d75ř49e37j 17Z92a28c61h 3963290943902

V čem bulvární? Tohle byla přímo Jindrova reakce https://twitter.com/MrEngeor/status/579217722057297921 na tento článek http://www.lupa.cz/clanky/jiri-hlavenka-jak-freemium-skoro-zabilo-pocitacove-hry/

V rozhovoru na Bonuswebu to rozvedl, bonmot jsem použil do titulku a aby bylo hned zřejmé, jak to myslí, spravedlivá je v uvozovkách.

+1/−13
22.4.2015 10:02

V15l36a65d82i64m57í13r 93W43r39h20e77l 6548402368409

Třeba proto, že je zavádějící. Rozhovor není o Free2play, ale převážně o "Brány Skeldalu". Vytažení jediné(lehce pobuřující) věty, která se v podstatě netýká hlavní náplně článku je praktika bulvární.

+17/−1
22.4.2015 10:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.