Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Profi hraní počítačových her šlape tradičním sportům na paty

Soutěžení v počítačových hrách se nachází v paradoxní situaci. Početná část společnosti o něm neví, případně na něj nahlíží skrz prsty. V tomto odvětví se přitom hraje o více peněz a sleduje ho více diváků, než v případě některých klasických sportů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15a98n 32Š92p87l14í76c65h43a59l 2761681929324

5 hráču se semkne uprostřed kruhu a kapitán rozdá poslední taktické pokyny. Každý se chopí svého sportovního náčiní a vyrazí na hřiště. každý má jasně nastavené taktické úkoly a strategie, kterou trénovali mnoho hodin před tím ať už hraním, nebo taktickou přípravou s trenérem u obrazovky a elektronické tužky. Zápas probíhá a v rozhodujících chvílích se tým semkne ve středu hřiště, kapitán zakřičí pár rozkazů na své spoluhráče, kteří přesně vědí, co mají v takové chvíli dělat. Po několika výborných akcích je zápas jasně rozhodnut. Soupeři si podají ruku, liga pokračuje. 

To není zápis z hokeje, nýbrž z utkání League of Legends. Stejně jako většina mých přátel kouká na hokej nebo fotbal, já jsem se nadchnul právě pro tento sport. Koupil jsem si dres, jezdím se dívat na živá utkání a společně s dalšími fanoušky fandím svému týmu (Fnatic love:-)). 

Hru sám nehraju, stejně jako většina mých přátel nikdy nejezdila na ledě s hokejkou. Ale nic mi to nebrání být fanouškem. Stejně jako milionům lidí, jejichž počet každým rokem roste. 

Pokud jsou lidi, kteří sledování esports odsuzují a mají ostatní lidí za blázny budiž, každý ať si dělá co chce, ale zkuste se trochu otevřít a zeptat se proč vy sledujete hokej a dokážete si dávat vlaječky svého týmu za okénko svého auta a pak se zamyslete proč my sledujeme esports.

Protože je to to stejné.

0/0
8.9.2015 17:36

O90n96d44ř69e78j 68M10a12r25e77k 2482877332525

koukat se na netu na někoho jak hraje je to samé jako onanovat u porna vedle ležící nadržené kočky.

jako pochopím že né každej je hokejka nebo fotbalista tak se aspoň na ten sport mrkne, ale zahrát si hru umí snad každý, tak nepochopím že někdo čučí na cizí hru, ale samozřejmě každého věc

0/−1
7.9.2015 8:55

M20a46r51t12i68n 21B80e38n40e52š 3622367274749

Dívání se a hraní jsou dvě odlišné aktivity, přesně jako u fotbalu nebo hokeje. Divák fandí svému oblíbenému týmu a cítí nadšení, když se tomu týmu něco vydaří (stejně jako když dá jeho tým ve fotbale gól). Zahrát hru si samozřejmě může, ale na to, aby zahrál totéž, co zahrají profesionálové, by musel intenzivně trénovat 12 hodin denně a k tomu mít velkou dávku talentu a štěstí. Nikdy v životě se na tu úroveň nedostane, tak se alespoň na ty skvělé akce může podívat, sledovat životní příběhy těch hráčů, pozadí týmu, atd... prostě neni jediný důvod, proč by sledování zápasů v e-sportech bylo něčím odlišné od sledování fotbalového utkání (tedy samozřejmě, když opomenu, že na sledování e-sportů člověk musí mít IQ vyšší než 90, což u fotbalu neplatí)

0/0
9.9.2015 11:12

H45o72n93z89a 74O93t60r20u43b43a 6883170764127

Tak kdyz si vezmu jak moc tech profihracu maka v posilce a nebo na hristi nektereho z jinych sportu aby boli schopni potom tech X hodin sedet u komplu a trenovat tak je zde videt jista neznalost lidi co zde komentuji stavu v jakem se profi hraci nachazeji.

Co se vydelku tyce tak ano ceny jsou zajimave ale zdaleka nejsou pro velkou cast lidi k tomu aby se lide uzivili, jenze o tom jsou profi teamy ktere jsou sponzorovane a tam uz je vydelek zajimavejsi od teho sponzora.

Velka cast opravdu profi hracu se vetsinou zacina zdruzovat do teamovych domu kde ziji pospolu a trenuji - lide co si mysli ze sedeni doma u rodicu je povede k profi hrani maji skreslene predstavy - vetsinou to tak na nejvyssi urovni nefunguje kdyz chete byt profik.

Co se budouciho uplatneni tyce - ano neni to vec do duchodu, ale pozdejsi varianty aspon u strategii jsou znatelne - at uz komentatori, coachi, organizatori podobnych udalosti - ale jelikoz se pouziva v opravdu velkem mnozstvi mozek a to opravdu v daleko vetsim nez je bezne pro standartniho cloveka tak neni problem preskolit podobneho profika na analitickou cinnost skoro kdekoliv - v nekterych zemich to pochopila uz i armada.

Co se rozsirenosti tyce - tak ano my jsme cesti pecivalove, ale podivejme se treba na severske staty kteri jsou sportovni aktivitou prosluli - ale je zajimave ze svedsko jiz e-sport dava v TV a popravde severske staty jsou jedny z nejuspesnejsich v hrani profi her.

Kazdoapdne zase na druhou stranu - na profi uroven kterou se da zivit se dostane treba 5lidi z 10milionu aktualne.

0/−1
4.9.2015 11:05

V83á53c54l98a79v 34K54a95r18a74s 1107811516611

Aaaa koukam, ze uhrovati e-sportaci s 20 kily navic a jedinym svalem, a to na zapesti, tu maj dneska sraz ... ;-D;-DR^

+3/−6
3.9.2015 15:31

D65a90v16i52d 50D34i66r51g83a 7575231398

Tak někdo ty zapšklé stěžovatele vyrovnávat musí :)

+1/0
3.9.2015 17:17

K91a10r13e18l 22B61u44c77h54t85a 1967631550

Kde jste vzali ta cisla o sledovanosti NBA? Dle http://www.forbes.com/sites/maurybrown/2015/06/17/inside-the-numbers-2015-nba-finals-were-highest-rated-ever-for-abc/ melo letosni finale prumer tesne pod 20 milionu divaku a to jen v USA. Nebo to bylo mysleno jako divaci na internetu? Pak by ale to vyvozeni popularity nedavalo smysl. Mimochodem letosni Super Bowl sledovalo 114 milionu divaku ;-)

0/0
3.9.2015 15:09

J92i30ř49í 64J29u89ř91i51c97a 2538513361

A co teprve Super star. ;)

0/0
3.9.2015 17:45

A46n66d51r45e42j 69B95r84a50b42e54c 4912981627484

Jiste, na internetu. Neni mozne porovnavat televizni sledovanost s necim, co v televizi vubec nebezi.

0/−1
3.9.2015 23:43

M47a73r17c78e92l 52H96r57o14c26h 9859639672

Takže si vymyslíte tezi, že sledovanost a popularita e-sportů je srovnatelná s finále NBA a NHL podle údajů o sledovanosti na internetu, která je pro tyto sporty vedlejší, až okrajový zdroj.

0/0
5.9.2015 18:58

M30i87c92h55a60l 81T75o93m91á41n21e26k 9117779156

jeste dodam tento odkaz, jedinecna prilezitost pro nas z CR http://www.eurtb2015.com/  doufam ze se tam dostanu ale ocekavam to totalne vyprodane,

0/−1
3.9.2015 13:13

A60n75d56r64e66j 51N54i77k90o74l57a82j 1485186466287

Ach, co jeho to zábava? Filmy, serialy dokonca aj fotbal pozera veľa ludi pre zabavu, to však neznamena, ze v tom nie sú peniaze. Rad si pozriem dobrý film, som pre to duševne chorý? Napr. herci a iný zabavaci zarabaju ročne aj 40M$, stále to však jeho zábava.

Ďalej, sport a sútazenie. Ak sa vonku hrate napr. volejbal s kamarátmi a ratate si kto vyhráva tak aj to je sport a zabava, prečo by to nemohlo byt aj e-sports? Peniaze v tom sú, zábava tiez aj sa v tom sutazi tak co.

+3/−1
3.9.2015 12:41

J55a15n 38M64a61r48e97k 1413279858532

Abych rozsoudil všechny, kdo se hádají, zda to je či není sport. Co na to Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR: 

1. zájmová činnost konaná k posílení (tělesné) kondice, zvl. v organizované formě, založená na soutěžení a snaze po nejlepším výkonu. 

2. jiná činnost provozovaná pro zábavu

Mimochodem motoristické sporty jsou také obecně přijímány a o fyzické kondici primárně nejsou. E-sport je sportem především díky aspektům soutěživosti a poměřování schopností. Takže ano, e-sport je sport.

+11/−4
3.9.2015 12:09

L54u41k94á62š 91V74l90k 2951389694306

R^

+2/−1
3.9.2015 12:24

M96i25r75o19s11l80a12v 97S36t85a54s22t65n20y 7714233526211

Motoristické sporty jsou fyzické kondici taky, zeptej se Abrahama.

+3/0
3.9.2015 13:11

J76a25n 47M79a97r10e45k 1943219658182

Já bych řekl, že primárně o fyzické kondici nejsou, ale nějaký fyzický aspekt jistě obsahují - jako koneckonců jakákoliv činnost, kterou živý člověk provozuje.

Mínusy nechápu, není to můj názor, je to názor Akademie věd ČR, napište jim, že to mají blbě a že se ani neumí podívat na wiki. ;-D

+1/−1
3.9.2015 15:59

F56r22a18n58t34i18š23e88k 52M47o26r38a28v58e67c 8987284392

Ale nejsou primárně o fyzické kondici. Navíc i e-sport je o fyzických dispozicích... postřeh, přesná motorika atp.

0/−1
3.9.2015 20:29

D51r29a61h48o84m60í54r 82S26t26r74o73u15h68a46l 4885788732464

Jo, piloti formule musí tvrdě makat, aby shodili kila navíc a zároveň musí posilovat krční svaly, aby him helma neutrhla hlavu.

Jenomže já se taky u kompu musím protahovat, víte :-). Ono to není jen tak jednoduché sedět v práci osm hodin denně a pak ještě pařit dalších šest. A teď do toho lezou přestávky na cigárko a výměnu provozních kapalin... eSport je prostě sport s velkým "S".

Ale jinak vážně - v okamžiku, když někdo řekne, že šachy jsou sport, pak prostě počítačové hry jsou sportem taky.

0/−1
4.9.2015 9:05

D63a40n12i58e34l 10N73o59v85á28k 9301407117265

Nekdo tady psal, ze to neni neco, cim se da uzivit. Sice ne vsichni lide, co ty hry hrajou, se tim živí, ale na té profesialni urovni, to jsou pomalu vyplaty jako prof. basketbalisti, hokejisti. Hrajou si to treba do 30, pak odstoupi, zalozi vlastni organizaci, pujde na pozici trenera, komentatora. Treba za par dni se bude hrat v Dubaii o 250,000$ v CS:GO. Pred 2 tydny se dohralo o 250,000$. Do par let to treba bude i na olympiadach apod.

+1/0
3.9.2015 12:05

M65a68r45e56k 18S36e56d13l51a90c95e23k 6773414560

Nutno dodat, ze nemusi jit o dream job, kde clovek dostane hromadu penez za to, ze si zahraje svou oblibenou hru. Muze jit o dril 10-12 hodin denne, zadny soukromy zivot, odchod do duchodu (resp. na pozici kouce) v 24-28 letech. Celkem pekne ukazano v dokumentu http://www.csfd.cz/film/406192-narodni-hra/. Profikum jsem rozhodne nezavidel.

0/−1
3.9.2015 11:18

P90a39v79e93l 61D63r97o49t70á37r 7483204109674

Článek opomíjí jeden SUPER DŮLEŽITÝ FAKTOR:

Profesionální komentátory.

Pokud se o tom chcete přesvědčit, shlédněte na YouTube dokument "Sons of Starcraft" (pět dílů):

https://www.youtube.com/watch?v=j7zMcp7EinY

Je tam krásně ukázáno, že teprve když se našli lidé schopni běžnému smrtelníkovi přetlumočit, co se to vlastně na mapě děje, se to mohlo stát super mega populárním.

+1/−1
3.9.2015 10:04

M63a95r85t73i56n 49P10o10c42h70m46a88n 6608889202

No ja sleduju jen LoL a tam jsou komentatori az na vyjimky (sorry Deficio), perfektni. Kdyz si pak pustim fotbal a srovnam to treba s takovym Vlaskem, tak se to vlastne srovnavat ani neda :)

0/−1
3.9.2015 10:28

M61i20c31h42a13l 94T88o50m46á48n61e66k 9287739296

jj to souhlas, proto nekoukam vicemen na ceske streamy her, ty komentare mi prijdou ubijejici, a muzu rict ze me to zacalo hodne zajimat, kdyz mi nekdo tehda ukazal pred cca 8mi roky youtube zaznam z w3 zapasu nemecky komentovaneho, nerozumel sem mu ani dobry den, ale ta stava , energie a dalsi veci jak to komentoval zvedla zazitek z te herni situace neskutecne nahoru

0/−2
3.9.2015 11:45

A69n25d55r45e86j 94B19r49a31b90e56c 4902951187564

Komentatori urcite jsou duleziti. Ale mam pocit, ze clovek stejne titul musi alespon trochu hrat, aby chapal, co se v nem deje. Jinak to bude jen tezko srozumitelny chaos.

+3/0
3.9.2015 14:01

T72o13m19a38s 18T26r26n77k96a 5724738543499

skutečný e-sport je blacklight retribution a zadarmo! je nutné maximální soustředění , jen kapky potu stékají po čele :)co se týká soustředění určitě nemá konkurenci mezi normálními sporty a cesta k úspěchu je jen a jen tréninkR^

0/−1
3.9.2015 8:24

M35i93r81o80s35l23a11v 30S42t24a11s25t52n70y 7104503556131

Jako že si profi hrání vydobylo svůj koutek v tržním odvětví je fajn, ale přijde mi absurdní, když to někdo staví na úroveň sportu. Sport je pevně spjat s fyzickými výkony a ne s ježděním myši po podložce.

A ta srovnání s finále amerických major sportů je myslím potřeba dát do kontextu. Pokud se nepletu tak profi PC hraní frčí hlavně v lidnaté Asii, kde celkem nepřekvapivě hokej nikoho nezajímá. Popularita profi hraní sice poroste, ale ve většině světa jen pozvolna. Naštěstí.

+4/−5
3.9.2015 8:05

M92a41t88o75u58š 56K89r65p12a52t46a 9588715236490

Zdravím, no ono se právě pletete. Toto tvrzení bylo platné dejme tomu před 10 lety. Tenkrát byla ryze profesionální scéna z velké části pouze SC:BW (tj především Jižní Korea,SEA,...). Nyní to je krásně rozložené, dle mého na to májí vliv především casual hry typu WoT,LoL - ty přilákali obrovské množství evropských, CIS a NA hráčů. 

Jako poměrně zkušený diskutér, např. z redditu, bych dále upozornil na jeden nešvar - naprosto nechápu, proč mají češi tendenci se za každou cenou vyjjadřovat i k tématům, kterým naprosto nerozumí?

+1/−1
3.9.2015 8:23

M69i23c36h18a75l 64T82o17m36á39n87e18k 9237659556

protoze sme mistrov trolleni :)

jinak bych pridal i HS , sice je to tezce random hra, takze vyhry ovlivnuje dost prvek nahody, ale o o to je zajimavejsi to hrat a i se na to divat

0/−2
3.9.2015 8:34

M26i37r51o68s80l22a59v 59S45t35a90s69t20n57y 7824833526861

U tak zkušeného diskutéra jako Vy mě poměrně překvapuje, že neumíte shodu přísudku s podmětem - "Hry přilákaly".

Jinak dobrý, ale psal jsem "pokud se nepletu", netvrdil jsem, že to tak musí stoprocentně být. Argumentoval jsem hlavně proti tomu, že popularita profi hraní překoná popularitu sportu.

Ať se to někomu líbí nebo ne, hokej a basket jsou poměrně okrajové sporty. Autor sice sype čísla z rukávu, která se mu hodí, ale to, že poslední Superbowl sledovalo 115 milionů diváků už jaksi nezmíní.

0/0
3.9.2015 8:39

M74i81c56h73a41l 78T48o20m34á62n46e69k 9487759986

no vidite a o tom je ten clanek , ze e-sport uz se dostava na uroven okrajovych sportu a pomalu je dokonce zacina co se oblibenosti a hranosti tyce predhanet a ze ten trend se s nejvetsi pravdep. bude jeste zvetsovat, nektere , navic tech sportu co jsou na tom lepe  v oblibenosti a sledovanosti zas tolik taky nebude

0/−2
3.9.2015 8:52

M56i36r19o16s13l41a37v 20S63t89a82s84t93n71y 7584523546451

Ano, ale je teda potřeba dodat, že sledovanost některých klasických i okrajových sportů také roste.

0/0
3.9.2015 10:01

O30n47d83ř97e51j 94K71o29p70e86c95k23ý 6750855247698

Dřív taky asi nikdo nečekal, že nějaká počítačová hra může vyprodat Madison Square Garden nebo olympijský stadion v Soulu. A stalo se.

0/−1
3.9.2015 9:18

P63a31v73e76l 48D55r47o70t91á83r 7573934539474

Formule 1, Motocross, Moto GP, Střelba ze vzduchovky...

Nic z toho není primárně o svalech, jako spíše o koordinaci mezi mozkem a rukama. V čem přesně se to liší od Starcraftu, kde genialita mozku a rychlost prstů jsou klíčové?

+4/−1
3.9.2015 10:08

J74a20n 90P33i28r38a25s 1573835236446

O co třeba šachy. To už je take leta považováno a uznáváno jako sport. A pochybuji o tom ze by šachisti chodili do posilovny aby měli větší silu na tah figurkou. Šachy bych přirovnal k e-sportu. Obojí potřebuje značnou dávku koncentrace a přemýšlení.

0/0
6.9.2015 18:33

J82a70k49u23b 50Š23r96á69m34e17k 4378783762951

Hraní počítačových her není sportování, ale zábava. Hodinky nebo holinky, obojí se natahuje, že?

Co je míněno slovem sport:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sport

+7/−6
3.9.2015 8:04

M74i10c22h16a67l 47T76o75m32á22n85e31k 9527679856

no vidite sak to tam mate napsano , jedine co to nesplnuje je ta pohybova aktivita , navic proto se to oznacuje za e-sport ne standartni sport, navic je to proste jen souhrne osloveni, osobne je mi jedno jak se tomu bude rikat aby vsichni vedeli o co jde, coz ale zrovna uz e-sports rika dost jasne a navic uz je to celosvetove zazite osloveni,

+6/−2
3.9.2015 8:18

M53i16r46o59s42l65a83v 96S57t50a69s60t34n29y 7404473406241

"jedine co to nesplnuje je ta pohybova aktivita"

Ano, to je vlastně takový drobný, nepodstatný detail ;-D

+5/−1
3.9.2015 8:26

M36i52c37h13a50l 26T75o66m17á47n37e36k 9297709386

kdyz se tka ohanite wiki tka wiki no:  https://cs.wikipedia.org/wiki/Progaming

0/−2
3.9.2015 8:32

R83o79s10t89i29s44l40a89v 12M63a64j97e85r 2523552919738

Tak šachy se berou také jako sport, nebo ne? Tam toho pohybu moc není také.

+1/−1
3.9.2015 9:35

M54i17r25o24s57l50a64v 30S82t74a58s46t69n30y 7314973316491

Berou, ale proč, to mi zůstává záhadou. To už můžeme označit za sport Osadníky z Katanu.

+3/0
3.9.2015 9:59

J49a39r56o21s79l95a62v 34P48l85a27c89h24e60t55k62a 7806226546249

Podle te wikipedie je ale sportem i Bridz.

0/0
3.9.2015 9:53

O35n38d44ř69e45j 68Č80a53p42k43a 6421981643124

Anglická verze článku to už tak jednoznačně nevidí, ony třeba takové šachy jsou uznávané i MOV...

Když se to tak vezme, na soutěžní hraní nějaké FPS potřebujete i hodně rychlé reakce, postřeh a přesnost - což jsou docela podobné požadavky, jako mají některé střelecké disciplíny.

0/0
3.9.2015 10:08

M16i61r27o43s36l28a61v 32S11t78a12s92t60n97y 7894163486191

Ano a taky u strategií potřebují taktické myšlení, postavme je tedy vedle pětihvězdičkových generálů 8-o

0/0
3.9.2015 13:14

T52e17r23e20z93a 85S74u20d25í19k91o15v52á 7288341214535

SportAccord uses the following criteria, determining that a sport should:[1]

have an element of competition

be in no way harmful to any living creature

not rely on equipment provided by a single supplier (excluding proprietary games such as arena football)

not rely on any "luck" element specifically designed into the sport

Podle anglické verze se tedy dá e-sport považovat za sport.

0/0
4.9.2015 23:56

P92a45v47e84l 35Š62ť13a37s65t67n52ý 7180829625367

Nevěděl jsem, že je na světě tolik duševně nemocných jedinců. Hrát hry mě baví, je to zábava a odreagování od starostí běžného života, ale koukat se, jak někdo hraje? To už je celkem slušná diagnóza. Rozhodně bych hraní her nenazýval sportem a nedělal bych z toho něco, čím se lidi živí. Je to prostě ZÁBAVA a pokud to někdo považuje za smysl života, pak ho lituju.

+3/−15
3.9.2015 7:32

M13i52c40h95a35l 83T67o48m53á96n70e11k 9337279546

no vidite a ja zase lituji vasi tezke omezenosti, zajimalo by me co o tom vse vite a ne, skutecne to za si jednou za cas zahrajete CoD ci solitaire neznamena ze vite o cem pisete

+9/−4
3.9.2015 8:12

L20a81d37i28s32l12a42v 55S65o21k29o71l 1760322565352

Rv;-D

+1/−7
3.9.2015 10:09

V14á78c68l32a19v 71K41a40r83a84s 1687381656641

Rv;-D

+1/−1
3.9.2015 15:28

K12a77t23e39ř22i45n24a 70D95r74a83h15o21k89o26u95p70i66l31o64v94á 9446471502953

Mezitím se velká část ČR kouká jak ostatní hrají.. hrají hokej, fotbal, tenis.. Koukat jak někdo hraje? Jak radikální. ;-D

+11/−1
3.9.2015 9:47

L44a46d42i13s89l10a28v 30S43o74k53o42l 1950902435532

R^R^R^

+1/−1
3.9.2015 10:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.