Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vydání hry očima českého vývojáře: Trh je neúprosný, konkurence obrovská

Pokud chce nezávislé studio vydat hru na největší herní digitální distribuci Steam, musí nejprve uspět u hráčů v komunitní službě Greenlight. Aleš Kříž z českého studia Alda Games pro Bonusweb popisuje, jak celý proces funguje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21i68l51o70š 60K51r51u55m96p 2464967534

Proč musí na Greenlight i Samorost 3, já myslel, že Amanita jsou už zavedení vývojáři a záruka kvality?

0/0
2.12.2015 17:58

A93l74e37š 22K64ř70í11ž 9194354255919

Velké značky si to dokážou dohodnout napřímo s Valve. Někdy je to ale rychlejší skrz greenlight, kde titul jako Samorost má jistotu, že se přes greenlight dostane. Navíc je to propagace navíc.

0/0
2.12.2015 20:02
Foto

P19a58v11e24l 39Č46e66r50n28í32k 1988265900890

Uspet je tezke? Nedivim se. Lidi kteri dokazou spatlat nejakou hru je na celem svete spousta. Herni trh je prehlceny zajimavymi napady ktere se povetsinou opakuji protoze tolik originalnich konceptu proste nelze rozlisit.

Driv indie vyvojari museli tvrde makat aby o ne vubec nekdo mel zajem. Dnes musi indie vyvojari tvrde makat aby dokazali ze jsou lepsi nez zastupy jinych indie vyvojaru.

Zaroven vsak vedle toho klesaji ceny protoze je proste prebytek nabidky. Coz dale komplikuje malym vyvojarum praci protoze za svou (treba i nadprumernou) tvorbu dostanou jen almuznu. Kdyby chteli zdrazit, lide proste zacnou kupovat levnejsi kopii jejich hry.

Skoncim tedy tak jak jsem zacal - Neni se cemu divit.

0/0
2.12.2015 17:09
Foto

P53a63v53e29l 70Č56e13r32n63í92k 1918555360840

Edit: tak jsem shledl ten trailer a .. takovyhle vytvor by se driv nazyval mapou, map packem nebo nejhure modem pro jakoukoliv hru a byl by zdarma.

Dnes herni upadek dosahl takove urovne ze to ma nekdo odvahu vydat jako samostatnou hru.

Chapu ze ti programatori to zadarmo neudelaji. Jen konstatuji ze driv stejne ci lepsi veci zadarmo delali.

+5/−2
2.12.2015 17:15

A55l12e18š 95K94ř76í41ž 9224594365229

Né u každé hry jde o grafiku nebo množství levelů které obsahuje. Jsou hry které se snaží zaujmout hlavně hratelností.

0/0
2.12.2015 20:05
Foto

P18a40v94e77l 30Č94e58r45n32í20k 1178575880640

To zcela nepochybně. 

Sám jsem si jich pár koupil (world of goo, super hexagon, multiwinia atd) Ale zamyslete se sám nad touhle hrou (nebo aspoň tím co je v traileru - je to něčím originální? Odlišné? Zajímavé? Proč bych měl svých pár dolarů utratit zrovna za tohle a ne za něco jiného?

Nezlobte se ale po shlédnutí mám prostě pocit že nejde o nic jiného než generickou FPS střílečku, jejíž hratelnost je stejná jako tisíce dalších.

Aby hra uspěla, měla by něčím zaujmout. Některé zaujímají grafikou, některé příběhem, jiné zase výzvou a obtížností. Čím může zaujmout tahle hra? Snad všechny nápady (kromě bučení publika po zabití malé kachničky) jsem viděl už tisíckrát. Ta hra doslova nepřináší nic nového. Nemá zajímavý a chytlavý příběh. Nemá (a dle slov vývojáře ani nemůže mít) skvělou grafiku. Nemá ani nějak zvláště zajímavé zpracování protože podobné věci lze ukuchtit v editoru map pro libovolnou střílečku za pár desítek člověkohodin práce. (srovnejte třeba s jiným českým indie výtvorem Botanicula)

Chápu že po vydání Goat Simulatoru nebo I Am Bread vývojáři pochopili že můžou vydat sebevětší hovadinu a nejspíš to projde. Jenže právě zmíněné hry vynikaly v tom že jde o totální hovadiny, které lidi kupujou právě proto jak hloupé to je. To opět neplatí na hru popisovanou v článku. Prostě nevidím nic nového, co by přinesla. Vím že neuspěje. A klidně mě kamenujte, za svým názorem si budu stát.

+2/−1
2.12.2015 20:21
Foto

P68a87v85e93l 17Č31e83r19n80í94k 1268235120300

ad první odstavec - "něco jiného" - Například Serious Sam dnes stojí řádově pár dolarů a přináší přesně to co vidím tady - zběsilé střílení, občas nějaký malinký puzzlík. Proč zvolit tuto hru místo některé ze série Serious Sam?

0/0
2.12.2015 20:23

A23l57e41š 13K26ř17í61ž 9264184545439

Nejde o obyčejnou FPS, jedná se o rogulike žánr, který je v poslední době docela oblíbený. Zrovna tento žánr nevsází moc na grafiku ale spíš na hratelnost. 

Takže hra určitě zaujme výzvou (online srovnání se světem), obtížností, znovuhratelností, komentátorem, náhodným generováním levelů a hlavně konceptem reality show. Není to hra pro masy. Hráč prochází 8 poschodí plné nepřátel, pastí a hádanek. Na konci každého kola ho čeká boss. V každém poshcodí se nacházejí různé point fo interest, které může hráč využít. Zajímavostí rogulike her je absence SAVE/LOAD. Smrt se rovná hře od začátku.

Nevím co máte na mysli editorem map, ale takhle hra vyžaduje cca 15000-25000 člověkohodin práce.

Srovnávat to s Botaniculou ani nejde, protože amanita Design není indie tým ale profesionální studio s obratem nejméně 50-100 milionů korun ročně.

Podívejte se na hry typu minecraft nebo 7 days to die, grafika není vždy to rozhodující.

+1/−1
2.12.2015 21:52
Foto

P97a43v19e14l 74Č47e54r29n41í36k 1888555270520

Dobrá tedy,

dívám se na minecraft - vidím hru, která přišla s naprosto unikátním grafickým vzhledem.(není reálný ale je unikátní) A samozřejmě zpopularizovala sandboxové hry. To jsou hned dva prvky, které v dané době byly tak unikátní že z toho musel vzniknout hit.

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

Teď se podívám na Killing floor - (musím soudit jen z vašeho popisu a videa) na první pohled obyčejná FPS hra. To že jsou poschodí (levely) zakončené soubojem s bosem je ohrané téma. Nuda. Hordy nepřátel a pasti na zemi? Nuda. To že po smrti začíná člověk znovu přináší bonusové body. Hádanky nesoudím protože to může být plus i mínus.

Prostě nevidím ten "woooow" efekt který jsem viděl například u zmíněného minecraftu. kabátek "reality show" to fakt nezmění. To je příběh jako z béčkového hry osmdesátých let.

Jak jste sám řekl - není to hra pro masy. A to automaticky znamená že zapadne. Možná na sebe vydělá. Možná vydělá i něco navíc. Ale nebude to parádní úspěch, ani se o tom nebude psát v zahraničních novinách (jako se občas píše o některých jiných indie výtvorech)

+1/0
2.12.2015 22:10

A15l37e97š 58K10ř60í16ž 9914374315749

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

----

O tomhle ta hra vůbec není ale :), a tím jste tak trochu potvrdil, že ten první dojem je často velice špatný...

0/0
2.12.2015 23:04

P52e78t40r 60K19ř87í74ž 2153154561701

O to vic bys mel zapracovat na tom videu aby byl ten prvni dojem co nejlepsi i kdyz to bude lez (bezna praxe :)) Jinak musim souhlasit s P.Cernikem, ta hra me taky vubec nezaujala a neprisla mi nova. Nezkusil bych ji ani zadarmo a to je FPS muj top zanr. Takze bud nejsme vubec cilovka nebo to vazne neni ta nejlepsi hra pod sluncem. Btw: ty reakce "publika" by me tam po chvili urcite sr...

0/0
3.12.2015 9:27

J93a70k93u34b 12D24o60č21k78a62l 3661172925368

Nejlepší hra pod sluncem? 7 Days to Die? Nikdo neříká, že to je stejná pecka jako 7DTD a že to je nejlepší hra pod sluncem. Ani že se bude prodávat za stejnou cenu, nebo že očekáváme stejně vysoké prodeje... Srovnáváte nesrovnatelné.

Jelikož jsme Greenlightem prošli nečekaně lehce, mnohem snáze než u prvotiny Defend Your Life (která ani původně pro PC být neměla...), tak to asi nebude hra úplně nezajímavá. Prostě popisujeme realitu Steamu, která je dnes krutá, často bez ohledu na to, jestli přicházíte s něčím zajímavým nebo ne. Ano, největší pecky, slibotechny ve věčném Early Accessu a hry od velkých vydavatelů si publikum najdou, zbytek paběrkuje. Nejde o stížnost, ale o realitu. Realitu, které se snažíme vyhnout tím, že přineseme zajímavou hru a nezmršíme její start.

Reakce publika půjdou vypnout.

Pokud děláte Greenlight v tak brzké fázi vývoje, tak hra nemůže vypadat kdovíjak úžasně, pokud si tedy nechcete vymýšlet, což jsme nechtěli. Ověřili jsme si, že o podobnou hru zájem je, navíc máme Greenlight z krku a můžeme se v klidu soustředit na vývoj co nejlepší hry.

0/0
3.12.2015 11:34

P15e15t86r 38K96ř43í24ž 2473384821191

Ja to vedel, hned jak jsem to odeslal, tak jsem si rikal ze to nekdo vezme zas moc vazne. Ani ja netvrdim, ze vy tvrdite, ze je to nejlepsi hra :) Jenom ze ta hra mi nepripada nejak vyjimecna a nedivil bych se tudiz kdyby se neprodavala a clanek na me pusobil stejnym zpusobem jako nedavny clanek o "zivoricim vyvojari".

http://bonusweb.idnes.cz/kritika-mobilniho-prumyslu-aksel-junkkila-bugbyte-battlestation-harbinger-17u-/Magazin.aspx?c=A151111_140555_bw-magazin_anb

0/0
3.12.2015 11:57

J24a65k42u26b 62D92o52č53k89a21l 3311432965718

Článek je o Greenlightu, ten jeden odstavec je konstatování toho, jaký je na Steamu současný stav. Každopádně jde o velmi krátkou část článku a rozhodně si na nic nestěžujeme. Nebo jsme snad měli říct, že tam uspěje každý? Proč je jako fňukání označeno to, když autor napíše, že na Steamu uspěje jen zlomek her? Vývojáři by měli vědět dopředu, do čeho jdou, spousta jich ještě donedávna žila v přesvědčení, že dostat se na Steam stačí, proto je taky ta část článku postavená tak, jak je, ale někteří čtenáři v tom raději vidí fňukání ublížených českých vývojářů. :-) 

Ne, nám nic Steam neprovedl a nikde to ani nenaznačujeme, na vydání Killing Room se těšíme a věříme, že se bude prodávat slušně.

0/0
3.12.2015 14:59
Foto

L62u52k28á12š 49M85e71i47s33t13n81e86r 5755182229555

ale ta grafika hry, to je trošku mimo ne? je to jen dotaz?

0/0
2.12.2015 15:21

J56a41k20u24b 87D57o27č93k26a69l 3231622135248

Na grafice jsme v té době vlastně ještě skoro vůbec nepracovali, v současné době už je výrazně lepší. Ale AAA 3D grafiku od malého indie studia čekat nemůžete. :-)

0/0
2.12.2015 15:57

M83a71r89t66i43n 90M95a44r88e96š 7477760419398

Víc takovejch článků, supr :-)

+1/0
2.12.2015 14:06

A44d75a26m 43T41u43r63e88k 3327823834153

V tom videu je google hangout cinknutí nějak po druhé minutě. Jak blbec jsem projížděl kdo mi psal a až potom jsem si všimnul, že se jim to vloudilo do videa :D

0/0
2.12.2015 12:18

J19a29k20u96b 19D74o30č59k21a52l 3221752215258

:-D Nikdo, nikdo si toho při tvorbě nevšimnul, jen se všichni divili, co jim to furt chodí za zprávy. V opravené verzi je i lepší voice acting a to pípnutí je odstraněno: 

https://www.youtube.com/watch?v=YgtJrVTIxDQ

0/0
2.12.2015 14:14

M78a31t69t59e94o 48K16o81u38n65o71v59s19k35y 1380421328193

Takovej českej "Doom v novém kabátě".:-) Hodně zdaru.:-)

+4/0
2.12.2015 3:27

M82i51c45h20a16l 72P88a46v73l44á35t 9923853734589

Myslite v "novem" kabate, ne? ;o)

0/0
2.12.2015 15:32

J61a42k86u47b 77D92o77č35k71a46l 3201212855178

Díky, Doomovi je podobný hlavně gunplay, v ostatních ohledech je to hra výrazně jiná. Něco víc o ní by mělo být v dalším článku.

0/0
2.12.2015 16:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.