Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vydání hry očima českého vývojáře: Trh je neúprosný, konkurence obrovská

Pokud chce nezávislé studio vydat hru na největší herní digitální distribuci Steam, musí nejprve uspět u hráčů v komunitní službě Greenlight. Aleš Kříž z českého studia Alda Games pro Bonusweb popisuje, jak celý proces funguje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i52l31o29š 33K86r60u63m43p 2274367744

Proč musí na Greenlight i Samorost 3, já myslel, že Amanita jsou už zavedení vývojáři a záruka kvality?

0/0
2.12.2015 17:58

A10l21e51š 37K90ř49í51ž 9404234155489

Velké značky si to dokážou dohodnout napřímo s Valve. Někdy je to ale rychlejší skrz greenlight, kde titul jako Samorost má jistotu, že se přes greenlight dostane. Navíc je to propagace navíc.

0/0
2.12.2015 20:02
Foto

P30a66v29e95l 66Č30e89r24n17í13k 1718395770700

Uspet je tezke? Nedivim se. Lidi kteri dokazou spatlat nejakou hru je na celem svete spousta. Herni trh je prehlceny zajimavymi napady ktere se povetsinou opakuji protoze tolik originalnich konceptu proste nelze rozlisit.

Driv indie vyvojari museli tvrde makat aby o ne vubec nekdo mel zajem. Dnes musi indie vyvojari tvrde makat aby dokazali ze jsou lepsi nez zastupy jinych indie vyvojaru.

Zaroven vsak vedle toho klesaji ceny protoze je proste prebytek nabidky. Coz dale komplikuje malym vyvojarum praci protoze za svou (treba i nadprumernou) tvorbu dostanou jen almuznu. Kdyby chteli zdrazit, lide proste zacnou kupovat levnejsi kopii jejich hry.

Skoncim tedy tak jak jsem zacal - Neni se cemu divit.

0/0
2.12.2015 17:09
Foto

P44a67v31e34l 37Č69e24r70n50í32k 1178815760470

Edit: tak jsem shledl ten trailer a .. takovyhle vytvor by se driv nazyval mapou, map packem nebo nejhure modem pro jakoukoliv hru a byl by zdarma.

Dnes herni upadek dosahl takove urovne ze to ma nekdo odvahu vydat jako samostatnou hru.

Chapu ze ti programatori to zadarmo neudelaji. Jen konstatuji ze driv stejne ci lepsi veci zadarmo delali.

+5/−2
2.12.2015 17:15

A26l32e69š 42K42ř14í10ž 9624134895929

Né u každé hry jde o grafiku nebo množství levelů které obsahuje. Jsou hry které se snaží zaujmout hlavně hratelností.

0/0
2.12.2015 20:05
Foto

P43a52v12e29l 70Č37e81r72n65í56k 1808295150840

To zcela nepochybně. 

Sám jsem si jich pár koupil (world of goo, super hexagon, multiwinia atd) Ale zamyslete se sám nad touhle hrou (nebo aspoň tím co je v traileru - je to něčím originální? Odlišné? Zajímavé? Proč bych měl svých pár dolarů utratit zrovna za tohle a ne za něco jiného?

Nezlobte se ale po shlédnutí mám prostě pocit že nejde o nic jiného než generickou FPS střílečku, jejíž hratelnost je stejná jako tisíce dalších.

Aby hra uspěla, měla by něčím zaujmout. Některé zaujímají grafikou, některé příběhem, jiné zase výzvou a obtížností. Čím může zaujmout tahle hra? Snad všechny nápady (kromě bučení publika po zabití malé kachničky) jsem viděl už tisíckrát. Ta hra doslova nepřináší nic nového. Nemá zajímavý a chytlavý příběh. Nemá (a dle slov vývojáře ani nemůže mít) skvělou grafiku. Nemá ani nějak zvláště zajímavé zpracování protože podobné věci lze ukuchtit v editoru map pro libovolnou střílečku za pár desítek člověkohodin práce. (srovnejte třeba s jiným českým indie výtvorem Botanicula)

Chápu že po vydání Goat Simulatoru nebo I Am Bread vývojáři pochopili že můžou vydat sebevětší hovadinu a nejspíš to projde. Jenže právě zmíněné hry vynikaly v tom že jde o totální hovadiny, které lidi kupujou právě proto jak hloupé to je. To opět neplatí na hru popisovanou v článku. Prostě nevidím nic nového, co by přinesla. Vím že neuspěje. A klidně mě kamenujte, za svým názorem si budu stát.

+2/−1
2.12.2015 20:21
Foto

P45a34v58e25l 96Č88e84r53n52í96k 1848435380950

ad první odstavec - "něco jiného" - Například Serious Sam dnes stojí řádově pár dolarů a přináší přesně to co vidím tady - zběsilé střílení, občas nějaký malinký puzzlík. Proč zvolit tuto hru místo některé ze série Serious Sam?

0/0
2.12.2015 20:23

A73l69e81š 64K41ř40í93ž 9264214515799

Nejde o obyčejnou FPS, jedná se o rogulike žánr, který je v poslední době docela oblíbený. Zrovna tento žánr nevsází moc na grafiku ale spíš na hratelnost. 

Takže hra určitě zaujme výzvou (online srovnání se světem), obtížností, znovuhratelností, komentátorem, náhodným generováním levelů a hlavně konceptem reality show. Není to hra pro masy. Hráč prochází 8 poschodí plné nepřátel, pastí a hádanek. Na konci každého kola ho čeká boss. V každém poshcodí se nacházejí různé point fo interest, které může hráč využít. Zajímavostí rogulike her je absence SAVE/LOAD. Smrt se rovná hře od začátku.

Nevím co máte na mysli editorem map, ale takhle hra vyžaduje cca 15000-25000 člověkohodin práce.

Srovnávat to s Botaniculou ani nejde, protože amanita Design není indie tým ale profesionální studio s obratem nejméně 50-100 milionů korun ročně.

Podívejte se na hry typu minecraft nebo 7 days to die, grafika není vždy to rozhodující.

+1/−1
2.12.2015 21:52
Foto

P93a34v18e20l 89Č45e12r63n56í96k 1798515460150

Dobrá tedy,

dívám se na minecraft - vidím hru, která přišla s naprosto unikátním grafickým vzhledem.(není reálný ale je unikátní) A samozřejmě zpopularizovala sandboxové hry. To jsou hned dva prvky, které v dané době byly tak unikátní že z toho musel vzniknout hit.

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

Teď se podívám na Killing floor - (musím soudit jen z vašeho popisu a videa) na první pohled obyčejná FPS hra. To že jsou poschodí (levely) zakončené soubojem s bosem je ohrané téma. Nuda. Hordy nepřátel a pasti na zemi? Nuda. To že po smrti začíná člověk znovu přináší bonusové body. Hádanky nesoudím protože to může být plus i mínus.

Prostě nevidím ten "woooow" efekt který jsem viděl například u zmíněného minecraftu. kabátek "reality show" to fakt nezmění. To je příběh jako z béčkového hry osmdesátých let.

Jak jste sám řekl - není to hra pro masy. A to automaticky znamená že zapadne. Možná na sebe vydělá. Možná vydělá i něco navíc. Ale nebude to parádní úspěch, ani se o tom nebude psát v zahraničních novinách (jako se občas píše o některých jiných indie výtvorech)

+1/0
2.12.2015 22:10

A11l18e89š 10K15ř44í36ž 9974854985959

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

----

O tomhle ta hra vůbec není ale :), a tím jste tak trochu potvrdil, že ten první dojem je často velice špatný...

0/0
2.12.2015 23:04

P74e26t87r 73K90ř28í23ž 2163454131631

O to vic bys mel zapracovat na tom videu aby byl ten prvni dojem co nejlepsi i kdyz to bude lez (bezna praxe :)) Jinak musim souhlasit s P.Cernikem, ta hra me taky vubec nezaujala a neprisla mi nova. Nezkusil bych ji ani zadarmo a to je FPS muj top zanr. Takze bud nejsme vubec cilovka nebo to vazne neni ta nejlepsi hra pod sluncem. Btw: ty reakce "publika" by me tam po chvili urcite sr...

0/0
3.12.2015 9:27

J76a43k61u61b 81D78o81č97k92a28l 3441582395328

Nejlepší hra pod sluncem? 7 Days to Die? Nikdo neříká, že to je stejná pecka jako 7DTD a že to je nejlepší hra pod sluncem. Ani že se bude prodávat za stejnou cenu, nebo že očekáváme stejně vysoké prodeje... Srovnáváte nesrovnatelné.

Jelikož jsme Greenlightem prošli nečekaně lehce, mnohem snáze než u prvotiny Defend Your Life (která ani původně pro PC být neměla...), tak to asi nebude hra úplně nezajímavá. Prostě popisujeme realitu Steamu, která je dnes krutá, často bez ohledu na to, jestli přicházíte s něčím zajímavým nebo ne. Ano, největší pecky, slibotechny ve věčném Early Accessu a hry od velkých vydavatelů si publikum najdou, zbytek paběrkuje. Nejde o stížnost, ale o realitu. Realitu, které se snažíme vyhnout tím, že přineseme zajímavou hru a nezmršíme její start.

Reakce publika půjdou vypnout.

Pokud děláte Greenlight v tak brzké fázi vývoje, tak hra nemůže vypadat kdovíjak úžasně, pokud si tedy nechcete vymýšlet, což jsme nechtěli. Ověřili jsme si, že o podobnou hru zájem je, navíc máme Greenlight z krku a můžeme se v klidu soustředit na vývoj co nejlepší hry.

0/0
3.12.2015 11:34

P13e25t16r 17K52ř94í48ž 2183234251291

Ja to vedel, hned jak jsem to odeslal, tak jsem si rikal ze to nekdo vezme zas moc vazne. Ani ja netvrdim, ze vy tvrdite, ze je to nejlepsi hra :) Jenom ze ta hra mi nepripada nejak vyjimecna a nedivil bych se tudiz kdyby se neprodavala a clanek na me pusobil stejnym zpusobem jako nedavny clanek o "zivoricim vyvojari".

http://bonusweb.idnes.cz/kritika-mobilniho-prumyslu-aksel-junkkila-bugbyte-battlestation-harbinger-17u-/Magazin.aspx?c=A151111_140555_bw-magazin_anb

0/0
3.12.2015 11:57

J23a89k64u77b 66D44o10č12k47a41l 3561482525618

Článek je o Greenlightu, ten jeden odstavec je konstatování toho, jaký je na Steamu současný stav. Každopádně jde o velmi krátkou část článku a rozhodně si na nic nestěžujeme. Nebo jsme snad měli říct, že tam uspěje každý? Proč je jako fňukání označeno to, když autor napíše, že na Steamu uspěje jen zlomek her? Vývojáři by měli vědět dopředu, do čeho jdou, spousta jich ještě donedávna žila v přesvědčení, že dostat se na Steam stačí, proto je taky ta část článku postavená tak, jak je, ale někteří čtenáři v tom raději vidí fňukání ublížených českých vývojářů. :-) 

Ne, nám nic Steam neprovedl a nikde to ani nenaznačujeme, na vydání Killing Room se těšíme a věříme, že se bude prodávat slušně.

0/0
3.12.2015 14:59
Foto

L57u26k86á15š 76M39e66i57s51t87n12e16r 5985922179245

ale ta grafika hry, to je trošku mimo ne? je to jen dotaz?

0/0
2.12.2015 15:21

J67a29k45u42b 68D88o26č30k36a83l 3441552915908

Na grafice jsme v té době vlastně ještě skoro vůbec nepracovali, v současné době už je výrazně lepší. Ale AAA 3D grafiku od malého indie studia čekat nemůžete. :-)

0/0
2.12.2015 15:57

M56a76r62t55i93n 78M61a12r46e85š 7617640489768

Víc takovejch článků, supr :-)

+1/0
2.12.2015 14:06

A74d59a45m 16T94u32r72e37k 3127193914673

V tom videu je google hangout cinknutí nějak po druhé minutě. Jak blbec jsem projížděl kdo mi psal a až potom jsem si všimnul, že se jim to vloudilo do videa :D

0/0
2.12.2015 12:18

J10a66k77u92b 93D20o65č59k41a35l 3521522975388

:-D Nikdo, nikdo si toho při tvorbě nevšimnul, jen se všichni divili, co jim to furt chodí za zprávy. V opravené verzi je i lepší voice acting a to pípnutí je odstraněno: 

https://www.youtube.com/watch?v=YgtJrVTIxDQ

0/0
2.12.2015 14:14

M62a64t81t59e80o 13K50o48u54n76o48v38s60k69y 1270281748533

Takovej českej "Doom v novém kabátě".:-) Hodně zdaru.:-)

+4/0
2.12.2015 3:27

M62i35c78h93a34l 53P90a50v98l87á45t 9493163914179

Myslite v "novem" kabate, ne? ;o)

0/0
2.12.2015 15:32

J66a69k18u54b 51D37o88č27k60a21l 3111532645598

Díky, Doomovi je podobný hlavně gunplay, v ostatních ohledech je to hra výrazně jiná. Něco víc o ní by mělo být v dalším článku.

0/0
2.12.2015 16:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.