Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vydání hry očima českého vývojáře: Trh je neúprosný, konkurence obrovská

Pokud chce nezávislé studio vydat hru na největší herní digitální distribuci Steam, musí nejprve uspět u hráčů v komunitní službě Greenlight. Aleš Kříž z českého studia Alda Games pro Bonusweb popisuje, jak celý proces funguje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i35l53o91š 60K76r21u60m58p 2914287184

Proč musí na Greenlight i Samorost 3, já myslel, že Amanita jsou už zavedení vývojáři a záruka kvality?

0/0
2.12.2015 17:58

A26l94e96š 35K77ř93í48ž 9854394645529

Velké značky si to dokážou dohodnout napřímo s Valve. Někdy je to ale rychlejší skrz greenlight, kde titul jako Samorost má jistotu, že se přes greenlight dostane. Navíc je to propagace navíc.

0/0
2.12.2015 20:02
Foto

P79a64v65e72l 76Č70e45r85n34í42k 1578805140350

Uspet je tezke? Nedivim se. Lidi kteri dokazou spatlat nejakou hru je na celem svete spousta. Herni trh je prehlceny zajimavymi napady ktere se povetsinou opakuji protoze tolik originalnich konceptu proste nelze rozlisit.

Driv indie vyvojari museli tvrde makat aby o ne vubec nekdo mel zajem. Dnes musi indie vyvojari tvrde makat aby dokazali ze jsou lepsi nez zastupy jinych indie vyvojaru.

Zaroven vsak vedle toho klesaji ceny protoze je proste prebytek nabidky. Coz dale komplikuje malym vyvojarum praci protoze za svou (treba i nadprumernou) tvorbu dostanou jen almuznu. Kdyby chteli zdrazit, lide proste zacnou kupovat levnejsi kopii jejich hry.

Skoncim tedy tak jak jsem zacal - Neni se cemu divit.

0/0
2.12.2015 17:09
Foto

P28a59v68e12l 79Č38e64r26n98í63k 1448835800520

Edit: tak jsem shledl ten trailer a .. takovyhle vytvor by se driv nazyval mapou, map packem nebo nejhure modem pro jakoukoliv hru a byl by zdarma.

Dnes herni upadek dosahl takove urovne ze to ma nekdo odvahu vydat jako samostatnou hru.

Chapu ze ti programatori to zadarmo neudelaji. Jen konstatuji ze driv stejne ci lepsi veci zadarmo delali.

+5/−2
2.12.2015 17:15

A65l19e98š 98K80ř48í23ž 9374174965569

Né u každé hry jde o grafiku nebo množství levelů které obsahuje. Jsou hry které se snaží zaujmout hlavně hratelností.

0/0
2.12.2015 20:05
Foto

P93a84v24e57l 72Č39e70r63n76í95k 1888235670780

To zcela nepochybně. 

Sám jsem si jich pár koupil (world of goo, super hexagon, multiwinia atd) Ale zamyslete se sám nad touhle hrou (nebo aspoň tím co je v traileru - je to něčím originální? Odlišné? Zajímavé? Proč bych měl svých pár dolarů utratit zrovna za tohle a ne za něco jiného?

Nezlobte se ale po shlédnutí mám prostě pocit že nejde o nic jiného než generickou FPS střílečku, jejíž hratelnost je stejná jako tisíce dalších.

Aby hra uspěla, měla by něčím zaujmout. Některé zaujímají grafikou, některé příběhem, jiné zase výzvou a obtížností. Čím může zaujmout tahle hra? Snad všechny nápady (kromě bučení publika po zabití malé kachničky) jsem viděl už tisíckrát. Ta hra doslova nepřináší nic nového. Nemá zajímavý a chytlavý příběh. Nemá (a dle slov vývojáře ani nemůže mít) skvělou grafiku. Nemá ani nějak zvláště zajímavé zpracování protože podobné věci lze ukuchtit v editoru map pro libovolnou střílečku za pár desítek člověkohodin práce. (srovnejte třeba s jiným českým indie výtvorem Botanicula)

Chápu že po vydání Goat Simulatoru nebo I Am Bread vývojáři pochopili že můžou vydat sebevětší hovadinu a nejspíš to projde. Jenže právě zmíněné hry vynikaly v tom že jde o totální hovadiny, které lidi kupujou právě proto jak hloupé to je. To opět neplatí na hru popisovanou v článku. Prostě nevidím nic nového, co by přinesla. Vím že neuspěje. A klidně mě kamenujte, za svým názorem si budu stát.

+2/−1
2.12.2015 20:21
Foto

P94a49v98e35l 11Č56e77r17n10í12k 1538885910710

ad první odstavec - "něco jiného" - Například Serious Sam dnes stojí řádově pár dolarů a přináší přesně to co vidím tady - zběsilé střílení, občas nějaký malinký puzzlík. Proč zvolit tuto hru místo některé ze série Serious Sam?

0/0
2.12.2015 20:23

A15l36e46š 20K54ř74í71ž 9414174315249

Nejde o obyčejnou FPS, jedná se o rogulike žánr, který je v poslední době docela oblíbený. Zrovna tento žánr nevsází moc na grafiku ale spíš na hratelnost. 

Takže hra určitě zaujme výzvou (online srovnání se světem), obtížností, znovuhratelností, komentátorem, náhodným generováním levelů a hlavně konceptem reality show. Není to hra pro masy. Hráč prochází 8 poschodí plné nepřátel, pastí a hádanek. Na konci každého kola ho čeká boss. V každém poshcodí se nacházejí různé point fo interest, které může hráč využít. Zajímavostí rogulike her je absence SAVE/LOAD. Smrt se rovná hře od začátku.

Nevím co máte na mysli editorem map, ale takhle hra vyžaduje cca 15000-25000 člověkohodin práce.

Srovnávat to s Botaniculou ani nejde, protože amanita Design není indie tým ale profesionální studio s obratem nejméně 50-100 milionů korun ročně.

Podívejte se na hry typu minecraft nebo 7 days to die, grafika není vždy to rozhodující.

+1/−1
2.12.2015 21:52
Foto

P48a86v21e50l 81Č11e41r13n19í66k 1798435410670

Dobrá tedy,

dívám se na minecraft - vidím hru, která přišla s naprosto unikátním grafickým vzhledem.(není reálný ale je unikátní) A samozřejmě zpopularizovala sandboxové hry. To jsou hned dva prvky, které v dané době byly tak unikátní že z toho musel vzniknout hit.

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

Teď se podívám na Killing floor - (musím soudit jen z vašeho popisu a videa) na první pohled obyčejná FPS hra. To že jsou poschodí (levely) zakončené soubojem s bosem je ohrané téma. Nuda. Hordy nepřátel a pasti na zemi? Nuda. To že po smrti začíná člověk znovu přináší bonusové body. Hádanky nesoudím protože to může být plus i mínus.

Prostě nevidím ten "woooow" efekt který jsem viděl například u zmíněného minecraftu. kabátek "reality show" to fakt nezmění. To je příběh jako z béčkového hry osmdesátých let.

Jak jste sám řekl - není to hra pro masy. A to automaticky znamená že zapadne. Možná na sebe vydělá. Možná vydělá i něco navíc. Ale nebude to parádní úspěch, ani se o tom nebude psát v zahraničních novinách (jako se občas píše o některých jiných indie výtvorech)

+1/0
2.12.2015 22:10

A96l30e92š 38K46ř50í71ž 9374264735849

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

----

O tomhle ta hra vůbec není ale :), a tím jste tak trochu potvrdil, že ten první dojem je často velice špatný...

0/0
2.12.2015 23:04

P33e83t86r 30K67ř49í73ž 2373934921341

O to vic bys mel zapracovat na tom videu aby byl ten prvni dojem co nejlepsi i kdyz to bude lez (bezna praxe :)) Jinak musim souhlasit s P.Cernikem, ta hra me taky vubec nezaujala a neprisla mi nova. Nezkusil bych ji ani zadarmo a to je FPS muj top zanr. Takze bud nejsme vubec cilovka nebo to vazne neni ta nejlepsi hra pod sluncem. Btw: ty reakce "publika" by me tam po chvili urcite sr...

0/0
3.12.2015 9:27

J63a67k23u89b 13D17o89č39k11a26l 3791402205438

Nejlepší hra pod sluncem? 7 Days to Die? Nikdo neříká, že to je stejná pecka jako 7DTD a že to je nejlepší hra pod sluncem. Ani že se bude prodávat za stejnou cenu, nebo že očekáváme stejně vysoké prodeje... Srovnáváte nesrovnatelné.

Jelikož jsme Greenlightem prošli nečekaně lehce, mnohem snáze než u prvotiny Defend Your Life (která ani původně pro PC být neměla...), tak to asi nebude hra úplně nezajímavá. Prostě popisujeme realitu Steamu, která je dnes krutá, často bez ohledu na to, jestli přicházíte s něčím zajímavým nebo ne. Ano, největší pecky, slibotechny ve věčném Early Accessu a hry od velkých vydavatelů si publikum najdou, zbytek paběrkuje. Nejde o stížnost, ale o realitu. Realitu, které se snažíme vyhnout tím, že přineseme zajímavou hru a nezmršíme její start.

Reakce publika půjdou vypnout.

Pokud děláte Greenlight v tak brzké fázi vývoje, tak hra nemůže vypadat kdovíjak úžasně, pokud si tedy nechcete vymýšlet, což jsme nechtěli. Ověřili jsme si, že o podobnou hru zájem je, navíc máme Greenlight z krku a můžeme se v klidu soustředit na vývoj co nejlepší hry.

0/0
3.12.2015 11:34

P13e43t86r 38K84ř12í46ž 2483224641371

Ja to vedel, hned jak jsem to odeslal, tak jsem si rikal ze to nekdo vezme zas moc vazne. Ani ja netvrdim, ze vy tvrdite, ze je to nejlepsi hra :) Jenom ze ta hra mi nepripada nejak vyjimecna a nedivil bych se tudiz kdyby se neprodavala a clanek na me pusobil stejnym zpusobem jako nedavny clanek o "zivoricim vyvojari".

http://bonusweb.idnes.cz/kritika-mobilniho-prumyslu-aksel-junkkila-bugbyte-battlestation-harbinger-17u-/Magazin.aspx?c=A151111_140555_bw-magazin_anb

0/0
3.12.2015 11:57

J56a78k35u79b 58D75o90č93k68a36l 3101142825818

Článek je o Greenlightu, ten jeden odstavec je konstatování toho, jaký je na Steamu současný stav. Každopádně jde o velmi krátkou část článku a rozhodně si na nic nestěžujeme. Nebo jsme snad měli říct, že tam uspěje každý? Proč je jako fňukání označeno to, když autor napíše, že na Steamu uspěje jen zlomek her? Vývojáři by měli vědět dopředu, do čeho jdou, spousta jich ještě donedávna žila v přesvědčení, že dostat se na Steam stačí, proto je taky ta část článku postavená tak, jak je, ale někteří čtenáři v tom raději vidí fňukání ublížených českých vývojářů. :-) 

Ne, nám nic Steam neprovedl a nikde to ani nenaznačujeme, na vydání Killing Room se těšíme a věříme, že se bude prodávat slušně.

0/0
3.12.2015 14:59
Foto

L58u46k23á66š 93M93e81i69s50t37n39e40r 5345592169945

ale ta grafika hry, to je trošku mimo ne? je to jen dotaz?

0/0
2.12.2015 15:21

J77a64k75u51b 89D51o62č82k32a90l 3101802445518

Na grafice jsme v té době vlastně ještě skoro vůbec nepracovali, v současné době už je výrazně lepší. Ale AAA 3D grafiku od malého indie studia čekat nemůžete. :-)

0/0
2.12.2015 15:57

M19a74r59t38i79n 29M63a88r75e50š 7707610839528

Víc takovejch článků, supr :-)

+1/0
2.12.2015 14:06

A19d18a47m 61T62u44r75e93k 3197143264823

V tom videu je google hangout cinknutí nějak po druhé minutě. Jak blbec jsem projížděl kdo mi psal a až potom jsem si všimnul, že se jim to vloudilo do videa :D

0/0
2.12.2015 12:18

J33a24k41u21b 59D78o50č56k93a87l 3241842555668

:-D Nikdo, nikdo si toho při tvorbě nevšimnul, jen se všichni divili, co jim to furt chodí za zprávy. V opravené verzi je i lepší voice acting a to pípnutí je odstraněno: 

https://www.youtube.com/watch?v=YgtJrVTIxDQ

0/0
2.12.2015 14:14

M97a45t21t61e24o 11K91o30u47n47o89v71s96k89y 1550391838443

Takovej českej "Doom v novém kabátě".:-) Hodně zdaru.:-)

+4/0
2.12.2015 3:27

M70i24c46h16a79l 26P56a30v72l92á39t 9673903674749

Myslite v "novem" kabate, ne? ;o)

0/0
2.12.2015 15:32

J29a90k47u51b 16D80o70č42k19a22l 3491892215408

Díky, Doomovi je podobný hlavně gunplay, v ostatních ohledech je to hra výrazně jiná. Něco víc o ní by mělo být v dalším článku.

0/0
2.12.2015 16:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.