Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Propagační video s Billem Gatesem v DOOMu vystihuje potřeštěnost 90. let

Na Windows jako herní platformu lidé zpočátku nahlíželi s opovržením. V polovině devadesátých let to měla změnit aktivita Microsoftu, díky které začaly vznikat první hry pro Windows 95 a sada knihoven DirectX.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i50r76o57s81l16a68v 49S37t13a24s12t70n64y 7254223566921

Tu pušku drží jak koště.

0/0
7.7.2016 6:35

M23a25r73e32k 98Z58a54h20r23a48d47i31l 6984289145921

Což je dost podstatný ;-D

0/0
11.7.2016 10:21

T33i54b18o39r 79M46a45s44n74ý 7347544558380

Neříkal bych tomu potřeštěnost, ba naopak. Bylo to úžasné období.

+10/0
5.7.2016 15:39

M85i10c42h46a10l 80K27r43e57j50č27í 1136710911303

Tak. Technooptimismus 90. let je něco, co si dnešní děti ani neumějí představit.

+7/0
5.7.2016 21:24

V11l15a13s95t96i77m41i70l 13S27v23o76b78o38d57a 7733138975804

Hmm, ale ani v případě Windows 7 se Microsoftu nepodařilo udělat pořádný operační systém. Brzy budu přecházet na Windows 10, tak jsem zvědavý, jestli se to Microsoftu konečně podařilo po 31 letech, když ne po 24 letech :-).

0/−15
5.7.2016 12:25

P37a47v15e84l 98H46a86l59b74i14c89h 6369172536259

Než se zde rozpoutá zbytečný flame - můžete prosím definovat Váš pohled na "pořádný OS"? Protože těch pohledů je několik - pohled uživatele, pohled lokálního administrátora, pohled správce sítě s tisíci zařízeními v doméně atd.

Jinak já osobně s Vámi nemohu souhlasit. Visty byly utrpením pro všechny, naopak 7 se povedly (a třeba s PowerShellem se tam dají dělat podobné psí kusy jako v Bashi). 8 byly opět hrůza, 10 nemám, nemůžu hodnotit.

+5/0
5.7.2016 14:55

V42l68a31s58t58i60m54i39l 38S29v86o14b47o15d10a 7753238155894

Ano, děkuji za dotaz, místo mínusu. Jde o stabilitu z pohledu běžného uživatele po delší době.

Třeba službu Update už mám úplně vypnutou, neboť jsem její náhlou nefunkčnost již nechtěl řešit.

Dále připouštím, že můj HW (zejména pak asi HDD) není zřejmě již ve zcela optimální úrovni bezproblémového chodu, ale za špatnou reakci OS považuji, že když vypnu několik služeb, které nepotřebuji, stabilita OS rapidně naroste, stejně jako výkonnost celého PC.

Kdybych měl provést nějaké srovnání HW PC a OS už vůbec ne prostě není např. automobil s řadou mechanických částí. Není možné, aby to vyžadovalo údržbu jako automobil, něco občas "promazat", "utáhnout" nebo se spokojit, že něco už nebude fungovat jako dřív.

Třeba WP 8.1 považuji za dobrý systém, protože takto nefunguje. Jasně, po X dnech chce zrestartovat, výjimečně zamrzne nebo IE potřebuje po delší době smazat historii procházení, aby byl stabilní, ale v tomto případě po pár tazích prstem je vše ok a ani se situace po měsících nemění a nic z toho nepotřebuji hledat složité postupy opravy kdesi na internetu.

Takže WP 8.1 dokonalý není, ale je to ještě ok. Zatímco Win 7 v mých očích prostě "failed", bohužel.

+1/0
5.7.2016 18:30

V64l81a95s30t13i58m20i27l 65S65v23o90b15o32d63a 7943878525544

* ... srovnání:...

* ... - a OS už vůbec ne - ...

* ... na nic z toho nepotřebuji...

0/0
5.7.2016 18:37

P48a30v82e17l 75H65a22l42b48i54c74h 6379752316269

Podle toho, co jste mi sem napsal, bych Vám doporučil investovat do Maca. iOS mají výhodu toho, že Apple ví, jaká je přesná konfigurace stroje a podle toho může systém vytvořit, optimalizovat a udržovat. Testování je pro ně snadné.

Z Vašeho příspěvku jsem vycítil, že jste (teď se prosím neurazte) uživatel, který počítačům jako takovým (nemám na mysli užívání programů) vůbec nerozumí. Protože počítače jsou z jistého úhlu pohledu mnohem komplikovanější než auta. Máte různé výrobce HW, výsledný poskládaný stroj je souborem těchto komponent. (do této části je analogie s auto stejná) Nicméně je potřeba uvědomit si, že auto sestaví automobilka a ručí za něj (což je podobné s produkty Applu). Počítač sestaví člověk A, ale OS dodává člověk B, který vůbec netuší, jaké možné konfigurace člověk A vytvoří. (Třeba protože daný HW nebyl v době vydání OS ani na papíře).

A proto, aby mohl tento systém fungovat, je potřeba dodržovat jisté standardy. Výhodou je, že člověk A, potažmo jeho kolegové, mohou v průběhu času vydávat aktualizace, které umožňují používání nějakého HW v plném rozsahu, případně jeho používání opravují. A k tomu je potřeba mít systém aktualizovaný. Pokud toto neděláte, zaděláváte si třeba na problémy se stabilitou apod.

Také píšete že: "špatnou reakci OS považuji, že když vypnu několik služeb, které nepotřebuji, stabilita OS rapidně naroste, stejně jako výkonnost celého PC" Jaké služby tím myslíte? Jsou to opravdu systémové služby vytvořené MS? Nebo tím myslíte jenom programy, které vytvořil někdo jiný? (Třeba Lenovo nebo HP vytvářejí všelijaké "utility", které jsou ale naprosto zbytečné, jsou chybové a jak sám říkáte, jenom ubírají počítači na výkonu a stabilitě). Nikdy jsem se totiž nesetkal s tím, že by systémové služby zásadním způsobem ovlivňovaly výkonnost (vynechme různé indexační služby a jiné, které na druhou stranu urychlí hledání apod. - tam je to balancované).

+5/−1
5.7.2016 18:54

P88a42v46e48l 27H98a48l42b87i72c25h 6389802806839

(pokračování)

Ono to zamrzání systému a nestabilita obecně může být způsobeno třeba i HW chybami. Doporučuji svěřit Váš stroj někomu s patřičnými zkušenostmi a budete mile překvapen. V logu se toho dá hodně vyčíst.

Bohužel, při intenzivnějším používání jednoho dne vždy dojdete do stavu, kdy je lepší systém přeinstalovat, abyste se zbavil všalijaké náplavy programů. Pokud si ovšem systém hlídáte a neinstaluje kde co, tak se tak stane za několik let. Já osobně to dělám cca 1x za rok, ale to je tím, že jakožto programátor instaluji spoustu věcí a ne každý program je "slušný" a odinstalací vše po sobě zamete.

Mám 7 a kromě problému s ovladačem grafiky (kterej vím jak řešit, ale nemám na to čas) nemám žádný problém. Počítač restartuji jenom s aktualizacemi, jinak bývá hybernován. Systém mám pod kontrolou. Přítelkyně má W8.1 a spravovat ho - to je peklo i pro zkušeného uživatele.

Suma sumárum, je potřeba si uvědomit, že prostředí Windowsů je sice jednoduché na používání, ale stojí za tím hrozná spousta lidí a spousta problémů a práce. Prostředí UNIXových systémů je taky snadná, ale může dát zabrat. Na druhou stranu kominuta je velice příjemná a problémy se dají obvykle snadno vyřešit nějakým vtipným skriptíkem. Prostředí iOS je triviální, stejně tak jeho údržba, na druhou stranu je finančně náročnejší.

V řeči aut - Win v základu funguje obstojně, můžete ho mít vyšperkovaný, ale chce to nějakou snahu, ale taky ho můžete snadno odrovnat. UNIX funguje výborně, je to zadarmo, ale chce to nějaké netriviální znalosti. iOS si zaplatíte, ale nemusíte nic řešit.

+3/−1
5.7.2016 19:08

V19l21a32s68t65i69m81i74l 29S64v90o26b70o72d89a 7373468685874

1) Nebojte, neurazím se :-). Nejsem sice správce sítě, ale trochu počítačům rozumím. Máte pravdu, že jsou v principu počítače složitější, než automobil, ale nevidím v nich moc důvodů pro nějakou častou údržbu právě proto, že obsahují výhradně obvody a žádné mechanické části (až na plotny HDD - což už dnes přestává platit a nějaké ty chladiče (nejsou-li pasivní). Je-li tedy častá údržba nutná i pro uživatele, který ví, co instaluje apod., tak je prostě spíše problém u vývojářů HW a OS (v mém případě Win 7), popř. v komunikaci mezi těmito tábory, nemohu si pomoci.

2) Apple je pro mě drahý, bohužel.

3) Ne ne, myslel jsem opravdu služby přímo od Microsoftu - ty co jsou pod volbou "Services" a opravdu náleží k Windows 7. Existovaly nějaké výkonnostní propady a BSOD a vskutku po vypnutí několika těchto služeb se oba problémy minimalizovaly (byť nezmizely). Ale jde i o jiné problémy, já si nyní na vše nevzpomenu.

4) Ano, nepopírám určitou pravděpodobnost nějaké chyby v mém HDD. Buď má vadu měření teploty anebo se kvůli nějaké vadě lehce přehřívá - čímž zřejmě občas vyvolá blokování svého chodu zřejmě kvůli zabránění ztráty dat. Skříní to není - tu mám větranou dobře, navíc mám v ní jen jediný HDD a volného místa je v ní spousta.

5) Nesnáším časté přeinstalování OS - je to strašná otrava. To prostě musí dobře běžet mnoho let :-). Po jednom roce jsem to měl také relativně ok. Windows 7 mám myslím od roku 2011 - dosud.

6) Paradoxně na Windows 8.1 mám od známého pozitivní reakce. Ale když už jej MS nahradil Win 10, tak 8.1 jsou pasé.

7) Uvidíme, jak na tom budou Windows 10. Pokud podobně, jako Windows 7, budu to muset nějak řešit. Asi pak zkusím nějakou dobrou verzi Linuxu, uvidím.

0/0
5.7.2016 22:34

P43a30v58e49l 34H55a10l86b93i43c60h 6379412606639

1) Zkuste třeba pro začátek pořádně vyčistit počítač od prachu. Možná právě prach způsobuje špatnou ventilaci u HDD. Jen si prosím předem o tom něco načtěte, ať si zbytečně nezničíte stroj statickou elektřinou. U mě osobně HW údržba spočívala v koupi nových ramek a SSDčka. Pravidelně ale protahuju ntb stlačeným vzduchem - teplota je najednou jinde a výkon též. Ale SW údržbu je nutné dělat častěji, bohužel. Ono když si uvědomíte kolik je různých verzí HW komponent pro 1 OS, nějaké zmatky tam mohou nastat. Dnes už je to lepší, ale pokud máte starší HW, může se stát, že si nainstalujete aktualizace ovladačů pro daný HW, které ale najednou mohou způsobovat nestabilitu. Pak je nutné vrátit se zpět a najít poslední stabilní verzi ovladačů, což je otrava (a to je zrovna případ mé grafárny). Bohužel, ale nezoufejte, situace se lepší :-)

3) Pro mě jako pro programátora není problém vytvořit novou službu, která se bude tvářit jako od MS, ale nebude. Všimněte si, že tam (nejspíše) máte "Adobe Acrobat update service". To je jasný důkaz, že služby mohou být od kohokoliv (a nainstalovány mohou být s čímkoliv). Text si tam jako vývojář dám libovolnej a uživatel ví prdlačky. Ale ve vlastnostech služby se dá zjistit, jaká binárka se opravdu spustí.

4) Může to být prachem, může to být chybou, takhle na dálku Vám mohu dát pouze obecné rady. Ačkoliv se to nezdá, tak svázání kabeláže také udělá své.

5) Je to otrava, ale udělat to tak, aby byl každý program v sandboxu a přitom spolu mohly programy bezpečně komunikovat - to je extrémně těžké. Proto taky od nějaké chvíle používám na nové instalace virtuální mašinu, kterou si můžu zabordelařit a pak jednoduše obnovit do původního stavu. Teď jsem nepřeinstalovával tak rok a půl.

další body) souhlas. Zkuste Linux ve virtuálce, časem pak dualboot :-)

+1/0
6.7.2016 8:21

M44i63r15o17s64l55a17v 67H27r83a36c81h 9766689975455

Jó tobyly časy. To to ještě PC jako domácí počítač němělo kdovíjak jistý. Já jsem měl Commodore Amiga, někdo měl Atari, někdo všelkaký Didaktiky a Spectra. A právě 3D střílečky jako Wolfštajn, Doom a Duke Nuken zapříčinili masivní rozšíření PC. Protože když jsem hrál ve škole na hodinách výpočetní techniky Wolfštajna, nemohl jsem na něj přestat myslet. 3D hra to bylo zjevení. Amiga uměla dobře jenom placatý hry díky slabému výpočetnímu výkonu. Měla 7,14 MHz. Dnešní telefony mají třeba 4x1500 MHz. Takže, když si měl někdo koupit Windows 95 musely na tom běhat 3D hry, protože ty hlavně PC prodávali.

+10/0
5.7.2016 10:14

V77l68a91s47t63i60m70i96l 23S65v82o86b40o67d36a 7593658175384

Připouštím existenci takového období.

Byl to sice Duke NukeM a 3D (protože to byla původně plošinovka) a zmínil jste hru, která historicky a i technicky ne až tak sousedí s Wolfem či Doomem, ale budiž.

Nicméně 3D hry nebyly úplný svatý grál. Byly to i úžasné "2D" hry, na které vámi zmiňované platformy také nestačily.

0/0
5.7.2016 12:38

M36i32r39o14s41l35a61v 40H65r97a72c32h 9286949975825

Há jsem si kupoval PC hlavně kuli Ďůkovi. Dokoce šel hrát i na 640x480 na Pentiu 75. Pak byl Warkraft ten asi na Amize nebyl. Já si nepamatuju. Duna II na Amize byla.

+1/0
5.7.2016 14:12

P68e48t22r 98P83r91u17s 7937985729292

Ja myslim, ze v dobe prichodu Windows 95 uz to mely Amigy a Spectra davno za sebou.

+1/0
5.7.2016 17:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.