Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J84a10r92o15s90l68a89v 19P27ě11t79i55v60o22k71ý 3197626919385

Na mě rozhodně achievementy fungují. Snažím se jich získat co nejvíc už při prvním průchodu hrou. Když mi nějaký proklouzne, snažím se příště na něj více soustředit.

Docela mě potrápily úspěchy v BF4. A na některé už ani nemám sílu.

0/0
18.9.2016 14:22

V45e34n61d85e98l63í12n 13C25h55l77u32p85a90t44ý 4482694532261

Osobne povazujem achievementy (uspechy) za skvelu vec. Mna osobne vratili ku hram novej generacie, pretoze obtiaznost hier a ich prejdenie uz davno nebola motivacia. Osobne si kupujem hry, ktore maju achievementy dobre vyvazene a zaujimave, a musim povedat, ze ziskanim niektorych z nich som dokazal zazit taku euforiu ako kedysi na 8-bitoch pri prejdeni levelu ci nedajboze celej hry.

Jediny problem je ten, ze achievementy sa taktiez degraduju, podobne ako sa kedysi zdegradovala obtiaznost hier. Pocet hier, kde je plny pocet uspechov uz bezproblemova zalezitost, rapidne stupa a obavam sa ze zachvilu to bude podobne ako s obtiaznostou hier. Staci ak do toho zacnu kecat marketingove oddelenia a zisti sa, ze hry s primitivnymi achievementami sa predavaju lepsie.

+3/0
16.9.2016 15:57

P46e75t12r 78J85a57r15o93š 2154571155547

Jako temer u vseho, achievementy jsou dobry sluha, ale zly pan. Nektere jsou zajimave a dokazi herni zazitek umocnit - typicky udelej neco tim a tim zpusobem. Pak jsou takove ty mnozstevni - udelej to a to milionkrat. Takove s klidem ignoruji.

Proste dobrou hru to dokaze vylepsit, spatnou to nezachrani.

0/0
15.9.2016 11:38
Foto

J51a87r36o24s84l46a89v 11P74ě23t22i86v40o20k45ý 3167896679555

Nemyslím si, že jsou "zlý pán". Je to u her něco navíc, co není úplně nutné splnit, abychom hru dohrály dokonce. ;-)

0/0
18.9.2016 14:00
Foto

J83a26r25o35s65l47a14v 79P15ě58t54i96v70o13k89ý 3957706159965

Omlouvám se za tu hrubku. Budu si dávat větší pozor. ;-D

0/0
18.9.2016 14:07

P57a67v77e13l 23D58r45o91t43á78r 7663474489314

Toho dne byla Stierlitzová tak blízko k odhalení, jako nikdy předtím...

0/0
30.9.2016 8:37

J40i88ř29í 84Ř49e31h43o79ř 9878458146148

chtěl bych zpětně achievmenty za heretika. S oblibou jsem dával celou hru jen s kuší. Nebo jsem finálního bose s bičem aktivoval proběhnutím celé lokace bez jediného zabití a pak jsem ho dával obklopen všemi nepřáteli lokace. S kuší :-)

+3/0
15.9.2016 9:34

J19i31ř89í 68Ř15e47h58o32ř 9888518696668

a za civilizaci 2, kde jsem scénář 2 světová válka vyhrál za národ, co to bylo, neutrálové? Nebo tak nějak. Začínali s dvěma či třemi městy. Měli jednu prehistorickou houfnici ;-D

0/0
15.9.2016 9:38

K79a42r32e68l 46C42h65a36r24v17á51t 3276507730

Za no rolead challenge u Baldur's Gate jsem také žádné achivementy nedostal a nestežuju si. ;-D

+2/0
15.9.2016 10:14

O37n34d19ř22e62j 73M92a90r67e75k 2852947292445

pamatuji doby kdy ve hře byl jediný dá se říct achievement ;-D a to že se ta hra vůbec dohrála až do konce, protože měla takovou obtížnost s jakou se ty dnešní "pohádky pro děti" nedají vůbec srovnat (jsou samozřejmě výjimky).

+6/0
15.9.2016 9:24

J57a96k60u72b 18B85o61h80o84n11ě24k 5600305960622

To je sice fakt, ale čím jsem starší, tím víc mě nebaví nahrávat pořád dokola jeden level a snažit se ho konečně projít, takže za mě dobrý :-)

+1/0
15.9.2016 13:47

A90n80d26r41e80j 38B46r68a25b57e78c 4972141567374

Já to naopak u předělávky Rise of Triad ocenil. Po miliontém pokusu už ten průchod úrovní nabírá eleganci baletu. Ten dokonalý pokus pak v člověku vyvolává pocit hrdosti.

+1/0
15.9.2016 23:18

J48a11k84u67b 75B50o97h64o64n68ě87k 5360195570902

Bývaly doby, kdy jsem hry taky dotahoval až do takového konce, že jsem chtěl dokončit každý úkol a vidět každé místo (Fallout, Baldur's Gate a spousta dalších).

Ale upřímně když se podívám, jak vypadá "každý úkol" u her jako Assassin's Creed nebo Batman, tak se na to můžu z vysoka...

A ani achievement mě nedonutí ztratit tolik času. Popravdě taky patřím mezi ty, co je ignorují.

Buď je hrát zábava a pak je nepotřebuju a nebo ne a pak mě virtuální poplácání po rameni neuspokojí

+1/0
15.9.2016 8:16

M65i21c11h19a51l 43P15r65o82k74š 6421484802742

Jestli je potreba na nektere herni prvky upozornovat skrz achievementy, tak to ukazuje na pomerne odflaknuty game design.

0/−2
15.9.2016 7:58

P14e38t34r 41J83a25r56o84š 2794981965357

Nebo je hra proste jen natolik komplexni.

+1/0
15.9.2016 11:34

T21o37m15á71š 80K55o13z14l55í68k 4562701511708

Podle mě jsou skyté "secrety" ve hrách skvělá věc napomáhající znovuhratelnosti.

Dám příklad z Lords of the Fallen co jsem hrál teď nejčerstvěji. Třebas když se dá ve hře narazit na předmět, který zdánlivě není jasné k čemu slouží a sám o sobě je schovaný v místě kam není unutné chodit a posléze se ten předmět dá použít v boji s jedním ze 2 bossů (na jednom místě). V tomto případě zastrčit do jedné ze soch na nádvoří. Boss pak v určité fázi souboje jde a "zvolenou" sochu rozbije a podle "zvolené" sochy hráč na konci souboje dostane zbraň navíc. Je to věc která není nijak nutná pro dokončení hry, ničemu nepřekáží, nedává žádnou super výhodu (protože v horizontu celé hry se dají najít lepší zbraně) ale je to super zážitek, když člověk najde, že něco takového jde.

A zrovna o tomhle k tomuhle eventu vede jeden z achievmentů. Nicméně popis achievmentu není příliš objasňující aby poradil co a jak, ale už hráče nabádá aby se snažili zjistit jak ho vlastně dosáhnout.

Jinak v Lords of the Fallen je zrovna takových secretů poměrně dost, není to jediný podobný event.

Bohužel dneska s pomocí internetu se kouzlo těchto tajemství rychle vytrácí, protože každý si hned "vygooglí" jak na to.

0/0
16.9.2016 7:59

T65o35m52á29š 93K75o93z36l40í37k 4142201621728

Já to mám různé. U her které mne zaujmou a baví hrát tak mám tendenci při opakovaných průchodech hrou zkoušet různé možnosti a snažit se o achievmenty (ale ne z nějakého sociálního faktoru, ale prostě jen proto že mne hra baví a rád s ní strávím čas). Jako třebas u her typu Demons/Dark Souls, Blood Borne, Lords of the Fallen, Witcher. Protože tam jsou to většinou zajímavé achievmenty v tom duchu, že musíme ve hře něco najít, co jsme třebas přehlédly, nebo splnit sadu úkolů s různými výsledky při každém průchodu atp. Ale generické achievmenty typu "Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem", nebo head head shoty kuší ve witcherovi, shánění šutrů na upgrady v soulsech atp. nemám rád, to beru jen jako opruz. Většinou tak u her s kterými jsem třebas i strávil hodně času a dohrál je pořádně mívám 60-80% trofejí a vyjímečně, když mi achievmenty sednou tak to dopleskám do 100%. Zatím se takových her objevilo asi +/- 7-8 co jsem dokončil na platinovou trofej. Nechce se mi teď logovat a dohledávat to v trofejích :D, abych dal přesné číslo.

0/0
15.9.2016 5:43

H20o66n24z74a 97P23a38n43s84k37ý 3713382910220

Achievementy jsou fajn věc, právě jako ukazatel toho, co všechno je možné dělat (respektive to, co by vás normálně nenapadlo).

Většinou je mám ale vypnuté kvůli workshopu.

A lidi, které ocenění vám přijde nejtěžší získat a v jaké hře?

U mne vede ocenění "Tři pahorky" z Europy Universalis IV. Dobýt celý svět s maličkým, zaostalým národem.. A máte na to tak málo času.

+2/0
15.9.2016 3:58

P27e42t86r 62S75v57o72b36o89d14a 7143705949837

patřím k těm, kterým jsou ečívmenty úplně jedno a ani se na ně nědívají, ale chápu, že pro některé je výzva rozsvítit ikonku za to, že zabijí ve hře třeba 10 tisíc nepřátel (GOW1) a to ještě není tak zlé (oproti GOW3).

0/0
14.9.2016 23:22
Foto

J33a93r19o17s44l46a89v 79P70ě42t42i17v85o38k63ý 3237366819575

Já myslím, že ten hrdý pocit za to stojí, když například projedu každnou silnici v Euro truck simulátoru - a mám prozkoumanou "celou" Evropu. ;-)

0/0
18.9.2016 14:05

K60a48r76e61l 55C46h35a82r15v61á52t 3796237890

Když mě hra upozorní na achivement, většinou upozornění ignouji a ani nečtu, čeho se achivement týká.

Pokud hry udělují achivementy i za průdcod tutorialů a záležitosti podobného kalibru, zajímavost achivementů to poněkud degraduje.

Ještě chápu achivementy za průchody nejrůznějších her v nastavení "no reload", třeba volba Ironman Mode u Xcom a jiné achivementy podobného kalibru. V záplavě achivementového spamu se ale obas poněkud ztrácejí.

+3/0
14.9.2016 19:10

J43a34n 76K91o35h48l 4213507831104

Mám na steamu aktuálně 27%, ale to jen díky tomu, že jsem objevil hru, u které se achievementy získávaly za jednotlivé dokončené kapitoly, takže jsem to během hodiny odklikal na krásných 95%.. ;-)

U většiny her to nicméně postrádá smysl. Rád hraju hry jinak, než mi to nalajnoval autor, hodně používám mody (workshop), takže se achievementy samy vypnou. Možná u CS:GO si to občas projedu abych věděl, na které zbraně se zaměřit, ale že by mě to nutilo hrát jinak než jsem zvyklý, to určitě ne.

+1/0
14.9.2016 15:15

M78i75r47o93s58l10a17v 56S52t31a27s32t77n57y 7824343386831

Achievementy jsou v pohodě, ale mně se mnohem víc líbily takové ty herní body, které mívaly třeba adventury od Sierry nebo série s Texem Murphym.

Tohle jsem miloval třeba u série Quest for Glory nebo Gabriel Knight, kde jsem zkoušel fakt všechno možné abych dosáhl maxima. Přijde mi to takové přirozenější.

0/0
14.9.2016 13:22

A46l10e56x52a98n82d19r 45V38e74j25v40a72r60a 9683111237607

Achievementy beru jen jako doplněk. Občas si myslím že to vývojáři přehánějí, dostat achievement "Zabij 5 nepřátel" po dvou minutách gameplaye mi přijde směšné.

+5/0
14.9.2016 12:09

K86a34t74e58ř18i30n61a 90D21r84a50h51o62k50o11u20p93i41l10o95v66á 9116651822843

Achievementy jsem brala vždy jako meta hru, která akorát vytrhuje ze vlastní hry a od příběhu (pokud nějaký vůbec je). Také mi občas připadá, že to devalvuje herní elementy. Není nadto, když je ve hře nějaká tajemná záhada, kterou x hodin vyšetřujete a přicházíte jí pomalu na kloub, jen aby pak vyskočilo něco jako Secrets 1/10 či nějak směšně nazvaný achievement. Ze záhady je najednou jen nějaká nudná věc, které musíte mít deset kusů. Něco jako: Ty ses tááák snažila, tak tady máš pamlsek. Ale většinou je to tolerovatelné. Jsou horší věci v hrách. :-)

+1/0
14.9.2016 12:06

R76o82s91t62i26s18l26a69v 58M59a79j75e25r 2473652409238

Já jsem hráč, hraji se rád a mám to jako relax. Achievementy mne neberou pokud za ně není nějaká odměna. Ve StarCraft2 máte občas za achievement nějaký ten "avatar" apod. ale i tak raději hraji pro zábavu než pro avatary.

0/0
14.9.2016 11:14

A42n66d81r86e73j 14B46r41a59b72e43c 4222941137494

To provázání s "unlocky" je obecně směr, kterým by se achievementy měly ubírat více. Tomu věřím už dlouho.

+1/0
14.9.2016 11:44
Foto

M96i74c26h67a45l 82M94e25r91d91a 2820741859722

Taky bych byl rád, kdyby tím směrem šli. Mně je úplně jedno, jestli si o mně někdo myslí, že jsem noob, ale třeba pro nový itemy bych se o achievmenty snažil. Teda samo jen do singlu, v multi max. nějaký skiny.

+1/−1
14.9.2016 15:28

T38o10m86á62š 10C28h77r19a80s39t51n41ý 2891814941303

Co se týče achievementů, potěšilo mě, že jsem byl u XCOM2 mezi prvními 2,3% světové populace, co tu hru dohrálo ^^

+1/−1
14.9.2016 9:54

V65l18a61d14i58m57í12r 81B44r97a50d74a 1983224863411

Opravdu 2,3% světové populace, nebo spíše 2,3% těch, co to hráli. Ono to bude totiž sakra rozdíl.

+8/−2
14.9.2016 10:19

T18o40m72á19š 43C92h26r93a68s67t33n83ý 2761624861743

Tak normální lidé chápou, že prostě 2,3% hráčů co to hrálo od releasu po okamžik mého dohrání hry.

+2/0
14.9.2016 12:18

D58a82n39i78e25l 38A69m55b64r87o21ž 7349293655322

Mně zase překvapilo, že třeba Mad Maxe dohrálo na 100% pouze 0,8% všech co si hru koupilo. Já se na hru těšil a hrál jí po zkouknutí filmů R^ takže to nebyl problém ;-)

0/0
14.9.2016 20:08

T49o31m21á67š 79C48h11r13a71s49t93n79ý 2741794491933

R^R^ Gratuluji! Co jsem koukal, tak XCOM2 dohrálo 36% hráčů (a dokonce 13 hráčů ze 100 jej dokonce ani nezaplo.

U srdce mě stále hřeje achievement "Dohráls to na Legendary obtížnost (nejvyšší) - 1,8% všech hráčů.

0/0
15.9.2016 1:22

L69i48b67o45r 29N95a57v70r61á74t84i97l 3186733604

Na mě achievmenty rozhodně fungují... Snažím se v každé hře získat maximum :-) Je to něco, co mi trochu připomíná staré časy her, kdy lidé brali hru více jako zážitek než jako konzumní zboží. V Eye of the Beholder nebo Dungeon Master nebyly achievmenty, ale snažili jsme se najít co nejvíce tajných chodeb. Myslím, že bez achievmentů dnes a toho množství her by dnes to hledalo jen pár nadšenců.

Strašně mě to mrzí u streamerů na Twitch. Prostě jen hru projedou, zahoděj a jedou jinou. To mě nebaví a jednoduše je dál ani nesleduji.

To, že hráči plní achievmenty je vlastně odměna i té hře, protože u vyslovené kraviny fakt ani achievmenty hru nezachrání... :-)

Je ale příjemné, když se pak na xbox live podíváte na své hry a achievmnets se pohybují na 90% - 100% :-)

P.s.: dodnes mě např. mrzí, že díky odlivu hráčů jsem nestihl splnit multiplayerové achievmenty u Flatout the Ultimate Carnage, protože ta hra si to ZASLOUŽÍ!

+7/−1
14.9.2016 9:36

M70a29r46t22i25n 95B23e84r70a86n 6439455976491

Váš pohled je ale menšinový. Vás hra baví, protože sbíráte achievementy. Ale většina hráčů hru hraje předně pro zábavu a jsou to právě achievementy, které hráče mnohdy ke hře "přikovají", aniž by je ta hra ještě bavila - ale protože chtějí ("musejí") získat co nejvíc achievementů, nutí se do té hry...

+6/0
14.9.2016 9:40

M58a29r60t93i48n 53B88e98r68a73n 6779685456821

...i po nenásilném (zábavném, přirozeném) dohrání/zahrání...

+2/0
14.9.2016 9:41

K81a39t37e52ř10i30n57a 67K58o82z35á18k98o61v33á 2988311555988

Vážený pane redaktore, zjistěte si, prosím, v jakých případech se píše čárka před "nebo", protože mě už ty diletantské nadpisy na idnesu štvou. Až budete zase propagovat kurz češtiny, tak prosím šéfredaktora idnesu, aby tímto kursem prošli nejdříve jeho podřízení. Bude jim to k užitku.

0/−14
14.9.2016 9:02

A51n11d79r45e53j 29B74r90a95b50e77c 4752411247834

Už je to nějaký pátek, co jsem se tím zabýval a mohu se plést... Ale pamatuji si jednoduchou poučku, že nebo/či ve vylučovacím vztahu je s čárkou. A nebo/či zastupující spojku je bez čárky. Mimochodem, hovoříte o titulku, nikoliv o nadpisu. A titulek prošel přes editory, co na kurzy češtiny chodí.

+12/0
14.9.2016 10:49

P57a27v85e23l 87C40i89h74l92á51ř 6949858309

Hmmm Kozáková... já bych to příjmení poněkud zkrátil :D. Nic ve zlém...

0/0
15.9.2016 11:15

J88a77k22u74b 36M66i64c47h37á20l61e60k 3147783797903

Já lovim achievementy jak blázen, nikdy mi to nedá a po "normálním" dohrání hry se pak ke hře ještě vracím a snažím se udělat všechny achievementy. Tedy pokud tam nejsou nějaké šílené (a tím myslím opravdu šílené) grind achievementy.

Mé oblíbené jsou ale opravdu ty, které se ti ukazují nějaký nový styl hry. Zmíněný DOOM sám o sobě má ve hře challenge a upgrade zbraní, takže používat všechny zbraně a hledat věci po celé úrovni už odměňuje samotná hra - achievement už je jen takový bonbonek. Ale co si pamatuji, tak třeba u Dishonored jsem díky lovení achievů používal věci a komba, s kterými bych se ani neobtěžoval nebo by mě to ani nenapadlo (např zabít 4 nepřátelé v jedné vteřině, samostřílem / zabít nepřátele jejich spolubojovníkem atd.).

+5/0
14.9.2016 7:49

T27o67m51á59š 80G75a20j21d89o64š 3338576587841

Na Steame podľa " achievements" viete, kto skutočne hru hral a kto ju pustil len kvôli kartám a aj to, ako obľúbená je. Ak má 12 úrovní ale pri 3. to klesá hlboho, viete zistiť, koľko ľudí to prestalo baviť.

A ak máte úspech,ktorý má názov ako finished tutorial, first level a má ho len pár percent hráčov, viete, že tá hra je takmer nehraná. Len tak leží v knižnici, či bola pustená pre karty. Potom aj údaj o predaných kópiach, aký to bol úspech, dáva celkom iný rozmer.

+4/0
14.9.2016 0:41

M58a33r39e96k 78S31e24l20i21n93g86e72r 5959667806446

Fajn clanek. Ja osobne trofeje rad lovim a vidim v tom duvod, proc v dane hre stravit dalsi cas. A kdyz nakonec i zaverecna, platinova trofej, je to super pocit, ze jsem danou hru vytezil na maximum.:-)

+12/0
14.9.2016 0:34

T18o49m72á16š 51G90a23j20d19o76š 3868566507781

Len nebolo spomenuté negatívum, že niektoré tie úspechy znamenajú dokonalú stratu času. Plníte to len pre plnenie, nie pre zábavu.

Chcel som pri niektorých hrách mať 100%, ale boli tak urobené, že z normálneho hracieho času na splnenie hry do 3-5 hodín, by bolo nutné tú hru, inak nudnú, hrať 20-30 hodín. Preto niektoré majú len 0,1-1%.

+7/0
14.9.2016 0:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.