Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J18a53r56o52s88l33a63v 65P78ě38t63i94v24o68k95ý 3727166589425

Na mě rozhodně achievementy fungují. Snažím se jich získat co nejvíc už při prvním průchodu hrou. Když mi nějaký proklouzne, snažím se příště na něj více soustředit.

Docela mě potrápily úspěchy v BF4. A na některé už ani nemám sílu.

0/0
18.9.2016 14:22

V69e60n60d31e39l44í58n 96C14h62l48u83p23a51t67ý 4372304832351

Osobne povazujem achievementy (uspechy) za skvelu vec. Mna osobne vratili ku hram novej generacie, pretoze obtiaznost hier a ich prejdenie uz davno nebola motivacia. Osobne si kupujem hry, ktore maju achievementy dobre vyvazene a zaujimave, a musim povedat, ze ziskanim niektorych z nich som dokazal zazit taku euforiu ako kedysi na 8-bitoch pri prejdeni levelu ci nedajboze celej hry.

Jediny problem je ten, ze achievementy sa taktiez degraduju, podobne ako sa kedysi zdegradovala obtiaznost hier. Pocet hier, kde je plny pocet uspechov uz bezproblemova zalezitost, rapidne stupa a obavam sa ze zachvilu to bude podobne ako s obtiaznostou hier. Staci ak do toho zacnu kecat marketingove oddelenia a zisti sa, ze hry s primitivnymi achievementami sa predavaju lepsie.

+3/0
16.9.2016 15:57

P67e79t79r 71J25a63r80o37š 2234631505797

Jako temer u vseho, achievementy jsou dobry sluha, ale zly pan. Nektere jsou zajimave a dokazi herni zazitek umocnit - typicky udelej neco tim a tim zpusobem. Pak jsou takove ty mnozstevni - udelej to a to milionkrat. Takove s klidem ignoruji.

Proste dobrou hru to dokaze vylepsit, spatnou to nezachrani.

0/0
15.9.2016 11:38
Foto

J27a51r52o18s47l57a32v 26P18ě39t35i59v12o40k54ý 3507536569415

Nemyslím si, že jsou "zlý pán". Je to u her něco navíc, co není úplně nutné splnit, abychom hru dohrály dokonce. ;-)

0/0
18.9.2016 14:00
Foto

J75a88r79o89s62l88a88v 44P67ě58t17i44v43o62k81ý 3307416699425

Omlouvám se za tu hrubku. Budu si dávat větší pozor. ;-D

0/0
18.9.2016 14:07

P29a79v96e66l 27D37r54o30t68á84r 7193404829664

Toho dne byla Stierlitzová tak blízko k odhalení, jako nikdy předtím...

0/0
30.9.2016 8:37

J32i73ř90í 47Ř60e88h28o58ř 9228648676108

chtěl bych zpětně achievmenty za heretika. S oblibou jsem dával celou hru jen s kuší. Nebo jsem finálního bose s bičem aktivoval proběhnutím celé lokace bez jediného zabití a pak jsem ho dával obklopen všemi nepřáteli lokace. S kuší :-)

+3/0
15.9.2016 9:34

J94i91ř95í 30Ř19e22h79o21ř 9368608776318

a za civilizaci 2, kde jsem scénář 2 světová válka vyhrál za národ, co to bylo, neutrálové? Nebo tak nějak. Začínali s dvěma či třemi městy. Měli jednu prehistorickou houfnici ;-D

0/0
15.9.2016 9:38

K61a61r18e68l 30C59h57a28r34v77á20t 3876907810

Za no rolead challenge u Baldur's Gate jsem také žádné achivementy nedostal a nestežuju si. ;-D

+2/0
15.9.2016 10:14

O80n80d23ř70e66j 42M97a27r42e61k 2332487742965

pamatuji doby kdy ve hře byl jediný dá se říct achievement ;-D a to že se ta hra vůbec dohrála až do konce, protože měla takovou obtížnost s jakou se ty dnešní "pohádky pro děti" nedají vůbec srovnat (jsou samozřejmě výjimky).

+6/0
15.9.2016 9:24

J59a71k39u70b 95B68o85h97o80n59ě37k 5610165490752

To je sice fakt, ale čím jsem starší, tím víc mě nebaví nahrávat pořád dokola jeden level a snažit se ho konečně projít, takže za mě dobrý :-)

+1/0
15.9.2016 13:47

A27n80d18r38e37j 40B98r96a64b92e45c 4322431297554

Já to naopak u předělávky Rise of Triad ocenil. Po miliontém pokusu už ten průchod úrovní nabírá eleganci baletu. Ten dokonalý pokus pak v člověku vyvolává pocit hrdosti.

+1/0
15.9.2016 23:18

J45a80k84u60b 67B62o47h49o91n31ě95k 5810105630422

Bývaly doby, kdy jsem hry taky dotahoval až do takového konce, že jsem chtěl dokončit každý úkol a vidět každé místo (Fallout, Baldur's Gate a spousta dalších).

Ale upřímně když se podívám, jak vypadá "každý úkol" u her jako Assassin's Creed nebo Batman, tak se na to můžu z vysoka...

A ani achievement mě nedonutí ztratit tolik času. Popravdě taky patřím mezi ty, co je ignorují.

Buď je hrát zábava a pak je nepotřebuju a nebo ne a pak mě virtuální poplácání po rameni neuspokojí

+1/0
15.9.2016 8:16

M15i36c58h51a25l 80P25r19o47k65š 6601734742762

Jestli je potreba na nektere herni prvky upozornovat skrz achievementy, tak to ukazuje na pomerne odflaknuty game design.

0/−2
15.9.2016 7:58

P60e46t51r 78J34a24r56o76š 2544811225797

Nebo je hra proste jen natolik komplexni.

+1/0
15.9.2016 11:34

T40o25m17á40š 58K98o43z31l87í18k 4732901131738

Podle mě jsou skyté "secrety" ve hrách skvělá věc napomáhající znovuhratelnosti.

Dám příklad z Lords of the Fallen co jsem hrál teď nejčerstvěji. Třebas když se dá ve hře narazit na předmět, který zdánlivě není jasné k čemu slouží a sám o sobě je schovaný v místě kam není unutné chodit a posléze se ten předmět dá použít v boji s jedním ze 2 bossů (na jednom místě). V tomto případě zastrčit do jedné ze soch na nádvoří. Boss pak v určité fázi souboje jde a "zvolenou" sochu rozbije a podle "zvolené" sochy hráč na konci souboje dostane zbraň navíc. Je to věc která není nijak nutná pro dokončení hry, ničemu nepřekáží, nedává žádnou super výhodu (protože v horizontu celé hry se dají najít lepší zbraně) ale je to super zážitek, když člověk najde, že něco takového jde.

A zrovna o tomhle k tomuhle eventu vede jeden z achievmentů. Nicméně popis achievmentu není příliš objasňující aby poradil co a jak, ale už hráče nabádá aby se snažili zjistit jak ho vlastně dosáhnout.

Jinak v Lords of the Fallen je zrovna takových secretů poměrně dost, není to jediný podobný event.

Bohužel dneska s pomocí internetu se kouzlo těchto tajemství rychle vytrácí, protože každý si hned "vygooglí" jak na to.

0/0
16.9.2016 7:59

T29o71m47á94š 17K87o71z71l41í84k 4532121741488

Já to mám různé. U her které mne zaujmou a baví hrát tak mám tendenci při opakovaných průchodech hrou zkoušet různé možnosti a snažit se o achievmenty (ale ne z nějakého sociálního faktoru, ale prostě jen proto že mne hra baví a rád s ní strávím čas). Jako třebas u her typu Demons/Dark Souls, Blood Borne, Lords of the Fallen, Witcher. Protože tam jsou to většinou zajímavé achievmenty v tom duchu, že musíme ve hře něco najít, co jsme třebas přehlédly, nebo splnit sadu úkolů s různými výsledky při každém průchodu atp. Ale generické achievmenty typu "Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem", nebo head head shoty kuší ve witcherovi, shánění šutrů na upgrady v soulsech atp. nemám rád, to beru jen jako opruz. Většinou tak u her s kterými jsem třebas i strávil hodně času a dohrál je pořádně mívám 60-80% trofejí a vyjímečně, když mi achievmenty sednou tak to dopleskám do 100%. Zatím se takových her objevilo asi +/- 7-8 co jsem dokončil na platinovou trofej. Nechce se mi teď logovat a dohledávat to v trofejích :D, abych dal přesné číslo.

0/0
15.9.2016 5:43

H85o37n80z76a 38P45a50n98s12k16ý 3173602390520

Achievementy jsou fajn věc, právě jako ukazatel toho, co všechno je možné dělat (respektive to, co by vás normálně nenapadlo).

Většinou je mám ale vypnuté kvůli workshopu.

A lidi, které ocenění vám přijde nejtěžší získat a v jaké hře?

U mne vede ocenění "Tři pahorky" z Europy Universalis IV. Dobýt celý svět s maličkým, zaostalým národem.. A máte na to tak málo času.

+2/0
15.9.2016 3:58

P87e51t71r 59S74v59o93b84o39d59a 7733345179677

patřím k těm, kterým jsou ečívmenty úplně jedno a ani se na ně nědívají, ale chápu, že pro některé je výzva rozsvítit ikonku za to, že zabijí ve hře třeba 10 tisíc nepřátel (GOW1) a to ještě není tak zlé (oproti GOW3).

0/0
14.9.2016 23:22
Foto

J83a32r85o55s33l94a45v 60P37ě96t62i67v33o30k69ý 3407866559585

Já myslím, že ten hrdý pocit za to stojí, když například projedu každnou silnici v Euro truck simulátoru - a mám prozkoumanou "celou" Evropu. ;-)

0/0
18.9.2016 14:05

K29a82r89e22l 92C37h24a54r11v97á30t 3126147370

Když mě hra upozorní na achivement, většinou upozornění ignouji a ani nečtu, čeho se achivement týká.

Pokud hry udělují achivementy i za průdcod tutorialů a záležitosti podobného kalibru, zajímavost achivementů to poněkud degraduje.

Ještě chápu achivementy za průchody nejrůznějších her v nastavení "no reload", třeba volba Ironman Mode u Xcom a jiné achivementy podobného kalibru. V záplavě achivementového spamu se ale obas poněkud ztrácejí.

+3/0
14.9.2016 19:10

J81a24n 78K30o61h37l 4443167371234

Mám na steamu aktuálně 27%, ale to jen díky tomu, že jsem objevil hru, u které se achievementy získávaly za jednotlivé dokončené kapitoly, takže jsem to během hodiny odklikal na krásných 95%.. ;-)

U většiny her to nicméně postrádá smysl. Rád hraju hry jinak, než mi to nalajnoval autor, hodně používám mody (workshop), takže se achievementy samy vypnou. Možná u CS:GO si to občas projedu abych věděl, na které zbraně se zaměřit, ale že by mě to nutilo hrát jinak než jsem zvyklý, to určitě ne.

+1/0
14.9.2016 15:15

M74i96r17o35s72l25a97v 71S28t75a86s84t93n20y 7914283186491

Achievementy jsou v pohodě, ale mně se mnohem víc líbily takové ty herní body, které mívaly třeba adventury od Sierry nebo série s Texem Murphym.

Tohle jsem miloval třeba u série Quest for Glory nebo Gabriel Knight, kde jsem zkoušel fakt všechno možné abych dosáhl maxima. Přijde mi to takové přirozenější.

0/0
14.9.2016 13:22

A43l61e16x94a58n39d51r 15V89e20j35v28a23r22a 9543751467957

Achievementy beru jen jako doplněk. Občas si myslím že to vývojáři přehánějí, dostat achievement "Zabij 5 nepřátel" po dvou minutách gameplaye mi přijde směšné.

+5/0
14.9.2016 12:09

K29a88t80e85ř98i58n82a 38D50r95a30h68o37k43o28u93p71i75l16o79v48á 9766821662343

Achievementy jsem brala vždy jako meta hru, která akorát vytrhuje ze vlastní hry a od příběhu (pokud nějaký vůbec je). Také mi občas připadá, že to devalvuje herní elementy. Není nadto, když je ve hře nějaká tajemná záhada, kterou x hodin vyšetřujete a přicházíte jí pomalu na kloub, jen aby pak vyskočilo něco jako Secrets 1/10 či nějak směšně nazvaný achievement. Ze záhady je najednou jen nějaká nudná věc, které musíte mít deset kusů. Něco jako: Ty ses tááák snažila, tak tady máš pamlsek. Ale většinou je to tolerovatelné. Jsou horší věci v hrách. :-)

+1/0
14.9.2016 12:06

R87o45s10t61i73s39l27a72v 95M97a29j68e57r 2623572219298

Já jsem hráč, hraji se rád a mám to jako relax. Achievementy mne neberou pokud za ně není nějaká odměna. Ve StarCraft2 máte občas za achievement nějaký ten "avatar" apod. ale i tak raději hraji pro zábavu než pro avatary.

0/0
14.9.2016 11:14

A88n55d84r31e82j 91B98r28a49b78e68c 4652561517154

To provázání s "unlocky" je obecně směr, kterým by se achievementy měly ubírat více. Tomu věřím už dlouho.

+1/0
14.9.2016 11:44
Foto

M23i60c21h22a81l 75M75e66r12d94a 2400441989342

Taky bych byl rád, kdyby tím směrem šli. Mně je úplně jedno, jestli si o mně někdo myslí, že jsem noob, ale třeba pro nový itemy bych se o achievmenty snažil. Teda samo jen do singlu, v multi max. nějaký skiny.

+1/−1
14.9.2016 15:28

T24o23m58á68š 28C87h37r81a13s15t53n11ý 2421334591583

Co se týče achievementů, potěšilo mě, že jsem byl u XCOM2 mezi prvními 2,3% světové populace, co tu hru dohrálo ^^

+1/−1
14.9.2016 9:54

V17l48a55d24i55m96í50r 44B38r53a22d87a 1823364513561

Opravdu 2,3% světové populace, nebo spíše 2,3% těch, co to hráli. Ono to bude totiž sakra rozdíl.

+8/−2
14.9.2016 10:19

T10o92m35á65š 20C96h38r63a76s40t57n15ý 2681804421513

Tak normální lidé chápou, že prostě 2,3% hráčů co to hrálo od releasu po okamžik mého dohrání hry.

+2/0
14.9.2016 12:18

D16a53n87i90e88l 83A78m27b71r24o39ž 7749743495982

Mně zase překvapilo, že třeba Mad Maxe dohrálo na 100% pouze 0,8% všech co si hru koupilo. Já se na hru těšil a hrál jí po zkouknutí filmů R^ takže to nebyl problém ;-)

0/0
14.9.2016 20:08

T75o62m95á10š 48C97h93r47a19s20t90n46ý 2241484451753

R^R^ Gratuluji! Co jsem koukal, tak XCOM2 dohrálo 36% hráčů (a dokonce 13 hráčů ze 100 jej dokonce ani nezaplo.

U srdce mě stále hřeje achievement "Dohráls to na Legendary obtížnost (nejvyšší) - 1,8% všech hráčů.

0/0
15.9.2016 1:22

L56i20b69o81r 38N48a59v66r25á24t18i93l 3946663634

Na mě achievmenty rozhodně fungují... Snažím se v každé hře získat maximum :-) Je to něco, co mi trochu připomíná staré časy her, kdy lidé brali hru více jako zážitek než jako konzumní zboží. V Eye of the Beholder nebo Dungeon Master nebyly achievmenty, ale snažili jsme se najít co nejvíce tajných chodeb. Myslím, že bez achievmentů dnes a toho množství her by dnes to hledalo jen pár nadšenců.

Strašně mě to mrzí u streamerů na Twitch. Prostě jen hru projedou, zahoděj a jedou jinou. To mě nebaví a jednoduše je dál ani nesleduji.

To, že hráči plní achievmenty je vlastně odměna i té hře, protože u vyslovené kraviny fakt ani achievmenty hru nezachrání... :-)

Je ale příjemné, když se pak na xbox live podíváte na své hry a achievmnets se pohybují na 90% - 100% :-)

P.s.: dodnes mě např. mrzí, že díky odlivu hráčů jsem nestihl splnit multiplayerové achievmenty u Flatout the Ultimate Carnage, protože ta hra si to ZASLOUŽÍ!

+7/−1
14.9.2016 9:36

M87a37r41t80i52n 71B80e93r53a21n 6159775806961

Váš pohled je ale menšinový. Vás hra baví, protože sbíráte achievementy. Ale většina hráčů hru hraje předně pro zábavu a jsou to právě achievementy, které hráče mnohdy ke hře "přikovají", aniž by je ta hra ještě bavila - ale protože chtějí ("musejí") získat co nejvíc achievementů, nutí se do té hry...

+6/0
14.9.2016 9:40

M47a64r77t36i48n 82B63e14r67a69n 6379125396841

...i po nenásilném (zábavném, přirozeném) dohrání/zahrání...

+2/0
14.9.2016 9:41

K34a88t10e51ř51i56n13a 19K81o66z91á13k75o26v26á 2698331695788

Vážený pane redaktore, zjistěte si, prosím, v jakých případech se píše čárka před "nebo", protože mě už ty diletantské nadpisy na idnesu štvou. Až budete zase propagovat kurz češtiny, tak prosím šéfredaktora idnesu, aby tímto kursem prošli nejdříve jeho podřízení. Bude jim to k užitku.

0/−14
14.9.2016 9:02

A69n77d58r39e67j 56B83r98a82b69e70c 4532501427954

Už je to nějaký pátek, co jsem se tím zabýval a mohu se plést... Ale pamatuji si jednoduchou poučku, že nebo/či ve vylučovacím vztahu je s čárkou. A nebo/či zastupující spojku je bez čárky. Mimochodem, hovoříte o titulku, nikoliv o nadpisu. A titulek prošel přes editory, co na kurzy češtiny chodí.

+12/0
14.9.2016 10:49

P68a63v21e62l 35C34i93h38l81á21ř 6439448169

Hmmm Kozáková... já bych to příjmení poněkud zkrátil :D. Nic ve zlém...

0/0
15.9.2016 11:15

J47a87k96u46b 66M33i68c16h74á58l42e94k 3667563297493

Já lovim achievementy jak blázen, nikdy mi to nedá a po "normálním" dohrání hry se pak ke hře ještě vracím a snažím se udělat všechny achievementy. Tedy pokud tam nejsou nějaké šílené (a tím myslím opravdu šílené) grind achievementy.

Mé oblíbené jsou ale opravdu ty, které se ti ukazují nějaký nový styl hry. Zmíněný DOOM sám o sobě má ve hře challenge a upgrade zbraní, takže používat všechny zbraně a hledat věci po celé úrovni už odměňuje samotná hra - achievement už je jen takový bonbonek. Ale co si pamatuji, tak třeba u Dishonored jsem díky lovení achievů používal věci a komba, s kterými bych se ani neobtěžoval nebo by mě to ani nenapadlo (např zabít 4 nepřátelé v jedné vteřině, samostřílem / zabít nepřátele jejich spolubojovníkem atd.).

+5/0
14.9.2016 7:49

T20o22m51á70š 79G56a61j57d69o43š 3538756497761

Na Steame podľa " achievements" viete, kto skutočne hru hral a kto ju pustil len kvôli kartám a aj to, ako obľúbená je. Ak má 12 úrovní ale pri 3. to klesá hlboho, viete zistiť, koľko ľudí to prestalo baviť.

A ak máte úspech,ktorý má názov ako finished tutorial, first level a má ho len pár percent hráčov, viete, že tá hra je takmer nehraná. Len tak leží v knižnici, či bola pustená pre karty. Potom aj údaj o predaných kópiach, aký to bol úspech, dáva celkom iný rozmer.

+4/0
14.9.2016 0:41

M28a33r22e77k 61S93e71l34i86n27g72e88r 5929147786676

Fajn clanek. Ja osobne trofeje rad lovim a vidim v tom duvod, proc v dane hre stravit dalsi cas. A kdyz nakonec i zaverecna, platinova trofej, je to super pocit, ze jsem danou hru vytezil na maximum.:-)

+12/0
14.9.2016 0:34

T68o77m73á88š 70G97a90j72d35o89š 3358496767321

Len nebolo spomenuté negatívum, že niektoré tie úspechy znamenajú dokonalú stratu času. Plníte to len pre plnenie, nie pre zábavu.

Chcel som pri niektorých hrách mať 100%, ale boli tak urobené, že z normálneho hracieho času na splnenie hry do 3-5 hodín, by bolo nutné tú hru, inak nudnú, hrať 20-30 hodín. Preto niektoré majú len 0,1-1%.

+7/0
14.9.2016 0:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.