Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J92a63r62o82s17l83a75v 25P43ě31t11i78v59o28k31ý 3747946319795

Na mě rozhodně achievementy fungují. Snažím se jich získat co nejvíc už při prvním průchodu hrou. Když mi nějaký proklouzne, snažím se příště na něj více soustředit.

Docela mě potrápily úspěchy v BF4. A na některé už ani nemám sílu.

0/0
18.9.2016 14:22

V19e90n85d96e73l80í59n 49C14h74l38u88p31a42t70ý 4362374922831

Osobne povazujem achievementy (uspechy) za skvelu vec. Mna osobne vratili ku hram novej generacie, pretoze obtiaznost hier a ich prejdenie uz davno nebola motivacia. Osobne si kupujem hry, ktore maju achievementy dobre vyvazene a zaujimave, a musim povedat, ze ziskanim niektorych z nich som dokazal zazit taku euforiu ako kedysi na 8-bitoch pri prejdeni levelu ci nedajboze celej hry.

Jediny problem je ten, ze achievementy sa taktiez degraduju, podobne ako sa kedysi zdegradovala obtiaznost hier. Pocet hier, kde je plny pocet uspechov uz bezproblemova zalezitost, rapidne stupa a obavam sa ze zachvilu to bude podobne ako s obtiaznostou hier. Staci ak do toho zacnu kecat marketingove oddelenia a zisti sa, ze hry s primitivnymi achievementami sa predavaju lepsie.

+3/0
16.9.2016 15:57

P29e71t90r 68J93a81r73o82š 2754421515357

Jako temer u vseho, achievementy jsou dobry sluha, ale zly pan. Nektere jsou zajimave a dokazi herni zazitek umocnit - typicky udelej neco tim a tim zpusobem. Pak jsou takove ty mnozstevni - udelej to a to milionkrat. Takove s klidem ignoruji.

Proste dobrou hru to dokaze vylepsit, spatnou to nezachrani.

0/0
15.9.2016 11:38
Foto

J61a90r65o23s96l17a65v 87P11ě56t44i70v50o14k42ý 3787466889915

Nemyslím si, že jsou "zlý pán". Je to u her něco navíc, co není úplně nutné splnit, abychom hru dohrály dokonce. ;-)

0/0
18.9.2016 14:00
Foto

J92a80r21o11s18l28a31v 90P25ě10t96i83v16o62k48ý 3757976659285

Omlouvám se za tu hrubku. Budu si dávat větší pozor. ;-D

0/0
18.9.2016 14:07

P72a29v71e14l 81D71r37o29t27á89r 7493934469864

Toho dne byla Stierlitzová tak blízko k odhalení, jako nikdy předtím...

0/0
30.9.2016 8:37

J50i57ř53í 50Ř88e57h94o74ř 9258508866148

chtěl bych zpětně achievmenty za heretika. S oblibou jsem dával celou hru jen s kuší. Nebo jsem finálního bose s bičem aktivoval proběhnutím celé lokace bez jediného zabití a pak jsem ho dával obklopen všemi nepřáteli lokace. S kuší :-)

+3/0
15.9.2016 9:34

J37i18ř12í 38Ř44e23h27o25ř 9718318766398

a za civilizaci 2, kde jsem scénář 2 světová válka vyhrál za národ, co to bylo, neutrálové? Nebo tak nějak. Začínali s dvěma či třemi městy. Měli jednu prehistorickou houfnici ;-D

0/0
15.9.2016 9:38

K39a80r98e13l 11C74h16a60r95v65á14t 3936357180

Za no rolead challenge u Baldur's Gate jsem také žádné achivementy nedostal a nestežuju si. ;-D

+2/0
15.9.2016 10:14

O17n33d96ř13e30j 27M77a97r98e20k 2252607142795

pamatuji doby kdy ve hře byl jediný dá se říct achievement ;-D a to že se ta hra vůbec dohrála až do konce, protože měla takovou obtížnost s jakou se ty dnešní "pohádky pro děti" nedají vůbec srovnat (jsou samozřejmě výjimky).

+6/0
15.9.2016 9:24

J29a70k77u36b 76B20o58h76o94n71ě23k 5740805520752

To je sice fakt, ale čím jsem starší, tím víc mě nebaví nahrávat pořád dokola jeden level a snažit se ho konečně projít, takže za mě dobrý :-)

+1/0
15.9.2016 13:47

A71n14d18r12e35j 15B92r28a68b10e59c 4602401817874

Já to naopak u předělávky Rise of Triad ocenil. Po miliontém pokusu už ten průchod úrovní nabírá eleganci baletu. Ten dokonalý pokus pak v člověku vyvolává pocit hrdosti.

+1/0
15.9.2016 23:18

J87a49k69u35b 40B35o86h76o26n24ě58k 5400375350882

Bývaly doby, kdy jsem hry taky dotahoval až do takového konce, že jsem chtěl dokončit každý úkol a vidět každé místo (Fallout, Baldur's Gate a spousta dalších).

Ale upřímně když se podívám, jak vypadá "každý úkol" u her jako Assassin's Creed nebo Batman, tak se na to můžu z vysoka...

A ani achievement mě nedonutí ztratit tolik času. Popravdě taky patřím mezi ty, co je ignorují.

Buď je hrát zábava a pak je nepotřebuju a nebo ne a pak mě virtuální poplácání po rameni neuspokojí

+1/0
15.9.2016 8:16

M55i45c34h32a36l 16P17r58o78k74š 6361514192352

Jestli je potreba na nektere herni prvky upozornovat skrz achievementy, tak to ukazuje na pomerne odflaknuty game design.

0/−2
15.9.2016 7:58

P27e59t28r 93J17a82r73o14š 2544211495837

Nebo je hra proste jen natolik komplexni.

+1/0
15.9.2016 11:34

T36o90m86á76š 73K64o92z78l54í23k 4352181541818

Podle mě jsou skyté "secrety" ve hrách skvělá věc napomáhající znovuhratelnosti.

Dám příklad z Lords of the Fallen co jsem hrál teď nejčerstvěji. Třebas když se dá ve hře narazit na předmět, který zdánlivě není jasné k čemu slouží a sám o sobě je schovaný v místě kam není unutné chodit a posléze se ten předmět dá použít v boji s jedním ze 2 bossů (na jednom místě). V tomto případě zastrčit do jedné ze soch na nádvoří. Boss pak v určité fázi souboje jde a "zvolenou" sochu rozbije a podle "zvolené" sochy hráč na konci souboje dostane zbraň navíc. Je to věc která není nijak nutná pro dokončení hry, ničemu nepřekáží, nedává žádnou super výhodu (protože v horizontu celé hry se dají najít lepší zbraně) ale je to super zážitek, když člověk najde, že něco takového jde.

A zrovna o tomhle k tomuhle eventu vede jeden z achievmentů. Nicméně popis achievmentu není příliš objasňující aby poradil co a jak, ale už hráče nabádá aby se snažili zjistit jak ho vlastně dosáhnout.

Jinak v Lords of the Fallen je zrovna takových secretů poměrně dost, není to jediný podobný event.

Bohužel dneska s pomocí internetu se kouzlo těchto tajemství rychle vytrácí, protože každý si hned "vygooglí" jak na to.

0/0
16.9.2016 7:59

T80o90m90á60š 14K82o77z50l97í64k 4402451301518

Já to mám různé. U her které mne zaujmou a baví hrát tak mám tendenci při opakovaných průchodech hrou zkoušet různé možnosti a snažit se o achievmenty (ale ne z nějakého sociálního faktoru, ale prostě jen proto že mne hra baví a rád s ní strávím čas). Jako třebas u her typu Demons/Dark Souls, Blood Borne, Lords of the Fallen, Witcher. Protože tam jsou to většinou zajímavé achievmenty v tom duchu, že musíme ve hře něco najít, co jsme třebas přehlédly, nebo splnit sadu úkolů s různými výsledky při každém průchodu atp. Ale generické achievmenty typu "Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem", nebo head head shoty kuší ve witcherovi, shánění šutrů na upgrady v soulsech atp. nemám rád, to beru jen jako opruz. Většinou tak u her s kterými jsem třebas i strávil hodně času a dohrál je pořádně mívám 60-80% trofejí a vyjímečně, když mi achievmenty sednou tak to dopleskám do 100%. Zatím se takových her objevilo asi +/- 7-8 co jsem dokončil na platinovou trofej. Nechce se mi teď logovat a dohledávat to v trofejích :D, abych dal přesné číslo.

0/0
15.9.2016 5:43

H25o50n90z22a 81P51a78n25s70k11ý 3103702580390

Achievementy jsou fajn věc, právě jako ukazatel toho, co všechno je možné dělat (respektive to, co by vás normálně nenapadlo).

Většinou je mám ale vypnuté kvůli workshopu.

A lidi, které ocenění vám přijde nejtěžší získat a v jaké hře?

U mne vede ocenění "Tři pahorky" z Europy Universalis IV. Dobýt celý svět s maličkým, zaostalým národem.. A máte na to tak málo času.

+2/0
15.9.2016 3:58

P80e14t33r 20S49v34o12b81o22d93a 7163665159847

patřím k těm, kterým jsou ečívmenty úplně jedno a ani se na ně nědívají, ale chápu, že pro některé je výzva rozsvítit ikonku za to, že zabijí ve hře třeba 10 tisíc nepřátel (GOW1) a to ještě není tak zlé (oproti GOW3).

0/0
14.9.2016 23:22
Foto

J92a32r45o37s43l50a62v 13P31ě23t35i12v13o64k29ý 3897596439335

Já myslím, že ten hrdý pocit za to stojí, když například projedu každnou silnici v Euro truck simulátoru - a mám prozkoumanou "celou" Evropu. ;-)

0/0
18.9.2016 14:05

K47a69r93e41l 30C95h95a49r42v37á95t 3156257460

Když mě hra upozorní na achivement, většinou upozornění ignouji a ani nečtu, čeho se achivement týká.

Pokud hry udělují achivementy i za průdcod tutorialů a záležitosti podobného kalibru, zajímavost achivementů to poněkud degraduje.

Ještě chápu achivementy za průchody nejrůznějších her v nastavení "no reload", třeba volba Ironman Mode u Xcom a jiné achivementy podobného kalibru. V záplavě achivementového spamu se ale obas poněkud ztrácejí.

+3/0
14.9.2016 19:10

J92a32n 48K64o72h36l 4183767761814

Mám na steamu aktuálně 27%, ale to jen díky tomu, že jsem objevil hru, u které se achievementy získávaly za jednotlivé dokončené kapitoly, takže jsem to během hodiny odklikal na krásných 95%.. ;-)

U většiny her to nicméně postrádá smysl. Rád hraju hry jinak, než mi to nalajnoval autor, hodně používám mody (workshop), takže se achievementy samy vypnou. Možná u CS:GO si to občas projedu abych věděl, na které zbraně se zaměřit, ale že by mě to nutilo hrát jinak než jsem zvyklý, to určitě ne.

+1/0
14.9.2016 15:15

M20i83r47o31s46l62a32v 43S72t42a66s25t97n90y 7254413476101

Achievementy jsou v pohodě, ale mně se mnohem víc líbily takové ty herní body, které mívaly třeba adventury od Sierry nebo série s Texem Murphym.

Tohle jsem miloval třeba u série Quest for Glory nebo Gabriel Knight, kde jsem zkoušel fakt všechno možné abych dosáhl maxima. Přijde mi to takové přirozenější.

0/0
14.9.2016 13:22

A29l75e35x17a20n65d19r 42V80e34j86v16a25r70a 9913211307457

Achievementy beru jen jako doplněk. Občas si myslím že to vývojáři přehánějí, dostat achievement "Zabij 5 nepřátel" po dvou minutách gameplaye mi přijde směšné.

+5/0
14.9.2016 12:09

K58a73t12e79ř14i61n42a 82D78r77a33h56o49k40o87u17p56i11l56o13v72á 9806221142803

Achievementy jsem brala vždy jako meta hru, která akorát vytrhuje ze vlastní hry a od příběhu (pokud nějaký vůbec je). Také mi občas připadá, že to devalvuje herní elementy. Není nadto, když je ve hře nějaká tajemná záhada, kterou x hodin vyšetřujete a přicházíte jí pomalu na kloub, jen aby pak vyskočilo něco jako Secrets 1/10 či nějak směšně nazvaný achievement. Ze záhady je najednou jen nějaká nudná věc, které musíte mít deset kusů. Něco jako: Ty ses tááák snažila, tak tady máš pamlsek. Ale většinou je to tolerovatelné. Jsou horší věci v hrách. :-)

+1/0
14.9.2016 12:06

R97o56s65t26i95s32l86a69v 78M81a72j97e48r 2713722739378

Já jsem hráč, hraji se rád a mám to jako relax. Achievementy mne neberou pokud za ně není nějaká odměna. Ve StarCraft2 máte občas za achievement nějaký ten "avatar" apod. ale i tak raději hraji pro zábavu než pro avatary.

0/0
14.9.2016 11:14

A86n41d18r33e84j 55B27r17a23b90e64c 4272721767614

To provázání s "unlocky" je obecně směr, kterým by se achievementy měly ubírat více. Tomu věřím už dlouho.

+1/0
14.9.2016 11:44
Foto

M96i98c15h15a75l 65M81e54r46d86a 2690581259192

Taky bych byl rád, kdyby tím směrem šli. Mně je úplně jedno, jestli si o mně někdo myslí, že jsem noob, ale třeba pro nový itemy bych se o achievmenty snažil. Teda samo jen do singlu, v multi max. nějaký skiny.

+1/−1
14.9.2016 15:28

T18o39m82á38š 45C93h79r95a56s23t11n47ý 2181824411313

Co se týče achievementů, potěšilo mě, že jsem byl u XCOM2 mezi prvními 2,3% světové populace, co tu hru dohrálo ^^

+1/−1
14.9.2016 9:54

V52l16a15d21i10m49í65r 67B97r70a14d85a 1713464243961

Opravdu 2,3% světové populace, nebo spíše 2,3% těch, co to hráli. Ono to bude totiž sakra rozdíl.

+8/−2
14.9.2016 10:19

T12o97m15á61š 80C87h36r81a80s11t51n90ý 2131374561983

Tak normální lidé chápou, že prostě 2,3% hráčů co to hrálo od releasu po okamžik mého dohrání hry.

+2/0
14.9.2016 12:18

D22a24n43i62e52l 13A18m67b72r25o40ž 7739893935342

Mně zase překvapilo, že třeba Mad Maxe dohrálo na 100% pouze 0,8% všech co si hru koupilo. Já se na hru těšil a hrál jí po zkouknutí filmů R^ takže to nebyl problém ;-)

0/0
14.9.2016 20:08

T20o98m14á45š 20C76h79r50a63s78t32n39ý 2971974731633

R^R^ Gratuluji! Co jsem koukal, tak XCOM2 dohrálo 36% hráčů (a dokonce 13 hráčů ze 100 jej dokonce ani nezaplo.

U srdce mě stále hřeje achievement "Dohráls to na Legendary obtížnost (nejvyšší) - 1,8% všech hráčů.

0/0
15.9.2016 1:22

L69i24b15o72r 56N12a61v53r97á89t46i87l 3646573624

Na mě achievmenty rozhodně fungují... Snažím se v každé hře získat maximum :-) Je to něco, co mi trochu připomíná staré časy her, kdy lidé brali hru více jako zážitek než jako konzumní zboží. V Eye of the Beholder nebo Dungeon Master nebyly achievmenty, ale snažili jsme se najít co nejvíce tajných chodeb. Myslím, že bez achievmentů dnes a toho množství her by dnes to hledalo jen pár nadšenců.

Strašně mě to mrzí u streamerů na Twitch. Prostě jen hru projedou, zahoděj a jedou jinou. To mě nebaví a jednoduše je dál ani nesleduji.

To, že hráči plní achievmenty je vlastně odměna i té hře, protože u vyslovené kraviny fakt ani achievmenty hru nezachrání... :-)

Je ale příjemné, když se pak na xbox live podíváte na své hry a achievmnets se pohybují na 90% - 100% :-)

P.s.: dodnes mě např. mrzí, že díky odlivu hráčů jsem nestihl splnit multiplayerové achievmenty u Flatout the Ultimate Carnage, protože ta hra si to ZASLOUŽÍ!

+7/−1
14.9.2016 9:36

M91a86r76t40i91n 98B91e46r31a42n 6739795826301

Váš pohled je ale menšinový. Vás hra baví, protože sbíráte achievementy. Ale většina hráčů hru hraje předně pro zábavu a jsou to právě achievementy, které hráče mnohdy ke hře "přikovají", aniž by je ta hra ještě bavila - ale protože chtějí ("musejí") získat co nejvíc achievementů, nutí se do té hry...

+6/0
14.9.2016 9:40

M73a19r69t98i61n 70B59e84r30a76n 6189465596461

...i po nenásilném (zábavném, přirozeném) dohrání/zahrání...

+2/0
14.9.2016 9:41

K29a40t90e84ř16i26n39a 51K31o66z80á63k76o76v82á 2398811315778

Vážený pane redaktore, zjistěte si, prosím, v jakých případech se píše čárka před "nebo", protože mě už ty diletantské nadpisy na idnesu štvou. Až budete zase propagovat kurz češtiny, tak prosím šéfredaktora idnesu, aby tímto kursem prošli nejdříve jeho podřízení. Bude jim to k užitku.

0/−14
14.9.2016 9:02

A32n34d79r75e88j 13B85r12a17b65e98c 4322541487544

Už je to nějaký pátek, co jsem se tím zabýval a mohu se plést... Ale pamatuji si jednoduchou poučku, že nebo/či ve vylučovacím vztahu je s čárkou. A nebo/či zastupující spojku je bez čárky. Mimochodem, hovoříte o titulku, nikoliv o nadpisu. A titulek prošel přes editory, co na kurzy češtiny chodí.

+12/0
14.9.2016 10:49

P26a89v51e88l 73C65i90h31l87á13ř 6279968929

Hmmm Kozáková... já bych to příjmení poněkud zkrátil :D. Nic ve zlém...

0/0
15.9.2016 11:15

J82a11k89u94b 85M68i36c22h49á64l12e80k 3297243317853

Já lovim achievementy jak blázen, nikdy mi to nedá a po "normálním" dohrání hry se pak ke hře ještě vracím a snažím se udělat všechny achievementy. Tedy pokud tam nejsou nějaké šílené (a tím myslím opravdu šílené) grind achievementy.

Mé oblíbené jsou ale opravdu ty, které se ti ukazují nějaký nový styl hry. Zmíněný DOOM sám o sobě má ve hře challenge a upgrade zbraní, takže používat všechny zbraně a hledat věci po celé úrovni už odměňuje samotná hra - achievement už je jen takový bonbonek. Ale co si pamatuji, tak třeba u Dishonored jsem díky lovení achievů používal věci a komba, s kterými bych se ani neobtěžoval nebo by mě to ani nenapadlo (např zabít 4 nepřátelé v jedné vteřině, samostřílem / zabít nepřátele jejich spolubojovníkem atd.).

+5/0
14.9.2016 7:49

T31o43m35á24š 31G59a91j87d91o57š 3218416127911

Na Steame podľa " achievements" viete, kto skutočne hru hral a kto ju pustil len kvôli kartám a aj to, ako obľúbená je. Ak má 12 úrovní ale pri 3. to klesá hlboho, viete zistiť, koľko ľudí to prestalo baviť.

A ak máte úspech,ktorý má názov ako finished tutorial, first level a má ho len pár percent hráčov, viete, že tá hra je takmer nehraná. Len tak leží v knižnici, či bola pustená pre karty. Potom aj údaj o predaných kópiach, aký to bol úspech, dáva celkom iný rozmer.

+4/0
14.9.2016 0:41

M71a71r16e92k 29S16e75l14i46n85g22e42r 5769357496186

Fajn clanek. Ja osobne trofeje rad lovim a vidim v tom duvod, proc v dane hre stravit dalsi cas. A kdyz nakonec i zaverecna, platinova trofej, je to super pocit, ze jsem danou hru vytezil na maximum.:-)

+12/0
14.9.2016 0:34

T53o51m68á45š 65G69a90j81d70o32š 3188116127371

Len nebolo spomenuté negatívum, že niektoré tie úspechy znamenajú dokonalú stratu času. Plníte to len pre plnenie, nie pre zábavu.

Chcel som pri niektorých hrách mať 100%, ale boli tak urobené, že z normálneho hracieho času na splnenie hry do 3-5 hodín, by bolo nutné tú hru, inak nudnú, hrať 20-30 hodín. Preto niektoré majú len 0,1-1%.

+7/0
14.9.2016 0:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.