Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J94a90r48o41s27l68a23v 51P56ě74t21i98v71o62k98ý 3297106119715

Na mě rozhodně achievementy fungují. Snažím se jich získat co nejvíc už při prvním průchodu hrou. Když mi nějaký proklouzne, snažím se příště na něj více soustředit.

Docela mě potrápily úspěchy v BF4. A na některé už ani nemám sílu.

0/0
18.9.2016 14:22

V76e71n86d80e12l37í27n 64C49h52l59u97p87a32t77ý 4672574772341

Osobne povazujem achievementy (uspechy) za skvelu vec. Mna osobne vratili ku hram novej generacie, pretoze obtiaznost hier a ich prejdenie uz davno nebola motivacia. Osobne si kupujem hry, ktore maju achievementy dobre vyvazene a zaujimave, a musim povedat, ze ziskanim niektorych z nich som dokazal zazit taku euforiu ako kedysi na 8-bitoch pri prejdeni levelu ci nedajboze celej hry.

Jediny problem je ten, ze achievementy sa taktiez degraduju, podobne ako sa kedysi zdegradovala obtiaznost hier. Pocet hier, kde je plny pocet uspechov uz bezproblemova zalezitost, rapidne stupa a obavam sa ze zachvilu to bude podobne ako s obtiaznostou hier. Staci ak do toho zacnu kecat marketingove oddelenia a zisti sa, ze hry s primitivnymi achievementami sa predavaju lepsie.

+3/0
16.9.2016 15:57

P73e76t46r 19J87a65r67o16š 2204151775177

Jako temer u vseho, achievementy jsou dobry sluha, ale zly pan. Nektere jsou zajimave a dokazi herni zazitek umocnit - typicky udelej neco tim a tim zpusobem. Pak jsou takove ty mnozstevni - udelej to a to milionkrat. Takove s klidem ignoruji.

Proste dobrou hru to dokaze vylepsit, spatnou to nezachrani.

0/0
15.9.2016 11:38
Foto

J57a41r88o47s67l17a20v 45P14ě98t14i72v98o96k75ý 3337766939945

Nemyslím si, že jsou "zlý pán". Je to u her něco navíc, co není úplně nutné splnit, abychom hru dohrály dokonce. ;-)

0/0
18.9.2016 14:00
Foto

J51a50r75o36s94l39a61v 97P24ě44t31i17v58o70k44ý 3127656979835

Omlouvám se za tu hrubku. Budu si dávat větší pozor. ;-D

0/0
18.9.2016 14:07

P59a46v42e30l 73D72r72o20t90á88r 7433384269204

Toho dne byla Stierlitzová tak blízko k odhalení, jako nikdy předtím...

0/0
30.9.2016 8:37

J36i66ř80í 15Ř93e17h16o19ř 9948118826918

chtěl bych zpětně achievmenty za heretika. S oblibou jsem dával celou hru jen s kuší. Nebo jsem finálního bose s bičem aktivoval proběhnutím celé lokace bez jediného zabití a pak jsem ho dával obklopen všemi nepřáteli lokace. S kuší :-)

+3/0
15.9.2016 9:34

J54i11ř63í 93Ř19e34h91o83ř 9448148186548

a za civilizaci 2, kde jsem scénář 2 světová válka vyhrál za národ, co to bylo, neutrálové? Nebo tak nějak. Začínali s dvěma či třemi městy. Měli jednu prehistorickou houfnici ;-D

0/0
15.9.2016 9:38

K61a31r65e50l 16C35h10a91r90v48á44t 3776307600

Za no rolead challenge u Baldur's Gate jsem také žádné achivementy nedostal a nestežuju si. ;-D

+2/0
15.9.2016 10:14

O13n76d12ř49e50j 40M46a81r28e71k 2562967782185

pamatuji doby kdy ve hře byl jediný dá se říct achievement ;-D a to že se ta hra vůbec dohrála až do konce, protože měla takovou obtížnost s jakou se ty dnešní "pohádky pro děti" nedají vůbec srovnat (jsou samozřejmě výjimky).

+6/0
15.9.2016 9:24

J46a41k74u32b 58B36o52h71o50n65ě12k 5690115900112

To je sice fakt, ale čím jsem starší, tím víc mě nebaví nahrávat pořád dokola jeden level a snažit se ho konečně projít, takže za mě dobrý :-)

+1/0
15.9.2016 13:47

A15n66d85r72e57j 31B25r80a93b63e76c 4182781137934

Já to naopak u předělávky Rise of Triad ocenil. Po miliontém pokusu už ten průchod úrovní nabírá eleganci baletu. Ten dokonalý pokus pak v člověku vyvolává pocit hrdosti.

+1/0
15.9.2016 23:18

J93a19k55u90b 54B58o72h22o29n93ě18k 5410355460472

Bývaly doby, kdy jsem hry taky dotahoval až do takového konce, že jsem chtěl dokončit každý úkol a vidět každé místo (Fallout, Baldur's Gate a spousta dalších).

Ale upřímně když se podívám, jak vypadá "každý úkol" u her jako Assassin's Creed nebo Batman, tak se na to můžu z vysoka...

A ani achievement mě nedonutí ztratit tolik času. Popravdě taky patřím mezi ty, co je ignorují.

Buď je hrát zábava a pak je nepotřebuju a nebo ne a pak mě virtuální poplácání po rameni neuspokojí

+1/0
15.9.2016 8:16

M79i39c55h80a22l 14P70r33o30k86š 6311604792672

Jestli je potreba na nektere herni prvky upozornovat skrz achievementy, tak to ukazuje na pomerne odflaknuty game design.

0/−2
15.9.2016 7:58

P80e27t72r 67J55a70r91o23š 2194451515427

Nebo je hra proste jen natolik komplexni.

+1/0
15.9.2016 11:34

T54o65m78á49š 88K89o43z56l82í47k 4622971901898

Podle mě jsou skyté "secrety" ve hrách skvělá věc napomáhající znovuhratelnosti.

Dám příklad z Lords of the Fallen co jsem hrál teď nejčerstvěji. Třebas když se dá ve hře narazit na předmět, který zdánlivě není jasné k čemu slouží a sám o sobě je schovaný v místě kam není unutné chodit a posléze se ten předmět dá použít v boji s jedním ze 2 bossů (na jednom místě). V tomto případě zastrčit do jedné ze soch na nádvoří. Boss pak v určité fázi souboje jde a "zvolenou" sochu rozbije a podle "zvolené" sochy hráč na konci souboje dostane zbraň navíc. Je to věc která není nijak nutná pro dokončení hry, ničemu nepřekáží, nedává žádnou super výhodu (protože v horizontu celé hry se dají najít lepší zbraně) ale je to super zážitek, když člověk najde, že něco takového jde.

A zrovna o tomhle k tomuhle eventu vede jeden z achievmentů. Nicméně popis achievmentu není příliš objasňující aby poradil co a jak, ale už hráče nabádá aby se snažili zjistit jak ho vlastně dosáhnout.

Jinak v Lords of the Fallen je zrovna takových secretů poměrně dost, není to jediný podobný event.

Bohužel dneska s pomocí internetu se kouzlo těchto tajemství rychle vytrácí, protože každý si hned "vygooglí" jak na to.

0/0
16.9.2016 7:59

T33o85m35á13š 33K97o92z53l48í75k 4442721781758

Já to mám různé. U her které mne zaujmou a baví hrát tak mám tendenci při opakovaných průchodech hrou zkoušet různé možnosti a snažit se o achievmenty (ale ne z nějakého sociálního faktoru, ale prostě jen proto že mne hra baví a rád s ní strávím čas). Jako třebas u her typu Demons/Dark Souls, Blood Borne, Lords of the Fallen, Witcher. Protože tam jsou to většinou zajímavé achievmenty v tom duchu, že musíme ve hře něco najít, co jsme třebas přehlédly, nebo splnit sadu úkolů s různými výsledky při každém průchodu atp. Ale generické achievmenty typu "Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem", nebo head head shoty kuší ve witcherovi, shánění šutrů na upgrady v soulsech atp. nemám rád, to beru jen jako opruz. Většinou tak u her s kterými jsem třebas i strávil hodně času a dohrál je pořádně mívám 60-80% trofejí a vyjímečně, když mi achievmenty sednou tak to dopleskám do 100%. Zatím se takových her objevilo asi +/- 7-8 co jsem dokončil na platinovou trofej. Nechce se mi teď logovat a dohledávat to v trofejích :D, abych dal přesné číslo.

0/0
15.9.2016 5:43

H54o66n29z19a 38P78a58n14s53k79ý 3963402260330

Achievementy jsou fajn věc, právě jako ukazatel toho, co všechno je možné dělat (respektive to, co by vás normálně nenapadlo).

Většinou je mám ale vypnuté kvůli workshopu.

A lidi, které ocenění vám přijde nejtěžší získat a v jaké hře?

U mne vede ocenění "Tři pahorky" z Europy Universalis IV. Dobýt celý svět s maličkým, zaostalým národem.. A máte na to tak málo času.

+2/0
15.9.2016 3:58

P84e42t64r 74S75v65o47b16o87d15a 7213535489117

patřím k těm, kterým jsou ečívmenty úplně jedno a ani se na ně nědívají, ale chápu, že pro některé je výzva rozsvítit ikonku za to, že zabijí ve hře třeba 10 tisíc nepřátel (GOW1) a to ještě není tak zlé (oproti GOW3).

0/0
14.9.2016 23:22
Foto

J27a12r15o26s20l67a11v 25P27ě52t68i21v40o29k41ý 3547156919815

Já myslím, že ten hrdý pocit za to stojí, když například projedu každnou silnici v Euro truck simulátoru - a mám prozkoumanou "celou" Evropu. ;-)

0/0
18.9.2016 14:05

K68a67r15e21l 68C95h23a38r47v77á24t 3966847390

Když mě hra upozorní na achivement, většinou upozornění ignouji a ani nečtu, čeho se achivement týká.

Pokud hry udělují achivementy i za průdcod tutorialů a záležitosti podobného kalibru, zajímavost achivementů to poněkud degraduje.

Ještě chápu achivementy za průchody nejrůznějších her v nastavení "no reload", třeba volba Ironman Mode u Xcom a jiné achivementy podobného kalibru. V záplavě achivementového spamu se ale obas poněkud ztrácejí.

+3/0
14.9.2016 19:10

J57a85n 51K74o80h30l 4583317681254

Mám na steamu aktuálně 27%, ale to jen díky tomu, že jsem objevil hru, u které se achievementy získávaly za jednotlivé dokončené kapitoly, takže jsem to během hodiny odklikal na krásných 95%.. ;-)

U většiny her to nicméně postrádá smysl. Rád hraju hry jinak, než mi to nalajnoval autor, hodně používám mody (workshop), takže se achievementy samy vypnou. Možná u CS:GO si to občas projedu abych věděl, na které zbraně se zaměřit, ale že by mě to nutilo hrát jinak než jsem zvyklý, to určitě ne.

+1/0
14.9.2016 15:15

M21i16r63o34s27l74a43v 98S29t70a78s43t22n90y 7454293966381

Achievementy jsou v pohodě, ale mně se mnohem víc líbily takové ty herní body, které mívaly třeba adventury od Sierry nebo série s Texem Murphym.

Tohle jsem miloval třeba u série Quest for Glory nebo Gabriel Knight, kde jsem zkoušel fakt všechno možné abych dosáhl maxima. Přijde mi to takové přirozenější.

0/0
14.9.2016 13:22

A63l47e13x55a82n80d82r 42V88e78j34v71a33r47a 9973891107627

Achievementy beru jen jako doplněk. Občas si myslím že to vývojáři přehánějí, dostat achievement "Zabij 5 nepřátel" po dvou minutách gameplaye mi přijde směšné.

+5/0
14.9.2016 12:09

K41a87t20e72ř44i24n77a 23D59r24a73h60o39k61o32u29p67i31l21o64v32á 9816511842843

Achievementy jsem brala vždy jako meta hru, která akorát vytrhuje ze vlastní hry a od příběhu (pokud nějaký vůbec je). Také mi občas připadá, že to devalvuje herní elementy. Není nadto, když je ve hře nějaká tajemná záhada, kterou x hodin vyšetřujete a přicházíte jí pomalu na kloub, jen aby pak vyskočilo něco jako Secrets 1/10 či nějak směšně nazvaný achievement. Ze záhady je najednou jen nějaká nudná věc, které musíte mít deset kusů. Něco jako: Ty ses tááák snažila, tak tady máš pamlsek. Ale většinou je to tolerovatelné. Jsou horší věci v hrách. :-)

+1/0
14.9.2016 12:06

R63o74s56t47i41s44l31a89v 81M86a18j28e90r 2123872779688

Já jsem hráč, hraji se rád a mám to jako relax. Achievementy mne neberou pokud za ně není nějaká odměna. Ve StarCraft2 máte občas za achievement nějaký ten "avatar" apod. ale i tak raději hraji pro zábavu než pro avatary.

0/0
14.9.2016 11:14

A30n67d67r38e48j 72B48r13a79b75e77c 4442401587454

To provázání s "unlocky" je obecně směr, kterým by se achievementy měly ubírat více. Tomu věřím už dlouho.

+1/0
14.9.2016 11:44
Foto

M34i86c80h49a30l 75M28e78r51d69a 2570731249102

Taky bych byl rád, kdyby tím směrem šli. Mně je úplně jedno, jestli si o mně někdo myslí, že jsem noob, ale třeba pro nový itemy bych se o achievmenty snažil. Teda samo jen do singlu, v multi max. nějaký skiny.

+1/−1
14.9.2016 15:28

T76o29m33á86š 62C60h82r27a56s24t11n18ý 2431614681533

Co se týče achievementů, potěšilo mě, že jsem byl u XCOM2 mezi prvními 2,3% světové populace, co tu hru dohrálo ^^

+1/−1
14.9.2016 9:54

V55l50a37d72i92m13í31r 47B57r92a12d88a 1253674903981

Opravdu 2,3% světové populace, nebo spíše 2,3% těch, co to hráli. Ono to bude totiž sakra rozdíl.

+8/−2
14.9.2016 10:19

T17o39m65á48š 22C41h66r20a97s24t16n45ý 2501164721973

Tak normální lidé chápou, že prostě 2,3% hráčů co to hrálo od releasu po okamžik mého dohrání hry.

+2/0
14.9.2016 12:18

D58a21n98i97e72l 39A20m85b73r64o98ž 7449613455772

Mně zase překvapilo, že třeba Mad Maxe dohrálo na 100% pouze 0,8% všech co si hru koupilo. Já se na hru těšil a hrál jí po zkouknutí filmů R^ takže to nebyl problém ;-)

0/0
14.9.2016 20:08

T27o53m84á62š 82C95h39r58a67s27t17n48ý 2671164501423

R^R^ Gratuluji! Co jsem koukal, tak XCOM2 dohrálo 36% hráčů (a dokonce 13 hráčů ze 100 jej dokonce ani nezaplo.

U srdce mě stále hřeje achievement "Dohráls to na Legendary obtížnost (nejvyšší) - 1,8% všech hráčů.

0/0
15.9.2016 1:22

L45i38b10o18r 97N97a25v42r15á40t30i98l 3426853934

Na mě achievmenty rozhodně fungují... Snažím se v každé hře získat maximum :-) Je to něco, co mi trochu připomíná staré časy her, kdy lidé brali hru více jako zážitek než jako konzumní zboží. V Eye of the Beholder nebo Dungeon Master nebyly achievmenty, ale snažili jsme se najít co nejvíce tajných chodeb. Myslím, že bez achievmentů dnes a toho množství her by dnes to hledalo jen pár nadšenců.

Strašně mě to mrzí u streamerů na Twitch. Prostě jen hru projedou, zahoděj a jedou jinou. To mě nebaví a jednoduše je dál ani nesleduji.

To, že hráči plní achievmenty je vlastně odměna i té hře, protože u vyslovené kraviny fakt ani achievmenty hru nezachrání... :-)

Je ale příjemné, když se pak na xbox live podíváte na své hry a achievmnets se pohybují na 90% - 100% :-)

P.s.: dodnes mě např. mrzí, že díky odlivu hráčů jsem nestihl splnit multiplayerové achievmenty u Flatout the Ultimate Carnage, protože ta hra si to ZASLOUŽÍ!

+7/−1
14.9.2016 9:36

M17a23r25t82i44n 47B48e10r44a28n 6629415796651

Váš pohled je ale menšinový. Vás hra baví, protože sbíráte achievementy. Ale většina hráčů hru hraje předně pro zábavu a jsou to právě achievementy, které hráče mnohdy ke hře "přikovají", aniž by je ta hra ještě bavila - ale protože chtějí ("musejí") získat co nejvíc achievementů, nutí se do té hry...

+6/0
14.9.2016 9:40

M90a51r78t32i31n 63B16e60r37a79n 6299385516571

...i po nenásilném (zábavném, přirozeném) dohrání/zahrání...

+2/0
14.9.2016 9:41

K51a74t40e25ř80i33n98a 34K51o33z16á93k95o37v65á 2888441655448

Vážený pane redaktore, zjistěte si, prosím, v jakých případech se píše čárka před "nebo", protože mě už ty diletantské nadpisy na idnesu štvou. Až budete zase propagovat kurz češtiny, tak prosím šéfredaktora idnesu, aby tímto kursem prošli nejdříve jeho podřízení. Bude jim to k užitku.

0/−14
14.9.2016 9:02

A76n24d88r50e75j 20B32r86a56b85e45c 4622161957904

Už je to nějaký pátek, co jsem se tím zabýval a mohu se plést... Ale pamatuji si jednoduchou poučku, že nebo/či ve vylučovacím vztahu je s čárkou. A nebo/či zastupující spojku je bez čárky. Mimochodem, hovoříte o titulku, nikoliv o nadpisu. A titulek prošel přes editory, co na kurzy češtiny chodí.

+12/0
14.9.2016 10:49

P57a68v87e47l 59C56i65h65l98á55ř 6269378669

Hmmm Kozáková... já bych to příjmení poněkud zkrátil :D. Nic ve zlém...

0/0
15.9.2016 11:15

J77a93k47u44b 62M92i74c43h62á34l64e14k 3587453527483

Já lovim achievementy jak blázen, nikdy mi to nedá a po "normálním" dohrání hry se pak ke hře ještě vracím a snažím se udělat všechny achievementy. Tedy pokud tam nejsou nějaké šílené (a tím myslím opravdu šílené) grind achievementy.

Mé oblíbené jsou ale opravdu ty, které se ti ukazují nějaký nový styl hry. Zmíněný DOOM sám o sobě má ve hře challenge a upgrade zbraní, takže používat všechny zbraně a hledat věci po celé úrovni už odměňuje samotná hra - achievement už je jen takový bonbonek. Ale co si pamatuji, tak třeba u Dishonored jsem díky lovení achievů používal věci a komba, s kterými bych se ani neobtěžoval nebo by mě to ani nenapadlo (např zabít 4 nepřátelé v jedné vteřině, samostřílem / zabít nepřátele jejich spolubojovníkem atd.).

+5/0
14.9.2016 7:49

T16o69m10á97š 14G79a96j10d96o16š 3878206577881

Na Steame podľa " achievements" viete, kto skutočne hru hral a kto ju pustil len kvôli kartám a aj to, ako obľúbená je. Ak má 12 úrovní ale pri 3. to klesá hlboho, viete zistiť, koľko ľudí to prestalo baviť.

A ak máte úspech,ktorý má názov ako finished tutorial, first level a má ho len pár percent hráčov, viete, že tá hra je takmer nehraná. Len tak leží v knižnici, či bola pustená pre karty. Potom aj údaj o predaných kópiach, aký to bol úspech, dáva celkom iný rozmer.

+4/0
14.9.2016 0:41

M94a58r82e64k 19S61e47l10i98n23g31e57r 5939447336436

Fajn clanek. Ja osobne trofeje rad lovim a vidim v tom duvod, proc v dane hre stravit dalsi cas. A kdyz nakonec i zaverecna, platinova trofej, je to super pocit, ze jsem danou hru vytezil na maximum.:-)

+12/0
14.9.2016 0:34

T11o20m23á27š 92G85a26j38d62o97š 3968476477561

Len nebolo spomenuté negatívum, že niektoré tie úspechy znamenajú dokonalú stratu času. Plníte to len pre plnenie, nie pre zábavu.

Chcel som pri niektorých hrách mať 100%, ale boli tak urobené, že z normálneho hracieho času na splnenie hry do 3-5 hodín, by bolo nutné tú hru, inak nudnú, hrať 20-30 hodín. Preto niektoré majú len 0,1-1%.

+7/0
14.9.2016 0:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.