Disney's Lilo and Stitch

  • 4
Havajská dívenka Lilo se svým mimozemským přítelem Stitchem právě dobývá nejedno dětské srdce prostřednictvím stejnojmenného animovaného filmu společnosti Walta Disneyho. Zaznamená stejný úspěch i videoherní adaptace tohoto příběhu, anebo skončí v zadních regálech obchodů v roli herního titulu podřadné kvality?
Disney’s Lilo and Stitch

Už dosti dlouhou dobu přemýšlím nad poněkud ponurou budoucností konzole PSX (resp. PSOne) jako nástroje, který je schopen poskytnout bezprostřední zábavu širokému okruhu lidské populace, kterou už nebaví jen hloupě a pasivně civět do kontrastem, barvami a přihlouplými zábavnými pořady přebuzené obrazovky televizního přijímače. Důvodem je sice ne zcela katastrofální, ale přesto nepříliš uspokojivá situace na trhu 32-bitů. Kde jsou ty časy, kdy se člověk v krámku s videohrami velmi těžce rozhodoval, který z novinkových titulů si pořídí za své ušetřené kapesné, případně za část své výplaty? Lařiny archeologické nálezy byly umístěny do muzeí, Solid Snake se odstěhoval na PS2 a tak bychom mohli pokračovat dál. PSOne se zkrátka pomalu ale jistě stává konzolí, určenou k pobavení mladší generace hráčů, které ještě příliš nelákají (anebo pro ně nejsou dostupné) „konkurenční“ PS-dvojkové gamesy. S tímto - nejen mým - názorem koresponduje i poněkud chudá prezentace videoherní tvorby pro platformu PSOne na letošní E3, případně ECTS. Stručně řečeno - bída.

Herního publicistu, mohu-li se takto nazvat, však nedělám pouze z egoistických pohnutek, i když jsem nucen přiznat, že nějaké to procento sebeuspokojování lze v této mé činnosti nalézt. Ostatně podobnou charakteristiku by snesla většina mých kolegů a lze jen potvrdit, že skutečná posedlost hraním je v tomto případě velmi žádoucím artiklem. Vzhledem k jisté odpovědnosti vůči hráčům nižší věkové kategorie je tudíž nutné čas od času předimenzovat mozkovnu a snažit se pod vlivem chemických Disney’s Lilo and Stitch reakcí (probíhajících v těle kupříkladu při absorbování jistých tekutých preparátů) pomyslně přenést do věku, v němž všechny starosti dospělých mizí v daleké budoucnosti a kdy jedinou nesnází je vypnutá elektřina v rámci rodiči prováděné rekonstrukce bytové elektroinstalace. Pakliže je uvedená procedura předimenzování mozkových buněk ukončena, mohu si - nyní již jako dvanáctiletý hošík - bez problémů vychutnat novinku, kterou do davu očekávajících mrňousků vypouští v těchto dnech zkušení tvůrci dětské videotvorby – Disney Interactive. Plošinovku jménem Lilo&Stitch: Trouble in Paradise.

Jak je již nepsaným pravidlem u produktů proslulé společnosti Walta Disneyho, po stvoření úspěšného animovaného filmu zpravidla nastupuje potencionálně neméně úspěšný produkt na paralelní úrovni, a to v podobě PC gamesy či videohry. Stejně jako před léty v případě animovaného Tarzana následovala transformace do videoherní podoby i u animovaného snímku Lilo&Stitch, který se v tomto čase nezadržitelně šíří po filmových plátnech kin, pročež téměř souběžně vyráží na start jeho videoherní adaptace. Není na tom nic divného, ba naopak - management společnosti Walta Disneyho ví, co dělá. A kdo to ocení? Samozřejmě, že ponejvíce děti - ty budou přímo nadšeny! Pojďme se tedy na novou interaktivní Disneyovku podívat kapánek podrobněji.

Disney’s Lilo and Stitch

Příběh, který je prakticky totožný s tím, jenž prorůstá filmovou verzí, začíná střemhlavým pádem neidentifikovatelného létajícího objektu (správně děti, UFO…), který po dopadu na úrodnou zem překrásné Havaje exploduje. Samosebou, že na jeho palubě se nachází přinejmenším jeden ufounek, emzounek, prostě tvor z jiného světa. Bohužel (nebo bohudík) to není žádný plachý E.T., ale pořádně ostrý …jánevímvlastněanico. Jmenuje se to Stitch a je tak trochu vězněm na útěku, možná také pokusným preparátem, který shodou okolností opustil nehostinné a životní prostor omezující lůno Petriho misek. Jeho poměrně vysoké IQ mu umožňuje celkem rychle pochopit, že se svými šesti končetinami a spoustou antének na pozadí u nás na Zemi hned tak nezapadne, takže za účelem utajení svého mimozemského původu hbitě zatáhne přebytečné části těla do svých útrob a rázem je zde namísto hrůzu budícího vetřelce docela milá zubatá myš, podivně křížený pes anebo něco mezi tím. Nyní již nic nebrání tomu, aby se aklimatizovaný Stitch začal shánět po vhodné společnosti dle hesla: „vypadáš jako vrána, tak sedej s vránama!“. Souhra náhod zapříčiní, že na Stitche narazí okolojdoucí - zřejmě poněkud krátkozraká - dívenka Lilo, která žije se svou matkou v blízké vesničce. Pravděpodobně optickou záměnou Stitche za opuštěného pejska, jenž se zaběhnul z nedalekého útulku, je dílo dokonáno, osud naplněn a oba aktéři se mohou vydat na dobrodružnou cestu ulicemi okolního kraje, které jsou doslova přeplněny různými cennými surovinami.

Disney’s Lilo and Stitch

Bylo již řečeno, že Lilo&Stitch je plošinovka řádu pseudotřidéčkovitých, a to skoro přesně ve stylu všem známého a legendárního Crashe Bandicoota. Ostatně podobnost stylového zpracování hry poznáte po několika okamžicích úvodního levelu. Zjistíte, že vše co se děje okolo, je vám nějak povědomé. Bohudík to nebude žádné "dežaví". Namísto jablek se zde sbírají poněkud jiné věci. Jednou kopretiny, podruhé ananasy, potřetí třeba malované hrníčky a navíc ještě 4 exponáty bonusových předmětů, jimiž mohou být fotografie, elpíčka anebo radiolokátory.

Při postupu úrovněmi, stejně jako u zmíněného Crashe, narazíte také na více či méně nebezpečná individua, která se budou snažit vašemu postupu všemožně zabránit. Pochodující raci, masožravé kytky, divocí býci, to je jen zlomek ze seznamu živočišných a rostlinných druhů, které na své pouti potká Lilo nebo Stitch. Abych to vysvětlil - danou úrovní vždy prochází pouze jeden z uvedené dvojice, přičemž při absolvování levelů se tito pravidelně střídají. Kromě skákání, běhu a dalších pohybových technik, mohou využívat několika málo typů útoků. Lilo zaujme především kouzly voodoo a Stitch zase svým rotačním útokem, jímž spoustu nepřátel dokáže rozsekat se stejnou dovedností, jako kdysi Crash. Když už jsme mluvili o nepřátelích, je záhodno uvést malou odlišnost od dosavadního standardu. Bossové. Ve hře vlastně existují dva typy bossů. Jedni číhají před vstupem do jednotlivých úrovní v podobě těžkopádných golemů. K jejich zničení nepomůže vyjmutí šému, nýbrž zcela jiný úkon - k jejich vyřazení z činnosti je nutné řádně jim „připálit zadek“ a to použitím Disney’s Lilo and Stitch voodoo technik Lily nebo alternativním útokem Stiche. Prostě počkáte, až se k vám sem a tam přecházející hora železa obrátí zády a pak hbitě zaútočíte. Časem pochopitelně stoupá obtížnost zdolání tohoto monstra, ovšem tkví pouze v nutnosti provést časovaný útok vícekrát za sebou, jelikož bossák má poněkud delší výdrž. Tímto se stává zmíněný souboj před započetím levelu docela nudnou a stereotypní záležitostí, která v žádném případě hratelnosti příliš nepřispívá. Poněkud slibněji vypadá setkání s druhým typem šéfíků, jež figurují přímo v herních úrovních. Nečekejte však žádný kontaktní boj „na pěsti“ - duel s nimi je čistě otázkou změny architektury levelu. To znamená, že pokud jste v klasické úrovni postupovali se svou postavičkou po chodníčcích, stezkách a cestičkách, sbírajíce všemožné cetky a likvidujíce překážející protivníky v relativním klidu, v úrovni s bossem doslova zdrháte před agresivním exterminátorem, přičemž byste opět neměli zapomenout - v rámci možností - na sběr rozličných předmětů.

Bez ohledu na charakter daného levelu, skotačení v herních lokacích je zábavné díky velmi pěknému zpracování samotných úrovní, které přímo hýří barvami a uvolněnou atmosférou veselí. Rovněž herní menu, jež je zakomponováno do interiéru Lilina obydlí, působí zajímavě a originálně. Přepínáním mezi jednotlivými položkami se totiž mění natočení kamery, takže kupříkladu při změně nastavení zvuku přejede hledáček na gramofon, při prohlídce galerie obrázků kamera plynule zaostří na sbírku Disney’s Lilo and Stitch fotek nad postelí a tak bychom mohli pokračovat dále. Při všech těchto zkrášlujících elementech zůstává podstata nastavovacích funkcí v normálu - lze zvolit start nové či nahrání rozehrané hry, lze konfigurovat ovládání - ovšem pouze omezeně ve smyslu případného vypnutí vibrací, je možné nastavovat hlasitost zvuků a hudby a v závěru pak v případě potřeby i vycentrovat obrazovku. Zpestřující je zde možnost prohlídky „galerie“, v níž lze zhlédnout screenshoty ze hry, případně FMV sekvence z již absolvovaných herních úrovní.

Kdybych měl všechny poznatky získané hrou shrnout do dvou vět, pravděpodobně bych řekl, že Lilo&Stitch je vcelku slušně zpracovaná plošinovka, vybočující z dosud preferovaného 2D grafického layoutu Disneyovek, obsahující pár pozitivně působících novinkových prvků, ale také několik jednotlivostí transformovaných ze starších herních titulů. Není žádnou převratnou záležitostí, ale zároveň splňuje předpoklady pro to, aby se stala dobrou zábavou pro gamesnický dorost. Nuže, pokud ještě nenavštěvujete druhý stupeň základní školy, klidně do toho jděte. Prázdniny jsou za námi a školy znovu otevírají své brány. Přeji proto všem školáčkům nejen spoustu hezkých zážitků ze hry, ale také spoustu krásných chvil prožitých ve školních lavicích. Děkuji za váš čas a příště zas někdy nashledanou!

Disney's Lilo and Stitch
Výrobce/Vydavatel Blitz Games, Disney Interactive/SCEE
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Příjemné zpestření volného času pro malé pařánky, bez rozdílu vah, přesvědčení, rasy i státní příslušnosti.
Hodnocení: 75% (info)


Témata: Hesla, Interaktivní, UFO