Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Doom: sedm způsobů, jak vzkřísit klasiku

aktualizováno 
V druhé polovině července dojde ke vzkříšení legendární akční série Doom, která položila základy moderním akcím. Zamysleli jsme se nad tím, jak bychom chtěli, aby čtvrtý díl vypadal.

V záplavě trailerů, oznámení a přílivu nových informací spojených s letošní herní akcí E3, která proběhla v červnu v Los Angeles, poněkud zapadla video upoutávka na letošní festival Quakecon, na němž bude někdy mezi 17. a 20. červencem představen nový Doom (bez číslovky 4).

O hře samotné toho víme velmi málo. Původní verze se měla odehrávat na Zemi a mělo jít o jakýsi remake druhého dílu s hratelností podobnější spíše prvním dvěma dílům, avšak s velkým důrazem na předem připravené scény ve stylu Call of Duty.

DOOM navždy změnil herní svět

Původně to měla být střílečka na motivy filmu Vetřelec. Vývojáři z id Software však pro DOOM nakonec zvolili kombinaci sci-fi a démonické tematiky. Výsledkem tak byl vskutku neotřelý a velmi krvavý titul. Ten brzy dobyl herní síň slávy a vyvolal i notnou dávku kontroverze.

DOOM byl původně jen název připravované technologie, která měla pohánět příští hru od id Software. Hlavního programátora Johna Carmacka k tomu inspiroval film Barva peněz z roku 1986. Tom Cruise v něm na kulečník dorazí s obalem na speciální kulečníkové tágo. A na otázku, co v obalu nese, reaguje povýšeneckým úsměvem a slovem doom (zkáza).

Carmack na enginu pohánějícím DOOM začal pracovat již během roku 1992. Společnost tehdy dokončila kritikou opěvovanou akci Wolfenstein 3D a vývojáři se rozdělili na dva týmy.

- číst celý příběh

Doom

Doom

Vývoj však v roce 2011 prošel restartem a o nynější verzi nevíme téměř nic. Vzhledem k potvrzené betě, resp. k platformám, na nichž bude probíhat, bude nový Doom titulem určeným nejspíše pouze pro PC, PlayStation 4 a Xbox One. A na rozdíl od posledního Wolfensteina obsáhne také multiplayer.

Následující obrázky údajně pocházejí z vývoje akce Doom 4
Následující obrázky údajně pocházejí z vývoje akce Doom 4

Uniklé obrázky z roku 2012

Absence číslovky v názvu oproti tomu patrně odkazuje na skutečnost, že má jít o restart série, nikoliv pokračování třetího dílu. Doom má mezi střílečkami nesmrtelné jméno a alespoň jeho první dva díly jsou téměř svatým grálem ve svém žánru. Připravovaná novinka to bude mít velice těžké. Zde je sedm způsobů, jak se s touto pozicí vyrovnat.

Více nepřátel, více zábavy

Doom 3: BFG Edition

Doom 3: BFG Edition

Doom 3 byla dobrá hororová hra s vynikající atmosférou a mnoha lekacími momenty. Značná část kampaně však byla ve znamení bojů proti jedinému nepříteli, který se zničehonic teleportoval do místnosti, v níž jste se zrovna nacházeli. Schéma se opakovalo stále dokola.

Původní Doom vás sice také občas postavil proti jedinému nepříteli, avšak proslul především kontrolovanou likvidací zástupů nepřátel, nejčastěji klasických impů, humanoidních ozbrojenců či celých stád "pinky-démonů" (ta růžová buvolí potvora, co vám s oblibou předváděla svůj zářivý chrup z bezprostřední blízkosti).

Už tehdy hra připravila momenty překvapení. Stávalo se, že jste vstoupili do rozlehlé místnosti či areálu, ušli pár kroků, jen aby se vzápětí otevřely skryté dveře, panely či šachty a z nich se na vás znenadání vyřítily celé davy všemožných slintajících potvor. Hektické boje s legiemi nepřátel by se měly v novém Doomu určitě vrátit.

Kompletní arzenál stále u sebe

Resistance 3

Resistance 3

Posledních pár let se ve střílečkách rozmohl syndrom nutnosti nošení pouhých dvou zbraní najednou. Původní záměr lze pravděpodobně hledat někde ve snaze o větší realističnost hry, avšak v mnohých případech takovéto omezení hře vyloženě uškodilo (Bioshock: Infinite).

Nový Doom by si tak kromě všech svých předchůdců měl vzít za příklad PlayStation 3 exkluzivitu Resistance 3. Ta nejenže na rozdíl od druhého dílu opět zahrnula do hry možnost nést všechny zbraně naráz, ale ještě je šlo vylepšovat.

Že se budou vylepšení zbraní v novém Doomu vyskytovat, je velmi pravděpodobné, neboť jsme se s tímto prvkem mohli setkat jak v Rage od ID Softwaru, tak ve Wolfenstein: New Order vydaném nedávno Bethesdou. V obou případech to hře prospělo.

Zbraně jsou samozřejmě pro Doom klíčem k úspěchu. Kromě starých známých by však hře prospěla i nějaká "exkluzivní" vychytávka podobného kalibru, jakým byl například Gravity Gun pro Half-Life 2 (ve hře umožňuje volně pohybovat předměty nezávisle na jejich skutečné hmotnosti).

Dechberoucí grafika

Nové konzole jsou stále poměrně čerstvým zbožím a úroveň grafiky je nyní o něco důležitější, než tomu bylo v případě konce minulé generace. Zákazníci chtějí, aby byla investice do nové konzole znát na první pohled.

Nový Doom tak musí graficky vynikat, podobně jako to dokázali jeho předchůdci. Nejde přitom pouze o technickou stránku věci, ale o vskutku pekelný art-design úrovní, podařené modely nepřátel, detailní animace, a to včetně pohybů hlavní postavy. Ta by měla být schopna vykukovat zpoza krytu, přecházet plynule ze sprintu do kleku a hlavně skákat.

Destrukce prostředí musí být rovněž znát, i když Doom se bez zničitelných budov jistě obejde. Stále však platí, že čím větší spoušť dokáže nadělat vaše zbraň, tím lepší pocit ze hry. To platí i o krvavých scénách a násilí, které jsou pro Doom charakteristické, a neměly by tedy chybět ani tentokrát. Je to koneckonců peklo na Zemi, případně na Marsu.

Variabilita nepřátel

Nejen, že nepřátel musí být v Doomu plno a mají odporně (v pozitivním slova smyslu) vypadat, důležitá je i jejich rozmanitost. Nejde přitom pouze o vzhled. Nepřátelé musí používat různé typy útoků, kterými vás budou nutit neustále měnit taktiku. Mělo by být také možné je obrátit proti sobě, což byla u původních dílů velmi často používaná taktika.

Variabilita nepřátel je něco, kde mnohé střílečky pokulhávají a zde má Doom velkou šanci válcovat konkurenci, protože to není "realistická" střílečka z válečného prostředí.

Fantazii se přitom meze nekladou, avšak na druhou stranu by bylo dobré, aby nostalgici některé oponenty dokázali rozpoznat. Zelené vlasy u pár modelů vojenských zombií z Doomu lepší hru neudělají, ale jistě mnohé potěší.

Originální multiplayer včetně kooperace

Far Cry 3

Far Cry 3

Doom bude prakticky jistě obsahovat hru pro více hráčů, otázkou jen zůstává, jak bude koncipována. Vzhledem ke kořenům série by bylo dobré do hry zahrnout formu kooperace oddělené od klasické kampaně, jako to předvedl například Far Cry 3. Klíčem je především znovuhratelnost, je tedy potřeba mít v zásobě plno odměn, vylepšení a podobných elementů.

Nutná je však také variabilita, aby hru nepotopila monotónnost. Bylo by tak velmi zajímavé, pokud by se Doomu alespoň do určité míry podařilo to, co funguje u Diabla 3: náhodně generované úrovně, namixované skupiny nepřátel či cíle misí. Převést podobné motivy do střílečky by mohlo být originálním řešením, které by udrželo zájem hráčů. Horde mód by přitom také neměl chybět (zde by se mohl Doom inspirovat pro změnu u Modern Warfare 3). A samozřejmě klasický multiplayer, a to jak s režimy, které jsou hráčům důvěrně známé, tak s něčím novým.

Nové režimy by mohly těžit ze zbraní a jejich zajímavých vylepšení, principu náhody či obojího. Příkladem může být režim Warzone ze série Killzone, kde se střídají režimy na jediné mapě. Proč podobný motiv nezkombinovat s tím, že všichni hráči disponují po určitou dobu (nebo trvání režimu) jen jedním jediným typem zbraně?

Přihoďte k tomu něco jako "headshot time," kdy na protivníka působí pouze střela do kebule a je o zábavu z nečekaných zvratů postaráno. I zde je přitom třeba přijít s originálními a zajímavými mapami, což universum Doomu jistě umožňuje.

Game Plus, znovuhratelnost kampaně

Problém mnoha stříleček spočívá v tom, že je jednou proběhnete a pokud zkrátka nechcete najít všech padesát plyšových medvídků a získat ten zpropadený achievement, nemáte příliš chuť se do kampaně znovu ponořit. Zde by si měl Doom opět vzít příklad z Resistance 3 s možností používat vylepšené zbraně v nové hře.

Kampaň by také měla před hráče postavit řadu splnitelných achievementů či měnu přímo ve hře, které by byly napojeny na systém menších odměn. Tento prvek byl dobře uchopen v rozšiřujícím balíčku pro Bioshock: Infinte - Clash in the Clouds, kde jste si za peníze vybojované ve hře odemykali modely nepřátel, concept arty a podobné blbůstky v imaginárním muzeu.

Doom by mohl přijít s něčím podobným, např. výsadkovou lodí, do níž by si mohl hráč pořídit laboratoř s rozpitvaným impem, PC s původním Doomem nebo teleport do úrovně inspirované jinou značkou od ID Software.

Věrnost tradicím

Doom

Doom

Co zní jako laciné předvolební heslo, je pro Doom klíčové, aneb komu byl povědomý zvuk otevírajících se dveří ze závěru teaseru z letošního E3? Chce to alespoň symbolické zapracování barevných karet, řadu tajných místností, odemykatelné cheaty nebo lékárničkový systém uzdravování, říznutý maximálně automatickým systémem jen do určitého bodu (opět jako v Resistance 3) atd.

Příznivci značky si budou kupovat Doom, protože chtějí určitý typ hratelnosti, stejně jako tak činí hráči Battlefieldu či Call of Duty. Není nic špatného si nějaký ten prvek vypůjčit, avšak Doom musí zůstat především Doomem. A ta hudba z E1M1 tam prostě zaznít musí!

Jaký by měl být nový Doom podle vás?



Témata: DOOM




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.