Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dorn: Výprava za Bránu Osudu - dobrá česká desková hra

aktualizováno 
Fantasy dobrodružství u vás doma na stole? Proč ne, vyberte družinu dobrodruhů a můžete směle vyrazit do akce!

DornDeskové hry se i u nás stávají stále více se rozšiřujícím fenoménem. A stejně jako v případě těch počítačových i tady narazíte na zajímavou produkci z českých luhů a hájů, což je právě příklad zde recenzovaného Dornu, který se v těchto týdnech objevil na trhu ve své re-edici.

Ještě než si řekneme, co je vlastně její součástí, není od věci si svět Dornu trochu více přiblížit. Ponejprv ještě tolik, že hru Dorn: Výprava za Bránu Osudu mají na triku lidé z Altaru, kteroužto firmu můžete znát z dřívějška, z časů jejích aktivit okolo legendárního Dračího doupěte. Tudíž ani moc nepřekvapí, že Dorn má s Dračákem leccos společného.

Dorn je dobrodružná fantasy desková hra pro dva až šest hráčů, kde jeden představuje temného nekromanta Zorkala a zbytek skupinku odvážných dobrodruhů. Ti se mu snaží zabránit ve zničení městečka Argos, pod jehož základy se ukrývá podzemní svět (Dorn), jemuž vládne právě Zorkal.

Video

Temný pán má k ruce armádu přisluhovačů obvyklého ražení - nemrtví a podobná cháska, kterou může pravidelně vyvolávat a znesnadňovat tak postup hrdinů směrem k jeho úkrytu. Pět postav, které si hráči zkraje vyberou proti Zorkalovi, se přitom rekrutuje z nabídky devíti rozličných postav.

DornNechybí mezi nimi odolný trpaslík, schopný rozsekat vše okolo své "maličkosti", kouzelník, agilní šermíř, paladin či brutální vlkodlak!

Zajímavostí na tomhle snažení je fakt, že vaše postavy se mohou s přibývajícím časem vylepšovat, stávají se postupem skrze především na hexy rozdělený "dungeon" silnější a odolnější. Čemuž se děje likvidací monster. A právě v tomto klíčovém bodě přichází největší deviza Dornu.

Absence obvyklého házení kostkou vnáší do hraní nový rozměr, jakkoliv je i tady prvek náhody nakonec přítomen.

Souboje jsou řešené geniálně, s minimálním podílem náhody. Nepřátelé mají totiž vždy jenom jeden či dva životy, hrdinové zase jeden či dva útoky (tedy až na výše citovaného vlkodlaka), přičemž každý automaticky zasáhne vybraný cíl. Cíl, který se samozřejmě musí nacházet v akčním rádiu zbraně konkrétního hrdiny, takže třeba píka dosáhne o políčko dál než klasický meč, ale na úplně největší distanc dostřelí dlouhý luk.

DornJelikož útok do nepřátelských řad může probíhat i skrze spřátelené figury, zvládne celá družina vhodně zvolenou formací a strategií zlikvidovat i hodně početnou skupinu nepřátel tím spíše, že se na rozdíl od nich dokáže ozdravovat.

Absence obvyklého házení kostkou vnáší do hraní nový rozměr, jakkoliv je i tady prvek náhody nakonec přítomen. Ve formě speciálních karet pro jednorázové využití, jimiž disponují jak hrdinové, tak samotný Zorkal.

Nyní je třeba zmínit, že hraní probíhá na kola. Nejprve je na tahu Zorkal, vyvolávající určitý počet nestvůr na předem určených místech na mapě. Tyto se následně mohou posunout o vymezený počet políček a eventuálně zaútočit. Jelikož každý hrdina dokáže minimálně jeden útok soupeře vykrýt, pohůnci temných sil musí svůj atak vést ve větším počtu, aby hrdiny vůbec mohli zranit.

DornKaždé takovéhle zranění se posléze kupí na straně Zorkala, který je následně, na začátku svého dalšího kola, může přetavit do využití jedné z šestice speciálních karet schopností, jako je kupř. navýšení výdrže všech zombií, které je v tomhle případě navíc trvalé!

Síla karet, kterou si Zorkal na začátku vylosuje, pak může dílčím způsobem ovlivnit jeho případný úspěch ve hře. U hrdinů tohle není až tak citelné, poněvadž vedle vlastnictví jedné karty bez omezení pro využití, se explorací dungeonu a hledáním pokladů, jasně naznačených na mapě položenými žetony, dostanou k dalším dovednostem - byť na rozdíl od Zorkala mají tyto vždy jednorázový efekt. Sem pak patří teleport, navýšení počtu útoků za kolo, léčivý lektvar, a nebo zmrazení aktivit nejblíže stojících nepřátel.

Tohle válčení je zkrátka hodně o propočítávání, kam a s kým si můžete dovolit vstoupit, kdo na koho zaútočí a kdo se raději stáhne, protože další pozornost nepřátel by už neustál.

DornSoubojový rámec, tvořící hlavní náplň Dornu, nabízí vskutku zajímavé možnosti co do vámi použité bojové strategie, tak způsobů procházení hrou, i když na druhou stranu nelze nevidět, že je herní schéma poněkud stereotypní.

Vymezuje se především vybíjením monster způsobem známým ze starých dobrých herních dungeonů, kdy se postupně vyrovnáváte se stále většími zástupy oponentů, abyste v pravý čas udeřili na samotného Zorkala. Zorkala, jenž tu ve finále může představovat hodně silné monstrum, které však samotné, z oči v očí dobrodruhům, přes veškerou svou sílu nemůže uspět.

Proto má k ruce ty nekonečné posily temných kreatur, které se vám mohou nahrnout i do zad, rozdělit na křižovatkách vaši skupinu a odříznout slabší jednotlivce, aby je pak snáze zabili a ztenčili vaše vyhlídky na konečný úspěch.

DornTohle válčení je zkrátka hodně o propočítávání, kam a s kým si můžete dovolit vstoupit, kdo na koho zaútočí a kdo se raději stáhne, protože další pozornost nepřátel by už neustál. Nevýhodou je zmíněná malá variabilita herní náplně, díky čemuž Dorn zaostává za jinými, ryze konfrontačními deskovkami, jako je kupř. legendární Space Hulk.

V závěru lze směle přikročit ke zpracování. A konečně se dostat ke změnám, jež vás čekají v aktuálně vydané re-edici Dornu. Zatímco dříve jste po rozbalení hry desítky minut strávili polepováním umělohmotných žetonů, kam jste umisťovali symboly nepřátel, pokladů či artefaktů pro sebrání, nyní již máte všechno hotové. Navíc se výrazně zvětšila mapa (pouze rozměrem jednotlivých políček), takže máte rázem lepší přehled o eventuálně, hm, nepřehledné situaci.

DornS čímž souvisí i přitažlivěji řešené modely hrdinů, kteří se od dob polepených dřevěných špalíčků oděli do slušivějších plastikových podstavců, do nichž se zasunuje kartička s obrazem a jménem daného dobrodruha. Vyhlíží to po všech stránkách luxusněji!

Nakonec je třeba zmínit dílčí úpravy pravidel, kde se autoři lépe rozepisují o některých v minulosti nejasných herních nuancích, nebo přímo přidávají pár vylepšení. Mimochodem, Dorn nabízí i využití pokrokovějších pravidel, kde je např. na každý tah vymezený časový limit.

Verdikt: Dorn je opravdu poutavé herní dobrodružství, které snese kritické srovnání se současnou světovou produkcí. Třebaže bych osobně uvítal větší herní variabilitu, nelze přehlížet jasný klad v podobě minimalizace prvku náhody a s tímhle aspektem spojenou možnost precizního plánování vašeho postupu a vhodné strategie. Strategie, jejíž kontury by dále mohlo rozšířit pro příští rok plánované rozšíření Dornu, kde lze čekat především nové postavy.

Info:
- oficiální stránka hry
- cena: 670 Kč

Autor:


Témata: vyhlídka


Nejčtenější

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Další z rubriky

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Neberte videohry moc vážně.
Mladí muži pracují stále méně. Podle vědců za to mohou lepší videohry

Podle amerických výzkumníků klesá průměrná doba strávená v práci u mladých mužů daleko významněji než u těch starších. Většinu tohoto času navíc pak tito lidé...  celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.