Drakan: Order of the Flame

• 23
Zavřete oči. Představte si Laru Croftovou. Uberte jí pár set let. Tedy ne jí, ale světu. Zvolte jiný svět. Přidejte skřety. A magii. A dobrý příběh. Svažte to dohromady kroužkovou zbrojí. A nechte to zapéct dračím dechem. Vyryjte na to dýkou D-R-A-K-A-N. A budete mít před sebou kvalitní hru a teď i v originálním balení…

Drakan: Order of FlameZase tak jednou sedíte za stolem v práci, ruce způsobně sepnuty a položeny před sebe (to aby to vypadalo, že přemýšlíte). Ale místo toho vámi cloumá vztek? Zase jste v obchodě koupili tvrdý rohlíky a zkyslý mlíko? Rádi byste si stěžovali, ale vedoucí má o 50 kilo čisté váhy víc a navíc se o něm proslýchá, že v mládí jako řezník porážel skot úderem za ucho malíkovou hranou? Zavřete oči a ve vzpomínkách letíte zpátky do časů, kdy Bastien na Falcovi prolétal městem a jeho nepřátelé skákali strachy do popelnic? Taky byste rádi takového rychlodraka? Hmmm… bohužel, nemáme. Ale počkat, draka bych pro vás jednoho měl. A levně, určitě se dohodneme. Má to jeden problém. Je kamennej a trochu se zapotíte, než se k němu dostanete, ale věřte mi - bude to stát za to.

Již dříve jste se mohli dočíst dvě věci. Hlavní hrdinka svádí boj s Larou Croftovou o titul Miss Prsa 1999 a je tam nějakej drak. Obojí trochu rozvedeme.

Co se hlavní hrdinky týká, opravdu by musela na zádech nosit batoh s cihlami, jinak by drhla bradou o zem. Ale přiznejme si, kdyby hlavní hrdinka měla brýle s deseti dioptriemi, totalitní pletený svetr se vzorem „Miki Mouse“, ošoupané džíny a důchodky, tak by se našlo asi velmi Drakan: Order of Flamemálo lidí, kteří by se po obalu hry v obchodě otočili více než jednou.

A co říct k Arohkovi? No, tak třeba: má dvě křídla, hlavu, ocas a mezi tím vším je asi pětimetrové tělo. Až ucítíte tu sílu mezi nohama (obrazně řečeno, ovšem), tak vám pětiset kubíková silniční motorka bude připomínat hloupě statického houpacího koně. A abych nezapomněl, dá se používat místo zápalek. Například na večerní ohýnek, domy, lidi, jiné draky… Prostě místo zápalek, znáte to…

Hra je z pohledu třetí osoby a sleduje Rynn, naši hlavní hrdinku, nebo duo Rynn-Arohk. Oproti Tomb Raiderovi je tu obrovské plus, a to ovládání myší. Jak Rynn, tak Arohk reagují na pohyb myši bezvadně a není nad to vést draka vzduchem a užívat si jeho mávání křídly a při sestupu plachtění na plně rozevřených křídlech. Prostě nádhera.

Hlavním cílem hry je zachránit Rynnina bratra, který je unesen při úvodní sekvenci (která je, stejně jako všechny ostatní, přímo v herním enginu). Bez Arohka by ale Rynn neměla šanci, a tak se prvních několik hodin musí drát kupředu směrem k zastánci řádu „Order of Flame“. Drakan: Order of FlameS ním už je to o něco lehčí, neboť je většinou schopen odporné zrůdy, jako třeba Wartoky a Scavengery, ugrilovat, aniž by dosedl na zem a Rynn musela přiložit ruce (potažmo zbraň) k dílu. Pro Arohka jsou tu však také nebezpečná místa, jako katapulty vysílající smrtonosné dávky ohně nebo černí draci, plující vzduchem a dštící kyselinu. Vzdušné souboje draků, za neustálé palby doposud nezničených katapultů, vyžadují opravdu mistrnou ruku hráče.

Pro Rynn je tu velká zásoba zbraní, brnění, lektvarů a dalších předmětů. Každá ze zbraní má svou statistiku, jako výdrž, způsobované zranění a rychlost. Doporučuji si nachat vždy jednu zbraň rychlou (fast), jednu střední (medium) a jednu „VELKOU“, ale pomalou (slow). Šípy šetřete, stovky jich mít nikdy nebudete. A nezapomeňte sbírat netrefené šípy (stačí přes ně přejít).

Pro Arohka je tu několik míst ve hře, kde lze změnit jeho schopnost dštít oheň. Třeba na kyselinu. Existují dva útoky, které Arohk zvládá (primary fire a secondary fire). Na začátku je to plivání ohnivých koulí a nebo opékání nestvůr v žáru souvislého ohně.

Drakan: Order of FlameK enginu hry by se dalo říct mnoho věcí, dal by se rozpitvat až na úroveň DirectDraw, ale pro nás, hráče, má stejně asi smysl spíš to, jestli se to na naší grafárně bude dát spustit a jestli nám bude k něčemu ten „Environmental BumpMapping“, který neodbytně vyzdvihovala firma, jež nám prodávala PC. (Což vám stejně neřeknu, protože moje karta to neumí. Ale v nastavení Riot Enginu, ve kterém hra běží, toto zapnout jde, stejně jako antialiasing ) Vězte, že vás čekají standardní rozlišení 640x480 až 1152x864 (a víc už nehodlám zkoušet, mám svůj monitor rád :-) ). Další zpomalovače běhu hry jsou: Enable Dithering, Enable Shadows, Detail Textures, Bi-Tri-linear filtering a další.

Co se herního pocitu z grafiky týká, Drakan mě oslovil hned zpočátku, kdy jsem si všiml, že všechny detaily (rozlišení, hloubka barev atd.) lze měnit uprostřed hry, bez nutnosti restartu, jenom se znovu zinicializuje obrazovka. Vzhledem k tomu, že zpočátku budete odsouzeni k pobíhání temnou nocí, doporučuji si buď nastavit gamma na vyšší hodnotu ve hře, nebo potrapte trochu váš monitor. Vyplatí se to. Alespoň uvidíte, odkud vaše smrt přišla.

Drakan: Order of FlameProstředí jsou malebná (venku) – vodopády, stromky, domky, sníh na horských štítech, nebo ponurá (uvnitř) – plápolání jediné pochodně, stíny neviděných nestvůr míhající se po stěnách, bezedné propasti atd. Grafické efekty ve hře (které nejlépe prozkoumáte na obrázcích) jsou obecně na vysoké úrovni, ačkoliv v porovnání s úplnými herními novinkami je znát, že Drakan již nějaký pátek žije. Oheň ale opravdu vypadá jako oheň, osvětluje jako oheň, pálí jako oheň a tak dále. Znáte oheň, ne? Dobrý sluha, špatný pán. Pořád nic? Už jo? No proto! Tak toho si v Drakanovi užijete dostatek. Nečekáte přece, že bude mít váš drak Arohk zuby napuštěné prudkým jedem a bude skrz ně na nepřítele plivat, že ne? Příjemná věc enginu je, že se dá dost věcí zapálit. Bohužel, jenom pro screenshoty a pro pocit, protože věci sice hoří, ale neničí se. No, nic není dokonalé.

Zvukové efekty jsou kvalitně nasamplovány a ve chvíli, kdy skočíte s Rynn z několik desítek metrů vysokého mostu, máte šanci vychutnat dva zvuky. Buď patříte mezi šťastné a Rynn přejde v půli pádu do efektní šipky a zaboří se do vodní hladiny jako nůž do tajícího másla (to v případě, že je pod ní voda :-) ), nebo máte smůlu a vychutnáte si nádherný zvuk lámání kostí o kámen. Pokud máte už i Arohka, následuje jeho pád asi dvě vteřiny po Rynn. Drakan: Order of FlameHlavní hrdinka je poměrně ukecaná, Arohk má také svých pár trefných komentářů. Nepřátelé (tedy hlavně ti zpočátku hry) říkají vesměs něco poučného, jako : „AARGH“ nebo „GRRRR“, podle toho, jestli se na vás teprve hrnou, nebo jste jim to již rozmluvili. (Nejlépe zapískáním na Arohka, který byl schován za blízkou skálou. To je potom jako vystřižené z filmu. Dva skřeti se na vás hrnou a posměšně si pochrochtávají.Vy jen tak stojíte, nic neděláte. Pak zapískáte a zpoza balvanu vás (a skřety taky) zahalí stín, který oznámí: „Už jdu, Rynn“. Těžké časy nastaly pro skřety.) :-)

Hudba se mění spolu s levely. Je příjemná, nevtíravá. Podporované standardy jsou EAX i A3D.Ve hře lze ovlivnit pouze hlasitost hudby a zvuků.

S klidným srdcem mohu tuto hru doporučit všem a hlavně těm, kteří ve volných chvílích sejdou do svých hangárů, vyvedou si ven osobního draka a létají a létají a létají… Arohk už má něco nalétáno, tak mu to docela jde. S Rynn je občas taky zábava, takže se nebojte, peníze se dají vyhodit za mnohem větší pitomost.

Drakan: Order of the Flame
Výrobce: Surreal Software
Distributor: Psygnosis