Dungeon Siege – první dojmy z hraní

  • 1868
Osud království Ehb a všech obyvatel visí na vlásku. V doposud až nezvykle klidné zemi se probouzí zlo, s kterým si není radno zahrávat. My jsme se mu však rozhodli čelit, abychom vám mohli nabídnout podrobné preview, v němž se dozvíte vše, co potřebujete vědět pokud na akční RPG Dungeon Siege čekáte jako na boží smilovaní.

Kdo by to byl řekl, že osud království bude nakonec záviset na jednom obyčejném farmáři...

Dungeon SiegePo relativně krátkou dobu své existence bylo království Ehb zdaleka tím nejbezpečnějším na Aranně, sousedícím s Planinou slz a Říší hvězd. Vládl zde mír a tolerance. Bok po boku tu žili trpaslíci a lidé a dokonce i podivní a paličatí Droogové zde měli určitý stupeň autonomie. Kouzelníci tu byli více uznáváni než jinde, hlavně díky mocnému mágovi Merikovi, Dozorci Stínů 10. legie Říše hvězd. Po Válce legií se tento veliký kouzelník rozhodl společně s dalšími válečníky nejslavnější legie odejít z upadající Říše hvězd a dále ochraňovat království Ehb. Bezpečnost této země se tak ještě zvýšila a její obyvatelé byli uchráněni od krutých nájezdníků. Ovšem všechen blahobyt měl jeden háček. Království Ehb mělo velmi tajemnou minulost a jednoho dne propuklo to, co bylo již dávno předpovězeno a trpělivě čekalo na svůj okamžik. A tak se stalo, že se jeden obyčejný farmář, jenž neznal nic jiného, než své řemeslo, vydal na dalekou cestu a na jeho bedra padla tíha osudu všech obyvatel jeho země. Vše se událo velice rychle, když zlo konečně vystrčilo své růžky a bleskurychle zaútočilo. Starý farmář Norick, dříve jeden z největších bojovníků 10. legie, smrtelně raněn padá k zemi a prosí vás o pomoc. Musíte se vydat do blízkého města Stonebridge a vyhledat muže jménem Gyorn, který s Norickem dříve sloužil v legii. Ten vás bude dále informovat. Bez slz, pro něž nyní není místo, se vydáváte na dalekou cestu a vaše příští kroky i budoucnost celého království Ehb jsou zahaleny tajemným závojem. Je na čase, abyste se postavili vstříc nevyhnutelné pomstě z minulosti...

Dungeon SiegeDungeon Siege od Gas Powered Games a známé společnosti Microsoft je ve vývoji již dost dlouhou dobu na to, aby se dostal do podvědomí všem hráčům, kteří někdy alespoň trochu přičichli k žánru RPG (role playing games). Jestli bedlivě sledujete situaci kolem této hry, jistě víte, že měla vyjít již pod vánočním stromečkem, leč bohužel se tak nestalo. Nyní však mohu s radostí prohlásit, že vydání stanovené na duben tohoto roku již posunuto nebude a my se tak konečně dočkáme dlouho odpíraného RPG šílenství. Říkáte si, že je ještě příliš brzy na předčasné soudy? Nemáte tak docela pravdu. Kdybych čerpal pouze z informací, které se dnes a denně objevují na internetu, rozhodně bych si nedovolil pronášet tak zásadní rozhodnutí. Můj názor na kvalitu této hry je však podložen téměř nepřetržitou víkendovou pařbou, kdy jsem tomuto akčnímu RPG doslova propadl a nutno podotknout, že zatím šlo pouze o preview verzi, která nabízela pouhých 20% procent celkové délky hry. Závistivci nechť polknou své narážky na mojí nebohou osůbku, neboť nyní jsem v ještě horším stavu, než když jsem nedočkavě odpočítával každé procento při instalaci. Dostavil se třes rukou a postihla mne naprostá nesoustředěnost - Dungeon Siege už prostě musím mít!

Postavy

Základem každého RPG jsou postavy a jejich vývoj, ať už se jedná o jednoho hrdinu nebo o celou skupinu dobrodruhů. Dungeon SiegeNe nadarmo se takovým titulům říká hry na hrdiny. Ačkoliv má Dungeon Siege jednoho hlavního pod vaším velením, během dobrodružství potkáte spoustu dalších postav, z nichž některé se k vám budou chtít také přidat. Jedni půjdou z vlastní vůle, druhé si budete muset za více či méně peněz najmout, kroky všech však budete ovládat vy. Tento způsob se objevil již například v Baldur’s Gate, kde byl též hlavní hrdina, kolem něhož se točila hlavní příběhová linie, a skupinka dobrodruhů, kteří se přidali na jeho stranu. Zde bude též záležet pouze na vás, kolik postav si do party vezmete. Maximální počet je osm, včetně hlavního hrdiny a krom muly, o které se zmíním později. Nemusím jistě nijak zvlášť zdůrazňovat, že čím méně postav budete mít, tím těžší pro vás budou souboje, ale zato budete více odměněni při jejich vývoji.

Na začátku si vyberete jednu ze tří obtížností (v případě potřeby ji můžete libovolně měnit i během hry) a zvolíte si hlavní postavu (pohlaví, hlava, barva kůže, vlasy, kazajka, kalhoty). Možná vás stejně jako mě překvapí, že zde chybí jakékoliv statistiky či klasický výběr povolání. Po chvíli hraní se však přesvědčíte, že autoři šli trochu jinou cestou – začínáte přeci jako prachobyčejný farmář. Všechny postavy ve hře, které můžete vzít do party, mají tři základní vlastnosti (síla, obratnost, inteligence) a čtyři schopnosti (kontaktní boj, boj na dálku, bojová magie, přírodní magie). Stejně jako mně, se to i vám teď právem zdá málo, ale nezoufejte, kouzlo vývoje teprve přijde. Dungeon Siege nepodporuje žádný sběr zkušeností a následný růst úrovní, doplňovaný rozdělováním nashromážděných "skillpointů“. Dungeon SiegeTento systém má však jednu nevýhodu, jelikož je tak prakticky znemožněno zažité přidělování zkušeností za splněné úkoly. Ty se během hry automaticky dokumentují v deníku, můžete si je kdykoliv přehrát, a tak to k odměňování přímo vybízí. Nutno však podotknout, že v Diablu II jsme zkušenosti za splněné questy též nedostávali. Ale zpět k vývoji postav.

Podle toho, jakou zbraň právě používáte (kontaktní, na dálku) či jaké kouzlo vyvoláváte (bojová či přírodní škola), vám postupně rostou vaše schopnosti a vlastnosti a postava se tak okamžitě vyvíjí a diferencuje. Proto váš farmář může prakticky kdykoliv inklinovat k mágovi, lukostřelci, bojovníkovi, bojovému mágovi atp. To samé platí i pro postavy, které během hry najímáte. Jakmile se začnete ohánět palcátem, ze schopností vám poroste kontaktní boj a z vlastností síla a obratnost s větším důrazem na sílu. Jakmile uchopíte luk, zapracujete na útoku na dálku a ze síly a obratnosti bude kladen důraz na druhou zmiňovanou vlastnost. Je to logické, kouzelníci si potom přeberou ten zbytek – inteligence a podle typu kouzel i druh vyvíjené magie. Je sice pravdou, že předělat nově nabraného mága na bojovníka půjde ztuha, ale ta možnost tu je. Záleží tedy pouze na vás, jakou cestou se vydáte. Nikde není psáno, že v polovině hry nemůžete změnit zaměření vašich postav, které se neustále v reálném čase mění. Preferujete-li skupinu všestranných dobrodruhů před specializovanými charaktery, je to vaše volba a hra na to reaguje. Když jsem se například jednou hned ze začátku vydal cestou mága, po zabitých nepřátelích a v truhlách jsem nacházel více lahviček s manou, svitků a bojových holí. Zato jsem však jen zřídkakdy narazil na nějaké brnění či pořádné bojové náčiní.

Dungeon Siege

Boj a magie

Tou pravou esencí všech akčních RPG je neustálá akce, která může snadno upadnout do stereotypu, pokud hra neobsahuje propracovaný vývoj postav a zajímavé provedení bojů. Jak jste se mohli dočíst v předchozí kapitole, to první máme v případě Dungeon Siege zajištěno. Nezačnou však boje postupem času nudit? Jelikož jsem otestoval pouze první pětinu hry, nemůžu na tuto otázku s konečnou platností odpovědět, ostatně toho se dočkáte až v recenzi. Již nyní vám ale mohu přiblížit některé prvky, které rozhodně stojí za zmínku a které mě po celou dobu hraní rozhodně nenechaly ani jedinkrát pomyslet na jakýkoliv nádech stereotypu, byť jen minimální. Předně bych rád zdůraznil, že během hry se dostanete do velkého množství prostředí, která zahrnují jak interiéry, tak exteriéry. Jelikož se v různých oblastech nacházejí různí nepřátelé, myslím, že o druhovou odlišnost nebude nouze. Pokud jsou toho schopní, používají různé zbraně a kouzla. Ne všichni však vaším dobrodruhům půjdou bezhlavě po krku. Je jasné, že většina tak činit bude, ale existují i výjimky, které příjemně překvapí. Mnohokrát se vám stane, že budete přepadeni ze zálohy a jak budete postupovat hrou, bitvy budou větší a složitější. Na střední obtížnost jsem je zpočátku všechny zkoušel řešit drtivým způsobem, ale postupem Dungeon Siegečasu padala kosa na kámen stále častěji, a tak jsem začal objevovat a využívat všechny prvky, které hra nabízí.

Prvním důležitým je ovlivňování rychlosti hry, kterou můžete kdykoliv v menu snížit či zvýšit, abyste mohli lépe sledovat a kočírovat složitější souboje. V případě, že ani to nepomůže, můžete kdykoliv zastavit čas a rozdat příkazy, jako tomu je např. v Baldur’s Gate či Icewind Dale. Jestliže je váš hlavní válečník těžce zraněn a již nemá k dispozici žádné hojivé lektvary, můžete ho tak stáhnout z boje nebo mu dát nějaký dryák z kapsy spolubojovníka. Prohrabování se v batozích a vyměňování předmětů by zrovna nebylo příliš uskutečnitelné, ale budiž. Dungeon Siege si rozhodně nehraje na hardcore RPG, takže tento pro někoho potencionální nedostatek můžeme přejít s mávnutím ruky.

Druhým skvělým prvkem jsou vzorce chování postav, které si můžete během hry podle situace definovat. Na výběr máte mezi třemi typy pohybových, útočných a zaměřovacích příkazů. Systém vám osvětlím na mém nejpoužívanějším vzorci. Válečníkům jsem nastavil upoutávání pozornosti, volný útok a zaměření na nejbližšího protivníka, který ohrožuje družinu. Lučištníci a mágové už pozornost neupoutávali, zato se však stále volně pohybovali, bránili se a zaměřovali nejslabšího či nejsilnějšího útočníka. Aby toho nebylo málo, k taktizování je k dispozici ještě 6 typů formací.

Dungeon SiegeNeméně potěší i následující drobnosti, bez kterých by hra velmi strádala, ztrácela by na hratelnosti a jistě i na výsledném hodnocení: pomocí kláves můžete rychle měnit mezi zvolenou kontaktní zbraní, zbraní na dálku a dvěma aktivními kouzly; pokud se životy postav sníží pod jednu třetinu, jejich portréty se rozblikají a upozorní tak na nutnost léčby - po stisknutí klávesy se všichni členové družiny, kteří mají u sebe léčivý lektvar, automaticky napijí (nutno podotknout, že při této činnost jsou zranitelní); to samé platí i pro manu.

V závěru této kapitoly se zmíním ještě o magii. Jak jsem již uvedl, kouzla jsou rozdělena do dvou škol – bojová a přírodní. Jejich používání vede ke zvyšování magické úrovně, ke zlepšenému používání základních kouzel a k možnosti využití vyšších kouzel. Ve hře jsem zatím narazil jen na několik základních kouzel, a tak si jejich počet a provedení zatím nedovolím hodnotit. Nicméně uvedu, že pokud budete s postavou chtít kouzlit, musíte mít kouzelnou knihu, která pobere deset uložených a dvě aktivní kouzla. Ta se do knihy nezapisují, ale vkládají na svitcích (což je velmi netradiční), a tak je můžete volně přesouvat třeba i mezi jednotlivými členy družiny. Do rukou se vám dostanou i různé vyvolávací svitky a jim podobné, které můžete použít pouze jedinkrát.

Předměty

Pokud jste přišli do styku s již několikrát předesílaným Diablem, jistě jste se též dostali do křížku s velkým množstvím předmětů, jejich sběrem, shromažďováním a prodejem. Ačkoliv jsme se již v druhém díle zmiňované hry dočkali truhlice, přeci jenom jsme se problémům úplně nevyhnuli. Dungeon SiegeKe znatelnému vylepšení však dospěli autoři Dungeon Siege, neboť do hry zahrnuli mulu, kterou si můžete za ušetřený peníz koupit hned v prvním městě. A tak krom toho, že postavy již samy o sobě poberou dost věcí (inventář je tvořen klasickým čtverečkovým způsobem a všichni poberou stejné množství), můžete předměty nakládat zakoupenému zvířeti na hrb, které toho utáhne podstatně více. Jedinou vadou na kráse je fakt, že mula se s vámi táhne úplně všude (do schodů na strážní věž, do podzemí atp.), což nutí k zamyšlení a nabízí spoustu jiných možných řešení. I mula má ale jen jeden život, a tak musíte dát pozor, aby vám jí hladoví skřeti nenaporcovali a nedali si jí k večeři. Dalším příjemným zpestřením je automatický sběr povalujících se předmětů a peněz, kterých je po velkých bitvách habaděj. Jednoduše vyberete postavu, kliknete na ikonku v pravém dolním rohu a nebožák již kmitá a nakládá předměty na mulu. Této funkci však v preview verzi jaksi chyběla příslušná klávesa či klávesová zkratka, takže doufám, že to autoři napraví. Nakonec se ještě zmíním o výtečném kouzlu přírodní školy magie, které mění povalující se předměty ve zlato – problém s velkým množstvím zbytečných předmětů daleko od města zdá se být vyřešen. :-)

Bezešvý 3D svět

Tvůrci Dungeon Siege se již od samého začátku chlubili, že svět, do něhož se ponoříme, bude úplně oproštěn od jakéhokoliv nahrávání. Ať budeme přecházet z města do divočiny nebo z hlubokého lesa do tajemné jeskyně, nikdy nebudeme přerušeni obvyklým "loadingem“. Dungeon SiegeAbych řekl pravdu, sám jsem se několikrát nachytal, jak jsem si v očekávání nahrávání plánoval, že si půjdu postavit na kafe. Jak jistě tušíte, na kafíčko nikdy nedošlo a já jsem s úžasem pozoroval, jak hra plynule přechází z exteriérů do interiérů a má družina se pomalu noří do pavučin temné kobky. S lišícím se prostředím se mění i zvuková kulisa, EAX hraje prim a já se neubráním pocitu, že v tom podzemí jsem též. Dokonce bych přísahal, že cítím i hnilobný zápach, valící se proti mně a mým parťákům. Co dodat, audiovizuální stránka hry je naprosto perfektní a to mi autoři ještě zdaleka nepředvedli vše. Pokud si například při soubojích trochu pohrajete se zpomalováním a stopováním času, nebudete mít slov. Sami se ostatně můžete přesvědčit ze spousty nových screenshotů.

Multiplayer

Podpora více hráčů je v dnešní době již samozřejmostí, a tak není divu, že se s ní setkáme i v Dungeon Siege. Autoři se nejspíše opět rozhodli šokovat, a tak milovníkům multiplayeru nabízejí samostatnou kampaň, která je rozlohou ještě větší než hra pro jednoho hráče a zavede vás na Utraeanský poloostrov, kde se vydáte na výpravu po stopách osmi tajemných kamenů Utrae. Zahrajete si jak v kooperativním módu, tak i proti sobě (na týmy). Pokud však neseženete kamarády, nevadí, multiplayerovou kampaň si můžete projít i sólo. O tom a o dalších zajímavých věcech si však povíme až v recenzi.

Dungeon SiegePokud bych měl Dungeon Siege v závěru profesionálně charakterizovat, označil bych ho za mix akčního Diabla II a hardcore Baldur’s Gate II. Dovoluji si tvrdit, že autoři zvolili tu nejlepší kombinaci, která jim zajistí tu největší prodejnost. Ti, kteří před časem poprvé přičichli k Diablu a smířili se s nádechem RPG, se nyní díky Gas Powered Games posunou o další krůček kupředu a budou vstřícnější novým prvkům, které v dnešní době vládnou hardcore RPG titulům. Tato hra je akční RPG jako řemen a ne nadarmo je mnohými nazývána termínem "diablo-killer“. Já se osobně už nemůžu dočkat, až se, doufejme, již zhruba za měsíc objeví na pultech obchodů. A pokud nedojde k nějaké pohromě a zbytek hry se ponese ve stejném duchu jako první pětina, kterou jsem měl možnost shlédnout, s radostí Dungeon Siege posadím na trůn krále akčních RPG, pokud toho ovšem po dohrání budu ještě schopen. :-)