Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důvody pro zásadní změnu obchodního modelu Unreal Engine 4

  10:00aktualizováno  10:00
Předchozí verze technologie Unreal Engine pomohla zformovat tvář řady herních hitů. Mnoho her ostatně grafické vykreslování využívalo bez zásadnějších změn a zkušené oko tak například v Mass Effectu či Borderlands jednoduše rozpoznalo stopy tohoto enginu.

Obrázky z prvního technologického dema Unreal Engine 4, které naznačilo jeho budoucí potenciál.

Podle tvůrců technologie však pověst tehdejšího obchodního modelu odrazovala řadu vývojářských studií. Jeho koncept totiž nebyl průhledný a ceník bylo možné získat až na vyžádání. O enginu se proto tradovalo, že je nesmírně drahý a pro tvůrce mimo velkorozpočtovou scénu je proto nedostupný.

To však popírá evropský zástupce Epic Games, kterým je Mike Gamble, starající se o licencování technologie Unreal Engine. Posledních několik let však přineslo citelné změny v herním průmyslu, které díky růstu digitálních distribucí vedly i k růstu nezávislé scény.

A to je něco, k čemu lidé z Epic Games díky svým kořenům mají blízký vztah. Společnost totiž v devadesátých letech začínala s obchodním modelem shareware, kdy část hry byla bezplatně dostupná a za odblokování zbytku jste mohli zaplatit vývojářské společnosti.

"Trh je v současnosti takový, že je možné být demokratický a momentálně je to dokonce i ten správný krok. Jsou tu obchodní modely pro nezávisláky pro tvorbu produktů a jejich dodání na trh. Takže je správný čas učinit krok (k té demokracii). Je opět na čase, aby každý měl šanci to vyzkoušet," říká Gamble.

Unreal Engine 4 ostatně vznikl s ohledem na zvětšující se rozmanitost trhu. Uspokojit tak má potřeby malých i velkých týmů, a to díky obchodnímu modelu, který Epic Games oznámily již v březnu. Tím je měsíční předplatné, s nímž za 19 dolarů získáte úplný přístup k technologii a jejímu zdrojovému kódu.

Pokud tedy zaplatíte za jediný měsíc, můžete pak technologii využívat i nadále. Chybět vám však budou nové aktualizace a průběžná vylepšení. "Výzvu pro nás představuje informování o tom, že předplatné existuje," tvrdí Gamble. O technologii se zatím zajímají prý především autoři hardcore her, kteří ji mnohdy využívali i dříve.

Krok přitom cílí i na tvůrce drobnějších hříček například pro mobilní zařízení. Ti přitom v současné době mnohdy preferují konkurenční projekt Unity.

Unreal Engine však nabízí propracovanější nástroje a potenciál pro citelně lepší grafiku. Kam tedy nový obchodní model povede, se ukáže teprve časem. Je však možné, že díky tomu bude Unreal Engine i pro tuto generaci her tou nejčastěji využívanou komerční technologií.

Autor:




Nejčtenější

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Nintendo Post E3 2017 Event
Na návštěvě v Nintendu: fronta na králíky a skvělý Yoshi ve světě miniatur

Hlavním tahákem při návštěvě německé centrály Nintenda byla akce Super Mario Odyssey, o níž jsme psali v pondělí. Fronty se ovšem tvořili ještě z hry, u níž by...  celý článek

Super Nintendo Entertainment System: Super NES Classic Edition
Zpátky do devadesátek. V září vyjde retro konzole SNES Mini

Na úspěšnou retro konzoli NES Mini, kterou přestalo Nintendo i navzdory vysoké poptávce vyrábět, letos v září naváže SNES Mini. Vrátíme se tak do devadesátých...  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Další z rubriky

Black Mesa
Předělávka legendárního Half-Life bude hotová do konce roku

Black Mesa, restaurovaná verze geniálního Half-Life, se sice o půl roku odkládá, první screenshoty z mimozemské části hry však vypadají skvěle.   celý článek

Super Nintendo Entertainment System: Super NES Classic Edition
Zpátky do devadesátek. V září vyjde retro konzole SNES Mini

Na úspěšnou retro konzoli NES Mini, kterou přestalo Nintendo i navzdory vysoké poptávce vyrábět, letos v září naváže SNES Mini. Vrátíme se tak do devadesátých...  celý článek

Call of Duty: WWII
Černoch v SS uniformě? Svastika a vojačky v Call of Duty: World War II

Tvůrci letošního Call of Duty, které je zasazeno do období druhé světové války objasňují, jak to bude s nacistickými symboly, vojačkami či černochy na straně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.