E3 dojmy - prezentace hitů

  • 6
Letos je E3 jiná, co do formy ne tak velkolepá, ale z hlediska významných ohlášení a prezentací neméně významná. Jak se hraje Assasins Creed, Call of Duty 4, nový Stalker či PC verze Gears of War? Více v článku

E3 Forma nejprestižnější světové herní výstavy se od minulých let výrazně změnila. V Los Angeles tak již neprobíhá velkolepá show s prsatými hosteskami na každém rohu, ale v blízké Santa Monice herní společnosti pořádají komorní sedánky pro vybrané novináře. Přes obavy ze ztráty významu celého veletrhu je vše v nejlepším pořádku: hry se představují jako na běžícím pásu – a nejde jen o nějaké trailery, ale hratelné ukázky. Připravili jsme pro vás shrnutí dojmů, jaké z několika z nich máme.

Assasins Creed
Očekávaný hit se na E3 poprvé představil v hratelné podobě, respektive byl předváděn z perspektivy skutečného hraní. Sličná producentka Jade Raymond a její pomocník ukázku odstartovali stylově: umístění hlavního hrdiny Altaira na střeše jednoho z nejvyšších domů Jeruzaléma roku 1191. Odtud je možné přehlédnout celou středověkou metropoli, což už samo o sobě zanechává silný dojem. A co teprve, když Jade suverénně prohlásila, že to všechno je interaktivní, rozuměj to vše se může stát předmětem hry. Lze se vyšplhat na jakýkoliv dům, schovat se v sebemenší uličce a zcela bez omezení se prohánět po celém městě, které žije svým vlastním životem.

Odtud je možné přehlédnout celou středověkou metropoli, což už samo o sobě zanechává silný dojem

To je důležité, protože jak se ukázalo, po ulicích nemůžeme běhat zcela E3 bezhlavě. Všude jsou lidé, jejichž cesty kříží tu naší a jakmile se o ně otřeme, začnou vyjadřovat nespokojenost. Probíhá to neuvěřitelně realisticky: ženy nosí košíky, a když do nich vrazíme, udělají hodnověrné pohyby, např. zavrávorají. Nebo z cesty prostě odstrčíme žebráka, který nám překáží. Musíme si zkrátka najít cestu ke svému cílu, tentokrát jde o obchodníka s otroky. Chvíli ho sledujeme a vcházíme za ním do jednoho z domů. To ale zdánlivě nebyl nejlepší nápad – Altair je brzy obklíčen. Aspoň ale může ukázat své bojové dovednosti, které jsou podobně akrobatické jako ty nebojové. V ráži jsme zatím viděli pouze meč, ale na opravdu blízké a pokud možno nepozorované souboje se hodí kratší šavle, na dálku potom zase hvězdice.

Altair bitku s přesilou samozřejmě vyhrává, ale obchodník utíká. Následuje zřejmě nejzajímavější část prezentace. Hrdina v obrovském tempu využívá okolního prostředí, aby se dostal překupníkovi na kobylku, což se mu chytrým trikem povede. Jade ještě předtím stačila zmínit, že žádná z honiček nebude stejná. Tady pronásleduje někoho Altair, nesmí se držet příliš daleko, aby neztratil stopu, ale poté, co se přiblíží příliš blízko, zase musí čelit předmětům, které mu pronásledovaný hází do cesty. Jindy bude naháněn sám hrdina. Oběti i lovci budou mít vždy odlišnou umělou inteligenci, což ve spojení s rušným životem ve městě vyústí pokaždé v poněkud odlišný zážitek.

Call of Duty 4
E3 Jak jistě víte, oblíbená série se přesouvá z druhé světové války do současnosti, v níž spojenecké jednotky bojují proti mocichtivému ruskému teroristovi, který se spojí se sobě rovným na Středním východě. Z prezentace ale vyplynulo, že se oproti očekáváním nezmění jen tématika, ale i hratelnost. Už ze samotného popisu mise je jasné, že si tvůrci dali větší práci s příběhem a narací než kdy dříve. Úroveň se totiž odehrává patnáct let před následujícími událostmi hry.

Plížíme se dále, až se ocitáme u zchátralého stavení – v něm bivakují čtyři vojáci, jeden drží venkovní patrolu.

VIDEO

V roli jednoho z členů sniperského SAS týmu se plížíme hluboko na ruském území. Jsme varováni před radiací a upozorňováni na to, abychom postupovali nanejvýš opatrně. V CoD dosud neslýchaná věc. Úroveň působí otevřeným dojmem, nejde o prostý koridor, na který jsme byli v sérii dosud zvyklí. Je tma, operátor nás rádiem naviguje. Narážíme na dvoučlennou hlídku. Jednu její část odpravujeme střelou do hlavy, když se druhý nedívá. O chvíli později dopadá stejně. Plížíme se dále, až se ocitáme u zchátralého stavení – v něm bivakují čtyři vojáci, jeden drží venkovní patrolu. Podle všeho se s nimi můžeme vypořádat zcela po svém. Jistě půjde bezhlavě vlétnout dovnitř a spoléhat na trochu toho štěstí i momentE3 překvapení. Dost možná tím upozorníte hlídky v okolí. Skupinu lze ale i rozdělit odpoutáním pozornosti a zlikvidovat víceméně neslyšně.

Prezentace končí maskováním našeho týmu kdesi uprostřed pole, zatímco kolem se prohání vojáci i ruská technika. Pokud se nehneme, neměli by nás spatřit. To se ale dozvíme až v samotné hře, protože předváděčka končí a většina přítomných neskrývá své překvapení. Tohle že je Call od Duty? Jistě, stále to není žádný výkvět realismu, situace do jisté míry půjdou řešit i „rambo“ stylem, ale i tak jde o nejviditelnější pokrok, jaký série od svého vzniku udělala. Tvůrci navíc prokazují svůj cit pro výběr prostředí a jeho zpracování. Podívat bychom se mimo jiné měli dokonce do Stalkerem a Černobylem proslaveného městečka Pripjať a jeho okolí. Atmosféra tu je skutečně hustá. Má to co do činění s neuvěřitelně realistickým vzezřením hry i skutečností, že se nejen tato, ale mnoho dalších misí bude odehrávat v noci, kdy nabude ukrývání se nového rozměru.

Gears of War
E3 O možné PC verzi tohoto Xbox 360 hitu se spekuluje již drahnou dobu, ale teprve nyní zaujal Microsoft ruku v ruce s Epic Games oficiální stanovisko: Gears of War bude, a to nejen pro Windows Vista. Po zkušenostech s Halo 2 a Shadowrun jistě důležitá informace, která otevírá dveře i hráčům s pouhými XPčky a DirectX 9. Svůj plný potenciál ale Gears of War rozvinou teprve s DirectX 10. A jak se zdá, není to jen plané tlachání. S tímto rozhraním (a samozřejmě adekvátní grafickou kartou) hra vypadá o mnoho lépe než na Xboxu 360 a co je možná ještě důležitější, běží naprosto plynule.

V Epicu nenechávají nic náhodě, a tak hru na show Microsoftu prezentoval sám hlavní designér Cliff Bleszinski. Ten slíbil vše, na co jsou PC hráči zvyklí, předně pak překvapil příslibem editoru pro tvořivé fandy. Na konzolích bylo Gears of War poměrně krátkým zážitkem. O vyřešení tohoto problému se částečně postará činorodá komunita, částečně ale také tvůrci, kteří připravují pětici nových singleplayerových kapitol, nějaké ty nové multiplayerové arény a také něco nových zbraní. Nepůjde proto o čistou konverzi, spíše o jakousi rozšířenou revizi pro PC.

E3

Svůj plný potenciál ale Gears of War rozvinou teprve s DirectX 10. A jak se zdá, není to jen plané tlachání.

To je důležité i z jiného důvodu. Gears of War bylo titulem primárně určeným pro boxový ovladač se všemi jeho funkcemi. Právě díky němu se hra tak bezproblémově ovládala a byla stále vyzývavá. Na počítačích je samozřejmá podpora klávesnice a myši. Pokud by se ale zároveň s ovládacími zařízeními nezměnilo vyvážení, šla by hratelnost k šípku, protože se svou nativní výbavou je PC hráč mnohem nebezpečnější a efektivnější než konzolista. Mělo by tak dojít i k přizpůsobení obtížnosti. Jinak stále půjde o vynikající mix skrývání se za překážkami, střílení a především boje proti obrovským monstrům. Dobrou zprávou je, že i na PC si vychutnáme kooperativní multiplayer.

Starcraft 2
Žádných zásadních odhalení jsme se u Blizzardu nedočkali, a to ani co se Starcraft2 týče spekulovaného ohlášení Diabla, ani radikálních novinek ohledně Starcraftu 2. Rob Pardo jen víceméně potvrdil, že rada Protossanů zůstane nejvyspělejší, a kdo s ní bude chtít hrát, musí se spokojit s mnohem menšími armádami než u opačného extrému Zergů. Momentálně se prý Blizzard probírá všemi jednotkami, aby je dostatečně vyladil a Pardo k tomu dodal, že ne vše, co nám bylo představeno, se dostane do finální verze hry, respektive to tam nejspíš bude, ale klidně s jinými schopnostmi. Přislíben byl návrat temných i vysokých templářů, kteří se mohou proměnit na tzv. "archony", což jsou obzvlášť účinné pozemní jednotky. Představen byl i "tempest", transportér se silným štítováním spodní části, které ho dělá velmi odolným pro útoky země-vzduch. Zaútočí-li na na něj ale vzdušné jednotky, nemá příliš šancí.

Stalker: Clear Sky
Další hra ze série Stalker je takovým pokračováním nepokračováním, což indikuje už prequelové zasazení jeden rok před události z původní hry. PR manažer Valentine Yeltyshev je obzvlášť pyšný na technická vylepšení, o která se stará vytuněný X-Ray engine. Polovina hry by měla vypadat zcela jinak, druhých padesát procent otevřeného světa bude převedeno "jen" do nového grafického hávu. Možná ještě důležitější je dost funkčnější fyzikální model. Valentine tak například chvíli stříli do zdi - a ta se záhy rozpadá. Takže se můžeme těšit na částečně zničitelné prostředí stejně jako na mnohem akčnější souboje. Hra by měla vůbec být intenzivnější, takže dost možná odpadne nutnost se během cesty stravovat.

Okolí Černobylu působí mnohem divočeji a nebezpečněji - ještě není tolik domestikováno armádou. Podstatnější roli tak získaly anomálie, které budou mnohem nebezpečnější. Slibováno je i více menších příběhů, jež by měly doplňovat ten hlavní. Do toho se dostanete ve chvíli, kdy coby člen jedné z osmi zde přítomných frakcí vyřídíte některou z nepřátelských skupin. Pokud se ale chcete jen tak potulovat a plnit vedlejší úkoly, nemusíte se připojit k žádné z frakcí. V hlavním ději by se pak měla objevit i ústřední postava Stalkera z minulého dílu. Pouze připomínáme, vše o prvním dílu naleznete zde a pokud vás zajímá o Černobylu samotném více, otevřete téma na iDNESu.